Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 10.04.2010 klo 14:08

Telkkarin koirakouluttajat

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 41

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 16:08  
+
0
Pakko tulla tänne taas purkamaan omaa mielipidettä. Millanin ajatukset: hienot, metodit: ei minulle, ei vaan niin ollenkaan.
En tiedä kuinka moni Fennelliä on lukenut, mutta hänen ajatuksensa perustuu susilauma teoriaan hyvin vahvasti, ilmeisesti samoin kuin Millanillakin. Fennellin metodit kuitenkin poikkeavat täysin Millanista. Hän ei käytä selätystä, ääntelyä, oikeastaan mitään mitä Millan käyttää. Hän o myös (kirjojensa mukaan) kuntouttanut/kouluttanu/hoitanut lopetusuhan alla olevia koiria, aggressiivisa, pelokkaita, satoja omien sanojensa mukaan. Omisti tietyssä pisteessä 9 koiran lauman joka toimi täydellisesti. Oli vain pakko tuoda tämäkin näkyville. Kouluttaja jolla on samanlainen ajatus lähes täysin, mutta täysin eri metodit: yhtä toimivaa.
Joskus tuli Fennelliltäkin oma ohjelma, en vain tiedä mistä sitä nykyään näkisi :roll:

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 17:02  
+
0
No mun mielestä sarjassa on tietynlasita huumoriakin mukana. Esim. eilisessä jaksossa Millan sanoi rotikanpentujen omistajille että hänen mielestään hienoa kun nainen osaa käsitellä vaativia rotuja. "Ajattele kun kävelet Sunset Bulevardilla ja vastaantulevat (miehet?) ihastelevat että oi, onpas hyvinkoulutettuja koiria" En nyt muista sanatarkasti mutta pointti tämä, jos joku ymmärsi. Tai sitten mulla on vaan hieman outo huumorintaju :kieli:

Joo, ja selätettykin ollaan tuota meidän Bennyä, joka tullessaan meille oli kuin euroopan omistaja ja maailman napa. En nyt kaikkea jaksa selittää mutta Benny mm. tuli itse tuijottamaan suoraan silmiin eli haastamaan, hyppi päälle ja lujalla vauhdilla näykkimään käsiä, puolusti voimakkaasti ruokaansa, haastoi leikkimään silloin kun sitä huvitti (tätä tapahtuu kyllä jossain määrin vieläkin eli tekemistä riittää) melkein kaikka pahat tavat mitä olla saattaa. On kuitenkin aika pienikokoinen eikä todelliselta luonteeltaan agressiivinen, vaan ainoastaan villi ja kouluttamaton, eli siinä mielessä uskallettiin mm. selättää. Ja ihan tiukan kurin kautta ollaan tänä päivänä suhteellisen hyvässä tilanteessa. Ilman että Benny pelkää meitä. Päinvastoin, vielä on paljon työtä edessä.

En siis omien kokemusten perusteella tuomitse tuota selättämistäkään. Täytyy vain tietää mitä tekee. Itse en tietenkään lähtisi mitään tuntematonta isoa ongelmakoiraa selättämään, voin heti myöntää ettei fyysiset ja psyykkiset taidot riitä, mutta uskon että asiansa osaava henkilö (esim. Millan) ei mitään pahaa saa aikaiseksi. Päinvastoin.
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002

Rorschack

Rorschack
Viestimäärä: 154

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 20:29  
+
0
Tisa, entä jos Cesarin neuvoja toteutetaan väärin ja saadaan vain entistä pahempaa jälkeä aikaiseksi? Sanotaan ja uskotaan, että töitä on tehtävä, mutta kuitenkaan ei sitten osata tehdä oikein?
Toisekseen, en menisi selättämään aggressiivista koiraa siksi, että se tuntuisi minusta hirveältä, vaan lähinnä oman turvallisuuteni vuoksi. Riski siitä, että koira ei alistukaan vaan ampuu silmille on mielestäni vähän turhan suuri ja itse olen käyttänyt toimivampiakin keinoja kuin selätys tai kukkaistipat. Mutta jokainen tyylillään.
When God created a Man, she was only kidding.

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 12:19  
+
0
^ Eikö tuo riski ole aina olemassa? Onko se sitten sinusta kouluttajan vastuulla, jos omistaja ei osaakaan? En ole tainnut nähdä yhtään jaksoa, missä Millan olisi kehottanut omistajaa yksin selättämään koiran. Se Millanin tekemä selätys (tms. ehkä "rankempi" toimenpide) ja omistajan ohjaaminen ja asennemuutos ovat yleensä olleet ne jutut millä mennään eteenpäin.

Hyvä että olet saanut itse toisenlaisilla toimepiteillä aggressiivisesti käyttäytyvän koiran tottelemaan. Kukin tyylillään kuten sanottua. Siihen pyritään, että kukin osaisi itse sitä omaa koiraansa lukea parhaiten. Kunhan muistaa, että se on nimenomaan KOIRA.

lallimus

lallimus
Viestimäärä: 501

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 17:12  
+
0
Tänään kuulin yhden maikkarin mainoksen (tulevaa ohjelmistoa vissiin) jossa joku kouluttaja pureutuu ilmeisesti niin parisuhde- kuin koiraongelmiinkin (tai siis parisuhdeongelmat heijastuu koiraan ja sen käyttäytymiseen jne.), kukahan kouluttaja kyseessä? En kerennyt nähdä yhtään sen ohjelman nimeäkään tai mitään muutakaan, tuon parisuhdejutun vaan kuulin.
- nimimerkki vaihtunut -

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 18:07  
+
0
Se on toi Brad Pattison vissiin josta kuulit. Sitä "hännän heiluttajia" tulee keskiviikko iltapäivisin.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 12.04.2010 klo 18:08)

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 18:14  
+
0
^ Tuo taisi olla juurikin se iljettävä harvatukkainen mies, jota taas itse en pysty sietämään *tähän sellainen pahoinvoiva hymiö millaista ei ole valikoimassa* En ole kovin montaa jaksoa edes katsonut, mutta ei vaikuttanut kovin pätevältä kouluttajaltakaan (tiedä sit vaikuttaako yleinen inhotus arvioon). Millanin ohjelmaa ja metodeja katselee ehkä sata kertaa mielummin.

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 18:29  
+
0

Tisa sanoo:
Tuo taisi olla juurikin se iljettävä harvatukkainen mies, jota taas itse en pysty sietämään *tähän sellainen pahoinvoiva hymiö millaista ei ole valikoimassa* En ole kovin montaa jaksoa edes katsonut, mutta ei vaikuttanut kovin pätevältä kouluttajaltakaan (tiedä sit vaikuttaako yleinen inhotus arvioon). Millanin ohjelmaa ja metodeja katselee ehkä sata kertaa mielummin.



Tästä edellisellä palstalla keskusteltiin jo miten itse koen Millanin iljettäväksi ja lipeväksi mieheksi. Mutta en koe ainakaan sen vaikuttaneen omaan mielipiteeseeni hänen metodeistaan, se on vain sellainen lisä miinus ohjelmaan.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 19:45  
+
0
Brad Pattison on aivan järkyttävä tapaus. Yhdessä jaksossa oli tanskandogginarttu, ja harjoitukseksi saatiin joka päivä 5-10 kertaan (tai jotain vastaavaa) kiskoa koira kaulapannasta makuuasentoon, sanallisia käskyjä ei saanut käyttää. Ja sen oli tarkoitus korjata jotain. Joitain ihan hyviä juttuja sillä on ollut, mutta minun mielestäni silti ihan liikaa väkivaltaa kun vähemmälläkin pärjättäisiin. Miksi se muka olisi parempi, että koira menee kaulapannasta kiskomalla maahan kuin sanallisella käskyllä?
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 19:46  
+
0
^^ Niin keskusteltiin joo ja taisit itsekin sanoa, että et antaisi tämän "iljettävän meksikaanin" koskea koiraasi, joten kai voisi sanoa, että se jollain tavalla vaikuttaa myös sun käsitykseen sen kyvyistä kouluttajana..? Vai väitätkö, että nuo on täysin erillisiä asioita?

Itse en ole tuota harvahiuksen (Brad? Tässä kirjoitustilassa ei näe vanhoja viestejä enkä muista nimeä) ohjelmaa katsonut kovin montaa kertaa, kun se tuntui niin älyttömältä (en osaa kuitenkaan tarkkaan sanoa miksi, kun en enää muista) niiden jaksojen perusteella mitä katsoin, mutta varmasti kouluttajan persoona vaikuttaa jollain tavalla myös mun käsitykseen sen kyvyistä. Silti, vaikka en näe Stilwelliäkään niin kovin miellyttävänä persoonana muuten, niin minusta sillä on kuitenkin paljon hyviä koulutusmetodeja ja katson ohjelmaa mielelläni.

Harvoin joutuu muokkaamaan lisää väksyjä.. Joka viestiin vaan kun ei näe niitä edellisiä..
(Viestiä on muokattu maanantaina, 12.04.2010 klo 19:48)

MagicaDeSpell

MagicaDeSpell
Viestimäärä: 13

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 19:57  
+
0
hännänheiluttajissa kouluttaja tulee kotiin, laittaa koiran väkisin maahan, käskee pitää mykkäkoulua (jääkausi?), kävelee lenkin edestakaisin pihalla koira hihnassa vyötäröllä kiinni ja *simsalabim*=koira on korjattu. varmaan on hyvä kouluttaja ja saa tuloksia aikaan mutta kun miettii itse ohjelmaa niin se on kyllä surkeimmasta päästä. siinä ei selitetä lainkaan mitä tapahtuu ja miksi ja koirat todella parantavat tapansa kuin taikaiskusta. tällaisena ainakin itse sen ohjelman muistan. :eitietoo:

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 20:12  
+
0

Tisa sanoo:
^^ Niin keskusteltiin joo ja taisit itsekin sanoa, että et antaisi tämän "iljettävän meksikaanin" koskea koiraasi, joten kai voisi sanoa, että se jollain tavalla vaikuttaa myös sun käsitykseen sen kyvyistä kouluttajana..? Vai väitätkö, että nuo on täysin erillisiä asioita?



Ihan hänen koulutusmetodiensa takia en haluaisi hänen kouluttavan koiraani. Jos Millan näyttäisi Stillwelliltä en antaisi hänenkään kouluttaa koiraani. Sillä selvä.
Jos nyt ulkonäköön puututaan niin en haluaisi naapurin juopon punasilmäisen miehenkään koskea koiraani edes ulkona silitysmielessä, ihan vain ulkonäön perusteella.
Tämän kuitenkin selitin jo: Se on edelleen vain miinus, se ei vaikuta mielipiteeseeni metodeista.
Kuin katsoisi leffaa jossa on näyttelijä jonka ulkonäkö ei vain miellytä silmää. Mutta toisaalta pidän joistakin ei-silmää-miellyttävistä näyttelijöistäkin, ihan vain siksi että he osaavat näytellä :wink:

Olisikohan nyt tarpeeksi selkeästi. :roll:

saija81

saija81
Viestimäärä: 111

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 20:12  
+
0
Mä oon kattonu noita kaikkia. Ja lukenu Millanin kirjan. Sen kirjan jälkeen olin aika pettyny siihen tv sarjaan kun odotin hiukan enemmän kirjan perusteella ja niitten pätkien jotka olin löytäny netistä. Se hihnan toisessa päässä tyypin tarkotus on vissiin laittaa perhesuhteet kuntoon kun kaikki on kunnossa ni porukka jaksaa pitää koirallekin rajat. Viktoria Stilvellin koulutustyyli ja ohjelma on kyllä mun mielestä kaikkein paras. Kumpikin mies hoitaa ongelman alta pois ja se on siinä mitään ei selitellä ei edes sitä miten on pärjätty ilman kouluttajaa tai aina näytetään onnistunut lopputulos.

Tosiasiahan on että kaikkia koiraongelmia ei voi ratkaista. Yks syy on se että omistajalta puuttuu halu oikeesti tehdä vaaditut asiat tai hän ei jostain syystä pysty tekemään niitä. Joissain tapauksissa koira on sille ihmiselle aivan väärä tai sitten se on oikeesti luonnevikainen huonojen lähtökohtien vuoksi.

Ite oon kattonu kaikki maholliset mutta en oo vieläkään löytäny ratkaisua käsittelyongelmaiseen perhoseeni.

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 20:25  
+
0
^^ Jos voit vielä vähän täsmentää :twisted: No ei vaan, enköhän ymmärrä sun pointin. Kysyinkin aiemmin, että kykenetkö mielestäsi erittelemään täysin kouluttajan persoonan ja koulutusmetodit/taidot ja näköjään pystyt, mikä sinänsä on jo melko hyvä saavutus. Itselläni aina pikkiriikkisen vaikuttaa kouluttajan persoona siihen kuinka tosissani pystyn ko. henkilön opit ottamaan. Tosin Bradin tapauksessa opitkin on jo melko erikoisia, kuten tässä oli jo aiemmin kommentoitukin..

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 20:52  
+
0
^ Joo ehkä tämä tuli tosiaan ainakin omalta kannaltani selväksi.:peukku:
Ja toki, jos esimerkiksi joku kouluttaja olisi tässä kouluttamassa irl niin en voisi ikinä kuvitella tekeväni ihmisen kanssa yhteistyötä jos ei täysin nappaa, koska siitä kärsii eniten koira. Mutta se nyt vain on näiden ei-teeveekouluttajien kanssa ja jos sellaisen kanssa joskus yhteistyöhön tarvitsee ryhtyä. Toivottavasti ei.
Minulla ei nyt ajatus kulje selkeästi, pitää kirjoittaa kun on parempi ulosanti.

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Maanantaina, 12.04.2010 klo 22:23  
+
0

hännänheiluttajissa kouluttaja tulee kotiin, laittaa koiran väkisin maahan, käskee pitää mykkäkoulua (jääkausi?), kävelee lenkin edestakaisin pihalla koira hihnassa vyötäröllä kiinni ja *simsalabim*=koira on korjattu. varmaan on hyvä kouluttaja ja saa tuloksia aikaan mutta kun miettii itse ohjelmaa niin se on kyllä surkeimmasta päästä. siinä ei selitetä lainkaan mitä tapahtuu ja miksi ja koirat todella parantavat tapansa kuin taikaiskusta. tällaisena ainakin itse sen ohjelman muistan.



Mä taisin kattoo tätä ohjelmaa yhden kerran, ja huonointa mun mielestä ohjelmassa oli just se, että siinä ei tehty/sanottu mitään konkreettista. Mies vaan hoki, että omistajien täytyy olla johtajia, mutta ei sanonut, miten se käytännössä tapahtuu ja mitä tulisi tehdä. Ohjelman lopussa hihnassa kiskova koira ei enää vetänyt, mutta se, miten se saatiin aikaan, jäi arvoitukseksi. Johtajuudella ilmeisesti, mutta eipä selvinnyt, miten käytännössä johtajaksi ruvetaan...

Rorschack

Rorschack
Viestimäärä: 154

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Tiistaina, 13.04.2010 klo 04:37  
+
0

^ Eikö tuo riski ole aina olemassa? Onko se sitten sinusta kouluttajan vastuulla, jos omistaja ei osaakaan? En ole tainnut nähdä yhtään jaksoa, missä Millan olisi kehottanut omistajaa yksin selättämään koiran. Se Millanin tekemä selätys (tms. ehkä "rankempi" toimenpide) ja omistajan ohjaaminen ja asennemuutos ovat yleensä olleet ne jutut millä mennään eteenpäin.



Riski siihen että koulutus menee ketuiksi? Tietenkin, mutta tuskin väärään aikaan namin antaminen aiheuttaa niin suurta takapakkia kuin väärään aikaan ja väärin selätetty koira. En ole nähnyt niitä jaksoja minäkään, mutta kukapa tuon tietää mitä tapahtuu kouluttajan lähdettyä. Jokaisessa ohjelmassa.
Kyllä, sen Hännänheiluttajat-heebon nimi on Brad ja sen metodit pistää kyllä silmään aika pahasti. Se jatkuva hihnasta kiskominen tökkii aika pahasti vastaan, jossain jaksossahan oli musitaakseni ranskanbulldoggi mitä koulutaja nosti hihnasta niin kauan että koira istui. Siis etujalat oli ilmassa ja löysäsi sitten kun koira istui.
When God created a Man, she was only kidding.

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Tiistaina, 13.04.2010 klo 18:23  
+
0
Havainnoinpa keskustelusta seuraavaa: jos joku vastustaa koiran fyysistä alistamista, selättämistä jne., on joku heti urputtamassa "yy miten nakkia naamaan laittamalla ja kehumalla sitte ite korjaisit.. Etc." Nähdäkseni kukaan ei ole (tämän takia?) uskaltanut suoraan sanoa ruumilliseen kuritukseen perustuvia metodeja vastustavansakaan. Siis onko ongelmatilanteessa muka olemassa vaan kaks vaihtoehtoa - nakkia naamaan tai koira kyljelleen? No ei.

Millanin metodit on siitä vähän hankalia, ettei niitä varmaan koiransa ongelmien kanssa paininut, osaamaton ja mahdollisesti purruksi joutunut omistaja välttämättä oikein osaa käyttää. Viime jaksossa minkä näin oli mm. sänkyä aggressiivisesti puolustava mäyris, jonka Millan sai lopettamaan uhittelun tuosta vaan. Itsevarmuus, rauhalliset liikkeet ja päättäväisyys on sellasia juttuja mitkä koira näkee ja mitä se kunnioittaa. Oon katsellut vaan pari jaksoa, mutta missään niistä ei omistaja itse päässyt kokeilemaan miten koira toimii, Millan vaan tavallaan näytti miten asiat vois mennä paremmin.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Omp

Omp
Viestimäärä: 67

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 14:13  
+
0
Nykyään ihmiset on niin pihalla koiran kouluttamisesta/kasvattamisesta. Makupalat ja jääkaudet ja voi mitä vielä.
Koiria lellitään ja niille lässytetään niin ei mikään ihmekään kun tulee "kauhukakaroita".
Luetaan kaikenmaailman opukset ja ollaan pihalla kuin rauhoittavaa vetäny kani.
Ja ne jotka oikeasti komentaa koiria on kauheita sadisteja.

Sitten vielä ihmetellään kun koira tottelee miestä muttei sitä naista. Kyllä mua ainakin hävettäis jos mun auktoriteetti ei riittäis.

saija81

saija81
Viestimäärä: 111

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 14:27  
+
0
Kuri ja pahoinpitely on kuitenkin kaksi eri asiaa. Koiralta pitää vaatia asioita, mutta kyllä koiran saa tottelemaan ilman että roikottaa sitä hihnasta. Kyllä se riippuu myös koirasta millasta otetta se vaatii. Mutta ongelmakoirien omistajat tarvitsevat selkeitä ohjeita kuinka puuttua ongelmaan. Millanin ja kumppaneiden juttu ontuu siinä että ensin koira on ongelmainen ja sit se toimii kuin unelma. Missään vain ei kerrota miten siihen päästiin.

Ja kyllä omalla asenteella on merkitystä, mutta se ei paljoa lämmitä siinä vaiheessa kun yrität saada rimpuilevaa, rääkyvää ja purevaa koiraa puhtaaksi. Meillä on tehty väkisin ja selätetty ja herra ties mitä, mutta koira ongelmineen ei muutu miksikään. Ja kyllä kyseinen koira osaa perusasiat ja totteleekin, sen puhtaanapito ja yleinen hoitaminen ovat äärimmäisen hankalia.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 41
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28195
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545711
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään7
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 15:15)