Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 16.06.2010 klo 19:31

Canicross/koiran kanssa juokseminen

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 20

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 03.02.2011 klo 21:38  
+
0
MissFields, koira oppii kyllä aika äkkiä milloin saa vetää ja milloin ei. Oppimista helpottaa kovasti vetovaljaiden käyttö vetäessä (mikä on suorastaan välttämätöntä, pannalla saat vain pahaa aikaan koiralle) sekä vetokäskyn käyttöönotto. Välissä tosiaan pitää olla joustava naru, sillä jos naru ei jousta, jousto tulee koiran selkärangasta -> raks ja poks, koira on rikki. Ja naru tulisi kytkeä sinuun vetovyöllä, sillä jos pidät remmiä kädessäsi ja koira vetää sitä, juoksusi on ensinnäkin todella hankalaa ja toisekseen olet alta aikayksikön niin jumissa että sattuu jo ajatuskin liikkumisesta :)

Toki jos ajatus koiran vetämisestä arveluttaa, hölkkäillä voi koiran kanssa vallan mainiosti myös niin että vaatii samaa remmissä nätisti kulkemista kuin kävellessäkin. Ja toisaalta, vetoahan voi harrastaa myös ilman juoksemista, esim. sauvakävellen, ja samalla kohottaa omaa kuntoa sekä opettaa koiralle veto/pysähtymiskäskyjä. :) Vedättämällä saa koiralle helposti huisit peppulihakset, etenkin kun on itse "jarruna" perässä ja vedättää kävelyvauhtia.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 04.03.2011 klo 19:56  
+
0
Mä sain vihdoin hankittua Tomolle vetovaljaat. Vielä pitäis itselle hankkia vetovyö, niin pääsis kunnolla aloitteleen. Ollaan kyllä jo kokeiltu, oon laittanu hihnan vyötärön ympäri, mut jotenki mulla on sellanen kutina, et pitäis olla ihan oikea vetovyö pidemmän päälle... :nauru: Mut mikä tärkeintä, Tomo vetää ihan innoissaan. Ollaan muutaman kerran käyty nyt lyhyt lenkki. En osaa sanoa kuinka pitkä, kun en mittaa matkaa/katso kelloa, mut siinä vaiheessa ollaan lopetettu, kun on vielä kivaa eli vetää innoissaan.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

Vilukissa

Vilukissa
Viestimäärä: 1

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 15.04.2011 klo 09:47  
+
0
Mekin ollaan nyt innostuttu juoksemaan! Itse olen aina jotenkin vieroksunut juoksemista, mutta nyt koiran kanssa se on suorastaan ihanaa :) Jossain vaiheessa varmaan hankitaan valjaat ja muut kunnon kamppeet.
Haluaisin kuitenkin muistuttaa niitä ketkä ovat kiinnostuneita juoksemaan, että on hyvä käydä kuvauttamassa koiran lonkat ennen kuin lisää rasitusta ihan mielettömästi. Meillä on airedalenterrieri (16kk) ja aristelen vielä päästää koiraa miehen kanssa tosi pitkille lenkeille kun lonkkia ja kyynäriä ei ole kuvattu. Ainakin airiksilla lonkat saattavat olla "matalat", ja siten kipeytyä ja aiheuttaa ongelmia. Näin on kai muillakin roduilla? Ihan vaan tällainen muistutus, mutta nyt kaivan lenkkarit kaapista! :)

metaphnora

metaphnora
Viestimäärä: 276

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 24.04.2011 klo 20:29  
+
0
Meillä aloitettiin taas juoksulenkit heti kun ilmat lämpenivät. Nyt olen vetänyt muutaman juoksulenkin per viikko molemmat koirat mukanani. Matkaa en ole koskaan mitannut, mutta niin pitkälle juostaan kun vaan minun kunto kestää. ;---) Koirathan ei tunnetusti väsy ikinä, joten hidastelua niiden osalta on turha odottaa.
http://metaphnora-dogs.blogspot.com

Siperianhuskyt Luna & Naos
Kotikissat Aura & Nova

AfterShock

AfterShock
Viestimäärä: 312

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 16.05.2011 klo 09:07  
+
0
Nyt ois tarkoitus päästä 10 km juoksukuntoon kesän aikana ja kahden koiran emäntänä ei ole mitenkään mahdollista jättää koiria pois lenkiltä ;o).. Tai no pentu ei vielä pääse mukaan..

Koira on pieni, joten tarkoitus ei ole vedättää (no se menee pienellä paineella edessä yleensä noin ekan kilometrin, kunnes pahimmat energiat on purettu) vaan koira tulee oikeastaan hieman mun takana normaalisti.

Ollaan siis menty ehkä n. 4km lenkkejä toisinaan ja loppuvaiheessa koira tulee hitaasti perässä ja tykkäis haistella/merkkailla välillä.

Mietinkin että miten lähdetään treenaamaan ja mitä tulisi ottaa huomioon ruokinnan ja lepopäivien yms suhteen?

Muuten lähinnä remmilenkkeillään ja puistossa pääsee painelemaan välillä täysillä, sekä agility 1 krt viikko...

Rez

Rez
Viestimäärä: 1140

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 05.07.2011 klo 22:31  
+
0
Onko koirajouksukisoissa säädetty jotain standardia, sääntöjä tms. koiran valjaista? Ihmisen juoksuvyöstä ja -narusta on kyllä ohjeistukset, mutta entäs koiran varusteet..?
Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 12.08.2011 klo 20:43  
+
0
Mä nyt oikeen ylitin itseni ja hölkättiin ihan mukavaa vauhtia lenkillä semmonen puolen tunnin pätkä. Kyllä se vaan vielä sujuu vaikka viimeksi 5 vuotta sitten olen kunnolla juoksulenkeillä käynyt. Huomasin että Luna tykkäsi ripeämmästä vauhdista selvästi ja sen meno oli keveän ja helpon näköistä (koiralla siis) kun ei tarvinnut himmailla koko ajan kun emäntä raahaa pölkkykinttujaan eteenpäin. Itsellä reistailee selkä ja polvi (joka nyt kyllä oli niin hyvissä teipeissä ettei tuntunut yhtään) toisinaan juostessa, joten mitään pitkiä matkoja en varmaan koskaan pysty kirmailemaan. Ja tosiaan viimeksi 5 vuotta sitten olen juoksulenkin tehnyt... Meillä mies kuitenkin tykkää juoksusta ainakin kun jollekin laihikselle ryhtyy, ja olen joskus kysellyt, kiinnostaisiko sitä canicross ihan harrastusmielessä. Kuulemma voisi olla mukavaa kokeilla joskus, mutta en usko että se jaksaa (tai oikein osaakaan) opettaa koiralle suunta ym käskyjä tai miettiä varustehankintoja. Mutta tuumin, että voishan sitä ostaa valjaat ja vyöt ja lähteä itse opettamaan lenkkien ohessa noita juttuja, ja jos koiralla on edelleen oisi kivaa ja homma toimii, voisin ukkoa houkutella enemmän mukaan. Ei nyt miksikään päälajiksi meille todellakaan eikä kilpailumielessä, mutta joskus voisi olla ihan kiva perus remmikävelylenkin sijaan juostakin, vaihtelun ja kunnon vuoksi. Hiihtoa inhotaan kumpikin, rullistella ei osata ja pyöräilyveto tuntuu jotenkin vaaralliselta...

Samaa mietin kuin moni muukin, että kai se koira sitten assosioi sen vetämisen nimenomaan niihin valjaisiin eikä ala kiskoa peruslenkillä... Ja ne ohitukset. Ei täällä pääse mihinkään sellaiseen paikkaan lenkille missä ei tulisi vastaantulijoita. Ihmisistä sinänsä ei varmaan piittaa, mutta ne koirat. Kyllä nytkin koirat ohitetaan ihan nätisti vöyhkäämättä, mutta otan aina Lunan sivulle koiraohituksissa. Ihmis- ja pyöräilijäohituksissa saattaa kulkea remmi pitkänä edelläkin jos tie ei ole kapea. Mites nuo koirien ohitukset mahtaa sujua niin että koira vetää edellä ettei mennä moikkailemaan tai muuta... Täytyisi varmaan ihan harjoitella sitä sitten erikseen, tai ottaa ihan normisti sivulle juostessakin jos koira tulee vastaan. Hmm...
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 17.08.2011 klo 13:46  
+
0
Onko kauheaa eläinrääkkäystä, jos aloitan kevyet hölkkälenkit tuon 9 kk ikäisen paimenpenikan kanssa? Lenkit on siis todellakin kevyitä, koska mun kunto on tällä hetkellä.. noh, aika huono. :nauru: Tarkoituksena olisi nyt siis alussa tehdä hölkkä-kävely-hölkkä-tyylisesti jotain 5-6 km pätkiä ja sitten kunnon toivottavasti noustua alkaa ensi vuoden aikana tekemään ihan 10 km hölkkälenkkejä. Onko liikaa noin nuorelle koiralle? Reitit kulkisi enimmäkseen asfalttia pitkin, joten onko ihan huono ajatus?
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 18.08.2011 klo 19:55  
+
0
^Mä sanoisin että se asfaltti on pahempi juttu tuossa, ei niinkään hölkkääminen. Ja ainakin mun "kevyt hölkkä" on sama kuin kävelyvauhti, eli koirakin todella kävelee. :) Seuraile koiraa. Mä liikuttaisin itse nuorta koiraa mahdollisimman paljon vapaana enkä niinkään remmilenkeillä, mutta ainahan se vapaana pito ei vaan ole vaihtoehto.

Oli ihan huippu crossailulenkki pitkän tauon jälkeen! Koira veti kuin hullu ja liina oli välillä ihan kireänä. Ihanaa kun voi itse juosta kovaa, kun on koira vetoapuna, yksin juostessa olisin kuukahtanut ennen puolta matkaa.. Juostiin about kilometrin verran ja sitten lopetettiin, että jää koiralta paukkuja ensi kerrallekin. Ja taisihan sillä jäädä, kun olisi vielä halunnut kiskoa enemmänkin :)

jempo

jempo
Viestimäärä: 370

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 18.08.2011 klo 20:05  
+
0
^^
mä sanoisin että mee koiran jaksamisen mukaan. Asfaltilla usean kilsan lenkki toki kyl kuulostaa aika rankalta koiran jalkoja ajatellen että jos aloittaisit vähän lyhyemmästä? Tai onko pururataa lähellä että pystyisit edes puolet tekee jollain muulla ku asfaltilla?:)

Oma kysymykseni on että miten voisin lähteä liikkeelle kun haluisin alkaa juoksemaan pieniä lenkkejä rikin kanssa. Mun kunto on surkea, joten ihan pienestä lähdettäis liikkeelle. Haluan koiran mukaan koska liikunta tekis hyvää myös sille ja purkais tota energiaa.. Yksin ei tule mentyä lenkille, koska käytän sen ajan mieluummin koiran kanssa kävelyyn. Ongelma on se, että riki on tottunut melko rauhalliseen kävelyyn ja haistelee TODELLA tarkasti. Tällä hetkellä juoksemisesta ei tulis mitään... Katselen aina ihaillen ihmisiä jotka lenkkeilee koiriensa kanssa:D
Pitäiskö mun lähtee siit liikenteeseen et tekisin reippaan kävelylenkin jossa en antais rikin haistella yhtään (toki alussa, että saa asiansa tehtyä) ja ottaisin juoksun mukaan myöhemmin esim. Kun oltais muutaman kerran tehty näitä reippaita kävelylenkkejä? Tein kerran sellasen lenkin ja mul sattu käsi ihan törkeästi ku jouduin kiskomaan rikiä pois haistelemasta (se mulkoili mua pahasti:D) Mitään välineitä mulla ei vielä ole. Hihna kyl pitäis jokatapaukses vaihtaa kun jos riki vähänkin vetää ni alkaa käsi sattuu, tai siis kämmen:P vai suositteletteko suoraan kunnon välineitä?

Muoks. Väksy lisää
Sekarotuinen Riki <3 (09/10)
Rikin touhuilut.
(Viestiä on muokattu torstaina, 18.08.2011 klo 20:06)

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 18.08.2011 klo 23:05  
+
0
Tuo asfaltti mua itseänikin huolettaa. Kyllä meidän läheltä löytyy myös hiekkateitä, mutta pakostakin joutuu osan lenkkiä asfaltilla kulkemaan. Tuo koira siis peitsaa todella herkästi jos liikutaan normaalia kävelyvauhtia. Sen vuoksi olen harkinnut, että osa lenkeistä olisi reippaampia, jolloin koira pääsisi ravaamaan.

Nyt tarkemmin ajateltuna, ei taida munkaan polvet kestää hirveästi asfaltilla juoksemista, joten samassa liemessä ollaan koiran kanssa. Täytynee sitten tyytyä niihin muutamiin hiekkateihin, jotka lähistöltä löytyy. Tulee vaan vähän mälsää lenkkeilystä, kun ei reiteissä ole juuri valinnanvaraa.
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

Piituli

Piituli
Viestimäärä: 8

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 08.09.2011 klo 18:30  
+
0
Kannattaa aloittaa hyvin varovasti alle vuosikaan koiran kanssa. Eläinlääkäriliiton suosituksen mukaan ei alle vuosikasta koiraa saa juoksulenkeillä käyttää. Jos se itse juoksee vapaana tai aidatulla alueella se on ok, mutta lenkille ei saa viedä. Alle vuosikaan lihaksiston ja luuston pitäisi antaa kehittyä omaa tahtia, eikä niitä saisi itse yrittää rasittaa. Mutta en sinällään usko, että lyhyillä hölkkämatkoilla olisi vaikutusta. Enemmän ehkä jos oikeasti juoksuttaisi.
Ja tassujen pohjia kannattaa tarkkailla, jos asfaltilla juoksee. Jos anturat vaikuttaa kuivilta tai niihin tulee halkeamia niin kannattaa voidella niitä aina juoksulenkkien jälkeen. Voiteita saa niin eläinlääkäriasemilta kuin eläintarvikeliikkeistä.

Itsellä juoksuharrastus koiran kanssa jäissä tällä hetkellä. Edellisestä treenikaverista on tullut liian vanha ja tuleva treenikaveri on vielä pieni pentu. Vuoden päästä sitten taas :) Koiran kanssa mentiin ennen yleensä noin 4km lenkkejä ja parhaimmillaan 10km mentiin. Jospa uusikin kaveri oppii hyvin vetämään, se helpottaa ja motivoi omaa juoksua, kun on joku edellä kirittämässä :)

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 14.09.2011 klo 15:38  
+
0
Empäs nyt sitten muista, olenko kirjoittanut meidät canicrossista tänne..:shifty: Mutta, me kydään juoksemassa 1-3 krt vko sillä periaatteella että ensin kävellään --> holkätään --> hetki spurtataan --> taas hölkkää kunnes matkaa takaisin kotiin on noin 200 m --> kotiin kävellään.
Juostaan parhaimmillaan 5km / lenkki
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 05.11.2011 klo 18:02  
+
0
Aivan pakko raportoida meidän hillitön vetojuoksun aloituskerta. Jep, ostin juoksuvyön ja perus y-valjaat näin alkuun. Ja kokeiltiin sitten perjantain lenkin yhteydessä vähän miten juoksu kulkee. Kuten arvelinkin, Luna ei mistään automaattisesti oivaltanut, että nyt onkin hyvä juttu kiskoa ämmää perässään kun yleensä vetäminen on kiellettyä puuhaa. Se siis vaikutti hiukan hämmentyneeltä aluksi, mutta iloiset kannustukset auttoi toivon mukaan vähän. Otettiin vaan pieniä vetopätkiä ja muuten käveltiin tai hölköteltiin. Ei tässä tämä omakaan kunto kovin pitkiä pyrähdyksiä vielä kestä juosten. Sähläämistähän tuo pitkälti oli tottakai, mutta ainakin mulla oli hirmu kivaa, Lunallakin näytti olevan vaikka se olikin ihan pihalla että mitäs tämmönen touhu nyt on. Haisteluitakaan en kieltänyt nyt vielä, mutta tuumasin, että keppien ja käpyjen perään poukkoilut olisi varmaan syytä estää heti alkuunsa ettei tule kompurointeja. Nytkin nimittäin saattoi bongata polulta jonkun ihanan kepakon, joka tietysti piti pysähtyä nappaamaan suuhun, ja minä sitten perästä rymistelen ja loikin etten sotke koiraparkaa jalkoihini.

Eka kerta vetovermeiden kanssa oli siis aivan silkkaa komediaa, mutta eiköhän tuo siitä sitten ala luonnistua pikkuhiljaa. Juu, ja voishan sen ihan kunnolla opettaa vetämään vaikka autonrenkaan kanssa, mutta mennään nyt tätä kautta. Eiköhän Lunaattikin jossain kohtaa oivalla että pannassa ja remmissä ei vedetä, mutta valjaissa saa vetää... Kaikkea muutakin pikku ketku on hoksannut ja yhdistellyt.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 05.11.2011 klo 18:23  
+
0
^Meillä ollaan edelleenki välillä pahasti solmussa vetolenkellä :nauru: Yks mummuki räkätti meille paskasesti ku koira onnistu kietomaan mun jalat solmuun narunsa kanssa. Keppiinsä nojasi ja hekotti ihan mutkalla. Ilkeä mummu. :nauru:

Meillä on myös aloitettu pari vikkoa sitten canicross. Koiran kans on aikaisemmin harrastettu pulkanvetoa ja vähän vetopyöräilyä ja nyt tulevana talvena olis kiva päästä joko suksilla tai potkurilla liikkelle koiran vetäessä.

Luna innostuu välillä vetämään kunnolla ja välillä se vaan löntystelee vierellä. Hoputtamalla innostuu kyllä, mut kestävys ei vielä paras mahdollinen ole. Tämä kun on normi hihnalenkeillä ihan hillitön taivastelija joten uteliaisuus menee edelleen vetämisen edelle. Tänään kyllä veti melken koko matkan joten eiköhän se tästä. :peukku:

Mä teetätin koiralle viime keväänä vetovaljaat, mut Luna tuntuu vetävän noilla y-valjailla innokkaammin. Istuvuudessa ei ole mitään häikkää mun nähdäkseni, mut lieneekö jo niin tottunut noihin y-valjaisiin, et sen takia niissä mieluummin vetää.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 19.11.2011 klo 13:47  
+
0
Minkä rakenteinen/kokoinen/painoinen koira voi vetää noin 37.5 kg painoista nuorta pulkassa? Oma epäilykseni on että springerspanieli on älyttömän pieni, mutta onko se`?
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 19.11.2011 klo 14:19  
+
0
^Taakanvedossa esim. 1,7 kg painoinen amerikankääpiöterrieriuros on vetänyt SATHY Expo työkoirien suurtapahtumassa 55 kg. Suurin vedetty taakan paino on ollut 4001 kg ja sen on tehnyt amerikanbuldoggi. Näissä kilpailuissa vaan vedettävä matka on muistaakseni 2 - 5 metriä, riippuen koiran painosta. Kävin äsken pöyrähtämässä myös valjakkourheilijoiden liiton sivuilla ja siellä valjakkohiihdossa koiran paino kerrotaan 0,7 jolloin saadaan vedettävän pulkan paino. Näissä kilpailuissa toki matka vaihtelee 10 kilometristä 30 kilometriin jolloin on ymmärrettävää ettei kovaa vauhtia ylläpidettäessä pulkan paino voi olla paljoa. Esim. oma koira painaa 26 kg jolloin se sais näissä kilpailuissa vetää 26*0,7 = 18,2 kg painoista pulkkaan.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 14.01.2012 klo 23:43  
+
0
Heh, meillä yritelmät jatkuu. Muutaman kerran on kokeiltu näitä hommia, ei mitenkään hirmu aktiivisesti siis... Kerran tässä kyllä käytiin hölkkälenkki ihan normaalisti pannassa ja remmissä kulkien, Lunalle tosin ei tainnut isokaan muutos normaaliin olla kun vauhti oli aika leppoisa, vaikka matkaa kertyikin 11 kilometriä.

Viime viikkoina olen vähän tuskaillut perus hihnassa vetämisen kanssa, ja tänään sitten taas ajattelin, että piru kun en näköjään osaa opettaa tuota kulkemaan vetämättä, niin koitetaan sitten toista tietä. Koitetaan opettaa se nimenomaan vetämään. :nauru: Tokikaan ei kaulapannassa tietenkään. Heitin valjaat niskaan ja lähdettiin pihalle. Luna oli hilpeällä tuulella ja pyrähteli kyllä sinne sun tänne, tappoi lumipaakkuja, loikki, ryömi hangessa ja yritti saada mua leikkimään. Vetämisestä ei tullut taaskaan yhtään mitään, ja itekin vaan hekotin ääneen kun taas niin älyvapaalta tuntui se touhu. Aina kun koitin kannustaa ja hihkua kun pikkusenkin tuli vetoa, Luna riemuissaan tulee luo ja tapittaa silmät loistaen makupalan toivossa, tai sitten riehaantui niitä lumikokkareita listimään... Ja ei, nyt se sitten ei vetänyt metriäkään kun varta vasten olis ollut lupa. Ja huomenna kun taas mennään normilenkille, hinaus taatusti jatkuu... Jeps. No, hirmu kivaa oli kummallakin, vaikkei nyt oikein edettykään tässä harrastuksessa...

Mulle on vähän mysteeri millä mä tuon vetämisen oikeen opettaisin. Kaikki muut asiat koirien ohituksesta tokoliikkeisiin olen opettanut alussa käyttäen naksutinta ja ruokapalkkaa, tai lelua. Tuossa se ei oikein toimi, kai...vai? Ideahan toki on siinä mielessä selvä, että jossain vaiheessa koiran tulisi tajuta, että valjaissa vedetään, pannassa kuljetan nätisti. Vaan miten sen sille kertoisi...? Olisko ideaa mennä harjottelemaan kaverin kanssa, joka pidemmältä hihkuis koiraa tulemaan luo? Ja ihan kehumalla antais ymmärtää että tää oli nyt se mitä haettiin, kun vetoa syntyy? Tai opettaa vetämään pulkkaa tai jotain? Siihen varmaan kyllä tarvis erimoiset vermeet ja valjaat. Nuo on nyt semmoset perus Jokken Y-valjaat, joissa yksi kiinnityslenksu ylhäällä lapojen välissä. Ja miten mä osaisin opettaa kulkemaan suoraan mun edessä, eikä snadisti vasemmalla (tai oikealla), kuten yleensä lenkkeillessä? Vai tuleeko se luonnostaan sitten kun koira oppii vetämään?

Joku ehdotti ylempänä, että eihän sen koiran pakko ole nimenomaan juostessa aina vetää. Sauvakävely esim tuntuisikin paremmin omaan kuntotasoon sopivalta... Kevyttä hölkkääkin kyllä jaksaa, mutta kovemmassa juoksussa kyllä akka hyytyy aika vikkelään.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007
(Viestiä on muokattu lauantaina, 14.01.2012 klo 23:44)

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 15.01.2012 klo 00:18  
+
0
Meillä opetettiin veto ihan omalla ruoalla.

Koira valjaisiin, ruokakuppi käteen ja koiran kanssa vietiin kuppi pihan toiseen päähän noin sadan metrin päähän. Siitä vaan vapautuskäsky ruoalle ja roikkui itse perässä hidasteena. Aluksi pistin vastaan vaan pikkuisen, mutta jo parin päivän jälkeen sain juosta ihan omaa tahtia (eli hitaasti) ja koira veti täysii.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 15.01.2012 klo 10:04  
+
0
Mäkin tein alkuopettelun ja valjaisiin sekä vetokäskyyn tutustumisen etupalkalla, kuten Tonteria. Aika äkkiä mä kuitenkin jätin sen pois, kun asutaan kuitenkin tosi vilkkailla alueilla ja en tahdo jättää koiranruokaa 2 km päähän itsestäni, joku vetää sen kitusiinsa tai varastaa sen, ja sitten koiralla ei olekaan sen odottamaa palkkaa ja se tympääntyy koko juoksemiseen. :)

Yllättävän hyvin tuo oma koira vetää tyhjälle, ja nyt uusien valjaiden ja mun juoksuohjelman myötä olisi tarkoitus yksi juoksukerta viikossa hurauttaa koiran kanssa. Nämä ensimmäiset juoksupyrähdykset ovat niin säälittävän lyhyitä, että koira lähinnä turhautuu kun ehtii juuri alkaa vetää ja sitten jo loppuukin, joten varmaan ensi viikon loppupuolella se voisi tulla mukaan uudestaan.

Niin ja koiran vauhtia sekä vedon voimakkuutta lisää huomattavasti se, kun ottaa kaverikoirakon mukaan. Kun käytiin ekan kerran canicross-kimppatreeneissä, mä oikein yllätyin miten kovasti tuo koira voikaan vetää, kun haluaa! Alamäissä sain ihan kunnolla jarrutella, etten tuiskahtanut nokalleni. :shifty: Yksin treenatessa ei oikein se koiran perusveto tunnu enää miltään tuon jälkeen. :D Samoin vieraat paikat sytyttävät koiran vetohalut, kuin myös poispäin kotoa meneminen (kotia kohti on ihan turha yrittää juosta, kun koira vaan lönkyttelee siinä edessä). Myös ihmiskaveri "jäniksenä" auttaa kovasti, ja tarkoitus olisikin ottaa kaveri mukaan crossilenkeille pyörän kanssa, niin saa taas uutta puhtia juoksenteluun.

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28185
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 00:45)