Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 08:11

Koirani kimppuun käytiin eläinlääkärissä

Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 7

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 23:43  
+
0
Purkautumisketjussa kerroin, että sakemanni koitti ja nappasikin hoitajaa poskesta kun lääkäri alkoi anaalirauhasia tyhjentää. Lääkärin mielestä koira meni niin paniikkiin, että reagoi koittamalla purra. Hoitajalle ei onneksi jäänyt mitään jälkiä, ehti mun käsittääkseni juuri ja juuri väistää. Milo antoi kuitenkin laittaa hoitajan kuonokopan päähän ja rauhoittui silminnähden kun jatkettiin koppa päässä. Ja Milo ei ole koskaan, ikinä osoittanut ihmisiä kohtaan mitään agressiivisuutta. Kaikkea voi käydä kuten jo todettu ja kyseessä on kuitenkin eläin. Kaikki kävi niin äkkiä etten itse asiaa edes tajunnut ennenkuin hoitaja pitelee poskea ja lääkäri kysyy miten kävi. :suru:

Uuho

Uuho
Viestimäärä: 65

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 23:44  
+
0

Lua kirjoitti:

Tässä jutussa en ymmärrä sïtä, miten se hyökänneen koiran omistaja ei tiennyt koiran olevan yhtään agressiivinen (erikoista, että ekalla agressio kerralla hyökkää noin rajusti toisen koiran kimppuun, luulisi aiemmin olleen jo jotain viitettä koiran mahdolliseen agressiivisuuteen, murinoita yms.)



Kuten sanottu, eläinlääkärissä olemisen ympäristö, hajut yms. voi laukausta koiralle vaikka mitä mielentilaa, varsinkin jos koira on peloissaan tai puolustuskyvytön niin se voi räjähtää käsiin.

Ja ihan oman kokemuksen kautta näin voi käydä. Landseer joka kävi koirani päälle oli koirani kamu, se oli hoidossakin ollut ja olivat töissä päivät yhdessä vapaana, tai huoneessa keskenään.
En yhtään osannut aavistaa että mitään sellaista kävisi, ja se kävi yllättäen. Koira vain juoksi rauhallisesti maassa makaavan koirani päälle ja kävi kaulaan kiinni siinä nenäni edessä. Jos oisin tiennyt että se jolkottelee sieltä päälle olisin älynny mennä heti väliin. Mutta kun koira ei edes tullessaan vaikuttanut agressiiviselta vaan luulin sen tulevan leikkimään, ei ennen kuin retuuttaminen ja koirani huuto alkoi. Luojan kiitos panta pelasti ja sain ihan nyrkillä koiraa takoa päähän ennen kuin irroitti. Vähän riskiä mennä väliin jos tämä oisi napannut minua ranteesta mutta ei siinä ajattele kun oma koira on hengen hädässä.

Meni jo vähän ohi aiheen mutta joo, pointti oli että ei sitä koskaan koiraan voi 100% luottaa, se on eläin joka toimii vaistojen varassa ja se miten se lukee ympäristöään voi mennä ohi ihmismielen.
Urho

seurana kissat Nelli ja Justus

Enkelinä taivaalla rakas koiraseni Söpö

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Keskiviikkona, 25.05.2011 klo 23:57  
+
0

Vanis kirjoitti:

Pikkukoira taas luulee olevansa kaikkien mieleen, ja kuvittelee selviävänsä kaikista tilanteista vilauttamalla toosaansa.


Tässä ketjussa ei pitäisi viljellä huumoria mutta kun ei voi mitään kun alkoi naurattamaan. :nauru: Mutta aika hyvinhän se Ada sai Lexankin hyväksymään itsensä, kun pisti letun levälleen ukkelin eteen. Lexan kanssa välit oli ihan sujut sen jälkeen kun Lexa sai vähän nuuskaista, joten kyllä sillä Adalla taitaa olla oikea taktiikka. :peukku:

pahvipää

pahvipää
Viestimäärä: 4

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 00:04  
+
0
-
(Viestiä on muokattu torstaina, 26.05.2011 klo 03:37)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 00:14  
+
0
^ Nyt taitaa olla niin, että vika on lääkärin(kin). Toki olisit voinut sanoa että odottaa, ennenkuin aukaisee oven ja otat koirat kiinni mutta kuten sanoit, ajatus ei aina kulje niin nopeasti joka paikassa. Joten sympatiat myös sinulle. Minusta tässä tilanteessa pitäisi jututtaa myös lääkäriä ja muuta paikalla ollutta henkilökuntaa, jos niin ei ole vielä tehty.

pahvipää

pahvipää
Viestimäärä: 4

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 00:39  
+
0
katsotaan miten käy...
(Viestiä on muokattu torstaina, 26.05.2011 klo 02:56)

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 00:47  
+
0
^ Oletko maksanut muuten jo vastapuolelle koiran lopetuksesta aiheutuneet kulut?

Ja sen verran vielä haluisin olla utelias, että ehdotitko sinä Antti1969:lle, että sopisitte asian ihan keskenään ilman eteenpäin viemistä? Vai eikö siinä tilanteessa kumpikaan halunnut neuvotella asiasta? Tosin ymmärrän aloittajan halun viedä asian poliisille mutta joskus nämä asiat ovat myös neuvoteltavissa ihan osapuolten kesken.

muoks.

Sillycow kirjoitti:

Ja Milo ei ole koskaan, ikinä osoittanut ihmisiä kohtaan mitään agressiivisuutta.


Niinhän se on että joskus tulee se eka kerta. Nyt ainakin tiedät, että koirasi saattaa purra hoitavaa lääkäriä joten suosittelen koppaa kun menette taas lekuriin. Niin meilläkin tehdään kun ohjelmassa jotain muuta kuin rokotus, eikä siinä mitään kummallista tai hävettävää. Ja luulen, että samalla asemalla eivät edes hoida Miloa enää ilman koppaa.
(Viestiä on muokattu torstaina, 26.05.2011 klo 00:53)

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 00:57  
+
0

monna83 kirjoitti:

Niinhän se on että joskus tulee se eka kerta. Nyt ainakin tiedät, että koirasi saattaa purra hoitavaa lääkäriä joten suosittelen koppaa kun menette taas lekuriin. Niin meilläkin tehdään kun ohjelmassa jotain muuta kuin rokotus, eikä siinä mitään kummallista tai hävettävää. Ja luulen, että samalla asemalla eivät edes hoida Miloa enää ilman koppaa.



Joo,kyllä tuosta kerrasta oppi. :neutral: Ja sen jälkeen kun oon laittanut lääkettä pyllypuolelle ja avo pitää kiinni Milo on koittanut rimpuilla ja kattelee mua vähän silleen, että mitä ihmettä sie teet. Kohta taas lääkkeen laitto kun avo tulee kotiin. Ehkäpä laitan kopan päähän, ihan vaan varmuuden vuoksi. Kuitenkin yli 35kg koira ja isot hampaat niin en halua, että minä, avo tai kukaan muukaan lähtee tikattavaksi. Pelästyttihän se, mutta kuten sanoit, joskus tulee eka kerta jos on tullakseen.

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 01:09  
+
0
^ Mun mielestä siinä ei ole mitään ihmeeliistä jos omistajakin haluaa pistää kopan koiraa hoitaessaan ihan varmuudeksi tai jos tuntuu ettei koiraan voi luottaa. Mä olen leikannut Kustin kynnet kohta 8v ilman koppaa, vaikka irvistelee, murisee ja käyttäytyy mukamas niin pelottavasti, että luovuttaisin. Viimeksi pistin sille Sheban kopan päähän ja aloin kylmän rauhallisesti leikata kynsiä ja ei kuulunut murahdustakaan eikä temppuillut. Arvaa vaan, laitanko myös jatkossa.

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 01:15  
+
0
Siis hoidettavana on yhtä aikaa saman omistajan kaksi koiraa, molemmat huitelevat vapaana ilman mitään hallintamahdollisuutta? Aika, ähm...erikoinen eläinlääkäriasema. Meillä laitetaan minun pikkuterrierillekin kuonokoppa, vaikka se ei koskaan olekaan purrut niin en voi taata etteikö purisi.

No koirien omistajana kannattaa ehkä noin itsensä kannalta olla tyytyväinen että koira kävi sen toisen koiran päälle eikä ihmisen, olisi voinut tulla vähän ikävämpi jälkipyykki. Toisaalta se eläinlääkärikään ei ole mikään jumala, jos huomaa että tämän ohjeissa ei ole mitään järkeä (miksi ihmeessä halusi että molemmat koirat ovat vapaana??) niin varmaan saa toimia fiksumminkin.

Itselle ei tulisi kyllä mieleenkään päästä omia koiria vapaaksi eläinlääkärin luona ja vielä molempia yhtä aikaa, vaikka eivät puruvoimaltaan mitään kovin potentiaalisia vaaratekijöitä olekaan.

Mielestäni olisi kyllä vähintäänkin kohteliasta että sen purevan koiran omistaja ottaisi yhteyttä tähän uhriin, eikä odotella hissukseen ja toivoa että uhri unohtaa koko jutun... Vaikka kyseessä onkin vahinko (ja näillä tiedoilla ei ehkä vähiten eläinlääkäriaseman kummallisesta toiminnasta johtuva) niin vastuunsa voi silti kantaa kun toiselle vahinkoa aiheuttaa. Ja toivottavasti ne koirat ovat jatkossa kiinni, ettei seuraavaksi ole se eläinlääkäri hampaissa.

Meillä ei onneksi hengenvaarallisesti ole ketään purtu, mutta ihan reippaita vammoja ovat pällekäyneet irtokoirat saaneet aikaan, ja melkein yhtä paljon kuin ne koiran haavat ärsyttää omistaja, joka seistä möllöttää vieressä ja odottaa että minä pelastan oman koirani, ja jälkeenpäin se on minun hommani metsästää näiden tyyppien yhteystietoja pitkin kylää. Koskaan ei ole kukaan oma-aloitteisesti kysynyt pitäisikö jotain korvata, saati pyytänyt anteeksi, ja aika harva on edes ottanut opikseen vaan se koira huitelee jatkossakin vapaana :pyssyt:
(Viestiä on muokattu torstaina, 26.05.2011 klo 01:22)

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 01:24  
+
0

monna83 kirjoitti:

^ Mun mielestä siinä ei ole mitään ihmeeliistä jos omistajakin haluaa pistää kopan koiraa hoitaessaan ihan varmuudeksi tai jos tuntuu ettei koiraan voi luottaa. Mä olen leikannut Kustin kynnet kohta 8v ilman koppaa, vaikka irvistelee, murisee ja käyttäytyy mukamas niin pelottavasti, että luovuttaisin. Viimeksi pistin sille Sheban kopan päähän ja aloin kylmän rauhallisesti leikata kynsiä ja ei kuulunut murahdustakaan eikä temppuillut. Arvaa vaan, laitanko myös jatkossa.



Niin, koppahan ilmeisesti rauhoittaa koiraa kuten teilläkin loppu irvistely ja murina siihen paikkaan kun koppa laitettiin päähän :hymy: Eihän se koira siitä kärsi jos se on vaan sopivan kokoinen. Mieluummin niin kuin ottaa riski, että ihminen tai koira lähtee tikattavaksi. Anteeksi, ajatus ei enää toimi. Ymmärsit silti varmaan.

zirppa

zirppa
Viestimäärä: 219

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 10:11  
+
0
Osanotto aloittajalle ja myötätuntoa toiselle osapuolelle. Nämä ovat ikäviä tapahtumia, tapahtuu ne missä ja kenelle vain. Mielestäni on turha syytellä ketään, aina kun ihmiset on mukanan niin erehtyminen on inhimilistä ja toisaaltaan koirien kanssa on muistettava että ne ovat eläimiä. Tämän vuoksi on myös turha lähteä yleistämään että joku tietty rotu olisi aggresiivisempi kuin toinen.

OT Meillä ell käynnillä koira oli ilman hihnaa kun jalkaa tutkittiin, samoin ovi oli auki odotustilaan, täytyy myötää ette ei tullut mieleen että koira siitä ampaisee(ei ampaissut), kyseessä myös amstaffi. Monestihan käy niin että jotain tapahtuu itsella tai tutulle jonka vuoksi huomaa ottaa käyttöön varokeinot, harvoin sitä ilman mitään syytä tajuaa varautua kaikkeen.

Grimma

Grimma
Viestimäärä: 8

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 13:49  
+
0
Harmi että tilanteessa kävi kuten kävi. Kuitenkin mä kanssa koen vähän pahana, että aletaan nettipalstoilla julkisesti kertomaan minkälainen ihminen oli ja missäpäin asustaa. Meitä naisihmisiä jotka lenkkeilee kahden amstaffin kanssa on Itä-Vantaalla useampiakin. Mekin lenkkeillään kys. paikan viereisissä metsissä usein, eipä olisi kiva törmätä johonkuhun joka sitten kaataa paheksuntansa tai ennakkoluulonsa meihin aivan ulkopuolisiin. Varmasti niinkin voi nimittäin käydä. Täältä noi tiedot oli poistettukin mutta muilta foorumeilta vielä löytyy.

weebl

weebl
Viestimäärä: 4048

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 13:59  
+
0
Tosiaan kaksipiippuinen juttu, mutta musta on ymmärrettävää sekin, että koiransa menettänyt haluaa varoittaa asiasta, ettei joku muukin joutuisi koirastaan noin kamalalla tavalla luopumaan..
Jos kuvittelen tuon tilanteen omalle kohdalleni, niin saattaisin itsekkin mainita paikkakunnan ja koiran rodun, vahingossakin. Tosin en mitään liian tarkkaa kuvausta alkaisi laatimaan..

Lua

Lua
Viestimäärä: 127

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 16:06  
+
0

Rosalie1 kirjoitti:

^^Mä en kyllä kommentoinut mitään tuohon vapaan oloon, en itsekään tykkää hallitsemattomista vapaana kirmaavista koirista, lääkärissä tai missään muuallakaan. Mun kirjoitus oli tuohon, että miten aggressiivisuus voi tulla yllätyksenä. Eläinlääkärissä tai muussa vastaavassa tilanteessa kilteinkin koira voi käyttäytyä arvaamattomasti ja se voi ihan hyvin tulla yllätyksenä omistajalle.



Joo, noin sen ymmärsinkin, tuo oma vastaus meni vähän ohi tän sun kommentin.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 17:45  
+
0
Mä en voi sanoa muuta kuin pahoittelut - kaikille osapuolille. Toivottavasti myös ell-asema oppi tästä jotain.

Ja mitä tulee koirien irti- tai kiinnipitämiskäytäntöön, niin meillä, jos on ollut kaksi omaa koiraa samaan aikaan tutkimushuoneessa, tutkittava on ollut irti pöydällä ja odotusvuorossa oleva kiinni. Eikä mulla ole käynyt MIELESSÄKÄÄN, että joku voisi kulkea tutkimushuoneen ovesta niin huolimattomasti, että koira pääsisi livahtamaan ulos. Mun syyttävä sormi osoittaa siis vahvasti sen oven avanneeseen/raolleen jättäneeseen henkilöön.

Toisaalta, meillä onkin aina ollut tutkimushuoneessa yhtä paljon ihmisiä pitämässä koiria kuin on ollut koiriakin, ja myös sitä pöydällä olevaa on vahdittu vaikkei remmissä ole kiinni ollutkaan.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

vevve

vevve
Viestimäärä: 658

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 18:30  
+
0
Mikäli mun koiralle kävis noin kurjasti ilmottaisin sen kokomaailmalle eri lehdistöihin,nettiin,radioon ja vaatisin lopetusta sekä huolimattomuudesta nuhteen eläinlääkäriasemalle.
Mua ei lepyteltäis millään lässytyksillä jos mun perheenjäsen pahoinpideltäis hengiltä,mut tää on vain mun mielipide.

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 18:44  
+
0
Tässä kai pätee vanha sanonta - tekevälle sattuu. Mutta, sattumisista pitää ottaa opikseen ja kantaa vastuu, jonka toinen osapuoli on ilmeisesti kantanutkin luovuttamalla puhelinnumeronsa asian sopimista varten.
Se mikä on tapahtunut, on tapahtunut, eikä sille enää mahda mitään. Vaikea tilanne, mutta totuus on kuitenkin se, ettei se päivittelemällä parane vaan osapuolten pitää ottaa toisiinsa yhteyttä ja selvittää tilanne, ja miten asia hoidetaan.
Kun ollaan eläinten kanssa tekemisissä, on aina otettava huomioon, että kysymyksessä on eläin ja se voi käyttäytyä hyvinkin arvaamattomasti. Meistä kukaan tuskin on ennustaja, jos olisi, meistä tuskin kukaan istuisi kotona tietokoneen ääressä.
Mutta kuten sanoin, vahingoistaan/ tekemisistään tulee ottaa vastuu.

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 19:15  
+
0
Osanottoni kaikille osapuolille tässä jutussa.

Mua nyt ehkä eniten ihmetyttää ja myös suututtaa tässä jutussa kyseisen eläinlääkäriaseman osallisuus. Miten ihmeessä kaksi koiraa ovat voineet olla vapaana niin, että pääsevät odotustilaan vapaasti? Enemmänkin syyttäsisin tässä kysesitä el.asemaa kuin koirien omistajaa, tietenkin asia olisi toinen jos omistaja olisi tiennyt että koira/koirat ovat koira-aggreja. Nyt hän ei nähtävästi tiennyt/tiedostanut sitä, ja monien sattumuksien summa johti sitten valitettavasti katastrofiin.

Hieman paha maku jää suuhun, kun tällaisia asioita ruoditaan keskustelufoorumeilla. Mielestäni nämä asiat olisi voinut selvittää yhtä hyvin keskenään ilman, että kokonaiset keskustelupalstat ruotivat juttua. Päälekäyneiden koirien omistajalla tuskin on mitenkään hyvä olla asiasta, ja paikkakunnan + sukupuolen levittely nyt ei ehkä kuulu hyvään nettietikettiin.
Ymmärrän myös kuolleen koiran omistajan surun ja vihan, mutta niin kuin voldokav ylempänä totesi, asioiden vatvominen ei auta ketään eikä tuo koiraa takaisin, valitettavasti.
Toivon myös, että kyseinen eläinlääkäriasema otti asiasta opikseen, ja tästä lähtien tekee toimenpiteet turvallisissa olosuhteissa, niin kuin kuuluukin.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

weebl

weebl
Viestimäärä: 4048

VS: KOIRANI KIMPPUUN KäYTIIN ELäINLääKäRISSÃ... - Torstaina, 26.05.2011 klo 19:26  
+
0
Oliko aloittajan viestissä edes sen kummempia tuntomerkkejä hyökänneen koiran omistajasta? On nimittäin aika moni muukin kirjoitellut juuri tuohon tyyliin "sen ja sen rotuinen koira oli siellä ja teki sitä ja tätä", niin miksi tätä nyt paheksutaan? Ei mielestäni sen enemmän ole tuntomerkkejä lueteltu kuin täällä yleensäkkään jutuissa.
Juuri näitä tarinoita tarkoitan joissa esim koirapuistoissa tmv on ollut huonosti käyttäytyviä/hyökkäileviä koiria, kyllä niissäkin tarinoissa on paikka, koirien rotu, omistajan sukupuoli ym tuntomerkkejä mainittu.
(Viestiä on muokattu torstaina, 26.05.2011 klo 19:28)

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 ... 7
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28213
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545737
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 06.05.2024 klo 15:00)