Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Tiistaina, 04.12.2012 klo 07:56

Agilitypulina 3

Siirry sivulle: 1 ... 76 77 78 79

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 3 - Sunnuntaina, 15.12.2013 klo 20:28  
+
0
^ Harvapa näin massiivista ketjua viitsii alkaa selaamaan, ihan vastaisuuden varalta mietin :hymy:
Rise to reset the world.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: AGILITYPULINA 3 - Maanantaina, 16.12.2013 klo 10:57  
+
0
Strikku, olisko teidän mahdollista pyytää sinne joku kokenut harrastaja tai ihan kouluttaja vaikka kerran kuussa? Kyllähän ne vähän veloittaa, mutta jos kaikki maksaa osan, niin onhan se aina vähän halvempaa. Ohjattu koulutus on kuitenkin minun mielestäni kaiken a ja o. Meidän seurassa SM-tasoiset koirakot käy ohjatussa koulutuksessa viikoittain, vaikka itse ovat koulutettuja agilityohjaajia suurin osa. On aina eri asia saada ohjattua koulutusta, kuin että joku omien treeniensä ohessa vähän vilkaisee, että mitä toinen tohottaa.

Ymmärrän toki, että pienessä kaupungissa voi olla hankalaa päästä kursseille mukaan, mutta ahkeralla selvittelytyöllä voi saada ihmeitä aikaan. Sosiaalinen media esimerkiksi on jännä juttu, jonka kautta löytyy kohtalotovereita. Luulisi, että esimerkiksi kuuden hengen porukan, joita kiinnostaisi vaikka parin viikon välein käydä ohjatuissa treeneissä, saisi aika helposti kasaan. Ja kun on porukka kasassa on helppo ruveta etsimään kouluttajaa ja treenipaikkaa.

Me käytiin viikonloppuna ekoissa kakkosten kisoissa. Tuloksena heti ensimmäinen luva! :jjei:
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: AGILITYPULINA 3 - Maanantaina, 16.12.2013 klo 11:06  
+
0
Eikös Strikku tuolla edellä maininnut, että porukassa on myös kokeneempia harrastajia..?

Mää oon nuoremman koiran kouluttanut enimmäkseen itse, kun meillä ei ole ollut ryhmäpaikkaa, mutta oon käyny aina välillä ohjatuissa treeneissä tai treenannut kaverin kanssa. Se on hyvä, että välillä joku vähän katsoo missä mennään ja antaa vinkkejä mitä kannattais tehdä ja miten.
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: AGILITYPULINA 3 - Maanantaina, 16.12.2013 klo 12:31  
+
0

Anuapina kirjoitti:

Eikös Strikku tuolla edellä maininnut, että porukassa on myös kokeneempia harrastajia..?



kiivilintu kirjoitti:

On aina eri asia saada ohjattua koulutusta, kuin että joku omien treeniensä ohessa vähän vilkaisee, että mitä toinen tohottaa.



Mä treenaan ryhmässä, jossa osa kilpailee arvokisatasolla, mutta ei heistä siellä juurikaan ole apua, koska ne keskittyy omaan koiraansa ja oman koiran treenaamiseen (mikä on tietenkin enemmän kuin ymmärrettävää). Muutaman kerran kun koutsi on ollut poissa, on joku näistä uhrannut omat treeninsä ja koutsannut meitä muita.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: AGILITYPULINA 3 - Maanantaina, 16.12.2013 klo 20:20  
+
0
Eiliset treenit. Ollaan tehty juoksukontakteja nyt ahkerasti kaikille kontaktiesteille ja aikas hyvin menevät, 9/10 osuu kontaktille reilusti, etenkin A on hyvällä mallilla. Oli jäänyt targettialusta kotio niin kokeiltiin sitten pallolla eilen ja kivasti silläkin sai vauhtia alas.



Lisätään pappa-Akun höntsäilyt.

Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped
(Viestiä on muokattu maanantaina, 16.12.2013 klo 23:45)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: AGILITYPULINA 3 - Maanantaina, 16.12.2013 klo 23:50  
+
0
Tyhjästä on paha nyhjästä. Kun halukkaita ohjaajia ei ole, niitä ei ole, eikä niitä mistään saa ylimääräisiä tekaistua. Toisessa ryhmässä ois koulutusohjaaja (tosin koiransa kanssa treenaamassa, mutta kuitenkin), mutta se toinen ryhmä ei käy meille ajallisesti. Treeniryhmä ja -paikkahan meillä on jo, mutta se kuuluisa koulutusohjaaja puuttuu.

Ja munkin mielestä ohjattu koulutus on tärkeetä. Ja tiedostan senkin, että kokeneetkin ohjaajat käyvät ohjatuissa. Mutta meille ei ole suotu vielä mahdollisuutta lähteä ohjattuihin, joten tyydytään siihen mitä on.

Ja kuten sanottu, jos en kävisi tuolla, opettaisin samat asiat takapihalla. Tässä ei päästä yli eikä ynpäri, vaikka mulle tahkottaisi kuinka paljon ohjattujen tärkeyttä.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 17.12.2013 klo 07:50  
+
0
^^ Mä en tiennytkään että olet opettanut juoksarit Merlinille! Hyvältähän tuo näyttää! Onko puomilla myös? Millä tekniikalla opetit? Mä oisin varmaan alussa palkannut heti kepit tuossa kun 3-4 toiston jälkeen vihdoin onnistui. Yleensäkin jos joku on noin haastava niin heti palkkaan onnistuneen suorituksen jälkeen. Ja kepeillä yleensä aina palkkaan eteen en kädestä :). Onko tuo muuten joku ohjattu ryhmä millä olette nyt?

Kiva että vanhuksellekin tarjotaan tekemistä, mutta eikö kepit, keinu ja kuitenkin tuommoiset parikytsenttiset hypyt ole aika raskasta jo melkein 14-vuotiaan koiran kropalle? Ainakin tuntuisi jos yleensä aksa lopetetaan jo n. 10 vuotiailla koirilla, vai olenko ihan väärässä.

Meillä on tänään viimeiset ohjatut treenit ennen virallisia kisoja. Ensimmäinen startti on heti ensi vuoden alussa, kivvaa!
(Viestiä on muokattu tiistaina, 17.12.2013 klo 08:28)

LjJ

LjJ
Viestimäärä: 114

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 17.12.2013 klo 09:57  
+
0
Kyllä Suomessakin edelleen on "katvealueita" joissa ei vaan ohjattuihin treeneihin pääse. Sekin on jo plussaa jos on halli ja turvalliset esteet. Tottakai kehittyminen olisi nopeampaa ohjatuissa treeneissä, mutta aina se ei vaan ole mahdollista. Koira kuitenkin varmasti nauttii harrastamisesta eikä koiran iloa yleensä vähennä onko ohjauskuviot niin justiinsa, kunhan tosiaan radat ja esteet pidetään turvallisina. Jos koulutusohjaaja puuttuu eikä aiempaa kokemusta ole, tekisin aika simppeliä lyhyttä pätkää, palkkaa tiheästi jne jne.

Kyllähän agilityä voi varovasti mennä vanhankin koiran kanssa, ihan riippuen koiran kunnosta eikä ikävuosista. Meillä joutui 9v koira nyt jättämään aksan kokonaan alkavan nivelrikon takia, se kaahottaa edelleen niin täysiä veren maku suussa että pelkään aivan matalillakin rimoilla lajin käyvän liikaa kropalle. Tokoa siis virikkeeksi sille. Mutta miksei kevyt ja oireilematon koira voisi tehdä agia pitkäänkin, itse ehkä jättäisin kontaktiesteet pois ja pitäisin rimat ihan miniminikorkeuksissa.

sallan

sallan
Viestimäärä: 31

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 17.12.2013 klo 15:54  
+
0
Täällä varmaan osataan vastata mun tyhmiin kysymyksiin. Siispä, mitä kaikkea agilityssä kilpailemiseen vaaditaan? Pitääkö olla jonkun seuran jäsen, ja käydä säännöllisesti jossakin ryhmässä treenaamassa? Tarvitaanko kaikkiin kilpailuhin (myös epävirallisiin) lisenssi ja koiralle kilpailukirja?

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: AGILITYPULINA 3 - Tiistaina, 17.12.2013 klo 21:08  
+
0

Jemima kirjoitti:

^ Miten toi mediksi siirtäminen toimii, onko ne jotain kilpaiilun ulkopuolisia sitten vai?



Ihan käsitin, että normaalisti medeinä kisaavat. Ongelmana siis vain ulkomaiset kisat, jossa säkärajat eri. MUTTA tämä kaikki tieto yhdeltä Helmin mitanneelta tuomarilta: hyvin voi olla, ettei mitään tällaista oikeasti ole edes Ruotsissa.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 18.12.2013 klo 10:04  
+
0

sallan kirjoitti:

Täällä varmaan osataan vastata mun tyhmiin kysymyksiin. Siispä, mitä kaikkea agilityssä kilpailemiseen vaaditaan? Pitääkö olla jonkun seuran jäsen, ja käydä säännöllisesti jossakin ryhmässä treenaamassa? Tarvitaanko kaikkiin kilpailuhin (myös epävirallisiin) lisenssi ja koiralle kilpailukirja?



Hei, ajattelin tähän liittyen nyt tiedottaa nopsakasti, että naukusen ehdotus on kuultu ja agilityohjeistus on tulilla. Mutta vastaan sulle tässä nopsakasti:

Agilityssä kilpailemiseksi ei tarvitse kuulua välttämättä seuraan, vaan joitakin rotuyhdistyksiä voi myös edustaa kisoissa. Seuraan kuuluminen ei kuitenkaan välttämättä edellytä sinulta mitään, ainoastaan jäsenmaksun maksamista. Treenaamisen suhteen ei ole mitään velvoitteita kilpailuihin osallistumisen puolesta.
Epävirallisiin kisoihin ei tarvita lisenssiä eikä kilpailukirjaa. Kaikkiin virallisiin kisoihin taas tarvitaan.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 18.12.2013 klo 14:20  
+
0
Lisenssiehdot löytyvät täältä Seuran pitää siis olla SAGIn jäsenseura.

Mä treenaan parin viikon päästä 10 v. täyttävän koiran kanssa agia ihan normirimakorkeuksilla ja esteillä, mutta koira on hyvässä fyysissä kunnossa eikä sillä ole mitään haittaavia kremppoja ja lisäksi se on rakenteeltaankin kevyt. Mutta tarkkana toki kannattaa olla ja tarkkailla koiran vointia erityisen hyvin, mikäli ikää jo alkaa olla. Osa koiristahan on jo reilusti alle 10 v. vanhoja, osa taas painattaa toisella kymmenelläkin melkein samoin kuin nuorena.

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 18.12.2013 klo 15:39  
+
0
Joo, me mennään varovasti, ja tuo tulee mukaan kerran kuussa jos silloinkaan noihin omatreeneihin. :hymy: matalat rimat eikä A:ta lainkaan (paitsi mitä toi nyt yrittää karata sille tuon tuosta). Keppejä puolestaan hierojakin suositteli, että pääsee tekemään siksakkiliikettä, mikä olisi hyväksi selkärangalle. Papan selkää on hierottu pitkälti ja oli kiva päästä se esteille pitkästä aikaa nyt kun se liikkuu paremmin.

Juoksukontakteja ollaan tehty ihan lankulla (siis puominalastulopätkä maassa, mikä lie), kontaktille osuessaan tulee naksu & palkka. Mitä nopeammin sen isommat ja riehkkaammat kehut. Sama juttu keinulla (madalletulla keinulla) ja Alla olen käyttänyt avustajaa targettina ja myös tuota palloa, joka saa hyvin vauhtia.

Tässä video mistä ajatus lähti.
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 18.12.2013 klo 18:06  
+
0
Mitä tommonen päivän 3 rataa yleensä maksaa virallisissa? Vaihtelee vähän, mutta keskimäärin?
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 18.12.2013 klo 18:07)

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 18.12.2013 klo 19:37  
+
0
Startit on yleensä 12-15 e kpl ja joskus on paljousale, esim. normihinta 14 e/startti, kolmas startti 11 e, eli silloin esmes hinnaksihan tulisi 39 euroa. Jos pääsee palkinnoille, niin starttilahjakortti on aina hyvä palkinto... :D
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 18.12.2013 klo 19:41  
+
0
^Arvelinkin tuon suuntaista. Ei ole halpaa lystiä tuokaan! Mutta kiitos vastauksesta, nyt vuaan rahoja säästelemään. :jjei:
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 18.12.2013 klo 19:55  
+
0

Vuorisumu kirjoitti:

Mä treenaan parin viikon päästä 10 v. täyttävän koiran kanssa agia ihan normirimakorkeuksilla ja esteillä, mutta koira on hyvässä fyysissä kunnossa eikä sillä ole mitään haittaavia kremppoja ja lisäksi se on rakenteeltaankin kevyt. Mutta tarkkana toki kannattaa olla ja tarkkailla koiran vointia erityisen hyvin, mikäli ikää jo alkaa olla. Osa koiristahan on jo reilusti alle 10 v. vanhoja, osa taas painattaa toisella kymmenelläkin melkein samoin kuin nuorena.



Meillä on nämä ikäjutut mietinnässä kovasti. Koira täyttää parin viikon päästä 9v. Tavoitteet agin suhteen on täytetty. Mutta koira on kunnossa, ikä ei siinä näy ollenkaan ja tykkää kovasti mennä agia, nuorena koira kuvattu A/A, 0/0, 0/0. Reenejä en ainakaan vielä lopeta ja ajattelin harvakseltaan kisoissakin käydä vielä. Mutta sitten pitäisi osata myös päättää ajoissa milloin lopettaa ennenkuin niitä kremppoja on.

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 18.12.2013 klo 19:55  
+
0
Onko kukaan kouluttanut keinua bang-leikin avulla? Oon löytänyt netistä tietoa ja löytänyt kyllä paljonkin, mutta tahtoisin kuulla kokemuksia suoraan joltakin, joka on sen avulla keinun opettanut.

Meillä on ollut keinuongelmaa jo vuoden verran niin, että välillä se keinu on edennyt tosi hyvin, mutta sitten taas on tullut paljon takapakkia. Nyt ollaan taas ihan lähtöpisteessä. Koira ei pelkää ääntä vaan liikettä, eikä liikkeeseen totuttaminen erikseen ole tuottanut mitään tulosta. Aloitettiin sillä, että juoksutin koiraa keinua ylös ja nostin alas. Sitten otettiin mukaan pieni liike, ehkä noin 1-2cm, mutta tämä tuotti heti pysähtymisen keskellä keinua ja varovaisuutta. Tehtiin tätä vaihetta tosi pitkään niin, että se keinahdus pysyi siinä 2cm, mutta ikinä vauhtia ei saatu pysymään yllä.

Kokeiltiin myös pöytien avulla, koska Aada ei erityisesti pidä nostelemisista, sekä toisin päin, eli että se juoksee keinun ylhäältä alas. Sama juttu kaikissa, eli treenaaminen monta kertaa viikossakaan ei tuottanut mitään tulosta. Tän jälkeen aloin vaan lisätä keinahduksen määrää, jolloin Aada kyllä suorittaa keinun, mutta se on kovin hidas.

Tässä vaiheessa syksyllä kokeilin vielä lelulla sellaista, että yritin saada sen tulemaan vauhdikkaammin alas niin, että heti kun keinu alkoi painua alas, heitin jo lelun pitkälle eteen, jolloin lähti tietysti perään. Sitten yritin aikaistaa lelun heittoa niin, että Aada ei ehtisi pysähtyä keskellä ollenkaan vaan suorittaisi keinun nopeasti ikään kuin vahingossa. Ei toiminut, mutta tämä nyt olikin vain mun oma yritelmä ja ehkä vähän kuin viimeinen oljenkorsi...

Pari kouluttajaa on sanonut, että keinu pitäisi taas opettaa alusta asti uudestaan, koska tosiaan se on tosi hidas. Pari taas on neuvonut vaan jatkamaan keinun tekemistä, vaikka koira pysähtyykin, koska jossain vaiheessa se keinun kuitenkin varmemmaksi ja nopeutta tulisi sen kautta. Mä olen nyt koittanut miettiä ja miettiä, että mitä teen, jotta nyt löytäisin sen toimivan keinon opettaa tuon esteen, enkä sekoittaisi koiraa edelleen. Se vieläkin kyllä kovin mielellään hakeutuu keinulle, että ei se sitä mitenkään pelkää, eikä tosiaan ääni ole mikään ongelma kun sitäkin ollaan erikseen paljon harjoiteltu.

Harmittaa vaan, kun muuten tosi lupaavan koiran kanssa ei päästä kisaamaan tuon yhden esteen takia. Paitsi hyppärille mennään muutaman viikon päästä :) Heh, taas tuli näköjään tarinoitua..
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

Eelea

Eelea
Viestimäärä: 274

VS: AGILITYPULINA 3 - Keskiviikkona, 18.12.2013 klo 23:20  
+
0
^ En osaa sen enempää auttaa kuin vain kysymällä, että uskotko koiran tietävän keinulle mennessään, miten se reagoi? Jos koiraa on opetettu monella eri tavalla (nosteltu milloin minnekin ja keinua himmailtu), voihan sitä jännittää, kun ei ole ihan varma siitä, miten maa jalkojen alla oikein käyttäytyy. Onko nostelu voinut paineistaa koiraa ja näin tehdä keinutreenistä kokonaisuutena epämiellyttävämpää koiralle?

Olen vähän huono sanomaan mitään - Tepon kanssa on tehty keinua aina muutama treeni varmaan jok'ikisellä mahdollisella koulutustavalla :D Sen kanssa on aloiteltu toi pamautteluleikki jo aika pienenä ja se on kyllä luonut hyvän pohjan kokonaisen keinun tekemiselle. Jos et ole sitä kokeillut, suosittelen. Sheippaat tavallaan vaan koiraa ensin maassa olevalle keinun alastulolle (katse oikeaan suuntaan -> naks, liike oikeaan suuntaan -> naks, tassu keinulle -> naks, koko koira keinulle, naks). Pikku hiljaa kun keinun alastulosta saa tehtyä hurjan ihanan ja houkuttelevan paikan, jossa saa paljon palkkaa, alkaa alastuloa nostaa ihan vain muutama sentti kerrallaan.
Välttämättä sheippaustakaan ei tarvita, jos vain leikität koiraa alastulolla ja teet siitä hirveän kivan paikan, pikku hiljaa lisäät sitä korkeutta maasta :)

Teppo on tehnyt kokonaista keinua täältä löytyvällä videolla kolme, neljä kertaa. Se on hieno :)
Sheltti Teppo, s.12/11,
pilven reunalla rakas fauve Fredi (2006-2011)

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: AGILITYPULINA 3 - Torstaina, 19.12.2013 klo 00:08  
+
0
Varmasti se on epävarma siitä, mitä siinä keinulla tapahtuu kun ollaan niin monella eri tavalla sitä treenattu. Tosin tuota opetustapaa ei ole vaihdettu mitenkään kovin usein, vaan useampi kuukausi on yhdessä tavassa pysytty, että näkisi toimiiko se. Suuri vaikuttava tekijä on myös mun jatkuva keinupelko ja Aada varmasti aistii sen, vaikka kuinka yritän käyttäytyä normaalisti. Jotenkin se tuntuu tällaiselle alusta-aralle koiralle ihan mahdottomalta esteeltä. Edelleen se silti treeneissä usein yrittää varastaa keinulle, jos se jossain kentällä on, että ei se mitenkään ihan kamalan paineistunut voi tällä hetkellä olla.

Bang-leikkiä ollaan tehty aiemminkin jo tuon äänen takia ja tehtiin silloin siihen vaiheeseen asti, jossa koira painaa molemmilla etutassuilla keinun alastulon maahan parin sentin korkeudelta. Mä vaan en tiedä, onko tällaiselle koiralle ihan mahdoton jo ajatus siitä, että se hyppäisi siihen alastulolle kokonaan sillein, miten siinä opetusvaiheessa tehdään. Siksi pohdin, että kannattaako mun yrittää opettaa vielä tuolla tavalla ihan alusta asti koko este, jolloin riskinä on, että koira saa siitä huonoja kokemuksia ja tulee entistä epävarmemmaksi. Nyt se kuitenkin tekee keinun itse, joskin erittäin hitaasti etsien sen paikan.

Bang-leikki on tällä hetkellä Aadasta tosi hauskaa puuhaa ja kyllä me sitä varmaan jatketaan ainakin ton äänitreenin osalta vielä vähän pidemmälle. Tuohon kahden tassun vaiheeseenkin meni tosi pitkä aika(viikkoja), niin epäilyttävää se liike tuosta koirasta on.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

  Siirry sivulle: 1 ... 76 77 78 79
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28210
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6339
Viestejä yhteensä545729
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265869
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 22:30)