Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 20.12.2013 klo 20:00

Agilitypulina 4

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 53

Melina

Melina
Viestimäärä: 3422

AGILITYPULINA 4 - Perjantaina, 20.12.2013 klo 20:00  
+
0
Perustetaas teille agipulisijoille uusi ketju kun vanhalla alkaa olla jo pituutta

Vanha ketju löytyy täältä: klik

Ja agiharrastus pähkinänkuoressa-teksti löytyy täältä klik
Ylläpitäjä

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 21.12.2013 klo 11:22  
+
0
Tepon treenivideo näyttää oudon tutulta ;)

Meillä on myös vähän keinuongelmaa. Koira on varovainen ja on päässyt pahasti pelästymään keinua, niin nyt sitä sitten paikkaillaan. Kyllä se keinun menee mutta niin hitaasti, että sellaisen suorituksen kanssa ei paljon kisaradoille viitsi lähteä. Ollaan treenattu usealla eri tavalla: paukuttelua, liikkeeseen siedättämistä, päähän juoksutusta.. Voi olla, että se on osa ongelmaa; oon muutellu treeniä liikaa enkä edennyt systemaattisesti. Nyt ollaan pidetty totaalitaukoa keinusta hetki. Palataan varmaan seuraavaksi takaisin perusteisiin ja edetään jonkun loogisemman suunnitelman mukaan..
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

RedFox

RedFox
Viestimäärä: 165

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 21.12.2013 klo 22:52  
+
0
Meillä alkoi puomin hinkkaus, koska kun koiran itsevarmuus ja estehakuisuus on kasvanut, on puomin alastulokontaktilta tullut tavaksi pinkaista pompaten (lue:lentäen) suoraan yli kontaktialueen. :ttou: Juoksukontaktit on puomin osalta siis vähän niinkuin levinneet käsiin. :mad: Ensimmäiseksi on alettu harjoittelemaan että puomin alastulossa hidastetaan, ei oteta lisää vauhtia. Pikkuhiljaa se alkaa uppoamaan tuohon "kahva kaakkoon ja lisää pomppuja! WEEHEE!" -kupoliin. :nauru:

Keinun kanssa ainoa ongelma onkin ollut tuon kupoliin sen takominen, ettei tehdä lentokeinuja, kun vauhti on parasta! :peukku:
"If you have everything under control, you're not going fast enough"
(Viestiä on muokattu lauantaina, 21.12.2013 klo 22:54)

RedFox

RedFox
Viestimäärä: 165

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 22.12.2013 klo 21:05  
+
0
Kovasti haluaisin kuvata treenivideoita, jotta näkisi itsekin mitä voisi parantaa. Millaisella laitteella te muut kuvaatte treenivideoitanne? Onko ihan joku kuvaamassa vaiko jonkunlainen teline kameralle?
"If you have everything under control, you're not going fast enough"

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: AGILITYPULINA 4 - Sunnuntaina, 22.12.2013 klo 21:40  
+
0
Ihan älypuhelimen videokameralla. Laatu on yleensä ihan riittävä, mutta tosiaan jonkun on oikeastaan pakko olla kuvaamassa. Näköalat kamerassa niin kapeat, että vaikea suunnata sitä niin, että pidempi pätkä mahtuisi kuvaan.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 23.12.2013 klo 13:02  
+
0
Puhelimella tai järkkärillä, puhelin saattaa olla milloin mihinkin esteelle tuettuna ja järkkäri jalustalla, yksin ei tosiaan saa kuin pikku pätkää kuvattua.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 23.12.2013 klo 22:56  
+
0
Mä olen aina jonkun nakittanut kameranjalaksi. Piti kyhätä tuossa jonkinlainen systeemi kameranjalaksi, mutta se jäi sitten. Ehkä ensi vuonna.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 24.12.2013 klo 16:55  
+
0
Kaverille /toiselle treenarille kamera käteen ja tadaah. :D Toki olisi jalustakin omasta takaa, jos vaan jaksaisi raahaa mukana.

Viimeisimmät kepit. Noi kaksi viimeistä oli jo hyviä, en tiennytkään, että Mepa syttyy noin paljon kannustamisesta... multa vaan puuttuu kunnon rytmitys.... Mutta vielä vähän, ylihuomenna olisi epikset, jonne mennä harjoittelemaan.



Mutta nyyh, uusi ongelma. Tehtiin keinua 4-5 kertaa, kaikki hyvin, koira ei lentänyt sieltä ja osui kontaktille reilusti ja jarrutti ajoissa (toisaalta haluaisin keinun suoritukseen vähän enempi vauhtia) ja siirryttiin sitten puomille, ja koira menikin puomin sitten kävellen. Arvelin sen menevän ohitse, kun huomaa, että ovat eri esteitä, mutta ei. Puomi ei hotsittanut. Parin yrityksen jälkeen jätettiin se siihen. No, reeniä, reeniä.
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 24.12.2013 klo 22:41  
+
0

RedFox kirjoitti:

Meillä alkoi puomin hinkkaus, koska kun koiran itsevarmuus ja estehakuisuus on kasvanut, on puomin alastulokontaktilta tullut tavaksi pinkaista pompaten (lue:lentäen) suoraan yli kontaktialueen. :ttou: Juoksukontaktit on puomin osalta siis vähän niinkuin levinneet käsiin. :mad: Ensimmäiseksi on alettu harjoittelemaan että puomin alastulossa hidastetaan, ei oteta lisää vauhtia. Pikkuhiljaa se alkaa uppoamaan tuohon "kahva kaakkoon ja lisää pomppuja! WEEHEE!" -kupoliin. :nauru:

Keinun kanssa ainoa ongelma onkin ollut tuon kupoliin sen takominen, ettei tehdä lentokeinuja, kun vauhti on parasta! :peukku:



Miksi haluat koiran hidastava puomilla, jos teillä on juoksukontaktit?

RedFox

RedFox
Viestimäärä: 165

VS: AGILITYPULINA 4 - Keskiviikkona, 25.12.2013 klo 23:28  
+
0
^Pointti onkin juuri se kontaktille osuminen, koira ei siis jää sinne mitenkään 2on2off-asentoon, vaan kun vauhtia ihan hieman jättää pois, malttaa se juosta alas saakka.
"If you have everything under control, you're not going fast enough"

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 26.12.2013 klo 09:33  
+
0
Eikös juoksukontakteissa opeteta koira kiihdyttämään eikä hidastamaan :mietiskel: Siis eihän sellainen 2on2off, jossa koira vapautetaan ennen pysähtymistä ole juoksukontakti.

Laitoin eilen ilmon menemään hyppärille 11.1. Jännittää jo valmiiksi ihan älyttömästi, vaikka paikkakin on oma kotihalli. Käydään tänään siellä vielä epiksissä tekemässä möllihyppäri, jotta saa taas kerran lähtötreeniä. Lähdöt on viime aikoina mennyt tosi hyvin. Tavoitteena onkin tuolla oikeissa kisoissa sitten saada lähtö oonistumaan ja muistaa rata jännityksestä huolimatta. Muuten ei ole niin väliä miten menee :) Käydään varmaan tekemässä näitä lahialueiden hyppäreitä sillä aikaa kun tuo keinu vielä kaipaa työtä, josko se hyppäriluva sieltä joku päivä tulisi.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 26.12.2013 klo 10:42  
+
0
Niin määkin olen ymmärtänyt että jos on juoksukontaktit niin eihän koiran kuulukaan hidastaa vaan mennä samalla rytmillä alusta loppuun... Eikä pysäytyskontakteissakaan koiran kuulu lähtökohtaisesti hidastaa vaan pyrkiä pysähtymään vauhdista. Selkeyttä vaan Redfoxin koiran koktaktien kriteereihin niin hyvä tulee :)

Mää oon yrittäny kuvata kännykällä hyppytekniikkatreenejä ym ja tukenut sen milloin mihinkin mutta helpointa on kun on kaveri kuvaamassa. Meidän kisoja ja treenejä on kuvattu jonkun verran videokameralla ja kyllä siinä selkeämpi kuva on kun kännykällä otetussa videossa mutta riippuu tietysti paljon myös kännykästä ja kamerasta.
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)
(Viestiä on muokattu torstaina, 26.12.2013 klo 10:45)

RedFox

RedFox
Viestimäärä: 165

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 26.12.2013 klo 12:07  
+
0
Tuli ehkä käytettyä nyt tuota termiä jokseenkin väärin, kun kaikki siihen noin kovin tarttuu, kuin terrierit. Onhan sekin juoksukontakti jos koira suorittaa sen esteen alusta loppuun hieman vähemmällä vauhdilla? Koska olen vaatinut vauhdin vähentämistä esteen lopussa, alkaa koira ennakoida sitä jo aiemmin ja aiemmin, jolloin vauhti lopulta pysyy samana alusta loppuun. Tämä kyseinen agiliitäjä kun on usein mennyt puomille ns. karmit kaulassa ja sieltä on sitten tultu alas kun vauhtia on liikaa.
"If you have everything under control, you're not going fast enough"

Tiainen

Tiainen
Viestimäärä: 976

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 26.12.2013 klo 12:32  
+
0
RedFox, saanko kysyä, miten olet päätynyt opettamaan koiralle "juoksukontaktit", joissa ihannesuorituksena koira juoksee esteen hitaasti päästä päähän? (Lainausmerkeissä siksi, ettei kuvailtu tapa vastaa sitä minkä minä ymmärrän juoksukontakteina - tarkoituksenani ei ole vähätellä.) Ja mikäli nopea suorittaminen ei ole ollut merkityksellistä suoritustapaa valitessa, miten päädyit tähän valitsemaasi tapaan esimerkiksi 2o2on sijaan?

Kuulemani mukaan ongelmanahan ei yleensä kontaktin missaamisessa suinkaan ole nopeus - vaan se, ettei koira juokse alastulokontaktia, vaan hyppää sen yli. Mikäli koira oikeasti ymmärtää, että juoksukontakteissa on tarkoituksena laukata päästä päähän, kova vauhti ei haittaa.

Itse asiassa efekti on käsittääkseni aivan päinvastainen, sillä suorastaan varmojen juoksukontaktien onnistumisen edellytyksenä on takajalkojen kunnollinen eriytyminen laukka-askeleessa - mikä korostuu, kun laukataan kovaa. Trkmanin mukaan juoksukontaktit hajoavat todella helposti vireen noustessa, mikäli harjoitusvaihe on tehty matalassa vauhdissa.

Voisin kuvitella, että korkeassa vireessä vauhdin ja tekniikan säätely voi olla huomattavasti vaikeampaa (ja enemmän ylläpitoa vaativaa) kuvailemallasi tavalla kuin alusta asti noiden perinteisten juoksareiden opettaminen. Voin olla toki väärässäkin, ja kuulisin mielelläni tulevaisuudessa, kuinka onnistuit ja miten tapa on toiminut. :hymy:

RedFox

RedFox
Viestimäärä: 165

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 26.12.2013 klo 12:52  
+
0
Hienoa Tiainen, kun jaksat selittää asiaa noin perusteellisesti. :peukku: Oikeastihan kun tässä aloittelija hommaa miettii, niin olemme vain tehneet mitä sillä hetkellä on tuntunut fiksulta. On nyt sitten päädytty hidastamiseen, jotta koira lakkaisi hyppäämästä eteenpäin kesken esteen, ennen kontaktia. Ihanaa, kun jaksoit vähättelemättä selittää, alkaa itsellekin tulla selvyys siitä mitä pitää kehittää ja miten päästään siihen mitä päässäni näen. Ohjaajallemme on juoksukontaktit olleet hieman vieraita ilmeisesti, kun ei ole koskaan noin selvästi osannut selittää mitä minun täytyy koiralta vaatia. Kiitos!:hymy:
"If you have everything under control, you're not going fast enough"

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 26.12.2013 klo 13:58  
+
0
Jos meinaat alkaa opettamaan juoksukontakteja alusta niin toi Trkmanin DVD, jota myydään myös suomalaisissa nettikaupoissa on tosi hyvä. Siinä selitetään ja näytetään usealla eri koiralla se koulutus ja mun mielestä sen avulla pystyy itsekin opettamaan koiralleen juoksukontaktit. Mä ihan mielenkiinnosta lainasin sen DVD:n ja olen tässä seuraillut kaverin juoksukontaktitreenejä.

Eikä siis täälläkään ollut tarkoitus vähätellä, ihan kuin itse olisin joku agilityexpertti tällä noin vuoden kokemuksella :D Noi kontaktitermit vaan on niin vakiintuneet, että alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään kun esimerkiksi kouluttajat käyttävät niitä väärin, opetuksesta nyt puhumattakaan. Meillekin on pari kouluttajaa suositellut "juoksukontakteja", joissa kädellä näytetään, että loppuun asti pitäisi tulla. Sitten kun ohjaaja onkin pari metriä sivulla, koira hyppää alas ihan mistä sattuu.

Juuri kun pääsin sanomasta että viime aikoina on lähdöt sujuneet, niin eiköhän tuo russeli varastanut tänään epiksissä... Palautin sen tietysti lähtöön ja menin vaan uudestaan niin kauas kun olin alunperin ajatellutkin, mutta kyllä silti ärsyttää tuollainen pelleily. Se kyllä ymmärtää, että odottaa pitäisi, mutta ei vaan malta, kun innostuu niistä esteistä ja siitä tilanteesta niin paljon. Ei kai tässä muu auta kun edelleen harjoitella epiksissä ja sitten myös noissa kisoissakin näitä lähtöjä, kun treeneissä ongelmaa ei ole. Muuten tän päiväinen rata oli tosi hyvä, sillä oli vauhti kunnossa ja haki hyvin esteet, vaikka rata oli mun mielestä vaikeampi kuin perus ykkösten rata.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld
(Viestiä on muokattu torstaina, 26.12.2013 klo 16:18)

LjJ

LjJ
Viestimäärä: 114

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 26.12.2013 klo 17:52  
+
0
Jos koira on eka agilitykoira jota koulutat eikä koulutusohjaaja osaa varmasti neuvoa juoksukontakteja, uskon että varmin ratkaisu olisi opettaa 2on2off tyylillä. Juoksukontaktit on nyt muotijuttu, ja oikein opetettuna ne toki on nopein ja ehkä koiran kropallekin paras ratkaisu. Oma käsitykseni kuitenkin on että niiden opettaminen on työläämpää kuin pysäytyskontaktien. kummallakin tyylillä tarkoituksen pitäisi olla että koira juoksee puomin mahd nopeasti läpi ja joko pysähtyy oikeaan paikkaan tai juoksee kontaktipinnalle osuen, riippumatta ohjaajan sijainnista. Jos juoksukontaktia haetaan vauhtia hidastamalla, ohjaajan liikettä tai käsiapua käyttäen voi olla aika varma että ei tule toimimaan kisoissa eikä koira tee itsenäisiä kontakteja...

LjJ

LjJ
Viestimäärä: 114

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 26.12.2013 klo 17:52  
+
0
Jos koira on eka agilitykoira jota koulutat eikä koulutusohjaaja osaa varmasti neuvoa juoksukontakteja, uskon että varmin ratkaisu olisi opettaa 2on2off tyylillä. Juoksukontaktit on nyt muotijuttu, ja oikein opetettuna ne toki on nopein ja ehkä koiran kropallekin paras ratkaisu. Oma käsitykseni kuitenkin on että niiden opettaminen on työläämpää kuin pysäytyskontaktien. kummallakin tyylillä tarkoituksen pitäisi olla että koira juoksee puomin mahd nopeasti läpi ja joko pysähtyy oikeaan paikkaan tai juoksee kontaktipinnalle osuen, riippumatta ohjaajan sijainnista. Jos juoksukontaktia haetaan vauhtia hidastamalla, ohjaajan liikettä tai käsiapua käyttäen voi olla aika varma että ei tule toimimaan kisoissa eikä koira tee itsenäisiä kontakteja...

Eelea

Eelea
Viestimäärä: 274

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 28.12.2013 klo 10:31  
+
0
Haha Anu(apina) :D
Mä olen aina mahdollisuuksien mukaan törkännyt videokameran kanssatreenaajalle tai sitten käyttänyt ihan kunnon kamerajalustaa. Opin videoita jälkikäteen katsomalla ihan hirveästi itse ja välillä varmaan ärsyttävyyksiin asti olen pyytänyt muita kuvaamaan. Viimeksi koulutuksessa toisen, minulle tuntemattoman treenaajan tuntematon mies suostui filmaamaan :D

Meidän juoksukontaktitreenit näyttävät esimerkiksi tältä, tosin juoksarit ovat nyt tauolla, mutta joskus vielä kyllä Teppo osaa nekin :cool:
Sheltti Teppo, s.12/11,
pilven reunalla rakas fauve Fredi (2006-2011)
(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.12.2013 klo 10:38)

Linduli

Linduli
Viestimäärä: 11

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 28.12.2013 klo 22:46  
+
0
Moi, haluaisin kysyä, missä mielestänne Jyväskylässä olisi parasta harrastaa tulevan koiran kanssa agilityä ja tokoa? Olen etsinyt netistä tietoa, mutta vaikea sanoa ilman kokemusta mikä olisi paras/yksi parhaista?
Kiitos jo etukäteen

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 53
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28161
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6321
Viestejä yhteensä545651
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265826
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.04.2024 klo 06:15)