Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 17.04.2010 klo 16:42

Koiran aikataulut

Siirry sivulle: 1 2 3

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Torstaina, 02.12.2010 klo 16:28  
+
0
No eipä ole kellontarkkoja rutiineja todellakaan . Ruoka ja lenkitykset vaihtelee mihin aikaan mulle sattuu sopimaan. Joskus koira joutuu tosiaan olee yli 8-tuntiakin yksin ja nukkuu sen ajan ihan rauhallisesti ja kiltisti (en ainakaan usko että tekis kauheesti muuta ) Ei se nyt noin tarkkaa pitäis olla että yli 6 tuntia mukamas ei voi olla yksin :)
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Torstaina, 02.12.2010 klo 17:33  
+
0
Mä en kyllä voi sille mitään, että kauhistuttaa tuo 8-10 tunnin yksinolo. Juu se on ihan normaalia työssäkäyville ihmisille jne.. Mut silti. Koira nyt kuitenkin nukkuu yöt ja oletettavasti myös yksinoloaikansa, eli vuorokaudesta nukkumista olis yhteensä 7-8 h + 8-10 h = pahimmillaan jopa 18 tuntia. 24 tunnista koira on siis hereillä noin 6 tuntia, josta siitäkin osan aikaa on varmastikin nukkumista/lepoa. Tylsää?

Muistaakseni tämä sama keskustelu oli joskus ennenkin palstalla ja samasta aiheesta sain kommenttia silloinkin. :nauru: Mutta tää on minun mielipide ja tällä hetkellä koirien arki rullaa ilmeisesti erilailla ku ns. normaalien lajitoverien.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.
(Viestiä on muokattu torstaina, 02.12.2010 klo 17:34)

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Torstaina, 02.12.2010 klo 18:08  
+
0
Voisi jopa olla, että suurin osa suomalaisista olisi hätäkädessä, jos sinne tulisi Ruotsin laki käyttöön noiden yksinolotuntien kanssa. Täällä onkin aika paljon pystyssä yrityksiä koiran ulkoilutukseen ja päivähoitoon... Ja suurinosa työssäkäyvistä kipaisee kotona ruokiksella liikuttamassa koiraa...

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Torstaina, 02.12.2010 klo 18:32  
+
0
Ei ole koiralla omaa aikataulua täälläkään, ruoka tulee kun se tulee, aamu- päivä ja iltalenkki saattavat ajallisesti vaihtaa paikkaa esim. vapaapäivinä a ja omistajan väsymyksen mukaan (pisin lenkki tehdään aamulla tai illalla päivän sijaan) ja joskus emäntä vetää lonkalta 12 tunnin yöunetkin viikonloppuisin 40 tuntisen kouluviikon jälkeen... en ole huomannut koiran erityisesti siitä kärsivän tai olevan erityisen enemmän vessakäynnin tarpeessa kuin sen norm. 7-9 h tunnin välinkään, ennen kuin pääsee taas ulkoilemaan. Kerrostalokoiran arkea, jos ihminen on koulussa/töissä.

Koiralla on seuranaan kissat, puruluita, aktivointipallo, parvekkeen tuoksut ja äänet, toisinaan jätän pimeään asuntoon pienen keittiövalon tai radion päälle. Ei tuo koira ihmisten kotona ollessaankaan rieku jaloissa vaan enimmäkseen lepäilee toisessa huoneessa. Kissat ne tuntuu enemmän huomiota ja seuraa kaipaavan. :nauru:
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Perjantaina, 03.12.2010 klo 02:43  
+
0

Rez kirjoitti:

Mä en kyllä voi sille mitään, että kauhistuttaa tuo 8-10 tunnin yksinolo. Juu se on ihan normaalia työssäkäyville ihmisille jne.. Mut silti. Koira nyt kuitenkin nukkuu yöt ja oletettavasti myös yksinoloaikansa, eli vuorokaudesta nukkumista olis yhteensä 7-8 h + 8-10 h = pahimmillaan jopa 18 tuntia. 24 tunnista koira on siis hereillä noin 6 tuntia, josta siitäkin osan aikaa on varmastikin nukkumista/lepoa. Tylsää?



Mä yritin hirveästi googletella tuota koirien unentarvetta, ja kaikki minkä löysin viittasi siihen mitä itsekin muistelin, eli että koiran unentarve vuorokaudessa on jotain 12-18 h. En sitten tiedä miten tieteellisesti tätä on tutkittu, vai onko kyseessä enemmänkin sellainen "näin suurin osa koirista nukkuu", mutta ainakin ton oman otuksen kohdalla kyllä se parin kolmen tunnin touhuamisen jälkeen ihan itse kömpii sängyn alle tai menee tyynylle kerälle, että nyt pitää kyllä saada lepoa.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Perjantaina, 03.12.2010 klo 12:20  
+
0

innna kirjoitti:

Mä yritin hirveästi googletella tuota koirien unentarvetta, ja kaikki minkä löysin viittasi siihen mitä itsekin muistelin, eli että koiran unentarve vuorokaudessa on jotain 12-18 h. En sitten tiedä miten tieteellisesti tätä on tutkittu, vai onko kyseessä enemmänkin sellainen "näin suurin osa koirista nukkuu", mutta ainakin ton oman otuksen kohdalla kyllä se parin kolmen tunnin touhuamisen jälkeen ihan itse kömpii sängyn alle tai menee tyynylle kerälle, että nyt pitää kyllä saada lepoa.



Mulla on samanlainen muistikuva, mutta ilmeisesti koiran kannalta luonnollisempaa olisi nukkua kerrallaan sellainen pari-kolme tuntia eikä kahta kahdeksan tunnin pätkää. Kurjiahan ne pitkät yksinolot on, mutta onneksi suurin osa koiranomistajista tuntuu tiedostavan asian.

Meidän perheessä sekä minä että mies opiskellaan ja varsinkin mun aikataulut on tosi epäsäännöllisiä. Koira ei yleensä joudu olemaan yksin kuin korkeintaan neljä tuntia kerrallaan, mutta se yksinolo voikin sitten olla heti aamulla tai vasta kahdelta iltapäivällä. Joka tapauksessa ulkoilutan koiran aamulla 30-60 min riippuen siitä, jääkö se heti yksin vai ei. Ennen lähtöäni käydään 45-60 min lenkki. Alkuillasta tehdään tunnin lenkki, ja sitten vielä illalla 15-20 minuutin köpsöttely. Kaiken ruuan koira saa treenien yhteydessä, eli ruokinta-ajat on hyvin epäsäännöllisiä riippuen siitä miten koiran kanssa ehtii puuhata. Tietysti pyritään siihen, että pääosa muonasta jakautusi tasaisesti aamuun ja iltaan. Yleensä jätän koiralle osan ruuasta kongiin sen jäädessä yksin.
tarupi Hippu (9/2009)

catja

catja
Viestimäärä: 129

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Perjantaina, 03.12.2010 klo 12:26  
+
0
Mites sitten kun on kaksi koiraa? Onko ihan sallittua pitää niitä keskenään 8-10h?

NataliaNala

NataliaNala
Viestimäärä: 283

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Perjantaina, 03.12.2010 klo 12:31  
+
0
^miksi ei olisi?:mietiskel:
Puhutaan ihmisen "eläimellisestä" julmuudesta. Mutta se on hirvittävän väärin ja loukkaavaa eläimiä kohtaan: eläin ei ikänä pysty olemaan yhtä julma kuin ihminen, yhtä taiturimaisesti, yhtä taiteellisesti julma.
Karamazovin veljekset

catja

catja
Viestimäärä: 129

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Perjantaina, 03.12.2010 klo 12:36  
+
0
Emt. Joskus kun koiraihmisillä on tapana moralisoida sitäkin. Koira kun tarttee kuulemma ihmisen seuraa. Tämä oli siis sarkasmia.

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Perjantaina, 03.12.2010 klo 12:47  
+
0
Meilläkin on ihan normitilanne se, että arkipäivisin koira joutuu olemaan yksin 8-9 tuntia. Joskus jopa 10 tuntia, tosin nämä on poikkeuksia. Minkäs teet, töissä on käytävä. Tämä ei kuitenkaan ole koiralle mikään ongelma: kun huomaa, että viimeinen on lähdössä töihin, kömpii omaan pesäänsä nukkumaan. Viikonloppuisin tuo on huvittava, kun on suorastaan helpottuneen näköinen, kun lähdemme vaikka kauppaan, niin herra voi hyvällä mielellä mennä nukkumaan; "jes, te lähdette vihdoinkin töihin - onhan tätä odotettukin!". :nauru:

Mikä ei koiraa vaivaa, ei vaivaa minuakaan. Ja saahan tuo mukavasti aktiviteetteja myös näiden pakollisten yksinolojen vastapainoksi, ja vaikuttaa yhdeltä varsin tyytyväiseltä koiralta. Kun yksinolo on osa koiran rutiinia, miksi se siitä ahdistuisi. Tämä koira alkaa suorastaan pilkkimään sen jälkeen, kun aamupala on syöty ja aamulenkki käyty, koska on 100% tottunut siihen, että tällöin alkaa yleensä lepoaika.

Arki-iltaisin tulee tehtyä vähemmän koirattomia menoja, tai pyrimme siihen, että ainakin toinen meistä ihmisistä on koiran seurana, jos toisella on jotain menoa. Jotenkin tulee podettua huonoa omaatuntoa, jos koira joutuu olemaan vielä illankin yksin työpäivän lisäksi. Tällaista ei onneksi kovin usein tapahdu.
kääpin uros -09
shelam uros -16

NataliaNala

NataliaNala
Viestimäärä: 283

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Perjantaina, 03.12.2010 klo 12:54  
+
0
^^ah sori :nolo:. Pää jumittaa enkä tunnistanut sarkasmia... joo tosiaan ei mua voi päteväksi koiraihmiseksi sanoa varmaan kukaan, mutta joo näin sitä mennään ja koirat saavat olla yhdessä miltei koko ajan :). Itse asiassa tämän hetkinen elämäntilanne sallii sen että koirat eivät ole miltei ikinä yksin, paitsi mitä nyt öisin ovat mutta silloinkin saavat nukkua koko lauman kanssa samoissa tiloissa. Toki sitä päivisin saattavat joutua olemaan keskenään tunnista neljään tuntiin, mutta harvemmin pidempään.

Sitä en ole keksinyt mitä voisin keksiä touhuttavaksi tuolle nuorimmaiselle yksinollessa, kun jos annan luun niin pappa sen varmasti varastaa, kongit eivät kiinnosta, pahviboksit joiden sisällä on namia eivät kiinnosta jne. :eitietoo: Tällä hetkellä tosiaan ei ole ongelma, mutta sitten on kun elämäntilanne muuttuu ja koira joutuu olemaan yksin ilman lajitoverin taikka ihmisen seuraa useamman tunnin vuorokaudessa... noh, ehkä pitää pohtia sitä sitten kun se on ajankohtaista.

Muutenkaan ei ole kovin minuutilleen tarkkaa rytmiä päivässä. Pihalle pääsevät n.6.30-8.00, sitten ruoka, lyhyt tai pitkä lenkki, mahd. pari tuntia ilman mun seuraani eli silloin lepoa. Palattuani koulusta aktiviteetteja, pihalla juoksemista yms. sitten jossain neljän ja viiden välillä parin tunnin lenkille taikka tunnista kolmeen tuntiin koirapuistoon leikkimään ja rehaamaan. Iltapala kuuden ja seiskan välillä ja sitten jonkun ajan päästä pihalle. Aktivointia tapahtuu päivän touhujen välissä, lenkeillä kontaktiharjoituksia yms.
Puhutaan ihmisen "eläimellisestä" julmuudesta. Mutta se on hirvittävän väärin ja loukkaavaa eläimiä kohtaan: eläin ei ikänä pysty olemaan yhtä julma kuin ihminen, yhtä taiturimaisesti, yhtä taiteellisesti julma.
Karamazovin veljekset
(Viestiä on muokattu perjantaina, 03.12.2010 klo 12:56)

Lunatic

Lunatic
Viestimäärä: 1375

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Perjantaina, 03.12.2010 klo 13:28  
+
0

sliippi kirjoitti:

Meilläkin on ihan normitilanne se, että arkipäivisin koira joutuu olemaan yksin 8-9 tuntia. Joskus jopa 10 tuntia, tosin nämä on poikkeuksia. Minkäs teet, töissä on käytävä. Tämä ei kuitenkaan ole koiralle mikään ongelma: kun huomaa, että viimeinen on lähdössä töihin, kömpii omaan pesäänsä nukkumaan. Viikonloppuisin tuo on huvittava, kun on suorastaan helpottuneen näköinen, kun lähdemme vaikka kauppaan, niin herra voi hyvällä mielellä mennä nukkumaan; "jes, te lähdette vihdoinkin töihin - onhan tätä odotettukin!". :nauru:

Mikä ei koiraa vaivaa, ei vaivaa minuakaan. Ja saahan tuo mukavasti aktiviteetteja myös näiden pakollisten yksinolojen vastapainoksi, ja vaikuttaa yhdeltä varsin tyytyväiseltä koiralta. Kun yksinolo on osa koiran rutiinia, miksi se siitä ahdistuisi. Tämä koira alkaa suorastaan pilkkimään sen jälkeen, kun aamupala on syöty ja aamulenkki käyty, koska on 100% tottunut siihen, että tällöin alkaa yleensä lepoaika.

Arki-iltaisin tulee tehtyä vähemmän koirattomia menoja, tai pyrimme siihen, että ainakin toinen meistä ihmisistä on koiran seurana, jos toisella on jotain menoa. Jotenkin tulee podettua huonoa omaatuntoa, jos koira joutuu olemaan vielä illankin yksin työpäivän lisäksi. Tällaista ei onneksi kovin usein tapahdu.



Ihan kun mun näppiksestä! :nauru:

Ja tosiaan tästä aiheesta on väännetty kättä ennenkin :wink:, eikä siitä saatu valmista silloinkaan niin tuskin nytkään :hymy:, mutta sanon edelleen sen, että ei pitäisi pelkän yksinolon pituuden kannalta leimata välinpitämättömäksi tai huonoksi omistajaksi(en siis tarkoita, että näin olis täällä nyt kukaan sanonut). On myös paljon niitä koiria joiden omistajat eivät ole sitä 8-10 tuntia pois kerralla ja silti niiden ihmisten koirat saattavat saaada vähemmän kunnon aktiviteetteja kun ne joiden omistajat ovat pitkiä aikoja pois...
Meitä on moneksi ja minun leima huonolle koiran omistajalle lätkähtää kyllä ihan eri syistä kun yksinolon pituudesta. :roll:

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Perjantaina, 03.12.2010 klo 15:49  
+
0
Meiän skipille ei ole turhia rutiineja muita kertynyt kun se että joka päivä on päiväunet 14-16 välillä, kotona tai töissä.. piste:wink:
tää on siis ihan koiran "omavalinta", lienee alkanut yhteisistä nokosista mun kotiporukoiden luona ollessa, siis koira menee vanhempieni tykö lepäilemään niiden viereen/väliin, lattialle tai sohvalle:roll:
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina
(Viestiä on muokattu perjantaina, 03.12.2010 klo 15:52)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Perjantaina, 03.12.2010 klo 17:16  
+
0

Angat kirjoitti:

Miten paljon ja mitä lajeja treenaatte koirienne kanssa? Kuinka monta treenipäivää teillä on viikossa? Missä menee mielestänne/oman koiranne kohdalla raja, millainen treenimäärä on liikaa?



Meillä käy molemmat päivätöissä ja itselläni on vielä tunti suuntaansa työmatkaa -> koirat joutuvat olemaan keskenään reilusta 8 tunnista kymmeneen tuntiin. Yleensä kuitenkin tuon reilut 8 tuntia. Välillä on molemmilla ollut tunnin työmatkat. Tällöin oli vain yksi koira, joka oli sitten säännöllisesti yksin 9-10 h, milloin vähän kävi koiraa sääliksi.
Työpäivinä aamu on rutiini ja tietysti koirat käytetään ulkona heti kun tullaan töistä, mutta muutoin ruokailut ja ulkoilut menee ihan fiiliksen mukaan. Viikonloppuisin on sitten ihan eri aikataulut kuin viikolla, mutta eipä tuo näytä koiria haittaavan.

Vanhemman koiran kanssa treenataan kerran viikossa agilityä, mutta ei juuri muuta. Nuoremman kanssa treenaan tällä hetkellä 2 kertaa viikossa agilityä, mutta vuoden vaitheen jälkeen 3 kertaa viikossa. Lisäksi treenaan 1-2 päivänä viikossa tokoa. Se mikä on treenimääränä liian vähän, sopivasti tai liikaa on varsin rotu ja yksilökohtaista. Lisäksi pitää muistaa, että uuden opettelu on aina rankempaa kun vanhan kertailu. Itse valitsin toiseksi koiraksi juuri työlinjaisen bordercollien osittain siitä syystä, että sillä ei tekemisen into ihan heti lopu.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Perjantaina, 03.12.2010 klo 21:14  
+
0
Meillä on epäsäännöllisen säännöllinen rutiini, teen vuorotyötä, joten kellontarkkaan ei tehdä mitään. Mutta kyllä mä lähden heti töiden jälkeen koiran kanssa ulos, en jää haahuilemaan kotiin tai muuallekaan. Joskus tietenkin viivästyy tunnilla jos joudun käymään asioilla töiden jälkeen, en ota siitä stressiä. Mitenkään hysteerinen en ole koiran aikataulujen suhteen, mutta mielelläni en sitä pidä työpäivää pidempää aikaa yksin päivässä.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Perjantaina, 03.12.2010 klo 21:45  
+
0
Arkisin nousen itse viiden pintaan, käytän pienellä haistelulenkillä (+-20min), ja Luna jää huilimaan vielä pariksi tunniksi kun lähden töihin. Mies nousee 8 jälkeen, antaa aamuruuan ja menee 10-11 aikoihin duuniin. Itse tulen kotiin yleensä puoli viiden pintaan, joskus aiemminkin. Pari-kolme kertaa viikossa äitini käy puolen päivän jälkeen käyttämässä Lunaa pienellä pissalenkillä ja vähän peuhaa sen kanssa. Useammin en ole kehdannut pyytää... Yksinoloaika pyritään pitämään mahdollisimman pienenä. Kun tulen kotiin, käydään pidempi lenkki 45min-1,5h, saatetaan poiketa koirapuiston kautta. Lenkin aikana syödään päiväruoka kontakti-sivulla kulkemis-ohitus-treenin ohessa palkkana. Tämän jälkeen erinäistä peuhaamista, temppuilua, luiden syöntiä yms. Iltapissat käydään tekemässä omassa pihassa. Iltaruuan Luna saa siinä 9 nurkilla, senkin usein jonkin sortin temppuilun tai käskyjen ym opettelun yhteydessä. Kymmeneltä painun pehkuihin, ja usein Lunakin vetäytyy siinä vaiheessa huilaamaan, tai sitten tyhjentää vähän kongia vielä ja kiikuttaa kenkiä olkkariin...

Viikonloppuisin nukutaan hiukan myöhempään (seitsemän aikoihin Luna alkaa hääräillä ja herään siihen...) ja tehdään parikin kunnon lenkkiä, puistoillaan ja temppuillaan samoja juttuja kun arkenakin. Ja Luna kiskoo pikku päikkärit päivällä, niihin aikoihin kun olisi yksin jos arki olisi. Luna ei kyllä nuku läheskään niin paljoa kuin tuon ikäisen pennun vielä luulisi nukkuvan... Yksinoloaikansakin se häärää luiden, kongien, pahvilaatikoiden, munakennojen ja lelujensa kanssa, saattaa toki välillä vähän nukkuakin. (Tämä selvillä elisa vahti-palvelun ansiosta)
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Idefix

Idefix
Viestimäärä: 176

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Perjantaina, 03.12.2010 klo 22:21  
+
0
Meilläkään ei mennä mitenkään aikataulun mukaan, sillä päivärytmi voi olla hyvinki vaihteleva.

Varsinkin kesällä, kun tein kesätöinä 12h päiviä, joutu koirat olemaan keskenään joinakin päivinä sen 13h (matkat huomioitu) Sillon rytmi meni suunnilleen niin, että aamulla ensin syötiin ja lenkitys jätettiin aina mahd. viimetippaan ja koirat sai juosta irti. Töiden jälkeen heti ulos ja siitä suoraan nukkumaan ja sama uudestaan. Joinakin päivinä mies oli onneksi lähdössä myöhemmin töihin, mutta se ei käytä koiria ollenkaan pidemmillä lenkeillä, sen että saavat tarpeensa tehdä.

Mielellään en tätä tehnyt, mutta opiskelijana eikä nyt työttömänäkään ole vara valita mihin menee töihin, ainakaan täällä pienessä kylässä kun kaikki työt on kiven alla.
Koirat ei näistä päivistä olleet moksiskaan, jäivät nukkumaan lähtiessä ja ottivat kyllä ilon irti kun pääsivät lenkille, joten ei se sitten niin pahaltakaan vaikuttanut.
Nyt onneksi on ainakin vähän aikaa työ, missä olen töissä 8-16 ja samoin mies, joten koirilla ei ole niin pitkä yksinolo. Samaten asiaa auttaa kuun asutaan ok-talossa maaseudulla niin ukkokin käyttää koiria ahkerammin ulkona kun saa päästää ovelta suoraan irti :peukku:

Ja enneku kukaan ehtii nillittää siitä, että ei pitäs koiria ottaa jos ne joutuu noin pitkiä päiviä olemaan niin huomautan, että koirat ottaessani, en tiennyt, että ikinä joutuisin tekemään 12 tuntisia työpäiviä. :ttou:
Lbu Taavi 10/04
Lbu Tino 12/07

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Sunnuntaina, 05.12.2010 klo 00:40  
+
0
Meillä on aika epäsäännöllinen rytmi, koska teen vuorotyötä 7-21 välisinä aikoina. Aamulenkki on joko noin 20min pissatuskierros jos menen aamuvuoroon tai noin tunnin lenkki (usein mettässä) jos menen myöhemmin. Aina vähän ennen mun töihin lähtöä käydään pissatuskierros. Jos oon ollu aamuvuorossa niin pitkä lenkki tehdään sitten iltapäivällä tai sitten mennään treenaamaan. Ruuan annan kerran päivässä iltaisin joskus 10 aikoihin ja ennen nukkumaanmeno iltapissatus.

Yksinoloa tulee työpäivinä vähintään 6 ja enintään 9 tuntia. Poden jo niistäkin huonoa omaatuntoa, koska tiedän, että koirani ei niistä suuremmin nauti. Jätän aina jotain luita ja leluja ja yritän muutenkin saada koiralle tilanteesta mahdollisimman siedettävän. Muut omat menoni pyrin järjestämään niin, että mulla on ollu vapaapäivä, koira tulee mukaan tai menee johonkin hoitoon. Jos työpäivät on tavallista pidempiä, yritän saada koiran johonkin hoitoon ja työpäivän jälkeen en samana päivänä enää lähde toista kertaa pois kotoa ilman koiraa.

Työssäkäyvällä yksineläjällä ei taida juuri vaihtoehtoja olla kun jättää koira työpäiväks kotiin... Joka päiväksi on aika mahdoton saada hoitajaa. Tai onhan niitä koirapäiväkotejakin mutta ainakin mun koira varmaan stressais sellasessa vielä enemmän kun se stressaa nyt kotona yksin ollessaan.

Niin ja sitten vielä vastaus tohon treenikysymykseen. Tällä hetkellä me treenataan kerran viikossa ohjatusti agilityä ja yleensä vähintään kerran viikossa lisäks omatoimisesti. Lisäks tehdään millon mitäkin aktiviteetteja parhaimmillaan useita kertoja viikossa esim. metsälenkkejä porukalla, kotitokoa ja keväällä ja syksyllä tokoillaan ryhmässäkin. Siitä huolimatta, että koira joutuu olemaan useina päivinä peräkkäin yksin kotona, en usko, että mun koiran elämä on tylsää ja on multa muutamankin kerran kysytty, että eikö mun koiralla oo koskaan vapaapäivää. On sillä niitäkin. :hymy:
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Sunnuntaina, 05.12.2010 klo 01:11  
+
0
Meillä ei ole oikein mitään rutiineja. Viikolla ainoa säännönmukaisuus on siinä, että olen klo 8.30-13 töissä, ja nuorempi koira on silloin mun mukana. Saa ruokaa sitä ennen sekä toisen kerran joskus illalla. Koira riekkuu koko tuon ajan ulkona joten yleensä käydään ulkona vain kerran illalla, joskus klo 16-21 välillä (jos kovin aikaisin, niin sitten vielä illalla pissalla). Kun olin terve käytiin ihan kunnon juoksulenkillä mutta nykyään vain köpötellään, varmaan koko talvi.

Viikonloppuisin jos ollaan vain kotona, käydään pari kertaa lenkillä jolloin koira on mahdollisuuksien mukaan vapaana. Kovin usein ei olla kotona ja jos ollaan jossain (=yleensä ratsastuskilpailuissa) niin koira kulkee mukana, silloin ei ole sen kummempaa aikataulua kuin että jossain vaiheessa päivää se saa kaksi kertaa ruokaa.

Vanhempi koira on n. klo 7-17 miehen mukana töissä ja saa sen jälkeen ruokaa ja käy illalla vielä pissalla. Jos miehellä on vapaapäivä (yleensä kerran viikossa) käy koira sitten meidän muiden kanssa ulkona.

Ihan hyvin nuo näyttävät viihtyvän, kotona lähinnä nukkuvat. Ruoka-ajat on sen verran jääneet mieleen että kissat vonkuvat ruokaa aamuisin sekä n. klo 16 eteenpäin, mutta koirat eivät niinkään, kun ajat eivät kovin tarkkoja ole olleet.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KOIRAN AIKATAULUT - Sunnuntaina, 05.12.2010 klo 09:00  
+
0
Me sentään pyritään pitämään rutiini, sillä kaikki vähänkin simppelimmät olennot tuppaa tykkäämään siitä, että tietävät aina mitä tapahtuu seuraavaksi ja milloinka. Lapset, koirat, hevoset ja muut eläimet - ja minä. Ei sen nyt tarvi olla kellontarkka tai jokapäiväinen, mutta että koiralla olis se selkeä turvallinen punainen lanka seurattavana päivän mittaan.
Aina se ei onnistu, mutta rutiininpuute ei todellakaan ole mikään juttu millä ylpeillä!

Aamuherätys kahdeksan aikaan (20min ikkunalla), siitä heti n. tunnin aamulenkille. Lenkin jälkeen lullatellaan aina hetki sohvalla, sitten koiralle ruokaa ja mulle aamupala. TÄMÄ on se rutiini, mistä huomaa selviten, miten hyvin Hugo sen tietää ja miten tyytyväinen se selkeästi on, kun tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Aamiaisen jälkeen Hugo menee yleensä takaisin nukkumaan, tahtoo joko tähän mun viekkuun työpöydälle tai sitten nukkuu jaloissa.
Välillä seurustellaan, mutta yleensä mulla menee aamupäivä aika tarkkaan kotitöissä jne.

Seuraavan kerran käydään ulkona 13 aikaan, ennen kuin lähden töihin. Tämä lenkki voi olla pidempi tai lyhyempikin (20min - 1,5h), riippuen vähän siitä, mihin aikaan ehditään lähtemään, mikä on ilma ja yleinen fiilis jne. Kun lähden töihin, Hugo jää kotiin nukkumaan.
Oon huomannu vapaapäivinä ja kyläillessä jne, että Hugo on selkeästi vähän näreissään siitä, jos missaa nämä iltapäiväunet.

Isäntä kotiutuu koulusta 4-6 välillä, ja vie Hugon taas n. tunnin lenkille. He myös seurustelee paljon keskenään, leikkii ja touhuaa :wink: Mä tulen kotiin sitten silloin kun tulen, ja jos tulen ihmisten aikoihin (ennen kahdeksaa, yhdeksää jne) teen vähän jotain älynystyränhierontajuttuja Hugon kanssa.

Viimeiselle iltapissalle, eli 5min kierros parkkipaikan ympäri, Hugon vie avokki joskus ennen nukkumaanmenoa, 23 jäljissä.

Tällä kaavalla me menemme joka päivä viikosta ja kuukaudesta toiseen.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28223
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6347
Viestejä yhteensä545757
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265911
(Tilastot päivitetty viimeksi 11.05.2024 klo 09:30)