Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:22

Oikeinkirjoitus ja kirotusvireet

Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13 ... 28

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 22.12.2011 klo 15:06  
+
0
^Minäkin olen noita käyttänyt nuoresta pitäen... Meänkielen en ole ollut missään tekemisissä, mutta kylläkin olen kotoisin Pohjanmaan rantaruotsalaisten seasta. Oma "murteeni" on enimmäkseen lähinnä aika sillisalaatti erilaisista Pohjanmaan murteista. Ei varmaan kukaan puhu samalla tavalla ja kun lisätään vielä taipumus keksiä omia kuvaavia sanoja niin

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 22.12.2011 klo 18:06  
+
0
^^Piti käydä ihan mielenkiinnosta lukemassa tuosta meänkielestä, kun oli mulle vieras juttu. No wikipediassa oli tietoa ja sitten jotain listaa: "Meänkielen sanoja, joita ei käytetä suomen yleiskielessä". Hitto nuo melkeen kaikkihan oli ihan Oulun murretta, muutamaa en vaan tuntenut.

Niin ja joo, minäkin käytän noita Notten mainitsemia, vaikka tosiaan en ollut meänkielestä kuullutkaan.

(Viestiä on muokattu torstaina, 22.12.2011 klo 18:08)

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 22.12.2011 klo 18:59  
+
0

Vanis kirjoitti:


"Luettaa" on oikeastaan oikea muoto (vrt. teettää). "Luetuttaa" on virheellinen pidentynyt muoto, jota kylläkin käytetään paljon tuossa merkityksessä. Teoriassa se voisi merkitä "tekee mieli lukea", mutta se olisi varsin keinotekoinen ilmaus. Esim. teettää-verbistä näkee usein raivostuttavan version "teetättää", jossa on yksi johdos liikaa.



Taannoisessa Kielikellon numerossa puolusteltiin tuota "teetättää" muotoa. Se on hyvin suomalainen ja ilmaisee asian, jonka kertomiseen muuten tarvittaisiin monta sanaa. Metsuri tekee, työnjohtaja teettää, Stora-Enso teetättää.:nauru:
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com
(Viestiä on muokattu torstaina, 22.12.2011 klo 19:00)

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 22.12.2011 klo 19:02  
+
0

Sinji kirjoitti:

Mulla on vähän samantyyppinen ärsytyksenaihe kuin Boxulla. Mun mp3-soitin puhuu hoono soomi! Jos haluan tallentaa radiokanavan, niin tulee ilmoitus "Kana on lisätty (listaan/valintoihin/tjsp)". En edes muista, mikä tuo viimeinen sana on, kun huomio kiinnittyy aina tohon kanaan! Samainen mp3-soitin ilmoittaa välillä, kun sitä on käytetty verkkovirrassa ja se laitetaan uudestaan päälle, että "päivitä tietokantaa", sit se hetken miettii ja sit käynnistyy. Sen pitäis minusta sanoa, että "päivittää".


Mua sitte taas huvittaa meiän digitaalinen keittiövaaka, joka tervehtii aina iloisesti sanalla HELO. Toki sen ymmärtää ku tilaa ei oo kuin neljälle merkille, ja HELL vois olla vähän kyseenalainen tervehdys :nauru:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 02.01.2012 klo 12:48  
+
0
Nämä esimerkit eivät käsittele oikeinkirjoitusta eikä kirjoitusvirheitä, vaan puheilmaisun mokia, mutta menköön OT-juttuina.

Jostakin on etenkin poliitikkojen puheeseen pesiytynyt sanahirviö "ongelmatiikka". Sanalla pyritään "suomentamaan" sana problematiikka. Pääministeri Matti Vanhanen käytti kyseistä sanaa usein. Myös muut, etenkin kepulaiset, poliitikot ovat siihen sortuneet. Esimerkkeinä mainittakoon ministerit Paula Lehtomäki ja Anu Vehviläinen. Kaiketi seurasivat puheenjohtajansa viitoittamalalla tiellä!

Odotan päivää, jolloin estetiikka korvataan poliitikkojen puheissa sanalla kauneustiikka!:roll:

Olen usein ihmetellyt sitä, että edes kansanedustajatason poliitikot eivät osaa käyttää itsestään sanaa poliitikko, vaan sanovat politiikko. Jotkut pelaavat varman päälle ja sanovat politikko! "Politikkoja usein syytetään...". :nauru:

Kansanedustajistoon nyt kuuluu kaikenlaista väkeä lahteloista hakkaraisiin, mutta vielä ihmeellisempää minusta on, että samoja virheitä tekevät poliittiset toimittajat. Se on minusta jo MOKA!
(Viestiä on muokattu maanantaina, 02.01.2012 klo 12:52)

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Tiistaina, 03.01.2012 klo 01:59  
+
0
IS-lehdestä bongattua: "kuvaa kääntämällä se näyttää aivan eriltä"
Siis :ttou::mietiskel::ylpea: Kyseessä siis tämä valokuva"uutinen" jossa ällistellään lampeen heijastuvaa kuvaa jonka joku on tavatessaan tallentanut.
Paha juttu vaan etten keksi tuohon kovin fiksua vastinetta tavanomaisen erilaisen tai toisenlaisen sijaan . Mutta käy silmään painetussa tekstissä, olkoonkin keltaisen lehdistön laatua :neutral:

Tainnut tämä "eriltä" levitä käyttöön jo laajemminkin, mutta tässä yksi esimerkki.
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina
(Viestiä on muokattu tiistaina, 03.01.2012 klo 02:01)

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Keskiviikkona, 04.01.2012 klo 12:20  
+
0
Nyt on sitten julkistettu presidenttiehdokkaiden vaalijulisteet. Niinistön vaalilause on: "Presidentti on työ". Siis että mitä? :mietiskel::ttou:

Aamulehti oli kutsunut oikein raadin arvioimaan ehdokkaiden vaalijulisteita. Raati valitsi Niinistön julisteen parhaimmaksi kaikilla osa-alueilla. Raadin moka oli, että tähän kämmäiseen vaalilauseeseen ei kiinnitetty lainkaan huomiota. Kertonee, paitsi raadin asiantuntemuksesta, myös sen, ja lehden, poliittisesta tarkoitushakuisuudesta.:pyssyt:

Frosty

Frosty
Viestimäärä: 956

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 05.01.2012 klo 11:52  
+
0
Vaaka- sanan taivutus tuntuu olevan mysteeri monelle! :hymy: Hymyilyttää aina kun käyn läheisessä uimahallissa, siellä nimittäin on otettu vapaus kirjoitusasussa useammassakin lapussa. Vaa'an päällä lukee: "Mene vaakalle täysin kuivana." ja suihkutilassa on lappu, jossa lukee: "Hiustenvärjyy suihkutiloissa ehdottomasti kielletty!" :nauru: Okei, tuo värjyy on murretta, mutta vaakalle on hyvin yleisesti käytetty väärä muoto.
SLK N Sani -03
SPK N Ansa -10

gonna

gonna
Viestimäärä: 506

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 05.01.2012 klo 12:10  
+
0
Tämä ei kaiketi ole oikea muoto ja vielä ihan itte kirjoittanut :viheltel:
Huomasin myöhemmin ettei se oikei kuulosta hyvälle, mutta en viitsinyt korjata.

Kauhean tuoreita kuvia
Opas Gonna (22.6.2002-2.6.2015) labradori
"Mummon" Helmi "Orvokki" (1.11.2010- 16.11.2021) Englanninbulldoggi (tyttärellä)

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 05.01.2012 klo 12:15  
+
0
Subilla pyöri hetki sitten joka päivä ja jokaisella mainostauolla tulevan autoaiheisen ohjelman mainos, jossa luvattiin laittaa autot parhausjärjestykseen! Eivät kaiketi olleet kuulleetkaan käsitteestä paremmuusjärjestys.

gonna

gonna
Viestimäärä: 506

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 05.01.2012 klo 12:23  
+
0
Apua :nauru:, jopa minä olisin tuon oikein osanut sanoa/kirjoittaa, vaikka olenkin onneton näppäimistön näpytteliä ( ei tuo puhe puolikaan kyllä sen paremmin suju :roll: ).
Opas Gonna (22.6.2002-2.6.2015) labradori
"Mummon" Helmi "Orvokki" (1.11.2010- 16.11.2021) Englanninbulldoggi (tyttärellä)

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Lauantaina, 07.01.2012 klo 12:12  
+
0
Nillitän tännekin tuosta KEINOemästä. Siis mitä ihmeen robotti-imettäjää pennuille oikein etsitään? Joo, joo, kaikki tietysti ymmärtävät mistä on kyse, mutta silti jostain syystä ihan hillittömästi ärsyttää tuon termin käyttö.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Lauantaina, 07.01.2012 klo 12:21  
+
0
^ Samat sanat. Olen varmaan monia loukannutkin, kun olen termin nähtyäni kirjoittanut omat kommenttini sijaisemo ja keinoemo -käsitteiden eroista.

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Lauantaina, 07.01.2012 klo 12:45  
+
0

Aberkios kirjoitti:

Nyt on sitten julkistettu presidenttiehdokkaiden vaalijulisteet. Niinistön vaalilause on: "Presidentti on työ". Siis että mitä? :mietiskel::ttou:

Aamulehti oli kutsunut oikein raadin arvioimaan ehdokkaiden vaalijulisteita. Raati valitsi Niinistön julisteen parhaimmaksi kaikilla osa-alueilla. Raadin moka oli, että tähän kämmäiseen vaalilauseeseen ei kiinnitetty lainkaan huomiota. Kertonee, paitsi raadin asiantuntemuksesta, myös sen, ja lehden, poliittisesta tarkoitushakuisuudesta.:pyssyt:



Öö? :mietiskel: Minä näin kyseisen vaalilauseen lähinnä runollisena enkä kieliopilliseen korrektiuteen pyrkivänä. Kiinnitin kyseiseen vaalilauseeseen huomiota nimenomaan tuon saman seikan takia, ja hetken mutusteltuani pidin sitä onnistuneena ja ajatuksia herättävänä sanaleikkinä. "Presidenttiys on työ" -muodossa en olisi taatusti kiinnittänyt siihen mitään huomiota, vaan olisin pitänyt sitä tylsänä.

Vaalilauseiden suurimpana tarkoituksena lienee jäädä mieleen. Minä voin myöntää, etten muista yhtäkään vaalilausetta Niinistön vaalilauseen lisäksi, joten tavoitteessa onnistuttiin. Niinistön vaalilause herätti minussa ajatuksia, mitä mikään muu vaalilause ei tehnyt. Sanoma meni ainakin itselleni perille.

Toisaalta, minä pidän sanoilla leikkimisestä muutenkin, enkä ymmärrä miksi kieli pitäisi ottaa niin vakavasti kirjoittaessakaan. Suomen kieli on suorastaan ihanteellinen kieli sanoilla leikkimiseen - omalla kohdallani se ainoastaan herättää mielenkiintoa ja ajatuksia. Kieli on myös taiteen väline, eikä taiteessa ole kielioppirajoja. Jos joku uskaltaa tehdä vaalilauseensakin tällä periaatteella, saa minulta vain yläpeukkua.

Loppuun mainittakoon, ettei minulla ole kuitenkaan aikomustakaan äänestää Niinistöä, eli puolueellisuudesta ei ole kyse.

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Lauantaina, 07.01.2012 klo 12:59  
+
0
Mä oon miettinyt tätä iltalehden otsikointia: Rivitaloasunto tuhoutui tulipalossa - pelastautunut mies kärsi palovammoja. Kärsi palovammoja? Vai palovammoista? Onko tuo oikein vai ei? Asianhan voisi ilmaista haavoista esim. sai haavoja, mutta kärsi haavoja ei kuulosta hyvältä. Mä en edes ole voinut lukea ko. uutista, koska otsikko häiritsee.

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Lauantaina, 07.01.2012 klo 13:38  
+
0

Frosty kirjoitti:

Vaaka- sanan taivutus tuntuu olevan mysteeri monelle! :hymy: Hymyilyttää aina kun käyn läheisessä uimahallissa, siellä nimittäin on otettu vapaus kirjoitusasussa useammassakin lapussa. Vaa'an päällä lukee: "Mene vaakalle täysin kuivana." ja suihkutilassa on lappu, jossa lukee: "Hiustenvärjyy suihkutiloissa ehdottomasti kielletty!" :nauru: Okei, tuo värjyy on murretta, mutta vaakalle on hyvin yleisesti käytetty väärä muoto.


Eräällä entisellä työpaikallani oli kyltti, jossa kiellettiin jättämästä tavaraa vaakalle. Joku neropatti oli sitten päättänyt korjata virheen ja kirjoittanut viereen "Se on vaa-alle, urpo!" Totta kai lisäsin oman korjaukseni perään, kuten minulla on tapana :nauru:.

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 09.01.2012 klo 13:16  
+
0

Ebeli kirjoitti:

Mä oon miettinyt tätä iltalehden otsikointia: Rivitaloasunto tuhoutui tulipalossa - pelastautunut mies kärsi palovammoja. Kärsi palovammoja?



Täysin OT:na mennään, mutta jostakin lehtijutusta tai sen otsikosta voi saada aivan väärän käsityksen. Esimerkkinä "Kymmenen prosenttia ihmisistä kärsii peräpukamista" -otsikosta voi saada sen käsityksen, että loput nauttivat niistä! :nauru:

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 12.01.2012 klo 03:50  
+
0
Laitoin tän jo FB-keskusteluun, mutta feissarimokissa esiteltiin jonkun koirakuvakansiota. Kansion nimi oli 'kuvia kullistani' .......... :nauru:
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 12.01.2012 klo 12:27  
+
0
Pääsenkin taas nillittämään ikuisuusaiheesta, nimittäin kelistä. Eikö ihmiset oikeasti tiedä sään ja kelin eroa? Usein puhutaan lämpimästä tai kylmästä kelistä, kauniista kelistä, harmaasta kelistä ja lomakelistä. EI!! Keli liittyy kulkemiseen esim. atuolla tai suksilla. Keli voi olla liukas, huono tai hyvä, mutta EI kaunis tai lämmin. Keli kuvaa siis jonkun kulkuväylän käyttöolosuhteita. Mikä siinä on niin vaikeaa? :eitietoo:

BaeLiana

BaeLiana
Viestimäärä: 1860

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 12.01.2012 klo 12:46  
+
0

Vanis kirjoitti:

Keli kuvaa siis jonkun kulkuväylän käyttöolosuhteita. Mikä siinä on niin vaikeaa? :eitietoo:


Mä myönnän, etten tiennyt tuota. En ainakaan tietoisesti ole koskaan ajatellut asiaa, vaikka olisinkin käyttänyt oikeissa asiayhteyksissä. Väitän, ettei ainakaan peruskoulun tai lukion äidinkielentunneilla ole käistelty säätä ja keliä.
pystykorvasekoitus Ronja 2010 ->
löytökatti Sulho 2013 ->
porokoira Heili 2014 ->

http://baeliana.kuvat.fi/#/

  Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13 ... 28
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28248
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 10:15)