Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 10.04.2010 klo 14:08

Telkkarin koirakouluttajat

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 41

iBox

iBox
Viestimäärä: 743

TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 14:08  
+
0
Vanhalla palstalla aihe kirvoitti hyvää keskustelua, jatketaan samaa rataa täällä!

Loikkanen

Loikkanen
Viestimäärä: 56

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 14:14  
+
0
Mietin vielä tuota Millania. Ehkä sen vastenmielisyys ainakin mulle tulee myös siitä, miten se ohjelma on tehty. En ole lukenut hänen kirjojaan, olen katsonut vain ohjelmaa, ja sehän on rakennettu sellaseksi tosi jenkkityyliseksi jutuksi. Jotenkin jää olo, että ongelmia ratkotaan ihan tosi pinnallisella tasolla - Cesar tulee punasella autollaan, selättää koiran ja sanoo pari kertaa SHHHH, ongelma ratkeaa ja Cesar lähtee menemään. Mun on hankala kuvitella, että ne ohjelmassa olleet olisivat saaneet tuosta mitään apua oikeasti, jollei sitten asenteen tasolla (ryhti, rauhallisuus jne.)

FrozenCorpse

FrozenCorpse
Viestimäärä: 62

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 15:05  
+
0
Eniten mua häiritsee Cesarissa sen väkivaltaisuus, epäselvyys, kiertoilmaisut ja muutenkin se ihminen antaa vastenmielisen/epämiellyttävän vaikutelman itsestään.
Olen ehdottomasti Stilwellin oppien kannalla!:paapatus:

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 15:08  
+
0
Komps Frozenia. :peukku:

Kiinnostaisi kyllä molemmista ohjelmista tietää miten ko. koirat voi tällä hetkellä.
Siinä käytöskoulussa oli se dobberi josta sanottiin siinä ohjelman lopussa, että kun koulutuksesta ei pidetty kiinni, niin tilanne on entistä pahempi. Muista ei oo ollut mitään tietoa.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Kalinka

Kalinka
Viestimäärä: 731

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 15:18  
+
0
Katsoin jakson Koirakuiskaajaa ihan vain tämän ketjun innoittamana ja jaksossa jäi vaivaamaan yksi juttu..

Siinä oli kaksi koiraa, joista toinen koitti tappaa toisen. Niitäkään koiria ei lenkitetty kuin ehkä pari kertaa viikossa ja Millian sitten käski lenkittää. Lenkitys kuitenkin tuli tapahtua niin, että koira käveli koko ajan rinnalla. Kaikki haistelu ym. oli kiellettyä, koska koiran tuli tajuta, ettei sillä ollut mitään valtaa tehdä minkäänlaisia päätöksiä. Jäin vähän ihmettelemään tätä, koska olen ajatellut lenkin idea olevan vähän muutakin kuin vain se liikunta? Stillwell ainakin tuki tätä ajatustani siinä jaksossa missä oli se brittien joku povipommi mikälie Jordan.

Vai käsitinkö väärin, että ei kuitenkaan ihan kaikkia lenkkejä tuolla metodilla mentäisi? Mietin, että miten esim. kaikki pissaaminen ja kaikki onnistuu, jos kaiken pitää lähteä taluttajalta? Vai otanko taas liian kirjaimellisesti?

Jäin miettimään asiaa, koska meillä on remmiräyhäämisongelma, tai siis minulla on (avoa tottelee oikein kauniisti), ja luulen sen johtuvan auktoriteetin puutteesta. Ajattelin, että tuota metodia soveltamalla voisi ihan oikeasti saada jotain tuloksia aikaan.
Brasilianterrierit lady Lara Croft 13.11.2005 & herra Max Payne 21.08.2011
Laralla on asiaa

FrozenCorpse

FrozenCorpse
Viestimäärä: 62

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 15:20  
+
0
Mun mielestä on aivan käsittämätöntä, miksi pyytää apua ammattilaiselta, jossei sitten jaksetakaan oikeesti tehä töitä parannuksen eteen, vaikka nähdään, että elämä ois niin paljon parempaa kaikille kun koira on hallinnassa :mietiskel::paapatus:

FrozenCorpse

FrozenCorpse
Viestimäärä: 62

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 15:24  
+
0
"Vai käsitinkö väärin, että ei kuitenkaan ihan kaikkia lenkkejä tuolla metodilla mentäisi? Mietin, että miten esim. kaikki pissaaminen ja kaikki onnistuu, jos kaiken pitää lähteä taluttajalta?"

-Veikkaan, että lähtökohtaisesti koiran pitäis ensin kunnioittaa taluttajaa, koska taluttaja kuitenkin päättää minne mennään ja sitten kun lenkit sujuu, saa lähteä haistelee jne?

Kalinka

Kalinka
Viestimäärä: 731

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 15:34  
+
0

"Vai käsitinkö väärin, että ei kuitenkaan ihan kaikkia lenkkejä tuolla metodilla mentäisi? Mietin, että miten esim. kaikki pissaaminen ja kaikki onnistuu, jos kaiken pitää lähteä taluttajalta?"

-Veikkaan, että lähtökohtaisesti koiran pitäis ensin kunnioittaa taluttajaa, koska taluttaja kuitenkin päättää minne mennään ja sitten kun lenkit sujuu, saa lähteä haistelee jne?



Kuullostaisi kyllä järkevämmältä. Missasin ehkä osan tuosta jaksosta, niin voi olla että sitten aika tärkeän osan.
Brasilianterrierit lady Lara Croft 13.11.2005 & herra Max Payne 21.08.2011
Laralla on asiaa

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 20:50  
+
0
Mä oon kyllä jäänyt siihen käsitykseen, että kaikki lenkit tapahtuu aina juurikin niin, että koira kulkee sivulla vetämättä, haistelematta ja katselematta muuta kuin eteenpäin. Tosin kaikilla näkemilläni koirilla on ollut "käytössään" piha, ehkäpä tarpeet on tehty siellä?

Ensimmäisen Millan-jakson jälkeen en ymmärtänyt miestä pätkän vertaa, toisen jakson jälkeen tunnelma oli edelleen sama. Tänään vizslan kanssa sen sijaan olin jopa joissain asioissa samaa mieltä (aktiivista koiraa rauhoittaa liikunta, usein se myös vähentää stressiä). Sen sijaan se hännän nostaminen... Olisin halunnut nähdä saman koiran ILMAN häntäepisodia, veikkaanpa että tulos olis ollut käytännössä sama...

Ja ei, itse olen sitä mieltä että koira täytyy tarvittaessa selättää ja kovemmat konstit on pakko joskus ottaa käyttöön. Silti tuossa Millanissa ja sen toiminnassa tökkii jokin...

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 21:44  
+
0
Tänäänhän tuossa koirakuiskaajassa oli siinä lopussa vanhempien tapausten (vai oliko tuon jakson pelkästään, en kattonu alusta asti) kuulumisia ja ainakin sen mukaan tuntui menevän hyvin edelleen. Uskon kyllä, että monessa tapauksessa auttaa se omistajien valistus, kun eihän noista moni tunnu perusasioitakaan ymmärtävän ilman opastusta..

En sit tiedä kuinka julma ihminen olen, mutta mun koira ainakin käytännössä tekee tarpeensa ns. käskystä. Ei tartte aamulla jumittaa puolta tuntia pikapissalla, kun koira ei viitti tehdä asioitaan vaan haluaa ennemmin haistella ja merkkailla. Ja mitä itse olen noita koirakuiskaajia katellu, niin tuo lenkkeily menee yleensä niin, että omistaja päättää milloin koira saa haistella ja tehdä tarpeensa lenkillä. Ei siis tartte koko lenkkiä kävellä tiukasti jalan vieressä. Tietenkään.

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 21:47  
+
0
Tisa, kiitos lisäinfosta ton lenkkeilyn suhteen, itse en ole tuollaista normaalia (:nauru:) lenkkeilyä Millanin ohjelmassa nähnyt.
Ja samoin meillä osataan "käy pissalla"-käsky, helpottaa monessa tilanteessa elämää huomattavasti!

Kalinka

Kalinka
Viestimäärä: 731

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 04:39  
+
0
Alkaa idea hahmottumaan paljon fiksummin, jos ei koira kokoajan kulje vierellä. Mietin myös sitä, että koirilla oli piha mihin tehdä tarpeensa, että ehkä lenkillä ei sitten niin tehtäisikään.. mutta tosiaan kuulostaa noin paljon järkevämmältä. Pitää ehkä ruveta ottamaan vähän suurempi kontrolli lenkeillä ja katsoa auttaako.

Kyllä meilläkin pissataan käskystä ja lenkki tehdään perusrakenteeltaan niin kuin minä haluan, mutta en ole kuitenkaan lähtenyt koiraa kokonaan komentamaan. Jos on kiire aamulla, niin sitten käydään vaan nopeasti pissalla, mutta olen kuitenkin lähtenyt aina siitä, että "kunnon lenkillä" koira saa haistella ja merkkailla niin paljon kun huvittaa (jos ei nyt siis ihan mahdottomaksi mene).
Brasilianterrierit lady Lara Croft 13.11.2005 & herra Max Payne 21.08.2011
Laralla on asiaa
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 11.04.2010 klo 04:43)

Rorschack

Rorschack
Viestimäärä: 154

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 09:29  
+
0
Katsoko joku eilisen Koirakuiskaajan? Ruutu.fi ei toimi ja itse katsoin vain pätkiä. Siinähän oli ne kaksi rotikan pentua, jotka oli.. noh, pentuja. Riehuivat, pomppivat ja teki kaikkee mitä pennut tekee. Ja omistajien mukaan alkoivat olla aggressiivisia. En ehkä itse menisi väittämään kättä nipistelevää koiraa aggressiiviseksi, minun silmääni se oli vain leikkiä, missä purulelun virkaa toimitti lapasen auktoriteetin omaava omistaja. Enivei, C.M opetti naisia kävelemään koirien kanssa ja tökkimään niitä pois kun pakkaavat liian iholle, mutta neuvoiko se mitenkään sitä hyppimisongelmaa ruokaa antaessa? Toinen niistä pennuista hyppäs aina siihen ruokakuppiin kiinni --> kuppi tippuu ja kaikki levisi kuin Hujasen eväät. Eikä muutenkaan oikein mahdu omaan jakeluun, että kuka menee ottamaan kaksi rotikan pentua samaan aikaa? Yhdessäkin on tarpeeksi, entä sitten kun joukossa tyhmyyn tiivistyy? :nauru:
When God created a Man, she was only kidding.

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 09:57  
+
0
Pentujen omistaja oli pelastanut ne kadulta, eli ei suinkaan tarkoituksella ollut hankkinut kahta rotikkaa kerralla. Myönsi itsekin, ettei tiedä yhtään miten ko. koiria pitäisi kohdella ja kouluttaa. Jos nyt ei ihan ohi mennyt, niin mun mielestä Millan ei erityisesti opettanut mitään taktiikkaa siihen ruokailuun. Käsittääkseni tilanne parani, kun koirat ymmärsivät ihmisen olevan johtaja ja määrävän mitä tehdään ja koska. Vai bongasko joku muu erityisen koulutuskeinon ruuan antoon?

Rorschack

Rorschack
Viestimäärä: 154

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 11:01  
+
0
^ Aa, siinä oli semmonen tilanne. Mä bongasin sieltä vaan kohdan, missä se toinen nainen sanoi että kun heillä ei ole miehiä turvana niin siksi on koiria tms. en mitenkään hirveän tarkasti seurannut. Mua ärsyttää aivan suunnattomasti jos koirat koheltaa ruoka-aikana, molemmille omille opetin että hanuri pysyy maassa niin kauan että olen saanut rauhassa laskea kupin maahan ja syömään mennään vasta kun on lupa. Isompi oppi päivässä (mikä oli sinänsä yllätys) ja pentu kahdessa.
When God created a Man, she was only kidding.

rose86

rose86
Viestimäärä: 173

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 12:26  
+
0
Itsekin vilkaisin tuota jaksoa, missä nämä rotikanpennut olivat. En kyllä jaksanut kokonaan katsoa.. Häiritsi kun siinä pistettiin uhkaavaa musiikkia siihen taustalle ja puhuttiin rodusta pelotellen, "rottweiler yksi vaarallisimmista roduista jne..." Oli jojain fiksujakin juttuja kyllä, pitää yrittää katsoa pari muutakin jaksoa että saa paremman käsityksen.
Stilwell on kyllä mukavampi. Sen ohjelmassa ei ole muuta ihmeteltävää kuin koiranomistajat, järkyttävää että joku olettaa koiran oppivan sisäsiistiksi luonnostaan, ensin tekee paperille ja sitten pihalle.. huhhuh. Ja että jotkut käyttävät isoa tarmokasta bokseria lenkillä kolme kertaa viikossa. Ihme ja kumma että riehuu.
Rottweiler Chosen Angels Bahira "Ronja"
s. 26.11.2008

Rorschack

Rorschack
Viestimäärä: 154

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 12:32  
+
0
^ ja koko ajan puhuttiin aggressiivisista koirista. "Pennut ovat muuttuneet aggressiivisemmiksi plaaplaaplaa.."
When God created a Man, she was only kidding.

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 13:27  
+
0
No mua kyllä kiinnostaa Millanin opit enemmänkin, kovin montaa ohjelmaa en ole nähnyt, mutta periaatteet on mun mielestä ihan oikeat. Eli ensin liikunta, sitten kuri ja viimeisenä hellyys. Ja se että oma rauhallisuus ja auktoriteetti, tavallaan sen johtajuuden ottaminen itselle on tärkeintä.

Kiinnostus lähti siitä liikkeelle kun otettiin toinen koira. Ensimmäisen koiramme, Murun kanssa päästiin aika hyvin esim rähjäämisestä eroon makupalojen avulla. Mutta sitten kun Benny tuli kuvioihin palattiin aivan alkutekijöihin. Makupaloilla sähläily ei oikein kahden koiran kanssa enää toiminut (enkä sitä paljon yrittänytkään), kun toinen oli kouluttamaton ja erittäin ahne, ja toista ei enää kiinnostanut kun oli uusi oma "koiralauma" mitä piti puolustaa.

Nykyisin mennään heti ovesta ulos niin, että koirat istuvat ensin ovella. Minä avaan oven ja menen ulos ensin. Ovi on auki ja koirat istuvat sisällä edelleen. Sitten käsken kumpaakin peräkkäin istumaan kuistille. Laitan oven kiinni. Sitten menen kuistin portaat alas pihalle. Koirat istuvat edelleen kuistilla. Istutan niitä siinä pienen hetken, ja sitten lähdetään, mun käskystä. Ja kyllä, remmirähjääminen on vähentynyt (opetin kyllä samaan syssyyn Murulle "taakse" käskyn, eli mun ohittaminen on kiellettyä. Ja tämän opetin pienellä nykäisyllä aina kun meinasi ohittaa, en siis enää makupaloilla.) Eli otan sen johtajuuden heti ulos mentäessä, tai pikemminkin pidän sen myös ulos mentäessä, kun ennen tuntui että olin kyllä sisällä pomo mutta ulkona koirat tekivät ihan mitä lystäävät.

Meni ehkä vähän ot, mutta tuo C.M. kyllä kiinnostaa. En siis osaa ottaa sen kummemmin kantaa kun en ole kaikkia jaksoja nähnyt, mutta tähän asti näkemäni, ja omien kokemuksien perusteella olen toistaiseksi ollut samaa mieltä. Kirja(t) olisi tarkoitus hankkia jossain vaiheessa, niin olisin sitten viisaampi.
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002

Rorschack

Rorschack
Viestimäärä: 154

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 15:30  
+
0
^ Millanin ajatusmallit selkeästi johtajuudesta ja ihmisen rauhallisuudesta koiraa käsiteltäessä on ihan järkeenkäypiä, mutta mua lähinnä ärsyttää se sarja, missä luodaan kuva että C.M käy kerran maagisen kosketuksen ja SHH äännähdyksen kanssa koirien luona ja kaikki on kunnossa. Vanhalle palstalle jäi kommetteja enemmänkin tästä Millanin selättämisestä, minä en itse ainakaan lähtisi vaikkapa aikuista, hämmentynyttä ja pomon paikkaa hamuavaa (tai vuosia pomona keekoillutta) koiraa selättämään.
When God created a Man, she was only kidding.

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 15:55  
+
0
Ovatko lie tulkintakysymyksiä, mutta ei mulle kyllä ole jäänyt yhdestäkään jaksosta sellaista kuvaa, että ongelmat maagisesti korjaantuisivat yhdellä koirakuiskaajan visiitillä (osa vaan tuntuu haluavan ihan väkisin katsoa sarjaa asennevammaisina). Yleensä ne ihmiset jopa sanovat, että niiden oma asennemuutos ja oman käyttäytymisen muuttaminen koiraa kohtaan vaatii töitä tulevaisuudessakin. Uskon kuitenkin siihen, että koirassa voi näkyä samantien muutos, kun se kohtaa sellaisen ihmisen kuin Millan. Varsinkin kun useimmissa tapauksissa koiralta ei ole sitä ennen koskaan kukaan vaatinut mitään, vaan se on saanut rellestää miten sattuu.

^ Miten sinä sitten mahtaisit toimia pomottavan aggressiivisen koiran kanssa, jos selättäminen tuntuu ihan hirveältä vaihtoehdolta? Nakinpaloja ja kehumista kun ei joka kerta pure, kun koiraan yrittää koskea? Tapauskohtaistakin tietty.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 41
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28097
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6266
Viestejä yhteensä545431
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265761
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.03.2024 klo 05:45)