Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:49

Murresanat ja murteet

Siirry sivulle: 1 ... 23 24 25 26

syntaksivirhe

syntaksivirhe
Viestimäärä: 1594

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 16:35  
+
0
Viruttelu, huhtominen.. You name it. Huuhtelemista se on kuitenkin sanoo eteläpohojalaanen akka!

Mä en taas pääse yli siitä, että kukaan ei koskaan tunnusta että räpöttäminen tai piskottelu ois oikeita sanoja. Nehän on sitä, kun vähän sataa. Pisko =pisara! Eiks nii?
Welsh Corgi Pembroke
FI RU EE MVA BALT EE LV LT JMVA "Roxie" (n) 1/14 -sijoituksessa-
(Viestiä on muokattu torstaina, 21.05.2015 klo 16:36)

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 17:24  
+
0
Mä en ehkä ole tiennyt, että piskottelukin on murresana :eek: Räpöttäminen sen sijaan oli ihan uus ilmaisu mulle..
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Nauru

Nauru
Viestimäärä: 281

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 17:27  
+
0

syntaksivirhe kirjoitti:

Mä en taas pääse yli siitä, että kukaan ei koskaan tunnusta että räpöttäminen tai piskottelu ois oikeita sanoja. Nehän on sitä, kun vähän sataa. Pisko =pisara! Eiks nii?



Juuri niin! :peukku:

Mieleenpainuvin kielimuuri murteen kanssa tapahtui joskus, kun leivottiin yhden epä-eteläpohjalaisen kanssa. Totesin sitten, että "laita vaan reiruhun niitä jauhoja" ja kaveriparka meni ihan hämilleen siitä, mihin niitä jauhoja pitää laittaa. Reiruhun = reilusti, kunnolla.

Nyt kun teen keikkaa jyväskyläläisissä päiväkodeissa, niin saa aika monesti olla miettimässä sanavalintojaan, kun esimerkiksi "saaksä itte laitettua pultut?" ei välttämättä saa aikaan mitään reaktiota. :nauru:

Kuukio

Kuukio
Viestimäärä: 86

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 17:50  
+
0
Ketä-sanan käyttäminen esim kuka, joka tms. sanan tilalla. Niin ärsyttävää! Eikö se ole tullut muotiin nyt ihan vasta, en ainakaan muista että esim 8 vuotta sitten sitä olisi käytetty tuolleen väärin?
"Eikö ole hauskaa, kun on joku, joka kaipaa ja odottaa joka hetki?" - Tove Jansson

Kazi

Kazi
Viestimäärä: 305

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 18:04  
+
0
Kyllä miullekin viruttelu on venyttelemistä.

Joskus muistan koulussa, kun eräs henkilö kysyi jotain ja toinen vastasi "ei toinna" (=ei kannata). Yks oli muualta kotoisin ja oli ihan huuli pyöreenä että mitä :nauru: Kyllä tuo kaikille meille itäsuomalaisille oli ihan selvä.

Myös korvo (=saavi) ja veres (=tuore) on vissiin outoja.
wecope Frodo 10/2014
beagle Kössi 10/2002-12/2015

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 18:32  
+
0
^^ Kyllä "ketä" on kuulunut ainakin vaasan slangiin koko mun lapsuusikäni ja voin kuvitella, että kauemminkin. Omassa puheessa oon onneksi aika hyvin päässyt siitä eroon.
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015
(Viestiä on muokattu torstaina, 21.05.2015 klo 18:32)

NiiNu

NiiNu
Viestimäärä: 1727

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 18:58  
+
0
Musta yksi hämmentävimpiä murresanoja on itäsuomalaisten "kehdata", jolla tarkoitetaan siis viitsimistä. "Kehtaatko antaa sen lautasen sieltä kaapista?" :nauru:
Shelttityttö Hertta, s. 05/2012

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 18:59  
+
0

NiiNu kirjoitti:

Musta yksi hämmentävimpiä murresanoja on itäsuomalaisten "kehdata", jolla tarkoitetaan siis viitsimistä. "Kehtaatko antaa sen lautasen sieltä kaapista?" :nauru:



Ihan normaali sana! "Et kehtais käyvä kaupassa?" "Kehtaisit sie imuroija tänää?" :nauru:
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015
(Viestiä on muokattu torstaina, 21.05.2015 klo 19:00)

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 19:06  
+
0

Saarameow kirjoitti:

Itse tosiaan Pirkanmaalta kotosin, Tampereenmurre taittuu. Nyt 2,5v asunu Porissa ja en kyl edelleenkään voi sietää tätä murretta :hymy: Särähtää niin usein korvaa luokkaa
tässä = täsä



Miksi sanoa sitä pitkästi, ku voi lyhentää: misä, täsä, tosa... :wink: sändi, kyllähän me joo tiettyjä sanoja pidennetään, mut sitä sit kompensoidaan lyhentämällä kaikkia muita sanoja. :nauru:

Kuukio kirjoitti:

Ketä-sanan käyttäminen esim kuka, joka tms. sanan tilalla. Niin ärsyttävää! Eikö se ole tullut muotiin nyt ihan vasta, en ainakaan muista että esim 8 vuotta sitten sitä olisi käytetty tuolleen väärin?



No mää oon ainaski aina sanonu ketä, kuulin vasta lukiossa, että se on väärin. Kyl mää sit nii pal järkyttysin. :nauru: Turun seudulla kuka on todellakin ketä.

Murresanat on niin hauskoja! Viruttaminen on mustaki nopea huuhtelu, esim. käsien virutus.

Tietääks joku, mitä tarkottaa verbi "lonia"? Nii kätevä sana, jolle ei oikeen oo vastinetta yleiskielessä.

Muoks. Toi kehdata on kyl nii hassusti sanottu. : -D Toinen on "pahki" ja "lähtä", molemmat oppinut täältä kooceesta. Meiän lukion hissan ope oli kotosi Rovaniemeltä ja se sano aina, et: "Valot poisSA", ku piti sammuttaa valot vaikka videon katselua varten. Siis mitä ihmettä? :nauru:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu torstaina, 21.05.2015 klo 19:09)

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 19:33  
+
0

syntaksivirhe kirjoitti:

Viruttelu, huhtominen.. You name it. Huuhtelemista se on kuitenkin sanoo eteläpohojalaanen akka!


Ja mummo kaakkoissuomesta, että huuhtelemistahan se :paapatus:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 19:36  
+
0

Saarameow kirjoitti:

Viruttelu on juurikin vedellä huuhtelua :nauru: Esim virutan omenan ennenkuin syön sen.


Kun mulle viruttelu on venyttämistä, niin tuli mielikuva Saarameowista syömässä ihan soikeeksi venynyttä omenaa ... :nauru:
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 20:14  
+
0

NiiNu kirjoitti:

Musta yksi hämmentävimpiä murresanoja on itäsuomalaisten "kehdata", jolla tarkoitetaan siis viitsimistä. "Kehtaatko antaa sen lautasen sieltä kaapista?" :nauru:


Hah, jotenkin outoa lukea tämmöstä kun ihan normi sana itelle:nauru:

Mä tykkään oulun murteesta ihan hirvveesti! Harmi kun sitä pääsee niin harvoin kuulemaan.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 21:25  
+
0

Tutuli kirjoitti:

Tietääks joku, mitä tarkottaa verbi "lonia"? Nii kätevä sana, jolle ei oikeen oo vastinetta yleiskielessä.

Mulle ainaki tuo loniminen on tyhyjän panttina seisoskelua. Vähä ku vetelehtiminen, mutta vetelhtiessa melekkeen makkoillaan.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu torstaina, 21.05.2015 klo 21:26)

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 22:04  
+
0

griffon kirjoitti:


Kun mulle viruttelu on venyttämistä, niin tuli mielikuva Saarameowista syömässä ihan soikeeksi venynyttä omenaa ... :nauru:


Hahahah mä kuolen nauruun :nauru: :nauru:

syntaksivirhe kirjoitti:

Mä en taas pääse yli siitä, että kukaan ei koskaan tunnusta että räpöttäminen tai piskottelu ois oikeita sanoja. Nehän on sitä, kun vähän sataa. Pisko =pisara! Eiks nii?


Pisko? Ehhhh :hymy: ikinä kuullukkaan.

Nauru kirjoitti:

- - "saaksä itte laitettua pultut?" ei välttämättä saa aikaan mitään reaktiota. :nauru:


Mitkä on pultut? Tai siis, jotkut hanskat? Tumput?

Kazi kirjoitti:

Myös korvo (=saavi) ja veres (=tuore) on vissiin outoja.


Ei voi käsittää tätäkään.. Saavi on saavi tai vati. Veres nyt vielä menee ja sen ehkä ymmärtää asiayhteydessä! :nauru:

NiiNu kirjoitti:

Musta yksi hämmentävimpiä murresanoja on itäsuomalaisten "kehdata", jolla tarkoitetaan siis viitsimistä. "Kehtaatko antaa sen lautasen sieltä kaapista?" :nauru:


Tää on niin outo! :nauru: Kehdata, sitä en kyl yhtää osaa käyttää ite..

Tutuli kirjoitti:

Tietääks joku, mitä tarkottaa verbi "lonia"? Nii kätevä sana, jolle ei oikeen oo vastinetta yleiskielessä.


Ei mitään käryä mikä tää on? :nauru:

------

Murre on niin hieno asia! :love: Paitsi nää täsä, ketä, tosa jne. jutut. Hyi.
Oon yrittäny Tampereenmurteesta keksiä jotain hienoa mut ei siin ny niin hienoja sanoja oo :neutral:
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 23:24  
+
0
^ Ei kyllä olekaan, viitaten siis siihen että tämä oma murre on tosiaan vähän tylsä. Vanhassa tampereessa olisi kyllä varmasti erityispiirteitä, mutta sitä kuulee niin harvoin ettei siitä oikein keksi mitään hauskaa esimerkkiä.

Mun entinen avomies on Pohjois-Savosta, joten tuo kehtaaminen tuli itselle tutuksi ja jäi omaan sanavarastoon pysyvästi. Musta se on mahtava :nauru: Mä lähinnä kyllä käytän sitä lähinnä "älä viitsi"- fraasina.
Rise to reset the world.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Torstaina, 21.05.2015 klo 23:36  
+
0

Saarameow kirjoitti:

Murre on niin hieno asia! :love: Paitsi nää täsä, ketä, tosa jne. jutut. Hyi.



Tervetuloa Turkuun. :nauru:

Käyks muil muute nii, et puhutte voimakkaampaa murret myäs murteel puhuvan kans? Mää välil havahdun omaan puheeseeni ja siihe, mite "hirveelt" se kuulostaa, jos puhun vaiks siskoje kans. :nauru: Jos juttelen vaiks mun muualt tulleide opiskelukavereide kans, ni omast miälest en puhu nii voimakast murret. Totuus voi kyl olla toine. :nauru: (Juu, ehkä koitan vältellä murteella kirjottamista muissa ketjuissa. :shifty:)

Loniminen tarkottaa siis valikoimista. Esim. joku voi lonia salaatista kaikki fetat tai karkkipurkista kaikki salmiakit, sillo voi sanoa, et: "Ei saa lonia!"

Mites sit nää: laipata, kompukka, laittaa sikkoo, salvetti, sallatti, pirrata, vanttuut, keppo, kontit, tralli, sihveli?
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 22.05.2015 klo 06:24  
+
0
^Pori, Turku. Kumpikin särähtää pahasti korvaan :nauru: Ehkä se on vaan kun asuu tääl Poris niin jotenkin ei vaan voi sietää tota murretta kauheen paljoa..

Laipata, ei kyl tietoa
kompukka, sentään joskus kuullu mut en kyl tiä :hymy:
laittaa sikkoo, joku sian laittaminen? :nauru:
salvetti on varmaa joku servetin tapanen?
sallaatti tulee vaan mieleen salaatti.
Pirrata, olisko joku pihdata tyylinen? ei tietoa
Keppo! Eiks se oo kuppi? :hymy: Raumalaiset käyttää tota sanaa...
Kontit, olisko jalat?
Tralli, ehhhhh? :nauru:
Sihveli! Se on ihan arkikäytös kyl itelläki. Se on se minkä avul voi kaataa kuuman veden pois kattilasta!
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

ousa

ousa
Viestimäärä: 477

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 22.05.2015 klo 09:09  
+
0
^
Pirrata on soittaa kelloa (esim pyörän kelloa pirrataan) :)
tassun jälkiä seuraten..

mannaa

mannaa
Viestimäärä: 927

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 22.05.2015 klo 09:13  
+
0
Minulle lonia tarkoittaa joukosta valitsemista. Eli vaikka levykaupassa katselee levykoteloita, ottaa käteen, panee pois ja tekee sitä pitkän aikaa ennen kuin valitsee, mitä oikeasti haluaa.

Kuopiosta kotoisin olevalle kaverilleni viruttaa liittyy liikkeeseen. Hänen mukaansa potkukelkalla voi viruttaa pitkin jäätyneen järven selkää. Minun mielestäni sen sijaan potkukelkan voi viruttaa tarvittaessa sulassa järvessä :nauru:

Keski-Suomeen muuttaneena minulle oli ihan käsittämätöntä, kun opiskelijakaveri kysyi, menenkö linkillä. Ilmaista wlania ei ollut keksitty siihen maailman aikaan laisinkaan, joten jouduin toteamaan, että en ymmärrä ja että olen menossa kotiin (pyörällä, en bussilla).
Mukana menossa snu Napo

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: MURRESANAT JA MURTEET - Perjantaina, 22.05.2015 klo 09:46  
+
0

Saarameow kirjoitti:

^Pori, Turku. Kumpikin särähtää pahasti korvaan :nauru: Ehkä se on vaan kun asuu tääl Poris niin jotenkin ei vaan voi sietää tota murretta kauheen paljoa..

Sihveli! Se on ihan arkikäytös kyl itelläki. Se on se minkä avul voi kaataa kuuman veden pois kattilasta!


Luulis, et siihe murteeseen tottuis ajan myötä. Ilmeisesti ei sit totu. :nauru:

Laipata tarkottaa moppaamista, mut enemmän semmost kevyttä siistimistä kuival mopil, mummi on aina laippaamassa. :-D Kompukka on iso komero, esim. vaatehuone tms. Laittaa sikkoon tarkottaa jonku asian talteen laittamista. Salvetti on juu servetti ja sallatti on sama ku rosolli. Aiheuttaa aina epäselvyyksiä, ku se on melkee sama ku salaatti. :nauru: Pirratessa soitetaan tosiaan kelloa, esim. ovikelloa. Keppo on kuppi/rasia/astia, mää käytän sitä useimmiten muovirasiasta. Kontit on juu jalat, se taitaaki olla suht yleisesti käytössä. Tralli on se ritilähöskä oven edessä, mihi pyyhitään jalat. Mikä rappuralli tai joku vastaava se nyt olikaan yleiskielessä. Mut ei sihveliin kyl mitään kuumaa vettä kaadeta (eiks se oo siivilä?), siihe harjataan roskat, tarkottaa siis rikkalapiota. :nauru: Viime kesänä töis pyysin työkaveria antamaan sihvelin, eikä se tajunnu, mitä tarkotin, ei käyttäny myöskään kihveli-sanaa, vaan tajus vast rikkalapion. :-D

Onks nää tuttui: tratti, lenkura, mollukka?
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

  Siirry sivulle: 1 ... 23 24 25 26
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28194
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545706
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 06:30)