Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Torstaina, 09.09.2010 klo 13:06

Lasten/Nuorten riistan metsästys

Siirry sivulle: 1 2 3

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Lauantaina, 11.09.2010 klo 16:53  
+
0
^ Sanoin tuon kasvissyöjät esimerkkinä koska monet kasvissyöjät eivät pidä yhtään minkään eläimen tappamisesta :hymy:
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Sunnuntaina, 12.09.2010 klo 11:59  
+
0

Mondial kirjoitti:

^ i know. Kirjotusvirhe. Siis metsäSSÄ.



Oh gee, sori :nauru: Tajusin ite vast sit illalla, mitä olit tarkottanut, eli ymmärsin väärin :kumarrus:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

pippuri

pippuri
Viestimäärä: 33

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Maanantaina, 13.09.2010 klo 23:18  
+
0
Mä en näe mitenkään pahana että 12 vuotias poika haluaa harrastaa metsästystä. Mun mielestä tuosta metsästyksestä juurikin oppii sen kuinka pahaa jälkeä se ase saattaa tehdä elävälle olennolle ja siksi kantaa sitä varoen ja harkiten. Oppii vastuuta. Kuten tässä ollaan jo todettu...ei kukaan 12 vuotias yksistään tuolla metsässä sillä haulikolla tai kiväärillä ammuskele.

Ja kaikillahan on tavoitteet harrastuksissaan..eikös niin? Metsästystä harrastavalla on tavoitteena se hirven kaato ja kalastusta harrastavalla on saada se 2 kilon siika tai sitten taekwondoota harrastavalla on tavoitteena punanen vyö. Mitäpä sitä tuomitsemaan minkälainen harrastus on.

Ja mitä näihin aseisiin tulee. Metsästys aseet yleensä säilytetään lukitussa asekaapissa. Ja eiköhän metsästystä harrastavalle mukulallekin jo heti alkuvaiheissa tehdä selväksi ettei saa vahingossakaan osoittaa toista aseella. Näin on minulle opetettu pienestä pitäen ilmakiväärien/pistoolienkin kanssa.

Isäni on metsästäjä ja en ole koskaan nähnyt sitä kotiin tuotua hirven/peuran lihaa viattamona eläimenä. Se on ruokaa mulle ja paljon paremman makuista kuin mikään kaupan possu taikka nauta. Mä pidän ruuasta ja en pysty ikinä itseäni kuvittelemaan vegaanina. Se on vain mun valitsema tie mitä suuhuni pistän.

Ja hyvä puoli tuossa metsästyksessä on myös se että hirvi ja peura kannat ei riehu taivaissa. Vähemmän hirvi- ja peurakolareita! Ja nämä elukathan sitä pahaa tuhoo tekeekin liikenteessä. Joten mun puolesta se 12 vuotias poika saa haaveilla siitä hirven kaadosta.

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Tiistaina, 14.09.2010 klo 08:23  
+
0
Jos lähdetään oikein kaukaa hakemaan, musta on tosi tervettä, että lapsilla ja nuorilla on harrastuksia, jotka osoittavat, että heihin luotetaan ja he saavat vastuuta. Nykymaailmassa (ainakin läntisessä maailmassa) puuttuu nuorilta aikuistumisriitit, jolloin nuoret keksivät itse tapoja olla aikuismaisempia, eivätkä ne välttämättä ole terveimmästä /fiksuimmasta päästä. Enkä edes väitä, että metsästys ja esimerkiksi se ekan oman hirven kaato olisivat välttämättä nykyään aikuistumisriittejä, mutta ne ovat sitä joskus olleet ja yhtä lailla nykypäivänä ne saattavat tuoda nuorelle sen saman tunteen porukkaan kuulumisesta ja aikuisten hyväksynnästä, jolloin ei välttämättä tarvitse lähteä hakemaan aikuisuuden kokemuksia hölmömmillä tavoilla.

Tiedetään: Tuli oiottua hiukan mutkia tuossa, mutta perusajatuksen takana seison kyllä eli sen, että jonkinlainen "aikuistumisriitti" olisi nykymaailmassakin tarpeen. Sen ei toki välttämättä tarvitse sisältää aseen kanssa heilumista metsässä, mutta niille, joilla on metsästykseen kiinnostus ja mahdollisuus, se voi toimia myös tällaisena osoituksena aikuistumisesta. Ja jos ei muuten, niin metsästyneestä kiinnostunut nuori ei välttämättä hillu perjantai-iltana kylillä tuhannen päissään, jos lauantaiaamuna on aikaisin lähtö passiin. :wink:

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Tiistaina, 14.09.2010 klo 09:47  
+
0
^ Allekirjoitan täysin tuon kommentin! :wink:

Voin omastakokemuksesta sanoa että itselle ainakin tuo viime viikkoinen ensimmäisen kauriin kaataminen oli kyllä aivan uskomaton onnistumisen ja hyväksynnän tunnemylläkkä, vaikka olenkin "jo" 21-vuotias :peukku:
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Manna

Manna
Viestimäärä: 303

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Tiistaina, 14.09.2010 klo 12:07  
+
0

pippuri kirjoitti:


Mä pidän ruuasta ja en pysty ikinä itseäni kuvittelemaan vegaanina.


Minäkin tykkään ruoasta ja olen kasvissyöjä ja voisin kuvitella itseni ihan vegaaniksikin. :wink: No, joojoo, oli pakko takertua, kun tuntuu, että ihmiset usein vähättelevät kasvisruokaa eivätkä edes pidä sitä oikeana ruokana...

Se on vain mun valitsema tie mitä suuhuni pistän.


Just näin. Oma valinta ja moraalikysymys. Kunhan ei nyt ihan kannibaaleiksi ryhdytä, menisi jo laittomaksikin. :lallati:
Osa lihansyöjistäkin voisi sen muistaa, eikä tuputtaa jotain makkaroita....

Rorys kirjoitti:

Tuli tuosta "nykyihminen ei tarvitse lihaa"-jutusta mieleen, että käsittääkseni esimerkiksi vegaaneilla on yllättävän vaikeaa löytää se itselle sopiva, tasapainoinen ruokavalio. Mulla on aika paljon vegaani-ja kasvissyöjiä kaveripiirissä ja heistä lähes kaikilla on mm. iho tosi huonossa kunnossa. Se johtuu kuulemma soijasta. Itselleni kävi sama kun söin vähän päälle 6 kk kasvisruokaa. En tiedä, mutta ehkä olisi pitänyt vaan tarkemmin laskea kaikki ravintoaineet ja muut. Nyt kun syön lihaa noin joka toinen päivä niin on hipiäkin pysynyt kunnossa. Toki mieluiten syön riistaa.


Tjaah, mun ihon kunto on itseasiassa parantunut PALJON lihansyönnin lopettamisen jälkeen. No, asiaan voi toki vaikuttaa sekin, että alkoi ehkä pahin murkkuikä olla ohi, kun silloin 16-vuotiaana lihan jätin pois ruokavaliosta. Eikä mulla mielestäni mikään kovin huono iho ole, pari kosmetologia sanoneet sitä hyväksikin, vaikka mustapäitä jonkin verran nenästä löytyykin ja joskus joku finni voi ilmaantua niihin aikoihin kuukaudesta. :hymy: Protskuja saa muualtakin kuin juuri soijasta, vaikka se toki onkin helppo proteiinilähde. Ja itsellä tulee kyllä aika paljon käytettyä soijarouhetta...

Minä en vastusta metsästämistä, vaikken voisi itse tappaa eläimiä. Parempi se on syödä riistaa kuin tehotuotettua lihaa.
Mä en ole ikinä metsästänyt, mutta en ole myöskään ikinä kiduttanut eläimiä tai roikkunut teininä kylillä huutelemassa törkeyksiä mummoille ja räkimässä kaupan seinään. :wink: Eiköhän noita fiksuja ja vähemmän fiksuja löydy puolin jos toisinkin.
Mutta kyllä minustakin tuntuu aika hurjalta antaa elämän lopetusvastuu 10-vuotiaalle. :eek:
Riippuu toki paljon yksilöstä, mutta kyllä 16-v. kuulostaa jo paremmalta.

Sehän se vasta hullua olisikin, että tapettaisiin esim. hirvi ja jätettäisiin se käyttämättä. Kaikki mahdollinen vain hyötykäyttöön: lihat, nahat.. sorkat koirille.... etc.

pippuri

pippuri
Viestimäärä: 33

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Tiistaina, 14.09.2010 klo 14:35  
+
0

Manna kirjoitti:


Minäkin tykkään ruoasta ja olen kasvissyöjä ja voisin kuvitella itseni ihan vegaaniksikin. :wink: No, joojoo, oli pakko takertua, kun tuntuu, että ihmiset usein vähättelevät kasvisruokaa eivätkä edes pidä sitä oikeana ruokana...

Osa lihansyöjistäkin voisi sen muistaa, eikä tuputtaa jotain makkaroita....


Sori..ilmaisin itseäni väärin. Tarkoitin että pidän liharuuista :) kasvisruokia vähättelemättä. Itsekin kun pidän monista kasvisruuistakin.

Onhan se että molemmin puolin pitäisi kunnioittaa toisen valintoja. Kasvissyöjät eivät voi tuputtaa niitä omia näkemyksiään ja niin ei myöskään lihansyöjätkään. Harmi vaan että näinhän se ei aina mene.

Ja mitä tähän metsästykseen vielä tulee niin onhan se lapsen oma valinta harrastaako sitä metsästystä vai ei. Niin ja myös, haluaako jonkun eläimen lopetusvastuun ottaa. Metsästys harrastukseen kun kuuluu kaikenlaista muutakin kuin pelkästään se elukoiden ampuminen.

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Tiistaina, 14.09.2010 klo 15:29  
+
0
^ Nimenomaan, kyllä lapsikin osaa sanoa haluaako ampua eläimen vai. Siskoni esimerkiksi ei halunnut aloittaa itse metsästystä koska koki ettei olisi voinut ampua mitään eläintä. Ja se oli ihan okei muulle perheelle. Nykyisin sisko tykkää käydä haulikkoradalla kiekkoja ampumassa ja keväisin kiertää riistapoluilla ampumassa, mutta metsällä hän ei käy.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

Manna

Manna
Viestimäärä: 303

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Keskiviikkona, 15.09.2010 klo 12:47  
+
0
Niin no, kyllähän lapset usein haluavat vaikka ja mitä, eri asia sitten ovatko henkisesti valmiita tai saavatko muuten tehdä asiaa x.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 15:37  
+
0
Tää nyt ei kuulu tähän, mutta metsästävät osaavat varmaan tähän vastata. Onko metsästyskoirilla oikeus liikkua ihan miten sattuu "ilman kontrollia" kun lähtevät jäljelle? Tiedän, että niillä pidetään niitä GPS-paikantimia, mutta jos koira on monen sadan metrin päässä niin koirahan ei enää ole kontrollissa omistajallaan?

Lähinnä siis mietityttää, jos metsästyskoira esim. metsässä lenkkeillessä tulee vastaan? Tai juuri viikonloppuna oli avon vanhempien mökille pamahtanut metsästyskoira laitteineen pihaan, se on kuitenkin yksityisaluetta, jossa meillä on koirat vapaana. Toinen meidän koirista voi hyvinkin käydä kiinni, kenen syyksi tällänen tapaus menee?

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 17:31  
+
0
^ Näin sanoo metsästyslaki:

8 LUKU

Koiran pitäminen

51 §
Koiran kiinnipitovelvollisuus


Maaliskuun 1 päivästä elokuun 19 päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.

Edellä 1 momentissa sanottu ei kuitenkaan koske:

1) alueen omistajan tai haltijan luvalla pihamaalla tai puutarhassa taikka koiran pitämiseen varatulla aidatulla alueella olevaa koiraa;

2) viittä kuukautta nuorempaa koiraa;

3) paimentamis-, opas- tai vartiointitehtävässä taikka muussa sen laatuisessa palvelutehtävässä olevaa koiraa;

4) poliisin, tullilaitoksen, puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen tehtävässä olevaa koiraa; eikä

5) koiraa, jota koulutetaan 3 tai 4 kohdassa tarkoitettuun tehtävään.

Edellä 1 momentissa tarkoitetusta velvollisuudesta saadaan poiketa, kun muuta kuin ajavaa koiraa käytetään metsästykseen. Kiellosta saadaan poiketa myös, kun kanakoiraa tai muuta lintukoiraa koulutetaan rauhoitettuja riistaeläimiä niiden lisääntymisaikana häiritsemättä.

53 §
Koiran pitäminen toisen alueella


Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.

Maanomistajalla tai metsästysoikeuden haltijalla on oikeus poistaa alueelta 1 momentin vastaisesti siellä oleva koira tai ottaa se talteen. Jos koiran avulla metsästettäessä ajo tai haukku poikkeaa vieraalle alueelle, alueen omistajan tai metsästysoikeuden haltijan on kuitenkin annettava ajon tai haukun jatkua häiriintymättä puolen tunnin ajan. Jollei koiran omistaja tämän ajan kuluessa hae koiraa pois, alueen omistajalla tai metsästysoikeuden haltijalla on oikeus keskeyttää ajo tai haukku sekä poistaa alueelta koira tai ottaa se talteen.

Edellä 1 momentissa sanottu ei koske 51 §:n 2 momentin 3 ja 4 kohdassa tarkoitettuja tapauksia.

Eli toisin sanoen 20.8.-30.2. metsästyskoiraa saa pitää vapaana metsästyksen aikana tai kouluttaessa sitä metsästykseen.

Mitä tuohon kontrollissa pitämiseen tulee, ideanahan on että esimerkiksi ajokoira ajaa vaikkapa jänistä. Silloin ei edes pystyisi vaikuttamaan mitenkään siihen missä koira kulkee, ja koira saa myös poiketa puoleksi tunniksi ns. vieraalle maalle. Ajava koira voi tehdä monen monen monen kilometrin pituisia lenkkejä jäniksen perässä. Gepsulla ei ole mitään muuta merkitystä kuin että metsästäjä voi seurata missä päin koira menee ja tarvittaessa osaa mennä sen hakemaan, jos koira ei ole tullakseen takaisin.

Jos koira tulee pihallesi, sinulla on oikeus ottaa se kiinni ja/tai poistaa se pihaltasi. Mitä siihen metsässä lenkillä olemiseen tulee, sinun pitäisi oikeasti pitää koirasi hihnassa tai välittömästi kytkettävissä, jos kyseessä ei ole metsästyskoira eikä sinulla ole maanomistajan/metsästysoikeuden haltijan lupaa pitää koiraa vapaana. Sillä metsästäjällä puolestaan on oikeus pitää koiraansa vapaana.

Tuohon en osaa sanoa että kuka korvaa ja mitä, jos sinun koirasi käy sen pihalle tulleen kimppuun.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 17:47  
+
0
Mutta entäs jos nyt jostain oudosta syystä siellä metsässä tosiaan se metsästyskoira tulee vastaan, mulla on koirat kiinni (en sanonut aiemminkaan että ne siellä metsässä vapaana on ;) )ja metsästyskoira tulee meidän luokse ja tuo toinen tosiaan voi käydä siinäkin tilanteessa kiinni tai vaihtoehtoisesti, jos metsästyskoira tulee päälle? Tiedän, että todennäköisesti jäljellä oleva koira ei meistä piittaa pätkääkään, mutta entä jos...vaikkapa jäljen kadottanut paluumatkalla oleva?

Tässä vaan nyt tosiaan mietin, että aletaanko me vältellä sellasia alueita, joissa oletettavasti voisi tollasia kohtaamisia tulla kun yleensä nimenomaan siellä metsän keskelle ei yhtään missään käydään, mikä varmasti voi metsästysaluetta olla. Lähinnä mua kyllä toi mökkipiha jännittää, koska siellä voi pärähtää koira pihaan mistä suunnasta vaan kun on metsän keskellä, vaikkei mun mielestä ole kyllä sellaista maastoa, missä ihan lähellä metsästettäiskään kun siinä muitakin mökkejä on aika tasaseen. Sen takia päättelinkin että koira on varmasti melkoisen kaukana ohjaajastaan ja musta se on vaan vähän erikoista, että koira saa metsästyksen nimissä juosta vailla kontrollia. Toki ymmärrän, että eipä se nyt oikein muuten onnistuisikaan, mutta en vaan oo koskaan aiemmin aatellu kun en yhtään metsästyskoiraa ole tuntenut.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 22.09.2010 klo 17:53)

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 17:52  
+
0
^ jos vapaana oleva koira käy hihnassa olevaan kiinni, niin sitten se vapaana olevan omistaja on vastuussa. Eikös se niin ole aina, ihan sama vaikka se koira ois ajohommissa tai karkuretkellä. Näin oon ainakin aina ajatellut, vaan eipä täällä Helsingin metsissä paljon tule metsästyskoiria vastaan ;)

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 18:00  
+
0
^^ Ei tuohon voi oikein muuta sanoa kuin että kannattaa yrittää välttää niitä paikkoja, missä tietää metsästäjiä koirien kanssa liikkuvan :eitietoo: Sillä metsästäjällä kun on oikeus sitä koiraansa vapaana pitää.

Ja varmaan juu luultavasti se metsästyskoiran omistaja on korvausvelvollinen jos koira käy sinun kytkettynä olevan koiran kimppuun.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

capsy

capsy
Viestimäärä: 177

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 19:33  
+
0
Heini ja Maddy puhuivat tuosta metsästämisestä harrastuksena ja harrastuksen tärkeydestä nuorelle. Minä korostan myös sitä (muuten aiheeseen kantaa ottamatta), kuinka tärkeää nuoren kehitykselle on, että hänellä olisi joku omasta mielestään mielekäs harrastus, koska se on nuoren kehitykselle tärkeää ja tulevaisuuden mahdollisia ongelmia ennaltaehkäisevää. Varsinkin, jos harrastus saa hänet säännöllisesti kokoontumaan ja saamaan ihmiskontakteja, ja vielä erityisesti aikuiskontakteja.

Uskoisin, että metsästysseurassa nuori kokee vahvaa yhteenkuuluvuuden tunnetta, joka on erittäin hyvä edellytys lapsen/nuoren tasapainoiselle kehitykselle.
Slku 2010
PkCollieu 2012

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 20:48  
+
0
Koska asiasta on tullu mulle nyt niin moninaisia vastauksia tohon mökkipihaan liittyen niin pistin mailina kysymyksen riistanhoitopiiriin, eiköhän ne sieltä vastaa ja tiedä, miten lakia tulkitaan.

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 22:31  
+
0
^ Laita van, selviipähän asia.

Tuo on vain niin kaksipiippuinen juttu. Toisaalta, metsästäjällä on oikeus pitää koiraansa vapaana metsästäessään, eikä hän silloin pysty ajavaa koiraa hallinnoimaan että mihin se menee, mutta toisaalta ei se koira saisi sinne pihalle tulla. Jos se koira teidän pihalle tulee, niin ota se kiinni ja ilmoita poliisille.
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 23:18  
+
0
Ei mua siis muuten haittaiskaan, mutta kun pelkään sitä että toi meiän toinen tapaus keksii tunkeilijan ennen ku ite sitä huomaa ja tosiaan menee tappeluks. En oo koskaan ton kanssa vieraaseen vapaana olevaan koiraan törmännyt niin että en ois saanu omaani kiinni käskyllä, niin en tiedä mitä tollasessa tilanteessa tapahtuis. Yhtään sen enempää halua että muille käy huonosti kuin omallekaan...

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: LASTEN/NUORTEN RIISTAN METSäSTYS - Torstaina, 25.11.2010 klo 23:50  
+
0
Tämäkin keskustelu sammunut, mutta laitetaanpas tämä nyt kun silmään osui: Metsästystä opetettava kouluissa
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28193
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6332
Viestejä yhteensä545699
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.04.2024 klo 01:00)