Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 18.06.2011 klo 21:20

Mielenosoitus Romanian kulkukoirien tappamista vastaan 30.6. klo 18 Helsingissä

Siirry sivulle: 1 2 3 4

Marianna

Marianna
Viestimäärä: 4

MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Lauantaina, 18.06.2011 klo 21:20  
+
0
ROMANIA HALUAA LAILLISTAA KULKUKOIRIEN TAPPAMISEN

Romaniassa on EU-maiden suurin kulkukoirapopulaatio, 2-3 miljoonaa koditonta koiraa. Romanian parlamentti on koko kuluvan vuoden valmistellut uutta eläinsuojelulakia, joka antaa jokaiselle kaupunginjohtajalle vapaat kädet hoitaa paikallista kulkukoiraongelmaa tappamalla, tarhaamalla tai steriloimalla koiria.

Vuonna 2008 Romaniassa säädettiin eläinsuojelulaki, joka teki terveiden koirien tappamisesta laitonta, sillä koirien tappamisesta ei ole sen enempää kokemusten kuin tutkimustenkaan perusteella apua kulkukoirakannan pienentämisessä.

Vuoden 2008 jälkeenkin Romaniassa on tapettu terveitä koiria. Koirat joko katoavat mystisesti tarhoilta tai eläinlääkäri allekirjoittaa todistuksen, jonka mukaan koirat olivat sairastuneet esimerkiksi penikkatautiin. Toiset kaupungit tarhaavat koiria sietämättömissä olosuhteissa, missä koirat kuolevat nälkään tai nestehukkaan, tarttuviin sairauksiin tai keskinäisiin tappeluihin.

Nykytilanteen perusteella on selvää, että suurin osa Romanian kaupungeista ryhtyy tappamaan koiria lain astuessa voimaan.

Kulkukoiraongelma on AINA ihmisten aiheuttama ongelma. Emme voi hyväksyä Romanian poliitikkojen esitystä, että viattomat eläimet maksavat hengellään ihmisten tekemistä laiminlyönneistä - etenkään, koska Romaniassa ei ole valtion taholta edes yritetty mitään muita toimenpiteitä kuin koirien tappamista.

Romaniassa eläinsuojelutyötä tekevä yhdistys Kodittomien koirien ystävät ry aikoo järjestää mielenosoituksen Romanian suunnittelemaa kulkukoiralakimuutosta vastaan. 2.7. vastaavia mielenosoituksia pidetään ympäri Eurooppaa.

Alla linkkejä mainoksiin mielenosoituksesta, jos et pääse osallistumaan, levitäthän ainakin näitä:
http://www.sendspace.com/file/jmwpfz
http://www.sendspace.com/file/azve6k
http://www.sendspace.com/file/0tuw8h
http://www.sendspace.com/file/kl3s6o
http://www.sendspace.com/file/bpi4b4

TERVETULOA! Näytetään yhdessä, että nykyaikana vastaukseksi ongelmiin ei riitä verenvuodatus!! Paikkana Senaatintori Helsingissä klo 18-20.

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 14:49  
+
0
Mikä se parempi vaihtoehto lopettamiselle on? Huonot tarhaolot, kun ei ole varaa ylläpitää kunnollisia tarhoja?

Mun mielestä tärkeämpää olisi kiinnittää huomioa siihen, miten ne koirat tapetaan - ei varsinaiseen tappamiseen.
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

Frosty

Frosty
Viestimäärä: 956

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 15:08  
+
0
Minä mietin sitä, että kun Romaniassa ihmisilläkään ei ole niin hyvät olot, niin eikö pitäisi ekaksi keskittyä hoitamaan ne ihmiset? Ei sillä etteikö minuakin sureta se, miten siellä kohdellaan koiria. Ja kuten tuossa yllä sanottiin, niin eikö sitä koirien tappamistapaa pitäisi miettiä, että mikä olisi kivuttomin(ja myös halvin) tapa? :mietiskel:
SLK N Sani -03
SPK N Ansa -10

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 16:09  
+
0
^Anteeks, pakko tulla vinkumaan, mutta tuo ihmisen ylentäminen ärsyttää minua. Miks ihmisillä pitäs ekaks olla hyvät olot? Ihminen sen koiran on luonu ja hylänny kadulle.
Mutta samaa mieltä tuon lopetus homman kanssa.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Kristalli

Kristalli
Viestimäärä: 139

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 16:24  
+
0
Pakko sanoa että kyllä minunkin mielestäni lopetus olisi parempi vaihtoehto kuin kurjat häkkiolot, nälkään kuoleminen tms., mutta lopetus pitäisi suorittaa vakain perustein ja oikeaoppisesti.
You're Just Jealous Because The Voices Are Talking To Me

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 16:28  
+
0
Niii, ehkä siksi, että sitten kun niillä ihmisillä on olot kunnossa, niin he pystyvät paremmin huolehtimaan katukoiratilanteesta? Jos ihmisillä on huonot olot niin eipä niille jää muuta vaihtoehtoa kuin hylätä ne koirat kadulle? Siellä kun joutuu varmasti tekemään valintoja sen mukaan, ruokkiiko tänään lapsensa vai koiransa.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 20.06.2011 klo 16:28)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 17:11  
+
0
^Ööö, no en nyt ihan tuotakaan tarkoittanut. Tuli vaan tuosta Frostyn viestistä semmonen fiilis että ei niillä koirilla niin väliä kuhan ihmisillä on hyvät olla. Mutta jooo eipä mitään enää sittenkään.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 17:11  
+
0
Parempi se on tappaa ne ku et joutuis jonnekkin koiratarhaan kitumaan!? Kunhan ne tapetaan kivuttomasti...
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 17:26  
+
0
Ihminen ja eläin ei ole sama asia. Kyllä se ihmisten, varsinkin esim. lasten hyvinvointi menee heittämällä eläinten edelle. Sad, maybe, but true.

Mä en myöskään ole koskaan tykännyt mistään mielenosoituksista. Keräännytään iso joukko ja pidetään meteliä.
Ymmärrän kyllä pointin monen takana tosin, mutta onko niistä edes koskaan mitään hyötyä, oikeasti?
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


Kadaver

Kadaver
Viestimäärä: 4330

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 18:13  
+
0
Eikö parempi vaihtoehto olisi tappaa osa koirista, mutta steriloida osa ja jättää ne elämään kaupunkiin, jolloin ne ehkäisisivät uusien kulkukoirien kotoutumista alueelle? Mikäli kaikki lahdataan, ongelma poistuu luultavasti vain pariksi vuodeksi, jonka jälkeen koirat ovat lisääntyneet entisiin lukemiin.
"Your husband is gay, your husband is gay, he wasn't born like that, you made him that way..."

Innova

Innova
Viestimäärä: 428

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 18:20  
+
0
Eihän se, että ajetaan eläinten oikeuksia ole mitenkään pois ihmisten oikeuksien ajamisesta, joten miksi ei keskittyä molempiin samaan aikaan?

Itse tuen kulkukoirien lopettamista, koira ei sure menetettyä elämäänsä mutta saattaa kodittomana kärsiä kovastikin.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 18:27  
+
0
^^Näimpä, mutta ihmisiäkin pitäs alkaa valistamaan kunnolla etteivät koiriaan hylkää kadulle villiintymään ja lisääntymään vaan vievät mieluumin lopetettavaksi tai jonnekkin tarhalle.
Ja ^samaa mieltä myös.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 18:33  
+
0

Innova kirjoitti:

Eihän se, että ajetaan eläinten oikeuksia ole mitenkään pois ihmisten oikeuksien ajamisesta, joten miksi ei keskittyä molempiin samaan aikaan?



Ei periaatteessa. Kyseessä on kuitenkin nyt Romania, jossa ihan oikeasti on ihmisillä melko huonosti asiat. Kaikilla ei ole edes henkilöpapereita ja lisäksi korruptio ja inflaatio ovat suuria ongelmia. Näiden lisäksi maassa on lukuisia muitakin ongelmia. Mun mielestä näissä maissa järkevintä on aloittaa apu alhaalta ylöspäin, koska sitten kun siellä on ihmisillä asiat kunnossa niin eläinten asioihin voidaan keskittyä paljon paremmin ja kynnys ylipäätään auttaa eläimiä on tällöin matalempi.

Dintti

Dintti
Viestimäärä: 260

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 19:17  
+
0
Mun on nyt ihan pakko tulla tänne sanomaan tästä, nimittäin vaivaa älyttömästi aina kun huomaa asiasta puhuttavan. Ok, suurimman osan ihmisistä tärkeysjärjestyksessä tulevat ensimmäisenä ihmiset. Kuitenkaan minun mielestäni ei voida sanoa että ihmiset menevät aina tärkeysjärjestyksessä edelle. Minun tärkeysjärjestyksessäni ihmiset eivät mene koirien edelle, varsinkaan lapset. Yleisesti ottaen en pidä ihmisistä, näin suoraan sanottuna. Minua ei kiinnosta miten asiat ihmisillä ovat Romaniassa, koirien olot kylläkin kiinnostavat. On ihmisten vika, että koiria yleensäkin on liikaa. Tämä on nyt vain ihan omaa henkilökohtaista ajatteluani, mutta en mitenkään osaa pitää ihmistä koiraa tärkeämpänä. Ihmiset ovat aiheuttaneet niin paljon p*skaa tällä planeetalla että oksettaa kun ihmiset vielä ylentävät itsensä kaiken ja kaikkien yläpuolelle.
Hurjaharja vm-11

maaku

maaku
Viestimäärä: 104

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 19:19  
+
0
Tutkimuksien mukaan tappaminen ei ole tehokas ratkaisu kulkukoirien vähentämisessä. Se menee juuri niin kuin Kadaverkin sanoi: Kun jonkun alueen kulkukoirat on tapettu, siirtyy tilalle pian uusia koiria muualta ja alkavat lisääntyä alueella. Parhaiten kulkukoirapopulaatiota pienennetään steriloimalla koirat. Tärkeää olisi myös lisätä valistusta koirienpidosta ja kiinnittää huomiota myös siihen, että jos koiria tapetaan on keinojen oltava eettisiä. Ei ole oikein syöttää koirille lasinsiruista lihaa tai hitaasti tappavaa myrkkyä. Myös koirien rokottamiseen olisi kiinnitettävä huomiota (esim. rabies)
Sloughi Elmo 6/2013

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 19:19  
+
0
^^ Ihmisten vika joo, mutta kuka siihen ongelmaan voi vaikuttaa ellei ihminen itse?
(Viestiä on muokattu maanantaina, 20.06.2011 klo 19:19)

Dintti

Dintti
Viestimäärä: 260

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 19:31  
+
0
^Nyt mä en ihan ymmärtänyt miten toi liittyi siihen että mä kerroin omasta tärkeysjärjestyksestäni, siitä etteivät ihmisten asiat ole jokaiselle tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä. Mielestäni ihmisten pitää vaikuttaa tähän kulkukoira-asiaan, mutta on kuitenkin ihan turha luulla että asia hoidettaisiin eettisin keinoin. Mulla ehkä raksuttaa nyt vähän turhan hitaasti kun en oikeen saa kiinni tästä :mietiskel:
Joka tapauksessa, mielestäni koirien steriloiminen olisi oikea ratkaisu. Kuitenkin koirien tappaminen on luultavasti helpompaa ja siihen siellä päädytään. Olen pessimisti :neutral:
Hurjaharja vm-11

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 19:32  
+
0
Aika tyhmää, miksei ne saa kulkea siellä vapaana. Kyllähän ihmisetkin sikiää koko ajan .
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 19:57  
+
0
Mä en millään jaksa uskoa että steriloiminen olisi tehokkaampi keino kuin lopettaminen. Olen kyllä tietoinen, että sterilointia puoltavia tutkimuksia on tehty, mutta minua ne eivät vakuuta. Kaikkia muita eläinkantoja rajoitetaan metsästämällä ja lopettamalla, miksi kulkukoirat olisi poikkeus? Kun lisääntyjiä on vähemmän, tulee jälkeläisiäkin vähemmän. Ei kai niitä kulkukoiria tarvitse lopettaa kertalaakina paikkakuntakohtaisesti, vaan voihan niitä lopettaa tasaiseen tahtiin, jolloin ongelma ei varsinaisesti siirry mihinkään. Ilman muuta osan (terveet ja elinvoimaiset) voi steriloida ja jättää ylläpitämään niitä reviirin rajoja. Sen sijaan sairaat ja vanhat kuuluu mielestäni lopettaa, eikä kerätä niitä tarhoille rottien ruoaksi.

Minäkään en käsitä tuota, että ei voisi tehdä asioita koirien hyväksi, kun ihmisillä on niin vaikeaa. Aina löytyy parannettavaa ja aina löytyy lisää autettavia. Jos avuntarve arvioidaan aina arvojärjestyksen perusteella, on jonossa ennen koiria kodittomat ja kouluttamattomat lapset, narkkarit ja prostituoidut, syrjäytyneet, työttömät, veteraanit ja ties ketkä. Ihan varmasti on järjestöjä ja vapaaehtoisia näidenkin etua ajamassa, joten ei kulkukoirien auttaminen ole keneltäkään pois. Antaa jokaisen valita avunkohteensa itse.
Mielenosoituksessa sen sijaan en näe mitään järkeä. Mun on vaikea uskoa että mielenosoitus Helsingissä auttaa yhtäkään romanialaista katukoiraa.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: MIELENOSOITUS ROMANIAN KULKUKOIRIEN TAPPAMIST... - Maanantaina, 20.06.2011 klo 20:14  
+
0
^ Tietenkin voi auttaa koiria tai mitä vain haluaa ja tehdä asioita niiden hyväksi. Mun pointti oli lähinnä nyt siinä, että se koirien auttaminen olisi huomattavasti helpompaa ja hedelmällisempää jos tuossa maassa olisi ensin ihmisillä asiat edes hieman paremmin. Etenkin kun luulisi, että ihannetilanne olisi se ettei sen avun tarvitsisi suurimmaksi osaksi tulla vain (ulkomaalaisilta) järjestöiltä vaan ensisijaisesti niiltä maan asukkailta. Tietenkin tällainen kehitys ottaa aina oman aikansa ja kyllähän siinä järjestöt tms. saavat kulkukoiran jos toisenkin hengen pelastettua.

Dintti, tuli vain mieleen kysyä kun tuo ajattelutapasi kuulostaa mun korvaan melko radikaalilta. Mut jokainen ajattelee kuten tykkää :hymy:

  Siirry sivulle: 1 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28213
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545737
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 06.05.2024 klo 20:45)