Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 22.04.2013 klo 21:46

Opiskelupulina

Siirry sivulle: 1 ... 31 32 33

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 29.09.2016 klo 09:21  
+
0
^Mun hyvä ystävä hakee kans nyt syksyllä ja stressaa noita esivalintakokeen matskuja. Kuulemma paljon asiaa, mutta ei mitään punaista lankaa mihin tarttua ja kysymykset taitaa olla aika pikkutarkkoja kokeessa :nauru: Sitten hänellä on vielä takkuava tietokone, että varmaan kannattaa varata kirjastosta joku koppi missä käy kokeen tekemässä.

Mun 6 vuoden yliopistoura alkaa olla lopuillaan. Ainiin, vielä gradu valmiiksi niin sitten, mutta nyt on motivaatiota kun se on vika juttu enää! :aurinko:
(Viestiä on muokattu torstaina, 29.09.2016 klo 09:22)

Sufa

Sufa
Viestimäärä: 394

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 29.09.2016 klo 12:13  
+
0

_Kisse_ kirjoitti:

Onko täällä muita, ketkä on nyt hakemassa syksyn yhteishaussa jonnekin?

Itse hakemassa amkiin sote-alalle ja voi pyhä Sylvi tää esivalintakokeeseen lukeminen takkuaa :ttou: Soteli-alalle hakiessa siis nykyään on koneella tehtävä esivalintakoe, jonka perusteella valitaan jampat oikeeseen valintakokeeseen, joka olis marraskuussa sitten.
Äidinkieli, enkku ja jopa matikkaosuus ei aiheuta huolta, mut tää koneelta materiaalin lukeminen on kyllä tuskasta. Oli pakko töissä printtaa tuo melkei 50 sivua, että pystyy lukemaan :nauru:

Mäkin hain sote-alalle ja nää ennakkomateriaalit on kyllä kamalia. :D Oon lukenut vasta toisen tekstin puoleen väliin eikä siitäkään oo hirveästi jäänyt mitään päähän. :roll: Tosi tarkkaa pitää koko ajan yrittää keskittyä, tuntuu että silmät rupeaa samantien painumaan kiinni kun yritän lukea.:shifty: Ja juurikin tää koneelta lukeminen tuo oman haasteensa...
Yhtään ei lohduta lukea kevään esivalintakokeen kokemuksia, kun kuulemma tosi pikkutarkkoja asioita pitäisi tietää. Ja mun hakemaan koulutukseen on vaan 7 paikkaa(koska en mee enää ensikertalaiskiintiössä), joten kovin suuret mahdollisuudet ei oo. Mutta parhaani yritän. :hymy:

Tsemppiä _Kisse_ lukemiseen! :peukku:
(Viestiä on muokattu torstaina, 29.09.2016 klo 12:14)

_Kisse_

_Kisse_
Viestimäärä: 574

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 29.09.2016 klo 18:10  
+
0
Hieman lohduttaa että saa plärätä tota matskua kun tekee koetta, mut toki se hidastaa sen tekemistä jos jokainen vastaus täytyy ettiä materiaalista :nauru: Oon tosiaan kuullu samaa, että ne materiaaliin pohjautuva osio on tosi pikkutarkka (jotkut jopa miettineet että testataanko siinä sitä, kuinka nopeasti etsii oikean vastauksen matskusta), mutta enkku/äikkä/matikka-osiot on kuulemma ollu aika helppoja.

Tuolla mihin haen, on yhteensä 20 paikkaa auki, joista puolet on varattu yo-pohjaisille. Eli 10 paikkaa on jaossa tällasille amiksille niinku mie :cool: Sosionomiksi siis haen, joten jos jollain on kokemusta minkälaisia haastatteluita/ryhmätilanteita on ollut, niin mielelläni kuulisin!
- Welsh Corgi Pembroke, Maxim s. 26.1.2014 -
- maatiaiskisu Sulo Sigmund Mauritzio s. 22.11.2012-

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: OPISKELUPULINA - Lauantaina, 01.10.2016 klo 01:42  
+
0
Mäki hain sosionomiks mut arvon että viittinkö ees lukea matskuja kun paikkoja auki omassa kiintiössäni 4! Ihan semisti syö mielenkiintoa kun elämäntilanne ei nyt muutenkaan oo ideaalein pääsykoelukemiseen.

_Kisse_

_Kisse_
Viestimäärä: 574

VS: OPISKELUPULINA - Keskiviikkona, 12.10.2016 klo 07:38  
+
0
Oon aivan totaalisesti puun ja kuoren välissä nyt, tuon esivalintakokeen jälkeen... :ttou:

Mun mielestä meni ihan kohtalaisesti, verrattuna viime vuoden tilastoihin niin mun pitäis päästä valintakokeeseen, mut aika siinä ja rajalla on. Tieto pitäs tulla reilun viikon päästä, mitä koulun sivuja kurkkasin.

MUTTA...

Firma jossa oon nyt töissä, tarjoaa kahta vakituista työpaikkaa just meidän haluamalla paikkakunnalla, mulla olis 80% mahis päästä sinne suoraan töihin. Ykkösjuttuna olis siis muuttaa pk-seudulta Itä-Suomeen, joten toi olis varmempi vaihtoehto. Hakuaika päättyy JUST sillon kun pitäs julkistaa pääsenkö valintakokeisiin vai en, joten en voi jäädä ensin odottamaan päätöstä koulusta.

Joten nyt pitäs melkeinpä päättää, että jätänkö tuon työn hakematta ja luotan itseeni että pääsen kouluun, vai haenko työtä ja skippaan mahdollisen valintakokeen ja haen keväällä uudelleen, kun oltais jo meidän unelmapaikkakunnalla. ELÄMÄ ON NYT VAIKEETA :nauru:
- Welsh Corgi Pembroke, Maxim s. 26.1.2014 -
- maatiaiskisu Sulo Sigmund Mauritzio s. 22.11.2012-

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: OPISKELUPULINA - Keskiviikkona, 12.10.2016 klo 14:46  
+
0

_Kisse_ kirjoitti:

Oon aivan totaalisesti puun ja kuoren välissä nyt, tuon esivalintakokeen jälkeen... :ttou:

Mun mielestä meni ihan kohtalaisesti, verrattuna viime vuoden tilastoihin niin mun pitäis päästä valintakokeeseen, mut aika siinä ja rajalla on. Tieto pitäs tulla reilun viikon päästä, mitä koulun sivuja kurkkasin.

MUTTA...

Firma jossa oon nyt töissä, tarjoaa kahta vakituista työpaikkaa just meidän haluamalla paikkakunnalla, mulla olis 80% mahis päästä sinne suoraan töihin. Ykkösjuttuna olis siis muuttaa pk-seudulta Itä-Suomeen, joten toi olis varmempi vaihtoehto. Hakuaika päättyy JUST sillon kun pitäs julkistaa pääsenkö valintakokeisiin vai en, joten en voi jäädä ensin odottamaan päätöstä koulusta.

Joten nyt pitäs melkeinpä päättää, että jätänkö tuon työn hakematta ja luotan itseeni että pääsen kouluun, vai haenko työtä ja skippaan mahdollisen valintakokeen ja haen keväällä uudelleen, kun oltais jo meidän unelmapaikkakunnalla. ELÄMÄ ON NYT VAIKEETA :nauru:



Mitäs jos otat työpaikan vastaan ja menet jos pääset sinne valintakokeisii ja siirrät opiskelun aloitusta sitten vuoden tai puoli vuotta?
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Kuukio

Kuukio
Viestimäärä: 86

VS: OPISKELUPULINA - Keskiviikkona, 12.10.2016 klo 15:47  
+
0
Työpaikat ovat nykyään kiven alla joten ehdottomasti ottaisin vakipaikan ennen koulua. Opiskella voi milloin vain. Ja töistä saa rahaa josta voi sitten säästää tulevaan opiskelijan köyhään elämään.
"Eikö ole hauskaa, kun on joku, joka kaipaa ja odottaa joka hetki?" - Tove Jansson

jakiem

jakiem
Viestimäärä: 74

VS: OPISKELUPULINA - Keskiviikkona, 12.10.2016 klo 18:12  
+
0
^^ Ainakaan amkissa työpaikka ei käsittääkseni ole enää "pätevä" syy siirtää alottamista vuodella
Kääviln Nella (4/2002)
Toyviln Enni (6/2005)
Buhund Virna (7/2016)

Unesta piirretty, hiilistä hiottu - Kolmen koiran kopla ja se kaksijalkainen.

_Kisse_

_Kisse_
Viestimäärä: 574

VS: OPISKELUPULINA - Keskiviikkona, 12.10.2016 klo 18:12  
+
0
Opiskelun aloitusta ei ensimmäisen vuoden opiskelija siirtää nykyisin kuin kolmesta syystä, jotka ovat asevelvollisuus, raskaus tai sairaus/vamma, minkä vuoksi ei opiskelua pysty aloittamaan, tämän ehdinkin jo kysäistä tuolta opintotoimistosta.

Alan kallistua tuon työpaikan puolelle itsekin, vaikka ei sekään varmaa tietenkään ole. Pääsisi ainakin muuttamaan oikealle paikkakunnalle näin ensialkuun. Ja minulla on jo siis samassa firmassa jo vakituinen työsuhde, paikkakunta vaan vaihtuisi.
- Welsh Corgi Pembroke, Maxim s. 26.1.2014 -
- maatiaiskisu Sulo Sigmund Mauritzio s. 22.11.2012-

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: OPISKELUPULINA - Tiistaina, 29.11.2016 klo 00:28  
+
0
Pakko tänne nyt kertoa, että sain mun dippatyön valmiiksi juuri ja juuri niin, että ehdin valmistua tän vuoden puolella. Pakersin vikat kaks kurssia tuossa elokuussa yhden ja toisen tässä syyslukukaudella, samaten sain vihdoin ja viimein kirjoitettua raportin harjoittelusta, jonka tein 08/2013-10/2013... :D Virallinen valmistuspäivä on 19.12. ja siitäpä voikin ruveta sitten ihminen ihmettelemään, että mitä ihmettä diplomi-insinööri voi elämällään tehdä.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

lallimus

lallimus
Viestimäärä: 501

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 29.12.2016 klo 06:31  
+
0
Kiva kun kaikki on opiskellut vaikka ja mitä ja on hirmu korkealla opinnoissaan.. no itte en edes ole päässyt kouluihin hankkimaan minkäänlaista ammattipaperia ennen lokakuuta.. olen 28-vuotiaaksi kääntyvä ja aloitin vasta nyt lukion, vähän säälittävää oma tilanteeni kun muut painelee 10v edellä kouluissa :D toisaalta oon sitten töitä tehnyt tän muun ajan.

Joo, onhan se "vain" nettilukio mitä käyn, mutta pittää sanoa, että ei nyt ihan iisimmästä päästä ole ainakaan tämmöselle duunarille ja tämähän vaatii oikeasti hommaa ja elämän aikatauluttamista kalenteriin. Arvostan lukion käyneitä ihan eri tavalla nyt - ja tunnen itseni samalla äärimmäisen typeräksi.. Kolmannen kurssini eilen jätin arvioitavaksi ja voi äiti mulla paloi hermo sinä aikana ja motivaatio karkasi about *näin* monta kertaa. En eka ymmärtänyt kysymyksiä ja sitä millainen sen vastauksen pitää olla. Vasta honasin oppimispväkirjan pidon, niin ehkä toi ET oli liikaa tähän heti kolmanneksi kurssiksi näillä alkutaidoilla. Asiaa ja mielipidettä kyllä oli, mutta en osannut perustella kunnolla, ossaa sitä arjessakaan. Joten kauhulla odotan arviota kurssista. ÄI1 kurssin numeroksi tuli mielestäni ansaittu kahdeksan (heti sen jälkeen kun opettajaa muistutti et mieki oisin täällä hei arvostelua oottamassa, haloo?), mutta siinä arvostelussa oli vaan ihan kamalasti kaikkea ihme ristiriitaista pilkunhässintää (sama tehtävä: "kerro myös mielipide - älä kerro koska teema itsessään on mielipide!!!" läppärini oli rikki enkä saanut isoa e:tä josta mainitsin moensti joka kirjotuksen alussa - silti ihan kamala nillitys niistä) joka jäi tuohon ET1:n kurssin ajaksi suoraan sanottuna vituttamaan mieleeni. Söi motivaatiota kivasti.

Nyt pitäisi kesään mennessä suorittaa ÄI2, ENA1, MAY, MAB2-3 ja YH1 vähintään, jotta pysyisi aikataulussa. Nyt on ollut pari kk työttömänä niin kyllähän sitä jaksaa yhden kaksi osiota päivässä opiskella, mutta jos tästä nyt taas töihin pääsee, niin tahti kyllä hiipuu opiskeluissakin.. saati jos motivaatio katoaa niinku tuppaa haastavissa hommissa aina käyvän. Pakko yrittää ennen mahollisia töitä tehdä niin paljon kun pystyy. Äikän kakkoskurssi vaikutti kaiken kaikkiaan mielenkiintoiselle ja enkun kurssi aiheutti jopa hurjaa hilpeyttä ja intoa, kurssin aikana pitää nauhottaa omaa puhettaan ja sitten jopa soittaa enkunopelle ja keskustella sen kanssa.. mut enkkua odotan varsinkin innolla, tännää jos alottelis kurssit kun aikataulutin taas elämäni kalenteriin :D MAY vielä päälle ja jos sais 2kk sisään nämä päkästyä niin avot. En tiiä vaan onko se mahdollista ollenkaan vai olenko taas suuruudenhullu.

Onko muita verkkolukiota suorittavia? Kaipailisin kieltämättä välillä apuva / tsemiä samassa jamassa olevilta :D joku skype esim. ihan riittävä jo sekin.
- nimimerkki vaihtunut -

_Kisse_

_Kisse_
Viestimäärä: 574

VS: OPISKELUPULINA - Lauantaina, 12.08.2017 klo 14:59  
+
0
Hhahah eikä, nauratti jo kun luki noita meikän edellisiä viestejä, kun tilanne on nyt heittäny kuperkeikkaa aika taidokkaasti :nauru:

Otin siis marraskuussa duunin vastaan täältä, mutta nyt keväällä tuli sitten mitta täyteen tuota työtä ylipäätään ja päätin että teen elämälläni jotakin mitä ihan itse haluan. Joten käväisin tuolla ammattikorkeassa pääsykokeissa ja tadaa, sosionomiopinnot alkaa parin viikon päästä :nauru:
- Welsh Corgi Pembroke, Maxim s. 26.1.2014 -
- maatiaiskisu Sulo Sigmund Mauritzio s. 22.11.2012-

Meow

Meow
Viestimäärä: 51

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 24.08.2017 klo 15:53  
+
0
On pitänyt jo monta vuotta hakea yliopistoon, mutta aina työt jatkui ja kyllähän se varma raha houkutteli enemmän kuin opiskelija köyhä elämä, mutta nyt siis ei enää työt jatkunut joten suuntaan ensi keväänä katseeni yliopisto hakuun varhaiskasvatuksen puolelle.
Olisi kiva kuulla mitä odottaa VAKAVA kokeelta ja kaikkea yliopisto opiskeluun liittyvää. Onko alan amis pohjalla ja saman alan työkokemuksella mitään virkaa yliopistoon haettaessa vai pääsekö sinne vaan valkolakin saaneet?
Mietin myös hakeakko samalla myös sosionomiksi, mutta olen saanut käsityksen että sosionomi koulun käyneet lastentarhan opettajat eivät voi tehdä kaikkea esim. esiopetuspätevyys. Ja että jatkokouluttautuminen alalla ei niin vain sitten onnistuisikaan.
Ja hei, kertokaapa nyt mitä kaikkea sosionomit voi tehdä työkseen valmistumisen jälkeen? Kiitos :nauru:
"a Home witouth a cat is just a house"

Welsh Corgi Cardigan narttu "Pepsi" s.28.3.2017
Taloudessa myös kaksi kissaa.

_Kisse_

_Kisse_
Viestimäärä: 574

VS: OPISKELUPULINA - Lauantaina, 26.08.2017 klo 09:15  
+
0
Mie osaan toistaiseksi vastata vaan sossutätien työstä, toivottavasti on apua :nauru: Aloitin siis itse pari päivää sitten sosionomiopinnot.

Meillä ensimmäisen vuoden jälkeen voi päättää, haluaako mielummin "erikoistua" yleiseksi sosionomiksi, vaiko hankkia lastentarhanopettajan pätevyyden käymällä siihen liittyvät pedagogiset opinnot (60op).
Itse olen suuntautumassa yleiseen sosionomin työhön, joka on melkoisen monikirjava kokonaisuus!

Vaihtoehtoina mm. päihde- ja mielenterveystyö (esim. kuntoutujat), gerontologinen sosiaalityö, eli vanhusten sosiaalityö, lastensuojelu, nuorisotyö, vammaistyö, vankien sosiaalityö jne.

Itsellä toistaiseksi (siksi toistaiseksi, sillä tunnen itseni ja tämä ajatus voi heittää ihan kuperkeikkaa opiskelun edetessä) tavoitteena koulumaailmaan sisältyvä nuorisotyö, esim. koulukuraattorin työ. Tai lasten/nuortenkodin ohjaaja.

Tässä loppuun vielä tällainen pätkä sossutätien esiopetuskelpoisuudesta lastentarhanopettajana, jos se siuta kiinnostelee :hymy:

http://www.talentia.fi/files/3900/Esiopetuskyselyn_2014_raportti.pdf
- Welsh Corgi Pembroke, Maxim s. 26.1.2014 -
- maatiaiskisu Sulo Sigmund Mauritzio s. 22.11.2012-

Meow

Meow
Viestimäärä: 51

VS: OPISKELUPULINA - Torstaina, 17.05.2018 klo 15:12  
+
0
Hui kauhea! Hain tosiaan yliopistoon varhaiskasvatuksen puolelle. Selvisin vakava-kokeesta jatkoon soveltuvuuskokeisiin, mutta nyt iskee paniikkia kun mietin osaamisnäytettä. Olin jo etukäteen ajatellut siihen jotain, mutta ohjeiden mukaan se ei välttämättä kävisikään joten joudun miettiä uuden osaamisnäytteen :eek:
"a Home witouth a cat is just a house"

Welsh Corgi Cardigan narttu "Pepsi" s.28.3.2017
Taloudessa myös kaksi kissaa.

NasuLiisa

NasuLiisa
Viestimäärä: 1

VS: OPISKELUPULINA - Keskiviikkona, 19.06.2019 klo 13:00  
+
0
onneksi on koulut jo taputeltu, 5 vuotta meni AMK-tutkinnon parissa ja ei ole enää pätkääkään haluja jatko-opiskella. onneksi tuli löydettyä mieleinen työpaikka jälkeenpäin :)

  Siirry sivulle: 1 ... 31 32 33
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28190
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545691
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 12:15)