Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 27.03.2012 klo 21:31

Purkautumisosasto 15

Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 51

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Keskiviikkona, 04.04.2012 klo 21:46  
+
0
^ Näin ne kovasti jotkut väittävät että pikkukoirat ei pystyisi mukamas pidättämään. Siis toisaalta ymmärrän että jos omistajalla venyy työpäivä pitkäksi ja koirilla tälläisiä hätätapauksia varten laatikko, mihin tehdä hätätapauksessa tarpeet mutta kuinka helposti laatikosta tulee lenkin korvike? Ainakin jos säännöllisesti tekee niin pitkää työpäivää, että koirat ei pysty pidättämään, niin sitten parempi olla hankkimatta se koira. Ennemmin sitten vaikka kissa.

Meillähän Uolevi menee pissalle välillä kissanhiekkalaatikkoon ja sitä ei ole opetettu siihen. Välillä hätä niin kova että en ehdi avata ovea tai lähteä ulos, silloin kävelee laatikolle ja lorauttaa sinne. Selkeästi katsoi pentuna kissoista mallia ja on ottanut oppia siitä. En oikein tiedä, miten suhtautua tuohon. Toisaalta tuo osoittaa koiralta erinomaista älykkyyttä joten toruminen tuntuu hölmöltä. Jostain syystä Erno oli samanlainen mutta Aapo ei ole koskaan tietääkseni käynyt laatikolla. Siinä vaiheessa puuttuisin jos Kusti tai Lexa yrittäisi asioida laatikolla. Tässä taas huomaa tämän, miten pikkukoirat saa paljon anteeksi kokonsa vuoksi.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 04.04.2012 klo 21:53)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Keskiviikkona, 04.04.2012 klo 21:49  
+
0
Mitähän ihmiset tuumais jos hommaisin Lunallekkin hiekkalaatikon:roll: Onhan se inhottava pakkasella/vesisateella/auringon paahteessa ulkoiluttaa. Kun ei Lunakaan tykkää. Alkaa mennä jo ihan naurettavaksi joidenkin koiranpito, koira se on pienikin koira jolla koiran tarpeet ja vaistot. Tai jotain sinnepäin.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

petuunia

petuunia
Viestimäärä: 747

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Keskiviikkona, 04.04.2012 klo 21:52  
+
0
Yhdyn Niii:n sanoihin. Naapurin kissat :pyssyt::pyssyt:
Ne on ihan itsetuhosia! Miksi ihmeessä pitää tulla siihen ainooseen aidattuun pihaan! Siihen missä ihan taatusti on koirien hajuja... Vai eiks kissat tajua semmosista..
Yks ilta päästin koirat iltapissalle, avasin oven tuttuun tapaan ja kolme koiraa posottaa täyttä päätä ovesta ulos ni eikös tää napurin kisumirri ollut siinä suoraan oven edessä.
Semmosta vauhtia lähti lipettiin, mut siltin toi mun seropi oli senteistä kiinni saada kissan hampaisiinsa. Säihkähdin niin perkel*esti!
Mä en edes tiedä tekiskö tuo kissalle mitään, mutten silti toivo sen saavan sitä kiinni. Otti nimittäin entisessä kodissa kissan kanssa yhteen ja on sen jälkeen ollu aikamoinen kissavihaaja.
Ja täällä noi naapurin kissat on ihan hiton ärsyttäviä kun me kävellään vastaan niin ne jää vaan vähän matkan päähän kiemurteleen vaikka on kaks räyhäävää koiraa metrien päässä :ttou:

Ame

Ame
Viestimäärä: 1119

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Keskiviikkona, 04.04.2012 klo 21:52  
+
0
Mä järkytyin taas vaan yhä uudelleen koirien hiekkalaatikosta. Kyllä meillä koirat, pentua lukuun ottamatta, ainakin hyvin pystyvät pidättää työpäivän ajan ihan yhtälailla kuin yönkin yli. Se on sitten eri asia huvittaako niitä... :roll:

Niin. Mehän välillä saatetaan koirien kanssa jäädä ohitusten aikana jumittamaan paikoilleen ja ihan sen takia, että useimmiten ohitukset sujuvat niin parhaiten tuon meidän ohitusvammaisen kanssa. Koirakoiden kanssa ei sama sääntö päde, vaan niitä yritetään mahdollisuuksien mukaan vältellä tai mennä vauhdilla ohi.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 04.04.2012 klo 22:00)

Taraaa

Taraaa
Viestimäärä: 1755

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Keskiviikkona, 04.04.2012 klo 21:52  
+
0
Vanis, onneksi ei käynyt pahemmin :eek:
Minkä ikäinen Jere olikaan? Oliko se se nuorin? Vai oliko se Hades nuorin? Minä oon ihan sekasin jo :nauru:
Mutta jospa se perseily loppuisi siellä :paijata:

raggetti, tuo on niin tuttua, vaikka olisikin yhtä koiraa käyttämässä. Monesti (varsinkin tummat labbikset/omistajat) jumittuvat vaikka keskelle tietä kun koira päättää istahtaa/makoilla, eikä omistaja saa enää liikkeelle. Onneksi Tara osaa ohittaa nämä, mutta monesti jos ne samaan suuntaa lähtevät, tulevat vauhdilla persiiseen kiinni kun omistaja ei osaa käyttää jarruja (enkä kyllä ole kenenkään kuullut komentavankaan koiriansa). :ttou:

Ja sen takia mainitsin nuo tummat labbikset, koska nimenomaan näitä näkyy täällä olevan ja edellisen asunnon ympäristössä myös, yleensä käyttäjät ovat keski-ikäisiä naisia ja jumiivat tielle. Vielä ei ole tullut vastaan muun rotuisia, jotka olisivat jumahtaneet nuin pahasti.
En tiedä miksi juuri nämä, kuvitelleet saavansa helpon rodun joka kaikkien kaveri ja tottelee sormien napsautuksella? Mutta totuus onkin toinen :eitietoo:

Tsemppiä kaikille menkka "vaivaisille"! :paijata:
Minullakin JenC:n lailla, raskauden jälkeen ei ole nyt ollut kipuja. Tai ekana päivänä saattaa olla pientä kolotusta, mutta ennen en päässyt kävelemäänkään kivun takia.
Nykyään on kyllä ehkäisyrengas käytössä, menkat säännölliset, ennen tulivat miten sattui, joskus parin viikon välein, joskus ei kuulunut pariin kuukauteen.

ransa: Voishan ne rahat mennä turhempaankin, joten onhan tuo kiva kun lapsille iloa ja tekemistä (kuin myös aikuiselle jos tykkää askarrella) :wink: Minäkin tyhjentäisin tiimarin hyllyt, onneksi harvemmin kaupunkiin pääsen ja rahaa muutakuin oleelliseen, jos ollenkaan :nauru:

smiushki WTF?! :eek: Olisivat voineet ostaa mielummin sen kissan :ttou:
Kotona:
Dogo Argentino Punkku s.6.4.2012

Taivaalla:
Pitbull Aapo 2003-2011
Pitbull Moro 2008-2012
Dogo argentino Tara 1.6.2008-18.10.2013

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Keskiviikkona, 04.04.2012 klo 21:57  
+
0
No kyllä mä taas ymmärrän hyvinkin, ettei 1 kilon painoinen chihu kauheasti aikaa voi viettää ulkona 30 asteen pakkasilla. Johonkin ne tarpeet on kuitenkin tehtävä...
Ja kokemuksesta tiedän senkin, ettei kaikki pikkukoirat voi pidättää työpäivää. Pablo pidättää, jos on ollut "normaali" aamu. Jos se on jostain syystä juonut paljon aamulla, se ei voi pidättää koko päivää. Sama on öisin.. Vesikuppi pitää ottaa pois illalla viimeistään yhdeksältä, että pystyy pidätellä siihen asti, että jaksan herätä.
Sitten tässä toisessa rodussani, italiaanoissa, monet pystyvät pidättämään sen työpäivän vasta vuoden, parin ikäisenä. Kyllä silloin pitää olla joku sallittu paikka tehdä, ja olishan tollainen koiran oma vessa varmaan nätimpi ja hygieenisempi lattialla kuin pari sanomalehteä.

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Keskiviikkona, 04.04.2012 klo 22:02  
+
0
^ Oon varmaan tyhmä, mutta mun logiikalla kyllä chihu voi käydä ulkona (vaikka sitten toppakuteissa) samaten kun joku isompi ja mahollisesti lyhytkarvasempi koira. Ei ois ikinä tullu mieleenkään tarjota porukoiden manchesterinterrierille hiekkalaatikkoa aikoinaan kun se paleli ulkona, kyllä sekin vaan pihalla tarpeillaan käytettiin. Tokihan tässäkin asiassa on varmasti mielipide-eroja, mutta mun mielestä koiran kuuluu tehdä tarpeensa ulos.

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Keskiviikkona, 04.04.2012 klo 22:11  
+
0
^ Chihuja on kyllä ihan lyhytkarvaisina? Tota kirjoittaessani ajattelin tänään chihua, jonka näin koirapuistossa.. Se painoi tosiaan vain kilon verran ja karva oli ihan lyhyttä, jostain kohdin näytti jopa kaljulta. Että kyllä tollaiselle rääpäleelle saa aikamoiset vermeet pukea, ja niistäkään huolimatta ei ulkona voi kamalassa pakkasessa kovin kauaa seisoskella. Tiedän koiria, jotka eivät suostu tekemään sellaisilla pakkasilla ulos, vaikka jäätymiseen asti ulkona odottelis. Enpä mäkään tollaisesta tykkää, mutta kyllä siinä varmaan alkaa miettiä muitakin vaihtoehtoja, jos koira ei vain suostuis tekemään ulos. :eitietoo: Hankala sanoa, kun ei ole itselläni tollaista koiraa ollut, mutta koska tuttu on sen asian kanssa taistellut talvisin niin olen vähän oppinut ymmärtämään.

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Keskiviikkona, 04.04.2012 klo 22:14  
+
0
^ On toki lyhytkarvasia, mutta pointti nyt oli se, että on niitä isompiakin lyhytkarvasia koiria, joihin kylmä käy varmasti samaten kun pieniin.

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Keskiviikkona, 04.04.2012 klo 22:16  
+
0
^ No kyllä pieni jäätyy nopeammin. Mieti vaikka itselläs kumpi jäätyy nopeammin 30 asteen pakkasessa, pikkusormi vai käsivarsi (pienen ja isomman koiran jalka).

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Keskiviikkona, 04.04.2012 klo 22:24  
+
0
Voi joo jäätyä nopeammin, mutta jos kyse on koiran tarpeiden teosta, niin en silti vaan ymmärrä miksi koira pitäisi opettaa laatikolle ihan vaan sen takia, että ulkona on kylmä.

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Keskiviikkona, 04.04.2012 klo 22:32  
+
0
^ Tuossa ylempänä olevassa viestissä yritin selittää... Kuten tämä tutuilla oleva koira, jos koira ei vain välillä suostu tekemään pihalle hirveillä pakkasilla. Isoa koiraa voi lenkittääkin siellä ulkona vaikka kahden tunnin lenkin pakkasillakin, jolloin tarpeet tulee tehtyä, mutta pientä koiraa ei välttämättä niin kauan voi ulkona pitää. En mä tiedä mikä sun raja on, mutta mä en ainakaan uskaltais pikkuruista koiraa pitää älyttömiä aikoja pakkasilla ulkona. Jos koira pääsee jäätymään, se jäätyy sitten aina uudelleen helpommin, eikä todellakaan ole hyvä juttu.
Tällaisia tapauksia nyt tuskin on kovin monia, mutta ajattelin vain mainita.
Itse ajattelisin enemmänkin, että tuollaisilla vessoilla vois olla käyttöä jos vaikka nuori koira ei voi koko työpäivää pidättää, mutta ei haluaisi pitää papereita lattialla vuotta tai kahta.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Keskiviikkona, 04.04.2012 klo 23:30  
+
0

smiushki kirjoitti:

^ On toki lyhytkarvasia, mutta pointti nyt oli se, että on niitä isompiakin lyhytkarvasia koiria, joihin kylmä käy varmasti samaten kun pieniin.


Itse asiassa pienet koirat (ja eläimet yleensäkin) jäähtyvät nopeammin kuin isot, sillä pienillä koirilla pinta-alan ja tilavuuden suhde on suurempi kuin suuremmilla eläimillä ---> koirasta haihtuu paljon lämpö pakkasilla.

Mä löysin myös tosi mielenkiintosen tutkimuksen tästä palelusta ja yks tutkimusroduista oli chihu:

Tulos viittaa myös siihen, että pienten koirien alle 4 kg:n massa ei olisi riittävän suuri ylläpitämään ääreisosien lämpötilaa pakkasessa.


Lisäksi pienet ja lyhytkarvaiset olivat muita haluttomampia ylipäänsä menemään ulos pakkasilmalla. Tätä tukee fysiologinen tietämys siitä, että tärkeimpiä lämmönsäätelykykyyn vaikuttavia tekijöitä ovat massa ja turkin laatu.


Eli kyllä mä ymmärrän, että jonkun todella pienen chihun kanssa voi oikeesti olla vaikeeta käydä ulkona kovilla pakkasilla, koska se koira jäätyy niin nopeesti, eikä välttämättä suostu siellä ulkona käymään. Silti pitäisin hiekkalaatikkoa viimeisenä vaihtoehtona ja yrittäsin pukea koiran mahdollisimman lämpimästi, että se vois ees pikapissalla käydä.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 04.04.2012 klo 23:31)

Henniet

Henniet
Viestimäärä: 854

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Keskiviikkona, 04.04.2012 klo 23:53  
+
0
Tää on ehkä tyhmä kysymys, mutta esitän sen silti :mietiskel::viheltel:

Miksi koirien asiointi pihalle on itseisarvo? Tuntuu kuitenkin olevan ihan tavallista, että koirat käyvät pihalla pikapissalla pari kertaa päivässä ja kerran pidemmällä lenkillä. Minkä takia esim. takapihalle pissaaminen on laatikkoa parempi, kun niiden pikapissatusten ideana ei kuitenkaan ole antaa koiralle sen kummempaa liikuntaa, vaan liikunta tulee sitten siitä päivän pidemmästä lenkistä? Ei mulla oo mitään ajatusta alkaa omaa koiraa laatikolle opettamaan :nauru:, mutta haluaisin vaan tietää, mistä nämä järkyttyneet reaktiot kumpuavat.
slkn Isla (s.17.4.2010)
Kuvia!

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Torstaina, 05.04.2012 klo 00:01  
+
0
^Mulle tuli ainakin semmonen mieleen, et jos koira osaa käydä laatikolla, niin helposti sitä alkaa lipsumaan ulkoilutuksesta. Ensin ei mennä ulos pakkassäällä, sitten sillon, kun sataa ja lopulta iltalenkkikin jää väliin, kun ei vaan jaksa ja koira voi käydä laatikossa liruttamassa. Ja vaikka käyttäskin vaan pikapissalla, niin saa koira siinä edes hiukan raitista ilmaa, tauon arjen rutiineihin, pikku hetken omistajan kanssa jne, varsinkin jos ei ole omaa pihaa ja koiran kanssa pitää kävellä hiukan kauemmas, että se voi tehdä tarpeensa. Ja kyllä mua kauhistuttaa ajatus koirasta, joka viettää koko päivän sisällä.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Torstaina, 05.04.2012 klo 00:16  
+
0

Taraaa kirjoitti:

Vanis, onneksi ei käynyt pahemmin :eek:
Minkä ikäinen Jere olikaan? Oliko se se nuorin? Vai oliko se Hades nuorin? Minä oon ihan sekasin jo :nauru:


Jere täyttää kesällä 8, ja se on leikattu jo vuosikkaana. Hades on vasta vuoden. Hades oli puolivuotias meille tullessaan, ja poikien ensikohtaaminen ei ollut mikään menestys. Pojat tutustuivat sitten neutraalilla maalla, ja sen koommin ei ole pienintäkään jännitettä niiden välillä ollut. Paitsi nyt. Avo tuli kotiin ennen minua, ja Hades sanoi Jerelle aika painokkaasti ettei se saa kulkea samasta ovesta. Mentiin sitten sopukävelylle poikien kesken, joka sujuikin sitten rauhallisissa merkeissä. Hades tosin vältteli katsekontaktia ja mökötti sisälläkin kun joutui Jeren kanssa olemaan. Kävelyllä Jere yllätti kyllä muuten oikein kunnolla, kun tuli vieras koira vastaan. Se raivosi ja kiljui kuin hullu, eikä avo saanut sitä rauhoittumaan. Kun avo käsi sen maahan, se huusi kuin elävältä nyljettävä. Jere ei ole koskaan rähissyt vastaantulijoille, ja sen on aina huoletta voinut antaa lähes kenen tahansa ulkoilutettavaksi.

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Torstaina, 05.04.2012 klo 06:38  
+
0
Miehen keltaista pörssiä olen joskus selannut ja siellä on myynnissä myös esim. harjakoiria tekstillä "Ei ulkoile talvella, osaa käyttää hiekkalaatikkoa". Kovimmilla pakkasilla ymmärtää, että nuo eivät kauheasti ulkoilekaan, mutta kyllä minä veisin vaatetettuna lenkille heti, kun vähän ilmat lämpiää. Kovimmilla pakkasillakin ainakin pikkulenkillä kävisin muutaman kerran päivässä, kuten tuon yhden kylmänaran kanssa on tetykin. Meidän italiaano on aina ollut aika talvivastainen, keväällä tapahtuu aina oikein huomattava piristyminen ja lenkki-into kasvaa silmissä. Tänä keväänäkin talvella jo eläinlääkärin mielestä melkein lopussaan ollut eläin on nyt taas kuin nuori poikanen.

Mitä pikapissityksiin tulee niin minä olen niin laiska, että pyrin kaikkia siivottavia välttämään eli mieluummin vien koirat ulos vaikka minuutin pissitykselle keskellä yötäkin kuin siivoan hiekkalaatikkoa... siksi en enää hanki kissaakaan.

Omaa sitten... taitaa pääsiäissuunnitelmat mennä uusiksi. Meidän piti hakea italiaanopappa mummulasta tänne meille, mutta eilen tuli teini kuumeisena koulusta. Nyt yskii tuolla ja yöllä oli liki 40C lämpöä, eli reissu jäänee tekemättä. Toivottavasti paranisi pian eivätkä toiset sairastu perässä.

Taraaa: Onhan se totta, että turhempaankin rahat voisivat mennä ja menisivätkin varmasti... Minä en vain käsitä, mikä ihme siinä Tiimarissa on, että aina pitää mopon karata käsistä.
(Viestiä on muokattu torstaina, 05.04.2012 klo 06:44)

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Torstaina, 05.04.2012 klo 09:04  
+
0
Henniet: Minun järkyttynyt reaktio ainakin kumpusi siitä, että ne koirat, joista nyt alussa oli kyse, opetetaan tekemään laatikolle, koska ulkona on liian kylmä. Meinaatko, että sellainen koira sitten käy lenkkeilemässä ulkona? Minusta nyt vaan 'sisäkoira' on aivan järkyttävä ajatus. Siellä mistä tuota juttua nyt luin, joku kertoi jopa, että alle +10c on hänen chihulleen liian kylmä. Siinä voi sitten jokainen miettiä mitenkä paljon tuommonen koira ulkoilee.

Ame

Ame
Viestimäärä: 1119

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Torstaina, 05.04.2012 klo 09:24  
+
0
Mun pitäisi pitkään miettiä, jotta saisin kunnolla selitettyä, että miksi koiran pitäisi käydä pihalla tarpeillaan, mutta ainakin osaksi mun mielipiteeni muodostuu edellä mainituista syistä.

Kyllä meilläkin koirat joutuvat pihalla käymään tarpeillaan kelistä riippumatta, vaikka tuossa noita karvattomampiakin tapauksia on. Pentukin on joutunut käymään alusta asti pihalla hetken ajan edes totuttelemassa ulkoilmaan pakkasista huolimatta. Koirat vaan on sitten puettu sään mukaan ja ihan tyytyväisinä ne on 25 asteen pakkasissakin kulkeneet vajaan tunnin lenkin.

weebl

weebl
Viestimäärä: 4048

VS: PURKAUTUMISOSASTO 15 - Torstaina, 05.04.2012 klo 09:53  
+
0
Yöllä alkoi menkat, eikä mulla ole yhden ainoaa rättiä :pyssyt: Vatsaan sattuu, huono olo. Ei yhtään huvittaisi lähteä kävelemään kauppaan housut täynnä vessapaperia..

  Siirry sivulle: 1 ... 8 9 10 ... 51
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 22:45)