Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 10.04.2010 klo 14:08

Telkkarin koirakouluttajat

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 41

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Perjantaina, 16.04.2010 klo 09:17  
+
0
Meillä käytetään murahtamista, taputusta ja Iitulle etusormea (siis etusormi pystyssä, tarkoittaa myös "odota") "fyysisenä" pakotteena. Samoin jos koira on tiellä, niin kävelen kohti ja yli, en väistä itse. Lenkillä hihnasta nyppäisy ja murahtaminen toimii vetämisen/edistämisen estäjänä, koska koirat tietää, että ihmisen edelle ei saa mennä kuin luvan kanssa. Tärkein pointti noissa "voimakeinoissa" on se,että korjataan sellaista käytöstä, johon koiralle on jo opetettu se oikea käyttäytymismalli, eikä sellaista, mihin sille ei ole opetettu mitään. Varsinaisessa opetuksessa on käytetty sitten kehumista ja nameja oikeasta käytöksestä, opettelun alkuvaiheessa ei noita murinoita ja muita käytetä.

Kerran olen Iitulle joutunut "selkäsaunan" (niskanahasta kiinni pitäen vetäisin sen pois, ärisin samalla ja pidin vähän aikaa ilmassa) antamaan, silloin kun se kiipeili pöydille ja varasti ruokaa. Sain sen rysän päältä kiinni, jolloin tuo oli ainoa keino kitkeä kyseinen käytös siitä pois kerralla. Ei ole sen jälkeen kiipeillyt pöydille eikä ole tarvinnut toista kertaa kajota.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

Omp

Omp
Viestimäärä: 67

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Perjantaina, 16.04.2010 klo 09:21  
+
0

Tärkein pointti noissa "voimakeinoissa" on se,että korjataan sellaista käytöstä, johon koiralle on jo opetettu se oikea käyttäytymismalli, eikä sellaista, mihin sille ei ole opetettu mitään.



:peukku:

Rorschack

Rorschack
Viestimäärä: 154

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Perjantaina, 16.04.2010 klo 10:41  
+
0
Minä olen kanssa siunaillut itsekseni tätä "namia tai hakkaamista" skenaariota, jos et kouluta koiraasi pelkästään namilla ja kehulla, senhän automaattisesti täytyy tarkoittaa sitä, että hakkaat sen henkihieveriin. Kyllä meilläkin nyppäistään hihnasta jos ohitustilanteessa sana "nätisti" on päässyt unohtumaan, tai vaihtoehtoisesti istutan ja jos sanan "istu" merkitys ei mene jakeluun, muistutan painamalla hanurin päältä. Saatan käyttää termiä pakote nyt väärin, mutta mielestäni nämä ovat pakotteita. Ja kuten aikaisemmin jo tuotiin julki, näitä voi käyttää koiralla joka on jo kerran oppinut asian.
Katsoin netistä yhtä Hännänheiluttajat jaksoa (en kokonaan, kiitos mokkulan) ja siinä oli tämä pariskunta kahden pienen koiran kanssa ja se pariskunnan mieshän lähti heti ohjelman alussa tökkimään kun Bradin sanomiset osui suoraan hermoon. Ja aika monessa jaksossa (ja ihan IRL), oli kyse sitten kenen tahansa kouluttajan ohjelmasta, eräs suurimmista ongelmistahan on tämä että omistajat toimivat eri tavalla. Toinen sallii ja toinen ei ja sitten ihmetellään miksi koira on sekaisin. Viimeksi eilen illalla kävin itse keskustelun aiheesta "otetaanko pentu sänkyyn nukkumaan?" Juu ei, pentu ei tule jos ei tule vanhempikaan ja tämä tepsi, siihen loppui puheet koiran uudesta nukkumapaikasta :lallati: Minä itse en henk.koht. pidä ajatuksesta, että toiselle koiralle sallittaisiin asioita, mitkä toiselta on selkeästi kielletty. Vaikka koira ei osaisikaan ajatella että "voi video, miks toi saa ja minä en?" on huomattavasti helpompaa kohdella molempia samoilla pelisäännöillä.
When God created a Man, she was only kidding.

Omp

Omp
Viestimäärä: 67

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Perjantaina, 16.04.2010 klo 13:58  
+
0
^ Amen for that.

Meillä tolla kirpulla on ihan samat säännöt kuin isommallakin koiralla. Se ei ole mikään pehmolelu mitä pitää kohdella hellemmin kuin muita koiria.

Fixi

Fixi
Viestimäärä: 130

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Lauantaina, 17.04.2010 klo 10:51  
+
0
Sanompa oman mielipiteeni, kun tätä olen pikkaisen seuraillut.

Hännänheiluttajien Bradia en itsekään ymmärä.
Outo metodeja sekä jotenkin se Bradin olemus aivain iske.

Stilwell käyttää hyviä keinoja ja "helpompaa" tekniikkaa kuin Millan.
Stilwell käyttää perinteisiä keinoja. Seuraan ohjelmaa useasti ja siitä saa hyviä vinkkejä tulevaisuuden varalle, kun vielä ei ole sitä omaa koiraa.

Millan taas on täällä palstalla saanut paljon vastalauseita.
Millaninhan periaate on koirapsygologia. Tykkään myös seurata Millanin ohjelmaa.

Millan ja Stilwell :peukku:
Brad :eek:

sufi

sufi
Viestimäärä: 639

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Lauantaina, 17.04.2010 klo 18:47  
+
0

Millaninhan periaate on koirapsygologia.



Aika kivuliasta psykologiaa esimerkiksi noi piikki- ja sähköpannat sekä muut kovat pakotteet.
Team Puikkonokat & Läskipäät

Fixi

Fixi
Viestimäärä: 130

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 10:36  
+
0
sufi, piikki- ja sähköpannat? En ole kyllä itte huomannut.

Taas mut ymmärretään väärin...

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 10:53  
+
0
^^ Onkohan sufi nyt varmasti ihan aikuisten oikeasti katsonut Koirakuiskaajaa?

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 13:43  
+
0
^ & ^^ 2 kautta Koirakuiskaajaa katsoneena olen huomannut, että kyllä siellä niitä sähkö- ja piikkipantoja vilahtelee käytössä Millanilla.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 14:06  
+
0
^ Aijaa. Olen sitten vain autuaasti onnistunut välttämään kyseiset jaksot. Yhden tai kaksi jaksoa muistan missä on ollut piikkipanta koiran OMISTAJALLA alunperin käytössä, mutta kertaakaan en ole nähnyt sellaista missä Millan itse sellaista ehdottaisi, saati sähköpantaa.

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 15:25  
+
0
^juu, minäkin olen ehkä vain 10 jaksoa katsonut kuiskaajaa ja yhden piikkipannan nähnyt Millanin puolesta, ei omistajien. Isovillakoira joka riehaantui kun auto tuli vastaan/takaa niin laittoi piikkipannan ja nyki sitten siitä että rauhottaisi. Miksi ei voinut tavallisella pannalla nykiä, ei se koiran tuntoaisti ole huono :roll:

sufi

sufi
Viestimäärä: 639

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 16:22  
+
0
Oon kattonu ihan tarpeeksi, kiitos kysymästä.

Edit. Laitetaan nyt linkkikin selvennökseksi teidän psykologiasta:

sähköpanta koulutusta
Team Puikkonokat & Läskipäät
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 18.04.2010 klo 16:42)

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 16:34  
+
0
^ Jep, siltä vaikuttaa.. Yksi piikkipanta ja kauhistelu alkaa.

Se on kyllä hauska juttu miten sitä omaa mielipidettään ja tapaa tehdä asioita voi pitää sinä ainoana oikeana.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 18.04.2010 klo 16:34)

sufi

sufi
Viestimäärä: 639

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 16:54  
+
0
No mun mielestä ei koirankoulutukseen kuulu piikki- eikä sähköpannat. Vastustan niitä sen verran paljon, että jos joku on niiden käytön puolella, niin en todellakaan pidä häntä hyvänä koirankouluttajana.
Millanin tapa kouluttaa on muutenkin kyseenalainen pakotteineen (mm. koiran kuristaminen), että jo ilman järkyttäviä apukeinojaankin hän on kuvottava.

Ja en ole kuitenkaan ihan yksin tämän mielipiteeni kanssa. Löytyy Anti-ryhmä esimerkiksi täältä ja täälläkin on aika monta allekirjoitusta.

Herra on päässyt myös esimerkiksi uutisiin, kun kouluttajat haluavat kertoa, että Millan tekee koirista tikittäviä aikapommeja metodeillaan. Millan saattaa koirat opitun avuttomuuden tilaan, joka aiheuttaa stressiä ja sitä kautta niin fyysisiä kuin henkisiä ongelmia.

Ja se, jos hänellä on joitain hyviä juttuja ei kiinnosta pätkän vertaa, koska pitää olla aika rankasti hakoteillä käyttääkseen tuollasia pakotteita. Siitä, jos joku häntä fanittaa ja tykkää piikkipannoista jne., niin täytyy kyllä todeta, etten vain voi ymmärtää.

Edit. Tossa vielä yks lukemisen arvoinen linkki.
Team Puikkonokat & Läskipäät
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 18.04.2010 klo 17:24)

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 17:28  
+
0
Itse henk. koht. en jaksa uskoa yhdenkään kouluttajan ylivertaisuuteen enkä kyllä yleensä tuomitse ketään sen perusteella, että ko. henkilö käyttää toisinaan arveluttavia metodeja. (Brad olkoon poikkeus, en vaan pysty sulattamaan sitä hörhöä.) Nämä vastakkainasettelut ovat suorastaan mielenkiintoisia, kun palsta on täynnä joko-tai -ihmisiä. Joko juttelet koiralle mukavia vähintään metrin jatkuvan etäisyyden päästä tai hakkaat sitä, siinä välissä ei ole mitään tietenkään.

Ihmettelen jo itseänikin, että jaksan näinkin paljon vaahdota näistä asioista, koska mulle kuitenkin pääasia on se, että mun elämä koiran kanssa on sujuvaa. En ole valmis uhraamaan itseäni että koirat, nuo uuden ajan jumalat, ovat varmasti tyytyväisiä, eikä kiinnosta koirien sielunelämäkään muuta kuin sen verran, että se tottelee eikä elä missään jatkuvassa kivussa ja tuskassa (henkisessä tai fyysisessä).

Odotan siis innolla, että nämä Millanin luomat "tikittävät aikapommit" räjähtävät ja eläinten parhaat ymmärtäjät (mitkälie kukkahattutädit ja -sedät) pääsevät paatostamaan ja valistamaan meitä tietämättömiä ja tyhmiä. Hohhoijaa..
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 18.04.2010 klo 17:30)

sufi

sufi
Viestimäärä: 639

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 17:36  
+
0
Eli sun mielestä on kukkahttu, jos vastustaa sähköpantoja? Jep. Näillä mennään.

Tuttu itseasiassa heitti hyvän vertauksen tohon ajatukseen "ko. henkilö käyttää toisinaan arveluttavia metodeja.", että jos äijä hakkaa vaimonsa vain jouluna ja juhannuksena, niin eikö se olekaan sitten loppu vuotena vaimonhakkaaja?

Eli juu, kukkaillaan sitten jos se siitä on kiinni. Mun mielestä lapsia ei saa hakata, eikä vaimoja saa hakata (kumpaakaan ei edes jouluna ja juhanuksena), eikä koiria saa hakata eikä niillä myöskään saa käyttää sähköpantaa. Piste.
Team Puikkonokat & Läskipäät

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 17:47  
+
0
^ Repesin tuohon pisteeseen :nauru: (Jos tarpeeksi usein kitisen, niin saisinkohan tänne sen oikeasti nauravan hymiön takas :shifty:)

En kyllä näe oikein soveliaana edelleenkään verrata ihmisiä/ihmislapsia ja koiria. Kyllähän moinen vertaaminen tietty kertoo jotain ihmisen asennoitumisesta koiriin.

sufi

sufi
Viestimäärä: 639

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 18:05  
+
0
No jos sun mielestä koiran hakkaaminen on jees ja asiassa on nauramisen varaa, ni omapahan on häpeäs. Mun mielestä siinä ei oo mitään naurettavaa. Ei vertauksissa, eikä muutenkaan.
En usko, että oot hirveesti tehny töitä esimerkiksi koirien kanssa, joita on piesty, kun asia on sulle noin leppoinen.
Team Puikkonokat & Läskipäät

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 18:13  
+
0
^ No sepä se, kun en suhtaudu tähän asiaan kovin intohimoisesti, niin ei ole tuo vannekaan ihan niin kireällä ku esim. sulla tuntuu olevan. Enkä ole koirankaan kans joutunu tekemään hirveästi töitä, se on ollut melko helppo koulutettava (täsmennetään vielä että sitä ei tietääkseni ole myöskään kasvattajan luona piesty eli ei ole sellaista taustaa). Silti mua huvitti tuo sun "Piste." kun olen sitä kuullut viimeksi ehkä ala-asteella käytettävän. Enkä vieläkään ole missään vaiheessa väittänyt, että minusta olisi ok hakata koiria, kiitos kuitenkin sanojen laittamisesta suuhun. Mun korvaan silti kalskahtaa aina kun koiria ja ihmisiä verrataan, varsinkin noinkin suoraan kuin tuossa aiemmin. Kun ei ne vaan ole sama asia. Piste. (Oli vaan pakko :nauru:)
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 18.04.2010 klo 18:17)

sufi

sufi
Viestimäärä: 639

VS: TELKKARIN KOIRAKOULUTTAJAT - Sunnuntaina, 18.04.2010 klo 18:16  
+
0
Niin, ihmiset pystyy jopa hakemaan apua. Koirat ei.

Edit. Sähköpanta on kivuntuottamiskyvyltään varmasti verrannoillinen lyömiseen ja sen käyttö ei sua haitannut. Se kertoo siitä, ettei fyysisen kivun tuottaminen koiralle ole sun mielestä väärin. Siksi vertaus hakkaamiseen.
Team Puikkonokat & Läskipäät
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 18.04.2010 klo 18:21)

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 41
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 21:45)