Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 16.06.2010 klo 19:31

Canicross/koiran kanssa juokseminen

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 20

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 15.01.2012 klo 21:28  
+
0
^ja ^^ , kiitos vinkeistä, koitetaanpa joku kerta näillä konsteilla jospa alkais luonaamaan meilläkin. Etupalkan kuvittelisin olevan aika pop ahneelle pikku sintille.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Frosty

Frosty
Viestimäärä: 956

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 22.01.2012 klo 11:42  
+
0
Kirjoittelin jo aiheesta tuonne Aikuisten palstan Liikunta- ja laihdutus- palstalle, mutta jotain pientä voisi kirjoittaa myös tänne.

Aluksi: siis koirajuoksuhan on ihan älyttömän kivaa! Toiseksi: ihmiset luulevat, että sinulla on hyvä kunto, vaikka itse tietääkin että on ihan rapakunnossa ja koira tekee suurimman työn! :nauru:

Me käytiin koiran kanssa tänään aamusta juoksemassa, kun ajattelin että eihän tuolla edes ole mikään kauhean kiva keli, että eihän siellä varmaan kauheasti ole lenkkeilijöitä. No, ei ollut lenkkeilijöitä, mutta sitäkin enemmän hiihtäjiä! Koira ohittaa vaihtelevasti vastaantulijat, aika usein menee moikkaamaan. :roll: Onneksi useimmat ihmiset eivät siitä suutu, mutta olisihan se kiva jos koira tajuaisi ohittaa vetäessä ihmiset kiltisti. Ja niin, koira on siis kuuro, joten aika sokkona mennään ja koiran ehdoilla. :shifty: Joskus olen käynyt juoksemassa myös yhdeksän jälkeen kun tiet alkavat hiljetä.

Ainiin, joku sanoi että koira ei vedä kotiin päin ja täälläkin olen huomannut saman! Pitäisi löytää jokin lenkki, joka kiertäisi kivasti ympyrän, mutta nyt ollaan lähinnä juostu pitkillä suorilla.

Vielä tuosta kouluttamisesta: Itse tein vaan niin, että hankin koiralle ja itselle hyvät vermeet, laitoin koiralle valjaat ja lähdin juoksemaan. Siitä se vaan itse oppi vetämään. Toisaalta tuo on muutenkin tuollanen todella innokas. Silloin kun sillä on paras vetohalu päällä eivät lumipaakut ja muitten koirien pissat kiinnosta, mutta tosiaan kotiinpäin kääntyessä ei juokseminen enää kiinnostakaan vaan kaikki muut jutut.
SLK N Sani -03
SPK N Ansa -10

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 25.01.2012 klo 14:57  
+
0
Otetaanko tänne myös pulinat hiihdosta? (:
Kävin tossa päivällä juoksemassa talvitennareilla ja oli kyllä helkutin liukasta ;D
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

Harmaan

Harmaan
Viestimäärä: 120

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 25.01.2012 klo 15:27  
+
0
Tuota, eroaako harrastus jotenkin olleellisti tavallisesta (juoksu)lenkkeilystä koiran kanssa? Nyt kun ensimmäistä kertaa aiheeseen törmään, niin kummastelen vain. :)

Muoks. ja jos kyse on ihan tavan lenkkeilystä, niin pitääkö sillekin olla oma nimensä?
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 25.01.2012 klo 15:30)

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 25.01.2012 klo 16:10  
+
0
^jos yhtään luet tätä ketjua, ymmärrät varmaan ne erot
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 25.01.2012 klo 16:48  
+
0
Kuuluuks hiihto tähän samaan, vai onko sille oma topa?
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 31.01.2012 klo 15:20  
+
0
Minä tulin myös etsimään hiihtokeskustelua, mutta ei taida olla ainakaan vielä olemassa. Pitäisikö aloittaa vai sopiiko tänne. Näytti hiihdosta jonkin verran olevan ketjussa puhetta, joten tämän laitan ainakin nyt tänne.

Itse en koiran kanssa juoksemista ole kokeillut. Mutta nyt tänä talvena olen käynyt jonkin kerran hiihtämässä ja sehän on ollut aivan upeaa ja ihanaa. Kun on luistava keli niin tuo porokoirakin jaksaa hyvin vetää eikä itse tarvi paljoa työtä tehdä. Saattaapi käydä niin, että jahka kevät koittaa kokeillaan sitten myös juoksemista. Olen haaveillut myös potkulaudasta (olin vähällä ostaa sellaisen kirppikseltä jokin aika sitten)... Tuo porkkis on minulle sopivan vauhtinen kaveri. Meillä on nyt käytössä ihan vain ulkoiluvaljaat ei siis mitään vetovaljaita. Olen miettinyt, pitäisikö minun hankkia toisenlaiset valjaat tähän harrastukseen.

Minni oppi heti kerrasta, että kun minulla on sukset jalassa ja hänellä itsellään valjaat niin vetäminen on sallittua. Tosin vielä on jonkin verran sellaisia tilanteita, että tuo vahvan riistavietin omaava neiti päättää kesken juoksun hypätäkin sivulle umpihankeen haistelemaan jotain jäniksen tai peuran jälkiä. Tämä koiran kanssa hiihtolenkeille pääsy oli niitä asioita, joista näin päiväunia ennen koiran hankintaa ja kyllä se on juuri niin ihanaa kuin kuvitelmissa. Tuo poro on tietenkin vähän pieni vetämään, ehkä minun tähän harrastukseen pitää joskus hankkia se alunperin haaveissa ollut husky.

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 31.01.2012 klo 18:00  
+
0
^
Hiihdätkö perinteistä vai luistelemallako meet?

Me ei olla vielä(kään) tänä talvena päästy suksille. Möin veljelleni entiset vetovälinneet ja tilasin itselleni uudet. Entiset soveltuivat myös hiihtoon kun oli pidempi vetonaru. Näissä uusissa canicrossiin hankituissa vetovyö on hieman lyhyempi niin ei oikein käy hiihtoon ja koirapyöräilyyn enkä ole saanut aikaiseksi tilata uutta narua.

Viime talvena me aloitettiin tuo hiihtotouhu ton nuorimmaisen kanssa. Heti hoksas homman,mutta ite oon aika huono hiihtäjä ja vauhti on aika huimaa tuon kanssa. Yritän siis luistelemalla mennä.On kyllä tosi hauska laji!

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 31.01.2012 klo 20:03  
+
0
Mun puolesta ainakin hiihto sopii tähän samaan ketjuun oikein hyvin :)

Ransa (ja muutkin), kannattaa kyllä hankkia oikeat vetovaljaat. Normivaljaissa koiran saa älyttömän helposti jumiin, jos vedättää koiraa enemmän kuin kerran kahdessa kuukaudessa. Etenkin jos käytössä ovat y-valjaiden sijaan t-valjaat. Lisäksi y-valjaiden rintaremmi (siis se mikä menee kaulaosan ja rinnan ympäri kulkevan osan välillä etujalkojen välissä) hinautuu todella helposti hiertämään koiran kainaloita, sattuu.. Samoin joustopala vetäjän ja vedettävän väliin on aika ehdoton, sillä jos ei sitä ole, jousto tulee koiran selkärangasta, sattuu.. Eikä ne huskivaljaat edes ole niin kalliit, 26 euroa näyttäisivät VUL:n postimyynnissä olevan. :) Mähän maksoin omistani 45 euroa, pikkuisen liikaa :shhh:

Mun pitäisi myös ryhdistäytyä ja käydä taas juoksemassa. Lauantaina vien koiran hoitoon porukoiden luokse risteilyn ajaksi, ja samalla olisi tarkoitus käydä testaamassa hiihtoa tuon epelin kanssa sekä mahdollisen onnistumisen (raajat edelleen yhtenä kappaleena) jälkeen tuoda hiihtovermeet tänne. Mä tuskin maltan odottaa. :D

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 01.02.2012 klo 06:31  
+
0
Belgilö: Ihan perinteistä olen hiihtänyt. Tuon koiran vauhti ei ole mitenkään mahdoton ja aika lyhyttä matkaa ollaan menty, kun tosiaan vasta totutellaan. Enimmäkseen koira on juossut löysässä hihnassa hieman edellä ja vedättänyt olen vain pieniä matkoja.

Kaislus: Tuota minäkin olen miettinyt, että varmaan vetovaljaat olisivat fiksu hankina. Varsinkin nyt, kun eilen lueskelin tätä ketjua ja tuolla aiemmilla sivuilla olikin aika paljon noista valjaista juttua. Pitää katsella, josko löytyisi tarpeeksi pienet hiskivaljaat. Eiköhän sellaisiakin ole olemassa. Pitää tosiaan tilata jostain. Oman juoksuvyön mukana tuli ihan hyvä, joustopalalla varustettu hihna, eli se puoli on kunnossa. Tosin tuo tuntuu hiihtoon suht lyhyeltä, eli ehkäpä valjaat tilatessani tilailen myös toisen narun. Tämänhetkiset valjaat ovat muuten Y-valjaat, etujalkojen välissä ei ole palaa.

Hiihtäminen aurinkoisena talvipäivänä koiran kanssa on kyllä hienoa, varmasti pidennetään lenkkejä vähitellen, kunhan saadaan nuo varusteet nyt täysin kuntoon.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 01.02.2012 klo 06:34)

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 07.02.2012 klo 18:41  
+
0
Tilasin sitten huskyvaljaat pienintä kokoa. Posti toi tänään pakettilapun, mutten ole päässyt vielä sitä pakettia hakemaan, kun täältä ei ihan joka päivä jaksa erikseen lähteä jonkun "pikkuasian" takia liikenteeseen. Toivottavasti valjaat ovat sopivat ja päästään todenteolla kokeilemaan tuota hiihtotouhua. Minnillä oli selkäongelmaa (ilmeisesti vain revähdys onneksi) syksyllä ja siksikin ajattelin, että hoidetaan hetimiten varusteasiat kuntoon. Tossutkin tilasin, jos maa alkaa olla kovin kovaa jossain vaiheessa niin koitetaan niiden kanssa juoksemista sitten.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 07.02.2012 klo 19:39  
+
0
Mua kiinnostaisi koiran kanssa hiihtäminen, mutta missä? Kunnan laittamalle ladulle ei varmaan ole koiran kanssa mitään asiaa, eikä näin kaupungissa ole oikein vaihtoehtojakaan. Tietysti voisin mennä kotikuntaan vetämään itse ladun johonkin pellolle, mutta siinähän menee mun tahdilla ikä ja terveys. Valaiskaa!
Rise to reset the world.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 11.02.2012 klo 22:45  
+
0

naukunen kirjoitti:

Mua kiinnostaisi koiran kanssa hiihtäminen, mutta missä? Kunnan laittamalle ladulle ei varmaan ole koiran kanssa mitään asiaa, eikä näin kaupungissa ole oikein vaihtoehtojakaan. Tietysti voisin mennä kotikuntaan vetämään itse ladun johonkin pellolle, mutta siinähän menee mun tahdilla ikä ja terveys. Valaiskaa!



Jos asut kunnassa, jossa ei ole koiralatua, ei sulla taida valitettavasti olla muuta vaihtoehtoa kuin tehdä omat ladut. :neutral: Koiralla ei tosiaan ole mitään asiaa virallisille laduille, ja koiralatuja on tosi harvassa.

Me käytiin tänään testaamassa Paloheinän hurttahiihtomestat, oli hirmuisen hauskaa! Just sopivan pituinen lenkki (reilu 3 km), että voi jatkossa rykäistä sen kerralla. Nyt pidettiin välillä taukoa, kun odotettiin koiratonta kaveria. Hirmu hienosti tuo veti, alussa mun tarvi vain pysyä pystyssä mutta loppumatkasta sai jo vähän enemmän auttaa karvakaveria, että jaksoi vetää. Vitsit, ihan sikamagee laji! :peukku: Helsingin kaupungille, kun ylläpitää tuota latua, meistä tulee vakiokäyttäjiä :D

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 17.02.2012 klo 10:18  
+
0
Me asumme metsässä ja meillä on siis oma latu. Minulla vain kävi niin, että loppui harrastus tällä erää lyhkäiseen. Hommasin Minnille ne huskyvaljaat ja tarkoitus oli sitten alkaa hiihdellä tuon kanssa enemmänkin. Olin juuri pienellä pissalenkillä koiran kanssa testaamassa samalla niitä valjaita, kun polvi petti alta. Siis ihan kirjaimellisesti seisoviltaan vain rojahdin maahan, kun lumpio pullahti paikaltaan. Nyt pitää kuntouttaa jalka ennen kuin uskaltaa edes kuvitella yrittävänsä uudelleen.

Arvatkaapa vain ottaako pattiin, juuri pääsin vauhdin makuun! Saakelin polvi, että sen piti taas alkaa oikuttelemaan. Se on nuljahdellut joskus aiemminkin pienesti, mutta ensimmäistä kertaa tuli oikein kunnon luksaatio, jossa koko sääriluu siis luiskahti kuopasta. Tai jotenkin sillain, kumminkin ihan romu koko jalka.

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 17.02.2012 klo 19:53  
+
0
Posti toi uuden vetonarun mutten ole vielä kerennyt käydä hiihtämässä. Täällä on n 20 kilsan päässä opiston pellolle tehty koirahiihtolatu. Se on luisteluhiihto "baana" eikä siellä ole perinteistä latua ollenkaan. Pituutta sillä ei ole kuin pari kilsaa mutta onhan sekin jo jotain paremman puutteessa. Ja voihan sen kiertää useamman kerran jos siltä tuntuu.

Sunnuntaina olis naapurikaupungissa koirahiihtokilpailut,piirinmestaruuskisat. Jospa jaksais lähteä katsomaan miltä touhu näyttää livenä. Saiskohan sieltä lisää innostusta omaan hiihtoharrastukseen vai iskeekö epätoivo kun oon ite niin huono hiihtäjä?

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 17.02.2012 klo 19:53  
+
0
Tuplat pois.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 17.02.2012 klo 19:59)

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 11.04.2012 klo 20:08  
+
0
Ollaan nyt aloitettu taas talven jälkeen canicrossailu. Äsken käytiin juoksemassa 5 km sohjoisella mersäautotiellä ja jalat kastui litimäriksi. Ei tuntunut kovin kivalle jääkylmä vesi varpaissa,mutta muuten oli tosi hyvä lenkki. Hyvin tuo kyllä juoksee ja oma kuntokin on noususuhdanteinen.

Nyt pitäis vaan saada porukkatreenejä,että vois treenata muiden koirien kanssa ohittelua ja ohitetuksi tulemisia. Ja taidanpa käydä katselemassa olisko kilpailukalenterissa sopivia kisoja joihin tähtäisi.

Niin ja sitten tarttis uudet lenkkarit kun entiset alkaa olla hajalla. Hitto kun nuo lenkkikengät on vaan niin sairaan kalliita. Halpiksia ei kannata ostaa,mulla ei ainakaan jalat kestä huonoilla kengillä juoksemista.:heristel:

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 11.04.2012 klo 20:54  
+
0
Joopa joo,kahet kisat olis nyt jo huhtikuussa. Elikkä 22.4 Janakkalassa ja 28.4. Mäntsälässä.
Muuten hyvä,mutta kumpaankin on täältä hevon peestä yli 3 tunnin ajomatka.:mietiskel:

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 15.04.2012 klo 18:34  
+
0
Miten te aloitatte yleensä juoksun? Mietin lähinnä, että pitäisikö mennä ensin pieni lämmittelylenkki normipannalla ja hihnalla ja sitten vaihtaa vetovehkeet, vai pistää heti veto päälle. Joku taisi sanoa tekevänsä niin, että heti vetotarvikkeet ja ensin kävellen, sitten hölkäten, juosten ja siitä jälleen tahtia hidastaen. Mutta onko heti veto sinänsä koiralle liian raskasta vai pitäisikö ennen sitä jotenkin lämmitellä?

Minä ostin tänään canicrosshihnan, vyö ja y-valjaat saa mennä normit nyt alkuun kun ensin näen innostutaanko lajista vai ei :). Huomenna sitten kokeilemaan!

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 18.04.2012 klo 16:24  
+
0
Tulin just meidän neitsytmatkalta, oli tosi hauskaa! Mentiin ehkä joku 15min kevyt kävely toisen koiran kanssa hihnoilla ja pannoilla, sitte valjailla ensin kävelyä ja sitten ravia ja hetki mentiin tosi lujaa ja sitte taas hitaampaa. Ehkä joku puolisen tuntia mentiin yhteensä. Ei tuo erityisen lujaa vetänyt, lähinnä meni siinä edellä. Hihna oli kireällä ravatessa, mutta kävellessä tuppasi koira tulemaan vierelle. Ja heti jos sitä kehui kun se veti niin se tuli vierelle :)

Mutta kiva aloitus oli, selvästi koira tykkäsi noista raviosuuksista. Ensi kerralla sitten vähän pitempään :)

Niin ja itselle tuli hiki ihan huomaamatta! Normaalista juoksemisesta en tykkää yhtään mutta tämä oli paljon kivempaa.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 18.04.2012 klo 16:24)

  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28195
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545711
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään7
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 10:45)