Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 26.07.2010 klo 19:59

Jalostuksen ihmeet

Siirry sivulle: 1 ... 22 23 24 ... 27

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 22.09.2014 klo 19:47  
+
0
Multa oli ihan mennyt ohi juttu suomalaisesta enkkubullasta, joka oli eviran mukaan tukehtunut tiineyteen. :roll: Täällä esimerkiksi aika kattavasti selitetty asia.

Enkkubullien tilanne on sellainen, joka säännöllisesti nousee esiin ja omiinkin ajatuksiin. Viimeisimpänä katsoessani tällä hetkellä pyörivää Iholla-sarjaa, missä yhden pariskunnan bullalla on erikoinen ominaispiirre: se ei suostu kävelemään. Varmaan minkä tahansa muun rodun kohdalla vastuuntuntoinen omistaja pysähtyisi miettimään ja selvittämään, että missä eläimellä kipuja, kun se ei kerran suostu liikkumaan. EB:llä se on ominaispiirre.

Tämä on kyllä jo moneen kertaan vatvottu aihe, mutta halusin linkittää tuon jutun niille, jotka ei ole siihen törmänny. Rodun tilanne on kyllä aivan älytön! :suru:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 22.09.2014 klo 20:16  
+
0
^ Komps komps ja koooomps. Itteänikin ihmetyttää koko touhu, ja tuo tukehtumiskuolema ei jostain syystä enää järkyttänyt kun siihen uutiseen törmäsin, kun on enkkubulleista kyse. Ei voinut kun pudistaa päätä, mitäpä asialle voi tehdä kun on niin paljon rodusta pitäviä jotka eivät vaan välitä. Oon myös kattonut tota Iholla-sarjan enkkubullia (tai kaks siel vissiin on jo, koska toinen oli "pakko saada" hetken mielijohteesta) ja on kyllä melkosta menoa. :suru:
Toivoisin kovasti että tuo laittamasi linkinkin takana oleva lakiehdotus menis läpi.
Sisko haluis kovasti ranskanbulldoggia, mutta pikkuhiljaa (pari-kolme kertaa ollaan keskusteltu) alkaa mennä läpi että ei ehkä kannata. Melko samassa jamassa tuntuu ranskiksetkin olevan enkkubullien kanssa...

Mua kun säälittää jo nää oman rotuni edustajat aina välillä, kun eivät yllä kaikkialta itseään raapimaan tai eivät hypi ihan yhtä ketterästi kun muut. Luonne corgeilla on mulle just passeli ja naaman ulkonäkö mut saisivat olla kevyempiä ja pitempikoipisia. Harmittaa katsella kun esim. joillain cardeilla on etujalat niin käyrät, että varpaat osoittaa sivulle, tai kannuskynnet kuluu kun osuu jatkuvasti maahan. :neutral:
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 22.09.2014 klo 20:55  
+
0
Luettuani tuon EB-jutun pari päivää sitte googlettelin juttuja ko rodusta. Päädyin lopulta tällaseen videoon (VAROITUS/paritteluvideo).
Siis tuo jätkä aivan tosissaan selittää, että on kumma kun ihmiset pitää rodun parittelua mahdottomuutena ja että näin he ovat tehneet jo vuosia kun ovat noita lisäännyttäneet.
Niin että onko tuo sitten jotenkin normaalia? Ja kuunnelkaa oikeasti noita koiria. Tuohan on aivan sairasta.
Bolognesenarttu 7/2012
(Viestiä on muokattu maanantaina, 22.09.2014 klo 20:57)

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 22.09.2014 klo 21:31  
+
0
Mua kiehuttaa ja surettaa nykyään koirajalostuksen sairaat ääripäät niin paljon, että meinaa mennä sukset ristiin tuttujen kanssa. Mun on niin vaikea ymmärtää, että joku voi ottaa sellaisen koiran kuin englanninbulldoggi. Näennäisesti kuitenkin ollaan kiinnostuneita sen lemmikin hyvinvoinnista. Mun mielestä tuollaisen eläimen jalostaminen ja pitäminen on jonkinasteista eläinrääkkäystä. Tietyltä kantilta katsottuna jopa karumpaa kuin turkistarhaus tai lihan tehotuotanto. Se on niin tekopyhää olla eläinrakas ja sitten valitaan rotu vain esteettisistä syistä. (Kukaan tulkoot selittämään mulle, että muita samantyyppisellä luonteella varustettuja rotuja ei ole tarjolla.) Eikö voisi edes ottaa sitten sellaisen vanhantyyppisen, joita jotkut jalostavat? Mun ymmärtääkseni niitä pyritään kuitenkin jalostamaan terveemmiksi? Ainakin näyttävät siltä.

Justiinsa yksi kaveri Fb:ssa kommentoi, että suurin osa koirista kuole ihmisen avustuksella, kun linkitin blogikirjoituksen tuosta tiineystukehtumisesta. Wtf? Sieppaa niin paljon, että joudun miettimään, miten mulla on mitään yhteistä tuollaisen ihmisen kanssa.

Argh!
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/
(Viestiä on muokattu maanantaina, 22.09.2014 klo 21:33)

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 22.09.2014 klo 22:01  
+
0

Reppis kirjoitti:

Siis tuo jätkä aivan tosissaan selittää, että on kumma kun ihmiset pitää rodun parittelua mahdottomuutena ja että näin he ovat tehneet jo vuosia kun ovat noita lisäännyttäneet.
Niin että onko tuo sitten jotenkin normaalia? Ja kuunnelkaa oikeasti noita koiria. Tuohan on aivan sairasta.



Normaalista en tiedä, mutta sehän on luonnollinen tapa lisääntyä.:paapatus: Just joo..:roll: On niin surullista, että noi ihmiset on uskomattoman etääntyneitä siitä, mitä muut pitää järkevänä ja terveenä. Tosiaan minkä tahansa muun rodun harrastajan mielestä toi videolla kuuluva rohina on jotain todella pysäyttävää, mutta jätkä vaan ylpeänä selittää, miten hommat hoituu..

Monet noissa keskusteluissa bullia puolustavat on varmaan ihan aidosti sokeita totuudelle ja epämääräisillä argumenteilla he yrittää vakuutella itseäänkin rodun terveydestä. Koira on terve, jos sitä ei ole kuvattu sairaaksi, vai miten se meni.. Sitä paitsi huonot lonkkatilastotkinhan johtuu vaan rodulle epäsopivasta arviointimenetelmästä. Ja aina löytyy joku, jonka koira pystyy juoksemaan 10km pyörän vierellä elikkä rotuhan on terve. Jep jep.
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015
(Viestiä on muokattu maanantaina, 22.09.2014 klo 22:02)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 22.09.2014 klo 22:04  
+
0
^Sinäpä sen sanoitkin.

Veikkaan että kokevat sitten esim vebin liian vaativaksi? Nehän tarttee jo oikeasti liikuntaa ja tekemistä. Oon miettinyt paljon sitä että jos eb:lla ois normaali kroppa niin oisko ne niin "laiskoja" lössyköitä kuten väitetään?
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 22.09.2014 klo 22:32  
+
0

sändi kirjoitti:

Sitä paitsi huonot lonkkatilastotkinhan johtuu vaan rodulle epäsopivasta arviointimenetelmästä.



Eikös tuonne blogikirjoituksen kommentteihin ollut joku väittänyt, että samanlaisilla lonkilla noutaja saa lonkkatuloksen A, mutta englanninbuldogilla tuleekin D, koska lantion rakenne on niin erilainen tai jotain muuta vastaavaa käsittämätöntä sontaa. En nyt muista tarkalleen, enkä viitsi tarkistaa, kun kiehutti niin kovasti osa niistä kommenteista. Jokatapauksessa kaipa ne sumuttavat sitten itsensäkin noilla keksityillä selityksillä, joihin jonkin ajan päästä jo uskovat. Kaikki selitellään parhain päin ja suljetaan silmät todellisuudelta, jotta illuusiota voidaan pitää yllä.

Tässä jonkun aikaa sitten törmäsin englanninbuldoggiin, jota juoksutettiin pyörän vierellä. Tasaisin väliajoin tämä koira kiskaisi itsensä väkisin pientareelle köhimään, korisemaan ja oksentamaan. Hetken päästä taas jatkettiin matkaa. Koiraparka hinkui ja korisi juostessaan, vaikka kulkivat aika hidastempoista vauhtia ja tosiaan oksennustaukoja tuli joka käänteessä. Jouduin väkisinkin seuraamaan tätä näytelmää, koska kuljin kävellen heidän perässään ja ehdin jokaisen heidän pysähdykseksensä myötä ottamaan heidät lähes kiinni. Meinasin vaihtaa kesken kaiken suuntaa, kun tuli niin paha olo koiran takia :suru: Kyllä, ihan varmasti se koira nauttii elämästään tukehtumiskuoleman partaalla :pyssyt:
Vpn 06/13

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 22.09.2014 klo 22:38  
+
0
Muistan joskus lukeneeni että myös corgien lantio rakenteen väitetään olevan sellainen että Kennelliiton kriteerit täyttävät A/A - lonkkanivelet olisivat niille kivuliaat ja mahdottomat, kun taas D/D on ihan normaalia eikä millään tavalla vaivaa koiraa.
Rise to reset the world.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 22.09.2014 klo 22:40  
+
0
^ Jepjep, D/D -lonkat eivät myöskään koskaan vaivaa dogo argentinoa, se kun on niin etupainotteinen koira.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 22.09.2014 klo 22:47  
+
0
Ja koirahan on niin paljon muutakin kuin vain lonkat...
Rise to reset the world.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Maanantaina, 22.09.2014 klo 23:02  
+
0
Mäkin oon kuullut noita lonkkajuttuja. Eihän ne D lonkat toki välttämättä koskaan vaivaa, mutta eipä se tervettäkään ole.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 23.09.2014 klo 10:02  
+
0

naukunen kirjoitti:

Muistan joskus lukeneeni että myös corgien lantio rakenteen väitetään olevan sellainen että Kennelliiton kriteerit täyttävät A/A - lonkkanivelet olisivat niille kivuliaat ja mahdottomat, kun taas D/D on ihan normaalia eikä millään tavalla vaivaa koiraa.


Mäkin oon törmännyt tohon useasti, ja mun mielestä se on kans ihan bullshittiä. Muutamaan A-lonkkasen corgiin oon livenä törmänny, ja eipä ne mitenkään kivuliailta tai mahdottomilta vaikuta ja samalla tavalla köllöttelevät takajalat ojossa kun muutkin vauhtinakit. Mulle kans perusteltiin että lonkat on corgien ulkomuodon takia luonnostaan löysemmät... Onhan toki monia koiria joita ei ne C- tai D-lonkat haittaa mitenkään, ja jos rodun geenipooli on muuten niin ahdas että on pakko käyttää muutakin kuin priimalonkkaisia niin eipä siinä. Ite lähtisin (jos jalostamisesta tarpeeksi tietäisin ja olisin näistä asioista päättämässä) viemään corgeja ja mäykkyjä ja bassetteja ym huomattavasti kevyempään suuntaan, vaikka sitten roturisteytysten kautta.

Mutta muistaakseni jossain täällä kc:ssä oli jo aiemmin puhettakin, että niin kauan kun näyttelytuomaristossa vallitsee tietyt mieltymykset rotujen ulkonäössä, ei nää terveemmät ja kevyemmät yksilöt yleisty, ellei niitä käytetä jalostukseen huonosta näyttelymenestyksestä huolimatta.
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi
(Viestiä on muokattu tiistaina, 23.09.2014 klo 10:05)

Naarassusi

Naarassusi
Viestimäärä: 159

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 23.09.2014 klo 10:40  
+
0

Tingelstiina kirjoitti:


Tässä jonkun aikaa sitten törmäsin englanninbuldoggiin, jota juoksutettiin pyörän vierellä. Tasaisin väliajoin tämä koira kiskaisi itsensä väkisin pientareelle köhimään, korisemaan ja oksentamaan. Hetken päästä taas jatkettiin matkaa. Koiraparka hinkui ja korisi juostessaan, vaikka kulkivat aika hidastempoista vauhtia ja tosiaan oksennustaukoja tuli joka käänteessä. Jouduin väkisinkin seuraamaan tätä näytelmää, koska kuljin kävellen heidän perässään ja ehdin jokaisen heidän pysähdykseksensä myötä ottamaan heidät lähes kiinni. Meinasin vaihtaa kesken kaiken suuntaa, kun tuli niin paha olo koiran takia :suru: Kyllä, ihan varmasti se koira nauttii elämästään tukehtumiskuoleman partaalla :pyssyt:


Et kuitenkaan omistajalle/ulkoiluttajalle sanonut mitään?
Shikoku "Gaiko"
Siperianhuskyt "Saga", "Fenris", "Vond" ja "Freya"
kolmipäinen frettilauma

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 23.09.2014 klo 10:46  
+
0
Älkää ostako englanninbuldoggeja!!!!! Englanninbulldoggie tilanne on niin surullisen huonossa jamassa! Kyllähän sen näkee jo ulkoapäin miten sairas koira on kyseessä!
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu tiistaina, 23.09.2014 klo 10:47)

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 23.09.2014 klo 10:53  
+
0
^ Sehän siinä valitettavasti onkin kun kaikki eivät sitä näe tai osaa katsoa, tai halua nähdä. :neutral: Ruttukuonoista pitävät ihkuttavat sitä ulkonäköä ja vauvamaista naamaa ja surusilmiä, ja voi kuinka söpö se on kun se kuorsaa tai nukkuu lelu suussa... Eivätkä he tajua ollenkaan että sellaisella koiralla ei ole hyvä olla.
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 23.09.2014 klo 11:03  
+
0
^niin:suru:. Mun mielestä enkkubullien omistaminen/kasvattaminen on eläinrääkkäystä. Ranskanbulla on myös semmoinen rotu mitä en ymmärrä.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu tiistaina, 23.09.2014 klo 11:06)

Tingelstiina

Tingelstiina
Viestimäärä: 510

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 23.09.2014 klo 12:27  
+
0

Naarassusi kirjoitti:


Et kuitenkaan omistajalle/ulkoiluttajalle sanonut mitään?



Ja mitähän minun olisi sinun mielestäsi pitänyt hänelle sanoa? Ensinnäkin satun tietämään kyseisen ihmisen koirineen ja hänen ajatusmaailmansa asian suhteen, kun aihetta on joskus sivuttu muussa yhteydessä. Olen siis törmännyt häneen lenkillä ja vaihtanut muutaman sanan. On varsin samanlainen kuin muidenkin kohdalle osuneiden rohisijoiden ja korisijoiden omistajien mielipide asiasta. Toisekseen en kulkenut heidän vierellään, vaan perässä, eikä minun tapani ole juoksennella kiinni koiria ja heidän omistajiaan vain kertoakseni mielipiteeni kunkin rodun tilasta.
Vpn 06/13

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 23.09.2014 klo 13:33  
+
0

Niii kirjoitti:

^Sinäpä sen sanoitkin.

Veikkaan että kokevat sitten esim vebin liian vaativaksi? Nehän tarttee jo oikeasti liikuntaa ja tekemistä. Oon miettinyt paljon sitä että jos eb:lla ois normaali kroppa niin oisko ne niin "laiskoja" lössyköitä kuten väitetään?



Tätä minäkin oon miettinyt. Että onko se "uniikki luonne" vaan sitä, kun koiran on ilmeisistä syistä melko mahdotonta tehdä koiramaisia juttuja, kuten riehua ja rehata senkin jälkeen kun se ei enää ole söpöä ja hauskaa. Että sitten eb mieluummin makaa sohvalla ja rohisee. Ja on sen takia niin uniikki kumppani.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 23.09.2014 klo 13:35  
+
0
^^ Etkö sitten puuttuisi siihen, jos koira selvästi kärsisi kuumassa autossa olemisesta ja mahdollisesti lämpöhalvauksesta? Mä ymmärrän, että on suuri kynnys puuttua tuollaiseen, mutta ei sitä nyt sentään pidä selitellä vain sillä, ettei ole tapana juosta muita lenkkeilijöitä kiinni. Mun mielestä omistajalle olisi voinut todeta, että ei ole normaalia, jos koira oksentaa hölkkälenkillä. Toinen vaihtoehto on ilmoittaa eläinsuojeluvalvojalle, jos vielä kerran tietää tapauksen.
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/
(Viestiä on muokattu tiistaina, 23.09.2014 klo 13:36)

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: JALOSTUKSEN IHMEET - Tiistaina, 23.09.2014 klo 15:07  
+
0

Rorys kirjoitti:

D/D -lonkat eivät myöskään koskaan vaivaa dogo argentinoa, se kun on niin etupainotteinen koira.



Joo, tätä lausahdusta viljellään tosi monen rodun piireissä. Juu, eihän meillä kotonakaan yhtään haittaa se, että keittiössä on ikkunat rikki, koska kuitenkin suurin osa ajasta vietetään olohuoneessa. :eitietoo:

Mä en muutenkaan ole koskaan oikein ymmärtänyt, mitä tolla sanonnalla tarkoitetaan.. Ensinnäkin mun silmään vaikka argentinolla on kutakuinkin samassa suhteessa massaa edessä ja takana kuin vaikka bortsulla -etupää on voimakkaampi kuin perinteisellä ravityypin koiralla, mutta niin on myös takaosa. :mietiskel: Vaikka oliskin hieman etupainotteinen, niin ei kai sekään vaikuta kuin seisomiseen ja ravaamiseen.. Argentiinon kaltainen työ- tai harrastuskoirahan joutuu (teoriassa) käyttämään kroppaansa tosi monipuolisesti ja kiihdyttämään ja loikkaamaan saaliin perään.. Tällöinhän se on nimenomaan takaosa, joka joutuu koville.. :mietiskel: Mä en ymmärrä!

Myös minä olen joskus miettinyt tota EB:ien luonneasiaa, mitä Innna ja Niii pohti. Missä mielessä luonne on niin ihana ja ainutlaatuinen? Olisiko se sitä, jos koirat ei olis hengityksensä ja rakenteensa ivalidisoimia..?
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015
(Viestiä on muokattu tiistaina, 23.09.2014 klo 15:15)

  Siirry sivulle: 1 ... 22 23 24 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 23:45)