Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Torstaina, 06.05.2010 klo 13:05

Työ

Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: TYö - Keskiviikkona, 06.06.2012 klo 17:20  
+
0
Jos täällä on joku palkanlaskennasta enemmänkin tietävä ihminen, niin neuvoja otetaan ilolla vastaan (yksärillä tarkemmin).
Olin lyhyessä työsuhteessa pari viikkoa ja mielestäni sain väärin palkkaa, siis liian vähän. Oon noita numeroita nyt pyöritellyt, mutta en saa niitä täsmäämään.. Kyse on ihan pienestä summasta, noin 10e väärin, mutta periaate kun kuitenkin on se, että palkan pitää olla oikein!
Palkkalaskelmaa ei ole (vielä), mutta tullee huomenna tai ainakin tällä viikolla postissa. Mutta kun asia vaivaa niin hemmetisti nyt..
ja jos valitan asiasta, niin ei varmaan riitä että pomolle pistän viestiä. Hänhän sen palkan on alunperinkin laskenut (minimaalinen firma). Joten pitäs ottaa jonnekin muualle yhteyttä jos siihen homma menee, mutta kynnys tuntuu kauheen korkeelta, varsinki kun tosiaan summa on pieni.

Voe huokaus. Kyllä pääsis elämässä helpommalla kun ei ois itte niin tarkka :D

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: TYö - Keskiviikkona, 06.06.2012 klo 17:22  
+
0
^Mä en sinuna laittaisi toiminimeä pystyyn vaan liittyisin osuuskuntaan, jos tuohon c-vaihtoehtoon päädyt. Mikäli aloitat toiminimen menetät käytännössä mahdollisuudet työttömyysturvaan, jotain soviteltua päivärahaahan vois tommosen 2,5 päiväisen homman ohella tulla.

Osuuskunnan kautta toimitaan yrittäjämäisesti eli ollaan itse vastuussa siitä, miten omat työnsä hoitaa mutta osuuskunta hoitaa sitten (vähän osuuskunnasta riippuen) laskutuksen, palkanlaskun sekä kirjanpitoasiat. Osuuskunnan kautta tehdessäsi oot oikeutettu työttömyysturvaan aivan kuten missä tahansa "tarvittaessa töihin kutsuttava" työsuhteessa. Jos tahdot enemmän tietoa osuuskuntatoiminnasta niin laita mulle vaikka yksäriä, niin kerron tarkemmin. Oon itse siis töissä yhdessä osuuskunnassa.

Toki toimiminen toiminimen kautta on halvempaa, jos itse hoitaa kaiken laskutuksen, kirjanpidon jne. mutta toi työttömyysturva on aika iso asia. Edes toiminimen lopettaminen ei välttämättä riitä siihen, että työttömyysturvan piiriin taas mutkattomasti pääsee.

MUOKS. Mondial, oothan huomioinut kaikki sotut, työttömyysturvat jne.? Tommosessa oletettavasti aika pienessä palkassa se parin prosentin maksu vois selittää sen kympin?
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 06.06.2012 klo 17:24)

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: TYö - Keskiviikkona, 06.06.2012 klo 17:38  
+
0
^ mielestäni oon huomioinut kaikki tollaset palkasta vähennettävät maksut. SIlti ei luvut täsmää.. Palkkakuitin saavuttua pääsen paremmin tutkimaan asiaa, mutta nyt jo valmiiks tätä pohdin ja pähkäilen.

edit. ja oikeastaan pitäisi kai olla vielä muutama kymppi lisää päälle, kun minusta minulle kuuluu lomakorvaus.. mutta kaipa nämä hommat ajan kanssa selviää. Jännittää vaan kauheesti, kun en halua riidellä, vaatia, väitellä, ja pelkään että jään ihan alakynteen jos alan änkyttää jostain puuttuvasta rahasta.
Mutta live and learn, uus kokemus tämäkin :)
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 06.06.2012 klo 17:55)

Zohjo

Zohjo
Viestimäärä: 65

VS: TYö - Torstaina, 07.06.2012 klo 14:04  
+
0
Mondial, reilusti vaan yhteyttä työnantajaan. Minä aikoinaan valitin Osuuskaupalle väärin lasketusta palkasta ja olinpa aivan oikeassa, sain reilun satasen lisää.
Aina kannattaa itse tarkistaa ja vaikka esittää tarkituslaskelma palkanlaskijalle. Virheitä sattuu kaikille joskus laskuhommissa.

Itse olen kesätyöläisenä Lidlissä. Mukavaa hommaa, mukava liksa, en valita.

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: TYö - Torstaina, 07.06.2012 klo 14:10  
+
0
Palkasta vähennettäviä on TYEL 5,15%, työttömyysvakuutus 0,6% eli yht 5,75% ja mahdollinen liiton maksu jos kuuluu ja on tehnyt työnantajan kanssa sopparin ja sitten tietenkin verot oman prossan mukaan. Kannattaa myös muistaa että A vaihtoehdolla se vero saattaa olla enemmän, mitä se olisi sillä B vaihtoehdolla, koska se lasketaan päiväkohtaisesti.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

Frosty

Frosty
Viestimäärä: 956

VS: TYö - Torstaina, 07.06.2012 klo 14:24  
+
0
Kävin tänään haastattelussa rekryyn ja jo huomiselle sain ensimmäisen työkeikan! Jee! Kesätöitä en siis ollenkaan hakenut, kun ajattelin, että keikkatöitä riittäisi ja niinhän noita näkyy riittävän, sekä sijaisen hommia. Saa itsekin vähän päättää milloin lomailee ja miten paljon haluaa tehdä töitä. Tykkään kyllä! :peukku:

Vaikka huominen kyllä vähän jännittää kun pitäisi sitten yrittää antaa itsestään tosi reipas ja ammattimainen kuva! :eek:
SLK N Sani -03
SPK N Ansa -10

Zohjo

Zohjo
Viestimäärä: 65

VS: TYö - Torstaina, 07.06.2012 klo 23:17  
+
0

eetla kirjoitti:

Palkasta vähennettäviä on TYEL 5,15%, työttömyysvakuutus 0,6% eli yht 5,75% ja mahdollinen liiton maksu jos kuuluu ja on tehnyt työnantajan kanssa sopparin ja sitten tietenkin verot oman prossan mukaan. Kannattaa myös muistaa että A vaihtoehdolla se vero saattaa olla enemmän, mitä se olisi sillä B vaihtoehdolla, koska se lasketaan päiväkohtaisesti.


Muuten ihan oikein, mutta prosentteja ei voi laskea yhteen, tulee väärä tulos.
Jokainen prosentti(kerroin) lasketaan yksittäin kertomalla palkasta. Esm 1200e x 0,9485 x 0,994.

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: TYö - Perjantaina, 08.06.2012 klo 08:55  
+
0

eetla kirjoitti:

Palkasta vähennettäviä on TYEL 5,15%, työttömyysvakuutus 0,6% eli yht 5,75% ja mahdollinen liiton maksu jos kuuluu ja on tehnyt työnantajan kanssa sopparin ja sitten tietenkin verot oman prossan mukaan. Kannattaa myös muistaa että A vaihtoehdolla se vero saattaa olla enemmän, mitä se olisi sillä B vaihtoehdolla, koska se lasketaan päiväkohtaisesti.



Zohjo kirjoitti:

Muuten ihan oikein, mutta prosentteja ei voi laskea yhteen, tulee väärä tulos.
Jokainen prosentti(kerroin) lasketaan yksittäin kertomalla palkasta. Esm 1200e x 0,9485 x 0,994.



Missä koulussa sulle on noin opetettu, mä olen kuitenkin tehnyt näitä hommia jo kohta 10 vuotta ja ainakin mulle on näin opetettu, eikä tilintarkastajat, verotarkastajat tai palkanlaskentaohjelma ole minun laskuistani vikaa löytäneet. Eli kaikki prosentit lasketaan ja vähennetään siitä bruttopalkasta, ei mistään mistä on jo jotain prosentteja vähennetty. Tarvittaessa bruttopalkkaan lisätään luontaisedut.

Eli jos tienaat tonnin, veroprosenttisi on 20, niin silloin sulle käteen jäävä osuus on
vero -200 (1000x0,20)
Tyel -51,5 (1000x0,0515)
Työt vak. -6 (1000x0,006)
=742,50 € (nettotulo)

Muoks. eli periaatteessa voi laskea 1000 € x 0,7425 (20%+5,15%+0,6%=25,75%)
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011
(Viestiä on muokattu perjantaina, 08.06.2012 klo 08:57)

Zohjo

Zohjo
Viestimäärä: 65

VS: TYö - Perjantaina, 08.06.2012 klo 15:50  
+
0
Luehat huolella viesti kun siihen vastaat. Ihan sitä tarkoitin, että prosentteja ei voi laskea yhteen tai tulos muuten vääristyy. Eli tämä "periaatteessa voi laskea 1000 € x 0,7425" on siis väärin. Eihän se paljoa heitä, mutta jos aikoo tehdä tarkistuslaskelman niin silloin sillä on väliä. /
Loistavasti väärinymmärretty. Juuri nimenomaan sitä tarkoitin, että jokainen vähennys on laskettava erikseen palkasta. Ainakin omissa palkkalaskelmissani on erikseen mainittu jokaisen vähennyksen suuruus, niin kuten sanoin, että tarkistusta varten jokainen on laskettava erikseen. Eipä siinä sen kummempaa. Eri asia, jos lasketaan käteen jäävää palkkaa.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 08.06.2012 klo 15:58)

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: TYö - Perjantaina, 08.06.2012 klo 15:53  
+
0

Zohjo kirjoitti:

Luehat huolella viesti kun siihen vastaat. Ihan sitä tarkoitin, että prosentteja ei voi laskea yhteen tai tulos muuten vääristyy. Eli tämä "periaatteessa voi laskea 1000 € x 0,7425" on siis väärin. Eihän se paljoa heitä, mutta jos aikoo tehdä tarkistuslaskelman niin silloin sillä on väliä.



Olet väärässä.

Muoks. toivottavasti et ole palkanlaskijana ja tee "tarkastuslaskemia" tuolla omalla tavallasi, sillä silloin se firma mikä niitä palkkoja maksaa on kusessa kun tulee se päivä kun työttömyysvakuutusmaksuja ja Tyellejä tilitetään.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011
(Viestiä on muokattu perjantaina, 08.06.2012 klo 15:58)

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: TYö - Perjantaina, 08.06.2012 klo 15:59  
+
0

Zohjo kirjoitti:

Luehat huolella viesti kun siihen vastaat. Ihan sitä tarkoitin, että prosentteja ei voi laskea yhteen tai tulos muuten vääristyy. Eli tämä "periaatteessa voi laskea 1000 € x 0,7425" on siis väärin. Eihän se paljoa heitä, mutta jos aikoo tehdä tarkistuslaskelman niin silloin sillä on väliä. /
Loistavasti väärinymmärretty. Juuri nimenomaan sitä tarkoitin, että jokainen vähennys on laskettava erikseen palkasta. Ainakin omissa palkkalaskelmissani on erikseen mainittu jokaisen vähennyksen suuruus, niin kuten sanoin, että tarkistusta varten jokainen on laskettava erikseen. Eipä siinä sen kummempaa. Eri asia, jos lasketaan käteen jäävää palkkaa.



Mitä ihmettä sä sekoilet?

Muoks. mun laskelmani on sentilleen oikein.
Se on yks paskanmaku lasketko sä vähennettävät prosentit yhteen vaiko kaikki erikseen, kun lopputulos on sentilleen sama. Vai minkä tuloksen sinä noista mun prosenteistani saat?

Muoks 2
Siis se käteenjäävä palkkahan on bruttopalkka miinus sosiaalikulut ja verot (eli sama asia). Tiesti jos jotain kotteja on niin ei ole sama, mutta muuten.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011
(Viestiä on muokattu perjantaina, 08.06.2012 klo 16:09)

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: TYö - Perjantaina, 08.06.2012 klo 16:35  
+
0
Zohjo ilmeisesti virheellisesti olettaa, että jos palkka ois 1000 e, siitä laskettaisiin ensin se veroprosentin mukainen -200 e, jolloin jäljellejäävä summa ois 800 e, josta taas vähennettäisiin tyel 5,15 %, jolloin jäisi 758,80 e, josta jälleen vähennettäisiin jne.
Mutta noi TYEL ym. lasketaan siitä bruttopalkasta eikä siitä mikä ois netto pelkän veron jälkeen.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: TYö - Perjantaina, 08.06.2012 klo 16:54  
+
0
Miten voi olla, että työkseen tällaista tekevät ihmiset eivät osaa vaan laskea oikein? Ja jotkut eivät taida tietää perusperiaatteitakaan. Mulla on ollut hurjasti ongelmia palkanlaskennan kanssa, ja oikeasti hyvä ja osaava palkanlaskija on kultaakin kalliimpi kun silloin homma toimii eikä se oma aika mene ihan turhiin selvityspyyntöihin, lisäselvityspyyntöihin ja selvityksenselvityksenselvityksiin tai korjauksenkorjauksenkorjauksiin.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: TYö - Keskiviikkona, 10.06.2015 klo 17:03  
+
0
Mua jäi mietityttämään yks asia, ku kuuntelin viime viikolla pääsykokeissa kahen tytön keskustelua. He puhu siis kesätöistä, joita kummallakaan ei ollu. Toinen sit rupes luettelemaan töitä, joita ei halua tehdä: kaupan kassa, tarjoilija, puhelinmyyjä, eikä kuulemma ainakaan siivous. Sit he totes yhessä, et ei siinä kauheesti opiskelijoille tarjolla olevia töitä jäänykkää jäljelle. Töitä ei oikeestaan ollu ees etitty, koska tarjolla on tosiaan pääasiassa just noita töitä, mitkä heille ei kelpaa.

Mulla on aina ollu sellanen ajatusmaailma, et jokanen työkokemus on arvokas ja vaikka mieluummin sit siivoon, ku oon kokonaan vailla kesätöitä. Tiiän, että nykyään on vaikeeta saada kesätöitä, edes sitä siivoomista, mutta jotenkin kuulosti niin oudolta, et töitä ei oo ees haettu, koska tarjonta on mitä on. Mähän oon siivonnu kaikki kesät, ku oon yliopistossa ollu, ensin hotellihuoneita ja nyt muualla yleisiä tiloja. Ymmärrän, että siivous tuskin on kenenkään unelmatyötä, mutta eikös sitä kuitenkin jaksais tehä esim. yhen kesän? Oisitteko te mieluummin kesän työttömänä ku siivoaisitte?

Millasia kesätöitä muilla on? Mä oon ihan tyytyväinen mun kesätyöpaikkaan, koska mulla on säännölliset työajat ja viikonloput aina vapaat. Joku kaupan kassana työskentely ei mua niin kiehdo epäsäännöllisten työaikojen takia, et siinä mielessä siivoon ihan mielelläni ja lähen joka päivä kahelta kotiin. :hymy:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 10.06.2015 klo 17:04)

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: TYö - Keskiviikkona, 10.06.2015 klo 17:27  
+
0

Tutuli kirjoitti:

Oisitteko te mieluummin kesän työttömänä ku siivoaisitte?



En todellakaan olisi, siivoustyöhän on varmaan loppupeleissä ihan mukavaa varsinkin tälläiselle vähän epäsosiaaliselle tyypille. :cool: Oon hakenukin montaa siivoojan paikkaa, mutta ei ole tärpännyt.

Mielummin tekisin siivoushommaa kun kaupankassaa, oon kaupassa jo asiakkaanakin hermoraunio kun muut asiakkaat on aina niin hemmetin urpoja, niin mitenhän pärjäisin kassatätinä? Paikoillaan istumista siihen lisäksi vielä mikä saa miut ahistumaan vartissa ihan paniikkikohtauksen partaalle. :nauru:

Mut summa summarum, harmittaa näin jälkikäteen kun ei koskaan pakotettu nuorena kesätöihin, voisi olla vähän paremmat tiedot ja taidot. Sain rahaa tekemättä mitään ja laiskana tyyppinä en varmana vapaaehtoisesti hakenut mihinkään. CV ei näytä järin hyvältä nykyään. :roll:
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

Nauru

Nauru
Viestimäärä: 281

VS: TYö - Keskiviikkona, 10.06.2015 klo 17:46  
+
0
Kyllä mäkin mielummin siivoaisin, kuin olisin työttömänä. Noista aiemmin listatuista vain puhelinmyynti on sellainen, jonka mieluiten jättäisin välistä. Ei enää ikinä. :nauru:

Mun työkokemus koostuu suurimmaksi osaksi keikkatöistä, omalta alalta onneksi. Alaikäisenä tuli vietettyä kesät joko mansikkapellolla tai lastenvahtina, sittemmin olen tosiaan heittänyt keikkaa päiväkoteihin ynnä muihin. Se on ollut ihan arvokasta työkokemusta ja varmasti palkitsee sitten, kun on aika hakea oikeita töitä, mutta kesätyömarkkinoilla se ei ihan sitä parasta valuuttaa ole ollut. Johonkin kaupan kassalle on turha haaveilla, kun kokemusta ei ole. Siivousfirmatkin tuntuu kovasti arvostavan edes jonkinlaista kokemusta. Mielummin ottaisin siis kyllä jonkun vähän ei-niin-kivan-kesätyöpaikan, kuin olisin työttömänä. Ja oikeastaan nytkin, on tämä keikkatyö sen verran epävarmaa ainakin kesäisin, kun lapset lomailee ja päiväkodit on kiinni. :neutral:

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: TYö - Keskiviikkona, 10.06.2015 klo 19:38  
+
0
Täällä myös yksi, joka teki aikoinaan monet kesät siivoushommia. Ei ne aina kovin kivoja ollut (joskus olikin :hymy:), mutta mäki ajattelen, että kaikki työt on opettanu jotain ja näyttää CV:ssä paremmalta kuin ei-mitään.

Tulee vaan heti mieleen pissikset, joilla pitäis kyllä olla kaikki muotihepenet ja sisustukset viimeisen päälle yms. yms., mutta sit ei olla valmiita tekemään oikeita töitä sen materian eteen.. :roll:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Kadaver

Kadaver
Viestimäärä: 4330

VS: TYö - Keskiviikkona, 10.06.2015 klo 20:34  
+
0
Mä olen aina tehnyt töitä. 13-vuotiaana mut laitettiin haravoimaan hautausmaata, ikävuosien 14-18 kesät vietin istuttamassa puita. Lukion jälkeen pääsin jouluapulaiseksi Prismaan ja sitä kautta sitten oon päässyt erilaisiin hommiin. Nykyään tosiaan on sellainen tilanne, että löydän hyvän CV:n avulla töitä suhteellisen helposti, ja olenkin tällä hetkellä oman alan työpaikassa. Kädet vain kyynerpäitä myöten ristiin, että jatkoa piisaisi syksylläkin. :peukku:
"Your husband is gay, your husband is gay, he wasn't born like that, you made him that way..."

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TYö - Keskiviikkona, 10.06.2015 klo 20:36  
+
0
Mä olen siivonnut, ollut kahvilassa, kaupan kassalla, hautausmaalla, kaupungin puutarhalla, maalaushommissa, ajanut trukkia, tarjoillut, istuttanut... Opiskeluaikana oonkin saanut tehdä jo oman alan hommia, mutta aika kirjavan kattauksen sitä on näköjään ehtinyt. Siivous oli musta noista hommista ihan kärkipäässä, kun sai siivota pientä ja tosi kliinisen siistiä pankkia aukioloaikojen ulkopuolella.
Rise to reset the world.

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: TYö - Keskiviikkona, 10.06.2015 klo 20:54  
+
0
Peukkuja täältä Kadalle ja kaikille muillekin töitä etsiville :peukku:

Ootte varmaan ihan :O kun kerron, että silloin kun valmistuin (silloisesta kauppakoulusta, nykyään ei semmoista taida ollakaan? Oisko nyky tradenomi vastaava?)
No, enivei. Menin ensimmäiseen kesätyöpaikkaan 1.6.76 ja sille tielle jäin kun 1.9. samana vuonna sain vakipaikan. Sitä ensimmäistä työpaikkaa kesti 34 vuotta, kunnes meitä sitten tuta -syistä irtisanottiin...
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

  Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28215
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545741
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 07.05.2024 klo 12:30)