Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 08:11

Koirani kimppuun käytiin eläinlääkärissä

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 7

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 20:28  
+
0

weebl kirjoitti:


Musta on hyvä että varoitetaan koirasta joka mahdollisesti on agressiivinen.

*muoks* Ja jos minun koirani takia olisi jonkun koira jouduttu lopettamaan, niin olisin nöyremmällä asenteella, enkä kitisisi mistään foorumille kirjoittelusta.


Totta toki tuokin, mutta tässäkin kolikossa nähtävästi kaksi puolta.
Jos kyseessä on tosiaan kertaluontoinen vahinko eikä tavaksi muodostunut käytäntö, niin ehkä julkinen varoittaminen ei ole tarpeen.
On aivan selvää, että tällaista onnettomuutta ei olisi saanut tapahtua, ja koiransa menettänyt aloittaja on ymmärrettävästi järkyttynyt ja surullinen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos aloittajalla kerran oli pahvipään yhteystiedot, olisi asian voinut hoitaa toisinkin.

muoks. vähän aiheen vierestä, mutta..

weebl kirjoitti:

Itse en laske koiraani irti eläinlääkärin tutkimushuoneessakaan, koska tiedän että voi olla äkäinen muille uroksille.

Ei kai siellä tutkimushuoneessa muita uroksia ole? Meitä on monesti kehotettu päästämään koira hihnasta, jotta se osaisi rentoutua paremmin ja tutustua lääkäriin ilman hihnan aiheuttamaa jännitystä.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 25.05.2011 klo 20:33)

weebl

weebl
Viestimäärä: 4048

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 20:44  
+
0

Vanis kirjoitti:

Ei kai siellä tutkimushuoneessa muita uroksia ole? Meitä on monesti kehotettu päästämään koira hihnasta, jotta se osaisi rentoutua paremmin ja tutustua lääkäriin ilman hihnan aiheuttamaa jännitystä.



Ei toki ole, mutta ikinähän sitä ei tiedä milloin se ovi aukeaa, syystä tai toisesta.
Itse en ainakaan ota sitä riskiä että koirani olisi irti ja oven avautuessa pääsisi suoraan odotushuoneessa olevien koirien tykö.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 25.05.2011 klo 20:45)

Uuho

Uuho
Viestimäärä: 65

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 20:58  
+
0
Jos itselleni kävisi kuten alottajalle niin haluaisin varmasti itsekin huutaa koko maailmalle kohtaamastani kamaluudesta ja olisin hyvin vihainen, eri asia tosin tekisinkö niin. Se voi myös olla syy miksi aloittaja ei asian tiimoilta vielä ollut yhteydessä. Turha sinänsä spekuloida mutta joo ainakin itse rauhoittuisin hieman ennen kuin palaisin asiaan. Entinen koirani oli magneetti irtokoirille ja kerran jos toisen agressiivisesti päälle tultiin, eläinlääkäreissä käytiin milloin silmän tikkauksessa, kipulääkkeitä hakemassa kylkiin ja pahin oli kun Landseer kävi 20kg koirani päälle. Panta pelasti vaikka päähän häijy reikä tulikin. Ja sitä vihan ja vastenmielisyyden tunnetta mitä koin sitä koiraa kohtaan :mad: Ja kyllä, omistajan näkeminen teki pahaa myös. Hassu juttu mutta saatan edelleen nähdä tapauksesta painajaisia ja menettää yöuneni ja tapahtuneesta on vuosia aikaa.

En ole agressiivisen koiran omistajan asemassa ikinä ollut joten no experience there mutta ymmärrän ettei omasta rakkaasta lemmikistä halua luopua vahingon takia. Ja jos vain itse koiran kanssa pärjää eikä siitä ole haittaa muille omistajan ollessa, kuten monna83 sanoikin, ennakoiva ja ylivarovainen.
Muoks. Niin ja kun tapahtuma oli tässä tilanteessa kertaluontoinen niin tuskin on aihetta niin pitkälle mennä että koiraa pitäisi piikille viedä.

Toivottavasti saatte asiat setvittyä keskenänne. Ja osanotot aloittajalle :suru:


Pahvipää kirjoitti:

Minä päästin koirani irti hoitohuoneessa, silloin kun ovet olivat kiinni, minä en päästänyt koiriani ulos huoneesta, enkä jättänyt ovea auki.


Kysyisin vielä että kuka oven avasi?
Urho

seurana kissat Nelli ja Justus

Enkelinä taivaalla rakas koiraseni Söpö
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 25.05.2011 klo 21:03)

Piimäenkeli

Piimäenkeli
Viestimäärä: 859

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 21:27  
+
0
Osanottoni koiransa menettäneille.

Tosta julkisesta kirjoittelusta. Avautuuhan tälläkin palstalla moni ties mistä vastaantulijoista, naapureista, tutuista ja työnantajistaan. Jopa niin, että tunnistaminen on mahdollista. Ei tuo sen tuomittavampaa ainakaan voi olla, että kirjoittaa koiransa surullisesta kohtalosta palstalle. Paljon kyseenalaisempaahan se on kirjoitella tunnistettavasti niistäkin koiranulkoiluttajista jne., joiden koirat eivät ole edes tehneet mitään noin vakavaa, vaikka olisivat uhkaavasti käyttäytyneetkin.
Voi joutua itkemään vähän, jos on antanut kesyttää itsensä.

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 21:43  
+
0
Eikös tuossa tilanteessa oven avannut, ilmeisesti eläinlääkäri tai hoitaja (tai eläinlääkäriasema yleisesti), ole lähinnä vastuussa tapahtuneesta enemmän kuin koirien omistaja? Kyllä minäkin päästän koirat irti toimenpidehuoneessa ja oletan että kukaan ei varoittamatta ovea avaa tai jos avaa niin tekee sen niin varovaisesti, ettei kukaan varmastikaan pääse livahtamaan raosta. Luulisi että henkilökuntaa opastetaan näin myös tekemään.

Uskoisin, että koirat saattavat eläinlääkärissä helpommin reagoida tuollaisessa tapauksessa esimerkiksi käymällä toisen päälle, kun ainakin toinen omistanikin pelkää lekurilla niin että on ihan hermoraunio. Koira ei mielestäni ole ainakaan normaalimmillaan noin kummallisessa ja koiralle epämiellyttävässä paikassa.

Osanotot aloittajalle, ihan hirveä tapahtuma :(
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 25.05.2011 klo 21:44)

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 22:03  
+
0

Joh kirjoitti:

Eihän se periaatteessa koiran vika ole. Tietyt rodut (-tai yksilöt) ovat aggressiivisia toisille koirille, ja tällaista saattaa tapahtua, mikäli koira pääsee vahingossa irti tms. Siksi koira-agressiivisten rotujen omistajilla on todella suuri vastuu vielä senkin asian tiimoilta.



Itse pitäisin agressiiviseksi tiedetyllä koiralla kuonokoppaa juurikin tuollaisissa paikoissa, missä on lähes varmaa törmätä muihin koiriin ja vielä pienessä tilassa. Sillon ei ainakaan pääse hampaat osumaan väärään paikkaan... Vaikka toki, mistäpä sitä agressiivisuutta voi epäillä, jos ei merkkejä ole koskaan ollut.

Osanotot koiransa kauhealla tavalla menettäneelle. Itse ymmärrän hyvin, että tällaisesta aiheesta haluaa kirjoittaa, koska on itse järkyttynyt ja haluaa vertaistukea, mutta toki luottamuksellisten tietojen levittäminen on väärin.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 22:05  
+
0

magik kirjoitti:

Kuin monna83 sun rotikka on niin agressiivinen? onko useimmat rotwailerit agressiivisia??


Tähän on monta syytä. Koiran ajoittainen kipuilu pahan nivelrikon vuoksi (koko koira rikki selkää lukuunottamatta) lääkkeistä ja hoidoista huolimatta, joka ilmenee agressiivisuutena satunnaisia vieraita ihmisiä ja vieraita koiria kohtaan. Koiralla todennäköisesti myös huono hermorakenne. Tähän päälle vielä osaamaton omistaja. Tässä tulos. Silti en koe Lexaa ongelmana, vaan Lexa ehdottomasti se lauman rakkain koira, joka osaa palkita joka päiväisen yrittämisen olemalla välillä myös se maailman täydellisin koira.

Ja toiseen kysymykseen lyhyesti: rotikka väärissä käsissä on vaarallinen.

kiivilintu kirjoitti:

Itse pitäisin agressiiviseksi tiedetyllä koiralla kuonokoppaa juurikin tuollaisissa paikoissa, missä on lähes varmaa törmätä muihin koiriin ja vielä pienessä tilassa. Sillon ei ainakaan pääse hampaat osumaan väärään paikkaan...


Mä olen sen verran vastuuton että en laita koppaa lääkäriin mennessä, se kyllä monesti mukana toimenpiteitä varten, jos asemalla ei satu olemaan sopivan kokoista. Hierojan käydessä Lexalla on taas joka kerta koppa päässä koska opittiin kerrasta, että se voi pahojen jumien takia käydä kiinni. Silloin ei kerennyt napata kun sain kiinni mutta lähellä oli. Lääkärissä ei ole ikinä osoittanut agressiivisuutta mutta varmuudeksi suosittelen että laitetaan koppa jos joutuu tutkimaan koiraa enemmän kuin rokotuksen verran. Tiedän yhden lääkärin, joka ei hoida enää rottweilereita ilman koppaa koska on käynyt liikaa niitä tapauksia, että omistaja kertonut koiran olevan ihan kiltti mutta napannut silti lääkäriä. Kipeänä koira kun saattaa olla ihan erilainen kuin normaalisti.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 25.05.2011 klo 22:12)

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 22:10  
+
0
^ Useimmat agressiivisiksi luullut rodut ei ole sen agressiivisempia kuin muutkaan. Yksi omista koirista on ollut myös ajoittain agressiivinen muille koirille johtuen myös kivuista. Koiralla oli jalassa vikaa, jota tutkittiin ja tutkittiin ja kivun vuoksi koira ärisi muille. Otti päähän etenkin kun kyseessä on rotu, jolla on myös agressiivinen maine.

Olen samaa mieltä monnan kanssa siitä, että väärissä käsissä rotikka on vaarallinen ja samaan listaan lisäisin itse muutamia rotuja lisää. Fakta vaan on, että iso koira isolla puruvoimalla ja massalla on vaan tosi vaarallinen käydessään päälle. Pahempaa jälkeä siitä tulee luultavasti, jos rotikka käy päälle kun jos chihuahua käy päälle, mutta ei tämä tarkoita että rotikka olisi agressiivisempi rotu. Tulipas vaikea viesti enkä edes osaa ilmaista pointtiani :ttou:
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Savara

Savara
Viestimäärä: 9

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 22:14  
+
0
Osanotot menetyksen johdosta. Hirveä tapaus todellakin! Jaksamista myös amstaffien omistajalle. Ei tämä ole helppoa varmasti hänelläkään.

kiivilintu kirjoitti:

Itse ymmärrän hyvin, että tällaisesta aiheesta haluaa kirjoittaa, koska on itse järkyttynyt ja haluaa vertaistukea, mutta toki luottamuksellisten tietojen levittäminen on väärin.


Samaa mieltä ja foorumi tosiaan ehkä vähän huono paikka alkaa asiaa selvittelemään (mikäli se oli edes tässä tarkoituksena). Nythän aloittaja kyllä muokannut viestiään siten, ettei amstaffien omistajan tiedot ole enää niin tarkasti nähtävillä.
Kääpiölupat:
Lulu luonnonharmaa naaras s. 09/09
Elliot ruskeasoopeli white uros s. 03/09
Kleinspitz:
Nooa musta uros s. 11/10
Sateenkaarisillalle siirtyneet:
Risteytyskani Iines ja hermeliini Sanni.
Muistoissa ja sydämessä aina. Kiitos, että otitte minut elämäänne.

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 22:16  
+
0
En ole käynyt Suomessa kuin parilla arvostetulla eläinlääkärillä, mutta kyllä niillä, samoin kuin täällä meillä, on tapana että tutkimushuoneessa on vain yksi koira kerrallaan (se kun jopa puhdistetaan välillä, joten seuraava ei ole jonossa tunkemassa ovelle kun edellinen on puoliksi ulkona). Onko ko. paikassa sitten eri käytäntö, vai miten voi olla mahdollista että koira, joka on ollut vapaana vain tutkimushuoneessa ja jota ei ole päästetty sieltä ulos, puree toisen hengiltä? :mietiskel:

Btw, itse pidän koirani kytkettynä myös siellä tutkimushuoneessa, juuri siksi etteivät vahingossa esim. putoa pöydältä tai rynni tervehtimään jotakuta huoneeseen tulevaa. Jos koirani olisi aggressiivinen, olisi kiinni pitäminen toki ihan itsestään selvää, vaikka se on itselleni sitä nytkin.

Niin ja aloittajalle voimia :neutral: Hyvä että viet asian eteenpäin, kovin usein purematapauksissa osapuolet ovat sen verran järkyttyneitä, että purevan koiran omistajalle ei tule mitään seuraamuksia, vaikka tämä olisi toiminut selvästi väärin.

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 22:46  
+
0

kiivilintu kirjoitti:

Pahempaa jälkeä siitä tulee luultavasti, jos rotikka käy päälle kun jos chihuahua käy päälle, mutta ei tämä tarkoita että rotikka olisi agressiivisempi rotu.


Ei tietenkään ole. En mä ainakaan noin ole sanonutkaan.

Vielä tuohon julkisesti palstalla asian puimiseen. Tottakai se on inhottavaa kun väkisin sitä hyökänneen koiran omistajaa pidetään tapahtuman jälkeen jotenkin huonona koiranomistajana. Itse tämän myös koin, kun toisella keskustelufoorumilla alettiin piikitellä minua kuvasta, jossa Lexa oli irti. Ketä Lexa on napannut, niin hänen vaimo keskustelufoorumilla kommentoi julkisesti että "monna83:lla ei ole koirat hanskassa ja hänen koiransa takia hän voisi olla leski jos olisi sentinkin lähemmäs osunut hammas hänen miehensä reisivaltimoa". Tuollainen ei ole kivaa ja aika asiatontakin lähes vuosi tapahtuman jälkeen alkaa vielä asiaa julkisesti puimaan. Ja lääkärireissu kun oli ihon puhdistus ja jäykkäkouristus, ei mitään pahempaa. Ja en vähättele mutta siis mitään tikkauksia ei mies tarvinnut. Toki ymmärrän vihan ja epäluuloisuuden meitä kohtaan kyseiseltä henkilöltä/henkilöiltä mutta silti. Sen jälkeen olenkin hyvin avoimesti puhunut ja kirjoittanut tännekkin meidän ongelmista ja mitä on sattunut. Ihan vain sen takia että kenenkään ei tarvitse ainakan lukea niitä juttuja muualta, kuitenkin se fakta tulee minulta. En minäkään koiraa/koiria, jonka vuoksi Erno jouduttiin lopettamaan, ole asiattomasti kommentoinut koska osaan asettua myös sen toisen asemaan. Ei ole ollut helppoa tällä "raatelijakoirien" omistajallakaan ja tapahtuneesta huolimatta ollaan edelleen kavereita. Toki Lexan tapauksessa kohteena on ollut tuntemanton ihminen joten sinänsä heidän puoleltaan ymmärrettävää tuollainen julkinen "mollaaminen". Voi olla että jotkut saavat siitä myös mielihyvää.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 25.05.2011 klo 22:49)

Lua

Lua
Viestimäärä: 127

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 22:52  
+
0
Osanotot aloittajalle, todella surullinen juttu.

Tässä jutussa en ymmärrä sïtä, miten se hyökänneen koiran omistaja ei tiennyt koiran olevan yhtään agressiivinen (erikoista, että ekalla agressio kerralla hyökkää noin rajusti toisen koiran kimppuun, luulisi aiemmin olleen jo jotain viitettä koiran mahdolliseen agressiivisuuteen, murinoita yms.) ja se, että jos koira otti toista koiraa vaan poskesta kiinni niin miten se siitä halvaantui. Luulisi tappelun olleen vähän pahempi. Nuo roduthan käsittääkseni hakeutuvat lähinnä kaulaan kiinni.

Ja tosiaan hyvä viedä asia eteenpäin vaikkei se omaa koiraa tuokaan takaisin. Jos kyseessä on tosiaan ensimmäinen agressio niin ei sitä koiraa ehkä sen takia tarvitse lopettaa, mutta ainakin on tiedossa tuo tapahtuma jos tulevaisuudessa sama koira hyökkää jonkun toisenkin kimppuun.

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 22:52  
+
0

Savara kirjoitti:

Nythän aloittaja kyllä muokannut viestiään siten, ettei amstaffien omistajan tiedot ole enää niin tarkasti nähtävillä.



Äh minä sitä muokkasin eikä aloittaja, unohdin jättää puumerkkini alle.
Ylläpitäjä

Ast

Ast
Viestimäärä: 4

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 22:52  
+
0

pahvipää kirjoitti:

Ensinnäkin olen erittäin pahoillani siitä, mitä eläinlääkärissä tapahtui, niin ei olisi koskaan saanut käydä. Minulla oli erittäin paha olo asiasta jo silloin ja on vieläkin.

En tiedä minkälaisen rikosilmoituksen olette tehnyt tai miksi eläinvalvojaan ollut yhteydessä, mutta kuten sanoitte se ei tuo koiraanne takaisin. Minä olen ihan normaali ihminen, en usuta koiriani toisten kimppuun, pidän lenkillä hihnassa ja sillon tällöin käymme koirapuistossa. Koirani ovat amstaffeiksi sosiaalisia ja ne tuntevilla ei varmasti ole pahaa sanottavaa niistä. En tiedä, miksi toinen koirani teki mitä teki, ehkä omat kivut vaikuttivat mieleen, aikaisemmin ei kuitenkaan ole tuommoista tehnyt, eipä ole tuollaisia tilanteita kyllä ennen ollutkaan.

Minä päästin koirani irti hoitohuoneessa, silloin kun ovet olivat kiinni, minä en päästänyt koiriani ulos huoneesta, enkä jättänyt ovea auki.

Hyökkäyksestä sen verran, että toinen koiristani puri lopetettua koiraa poskesta.

Ymmärrän, että ette silloin pystyneet asiaa jäädä selvittämään, enkä itsekään pystynyt tulla mitään sanomaan, en olisi pystynyt silmiin katsoa. Hieman tuli yllätyksenä kuitenkin lukea asiasta täältä ja huomata, että olette rikosilmoituksen tehnyt, ettekä minuun ottanut yhteyttä ollenkaan, tavallaan ymmärrän kyllä, jos ette kanssani halua puhua.

Lopuksi vielä syvimmät osanottoni.



Voimia sinullekkin!
koulutettu koira, on onnellinen koira <3

Rosalie1

Rosalie1
Viestimäärä: 1141

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 23:04  
+
0

Lua kirjoitti:

Osanotot aloittajalle, todella surullinen juttu.

Tässä jutussa en ymmärrä sïtä, miten se hyökänneen koiran omistaja ei tiennyt koiran olevan yhtään agressiivinen (erikoista, että ekalla agressio kerralla hyökkää noin rajusti toisen koiran kimppuun, luulisi aiemmin olleen jo jotain viitettä koiran mahdolliseen agressiivisuuteen, murinoita yms.) ja se, että jos koira otti toista koiraa vaan poskesta kiinni niin miten se siitä halvaantui. Luulisi tappelun olleen vähän pahempi. Nuo roduthan käsittääkseni hakeutuvat lähinnä kaulaan kiinni.

Ja tosiaan hyvä viedä asia eteenpäin vaikkei se omaa koiraa tuokaan takaisin. Jos kyseessä on tosiaan ensimmäinen agressio niin ei sitä koiraa ehkä sen takia tarvitse lopettaa, mutta ainakin on tiedossa tuo tapahtuma jos tulevaisuudessa sama koira hyökkää jonkun toisenkin kimppuun.



Eläinlääkärissä koira voi reagoida täysin eri tavalla, kuin ikinä missään muualla. Monesti lääkäri on koiralle pelottava ja/tai inhottava paikka. Se voi tuntea olonsa uhatuksi, jos esim. väkisin joutuu koiralle jonkin toimenpiteen suorittamaan. Rauhoitus, kevytkin voi aiheuttaa aggressiivisuutta, koira on monesti vihainen ollessan puolustuskyvytön. Eli todella, se aggresiivisuus voi todella tulla omistajalle täytenä yllätyksenä.

Ihan kamala juttu, mitä on tapahtunut ja varmasti amstaffien omistajalla on kamala olo tapahtuneesta. Ymmärrän kuitenkin purrun koiran omistajaa. Jos minun koirani kimppuun kävisi toinen vieras koira (ihan sama missä), varmasti purkaisin siitä mieltäni täällä ja eräällä toisellakin keskustelupalstalla. Mielestäni se on ihan normaalia. Ja alkuunhan sitä voi reagoida voimakkaammin, kun tilanne on tuore, mutta rauhoittuu sitten itsekin ja pystyy ehkä ajattelemaan toisenkin näkökulmasta, kun aikaa vähän kuluu.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 23:08  
+
0
monna, vastasin tossa lähinnä magikin kysymykseen siitä, että onko rotikat yleensä agressiivisia! :paapatus:
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 23:16  
+
0
^ Okei. :hymy:

Lua

Lua
Viestimäärä: 127

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 23:20  
+
0

Lua kirjoitti:

Osanotot aloittajalle, todella surullinen juttu.

Tässä jutussa en ymmärrä sïtä, miten se hyökänneen koiran omistaja ei tiennyt koiran olevan yhtään agressiivinen (erikoista, että ekalla agressio kerralla hyökkää noin rajusti toisen koiran kimppuun, luulisi aiemmin olleen jo jotain viitettä koiran mahdolliseen agressiivisuuteen, murinoita yms.) ja se, että jos koira otti toista koiraa vaan poskesta kiinni niin miten se siitä halvaantui. Luulisi tappelun olleen vähän pahempi. Nuo roduthan käsittääkseni hakeutuvat lähinnä kaulaan kiinni.

Ja tosiaan hyvä viedä asia eteenpäin vaikkei se omaa koiraa tuokaan takaisin. Jos kyseessä on tosiaan ensimmäinen agressio niin ei sitä koiraa ehkä sen takia tarvitse lopettaa, mutta ainakin on tiedossa tuo tapahtuma jos tulevaisuudessa sama koira hyökkää jonkun toisenkin kimppuun.



Rosalie1 kirjoitti:

Eläinlääkärissä koira voi reagoida täysin eri tavalla, kuin ikinä missään muualla. Monesti lääkäri on koiralle pelottava ja/tai inhottava paikka. Se voi tuntea olonsa uhatuksi, jos esim. väkisin joutuu koiralle jonkin toimenpiteen suorittamaan. Rauhoitus, kevytkin voi aiheuttaa aggressiivisuutta, koira on monesti vihainen ollessan puolustuskyvytön. Eli todella, se aggresiivisuus voi todella tulla omistajalle täytenä yllätyksenä.



Olen törmännyt itse varmaan liikaa sellaisiin omistajiin, joiden koirat ovat vapaana koska ovat olevinaan niin ystävällisiä eivätkä koskaan ole tehneet mitään ja sitten ovatkin hetkessä omassa koirassa kiinni. Vihaan vapaana olevia koiria, tai lähinnä niiden omistajia, varsinkin silloin kun koirat eivät selvästikään ole hallinnassa vaan poukkoilevat sinne tänne. Viimeksi tänään kanssa tuolla eläinlääkärillä hoitohuoneesta tulee vapaana ulos suursnautseriuros. Oma koira alkoi heti murisemaan ja sen toisen omistajan mukaan taas se koira "on todella kiltti eikä tee mitään". Mutta mikä siinä onkaan, että niitä koiria on pidettävä vapaana, varsinkin pienessä tilassa jossa on muita koiria. Mutta menee jo vähän itse aiheen ohi... Ja ymmärrän kyllä, ettei se amstaffin omistaja ollut tahallaan päästänyt koiraansa irti vaan kyseessä oli puhdas vahinko, mutta näen vaan itse punaista kun tulee näitä juttuja vastaan.

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 23:24  
+
0
Olen pähkäillyt tätä asiaa jonkun verran, kun itselläni on sekä vaaralliseksi luettavia koiria että potentiaalisia uhreja.
Isojen kanssa olen varovainen aiemman kokemuksen mukaan. Edesmennyt Tao ei sietänyt vieraita koiria, eikä suhtautunut erityisen suopeasti eläinlääkärin käsittelyyn. Useimmiten koppa laitettiin päälle jo heti kättelyssä, vaikka muuten olikin hyvin suvaitsevainen ihmisten suhteen. Sagan kanssa ei mitään varotoimenpiteitä ole tarvittu (kynsienleikkuuta lukkunottamatta) koirien eikä ihmisten suhteen. Auri tulee toimeen kaikkien koirien kanssa, mutta eläinlääkärit ovat kauhistus erään käynnin jälkeen. Koppa laitetaan päähän heti jos koira näyttää epäluulon merkkejä. Odotushuoneessa olevia koiria en pitäisi uhkana, mutta on aivan eri asia mitä koira ajattelee koettelemuksen jälkeen. Vapaana en niitä päästäisi muutenkaan tutkimushuoneesta ulos, mutta jos joku muu päästäisi, en osaisi odottaa konfliktia.

Pikkukoira taas luulee olevansa kaikkien mieleen, ja kuvittelee selviävänsä kaikista tilanteista vilauttamalla toosaansa. Jos sen kimppuun käytäisiin tappomielessä, ihan varmasti löisin ja potkisin hyökkääjää kunnes jättää koirani rauhaan. Jos vahinko koituisi koirani kohtaloksi tai aiheuttaisi vaikeita vammoja, olisin ilman muuta järkyttynyt, tyrmistynyt ja vihainen. Saattaisin tehdä rikosilmoituksenkin, mutta en usko että pyrkisin tahraamaan omistajan mainetta julkisesti, jos kyseessä olisi oikeasti vahinko.

Mitä monnan tilanteeseen tulee, niin oman kokemukseni mukaan tilanne on kaikin puolin hallinnassa. Näin ulkopuolisen silmin: Lexa on mikä on, mutta omistaja on oppinut virheistään ja toimii sen mukaan. Minusta on todella ikävää, että jollain foorumilla lietsotaan kauhua vuoden takaisen tapahtuman perusteella, kun asia on selvitetty aikoja sitten.

muoks. lisäys
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 25.05.2011 klo 23:38)

Rosalie1

Rosalie1
Viestimäärä: 1141

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 23:25  
+
0
^^Mä en kyllä kommentoinut mitään tuohon vapaan oloon, en itsekään tykkää hallitsemattomista vapaana kirmaavista koirista, lääkärissä tai missään muuallakaan. Mun kirjoitus oli tuohon, että miten aggressiivisuus voi tulla yllätyksenä. Eläinlääkärissä tai muussa vastaavassa tilanteessa kilteinkin koira voi käyttäytyä arvaamattomasti ja se voi ihan hyvin tulla yllätyksenä omistajalle.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 25.05.2011 klo 23:26)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 7
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28213
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545737
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265896
(Tilastot päivitetty viimeksi 06.05.2024 klo 13:30)