Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 21.03.2011 klo 12:35

Mikä on rasismia?

Siirry sivulle: 1 2 3

Kalinka

Kalinka
Viestimäärä: 731

VS: MIKä ON RASISMIA? - Perjantaina, 27.01.2012 klo 17:08  
+
0
Mun mielestä ennakkoluulot, jotka perustuvat johonkin (esim. omiin kokemuksiin) eivät ole rasismia, jos niihin osaa suhtautua järkevästi. Eli on valmis ennakkoluuloistaan huolimatta kohtaamaan erilaisen ihmisen ja luomaan mielipiteensä hänestä vasta tämän jälkeen. Sivistynyt ihminen pystyy elämään erilaisten ihmisten kanssa omista ennakkoluuloistaan huolimatta ja on valmis muuttamaan näitä luuloja oppiessaan lisää toisista ihmisistä.

Mun mielestä ei siis ole rasismia ajatella "turkkilaiset miehet ovat inhottavia, koska kaikki tapaamani turkkilaiset miehet ovat kohdelleet minua huonosti". Se on kyllä yleistämistä (samaan luokkaan menee "kokemukseni perusteella suomalaiset ovat juroja ja suvaitsemattomia"). Tällainen ihminen siis suhtautuu varauksella turkkilaisiin miehiin, mutta ei kuitenkaan sano sitä tuntemattomalle turkkilaiselle miehelle päin naamaa tai syrji häntä sen takia missään normaalissa toiminnassa. Rasismia sen sijaan on "tummaihoiset ovat tyhmiä, koska he ovat tummaihoisia". Tietysti näiden väliin mahtuu paljon kommentteja, joista on vaikea sanoa mitä ne todella pitävät sisällään, mutta näin kärjistetysti.

Rasismia ei myöskään mun mielestä ole maahanmuuttovastaisuus sinällään, kunhan se ei perustu ajatukseen "ulkkikset on ihan tyhmiä, ei me niitä tänne haluta". Esimerkiksi monesti "maahanmuuttovastaisuus" saattaa liittyä enemmän yhteiskunnan järjestelmiin, kuin maahanmuuttajiin sinällään.

En ymmärrä siis ihmisiä, jotka huutelevat pitkin pihoja ties mitä saastaa toisille ihmisille, mutta en jaksa myöskään kuunnella rasismikortin esille vetoa ihan ihme tilanteissa. Vähän sama fiilis tulee tässä pressatouhussa esille.. Joko olet saat*nan homo (!!!11!1) tai sitten juntti homofoobikko. :wink:
Brasilianterrierit lady Lara Croft 13.11.2005 & herra Max Payne 21.08.2011
Laralla on asiaa

Frosty

Frosty
Viestimäärä: 956

VS: MIKä ON RASISMIA? - Perjantaina, 27.01.2012 klo 19:35  
+
0
^Olen täysin samaa mieltä kirjoituksesi ensimmäisestä kappaleesta! :peukku:

Minulla on ennakkoluuloja tiettyjä ihmisryhmiä kohtaan, ehkä eniten alkoholin suurkäyttäjiä ja muita päihdeongelmaisia kohtaan. En usko, että voisin ystävystyä tai olla tukena alkoholistille, vaikka alkoholismi onkin sairaus. Itse käytän alkoholia, mutta käyttömääräni ovat hyvin pieniä ja periaatteessa myös inhoa sitä, että pitää vetää kännit joka kerta kun juo. Mikä pakko siinä on? Alkoholi ei lopu juomalla. En tiedä minkä verran tähän ajatteluun vaikuttaa se, että molemmat vanhempani ovat absolutisteja, eikä minun ole koskaan tarvinnut(onneksi) kärsiä alkoholin suurkäytöstä kotonani.

Lisäksi myös minä karsastan joitakin ulkomaalaisia, siis lähinnä niitä, jotka tulevat iholle tanssilattialla, eivät usko sanaa ei, niitä, jotka seuraavat sinua pimeässä kotiovellesi asti(onneksi sain vedettyä oven kiinni tämän henkilön nenän edestä). Negatiivisten kokemusten lisäksi minulla on neutraaleja kokemuksia ulkomaalaisten kanssa, joten en minäkään olisi huutelemassa kellekään mitään. Tietty kohteliaisuus pitää olla kaikkia ihmisryhmiä kohtaan, vaikka arvomaailma ei kohtaisikaan. En siis sano, että jonkin ihmisen ulkomaalaisuus on arvomaailma, mutta toisen luvaton koskettelu on.

Sekin vielä, että yksi positiivinen kokemus ei riitä meille ihmisille poistamaan viittä negatiivista kokemusta. :eitietoo:

Ihmisen seksuaalinen suuntaus on minulle yksi ja sama asia, enkä pidä siitä, että jollain ihmisellä olisi homo-leima, kun se ei oikeasti vaikuta mihinkään!
SLK N Sani -03
SPK N Ansa -10

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: MIKä ON RASISMIA? - Perjantaina, 27.01.2012 klo 21:06  
+
0
Kannattaa katsoa tämä video ja vähän tunnustella että miten itse olisi toiminut.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: MIKä ON RASISMIA? - Lauantaina, 28.01.2012 klo 13:00  
+
0
En mäkään suvaitse kaikkia maahanmuuttajia. Jos elää toisen maassa, elää toisen säännöillä. Piste. Toki siis muslimi saa olla muslimi jne, mutta pitää osata kunnioittaa asuinmaansa lakeja ja tapoja. (Lakeja tulee noudattaa, tapoja ei ole pakko, jos siitä ei koidu haittaa muille.) Suomen maahanmuuttopolitiikka on mun mielestä liian löysä tietyissä kohdissaj tietyissä liian tiukka. Käännytysten ja karkotusten välttely on tehty aivan liian helpoksi. Samaan aikaan, kun itse väännettiin oikeudessa siitä onko meidän aviolittoo lumeliitto vai ei, kaikki afgaanit, somalit ja irakilaiset saivat Suomesta turvapaikan (kuutisen vuotta sitten). Turvapaikan saivat siis oikeasti KAIKKI, kaikki ne joita muut EU-maat eivät huolineet eli siitä voidaan miettiä, miksi meillä on niin paljon maahanmuuttajien tekmiä rikoksia yms..

Itse olen monesti sanonut, että meillä eletään ihan samalla tavalla kuin vastaavassa suomi-suomi-perheessä. Ainoat erot taitaa olla kotikieli ja alkoholin käyttö (jonka väittäisin olevan huomattavasti vähäisempää). Isoin kulttuurien välinen konflikti meillä on ollut koira, mutta jästipää afrikkalainenkin taisi vihdoin tajuta, kun rautalangasta väännettiin :nauru:. Edes uskonnosta ei saada kinaa aikaan, vaikka eri uskontoja edustetaan (itse olen ateisti, mies helluntailainen).
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)

Piksi

Piksi
Viestimäärä: 685

VS: MIKä ON RASISMIA? - Lauantaina, 28.01.2012 klo 13:45  
+
0
Sehän vähän on, että jos itse menet jonnekin muslimimaahan ja toimit omine opittuine tapoinesi niin melko nopeasti siitä tulee sanktiota tai vähintään sanomista. Ne taas kokee voivansa toimia täällä täysin kulttuuriensa mukaisesti.

Itse en ole rasistinen ainakaan sanan varsinainessa merkityksessä. Väistän, varsinkin humalaisia (tämä kyllä pätee moniin suomalaisiinkin ..) ja väistän jos koen tilanteen uhkaavaksi. (monesti varmasti vain kuvitelmaa) Muuten minulle on aivan sama missä on ja mitä tekee jne.

On surullista, että niin monet maahanmuuttajat sortuvat rikoksen tielle, vaikka Suomessa annetaan niin hyvät edellytykset elää.

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 11:45)