Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 20.12.2013 klo 20:00

Agilitypulina 4

Siirry sivulle: 1 ... 49 50 51 ... 53

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: AGILITYPULINA 4 - Maanantaina, 05.09.2016 klo 23:18  
+
0
^Ihan hyvin saatetaan hurauttaakki Ouluun :hymy: Minäpä infoan niin pääset livenä järkyttymään :nauru:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 06.09.2016 klo 16:46  
+
0

SanttuJ kirjoitti:

Vika rata saatiin videolle ja voi jestas miten vaikeasti mä juoksen! :eek: Mulla on normaaleissa olosuhteissa hyvä juoksutekniikka ja siitä kehujakin tullut, mutta tuolla köpöttelen ihan järjettömän lyhyillä askelilla ja ihan takakenossa. :ttou: :nauru: Pitää yrittää vähän normaalimmin jatkossa liikkua ja huomattavasti nopeammin ohjata koiraa..


Jos yhtään lohduttaa niin et ole ainut. Mä oon harrastanut neljä vuotta ja mun on edelleen vaikea liikkua ripeästi ja sujuvasti samalla kun teen jotakin keskittymistä vaativaa kuviota. Tosin mulla ei ole kyllä minkäänlaista juoksutekniikkaa ennestään :nauru: Ei toi sinänsä ole ongelma ollut kun koira on nopea, estehakuinen ja suht itsenäinen mutta enemmän siitä saisi irti kun sitä tukisi omalla vauhdilla.

Kisattiin lauantaina oman seuran kisoissa kolme starttia. Hypäriltä tehtiin nolla jolla yltettiin neljänsiksi, B-aksaradalla mä törmäsin esteeseen ja rikoin sen ja viimeisellä agilityradalla sohlasin koiralle keinulta alastulovirheen. Hitusen harmittaa tuo viimeinen kun oltaisiin nollalla saatu ensimmäinen agilityserti, mutta ehkä planeetat on jonakin vuonna taas suotuisassa asemassa... Ensimmäinen kerta kyllä kun ollaan ihan konkreettisesti oltu kärkikahinoissa, täällä kun on kuitenkin ihan vakio että maksikolmosissa on 40 koiraa. Mut hei, SM-nollia on jo kolme, ehkä mä pääsen yksilöihin ekaa kertaa ensi vuonna?
Rise to reset the world.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 06.09.2016 klo 17:26  
+
0
^Lohduttaa se vähän.. :shifty: Ja onnittelut nollasta! :aurinko:

Meillä ehkä viihdyttävintä antia oli tokalla radalla se, kun Inni ei pysähtynyt A:n kontaktille vaan iloisesti jatkoi siitä hypylle kaartaen voimakkaasti oikealle. Mä ehdin siinä vasta alkaa miettimään, et mitäs sitten (alkuperäiseen suunnitelmaan kuului toki se, et se siihen kontaktille pysähtyy, josta saisin käännettyä koiran vasemmalle hyppyy ja putkeen), kun se oli jo ystävällisesti mennyt sinne alastulolle tarjoamaan mulle sitä kontaktia uudestaan. :nauru:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 06.09.2016 klo 17:29  
+
0

SanttuJ kirjoitti:

Rimat oli 60 cm korkeudella ja valehtematta Innin hyppykorkeus huiteli 80 cm tietämillä. Näkee et ollaan treenattu nyt paljon pk-hyppyä. Treenataan nyt kuukausi tai kaks ulkokentillä ja kokeillaan sit marraskuussa uudestaan kisakenttiä. Talvellahan me ei treenailla ollenkaan, kun tulee matkaa lähimpään lämmitettyyn halliin kuitenkin niin runsaasti, ettei ihan joka viikko viiti ajella niin hirveitä etäisyyksiä.



Kuka oli tuomarina, ja oliko 1-luokassa siis 60 cm rimat?
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 06.09.2016 klo 18:58  
+
0
^Siellä oli kaks tuomaria, Katarina Virkkala ja Vesa Sivonen. Eka rata oli pitkä 190, ihanneaika 62. Seuraava oli aavistuksen lyhyempi, ihanneaika 56. Hyppärin ihanneaika oli 40, mutta pituutta en enää muista. Ja rimat oli tosiaan 60 cm ja 1-luokka. Moni oli sitä mieltä, et radat olivat vaikeusasteelta 2-luokan tasoa kaikkine kiemuroineen.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu tiistaina, 06.09.2016 klo 21:12)

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: AGILITYPULINA 4 - Keskiviikkona, 07.09.2016 klo 09:26  
+
0
Oli mullakin itse asiassa Pyryn ensimmäisissä 1-luokan kisoissa 60cm rimat ja tuomarina oli Asko Jokinen. Muuten 1-luokassa oli onneksi 55 cm. Sitten taas ekoissa 3-luokan kisoissa oli rimat 55 cm, vaikka kakkosissa taisi olla enimmäkseen 60 cm.

Jännä että molemmat tuomarit piti 60 cm korkeudessa rimat, ja toi teidän hypärin ihanneaika vaikuttaa aika tiukalta.

Mä oon ton mun nuoremman koiran Haltin kanssa menossa maanantaina ekoihin 1-luokan kisoihin, ja ei olla hirveästi treenattu 60 cm rimoilla, ainoastaan välillä joku rima ollut 60 cm ja muut 55 cm, kun treenattu kisamaista suoritusta. nyt pitänee varmuuden vuoksi käydä treenaamassa ainakin kerran 60 cm rimoilla ettei tuu yllätyksiä. Kyllä toi onneksi on tähän mennessä hypännyt aika nätisti niitäkin kun niitä on tullut vastaan.
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 07.09.2016 klo 09:27)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 08.09.2016 klo 21:14  
+
0
Tänään kävi taas hyvin ilmi miten on oikeasti aksaan perehtyneitä ja paneutuneita harrastajia ja sitten on tällaisia sunnuntaiharrastajia kuten minä :nauru: Mulla ei oo käynyt mielessäkään opettaa koiralle putkijarrua tai kuten jossain netissä lukemassani artikkelissa oli opetettu erilaisia äänteitä kuvaamaan hypyn päällä tapahtuvaa käännöstä. Taitaa moiset olla meidän tapauksessa vähän turhia, kun käydään kerran viikossa harjoittelemassa omatoimisesti/porukassa, joten kovasti epäilen jääkö koiralle nämä miten herkästi mieleen.

Tänään käytiin harjoittelemassa kakkosten rataa ja voi kylläpäs ne kepit meni taas vallan kauniisti :love: Hienosti erotti koira putken ja puomin, vaikka meidän käskysanat on noinkin vaikeasti erottuvat kuten juurikin "putki" ja "puomi". <- Ei HC-harrastajan valinta. Lokakuussa on mahdollisesti luvassa koulutusta, joten siellä ohjaaja toivottavasti oppii jotain ohjaamisestakin.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 08.09.2016 klo 21:48  
+
0
Ne suuntakäskyt on sitä kääntymisen ja sitä kautta ajansäästön maksimointia mikä ei vielä alemmissa luokissa käy kovin ajankohtaiseksi, jos ikinä. Mun koira ei esimerkiksi niitä osaa. En ole kokenut tarpeelliseksi kun sadasosien hiominen ei tule ikinä kuulumaan ohjelmaan ja mä oon niin palikka etten muista kovin montaa sanaa radalla. Eipä sillä että meikäläinen ja huippuagility nyt mahtuis ikinä samaan lauseeseen :nauru: Putkijarru sen sijaan on hyvinkin kätevä siinä vaiheessa kun radoilla alkaa olla vakiona ansoja ja jos koira on opetettu hyvin eteneväksi. Eikä se opettaminenkaan ole temppu eikä mikään.
Rise to reset the world.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: AGILITYPULINA 4 - Torstaina, 08.09.2016 klo 22:40  
+
0
^ No tuo on yks ongelma myös meillä, kun mulla menee radalla suurin osa keskittymisestä siihen, et liikun edes suht oikeaan suuntaan. :nauru: Koiralle en muista välttämättä sanoa edes estekäskyjä ja kehumisen kesken radan unohdan myös yleensä aina. :shifty: Palikka mikä palikka. Mutta, oisko vinkata tuon putkijarrun opettamiseen jotain hyvää lähdettä? Vai toimiiko yksinkertaisimmillaan niin, et vihjeen jälkeen palkataan ihan siihen putken suulle?
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: AGILITYPULINA 4 - Perjantaina, 09.09.2016 klo 13:21  
+
0
Putkijarruun voi käyttää äänimerkkiä (esim. suhahdus) tai omaa liikettä/jarruttavaa liikettä ennen putkea. Sanoisin että äänimerkillä opettamalla on hyvä palkata heti putken suulta sivuun (sille puolelle kuin ohjaaja on ennen koiran putkeen menoa). Mutta hyvä tietty harjoitellessa palkata myös liikkeellä ohjatessa heti putken jälkeen. Itse käytän liikettä, koska multa ei tule mitään järkevää suusta samalla kuin juoksen ja ohjaan. :D

Koira reagoi yleensä hyvin liikkeellä jarruttamiseen ennen putkea.

No OneMindDogseilla on aika hyvät ohjeet putkijarruun, nää linkit pitäis näkyä myös ei-tilaajille:

Teoriaa

Video
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
(Viestiä on muokattu perjantaina, 09.09.2016 klo 13:22)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: AGILITYPULINA 4 - Perjantaina, 09.09.2016 klo 16:00  
+
0

SanttuJ kirjoitti:

^ No tuo on yks ongelma myös meillä, kun mulla menee radalla suurin osa keskittymisestä siihen, et liikun edes suht oikeaan suuntaan. :nauru: Koiralle en muista välttämättä sanoa edes estekäskyjä ja kehumisen kesken radan unohdan myös yleensä aina. :shifty: Palikka mikä palikka.



Mulla sama. Etenkin, jos tulee mitään säätöä radalla, niin sen jälkeen kaikki esteet on joko "AAA" tai "hyppy" :nauru:

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: AGILITYPULINA 4 - Perjantaina, 09.09.2016 klo 17:14  
+
0
^^ Pitääpä tutustua noihin! Kiitän :aurinko: Varmaan pakko turvautua epäkoordinoituun kropaani tuossa vihjeessä, koska ei kovin suurta toivoa siinä, et ääniapua muistais.

^ Kuulostaa kamalan tutulta. :nauru: Mulla saattaa kaikki käskyt lisäksi muuttua ihan eri sanoiksi jos tulee kovin kiire. :shifty:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: AGILITYPULINA 4 - Perjantaina, 09.09.2016 klo 20:51  
+
0
Mä en edes yritä enää huudella mitään estekäskyjä, ainoat mitä saan aikaiseksi on kontaktikäskyt, mutta yleensä vielä huudan väärien esteiden nimiä, jos jotain kerrankin yritän muistaa esteillä. Kaikki energia menee siihen että yrittää juosta oikeaan suuntaan ja vielä ohjata, ihan liikaa vaadittu että pitäis vielä jotain esteiden nimiäkin muistaa. Onneksi mun koirat on jo tottuneet siihen. Ja yllättävän hyvin lainakoiratkin menee, vaikka en huutele estekäskyjä, vaikka taas niiden omistajat käyttävät yleensä niitä joka esteellä.
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -
(Viestiä on muokattu perjantaina, 09.09.2016 klo 20:53)

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: AGILITYPULINA 4 - Perjantaina, 09.09.2016 klo 22:34  
+
0
Ehkä siinä on hyviäkin puolia jos koiralle vähän käskyjä antaa radalla, koska silloin harvoin kun niitä sitten käyttää, niin hyvällä tuurillahan se jopa järkyttyy ja kuuntelee :nauru:

Meidän pitäsi ottaa kontaktit aktiiviseen treeniin loppusyksylle. Jos niistä sais vielä mahtavampia sekä varmempia, niin vois hyvällä lykyllä sitten välttää Innin alustoja kohtaan kokeman epävarmuuden jatkossa. Ekassa kokeessa pysähtyi A:n kontaktille, mutta nyt viimeisissä ei puhettakaan. Ja kokoamista, kokoamista, kokoamista..
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

innna

innna
Viestimäärä: 4768

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 10.09.2016 klo 01:00  
+
0
^ Tuohon viimeiseen... Mulla meni ihan hirveän kauan hyväksyä, että kokoaminen ei oikeasti ole koiralle mahdollista kovasta vauhdista, jos ohjaan ite liian myöhään tai huonosti. Ilostahan sanoin usein nuorempana, että kun se "ei osaa koota hypylle". Nykyään pääsääntöisesti saadaan treeneissä palautetta, että kääntyy tiukasti. Varmasti kokemus ja koiran kyky hallita kroppaansa on myös tässä ajan myötä lisääntynyt, mutta väittäisin silti että syy numero yksi parempiin käännöksiin löytyy parivaljakon kaksijalkaisesta osapuolesta eli itsestäni.

Meillä alkaakin ensi viikolla jo talvikausi, mukava päästä taas uuden kouluttajan näkemystä kuulemaan. Omista koulutettavista muutama on vanhoja tuttuja ja pari uutta mukana. :) Tässähän saa taas elää jänniä aikoja, kun Aura alkaa pikkuhiljaa kehittää hankittuja perustaitoja oikeiksi agilitytaidoiksi! Joulutauon jälkeen Ilo joutuu vuorottelemaan sitten penskan kanssa ja kesäksi sitten Auralle oma ryhmäpaikka, tämä ois pläni.
Pessi ja Ilo ja Aura <3
"The only real radicalism in our time will come as it always has — from people who insist on thinking for themselves and who reject party-mindedness." - Christopher Hitchens

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 10.09.2016 klo 10:27  
+
0
^ Joo, siis Innillä eniten haittaa kokoamista mun oma ohjaus ja vauhti. Monesti käy juuri niin, et en ehdi tekemään ennen hyppyä ohjausta kunnolla valmiiksi, jolloin se tietenkin vetää ne pitkäksi. Näitäkin tiukkoja käännöksiä on harjoiteltu säälittävän vähän, joten en sinänsä yhtää ihmettele ettei vielä hallita niitä. Kokemus auttaa moneen ongelmaan. :hymy:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Janetteee

Janetteee
Viestimäärä: 51

VS: AGILITYPULINA 4 - Perjantaina, 28.10.2016 klo 22:18  
+
0
Oisko mitään vinkkejä kelle tuomarille viedä rajatapaus mitattavaksi? Yksi tuomari on sen mitannut 42.8 cm, ei tosin virallisesti kun ei ollut sirunlukijaa. Ois erityisen tärkeetä saada Nero mediksi, jos se on maksi niin mä en ala sen kanssa kisaamaan.

Mainittakoon vielä että Nero on tosi käsittelyarka, joten mielellään tuomari joka myös kohtelee lempeästi koiria..
Shibauros, 8/14
Shibanarttu (sijoituksessa), 1/12

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: AGILITYPULINA 4 - Lauantaina, 29.10.2016 klo 19:37  
+
0
Ei kai minulla ole käskyjä kuin kontakteille ja putkelle... Sekaisin menisin jos niitä enemmän olisi :nauru: Olen ymmärtänyt, että se ohjaus on tärkeintä, ei ne suulliset käskyt.

Oonan kanssa juuri aloitettiin alkeiskurssi. Saa nähdä, mitä siitä tulee, Oona on sellainen harkitsevainen ja rauhallinen tyyppi, eli vauhtiahan ei missään ole yhtään. Mutta saattaahan sitäkin tulla jossain vaiheessa. Ehkä. Oona on vielä niin nuori (7,5kk), että esim. kepeille ja mutkaputkeen ei vauhtia oikein saisikaan vielä tulla. Hypyissäkin rimat on 10-15cm. Tarkoitus ei ollut vielä aloittaa alkeiskurssia, mutta kouluttaja (pentukurssilta) oli sitä mieltä että Oona pärjäisi jo hyvin alkeiskurssillakin.

eisula

eisula
Viestimäärä: 49

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 08.11.2016 klo 09:40  
+
0
Uusi agilityharrastaja täällä liittyy joukkoonne pulisemaan! Pari kurssia takana ja nyt vakituinen treeniryhmäpaikka. Ens vuodelle tähdätään kisaamaan. Mulla olis tässä alkuun ihan hirveä käskysanakriisi, mihin toivoisin täältä ideoita. Mitä käskysanaa käytätte kontaktilta vapauttamiseen? Mulla lyö pää ihan tyhjää, tuntuu että kaikki järkevät sanat on käytössä jo muualla. :mietiskel:
Tolleri Elvis 9.8.2014

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: AGILITYPULINA 4 - Tiistaina, 08.11.2016 klo 12:37  
+
0
Mulla on "tule", vaikka se onkin arkisanastossa käytössä myös.

Mä puolestaan haluaisin tietää millaisia erilaisia kontaktikäskyjä muilla on?

Mä mietin että toiselle koiralle vaihtaisin kontaktikäskyn, kun sen suorittamistapakin muuttuu, mutta tuntuu että kaikki käskyt on käytössä. Käytössä on toisella koiralla puomilla pysärikäsky "kii" ja A-esteellä juoksarikäsky "pinta" , ja toisella koiralla juoksarikäskyt "pinta".
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -

  Siirry sivulle: 1 ... 49 50 51 ... 53
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28202
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6335
Viestejä yhteensä545717
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265864
(Tilastot päivitetty viimeksi 01.05.2024 klo 23:00)