Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40

Hullut hortonomit

Siirry sivulle: 1 ... 23 24 25 ... 27

TeJo

TeJo
Viestimäärä: 724

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 29.05.2013 klo 18:23  
+
0
Täl on takapihal muutama kurkun ja paprikan taimi ja saas nähä paljon saa satoa

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 29.05.2013 klo 18:32  
+
0
Mä löysin meidän keittiön lavuaarista paprikantaimen..
Lavuaarin sivussa kun on sellanen ritilä, ni siitä on varmaan joskus lentänyt paprikansiemen sisään ja se on alkanut itää. :nauru: Nyt huomasin, et siitä pilkistää jotain vihreetä, luulin et joku lehtisalaatin palanen on jäänyt siihen jumiin, nyppäsin ja sieltä tulikin sellanen 5cm pitkä "itu", jonka sit siemenestä tunnistin paprikaksi.

Iskin sen tietty heti purkkiin, mutta paljonko tuollaista sitten pitäis kastella? :mietiskel:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 29.05.2013 klo 18:36  
+
0
On meillä karviais- ja punaviinimarjapuskatkin, mutta niistä tuskin tänä kesänä montaa marjaa saadaan.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 29.05.2013 klo 18:45  
+
0
Uh, palkataan puutarhanhoitaja! Piha alkaa taas näyttää jokseenkin yhtä villiintyneeltä kuin viime vuonnakin muuton jälkeen.


Onneksi kukkapenkeissä on paljon monivuotisia kasveja ja pionitkin selvisivät Ronjan viimevuotisesta myyrästyksestä, vaikka kävi kaivamassa ison kuopan toisen puskan viereen. Puska taisi tosin jonkin verran vaihtaa paikkaa...

Onko suosituksia ruohonleikkurien suhteen? Viime vuonna isä kuskasi mulle jonkun halpis "siimaleikkurin", jotta sain heinikon matalaksi, ja sillä on menty tähän asti. Tontti on mäkinen, joten varmasti on tarpeen jatkossakin, mutta noita isompia tasaisempia kohtia varten olisi kiva olla joku ei-niin-raskas.
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 01.06.2013 klo 20:25  
+
0
Onko ihan pakko kaivaa nurmikko pois jos tekee korkean kukkapenkin? Eikö vois laittaa vaan jonku muovihässäkän alle, kivet reunoille ja mullat kasata päälle?

Mulla on vähän vaikeuksia kun en tiedä kuinka saan noi kaivetut mullat/nurmikot pois takapihalta ja minne ne veisin, niin koitan keksiä vähän etes helpotusta tähän hommaan.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Dawkes

Dawkes
Viestimäärä: 787

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 01.06.2013 klo 22:27  
+
0
^ Voi tehä myös nurmikon päälle, mutta jos alle laittaa muovia, niin se pitäs kaivaa pintaa syvempään tai sitten laittaa hervoton kasa sitä uutta multaa siihen päälle, sitä muovia kun ei sitten läpäse myöskään niitten istutettavien kasvien juuret tai tietty kasteluvesikään.
Parempi vois olla jos kääntäisit ensin lapiolla nurtsin nurinpäin penkin alta, laittasit sanomalehteä päälle (maatuu nopsaan) ja sit uudet mullat päälle. :hymy: Toki tossa tavassa sitten voikukat on semmosia, jotka melkeen pitää kaivaa juurineen ensin ylös.
Aina kun tuntee ikävää
tietää, että omisti jotain tärkeää.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 01.06.2013 klo 23:29  
+
0
^ Okei, minä kun luulin et se suojamuovi on ehdoton. Ei haittaa, ettei ole. :) Helpottaa vähän hommia et voi jättää nurtsin sinne alle! Haasteellista tehä pihahommia kun ei oo mihin pistää jätteitä.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 07.06.2013 klo 22:50  
+
0
Ostin keväällä Fanal-kirsikkapuun, ja siinä on kaksi haaraa. Molemmat tekivät silmuja samaan aikaan kuin toinen kirsikkapuu, mutta ainoastaan toisen haaran silmut kehittyivät lehdiksi. Ajattelin viedä puun takaisin reissun jälkeen, koska siinä on kuulemma jokin virus, joka voi tarttua toiseenkin puuhun. Reissusta palattuani se toinenkin haara on ruvennut puskemaan lehtiä. Ne ovat kylläkin hyvin paljon toista puolta jäljessä, mutta jotain kehitystä siinä kuitenkin tapahtuu.
Pitäisikö mun kuitenkin roudata puu takaisin varmuuden vuoksi, vai voiko kirsikkapuut tehdä tuollaista normaalistikin? Miten tuo takuu yleensä toimii? Pitääkö se puu oikeasti kaivaa ylös ja kiikuttaa kauppaan, vai kelpuuttavatko mahdollisesti kuvan ja kuitin?

Ultzi

Ultzi
Viestimäärä: 402

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 08.06.2013 klo 07:41  
+
0
^ Luin pari päivää sitten jonkun puutarhan takuukäytännöstä samalla kun etsin kasveista tietoa. Niissä ohjeissa ainakin pyydettiin että ensin ottaa yhteyttä myyjään, joka saattaa tulla jopa paikanpäälle katsomaan kasvia, ennenkö sitä saa ottaa ylös. Jos toimi väärin niin takuu mahdollisesti umpeutui. Tuon perusteella minä ottaisin siitä ensin kuvan ja kävisin tiedusteleen myyjältä että miten toimia ja saako sen palauttaa, ennenkö veisin koko kasvia paikan päälle.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 08.06.2013 klo 07:42)

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 08.06.2013 klo 08:47  
+
0
Suositelkaa jotain kasveja & kikkakolmosia meidän superkuumalle lasitetulle eteläparvekkeelle...

Laseja ei oo mahdollista saada kokonaan pois/auki, joten se on TODELLA kuuma & kuiva.
Viime kesän perusteella mulla on melkein kaikki syvissä muoviruukuissa, ja ostin nyt vielä eilen jotain tollasta keraamisia kestokastelijoita joihin kiinnitetään 1½-litran limsapullo kiinni. En tiedä vielä mikä kastelutahti niiden kanssa tulee olemaan, mutta nyt saan kantaa vettä aamuin, illoin. Osassa on permiittiä ja sitä toista kosteutta sitovaa ainesosaa (vai mitä piruja ne nyt olikaan...), ja tuntuu auttavan ehkä vähäsen?

Mutta mitä kukkia tonne laittais? Ei tartte siis välttämättä sietää kuivuutta, mutta KUUMUUTTA ja auringonpaahdetta.
Nyt on hajuhernettä (viihty ihan ok-hyvin viime kesänä) & kanarianköynnöstä (uus kokeilu) vielä taimettumassa, petunioita mitkä tykkäs alkuun mutta viime päivät käyneet ilmesesti niillekin liian kuumaksi, ja uutena sitte keijunmekko (minkä googletin olevan meksikolaista alkuperää, eli luulis tykkäävän :nauru:). Orvokki näyttää viihtyvän, vaikka epäilin alkuun muuta. On tosin ehkä varjoisimmassa paikassa.

Älkääkä sanoko että laita kaktuksia, kun mä en voi sietää niitä piikkejä... :nauru:

Nää meidän parvekkeet on ilmeisen haasteellisia, koska vasten kaikkia ennakko-odotuksia kun tässä tuppaa asumaan vanhempia naisia & pariskuntia, melkein kaikki parvekkeet on kesäisin tyhjät. Ei noissa vaan meinaa pysyä mikään hengissä... :neutral:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 08.06.2013 klo 09:51  
+
0
jannie, mulla on kuumalla lasitetulla eteläparvekkeella orvokkeja, tomaattia, paprikaa, pinaattia, basilikaa ja salaattia. Salaatit ja pinaatit on varjossa, mutta muuten kaikille on niin paljon aurinkoa kuin mahdollista.

Mun oli nyt pakko alkaa latvomaan noita tomaatteja, ne ovat kasvaneet tosi korkeiksi eikä varsitomaatti kuki vieläkään. Terttutomaatti taas jo kypsyttelee ensimmäisiä tomaattejaan.

Paprikakaan ei ihan vielä ole kukkinut, mutta todennäköisesti avaa kukat päivänä minä hyvänsä.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 09.06.2013 klo 11:50  
+
0
^Höh, miksei sun tomaattikuva näy :mietiskel:
Heittää vaan herjan, etten kuulu sivustolle :nauru: > It seems you don't belong here! You should probably sign in. Check out our Help Center and forums for help, or head back to home.
Minähän en ole mikään hortonoomi, mutta pappa aikanaan kasvatti tomaatteja ja voi elämä ne oli hyviä, kun sieltä kuumasta kasvihuoneesta kävi mehukkaan tomaatin hakemassa. :hymy:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 09.06.2013 klo 12:11  
+
0
No ängh. Josko nyt näkyisi?
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 09.06.2013 klo 17:30  
+
0
^No nyt näkyy kuva :) Onpa tosiaan melkoisen pitkät varret!
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 14.06.2013 klo 14:23  
+
0
Mulla kasvaa partsilla vaan se yksinäinen viemäripaprika.. :nauru:

Tän kokoinen se siis oli kun löysin sen.. :viheltel:
Hyvin on juurtunut purkkiin ja kasvaa kohisten..
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Idefix

Idefix
Viestimäärä: 176

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 14.06.2013 klo 22:27  
+
0
Mulla on muutama viherkasviongelma :shifty:

Mulla kasvaa traakkipuu, jossa oli 4 latvaa. Mä kaks niistä katkasin ja toisen sain juurrutettua ja jatkamaan kasvuaan, toinen sit kuolta kupsahti. Nyt mä mietin että uskaltaisko noi kaks latvaa vielä katkoa ja alkaako se jäljelle jääny runko sit versoa uutta kun tuo alkaa olla aika korkee ja jotain sille pitäs keksiä. Mistä kohtaa runnkoa sen sit uskaltais napata poikki, siitä mistä se haarautuu 4 latvaksi vai?

Sit toinen ongelma on mun limoviikuna. Se on nyt metrin korkee, mut ei mikään tuuhea tapaus. Uskaltaako tuota katkoa, saako siitä uusia alkuja kasvamaan vai antaako sen vaan kasvaa kunnes on niin iso ettei mahu mihinkään?

Ja sit minun pihaongelma. Laajennuksen myötä meiän pihaa nyt myllätään enempi ja vähempi ja tässä on työkoneiden alle jäämässä pieni lumipallopensas, sireeni ja punaviinmarjapuska. Sen tiedän että viinimarja on aika sitkee ja kestää siirron, mut entäs noi lumipallo ja sireeni? Mä tykkään sikana lumipallopensaasta ja tää on eka kesä kun se kukkii. Ei raaskis jättää yliajettavaksi jos se kestäis siirron paremmalle paikalle. Sireenistä tykkään kans eikä sekään tavattoman iso ole..
Lbu Taavi 10/04
Lbu Tino 12/07

Ultzi

Ultzi
Viestimäärä: 402

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 14.06.2013 klo 22:50  
+
0
^ Siirsin omassa pihassa lumipalloheisin (lienee sama kuin lumipallopensas(?)) uuteen paikkaan viime kesänä ja nyt tänä kesänä se kyllä tekee kukkia, mutta pienempiä mitä muut siirtämättömät pensaat. Toisen juurakon leikkasin kokonaan alas ja heitin hävikkiin kompostikasaan ja niin vain tänä keväänä siitäkin uutta versoa pukkasi, vaikka tosiaan sitä ei ole edes erikseen istutettu mihinkään. :eek:
Meillä ei kumpikaan nuista siirretyistä ole mitenkään edes kasvuolosuhteiltaan "optimaalisella" paikalla.

Dawkes

Dawkes
Viestimäärä: 787

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 14.06.2013 klo 23:46  
+
0
^^ Traakkipuun voi leikata mistä kohtaa vaan. Ja tosiaan rungon pitäisi kyllä lähteä uudestaan kasvuun. Sähän voit vaikka lyhentää sitä runkoa vielä vähän niiden latvojen poiston jälkeen, jos se tuntuu vielä liian pitkältä, muttet halua sitä runkoa niihin latvoihinkaan sen enempää. Traakkipuu saattaa juurtua myös niistä rungon osista, niin saat siitäkin pistokkaan halutessasi :)

Syreenistä, meillä pihahommien takia ensin vedettiin alas moottorisahalla koko puska ja sitten kaivettiin juuripaakku ylös. Paakku jäi "kuivamaan" tonne takapihalle ryteikköön, ja kas vaan, se rupes talven jälkeen siinä kasvamaan uutta taimea, vaikka se juuripaakku on edelleen siinä maanpinnan päällä, eli ainakin tuo kärsi siirron ja kaltoinkohtelunkin hyvin. Tosin en tarkota tällä että teidän pitäs todellakaan menetellä yhtä ronskisti :nauru: Mutta joo, ainakin ton kokemuksen mukaan pitäisi kestää siirtoa.
Aina kun tuntee ikävää
tietää, että omisti jotain tärkeää.

Lifo

Lifo
Viestimäärä: 231

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 14.03.2014 klo 12:39  
+
0
Jaahas, josko tän vuoden osalta alottelis tänkin ketjun nostoa! Mulla on ongelma, ja kaikki oivallukset ja ideat on tervetulleita! Asun omakotitalossa, johon vedettiin vesiputket sisälle viime kesänä. No sillon ei ollu energiaa tehä myllätylle pihalle mitään mutta nyt tarttis.

Tällä hetkellä tää on ihan tommosta hiekka-kivimaata, johon aamupäivän-päivän paistaa aurinko. Mietinkin onko mitään mitä tohon vois laittaa kasvamaan suorilta, vai vaatisko kaikki hirveen kasan multaa alle? Ja jos vaatii, niin paljonko sitä pitäis olla?









Enempi motivaatioo ois laittaa jotain hyötykasveja, mutta ei taida olla otollinen. Kukkasista en tiiä mitään, mutta isot ja värikkäät on sellasia mistä tykkään. Meniskö esim auringonkukat mitenkään tohon rinteeseen? :mietiskel:
Täytyy kävellä ennenkuin voi juosta - lentämisestä puhumattakaan.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: HULLUT HORTONOMIT - Keskiviikkona, 23.04.2014 klo 14:42  
+
0
Oiskohan kellään suositella jotain nopeasti kasvavaa pensasta tai muuta vastaavaa takapihalle ns aidaksi/näköesteeksi? Kaupungin miehet kyni takapihan edessä olevalta alueelta puut ja pusikot pois joten ärsyttää toi avaruus ja kun kaikki näkee niin helposti tohon.

Ja miten nurmikon kuolleista herättäminen, olen ollut vähän laiska leikkaamisen suhteen suhteen joten nurmikko vissiin kuoli osittain kun muut kasvit valtasi osan alueesta ja äsken haravoin syksyn jäljiltä lehdet pois (:nolo:) ja melko karmeelta näyttää. Kasvaakohan siihen jotain takas? Mietin josko ois viskellyt siemeniä pelkästään kun en viittis alkaa myltäämään takapihaa kuten ohjeissa neuvotaan.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

  Siirry sivulle: 1 ... 23 24 25 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28203
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545723
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään3
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265866
(Tilastot päivitetty viimeksi 02.05.2024 klo 15:30)