Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 24.08.2010 klo 13:44

Jyrsijä- ja kanipulinaa

Siirry sivulle: 1 ... 25 26 27 ... 31

Lurch

Lurch
Viestimäärä: 2091

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Maanantaina, 18.03.2013 klo 18:07  
+
0

Sherlock kirjoitti:

Mulla olis vähän suunnitelmissa astuttaa yks rottanen tuolta, jos saisin sille sulhasta lainaan. Ihan vaan näin tälleen yks poikue ja that's it.


Pfffffft :nauru: Aika varmasti jää siihen yhteen poikueeseen!

Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Maanantaina, 18.03.2013 klo 18:14  
+
0
No se ois tarkotus! :nauru:

Mä pitäydyn ehkä kuitenkin noissa hiirissä, niillä tulee sit teeteltyä poikasia vähän useampiakin, mut jos tolleen ihan vaan yks rottapoikue...
Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Maanantaina, 18.03.2013 klo 23:08  
+
0
Jatkakaahan tänne tuota "mikä sopisi 12-vuotiaalle jos päädymme jyrsijän hankintaan -keskustelua" joka alkoi siis Kysymitävaan-ketjun alasivulla 10
Ylläpitäjä

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 06:51  
+
0
Joo mä ajattelin että se olis vaan nopea "paljonko vievät aikaa ja rahaa" kysymys.. :nauru:

Ja jatkaakseni suoraan tuolta ketjusta:
Ai gerbiilit voi elää niinkin pitkään.. :eek: No mä luulen, et tuossa ajassa voi jo iskeä tympääntyminen (tai sitten ei, mistä noista teineistä tietää)

Mites hajuhaitoiltaan, mikä olis sieltä pienimmästä päästä? Ja sukupuolillahan on kanssa eroa, eikös?

Noi hiiret alkoi mua kyllä itseäni kiinnostaa, jos tosiaan kesyyntyvät noin.
Rotta olisi kiva, niistä mä oon aina tykännyt itekkin, kun olisivat sit vähän kookkaampia, eikä ihan niin sormien välistä livahtelevia, kun pienemmät lahkolaisensa. Mutta sit tosiaan vaativat jo huomattavasti enemmän tilaa ja varmaan vaativat jonkin verran enemmän puuhaakin, kun ovat niin älykkäitä?
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 09:24  
+
0
^ Mä luulen että Nöösi oli joku teräsbeibe, ei mulla ne muut eläneet kuin ehkä kolmisen vuotta. Nöösi vielä ilmeisesti halvaantui yhdessä välissä, lakkasi käyttämästä takajalkojaan muutamaksi päiväksi mutta tokeni kuitenkin ja eli vielä pari vuotta. Mulla oli vaan naaraita niin en osaa sanoa haisevatko urokset voimakkaammalle, mutta nuo eivät kyllä musta haisseet yhtään miltään.
Rise to reset the world.

Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 11:26  
+
0

Sonik kirjoitti:

Joo mä ajattelin että se olis vaan nopea "paljonko vievät aikaa ja rahaa" kysymys.. :nauru:

Ja jatkaakseni suoraan tuolta ketjusta:
Ai gerbiilit voi elää niinkin pitkään.. :eek: No mä luulen, et tuossa ajassa voi jo iskeä tympääntyminen (tai sitten ei, mistä noista teineistä tietää)

Mites hajuhaitoiltaan, mikä olis sieltä pienimmästä päästä? Ja sukupuolillahan on kanssa eroa, eikös?

Noi hiiret alkoi mua kyllä itseäni kiinnostaa, jos tosiaan kesyyntyvät noin.
Rotta olisi kiva, niistä mä oon aina tykännyt itekkin, kun olisivat sit vähän kookkaampia, eikä ihan niin sormien välistä livahtelevia, kun pienemmät lahkolaisensa. Mutta sit tosiaan vaativat jo huomattavasti enemmän tilaa ja varmaan vaativat jonkin verran enemmän puuhaakin, kun ovat niin älykkäitä?


No harvoinpa gerbiilit elää niinkään pitkään, niiden keskimääräinen elinikä on jotain 3-3,5, mut toki voi tietysti vähän vanhemmaksikin elää. Ja gerbiilithän on hajuttomampia.

Hiiret on kesyjä vaikkei niitä käsiteltäis, mutta siihen vaikuttaa vanhempien ja suvun luonne aika paljon. Kannattaa siksi hankkia ainakin hyvältä kasvattajalta (virallinen tai epävirallinen), jolta saa ainakin terveen ja käsikevyn hiiren. Hiiret ei vie edes paljoa tilaa, yhden uroksen tai muutaman naaraan voi asuttaa hyvin vaikka minidunaan. Ja yksi hiiri syö päivässä noin ruokalusikallisen sapuskaa, eli ruuan menekki on yhdellä hiirellä aika vähäinen.

Ja tosiaan rotat vaatii sitten vähän enempi tilaa ja aikaa. Ne vaatii seuraa ja jaloittelua vapaana. Toisaalta jos aikaa riittää, ni miksikäs ei vaikkapa paria rottaakin, ne vaan on sottaisia ja tuppaa haisemaan melko voimakkaalle (siis ei ne rotat vaan se virtsa :nauru: )
Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)
(Viestiä on muokattu tiistaina, 19.03.2013 klo 11:28)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 11:34  
+
0
No joo, rotista oon kuullutkin, et niiden pissi dunkkaa aikalailla. :D

Mä jotenkin ite innostuin noista hiiristä. Varsinkin kun kattelin tuolta sun blogista miten ihanan värisiäkin niitä on ja ne tosiaan olis silleen aika kompakteja. Vaikka kyl meille ihan sellanen normin kokoinen dunakin mahtuu, ettei nyt tarvi mihkään kärpäsenkakan kokoiseen läpeen mahtua. :nauru:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 11:39  
+
0
Juu noita hiiriä on monen värisiä ja etenkin läntilliset, splashedit ja tricolorit on todella nättejä mun mielestä.
Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)

Kadaver

Kadaver
Viestimäärä: 4330

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 11:47  
+
0
Paljonko marsuja pitää juoksuttaa päivittäin? Tuleeko apinapinseri toimeen marsujen kanssa vai meneekö koko yhteiselo teurastuksen välttämiseksi? Kertokaa muutenkin kaikkea mahdollista marsuista!

Pari kuikuttajaa vois ehkä olla hankinnassa sitten syssymmällä. :shifty:
"Your husband is gay, your husband is gay, he wasn't born like that, you made him that way..."

Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 11:56  
+
0
No vähintään parisen tuntia, mielellään jopa enemmän. Toki jos hommaa vaikka jonkun ison katollisen aitauksen jossa ne asustelee, ni sit ei tarttee kyl ollenkaa. Meillä oli marsuilla sillon aikoinaan tämmönen enkä juoksuttanu niitä kyl ollenkaa sen lisäks. Sillon ku niillä oli vielä tehdashäkki 120cm, ni toki juoksutin niitä vaihtelevasti 6-12 tuntia päivässä.
Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)
(Viestiä on muokattu tiistaina, 19.03.2013 klo 11:57)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 12:04  
+
0
Sherlock, osaisitko vinkata mulle vaikka yksärillä jotain hiirujen kasvattajaa tästä Treen läheltä, jospas kävisi vaikka hiirulaisiin tutustumassa.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 12:14  
+
0
^ Laitoin sulle viestiä! :)
Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)

Lurch

Lurch
Viestimäärä: 2091

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 13:37  
+
0

Sonik kirjoitti:


Mites hajuhaitoiltaan, mikä olis sieltä pienimmästä päästä? Ja sukupuolillahan on kanssa eroa, eikös?


Sanoisin että hiiret ja rotat ovat hajujen puolesta sieltä pahimmasta päästä. Eivät ne nyt löyhkällään mitään tapetteja kääri seiniltä, mutta jos haluaa täysin hajuttoman lemmikin niin sitten en suosittele kumpaakaan näistä. Molemmissa urokset ovat niitä voimakkaammin tuoksahtavia, mutta eivät ne tytötkään täysin hajuttomia ole.

Noi hiiret alkoi mua kyllä itseäni kiinnostaa, jos tosiaan kesyyntyvät noin.
Rotta olisi kiva, niistä mä oon aina tykännyt itekkin, kun olisivat sit vähän kookkaampia, eikä ihan niin sormien välistä livahtelevia, kun pienemmät lahkolaisensa. Mutta sit tosiaan vaativat jo huomattavasti enemmän tilaa ja varmaan vaativat jonkin verran enemmän puuhaakin, kun ovat niin älykkäitä?


Rotta tosiaan vaatii enemmän tilaa, mutta jos haluaa ihan puhtaasti lemmikin ja sellaisen joka tykkää ihmisten kanssa seurustelusta niin suosittelen rottaa ehdottomasti. Hiiretkin ovat järkevältä kasvattajalta ostettuna käsikesyjä, eli niitä voi pitää kädessä ja vähän rapsutella, mutta omien kokemusteni perusteella sanoisin että ne lähinnä antavat sen tapahtua eivätkä niinkään erityisesti nauti siitä. Rotat taas usein nimenomaan tykkäävät omistajansa vaatteissa ja hiuksissa roikkumisesta ja seurustelusta. Jos tykkää enemmän katselulemmikistä niin sitten hiiri on sopivampi. Molemmat ovat kyllä viihdyttävää seurattavaa kun niille antaa tekemistä, mutta katsantokannasta riippuen rotta tarvitsee/sen kanssa voi seurustella enemmän.

Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 14:13  
+
0
^ Mut tyyliin yks uroshiiri tai muutama naaras ei löyhkää pahemmin kyllä ollenkaan. Sen huomaa sit kun niitä alkaa olee enemmän :nauru:
Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)

Lurch

Lurch
Viestimäärä: 2091

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 14:22  
+
0
Joo ei, viikottaisella boksin siivouksella ne hajut pysyvät kyllä ihan hyvin kurissa. Ei mikään jyrsijä mielestäni haise niin että siitä keneltäkään taju lähtisi jos niitä on vain joku yksi tai kaksi, mutta jos puhutaan hajuttomimmasta niin hiiret ja rotat haisevat enemmän kuin muut.

Jos päätyy jompaankumpaan noista niin suosittelen muuten niille sellaista asumusta, joka on helppo roudata pesulle. Pelkkä alusmateriaalien vaihto ei pitkän päälle riitä, vaan on hyvä myöskin huljauttaa koko kämppä ettei ne vanhat pissat haise.

Sherlock

Sherlock
Viestimäärä: 1331

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 14:31  
+
0
Niin no joo siinä mielessä kyllä :þ

Mä aina pesasen hiirten terrat vaan märällä rätillä hutaisten silleen et lasissa olevat pissat lähtee pois. Ja rottien häkki painaa 45kg, ei tee mieli roudata yläkertaan pesulle :nauru: Oon kokenu siinäkin parhaimmaks hutasta rätillä pinnat ja siivouksen yhteydessä irrotettavat tasot ja pohjat on helppo pestä.
Sekarotuinen - "Minni" (-06)
Welsh corgi pembroke - "Nita" (-10)

Lurch

Lurch
Viestimäärä: 2091

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 15:12  
+
0
Itse taas koin kätevimmäksi raahata rottien häkin ja hiirten boksit välillä ihan suihkuun pestäväksi. Erityisesti rottien häkkiä pesin melko ahkerasti, koska duo pissapojat liritteli melko ansiokkaasti pitkän pätkän häkin pinnoja hämmästyttävän lyhyessä ajassa. Samoin jokaisen alusmateriaalien vaihdon yhteydessä otin pesuun kaikki riippumatot ja muut rätit, köydet jne. ja vaihdoin puhtaat tilalle.

Hiirten lootia ei tarvinnut pestä ihan niin usein, johtuen juuri siitä että ne eivät eläneet häkissä eivätkä näinollen päässeet kiipeilemään pitkin seiniä ja pissimään joka paikkaan. Niidenkin kiipeilymateriaaleja tosin sai pestä tai vaihtaa kokonaan uusiin ihan riittävän usein, koska hiiren pissa haisee vielä voimakkaammalle kuin rotan eikä tavaroita tarvitse siinä pitkään marinoida kun haju alkaa kirvellä silmiä. :nauru:

thapsus

thapsus
Viestimäärä: 290

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 20:21  
+
0
Taitaa olla nuo hajuhommat aika yksilöllisiä. Omaan nenään hiiret ei mitenkään kamalalle haise, mutta olen toki tottunut. Sen sijaan syrkkipoika haisi mielestäni erittäinkin pahalle.

Tähän väliin sitten vähän kuvia :cool:









griffon belge Jedi s. 1.9.2015
muistoissa bostoninterrieri Väpä s. 9.5.2005-27.6.2016

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 20:33  
+
0
^Toi kolmas hiiru ylhäältä on aivan ihanan värinen! :eek::love:Onko tuolla värillä joku nimi?
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

thapsus

thapsus
Viestimäärä: 290

VS: JYRSIJä- JA KANIPULINAA - Tiistaina, 19.03.2013 klo 20:40  
+
0
^ Kroxigor on (lyhytkarvainen satiini) red.
griffon belge Jedi s. 1.9.2015
muistoissa bostoninterrieri Väpä s. 9.5.2005-27.6.2016

  Siirry sivulle: 1 ... 25 26 27 ... 31
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28243
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545792
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265917
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 09:45)