Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:49

Murresanat ja murteet

Siirry sivulle: 1 ... 22 23 24 ... 26

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Sunnuntaina, 28.04.2013 klo 12:14  
+
0
Ämmi on mummi, samoin kuin äijä/äijö on ukki. Itse en noita käytä, mutta sukulaisissa on sellaisia, jotka käyttävät.

(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 28.04.2013 klo 12:14)

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Sunnuntaina, 28.04.2013 klo 13:50  
+
0

Canttarelli kirjoitti:

Vai tiedättekös, mikä on pörsi? Tai ämmi?


Pörsi on täällä lompakko/rahapussukka, Ämmi on sitten mummi. :hymy:
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Sunnuntaina, 28.04.2013 klo 14:25  
+
0

saije kirjoitti:


Pörsi on täällä lompakko/rahapussukka, Ämmi on sitten mummi. :hymy:


Myöskin pörskä, pörssi jne. kyllä, se on rahapussi :hymy:
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017

Canttarelli

Canttarelli
Viestimäärä: 139

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Sunnuntaina, 28.04.2013 klo 22:12  
+
0
Jeps, ämmi on tosiaan mummi ja pörsi on rahapussi/pieni laukku tmv. :) Tuo pörsi oli itsestäni niin hauska silloin, kun sen aikoinaan kuulin Pellosta kotoisin olevalta ystävältäni. :)
Coton de tuléar "Iira" 06.09.2004.
Auskel "Prima" 11.12.2013.

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 06.06.2014 klo 22:29  
+
0
Ohhoh ja hahhah ku oli uinut tämä syviin pohjamutiin :cool:

Lueskelen tässä isäni kotiseudulta toimitettavia Perhonjokilaakso-lehtiä ja tuli vastaan hauska sanonta. Juttu koskee eräällä tilalla syntynyttä poron ja metsäpeuran risteymää ja sitä luonnehtii tilan emäntä näin:

"hyppää aituuksesa ko puolijauhonen".

Tarkoittaakohan tuo (iloista) vähämielistä vai mitäkö?
Isä ei ihan suorilta osannu sanoa eikä mummulta voi enää kysyä :neutral::hymy:
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina
(Viestiä on muokattu perjantaina, 06.06.2014 klo 22:30)

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Maanantaina, 09.06.2014 klo 19:03  
+
0
^Tuttu lehti :nauru:

Mäkään en suoriltaan osaa sanoa mitä tuo tarkoittaa, mutta mielessäni sen käänsin juuri tuommoiseksi "jolla on vain puolet jauhoista pussissa" eli vähän tyhmän hömelöksi. En osaa siis tarkalleen vastata.
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

Nauru

Nauru
Viestimäärä: 281

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Maanantaina, 09.06.2014 klo 20:15  
+
0
Itse käytän kyseistä termiä juuri tuollaisessa höntsä-merkityksessä. Puolijauhoonen on sellainen, jolla ei ihan kaikki muumit siellä laaksossa ole. :nauru: Töitä voi paiskia kuin puolijauhoonen (paljon), huutaa voi kuin puolijauhoonen (kovaa/älämölöä), nauraa voi kuin puolijauhoonen... Käsittääkseni siis varsin monikäyttöinen termi, kuvastaa aikalailla tietynlaista toiminnan ääripäisyyttä.

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Maanantaina, 09.06.2014 klo 21:52  
+
0
^Eli voisinpa kutsua vaikkapa tuota Kiriä pikkasen puolijauhooseks, varsinkin kun on (etelä)pohjanmaan pitäjästä kotoosin. "Siellä se pihalla viipottaa lelunsa kanssa ku puolijauhoonen" :nauru:
(kuten myös Minkaa, mutta siihen ei oikein päde tämä jauhomääritelmä, on liian viksu ja rauhallinen)

Eipä kyllä ihan tartu tuo murre (ei eteläisen saati keskisen pohjanmaan), ei isä tai kukaan veljistään juuri puhu murteella, mutta sitä aina välillä kuulee kun porukoiden naapurissa asuu muuan seniori-ikäinen kapelimestarimestari jolla varsin värikäs puheenparsi josta ymmärtää jonkin sanan aina välillä.
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina
(Viestiä on muokattu maanantaina, 09.06.2014 klo 22:00)

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 05:29  
+
0
Äh, unohdin, et tämmöne ketju oli kans. Kiitos siis Jaijah linkistä! :hymy:

Ketää ei viel vastannu: mikä se omenan rontti on sit, jos se ei oo rontti?

Noni, Tokya, hyvä, etten oo ainut, jonka "jalat sattuu". :nauru: Täytyyki kysyy mun muualta tulleilta opiskelukavereilta tästä.

Se on kyl hauskaa, miten murre tekee joistaki sanoista itelle ihan mahottomia lausua, esim. Vieno ja Kielo ois musta molemmat kivoja nimiä koiralle, mut en vois niitä nimeksi antaa, koska mun on melkeenpä mahotonta lausuu ne oikein. Väkisinki ne vääntäytyy mun suussa Kialo ja Viano, mikä ei kuulosta kovin hienolta (täsä sama juttu, tää on puheessa aina hiano). :nauru:

Toi haarukoi, kaverei ym. on kans silmiä avaava esimerkki. Kaikki on vaa kätsympää ja nopeempaa, ku sanoi vähä lyhentää. :wink: Kaikki sanoja pidentävät ja vääntävät murteet kuulostaa omaan korvaan tosi oudoilta. :nauru:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 06:48  
+
0
^ Mutta tekinhän venytätte ja imperfekti on siitä hyvä esimerkki, kun siinä tulee yksi tavu lisää: Mä istuin. vs. Mä(ä) istusi(n).

Mä en kyllä tiedä, mikä se syöty omena itselle on..? En mä karaakaan puheessa käytä. Olisko se vaan omenan raato? :nauru: Tai siemenkota..?
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Tokya

Tokya
Viestimäärä: 2012

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 09:23  
+
0
Rupesin kans miettii tota syötyy omenaa ja kyl se musta on omenan raato vaan. Mut sairaan hauskaa et sille oikeesti on joku nimi! :nauru:
Sydämes tuntee sut paremmin kuin uskoisitkaan

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 10:06  
+
0
Meilläpäin se syödyn omenan jämä on ihan vaan omenan kanta. Rontti taas on vähän semmonen rosvo tai konna tai jotain. Lähinnä siis ihmisistä puhuttaessa
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 10:27  
+
0

Tutuli kirjoitti:

Äh, unohdin, et tämmöne ketju oli kans. Kiitos siis Jaijah linkistä! :hymy:

Ketää ei viel vastannu: mikä se omenan rontti on sit, jos se ei oo rontti?

Noni, Tokya, hyvä, etten oo ainut, jonka "jalat sattuu". :nauru: Täytyyki kysyy mun muualta tulleilta opiskelukavereilta tästä.

Se on kyl hauskaa, miten murre tekee joistaki sanoista itelle ihan mahottomia lausua, esim. Vieno ja Kielo ois musta molemmat kivoja nimiä koiralle, mut en vois niitä nimeksi antaa, koska mun on melkeenpä mahotonta lausuu ne oikein. Väkisinki ne vääntäytyy mun suussa Kialo ja Viano, mikä ei kuulosta kovin hienolta (täsä sama juttu, tää on puheessa aina hiano). :nauru:

Toi haarukoi, kaverei ym. on kans silmiä avaava esimerkki. Kaikki on vaa kätsympää ja nopeempaa, ku sanoi vähä lyhentää. :wink: Kaikki sanoja pidentävät ja vääntävät murteet kuulostaa omaan korvaan tosi oudoilta. :nauru:



Hahah joo ne Turun murre sanat kuulosti kyllä mustakin niin tutuilta mitä siinä videossa oli. :) Emmä ainakaan keksi sanalle Omenan rontti mitään muuta ku rontti. Mäkin sanoisin jalat sattuu yms=P.
Mun mielestä ketä sana on niin normaali esim kun kysyy ketä sä olet. Itseasiassa täältä koirat.comista luin joku vuosi ?sitten että tuo ketä sana on väärä sana et pitäis sanoa kuka.Kuka sana kuulosti tosi oudolta kun on tottunut sanomaan ketä.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu torstaina, 21.05.2015 klo 10:31)

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 10:52  
+
0
Olen asunut Oulussa jo 18 vuotta, silti ei ole oulun murre tarttunut. Ehkä sen verran, että sanon joskus mää enkä mä. Alussa oulun murre kuulosti huvittavalta, nykyään jo ihan normaalilta, vaikka jotkut sanat ovat vieläkin hassuja ja outoja. Mies taas on kotoisin lapista, ja hänellä vasta hassuja sanoja onkin. Ollaan oltu yhdessä 14 vuotta ja edelleen monet sanat kuulostavat kummallisilta. Esim. kasuta tai net, met. Tai kun hän sanoo että joku kummittelee. Kun tutustuttiin ja vaihdeltiin paljon tekstiviestejä, minulla meni moni sana ohi kun en ymmärtänyt mitä se tarkoitti. Joistain luulin, että on näppäilyvirhe. Itse olen kotoisin Kokkolan läheltä ja siellä murteessa on paljon ihan ruotsinkielisiä sanoja tai väännöksiä niistä. Mies taas ei ymmärtänyt niitä.

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 15:41  
+
0

griffon kirjoitti:

Meilläpäin se syödyn omenan jämä on ihan vaan omenan kanta. Rontti taas on vähän semmonen rosvo tai konna tai jotain. Lähinnä siis ihmisistä puhuttaessa


Samaa mieltä, että rontti = rosvo, konna tms.
Se omenasta jääny osa mis siemenet on nimeltään kara :nauru: Tai ainakin itsellä se on omenan kara ja käytän kyl ihan puhuessa myös.

Itse tosiaan Pirkanmaalta kotosin, Tampereenmurre taittuu. Nyt 2,5v asunu Porissa ja en kyl edelleenkään voi sietää tätä murretta :hymy: Särähtää niin usein korvaa luokkaa
tässä = täsä
kuka = ketä
Aamulla aion.. = Aamusti aion
ja just tää sanottu; jalat sattuu.

En vaan voi sietää :nauru:
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 16:06  
+
0
Mitä teidän mielestä on viruttelu? Saatiin tästä viime kesänä ihan hirveä väittely aikaan kun sehän on ihan selvästi sellaista venyttelyn tapaista (esim. aamulla pitää virutella aina), mutta meidän kanssa samassa porukassa olleet länsirannikkolaiset väittivät viruttelun olevan jotain ihan muuta. En nyt vaan muista että mitä. :nauru:
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 16:09  
+
0
^ Se on huuhtelemista; juoksevalla vedellä pikaisesti läträämistä :paapatus:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015
(Viestiä on muokattu torstaina, 21.05.2015 klo 16:10)

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 16:10  
+
0
Ainakin meillä täällä lapissa viruttaminen on huuhtelemista. :)
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 16:16  
+
0
Viruttelu on juurikin vedellä huuhtelua :nauru: Esim virutan omenan ennenkuin syön sen.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 16:18  
+
0
Ootte kaikki niin väärässä. :ylpea:
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

  Siirry sivulle: 1 ... 22 23 24 ... 26
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28232
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6350
Viestejä yhteensä545775
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265916
(Tilastot päivitetty viimeksi 15.05.2024 klo 07:15)