Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:22

Oikeinkirjoitus ja kirotusvireet

Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 28

Dawkes

Dawkes
Viestimäärä: 787

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 19.12.2011 klo 20:23  
+
0
Hiukan ohi aiheen, mutta mä voin hyvin kuvitella kuinka paljon ärsyttäisin ihmisiä, jos käyttäisin aina samanlaista puhekieltä kuin kotona.. Silloin saatan omaksi huvikseni kotimaan kieltäni raiskaten sanoa esim. sänpylä, tai vaihtoehtoisesti esim. muNkki, oikein ännää korostaen :D

Mutta niin, tuolla aiemmin oli mainittu tuo ketä/kuka -juttu.
Oli aika, jolloin munkin korvaan ketä-sana kuka-sanan tilalla ("ketä tuolta tulee?") kuulosti ihan väärältä ja oudolta. Mun teki AINA mieli ryhtyä paasaamaan aiheesta. Sitten tutustuin yhteen parhaimmista ystävistäni, joka puhuu just tuollalailla, niin siihen vaan tottui. Nykyään oon jo itekin huomannut puhuessani livauttelevani ketää kukan tilalla :shifty:

Muuten en kyllä ole mitenkään kielipoliisi, eikä mua oikeastaan ärsytä kirjoitus- tai yhdyssanavirheet juuri yhtään, kunhan tekstistä vaan saa selvää :D
Edellämainittuja enemmän mun lukemista häiritsee ,vaikka se ,että pilkutus on selkeästi väärin ,pilkun eteen jätetään väli,tai pilkun/pisteen jälkeen ei käytetä välilyöntiä ollenkaan.

Mutta tiedän etten osaa itsekään pilkuttaa oikein, joten se siitäkin ärsytyksestä :nauru:
Aina kun tuntee ikävää
tietää, että omisti jotain tärkeää.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 19.12.2011 klo 20:45  
+
0
Olen varmaan koko ikäni käyttänyt ketä sanaa ja nyt kun tiedän että pitäis sanoa kuka niin se kuulostaa niin epäluonnolliselta.Mielummin sanon ketä :shifty: mut toki yritän sanoa välillä kuka ..
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 19.12.2011 klo 21:39  
+
0
ARGH, nyt mä keksin vääntömuodon, joka mua raivostuttaa aina ihan suunnattomasti: haarukei, veitsei, kuvei ja niin edelleen!

Somebody, shoot me now.
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Tiistaina, 20.12.2011 klo 14:28  
+
0
Soitin jokin aika sitten Tampereen kaupungin toimipisteen numeroon. Siellä pyöri nauhoite "olette soittaneet Tampereen kaupungin numeroon ...". Minua otti päähän tuo monikon käyttö, joten soitin seuraavana päivänä kaupungin puhelinvaihteeseen ja pyysin siirtämään puhelun vaihteenhoitajien esimiehelle.

Hetken kuluttua vastasi joku mieshenkilö. Esitin asiani. Tämä mies osoittautui harvinaisen vaikeasti ymmärtäväksi ihmiseksi. "No mikäs siinä oli vikana", mies kysyi. "No se monikon käyttö, kun ihan vain yksikseni kotoa soittelin", vastasin minä. "Mutta eihän me voida täällä virastossa ruveta ihmisiä sinuttelemaankaan, ei edes puhelimessa", valisti hän. "Yritän tässä sanoa, että teitittely olisi ihan järkeenkäypä juttu", vastasin. "No, eikös siinä juuri teititelty", ihmetteli mies. "No ei, kun puhuteltiin monikossa", todistin minä.

"Mitä haittaa tästä nyt on syntynyt", ihmetteli puolestaan hän. "Sanoisin, että imagohaitta. Onhan se nyt noloa, että näinkin suuren kaupungin keskusvirastossa ei osata käyttää teitittelymuotoa, vaan puhutaan asiakkaista monikossa. Siis pitäisi sanoa olette soittanut, ei olette soittaneet. Se jälkimmäinen on nauhoitteessanne käytetty monikkomuoto", yritin minä. "Minä en nyt oikein ymmärrä mistä tässä oikein on kyse", paljasti mies. "Sen olen huomannut. Olisikohan siellä joku joka ymmärtäisi", kysyin minä. "Eiköhän ole parempi lopettaa tämä keskustelu", hoksasi mies ihan itse! "Eiköhän. Turhahan tätä on jatkaa jos toinen ei ymmärrä, mistä on kyse". The End.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Tiistaina, 20.12.2011 klo 15:27  
+
0

BaeLiana kirjoitti:

ARGH, nyt mä keksin vääntömuodon, joka mua raivostuttaa aina ihan suunnattomasti: haarukei, veitsei, kuvei ja niin edelleen!

Somebody, shoot me now.



Sanooko muutkin kuin salolaiset noin? Ystäväni Ville (eksäni on salolainen ja V on hänen serkkunsa) kerran Salossa (oltiin oltu lanittamassa siellä viikko ja oltiin lähdössä junalla kotiin) innostui ja alkoi vain hokea: "Ostaaks Inna meille paiklipui?"
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Tiistaina, 20.12.2011 klo 15:41  
+
0
^ Taitaa olla jonkunlainen lounaissuomalaisuus, asun siis Turussa ja täällä kuulee ihan reippaasti yli keski-ikäisiltäkin noita jonkun verran. Esimerkiksi avon isä käyttää noita paljon, ja hän puhuu muutenkin oikein reipasta turkua. On muuten kiinnostavaa seurata muualta Suomesta kotoisin olevien ilmeitä kun häntä kuuntelevat: toinen puhuu paljon ja nopeasti ja sitten vielä se ihana turku...

muoks. ajatushärö
tarupi Hippu (9/2009)
(Viestiä on muokattu tiistaina, 20.12.2011 klo 15:48)

Piksi

Piksi
Viestimäärä: 685

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Tiistaina, 20.12.2011 klo 17:22  
+
0
Jossain päin myös nuorten keskuudessa väännetään "Lisäsin uusia kuvei."

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Keskiviikkona, 21.12.2011 klo 13:04  
+
0
Enemmän mua tossa Aberkioksen esimerkissä häiritsee tuo sun sanajärjestys, joka kuulostaa aika keinotekoiselta. Vaikka tokihan asia oli ilmaistu väärin monikossa. Mutta silti tuo "todisti hän, yritin minä" kuulostaa mun korvaan keinotekoiselta, ja itse kirjoittaisin mielummin toisinpäin. Tehokeinona ok, mutta liika on liikaa. :)

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Keskiviikkona, 21.12.2011 klo 13:36  
+
0

Ebeli kirjoitti:

Enemmän mua tossa Aberkioksen esimerkissä häiritsee tuo sun sanajärjestys, joka kuulostaa aika keinotekoiselta. Vaikka tokihan asia oli ilmaistu väärin monikossa. Mutta silti tuo "todisti hän, yritin minä" kuulostaa mun korvaan keinotekoiselta, ja itse kirjoittaisin mielummin toisinpäin. Tehokeinona ok, mutta liika on liikaa. :)



Siksi se oli niin kirjoitettu. En normaalisti käytä tällaista sanajärjestystä.

Kommenttisi toi mieleeni kysymyksen, että onko sinulla tapana lukea kirjoitettuja tekstejä ääneen? Toteathan: "se kuulosti mun korvaan keinotekoiselta". :wink:
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 21.12.2011 klo 13:45)

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 22.12.2011 klo 00:07  
+
0
^ ON! :D

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 22.12.2011 klo 00:10  
+
0

BaeLiana kirjoitti:

ARGH, nyt mä keksin vääntömuodon, joka mua raivostuttaa aina ihan suunnattomasti: haarukei, veitsei, kuvei ja niin edelleen!



Hih, mä puhun aina tilhistä tuohon tapaan: "Kato, tuolla puussa on tilhei!" Musta toi on ihan sööttiä ja kyllä toi on vissiin täällä Turussa päin aika yleistä.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Frosty

Frosty
Viestimäärä: 956

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 22.12.2011 klo 00:31  
+
0
^Juu tuo kuulostaa aika söpöltä minunkin mielestäni! :hymy:

Mutta sitten.. ÄÄKS en vaan voi sietää sanaa tai sanontaa ja mikä lie se nyt onkaan: "Olempas tässä nyt vähän askarrellutpaskarrellut." Mitäh? :eek: Joojoo hoo hoo aska ja paska taipuvat samoin, mutta vitsi meni jo! Kaikista ärsyttävintä on, että nyt jollakin kanavalla telkussa tulee mainos, jossa joku mies käyttää juuri tuota sanaa. En kestä! :ttou:
SLK N Sani -03
SPK N Ansa -10

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 22.12.2011 klo 10:45  
+
0

Frosty kirjoitti:

^Juu tuo kuulostaa aika söpöltä minunkin mielestäni! :hymy:

Mutta sitten.. ÄÄKS en vaan voi sietää sanaa tai sanontaa ja mikä lie se nyt onkaan: "Olempas tässä nyt vähän askarrellutpaskarrellut." Mitäh? :eek: Joojoo hoo hoo aska ja paska taipuvat samoin, mutta vitsi meni jo! Kaikista ärsyttävintä on, että nyt jollakin kanavalla telkussa tulee mainos, jossa joku mies käyttää juuri tuota sanaa. En kestä! :ttou:


Haa, kerrankin minä saan noottia :nauru:. Askarrellutpaskarrellut on tosiaan peräisin Studio Julmahuvin Touko Poukolta, joka askarteleepaskartelee vaikkapa sielunpielun. Ei siis uppoa muille kuin Studio Julmahuvin katsojille :nauru:.

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 22.12.2011 klo 11:08  
+
0
Windowsin kuvasysteemissä (siis tää ohjelma, joka hakee kamerasta kuvat, kun kameran yhdistää piuhalla koneeseen) lukee "Luetan kuvan tietoja". Ensin ajattelin, että siinä on kirjoitusvirhe, sit hoksasin, että ehkä se tarkoittaa jotain muuta ja nyt hokasin, että "jotain muuta" -tapauksessa tuos pitäis lukea luetutan (eikö?)... Argh, kun pistää silmään joka kerta!

Ja mä inhosin Forssassa asuessa yli kaiken mei, tei -muotoja.. Pohjanmaalla tuo tarkoittaa me ei ja te ei (vaikka se pitäiskin olla te ette), mutta siellä se on vaan me -ja te-sanan muoto. "Mei mennään korismatsiin". :roll:
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

Kaneli

Kaneli
Viestimäärä: 635

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 22.12.2011 klo 11:30  
+
0
Minustakin askarrellapaskarrella yms. kuulostaa edelleenkin hauskalta, vaikka en ole nähnyt jaksoakaan Studio Julmahuvista.
Nimim. :paapatus: Kanelipaneli

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 22.12.2011 klo 11:53  
+
0
^^Minä veikkaisin kirjoitusvirhettä. Yleensä tuollaisissa yhteyksissä käytetään passiivia, koska tekijänä ei ole oikeaa persoonaa, vaan kone. Poikkeuksiakin toki on.

"Luettaa" on oikeastaan oikea muoto (vrt. teettää). "Luetuttaa" on virheellinen pidentynyt muoto, jota kylläkin käytetään paljon tuossa merkityksessä. Teoriassa se voisi merkitä "tekee mieli lukea", mutta se olisi varsin keinotekoinen ilmaus. Esim. teettää-verbistä näkee usein raivostuttavan version "teetättää", jossa on yksi johdos liikaa.

muoks. väksy
(Viestiä on muokattu torstaina, 22.12.2011 klo 11:53)

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 22.12.2011 klo 12:37  
+
0
Itse muistan, että ala-asteella puhuttiin paljon "opein tänään", "kaikkein tyhmein" "talven kylmein päivä" ja muutenkin sanoja väänneltiin. Pikkusisko puhui noin myös ja koitettiin kovasti opettaa pois, mutta myöhemmin äiti kuuli kylällä ihan ikäihmistenkin puhuvan noin ja totesivat vielä, että se oli sen paikkakunnan murretta. Lisäksi kuvei ja nimei oli varsin yleiset väännökset. Ainoa mikä minulle tuolta (onneksi!) tarttui, oli "sillattii/tällättii/tollattii" joka sekin kuulostaa toisinaan varsin kamalalta... :nolo:

Niin ja ketä oli myös varsin käytetty, enkä varmaan siksi itse ole koskaan kiinnittänyt siihen sen suurempaa huomiota, vaikka kieliopillisestihan se väärin on :eitietoo:
Varjo 12/2010 ♥

Sinji

Sinji
Viestimäärä: 572

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 22.12.2011 klo 12:48  
+
0
Mulla on vähän samantyyppinen ärsytyksenaihe kuin Boxulla. Mun mp3-soitin puhuu hoono soomi! Jos haluan tallentaa radiokanavan, niin tulee ilmoitus "Kana on lisätty (listaan/valintoihin/tjsp)". En edes muista, mikä tuo viimeinen sana on, kun huomio kiinnittyy aina tohon kanaan! Samainen mp3-soitin ilmoittaa välillä, kun sitä on käytetty verkkovirrassa ja se laitetaan uudestaan päälle, että "päivitä tietokantaa", sit se hetken miettii ja sit käynnistyy. Sen pitäis minusta sanoa, että "päivittää".

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 22.12.2011 klo 12:50  
+
0
Minua on aina rieponut tuolla idän suunnassa käytetty loita-pääte. Viimeksi eilen marketissa mies odotti vaimoaan kassan luona ja kysyi "muistitko ottaa lanttuloita"?

KC:n palstoilla yllättävän moni käyttää sanaa palkata, kun oikeasti tarkoittaa palkita. "Miten palkata koira"? Kas siinä pulma!:hymy:

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 22.12.2011 klo 14:26  
+
0
Hah, koiran pitäisi siis esitellä vähintään CV ja työhakemus, että sen voisi palkata :nauru:

Mie käytän monesti puheessa ilmeisesti alunperin meänkielestä (?) tulevia taivutusmuotoja molen, solet (minä olen, sinä olet) jne. Paras on te olette -> toletta -> tootta :nauru:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu torstaina, 22.12.2011 klo 14:27)

  Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 28
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28213
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545737
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 07.05.2024 klo 06:15)