Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 30.03.2011 klo 12:08

Ensimmäisen kodin ostaminen?

Siirry sivulle: 1 ... 2 3 4

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Sunnuntaina, 07.08.2011 klo 15:03  
+
0
^Vitsit toi viimeinen kolmio oli hyvännäkönen - ja mun mielestä aika edullinen? Millanen hintataso Ruotsissa noin ylipäätään on, vaikuttaa edullisilta ainakin mitä Turkuun vertaa? Linköping on kyllä vissiin pienempi kaupunki, mutta silti, ku sehän on Ruotsissa kumminki... :nauru:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Sunnuntaina, 07.08.2011 klo 15:12  
+
0
^riippuu paljon alueesta kaupungin sisällä! Mua pelottaa että noikin tosiaan nousee melkein sinne 90 000 euroon huutojen jälkeen, johon mulla ei ole inspistä sijoittaa niin paljoa. Kannattaa tosiaan leikkiä www.hemnet.se -sivuston kanssa, niin saa selkeämmän kuvan.

Maalta saa siis ihan jo hienon "Villan" jollain 50 000 eurolla (ja joskus allekkin) kaikkine lisärakennuksineen! Mut sit tosiaan tarvis olla joku etätyö/säästöjä/auto millä pärjäis. Isommissa kaupungeissa hinnat tietty korkeammat, Linköping on about Oulun kokoa ja kasvaa koko ajan. Nyt syksy taitaa olla huonoa aikaa muutoinkin ostella, kun uusia opiskelijoita virtaa taas kylä täyteen... :/ Riff-raff alueelta sais jo kolmion 40 000e:lla, mut ei ei... ;)
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 07.08.2011 klo 15:12)

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Sunnuntaina, 07.08.2011 klo 20:22  
+
0
Äh. Olen turhautunut :(. Kaksio oli liian pieni ja kamalat näkymät parvekkeelta.
Kolmio oli kyllä tosi siisti ja tilava, mut nyt sit alkoi tää "emmä nyt tiijä, ei ole säilytystiloja pitäs kaikki ostaa, kylppäri oli pieni ja sitäkään ei oltu siivottu!..."
Sit taas saattaa olla riskaapeliä alkaa oottelemaan sitä toista kolmiota, jonka alkuhinnan välillä kyllä jo pistäs keittiönkin kuntoon jos tarvis (n. 10000e halvempi lähtöhinta, siinä miinuksena melko ruma talo + ei niin mukavannäköinen alue... plussana tilava kylppäri, paljon säilytystilaa, hitu lähempänä kaupunkia ja koirapuistoa joka oli VALTAVA)

jempo

jempo
Viestimäärä: 370

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Sunnuntaina, 07.08.2011 klo 21:23  
+
0
Nerudan kertoma kämppä kuulosti ihan unelmalta!!
Toki sitten kun me joskus ostetaan oma niin se tulee olemaan varmaankin rivarikolmio mut ehkä viel joskus maalle muutto kera koirien ja lapsen/lasten:) kyllä se pienoinen haave on. Miehen kanssa puhuttu ainakin että johonkin Turun lähikunnista joskus muutettais, ostettais sieltä talo. motaria pitkin kun ajaa samassa ajassa töihin ku täl hetkel tääl kaupungin sisällä.. Itsellä siis töihin 5km/15min matka kun työkaveri tuli paimiosta (15km? Turusta) samassa ajassa kun on satasen nopeus:P

Ellikeksi: mikä palkkataso Ruotsissa on jos asunnot noin halpoja? Eli siellä saa alle 100000kr samantasoisen asunnon ku Suomessa "keskivertokaupungissa" jollain 100 000 150 000 euroa..?

Muoks. Korjaus
Sekarotuinen Riki <3 (09/10)
Rikin touhuilut.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 07.08.2011 klo 21:24)

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Sunnuntaina, 07.08.2011 klo 21:33  
+
0
^Mekin ostetaan melko varmaan jostain Turun lähikunnasta omakotitalo, mähän olen Kaarinasta ite kotoisin. Sillon 1980-luvun lopussa kun porukat rakensi Kaarinaan, niin tutut oli kuulemma ihmetelly että miks niin kauas Turun keskustasta. Nythän se on jo ihan lähellä, Nousiainen & Aura alkaa olemaan sitä mitä Kaarina & Raisio oli 30v sitten.
Eli, sitten kun me aletaan todella sitä taloa katselemaan, niin pitää varmaan ostaa Sauvosta asti... :roll: No, siellä on ainaki lääniä xD

Oikeasti mä haluisin muuttaa Kaarinaan, avokki pysyä Turussa, kumpikaan ei haluta Raisioon... Aura on muuten ok mutta se pirun leveäkaistatie ahdistaa, Nousiainen & Paimio on varmaan ne realistisimmat vaihtoehdot atm. Mä kun en suostu millekään pikkutontille muuttamaa, hyvä ois olla ainakin hehtaari ellei kaks ja kaava-alueen ulkopuolella. Säkyläkin vois olla mukava... Tai sitte jos repäsis ja muuttais vaan itäiseen Suomeen, sais paljon maata halvalla :wink:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Sunnuntaina, 07.08.2011 klo 21:42  
+
0
Jempo: En osaa vastata palkkatasoon kuin vain omalla osallani. Itse en saisi tällaista palkkaa läheskään työskennellessäni muualla päin Suomea, eli suhteutettuna tätä palkkaa saisin vain Suomen pääkaupunkiseudulla (jossa sitten ei hevillä mitään asuntoja osteltaiskaan :D). Eli siinä suhteessa voisi olettaa että parempi palkkataso... ja noh, kruunu on vahvempi mitä euro muutoinkin.

jempo

jempo
Viestimäärä: 370

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Sunnuntaina, 07.08.2011 klo 22:04  
+
0
^ epäreilua! Pitäiskö muuttaa Ruotsiin? No ei, vitsi vitsi:D

Jannie: Säkylä alkaa kyl sit jo olee kaukana!:D mun makuun myös kyllä sauvo on kaukana, mut sieltä sais varmana ison tontin. Turusta kun kuulemma alkaa tontit loppumaan:P meillä kyl vahvimpana ehdottomasti Kaarina tai Paimio. Tai no mistäs sitä ikinä tietää mihin lopulta muuttaa:) (mäki muuten kotoisin kaarinasta mutta ite ehdin asua siellä ihan hetken ennenku muutettiin Turkuun, sisko sen sijaan kävi siellä ala-asteen loppuun). Kaarinahan oli joskus ihan tuppukylä, nyt siellä avattiin jo musti&mirri (ihan ku tämä ratkaisis onko kunnon kaupunki vai ei, hahahah) + siellähän on siis nykyään jo kaikki palvelut..:)
Sekarotuinen Riki <3 (09/10)
Rikin touhuilut.

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Sunnuntaina, 07.08.2011 klo 22:29  
+
0
Ruotsissa on paljon paremmat palkat kuin suomessa! Ja varsinkin nyt, kun kruunu on niin vahva. Itsekin olen Ruotsissa töissä, enkä mielellään enää mee ollenkaan suomeen töihin. :nauru: Veroahan siellä maksetaan kyllä aika paljon, mutta itse maksan verot suomeen kun suomessa asun.

Ruotissa on muuten hieman eri, kun ostaa oman asunnon. Siitä pitää maksaa lainanlyhennystä + "vuokraa". Eli se on paljon kalliimpaa, kuin suomessa. Mullakin on kaveri, joka osti oman rivarikämpän, josta lyhentää ensin lainaa joku 5000kr/kk ja siihen vielä "vuokraa" joka on 4100kr. En tajua, miten sillä on varaa.. Siihen päälle sitten vielä sähköt sun muut härpäkkeet.

Kämpät siellä on halvempia, mutta kalliimmaksi se taitaa silti tulla, kun vertaa suomen systeemiin.

En ole kyllä mikään asiantuntija, mutta tällainen käsitys mulla on tullut. Ja se oma ei ilmeisesti ihan täysin oma ole silti, vaikka ostatkin.

Ja jos nyt aletaan vertailemaan ruotsia ja suomea, niin suomessa on esim. sosiaaliturvat sun muut paljon paremmat, kuin sverigessä. Eräälle kaverille sanottiin sosiaalitoimistossa, että myy telkkari ja auto, et sä niitä tarvi. :roll: Ja hän ei ollut koskaan ennen tarvinnut sosiaalin apua, ja silloin kun yhdesti menee siellä käymään, saa tuollaisen vastauksen. Kyllähän meistä kuka vain saattaa joskus joutua tiukoille taloudellisesti, ja ois ihan kamalaa jos itse sais tuollaista kohtelua.

edit. Kruuhunan se vahva on, ei Ruotsi. :ttou:
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 07.08.2011 klo 23:00)

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Sunnuntaina, 07.08.2011 klo 22:41  
+
0
^aika paljon kyllä lyhentää lainaa pois kk:ssa!

muoks. ehkä parempi sana vuokralle olisi sittenkin suomalaistittainkin perittävä vastike!

Itse mitä olen katsonut, niin minimiäkin voi maksaa johonkin tiettyyn lainamäärään vain 1500kr/kk. Ja taas riippuu asuntoalueesta ja taloyhtiöstä paljonko maksat sitä "vuokraa".

Yleisimmillään se heiluu siinä 3000kr-4000kr (kolmioissa) nurkilla ja yleensä siihen kuuluu kaapelitv, lämmitys ja vesi, sähköt sitten erikseen (joskus jopa netti kuuluu "vuokraan"). Olen huomannut, että monissa rivareissa lämmitys tosiaan on "vesivaraajilla" toimiva, joten se on kalliimpaa lystiä ja yleensä ei kuulu "vuokraan".

Ja vuokra tietty kallistuu, jos taloyhtiö joutuu tekemään remppaa. Siksi kannattaakin katsella melko vakavarainen ja laadukas taloyhtiö mistä kämpän ostaa ja tsekata, että tärkeimmät rempat on tehty jo lähivuosina.

On sitä nähty tosiaan näitä miljoonan kruunun kämppiäkin, joissa vuokra vetelee siellä 8000-9000kruunussa... miten ihmeessä kellään sellaiseen on varaa?

muoks. itsestäni tuntuu, että multa meni enemmän veroja Suomessa mitä täällä :D En kyllä ole laskenut, että onko tottakaan. Työttömänä en tiedä, että jäisinkö edes kokeilemaan paikallista systeemiä... ainakin työttömyyskassaan on mennyt rutkasti rahaa viime vuodet, ettei sen puolesta pitäis olla hirveästi huolta. (ekat pari vuotta maksoin liitolle melkein 50 e/kk! Suomessa mulla meni jotain 20 e... nyt ne on onneksi laskenut)
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 07.08.2011 klo 22:57)

yasmin

yasmin
Viestimäärä: 57

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Maanantaina, 08.08.2011 klo 00:09  
+
0
Missä vaiheessa elämää ostitta ekan oman asunnon/talon?

Ostettiin mieheni kanssa oma asunto 14.2 (ystävänpäivänä) kun oltiin asuttu vuokralla yhdessä vuosi. Oltiin silloin 21v.

Minkälaisen asunnon/talon ostit (tarviko remontoida/tiesitkö ostaessa että remontoit)?

Ostettiin kolmio. Suurin osa oli rempontoitu vuosi aikasemmin mutta maalasimme ja tapetoimme seinät oman nälöiseksi ja rakensimme olohuoneeseen sisustustiili seinän. Taloa etsiessä haimme taloa joka oli joko remontoimaton tai remontoitu mieleiseksemme.

Minkälainen elämäntilanne? Ostitteko asunnon sen hetkisen elämäntilanteen mukaan vai ajattelittako vuosia eteenpäin (mahd. lapsia, lisää koiria)?

Ennen tänne muuttoo asuimme kaksin mutta tiesimme että meille tulisi koira heti muutettua (tai se tuli oikeestaan jo ennenkun edes virallisesti omistettiin tämä asunto) joten otettiin huomioon että ympäristö on koiralle sopiva.. eli siis hyvät lenkkeilymaastot. Ja nehän tässä sijainnissa onkin nyt parasta. Ostettiin myös kolmio kaksion sijaa että mahdollisesti joskus voitaisiin asua tässä ensimmäisen lapsen kanssa..

Mistä lähittä liikkeelle asuntoa hankittaessa? Kiersittäkö asuntoesittelyissä ennenku asunnonhankinta oli ajankohtaista?

Käytiin asuntoesittelyissä jo joskus ennenkun edes oikeasti mitään etsittiin. Opittiin paljon uusia asioita jotka tulee ottaa huomioon asuntoa ostaessa. Ja myös pikku hiljaa alkoi hahmottuu mitä mistäkin kannattaa maksaa. Ei meillä ollut sellasista asioista mitään hajua ennen sitä.

Missä vaiheessa kävittä pankissa lainahommia kyselemässä?

Kun löydettiin tämä asunto.

Miten päätit, että tämä on juuri se minkä haluan (vai tietääkö sen vain)?

Se vain tuntui oikealta ja järkevimmältä vaikka miltä kantilta ajatteli. Totta kai se aluksi jännitti ja mietitytti mutta päätöstä ei olla kaduttu vaan nyt päätetty että rohkeesti vaan muutaman vuoden kuluttua edetään omakotitaloon.

Jälkeenpäin ajatellen: olisitko tehny jotain toisin/ostanu toisenlaisen/jääny vielä vuokralle?

Jälkeen päin olisin muuttanyt vain sitä että olisin rempannut silloin kaikki kerralla ja kunnolla ja vasta sitten tuonut tavarat ja muuttanut. Mutta kyllä se näinkin on sujunut. Myös olohuoneen maalin sävyä ois kannattanut miettiä tarkemmin. Nyt se vaihdetaan.
http://reperonaldo.blogspot.com/

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Keskiviikkona, 10.08.2011 klo 10:03  
+
0
Mielenkiintoiselta vaikuttaa kyllä täällä tää tarjouspolitiikka... siis ekaa kämppää jota käytiin katsomassa, pyyntöhinnasta hinta kasvoi 35% ja tästä toisesta yli 20%! Ei taia olla mahkuja saaha kämppää kovinkaan helpolla. Ensivuonnako ne vissiin meinaa saaha sama kämpät myyntiin yli 100 000 eurolla! :eek:
Pitäkää peukkuja siihen ruskeakeittiöiseen! Mä toivon hartaasti, että se karsii pois "kermaperseyksimmät" ja saisin kämpän edes jokseenkin about 80 000 eurolla...

muoks. siltikään tiedä et kannattaisko ostaa halvempi asunto - vähemmän lainaa ja maksaa sitten asumiskustannuksista muuten enemmän (se puutarharivari 10km päässä), vai sitten just enemmän lainaa ja vähemmän asumiskuluja (kaupungissa fillari/kävelymatkan päässä keskustasta). argh!
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 10.08.2011 klo 10:53)

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Keskiviikkona, 10.08.2011 klo 12:21  
+
0
^Kyl mä voisin kuvitella et kannattaa maksaa enempi lainaa ja vähemmän vastiketta, olettaen, että asunnon arvo pysyy oikeastikin samana tai kasvaa. Silloin saa siitä sitte itekin enemmän, jos/kun myy pois? Ja jos nyt meinaa siin koko loppuikänsä asua, niin on se matalampi vastike sillonkin kivempi juttu :hymy:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Torstaina, 11.08.2011 klo 12:51  
+
0
Me taidetaan unohtaa sittenkin tuo talo vielä ja seurailla hintakehitystä mikä näyttäisi mukavasti olevan edes vähän alenemaan päin. Hyvällä säkällä saadaan samantyyppinen lähempää ja huonolla säkällä ollaan talottomia vielä viidenkin vuoden päästä. Ei vaan voi sille mitään, että sisäinen ääni sanoo, että juuri nyt on huono aika ostaa :mietiskel: Muutenkin mun mielestä hintataso on ollut pitkään ihan hirveän korkea.. On moneen otteeseen käynyt mielessä myös se, että miten ihmisill on varaa näillä hinnoilla ostaa? Me ollaan laskettu lainan määrä niin, että on varaa maksaa vaikka korko pompsahtais yli 10 (kuten kävi viime laman aikaan kun korot huiteli 14..) ja ei siinä kyllä 200 000 yli hurjasti mennä. Ja kun katselee talojen hintoja kun ne on siellä kolmessa sadassa tuhannessa ja yli, niin sitä miettii, että millä järjellä ihmisillä on varaa maksaa niitä, pitää tuliteriä autoja, paria lasta ja lemmikkejä ja vielä pystytään matkailemaankin. Meilläkään ei ihan hirveän huonot tulot ole (keskituloisia varmaan ollaan), ja sillä sitä miettiikin että miten muilla muka on varaa :nauru:
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Torstaina, 11.08.2011 klo 13:10  
+
0
^joo, ihan järkyttäviä summia ihmisillä on laittaa taloihin. Mistähän lienee rahansa saavan. Toivottavasti myöhemmin tulee vastaan unelmia kohtuuhintaan :D Ensiviikolla itsellä eessä pari-kolme kämpän katsomista. Rivari on nyt sit kuopattu idea. Eilen tuli markkinoille 60neliön kaksio, jonka taloyhtiö näyttäs olevan melko aktiivinen ja saunaa löytyy ja muuta aktiviteettia. On hieman kauempana yliopistosta ja keskustasta, et jos siihen olis jotain saumoja... Luontoa kyllä sit löytyy koiralle.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Torstaina, 11.08.2011 klo 15:42  
+
0

neruda kirjoitti:

Ja kun katselee talojen hintoja kun ne on siellä kolmessa sadassa tuhannessa ja yli, niin sitä miettii, että millä järjellä ihmisillä on varaa maksaa niitä, pitää tuliteriä autoja, paria lasta ja lemmikkejä ja vielä pystytään matkailemaankin.


Siinähän se ongelma kai vähän onkin, kun sitä rahaa ei oikeasti olisi. Tai siis, tokihan oikeastikin ON hyväpalkkaisia ihmisiä, mutta en mä jaksa uskoa, että niin paljoa...? Otetaan iso laina pitkällä maksuajalla ja vedetään tili miinukselle joka kuukausi, niinhän se onnistuu :peukku:
Mekin ollaan pohdiskeltu, että 200 000 on varmasti aika kipuraja sille minkä hintainen kämppä kannattaa tulevaisuudessa hankkia, ellei nyt sitten käy ilmi jotain äkkirikastumiseen viittaavaa tekijää... tuskin.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Tiistaina, 16.08.2011 klo 22:21  
+
0
Minulla mennöö kohta hermo tän pohdiskelemisen kanssa... Avokkiinkin menee pikkuhiljaa hermot, kun sille on helppo sanoa mielipiteitä, kun ei ole se lainanottajakaan. Ruskea keittiöistä olin tänään katsomassa ja onhan se mun silmissäni projekti. Avokin mielestä "ei sille mitään tarvi tehä".
Keittiö ei näytä kivalta luonnossa ja kuulemma vaan hiomalla ja maalaamalla sais HELPOSTI hienon :D Näkis sit miten se noitakin siellä kämpässä hioskelis... Suurintaosaa lattiaa tietenkin koristaa muovimatto mikä nyt ei itseähaittas, mut sit taas lisäarvoa tuodakseen ja myyntihintaa itselleni kasvattaakseni tosiaankin pitäis lattiatkin laittaa ja se keittiö ehottomasti.
Kuulemma kyllä se kämppä pitäis arvonsa ilman laittamistakin sanoi avo, ja minähän en lainanottajana oikein sellaista riskiä viitteis ottaa... ääää (Avo siis ei ollut mukana, ehkä vielä jos jaksais tän asian kanssa vääntää niin ottas näytön tulevalle viikonlopulle et sekin näkis mihin olis joutumassa...). Pää paisuu :D Sunnuntaina sitten taas uutta katselemaan, jossa kaikki rempat tehty ja hinta saattaa nousta pilviin.

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Torstaina, 25.08.2011 klo 17:18  
+
0
Woohoo!
Juuri kävin kirjottamassa soppari alle ja nyt sit huomenna pankkiin ja sit ollaan velkaisia ja omistajia :). Kohta siirrytään tuonne sisustus ja remppa keskusteluun kuvien kera. Jännittää vielä et millainenhan se asunto nyt olikaan sitten. Onhan tässä tietty kuvia kateltu ja muuta muistutukseksi, mut et tarkalleen muistaa et minkä kokoinenhan se keittiö ja olkkari nyt olikaan. Ja ei tosiaan tarvi alkaa remppaapaan mitään todenteolla, hieman reikiä ehkä tasoitella ja maalailla/tapettia vaihtaa yms.

Niin, kaksioon päädyttiin, 60.5 neliötä. Luontoa on heti talon vieressä, iso metsä jossa juosta useita kilometrejä koiran kanssa! Kicksparkkailla sitten talvella toivon mukaan :). Keskustaan about 5 km ja julkisillakin pääsee tyyliin 10 minuutin välein. Helpottunut ja jännittynyt olo samaan aikaan :). (taloyhtiössä on myös sauna ja harrastehuoneita ja liikuntasali jne...)

  Siirry sivulle: 1 ... 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28208
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545724
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265867
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 08:15)