Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 19:22

Oikeinkirjoitus ja kirotusvireet

Siirry sivulle: 1 ... 26 27 28

Anathema

Anathema
Viestimäärä: 209

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Keskiviikkona, 06.03.2013 klo 21:31  
+
0
^ Tosiaan aina verbin perusmuoto kun käytetään sanaa alkaa, ulkomaanelävien kielissä on havaittavissa samaa (jag ska börja). Rupeamisen kanssa sitten saa ruveta tekemään. :hymy:

Muoks: Löysinpä ihan jaarittelua aiheesta, mistä löysin itseni samantien:

"Kouluissa on vuosikymmeniä paukutettu alkaa tekemään ‑muodon virheellisyyttä, eivätkä ne, jotka ovat opin omaksuneet, unohda sitä ikinä. Tästä normista ollaan harvinaisen tietoisia. Se on irronnut yhteydestään ja kasvanut eräänlaiseksi normitetun kielen vertauskuvaksi. Se on alkanut symboloida monen sukupolven kieli-ihannetta, käsitystä oikeasta ja väärästä kielestä. Siksi juuri tämän normin rikkominen riipoo niin pahasti monen korvaa."
Labradorinnoutaja Nelli, s. 14.2.2010
25 kiloa tiivistettyä rakkautta
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 06.03.2013 klo 21:34)

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 07.03.2013 klo 10:11  
+
0
Minua ärsyttää kun aina sanotaan "vedetään johtopäätöksiä" tai "evään jonkin asian", kun oikeastihan se olisi "tehdään johtopäätöksiä" ja "epään jonkin asian". Myös usein kaupoissa mainostetaan vesimeloonia tai makaroonilaatikkoa. + kaikki yhdyssanavirheet, aarghh.

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Tiistaina, 26.03.2013 klo 14:29  
+
0
Kyllä taas ihmetyttää.. YLE X-radiokanavalla haastateltiin naiseksi syntynyttä, mutta mieheksi itsensä tuntevaa henkilöä.
Mielenkiintoinen aihe, mutta pikkuisen häiritsi kun puhuttiin elävästä henkilöstä ja hänen ruumiistaan. Oisko keho-sana ollut vähän enemmän paikallaan? Onko joku kuullut esim. ruumiinrakennusarrastuksesta? Tai lukenut romaanista lauseen "haluan tuntea (lämpimän) ruumiisi vierelläni" :neutral:
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 21.04.2013 klo 15:23  
+
0
Onko termi "kärtytä" joku pohjoisessa asuvien suomalaisten thing? Mulla on pistänyt tuo nyt useamman kerran silmään mm. Facebookissa, jos joku harmittaa niin "kyllä sitten kärtyää" tai "kärtyillään ukolle" tai "oon ihan kärtynä". Itselle tulee sellainen olo kuin yrittäisi väkisin änkeä rullatuolia suuhun, kun tekis niin mieli laittaa tuplakonsonantti tuon yhden hupsun t-kirjaimen sijasta.
Rise to reset the world.

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Sunnuntaina, 21.04.2013 klo 15:37  
+
0
^ On se :nauru: Ainakin mulle on tuttu ilmaisu (jopa käytössä vaikka enhän MIE nyt koskaan mitään kärtyä..) ja Lapista oon kotoisin.

Ultzi

Ultzi
Viestimäärä: 402

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 22.04.2013 klo 09:56  
+
0
^^ Kyllä minunkin mielestä tuohon kuuluisi tuplakonsonantti, mutta sanopa se sillain niin huudon saa väärin puhumisesta. Testattu on. :nauru:

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 22.04.2013 klo 10:09  
+
0

Pikipaimenia kirjoitti:

Mielenkiintoinen aihe, mutta pikkuisen häiritsi kun puhuttiin elävästä henkilöstä ja hänen ruumiistaan.



Kyl ruumista käytetään myös sellaisesta kropasta jossa henki vielä pihisee. Omaan korvaan ei edes kuulosta kummalta.

Piksi

Piksi
Viestimäärä: 685

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 22.04.2013 klo 11:25  
+
0
Täällä kärtetään, esimerkiksi jos koira pyörii ruokapöydän ympärillä niin se kärttää ruokaa.

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 22.04.2013 klo 11:34  
+
0
Eikö tuo kärtyä ole vain yksi muoto sanasta kärttyinen? Jolloin siihen kyllä kuuluu kaksi t:tä. Siis molemmat muodot ovat oikein, asuinpaikasta riippuen.
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 22.04.2013 klo 12:29  
+
0
Tiainen: juu kyllä olen huomannut että ruumis aina välillä elää, "ruumiinravintoa", "ruumiillista työtä" "ruumiillinen rangaistus" jne. Mutta kyllä tuossa yhteydessä kävi korvaan aika pahasti, vaikka en ole mielestäni mitenkään kuolemanpelkoinen normaalia enempää.

..taas alkaa kuulostaa tuokin (ruumis) sana ihan hassulta kun sitä tarpeeksi pyörittelee :cool:
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina
(Viestiä on muokattu maanantaina, 22.04.2013 klo 12:32)

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 22.04.2013 klo 13:21  
+
0
^ Ehkä mie oon vaan turtunut kun olen istunut fysiologian ja anatomian kursseilla. Varsinaista kielioppierhettä tuossa ei ole tapahtunut, mutta kai se voi monen korvaan kummalliselta kuulostaa. :nauru:

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Maanantaina, 22.04.2013 klo 14:50  
+
0

Fay kirjoitti:

Eikö tuo kärtyä ole vain yksi muoto sanasta kärttyinen? Jolloin siihen kyllä kuuluu kaksi t:tä. Siis molemmat muodot ovat oikein, asuinpaikasta riippuen.



Siis toki niillä jotakin yhteistä on, mutta eivät taas ne henkilöt joita "kärtyää" ole koskaan "kärtyisiä". Ja itse en tuota "kärttyistä" osaisi verbinä käyttää yhtään, edes "kärtyttää" ei kuulosta mun korvaan hyvältä. Joku "kärtty" vielä on jotenkin päin selitettävissä, mutta muuten ainut muoto jossa tuon sanan ymmärrän on "kärttyinen". Niin sitten kun jotakuta kärtyää niin mun aivot menee solmuun.

Ja kärttää taas on mulle vaatimista eikä liity kärtyämiseen.
Rise to reset the world.

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 06.02.2014 klo 10:29  
+
0
Kuinkahan monen nutturaa tämä alkaa kiristämään :cool:

Kyllä "alkaa tekemään" omassakin korvassa vähän särähtää, mutta toisaalta olen sitä mieltä että virallisten kielioppisääntöjen pitää mukautua nykykieleen eikä päinvastoin.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 06.02.2014 klo 11:44  
+
0
^ Mä meinasin kans eilen linkittää ton uutisen, koska siitä on täällä ollut puhe.. Mun suuhun molemmat "alkaa tehdä" ja "alkaa tekemään" jotain sopii ihan hyvin. Mä en ole edes varma, kumpaa käytän spontaanissa puheessa, mutta varmaan kirjakielessä käytän jatkossakin tuota alkupäräistä versiota.
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 06.02.2014 klo 13:18  
+
0
Mulle se on aina ollut alkaa tekemään, vaikka kympin äidinkielen oppilas olen ollutkin. Koskaan se ei ole kuulostanut kielikorvassa pahassa, mutta liittyy varmaan juuri murrealueeseen. Lukiossa kitkin sinnikkäästi pois, että kieli hioituisi virheettömäksi loppukokeisini. Tuo päätös on aika vapauttava. Enemmän huolestuisin, jos enään virallistettaisiin kirjakieleen.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

nipanapa

nipanapa
Viestimäärä: 1859

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 06.02.2014 klo 17:39  
+
0
Mua kiukutti eilen niin paljon kaikki, että onnistuin suuttumaan tosta uutisesta ihan kunnolla. Kiukuttelin kotona poikaystävälle, että on se nyt kun idiootit hallitsee nykyään jokaista elämän osa-aluetta. Nyt oon jo ihan sinut asian kanssa :D Käyttäköön ken tykkää, mutta mun korviin se tulee aina kuulostamaan rumalta, enkä aio alkaa käyttämään!!1

Mulla kyllä pistää aivoihin aika helposti kielihommat. Toimittajatkin kirjoittaa niin ihme juttuja nykyään, huomaa milloin juttu on tehty kiireellä ja läpilukematta. Schumacher laskee mäkeä matalalla nopeudella ja tuntemattomat superjulkkikset voittaa YK:n palkintoja... Tämmösiä ajatuspieruja joka päivä lehdet täynnä. Välillä myös naurattaa, esimerkiksi Norjassahan paloi vähän aikaa sitten se ikivanha puukylä ja hetken päästä uutisoitiin norjalaisten puhaltavan yhteen hiileen vahinkojen kunnostuksissa. Tai ehkä mä oon ainoa joka näki tossa vähän mustaa huumoria...

Nettikirjoittelussa oon sentään vähän löysempi, päähän täällä hajoaisi muuten. Aina välillä silti pimahtaa, en vaan voi käsittää mikä saa ihmiset kirjoittamaan esim: (nää on mun lemppareita, jotka oon kerännyt pitkin keskustelupalstoja muistiin) golitzi paituli, tuljaiset, kettu terjeri, gogtailitikku, rotvaideri. Myönnän kyllä, että kun toi kettu___terjeri ja gogtailitikku osui melkeen samalla viikolla silmään olin melko monta päivää vihanen :D Eikö kukaan enää pelaa esim. Scrabblea?! Siinä huomaa hyvin ettei suomen kielessä ole paljoakaan vierasperäisiä kirjaimia. Gogtailitikku, oikeesti.

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 06.02.2014 klo 18:44  
+
0
^Mun ehdoton lemppari on golitsit, siis gollegehousut.

Tuo "alkaa tekemään" -uudistus kiristää pipoa täälläkin. Ihan persuksesta tuollainen. :ylpea:

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 06.02.2014 klo 22:04  
+
0

nipanapa kirjoitti:

Mulla kyllä pistää aivoihin aika helposti kielihommat. Toimittajatkin kirjoittaa niin ihme juttuja nykyään, huomaa milloin juttu on tehty kiireellä ja läpilukematta. Schumacher laskee mäkeä matalalla nopeudella ja tuntemattomat superjulkkikset voittaa YK:n palkintoja... Tämmösiä ajatuspieruja joka päivä lehdet täynnä. Välillä myös naurattaa, esimerkiksi Norjassahan paloi vähän aikaa sitten se ikivanha puukylä ja hetken päästä uutisoitiin norjalaisten puhaltavan yhteen hiileen vahinkojen kunnostuksissa. Tai ehkä mä oon ainoa joka näki tossa vähän mustaa huumoria...



Pakko sanoa tähän, että jos kirjoittaa työkseen, niitä aivopieruja ja kämmejä tulee toisinaan, vaikka kuinka yrittäisi keskittyä ja lukisi huolella kolmekin kertaa. Sillä sitä tekstiä saa suoltaa ihan koko ajan, aina tulee uusia juttuja, eikä millekään ole mitenkään mahdottomasti aikaa. Sitä tulee itse sokeaksi omalle tekstilleen, ja ihmisiä kun ollaan, ei niitä väsymykseltä aina hoksaa. On hyviä ja huonoja päiviä.

Nimim. Itse olen onnistunut samaan lehteen asti ilmaisun "toivon, että tämä perinne jatkuu sukupuolesta toiseen" (puhetta lainatessa) ja tänään kannessa esittelin luontokuvaaja Hannu Hutun nimellä Hattu Huttu. Vedet silmissähän noille nauraa. :nauru:

Ja jos nettijulkaisuista puhutaan, nettiä pyörittää niin usean ihmisen sakki, että ei sitä usein muista eikä välttämättä edes tiedäkään mistä joku toinen on kirjoittanut, jos tulee noita "huvittavia" yksiinkäyviä, mustan huumorin värittämiä otsikoita. Mutta kyllähän jotkut niillä tietoisesti leikittelee hakeakseen lisää näkyvyyttä vaikka sitten sillä itselleen ivailulla.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 06.02.2014 klo 22:09  
+
0
^Multa repeää kohta perna Smiley

muoks. Työkaveri lähetti kerran asiakkaalleen väärää palautetta lehteen lähetetystä mainoskuvasta: "Tämä mies ei ole panokelpoinen". Ja lauseesta puuttui vain pieni i-kirjain.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu torstaina, 06.02.2014 klo 22:11)

nipanapa

nipanapa
Viestimäärä: 1859

VS: OIKEINKIRJOITUS JA KIROTUSVIREET - Torstaina, 06.02.2014 klo 22:27  
+
0
^^ Totta kai kämmejä tulee ja se on ihan ok. Mun mielestä noi selkeät vahingot, eli hattu hutut ja sukupuolet tajuaa puhtaiksi vahingoiksi, joille on helppo nauraa, mut sen sijaan esimerkiksi toi matala nopeus on vaan niin tyhmä. Miksi ei ole voitu vaan laittaa että hiljaa tai hitaasti. (Ehkä toimittajan mielestä kyseisen henkilön yhteydessä ei ole mahdollista käyttää sanaa hidas, koska se ajaa niin nopeilla autoilla...) Tää on vähän samaa kastia kuin se, miksi nykyään työnimikkeet laitetaan englanniksi. Siis tietysti siksi, että kuulostaisi "siistimmältä". Samaa noi lehdet kai sitten yrittää omituisilla sanavalinnoillaan.
(Viestiä on muokattu torstaina, 06.02.2014 klo 22:27)

  Siirry sivulle: 1 ... 26 27 28
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28194
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545704
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 03:00)