Vaalit
Melina

Viestimäärä: 3422
mimmi

Viestimäärä: 256
Piimäenkeli kirjoitti:
Toi taas on yksi syy, miksi vasemmistoliitto ei ehkä saa mun ääntä. Ei mulla tietenkään mitään perheitä vastaan ole, mutta jo nyt yksinasujat ovat ahtaalla ja pelottaa se, kenen kustannuksella halutaan perheitä tukea. Melkein kaikkien puolueiden ehdokkaat hehkuttavat pistävänsä perheet etusijalle ja tällaisesta yksinään kituuttavasta se ei aina tunnu hyvältä.
Siinä on ehkä se juju miksi perheet sitä tukea tarvitsevat että niillä se kahden ihmisen palkka (ja yhden siinä vaiheessa kun lapset on kotona) pitää riittää vähän useammalle ihmiselle, yksin asuva saa pitää koko palkkansa.. itseäni ei ainakaan naurata kotihoidon tuen määrä siinä vaiheessa kun pitäisi lapsen kanssa olla kotona ja päiväkotiin en kyllä alle 2 vuotiasta pysty laittamaan, niinkuin varmaan ei moni muukaan itse päiväkodissa työskentelevä, ei niiden paikka vaan ole siellä (opiskelen yliopistossa lastentarhanopettajaksi).. nyt vaan raha tuntuu pakottavan monet pienet entistä pienempänä päiväkotiin :/
itse äänestän vasemmistoliittoa, vaikkakin ehdokas jota aion äänestää on eri mieltä kanssani juuri siitä omaa alaa koskevasta kysymyksestä. Subjektiivinen päivähoito oikeus ei mielestäni toimi tällä hetkellä ollenkaan. On älytöntä kuinka suuri määrä äideistä on vauvan kanssa kotona kun päiväkodissa tekee täyttä päivää alle 3 vuotiaat, mitkä todellakaan eivät saa päiväkodista mitään niin arvokasta kuin kotona äidin kanssa. Eri asia sitten vanhemmat lapset, mutta mielestäni suomen päiväkodit eivät ihan sillä tasolla ole että voidaan puhua oikeudesta varhaiskasvatukseen. Varhaiskasvatus on vanhempien asia, päiväkodin kuuluu toki tukea sitä, mutta ei voida ajatella että päiväkoti kasvattaa lapset. Tottakai olen samaa mieltä että on monia tapauksia missä lasten on parempi päiväkodissa, mutta aika erikoista se on jos joka toisessa perheessä asiat on niin huonosti..
ja tämä kysymys taitaa kuitenkin olla aika vähän esillä muihin "tärkeämpiin" verrattuna.. ja itsekkin pistän muutaman muun asian edelle ja valitsen vasemmiston. enkä tiedä miä muutakaan voisin tehdä, sen verran hirvittää tuo persu-kokoomus rintama :/
kleinspitz Muru
(ja vierailevana tähtenä jenkki Juli)
neruda

Viestimäärä: 2829
Mä en vieläkään tiedä ketä sitä äänestäis ja mitä puoluetta. Oon ahkerasti tutkinut taas Vasemmistoliittoa (sinne kun ääneni olen ennen antanut), ja ainakin siellä kuitenkin ajetaan pienituloisen asiaa. Tuo minimituntipalkka 10e kuulostaa hyvältä, samaten tuo 750 euron perusturva. Lisäksi siellä panostettaisiin opetukseen, terveyspalveluihin ja vanhusten hoitoon (mikä on niin retuperällä että ihan hävettää miten Suomi vanhempaa väestöään kohtelee). Mua miellyttää myös tuo, että alle 10 000 vuosituloisia ei verotettaisi eikä arvonlisäveroa nostettaisi milloin se sattuu eniten pienituloisiin, vaan nostaisivat suurten pääomatulojen verotusta. Vastanneiden ehdokkaiden aiemmin linkittämäni kyselyrivi on melko vihreällä eikä ehdokkaista kukaan kannata mm. turkistarhausta.
Täytyy pohtia ja tutkia lisää, mutta taas kerran vasemmisto vaikuttaisi olevan lähimpänä sitä mitä haen (vaikka olenkin sitä mieltä, että se on vähän sellainen puolueiden muinaisjäänne).
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011
mimmi

Viestimäärä: 256
neruda kirjoitti:
Mua miellyttää myös tuo, että alle 10 000 vuosituloisia ei verotettaisi eikä arvonlisäveroa nostettaisi milloin se sattuu eniten pienituloisiin, vaan nostaisivat suurten pääomatulojen verotusta.
tämän minäkin näen tärkeänä miksi juuri vasemmistoa.. vaikka en ymmärrä miksi pääomatuloja vain nostetaan, porrastaisivat mielummin ihan kuten asiotulotkin.. ja omaan ymmärrykseen ei vaan mahdu miten tästä puhutaan niin vähän ja samaan aikaan ollaan säästämässä peruspalveluista.. huoh..
kleinspitz Muru
(ja vierailevana tähtenä jenkki Juli)
hupellus

Viestimäärä: 228
Mondial

Viestimäärä: 1013
Harmi että toi muutos 2011 puolueen puheenjohtaja kuulostaa niin fiksulta ja mukavalta, kun muuten oon saanut siitä puolueesta pohjattoman pällin kuvan. Olis helpompaa kun asiat olis mustavalkoisia ja pällissä puolueessa olis vain pällejä ehdokkaita ja ajatuksia

Vapauspuolue sen sijaan, huh huh. Jäätävän huonosti osaa tuo puheenjohtaja puhua ja sen mielipiteet on kyllä aika jäykkiä. Ja tuntuu että se vähän kaunistelee sanojaan, eikä viitti sanoa suoraan että "homot on hyi, maahanmuuttajat on hyi, ulkomaat on jossain kaukana eikä liity meihin mitenkään".
Vitsit, mähän alan jopa kiinnostua näistä vaaleista nyt!
Piimäenkeli

Viestimäärä: 859
mimmi kirjoitti:
Siinä on ehkä se juju miksi perheet sitä tukea tarvitsevat että niillä se kahden ihmisen palkka (ja yhden siinä vaiheessa kun lapset on kotona) pitää riittää vähän useammalle ihmiselle, yksin asuva saa pitää koko palkkansa..
Mutta jos perheet saavat tukensa yksinään asuvien kustannuksella, ei sekään ole hyvä juttu. Perheillä ja pariskunnilla asumiskustannukset ovat kuitenkin huomattavasti pienemmät, kuin yksinään elelevillä. Asunto, sähkö, mahdolliset remontit, iso osa kodinkoneista jne. pitää maksaa yksin, eikä se yksin eläminen todellakaan ole halpaa varsinkaan pk-seudulla pienituloisena. Musta tuntuisi epäreilulta maksaa lisää veroja vain siksi että asun yksin, kun samaan aikaan osa perheistä pistää kaikki lapsilisät lasten säästötileille.
mmaija

Viestimäärä: 2692

Gööttityttö Mytty, 17.11.2015
Melina

Viestimäärä: 3422
ellikeksi

Viestimäärä: 3147
Kerttunen

Viestimäärä: 1770
neruda

Viestimäärä: 2829
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011
mmaija

Viestimäärä: 2692
Surullisen asiasta tekee sen että soitin kaikki kaverini läpi että lähtiskö heistä joku mukaan, mut kukaan ei jaksa kun on niin kamala darra tai koska ketään ei kiinnosta mikään politiikka, surullista.
No lähen sitten yksin jos avo ei kerkeä kotiin, voisin jopa kävellä äänestyspaikalle kun ilmakin on niin ihana.

Gööttityttö Mytty, 17.11.2015
jannie

Viestimäärä: 4637

Ja tosiaan ehdokas on ollut selvillä jo pitkään, löytyi aika helpostikin.
Oon kyllä avokistakin aika ylpeä, meidän suhteen alussa sain väkisin kammeta sen äänestämään ja nyt kävi jo vapaaehtoisesti, on katsonut mm. vaaliväittelyitä ja toivoo, että katottais illalla myös tuloslähetys. No tokihan me se katsotaan

Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/
Tonteria

Viestimäärä: 2481
Meillä äänestyspäivä on aina ollut semmoinen the juttu, aamulla käyty äänestämässä ja illalla sitten jännitetty tulosta.
Pakko kyllä sanoa, että on tulossa jännimmät vaalit mitä itse muistaa lainkaan.
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"
Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia
Piimäenkeli

Viestimäärä: 859
Eevus

Viestimäärä: 596
maddy

Viestimäärä: 3542
mill

Viestimäärä: 1617

TwoBeans