Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Torstaina, 24.03.2011 klo 17:55

Uskonasiat

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 9

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: USKONASIAT - Maanantaina, 28.03.2011 klo 00:22  
+
0

SanttuJ kirjoitti:

Koska luomiskertomuksia löytyy myös muista teoksista kuin Raamatusta, niin tulisi varmaan kilpailuttaa evoluutioteorian kanssa myös esimerkiksi Kalevalan versio maailman syntyminen sotkan munasta tai Kreikkalaisessa mytologiassa esitetty Jumalten synty?



Pakko vaan sanoa että hajosin tolle kalevalalle. :nauru:
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

hupellus

hupellus
Viestimäärä: 228

VS: USKONASIAT - Maanantaina, 28.03.2011 klo 08:12  
+
0

Vanis kirjoitti:

Tiede ja uskonto tulee ehdottomasti pitää erillään toisistaan, ja oppilaiden tulee tietää mikä on tietoa ja mikä uskoa.



Ehdottomasti samaa mieltä.

Minä uskon sekä evoluutioteoriaan että luomisoppiin (=evoluutioteoria totta mutta Jumala kaiken takana, ei sitä luomiskertomustakaan oo tarkotus kirjain kirjaimelta lukea) mutta ei tulis mieleenkään että kouluissa alettais mantsantunnilla näin opettamaan.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: USKONASIAT - Maanantaina, 28.03.2011 klo 11:13  
+
0
^^Painettua sanaa kaikki tyynni, joten tämän vuoksi myös totena tulkittakoon :paapatus::nauru:

Tuli tuosta uskonnon sekoittamisesta tieteeseen mieleen se, ku mun pikkosisko luuli vielä ihan aikuisenakin, et naisella on yksi kylkiluu vähemmän kuin miehellä. :ttou::nauru: Minusta tämä summaa aika hyvin sen, miksi uskonnon opetuksen tulis olla erilaista kouluissa. Lapset kun on himpun verran vaikutuksille altiita, eikä osaa kyseenalaistaa asioita samalla tavalla kuin aikuiset.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: USKONASIAT - Maanantaina, 28.03.2011 klo 12:12  
+
0

Vilkko kirjoitti:


1) Näitä piti vielä kommentoida, että hiukan on vanhentunutta tietoa... Tuskin enää kukaan väittää, että maailma olisi tosiaan sen 6000 vuotta vanha. Joskus silloin keskiajalla varmaan väitettiinkin tuota ihan vakavissaan. Tuo laskelmahan perustui joidenkin munkkien räknäilyihin, jotka eivät osanneet ottaa huomioon sitä, että Raamatussa ei aina edetä kronologisesti, ja saatetaan harpata monien vuosien tai vuosisatojen yli tuosta noin vain. Ja että siinä käytetty kieli on monessa kohtaa symbolista, ihmisten on täytynyt vajavaisin sanoin yrittää selittää asioita, joille ei ole sanoja. Tästä hyvänä esimerkkinä Johanneksen Ilmestys. Ja sanotaanpa siellä myös, että yksi päivä on Jumalalle kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä. Että se niistä laskuista.

2) Joo, kummeilta on joskus historian alkuhämärässä kysytty noin kastekaavassa, mutta ei kysytä enää. Ehkä tämä tuntemasi pappi vielä käyttää vanhaa kaavaa, mutta ei minulta tuollaista kysytty vuonna 2008 kun kummipoikani kastettiin. Ja mitäs karmivaa siinä on, jos ihminen sanoutuu irti Perkeleen vallasta? Kukaan ei nykyään enää puhu asioista noin suoraan ja vanhoilla nimityksillä, mutta minusta on mahtavan suoraselkäistä julistaa hylkäävänsä perkeleen!



1) Ei se mitään vanhentunutta tietoa ole. Tietoahan se ei tietenkään ole, uskostahan tässä on kyse (synonyymi tälle on luulo). Suomessa on iso määrä fundamentalisteja, jotka suuttuvat jo epäilyistä, ettei raamattu olisi kirjaimellisesti ja sanasta sanaan totta ja jumalan sanaa. Eikä tämä perustu mihinkään munkkien räknäilyihin, vaan on edelleen kenen tahansa raamatusta laskettavista.

Siellä jossakin niistä evakeliumeista luetellaan koko sukulinja Aatamista Jeesukseen. Näin saadaan vähän reilut 2 000 vuotta. Se loput 2 000 vuotta saadaan Jessen väitetystä syntymäpäivästä tähän päivään. Mielenkiintoista on, että olet siis valmis myöntämään, että raamattu ei olekaan totta. Tuo "tuhat vuotta ja yksi päivä" -jaaritus kun ei mainitusta syystä selittäisi e.m. laskentatavalla saatua ihmiskunnan ikää, joka siis olisi reilut 4 000 vuotta!

2) Mitä taas tulee tuohon kastekaavan kukkaseen, niin ei ole kyse mistään historian alkuhämäristä. Parisen vuotta sitten näin TV:ssä kastetilaisuudesta kuvatun filmipätkän, jossa tätä "Perkeleen häätöä" käytettiin. Se sai minut vähän tiedustelemaan asiaa. Olenkin kuullut, että sitä edelleen käytetään. Sinä siis todistat, että kun kummipoikasi kastetilaisuudessa sitä ei käytetty, niin sitä ei käytetä enää lainkaan. HUH HUH! Raamatussa tosin on kehotus selittää asiat parhain päin, mutta en ole tiennyt että se tarkoittaa asioitten tarkoituksellista vääristelyä. Siksi toiseksi, jos kysytään luopuuko joku Perkeleestä, niin kysymys sisältää ajatuksen, että henkilöt ovat kaveeranneet kyseisen tyypin kanssa! Se(kin) siinä on karmivaa.

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: USKONASIAT - Maanantaina, 28.03.2011 klo 13:30  
+
0

innna kirjoitti:

Painovoiman teorialle esitettävä avoimesti vaihtoehtoja! Pitää saada kyseenalaistaa! Intelligent falling!



Vakavaa keskustelua, mutta..

muoks. Jos lähdetään tälle linjalle, tässä myös sangen erikoinen keskustelu:
Does God Hate Finland?

Tein vielä muumilöydön !
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade
(Viestiä on muokattu maanantaina, 28.03.2011 klo 14:13)

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: USKONASIAT - Maanantaina, 28.03.2011 klo 14:31  
+
0
^ Angry Birds: The SEX Training Game that is DESTROYING America! :eek:
Etenkin tuo sormijuttu sai nauramaan kunnolla :nauru:

Tässä taas huomaa miten erilaisia uskovaisia on. Itse uskon vaan en silti kulje nenä kiinni raamatussa ja etsi kaikkialta asioita, jotka vähänkin olisivat Jumalan tahtoa vastaan tai elä muutenkaan kyseisen opuksen oppien mukaisesti. Minä vain uskon, että tuolla ylhäällä on joku, johon on helppo turvautua niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Uskon evoluutioon (mutta uskon myös, että kuuluisan alkuräjähdyksen pisti aluille Jumala ja siitä sitten lähti kaikki rullaamaan itseksiin, tästä olenkin saanut kunnon räkänauruja osakseni...). Olenko sitten jotenkin "huonompi" uskovainen?

Ja pakko vielä todeta, että en tiedä mitään ärsyttävämpää "todistetta" Jumalan olemassaolemattomuudelle kuin sen, että "jos Jumala olisi olemassa niin miksi hän antoi tapahtua näin?". Oli sitten kyseessä läheisen kuolema, sota, tsunamin tuhot, mikä vain. Ihminen itsessäänhän on niin hyvä, ettei sille soisi tapahtuvan mitään kamalaa, vaikka kyllä me vain saadaan kaikelle muulle elävälle tehdä mitä lystätään..... :roll:
Varjo 12/2010 ♥

(Viestiä on muokattu maanantaina, 28.03.2011 klo 14:31)

Dintti

Dintti
Viestimäärä: 260

VS: USKONASIAT - Maanantaina, 28.03.2011 klo 14:48  
+
0
Mielestäni Jumalaan uskominen ei ole mitenkään paha asia tai mitään sellaista, mutta minulla alkaa todella mennä hermot fundamentalistiäitini kanssa... Pari vuotta sitten hänen uskontonsa ei näkynyt mitenkään erityisesti ulospäin eikä häirinnyt, mutta nyt kun televisio on siirtynyt hänen huoneeseensa niin ettei sitä saa katsoa kymmenen jälkeen illalla ja äiti juoksee joka päivä seurakunnassa niin alkaa jo hieman nyppiä.

Olen alkanut vähän niinkuin kapinoimaan koko uskoa vastaan, vaikka olen aina Jumalaan uskonut. Äitini vaan ärsyttää minua niin tajuttomasti, että on pakko kyseenalaistaa kaikki hänen kielillä puhumisensa ynnä muut... Asun noin kuusi päivää viikosta poikaystäväni luona koska en enää jaksa äitiäni ja aion muuttaa poikkiksen kanssa yhteen ihan virallisestikin tässä lähiaikoina. Ongelmia tietysti tuottaa se, että äitini mielestä emme saa muuttaa yhteen koska emme ole naimisissa. Rahallista tukea ei tule jos en muuta asumaan yksin. Olen täysi-ikäinen, mutta silti vähän harmittaa jos en voi pyytää äidiltäni apua ollenkaan siksi, että asun poikaystäväni kanssa. Ei minun yksinkään kannata asua, kun poikaystävällä on tosi tilava kämppä ja vuokra ei ole ollenkaan paha. Asunnon saaminenkin kestäisi kuitenkin kuukausia ja viettäisin kaiken aikani joka tapauksessa poikaystäväni luona.

Minä uskon tähän teoriaan, että Jumala on sysännyt alkuräjähdyksen liikkeelle. Äitin ei usko ollenkaan esim. evoluutioteoriaan, hänen mielestään koirat eivät missään nimessä ole kehittyneet sudesta. On todella rasittavaa, kun hänen läheisyydessä ei voi puhua edes tietyistä tieteellä todistetuista asioista, kuten juuri evoluutiosta, koska Jumala loi jokaisen lajin erikseen ja kaikki lajit ovat olleet olemassa siitä lähtien kun hän ne loi. Ja piste. Mitään muuta totuutta ei ole kuin Raamatun sana. Homoudesta voi parantua ja tsillee...:roll:
Hurjaharja vm-11

hupellus

hupellus
Viestimäärä: 228

VS: USKONASIAT - Maanantaina, 28.03.2011 klo 14:58  
+
0
Minusta alkuräjähdys on yhtä käsittämätön asia kuin Jumala (ja kyllä, Jumala on minusta käsittämätön asia). Että oli ei-mitään ja sitten tuli POKS ja olikin kaikki..eh..:shifty:

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: USKONASIAT - Maanantaina, 28.03.2011 klo 15:13  
+
0
^No ei se ehkä ihan noin yksinkertaista ole ollut... :roll:

muoks. Tässä linkissä lisää sitä nimenomaista tietoa...
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006
(Viestiä on muokattu maanantaina, 28.03.2011 klo 15:15)

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: USKONASIAT - Maanantaina, 28.03.2011 klo 16:23  
+
0
Tässä aivan uskomattoman hyvä luento maailmankaikkeudesta, Lawrence Krauss: A Universe From Nothing.
Ja heitetään nyt vielä tosiaan se ilmoille, evoluutio ei ole siis mikään selitys sille, miten kaikki alkoi, eikä yritäkään olla.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: USKONASIAT - Maanantaina, 28.03.2011 klo 16:39  
+
0
^ Jep. Itse uskon siihen, että tämä kaikki on vain sattumaa. Maailmankaikkeus on aivan järkyttävän suuri, joten jo ajatus siitä että me ja meidän pieni planeettamme olisimme jotenkin todella erityisiä niin... ei.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: USKONASIAT - Maanantaina, 28.03.2011 klo 16:46  
+
0
^Juuri näin! Mutta johan se on huomattu jo ennenkin, että uskovaiset tuppaa olemaan aika suppeita ja itsekeskeisiä elämänkatsomuksissaan :wink:

Mä luulen, että me ollaan täällä ihan vahingosta.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: USKONASIAT - Maanantaina, 28.03.2011 klo 16:49  
+
0

Rorys kirjoitti:

Maailmankaikkeus on aivan järkyttävän suuri, joten jo ajatus siitä että me ja meidän pieni planeettamme olisimme jotenkin todella erityisiä niin... ei.

Tässä olen ihan samaa mieltä, vaikkei se mulla suljekaan pois sitä etteikö Jumala olisi olemassa.
Varjo 12/2010 ♥

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: USKONASIAT - Maanantaina, 28.03.2011 klo 18:19  
+
0

Sipulu kirjoitti:

Tässä olen ihan samaa mieltä, vaikkei se mulla suljekaan pois sitä etteikö Jumala olisi olemassa.



Ei sitä voikaan tietää. Musta tuntuu, että tieteelliset löydöt ja teoriat (kuten evoluutioteoria), ovat aivan oikeilla jäljillä. Minäkään en usko evoluutioteoriaan, tietyllä tapaa oletan sen olevan totta. Mutta koko elämän konsepti.. onhan sen synty nyt niin maagista, että miksi ei siinä voisi olla joku jumalakin mukana. Vaikealta tuntuu kuitenkin ajatella ihan niin, että jumala loi alkuräjähdyksen. Hmm.

Tästä tulee mieleen kirja, jonka luin. Se kertoo autistisesta/aspergerin syndroomasta kärsivästä lapsesta. Kirja wikipediassa. Tämän pojan äiti on kuollut, ja pojan isä kertoo hänelle, että äiti on mennyt taivaaseen. Lapsi laskee teoreettisesti, että jos maapallolla on elänyt x ajan x määrä ihmisiä, ja ihmisten määrä on kasvanut potenssiin x, eivät kaikki mahtuisi taivaaseen, ts. planeettamme ilmakehään, vaan hyvän osan täytyisi jo olla avaruudessa jne. :hymy: Minusta tuossa on kiinnostava kriittinen kannanotto - eivät kaikki osaa / pysty hahmottamaan tällaisia hengellisiä asioita. Onko kaikki siis huuhaata, vai onko kysymys taas, että kun uskot, asiat avautuvat, ja uskomatonkin tapahtuu ?

Mä muistan filosofian tunneilla lukiossa (IB:llä siis Theory of Knowledge), kuinka opettaja jätti välistä kaikki jumalakysymykset. Perustelut: kun ei jumalaa ole olemassa. No selvä, en minäkään kannata mitään äärifundamentalistista näkökantaa, mutta jos kyse on filosofiasta, eikö jumalkäsitekin ole eräänlainen ideologia ? Vai onko se vain 'Hitler-kortti' ?
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: USKONASIAT - Tiistaina, 29.03.2011 klo 08:37  
+
0
Pitääpä kahtella tuo innnan laittama video ajankanssa :).

Äh, mä taas pessimistinä heitän ilmoille, että ihminen on evoluution suurin erehdys (tai sitten jonkun korkeamman voiman...). Olemalla siis vain muiden eläinten, maapallon ja itse itsemme suurin "painajainen".
Jossain vaiheessa jonkun päätä alkoi särkeä, omaatuntoa ahdistamaan, olokin oli niin yksinäinen. Joten hän kehitti sitä kautta Jumalan, joka salvaa huolet ja synnit, hoitaa yksinäistä sielua (eli siis voisi sanoa itsekkäistä syistä = minut onkin luonut Jumala, mutta en voi mitään omille synneilleni, mutta onneksi minulla on taivaallinen isä joka paijaa päätä ja antaa kaikki anteeksi). Ja näin ollen päätti kertoa asiasta muillekkin ja muut syntiset ja yksinäiset saivat lohtua ja yönsä vihdoin nukutuksi.

Piip.

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: USKONASIAT - Tiistaina, 29.03.2011 klo 11:42  
+
0
Kristillisten Päivi Räsänen kirjoitti tänään Aamulehden yleisönosastossa kuuluisasta "Annikamppanjasta". Räsäskä pesi kätensä koko projektista, todeten, ettei kristillisdemokraattisella puolueella ole mitään osuutta kyseiseen kamppanjaan. LIsäksi hän totesi, että kamppanja ei ollut poliittinen vaan sielunhoidollinen! :ttou: Just!
Kirjoituksessa ei kommentoitu sitä, että Räsäskä oli kuitenkin riemuissaan liputtanut kyseisen kamppajan puolesta sen tultua julkisuuteen.:mietiskel:

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: USKONASIAT - Tiistaina, 29.03.2011 klo 13:24  
+
0

Notte kirjoitti:


muoks. Jos lähdetään tälle linjalle, tässä myös sangen erikoinen keskustelu:
Does God Hate Finland?


Ih hih, eh heh. :nauru: Ei hyvää päivää!
Luin koko keskustelun. En voi lakata nauramasta. Oikeastiko maailmalla tiedetään Suomesta noin vähän :nauru:

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: USKONASIAT - Tiistaina, 29.03.2011 klo 13:27  
+
0

Aberkios kirjoitti:

Kristillisten Päivi Räsänen kirjoitti tänään Aamulehden yleisönosastossa kuuluisasta "Annikamppanjasta". Räsäskä pesi kätensä koko projektista, todeten, ettei kristillisdemokraattisella puolueella ole mitään osuutta kyseiseen kamppanjaan. LIsäksi hän totesi, että kamppanja ei ollut poliittinen vaan sielunhoidollinen! :ttou: Just!
Kirjoituksessa ei kommentoitu sitä, että Räsäskä oli kuitenkin riemuissaan liputtanut kyseisen kamppajan puolesta sen tultua julkisuuteen.:mietiskel:



Räsänen paasais aiheesta yksityishenkilönä varmasti mielellään maailman tappiin. Vissiin täti on kuitenkin muistanut, että vaalien ennakkoäänestys alkaa ensi viikolla ja julkisuudessa hänet mielletään nimenomaan kristillisdemokraattien edustajana. Tästä syystä oli varmastikin paikallaan muistuttaa, että puolueella ei ole mitään tekemistä Annikampanjan kanssa. :roll:

No, täti Räsänen on kyllä erinomainen syy olla äänestämättä KD:ta. Onpahan edes yksi puolue vähemmän ensi viikon lottoarvonnassa uurnalla.
Ylläpitäjä

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: USKONASIAT - Tiistaina, 29.03.2011 klo 14:36  
+
0
Mullakin on tuon Does God hate Finland -keskustelun lukeminen meneillään. Aika hämmentävää. Aluksi luulin että koko keskustelu on jonkin sortin sarkasmia, mutta eihän se ollut. Nuo raukkaparat ovat ihan tosissaan. Tuollaista en soisi yhdenkään uskon aiheuttavan. Nuo ovat harhautuneet kyllä pirun kauas kristinuskon alkuperäisestä ideasta, ja keskittyvät jakamaan kasteja ja vihaamaan valittuja kohteita. Surullista ja niin häiriintynyttä. Ei vaikuta lainkaan tervejärkiseltä mielestäni.

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: USKONASIAT - Tiistaina, 29.03.2011 klo 14:42  
+
0
^ Suomihan kuuluu niihin yhdeksään jumalan vihaamiin maihin, joissa uskonnon merkitys laskee laskemistaan. Siis tuon palstan mukaan. Hakemalla "Finland" -aiheisia keskusteluita löytyy lisää. Ja kristinuskon alkuperäinen ideahan oli rakasta vihollistasi, jos sinua lyödään, käännä toinen poski. Minneköhän se katosi ?
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 20:00)