Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 16.06.2010 klo 19:31

Canicross/koiran kanssa juokseminen

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 20

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 15.09.2010 klo 20:05  
+
0
Tänään käytiin juoksemassa 10 km lenkki. Oli ihana kostea ja happirikas sää ja juoksu sujui todella hienosti. Kyllä tämä syksy onkin parasta kuntoiluaikaa!
Täytyy taas alkaa juoksemaan vaan enempi ja kokeilla josko tuo polvi kestäisi. Oon menossa lokakuussa magneettikuvaukseen sen kanssa ja toivon ettei siinä mitään vikaa olisikaan kun ei ole ollut kovin kipeä viimeaikoina. Tosin en ole pitempiä matkoja juossutkaan kesän jälkeen.

Kyllä olisikin aika kurjaa jos juokseminen pitäisi lopettaa kokonaan. Pyörällä koirien juoksuttaminen
on myös kivaa,mutta jotenkin siinä ei itse saa tarpeekisi liikuntaa. Pitäisi ajaa aika lujaa ja vähintään 15 km joka ainakin nyt tuntuisi olevan koirille aika rankkaa.

Kuinka pitkiä matkoja ihmiset juoksettavat koiriaan?

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 15.09.2010 klo 20:05  
+
0
Tänään käytiin juoksemassa 10 km lenkki. Oli ihana kostea ja happirikas sää ja juoksu sujui todella hienosti. Kyllä tämä syksy onkin parasta kuntoiluaikaa!
Täytyy taas alkaa juoksemaan vaan enempi ja kokeilla josko tuo polvi kestäisi. Oon menossa lokakuussa magneettikuvaukseen sen kanssa ja toivon ettei siinä mitään vikaa olisikaan kun ei ole ollut kovin kipeä viimeaikoina. Tosin en ole pitempiä matkoja juossutkaan kesän jälkeen.

Kyllä olisikin aika kurjaa jos juokseminen pitäisi lopettaa kokonaan. Pyörällä koirien juoksuttaminen
on myös kivaa,mutta jotenkin siinä ei itse saa tarpeekisi liikuntaa. Pitäisi ajaa aika lujaa ja vähintään 15 km joka ainakin nyt tuntuisi olevan koirille aika rankkaa.

Kuinka pitkiä matkoja ihmiset juoksettavat koiriaan?

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 15.09.2010 klo 20:30  
+
0
Kuinka pitkiä matkoja ihmiset juoksettavat koiriaan?

Me mennään vasta 1-2km lenkkejä kun juuri saatiin viikko-kaksi sitten aloitettua :) En halua että jumiutuu mikään. Välissä aina kävellään mutta tuo 1-2km juostaan jos esim.4km lenkki muuten tehdään.

Miten muut olette saaneet haistelun pois kuvioista? Todella ärsyttävää, varmaan tällä nyt korostuu se kun on juoksut ja halu haistella ja merkkailla on suurempi.
Toinen kysymys on se että miksi koira juoksee/vetää vinossa? Mindi on aniharvoin suorassa linjassa minun edessä, vaan aina se menee joko oikealle/vasemmalle puolelle, enemmän varmaan oikealle. Mietin voisiko se johtua jostain toispuoleisesta lihasjumista joka ei muuten näy kuin vedossa?

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 16.09.2010 klo 15:32  
+
0
^ Koira voi myös väistää hihnaa. Mun vanhempi koira vinottaa aina lenkillä takamus poispäin hihnasta. Siksi on tärkeää, että koiraa kävelyttää kummassakin tienreunassa yhtä paljon.

Onko sulla aina koira jommalla kummalla puolella? Siis ihan muuten ku juoksulenkillä.
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 16.09.2010 klo 16:01  
+
0
^Eipä ole kummoisempaa, vaihtelen paljon koiran kävely puolta ihan senkin takia että kun vetämistä edelleen opetan pois (se on niin pirun tiukassa tuolla) niin yksi käsi väsyy nopeasti niin jo senkin takia vaihtelee puolta. Ihan normi lenkillä siis.
Juostessa valjaiden kanssa se on tosiaan enemmän siellä oikealla puolella, yritän aina saada sen menemään vasemmalle puolelle omien kehonliikkeitteni myötä ja siirtelemällä painoa. Hirmu hanakasti se pysyy oikealla vaikka nojaisin vetäisin itseäni paljon vasemmalle. Hankala selittää :D

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 17.09.2010 klo 22:57  
+
0
Me ei yleensä mennä kuin 1-2 kilometriä, ettei koira kyllästy, ja etten itse väsy liikaa. Yksin ei tule koskaan juostua niin kovaa kuin koiran kanssa :) Nyt ei olla maanantain jälkeen ehditty juoksemaan, siirtynee siis ensi maanantaihin taas juoksulenkki.

Aidan juoksee yleensä suorassa mutta välillä vinottaa. Haistelua hillitsee ihan se että kiellän ja vedän koiran valjaista pois, toi on niin nöyrä että uskoo kyllä.

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 18.09.2010 klo 11:12  
+
0
^Hah, olisipa Mindikin yhtä nöyrä! :D Monta kertaa valjaista täysiä vedetty, otin avuksi jopa niin että kaulapanta ja siihen hihna (joka on koko ajan löysällä kun koira siis juoksee eteenpäin) että saisin paremmin puskasta vedettyä pois kun tuo koko joustava+valjaat antaa sitä vetovoimaa niin että monesti olen horjahdellut kun koira yht'äkkiä bongaa ihanan hajun metrin taaksepäin ja tekee v-käännöksen sinne, mutta ei..juoksut kyllä varmasti antaa osansa haisteluun.

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 18.09.2010 klo 11:49  
+
0
Meillä ei juurikaan haistella ja jos joskus yrittää, siitä kielletään. Lisäksi käytössä eteenpäinkäskynä HOP HOP HOP.
Ja juoksee pääsääntöisesti suoraan edessäni. Meillä on käytössä huskyvaljaat jolloin hihnan kiinnitys on lähellä hännäntyveä jotenka ainakaan hihnaa ei väistele.

Voiskohan Mandilla kokeilla,että veisi "maalipäähän" herkkua? Ensin lyhyellä matkalla ja sitten pikkuhiljaa pidentää matkaa? Voi kyllä olla käytännössä hankala toteuttaa jos alueella liikkuu muita koiran ulkoiluttajia.

kkrista|`

kkrista|`
Viestimäärä: 26

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 25.09.2010 klo 12:46  
+
0
^ Mä oon kokeillu tuota maaliin herkun vimistä. Metallikulhoon olen pistänyt pari namia ja siihen kulhoon pienen lapun: "Harjoitukset käynnissä, ethän koske kulhoon!" Ja hyvin on namut pysynyt siellä. Suosittelen kokeilemaan :)
Elämääni värittävät:
Maltankoira mix Daisy, -07
Yörkshirenterrieri Tinja, -09
Ja pari kania :)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 27.09.2010 klo 23:41  
+
0
^Anteeks OT, mutta mulla meni täällä pieni hetki ihmetellessä, miksi sä jätät koiralle viestin kulhoon että melko erikoinen tekniikka..mutta joo..ehkä se ei kuitenkaan ole koiraa varten :D

EnkeliVarjo

EnkeliVarjo
Viestimäärä: 110

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 02.10.2010 klo 09:52  
+
0
Olen lueskellut juttuja tästä canicrossista ja se on alkanut ihan todenteolla kiinnostamaan. Meinasin tästä jo pinkaista ostamaan varusteita :nauru:

Yksi asia vielä askarruttaa, kun meillä tuo hihnassa kulkeminenkaan ilman vetämistä ei aina oikein suju, niin onko vielä tässä vaiheessa järkevää aloittaa tätä juoksemista?
Vai voisiko juoksu jopa "edesauttaa" normaalia hihnassakulkemista, kun näillä juoksulenkeillä saisi aina vetää? :mietiskel:
Ollaan välillä aina juostu niin, että pidän hihnaa normaalisti kädessä. Siinä neiti ainakin olisi vetämässä innoissaan eteenpäin.. toisaalta tekee välillä myös sitä, että poukkaisee yhtäkkiä eteeni, ei järin turvallista siis.
Myös ohitukset meillä on vielä aika retuperällä, joten täytyisi varmaan alkaa harjoittelemaan aikaisin aamulla tai myöhään illalla.. tai metsäteillä.

Muoks.
Amatöörille saa myös antaa vihiä minkälaisia varusteita tässä nyt lähtisi hankkimaan.. :hymy:
Cockerspanieli Taika, s. 7.3.2010
(Viestiä on muokattu lauantaina, 02.10.2010 klo 09:53)

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 02.10.2010 klo 09:59  
+
0
Meillä ohitukset menevät paremmin juostessa. Kai H:kin jo tajuaa, että silloin ei pysähdytä koskaan. Tällä hetkellä juostaan max. 7 km lenkkiä, ajan ja kunnon puutteessa. Vielä olisi tavoite vähän pidentää, asutaan niin mäettömällä seudulla, ettei olisi mahdotonkaan haaste. H ei tosin vedä toistaiseksi (huonot valjaat), enkä sitä siihen ole kannustanutkaan, kivasti hölkkäilee vierellä (menisipä kävellessä samoin). Toivoisin löytäväni lenkin, jossa osan matkasta voisi huoletta mennä vapaana, mutta taitaa olla turha haave pk-seudulla. Varhaisen aamun ja myöhäisen illan irtipitämistä en riistavietin takia harrasta, tuntuvat kaikki elukat liikkuvan enemmän silloin ja hämärässä H:kin on valppaampi.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

Sateenvarjomies

Sateenvarjomies
Viestimäärä: 8

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 24.01.2011 klo 12:43  
+
0
Meillä juostaan! :)

Jackrusselinterrieri narttu 2,5vuotta on kaverina. Meillä on kunnon vehkeet mutta useimmiten mennään pelkästään hyvillä valjailla ja flexillä koska yleensä tehdään ensin kävelylenkki jolloin koira saa rauhassa haistella, tehdä tarpeita ja tervehtiä koirakavereita, sen jälkeen sitten juostaan lenkki jolloin koiran on helpompi vain nauttia menosta kun ei tarvitse jatkuvasti pyrkiä tienlaitaan nuuskuttelemaan.

Viime kesänä juostiin pääasiassa metsäpolkuja jolloin saatoin pitää koiran irti ja nauttia rauhallisesta menosta, koira sai päästellä pää kainalossa minne halusi eikä tarvinnut tyytyä mamman etanavauhtiin :)

Meillä on opeteltu juoksuun muutama käsky:
oikea ja vasen
MENNÄÄN (jos koira jää haistelemaan niin lähtee ilman ilkeitä kiskomisia)
HOP HOP (lisää vauhtia)
OOOOOoooo (hidastaa)

Himottaisi hirveästi osallistua ensi kesänä johonkin canicross-kilpailuun. Jos nyt kevään aikana jaksaisi pinkoa tarpeeksi, nostaa omaa kuntoa ja totuttaa koira kunnolla menoon niin ehkäpä? :) Kukaan muu osallistumassa?

Ja meillä juostaan pääasiassa 5-10km lenkkejä, pisin taitaa olla 15km tuon karvakorvan kanssa. Yksin olen juossut reilun 30km reittejä pisimmillään. Tuo kaveri vaan kyllästyy jos joutuu kiinniollessaan juoksemaan pitkää matkaa, silloin voidaan mennä vaikka miten pitkä reitti jos saa olla vapaana ja tehdä ns. omiaan.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 24.01.2011 klo 12:47)

Aikkara

Aikkara
Viestimäärä: 7

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 25.01.2011 klo 18:51  
+
0
Tänään käytiin 1km:n lenkki koirani kanssa. Ei oiken voi pidemmällä käyttää, kun on sen verran nuori (6kuukautta). Bordercollien ja austraalian kelpien pentu, niin varmasti virtaa riittää.:peukku:
Käytössä on nyt tällä hetkellä juoksu vyö ja jousto osainen hihna. Koirallani käytän normaaleita valjaita. Kesällä, kun koirani on aikuisempi ajattelin ostaa kunnosn juoksu valjaat.

Käskyinä opetan:
Pysähtymiseen: "odota"
Normaaliin kävelyyn: "mene edellä"
Juoksemiseen: "juostaan"
Hiljentämiseen: "hiljennä"
Jonkun ohittamiseen esim. auton, käveliän jne...: "ohi"
Kääntymiseen (oikea tai vasen): "tännetännetänne" ja näytän kättä haluttuun suuntaan.

JuttaL

JuttaL
Viestimäärä: 35

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 26.01.2011 klo 18:50  
+
0
Täällä juostaan myös, tosin hyvin satunnaisesti.

Kaverina keskikokoinen, reipas snautseri. Nauttii juoksemisesta oikein paljon ja jaksaakin juosta mua pidempään! Alussa yleensä vain reipasta kävelyä, mutta pikkuhiljaa vauhti kiihtyy ja sitten hölkätään rennolla temmolla. Vakilenkkiin kuuluu hiekkatietä, vähän metsää ja asfalttia ja pituun n. 2km.

Aloittaja kysyi, onko muita ohitusongelmaisia jotka juoksevat. Meillä on ohitusongelmia, mutta juoksulenkillä ei ole kukaan tullut koskaan vastaan.
P&s Snautseri Topi

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 27.01.2011 klo 17:31  
+
0
Me ollaan kanssa aloteltu tätä harrastusta. Meillä on alusta asti ollu kunnon varusteet, eli hyvä vetovyö, joustava hihna ja koiralla istuvat huskyvaljaat.
Rho (sakemanni) tykkää vetämisestä kun hullu puurosta ja kun ei ole homma vielä ihan hanskassa niin alkulenkki on aika mielenkiintoista kateltavaa. Rho kun alkaa hyppiä eteen-ylös kun se ei pääse tarpeeksi kovaa. Pyrkii siis tosi hyvin eteenpäin, mutta kun mä olen jarruna niin sitten Rho alkaa ponnistaa ylöspäin. Sivusta katsottuna varsin koomista:D
Poukkoilu loppuu kyllä heti kun päästään vauhtiin, mutta siirtymät juoksuteille on kyllä jänniä vielä;)
Ollaan harjoteltu kaikkia peruskäskyjä ja ne alkaa vähitellen upota tuon kaaliin. Pisimmillään ollaan menty 5 km, mutta lyhyemmätkin lenkit on vielä tarpeen, jotta kyllästys ei ehdi tulla väsymyksen myötä. Kyllähän tuo jaksaisi vetää vaikka maailman tappiin, mutta kun suurimmat paukut on purettu, niin huomaa että koiran energiatason laskiessa se alkaa vähitellen miettimään myös muita asioita. Niinpä pyritään nyt siihen, että tuota "kyllästymistä" ei ehdi tapahtumaan vaan lenkit pidetään sen mittaisina että homma lopetetaan aina hyvässä vireessä:)
Tavoitteena olisi että kevään aikana tuosta 5 km tulisi sellanen vakiominimilenkki, joka sujuisi koiran (ja omistajan;)) kummemmin väsymättä.
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 29.01.2011 klo 21:10  
+
0
Kyllä kannatti käydä taas juoksemassa!

Messarista ostin tuolle uudet valjaat, ja ne olivat nyt ekaa kertaa käytössä. Hyvin toimi ja koira veti hienosti koko matkan, mentiin ehkä kilometri (mä oon pullamössöläski, ei oo tosiaan tullut juostua kuin joskus lokakuussa viimeksi niin aloitellaan taas vähän hissuksiin). Pitää ryhdistäytyä ja ottaa viikoittaiset lenkit treeniohjelmaan tokon lisäksi :)

Sateenvarjomies

Sateenvarjomies
Viestimäärä: 8

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 03.02.2011 klo 09:31  
+
0
Me käytiin toissapäivänä juoksemassa 10km lenkki, aikaa meni 1h10min koska pysähdeltiin aina kun koira halusi jättää merkkinsä tulevaisuuden nuuskuttelijoille tai haistella jonkun muun taustatietoja. Kuitenkin pidettiin hyvä vauhti yllä ja kyllä oli mahtava fiilis jälkeenpäin =) Koirakin oli ihan veto pois loppuillan.

Tänään ajattelin käydä yksinäni hölkyttelemässä vähän lyhyemmän lenkin.

MissFields

MissFields
Viestimäärä: 729

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 03.02.2011 klo 12:02  
+
0
Onko siis tarkoitus että koira vetää canicrossissa? Pari kertaa olen kokeillut hölkätä tuon kanssa ihan minimatkoja (500 m) ihan perus hihnalla ja pannalla. Se kun menee ravissakin jo niin lujaa ettei perässä meinaa pysyä. Välillä meinaa yltyä laukkaan ja silloin alkaa vetämään (laukkaako koirat :mietiskel: mutta siis kunnon juoksuun) ja silloin on ihan pakko hiljentää, eihän sen perässä pysy.. Lisäksi mietityttää kun peruslenkilläkin opetellaan pois vetämisestä ja sitten tässäkö pitäisi vetää.. :mietiskel: EIkä se oikeastaan omistajan mielestä tunnu kauhean mukavalta kun koira vetää hulluna ja itse lennät siinä perässä...

Ravista se näyttää tykkäävän ja menee tosi luontevasti ja helposti. Nuuhkimisesta voisi päästä eroon kyllä, mutta silloin kun se meinaa pysähtyä nuuskimaan on omistaja jo niin läkähdyksissä että se sopii oikein hyvin :nauru:
Berninpaimenkoira "Mischa" s. 8.3.2010

*Hali-berni*
*JUN-EH*

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 03.02.2011 klo 21:12  
+
0
^ Tässä on tarkempaa tietoa koirajuoksusta: http://www.vul.fi/koirajuoksuopas.htm

Koiran on siis tarkoitus vetää ja välissä on joustava naru. Tuohon lenkillävetämisasiaan en osaa sanoa mitään, koska me ei juuri koskaan käydä remmilenkeillä ja kun liikutaan niin harvoin remmeissä, niin myönnän etten ole edes jaksanut opettaa koiria kävelemään kovinkaan nätisti :shifty:

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 20:45)