Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 16.06.2010 klo 19:31

Canicross/koiran kanssa juokseminen

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 20

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 18.04.2012 klo 21:42  
+
0
Paljon kivempaahan tuo juokseminen koiran kanssa on. Ja onhan siitä koirasta apuakin tuossa touhussa jos vetää,mutta ei sen tartte vetää. Sääntöjen mukaan riittää,että koira on juoksijan edellä. Enkä nyt muista riittääkö sekin jos juoksee vierellä;perässä sitä ei kuitenkaan saa vetää (senhän sanoo jo järkikin.)

Nyt on uudet lenkkarit sitten ostettu. Ostin Salomonin speedcross 3 w:t. Ne on maastojuoksuun tarkoitetut,mutta käy muuhunkin. Ovat tosi kevyet ja pohja pitävä. Juoksen niillä myös agia.
Maksoin niistä 100 e kun olivat tarjouksessa.
Vielä en oo raaskinu laittaa niitä tuonne rapakkoon vaan vanhoilla vielä mennään tää pahin kurakausi.

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 20.04.2012 klo 17:27  
+
0
Mä juoksen myös mun sakutytön kanssa:) Ei nyt voi sanoa, että varsinaisesti harrastettais canicrossia, koska ei todellakaan varmaan koskaan mihinkään kisoihin tulla osallistumaan (tai ei kai sitä koskaan pitäis sanoa "ei koskaan;)). Juostaan mun ja koiran kunnon ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Talvellakin juostiin, joskin hieman harvemmin kuin nyt. Itse oon niin kämänen suksilla, että en oikeesti halua lähteä vaarantamaan kaikkien henkeä laduille, joten pitäydyttiin tässä ravaamisessa lumikausikin..

Nyt sitten lumien sulettua on tullut paremmat lenkkimaastot esille ja ollaan vedetty yleensä sellasta 5-10 km, välillä hitaammin välillä nopeemmin. Alkuun aina ensin kävellään ja lämmitellään lihaksia, sitten aletaan hölkkäämään ja vähitellen kiristetään tahtia. Sama lopussa, eli jäähdyttely ja venyttelyt kummallekin lenkin päätteeksi. Pyrin et lenkin aikana vaihdellaan muutenkin tahtia, eli välillä revitään pätkä maksimisykkeellä ja sen jälkeen taas juostaan tasasta vauhtia jonkin aikaa. Tavotteena on et loppulenkistä on aina viel sen verta voimaa, että ennen jäähdyttelyhetkeä voidaan ottaa vielä viiminen kunnon spurtti:)

Talvella juoksin maastolenkkareilla, kun niissä on pitävä pohja, mutta ei ne kyllä ideaalit juoksemiseen ole, etenkään tuen ja vaimennuksen kannalta. Nyt keväällä sain sitten kunnon juoksupopot synttärilahjaksi poikaystävältä, kun vanhat oli jo niin huonot, että jalat kipeyty lenkeillä ja kaikki nautinto hävisi siinä... Sen kyllä paljon juokseva tietää, että huonoilla kengillä ei oikeesti pitkään jaksa harrastaa, joten niihin hyviin kannattaa satsata jos lajia haluaa alotella.
Ite juoksen nyt niken air alaris kengillä ja loppu säryt ja ikävät tuntemukset siihen:) Koiralla on jokken husky-valjaat, mutta nyt on sille hankintalistalla uudet, koska vaikka noi on ns. oikean kokoset, niin ne tuntuu painavan sitä alaselästä.
Onko kellään ideoita, mitkä vois olla hyvät pitkäselkäsen koiran juoksuvaljaat? Pyöräilyyn meillä on zero dc short valjaat ja nyt oon varmuuden vuoks juossu lenkitkin niillä ettei noi vanhat jokket pistä selkää enempää jumiin. Ne on ihan ok, mutta haluisin kuitenkin pitkärunkoset valjaat, että paino jakautuis vielä tasaisemmin. Mietin tota zero dc pitkää valjasversiota, mutta ois kiva kuulla käyttökokemuksia eri valjaista, jos jollakulla muulla täällä on pitkäselkänen vetojuhta?
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 20.04.2012 klo 17:31  
+
0
/OT ^Katoshan! Missä sie oot piileksinyt
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 20.04.2012 klo 18:08  
+
0
^OT: Töiden, gradun, luentojen ja treenien ihmemaailmassa, eli kun oon menny viimesen vuoden minuuttiaikataululla, niin ei oo täällä paljon ehtiny hengailemaan :wink: Mut jos nyt sit ehtis taas..
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 20.04.2012 klo 18:14  
+
0
^Tere tulemast takaisin! :heiluti:
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 20.04.2012 klo 18:23  
+
0
^Kiitos kiitos, en tienny et joku vois mua tänne takas "kaivatakin":wink::nauru:
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com

Katrisse

Katrisse
Viestimäärä: 5

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 25.04.2012 klo 23:26  
+
0
Oulun seudun valjakkourheilijoille perustettu uusi foorumi! http://oulukoiraurheilijat.omapalsta.com/ Luvassa yhteistreenejä, ohjattujatreenejä, kursseja ja leirejä, mikäli kiinnostuneita löytyy :)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 26.04.2012 klo 17:55  
+
0
Mulla menee jalat ihan sököksi jos juoksen "kunnon" lenkkareilla, eli jollain mitkä on muka tosi hienot ja kalliit.
Kaikkein parhaiten tuntuu silti omaan jalkaan mahd. kevyet ja ohuet kengät.
Unelmissa olisi varvaskengät, koska musta tuntuu parhaalta juosta juurikin päkiöille. Koulussa aina juostessa lyhyttä ja pitkää matkaa (hallilla jos juostiin) niin juoksin sukilla/paljasjalkaisena.

Mä en nyt löydä sitä tieteellisempää näkökulmaa, mutta siinä oli se juju että nivelet rasittuu paljon enemmän astuessaan kantapäälle ja liike on luonnoton tiiliskivi lenkkareissa. Päkiälle astuessa juoksussa jalan kierreliike on paljon parempi nivelille/lihaksille ja luonnollisempi.

Vähän OT muttei paljon :D

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 26.04.2012 klo 23:10  
+
0
^Liittyyhän tää aiheeseen siinä missä noi valjaatkin, ainakin mun mielestä :D Ja ei se kalleus kengistä hyviä teekään;) Jokasen jalka on erilainen ja kaikille on se oma sopivin juoksukenkänsä, oli se sit millanen tahansa. Mulla täytyy olla hyvin vaimennettu kenkä, joka tukee jalkaa oikein tai muuten hajoo nilkat ja kipeytyy jalkaterät tosi pahasti (tosin mulla on muutenkin keskimäärästä oudompi fysiikka, mm. yliliikkuvat nivelet ja en sais juurikaan venytellä..).
Jos sulle parhaalta tuntuu nuo varvaskengät niin sitä ei käy vastaan väittäminen ;) Itselleni ne ei olis juoksuun lainkaan hyvät, vaikka sitten muuten paljasjaloin oonkin heti kun ilmat antaa myöden.. (no tää nyt oli ainakin OT).

Ja jos kerta ei muuten saa kokemuksia valjaista, niin kysytään sit suoraan vähän eri kantilta, eli millaset valjaat juoksuun kenelläkin on/millasella koiralla?:)
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 26.04.2012 klo 23:33  
+
0
Eilen käytiin crossaamassa ja kyllä oli nautinto! Hyvin tuo on oppinut, että ylämäessä vedetään kovempaa, ihmisten ohi juostaan määrätietoisesti ja lähtee hyvin käskystä liikkeelle. Koirien ohittaminen on vielä hakusessa, kun tuo haluaisi tulla kertomaan nähneensä koiran. Vähitellen kuitenkin näyttää siltä, että suunta on erinomainen. Ensin ottaa kontaktia ja sen jälkeen jatkaa matkaa, kun huikkaan juoksukäskyn.

Meillä juostaan Ruff Wearin valjailla.
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 27.04.2012 klo 00:57  
+
0

Guardacaccia kirjoitti:

^Liittyyhän tää aiheeseen siinä missä noi valjaatkin, ainakin mun mielestä :D Ja ei se kalleus kengistä hyviä teekään;) Jokasen jalka on erilainen ja kaikille on se oma sopivin juoksukenkänsä, oli se sit millanen tahansa. Mulla täytyy olla hyvin vaimennettu kenkä, joka tukee jalkaa oikein tai muuten hajoo nilkat ja kipeytyy jalkaterät tosi pahasti (tosin mulla on muutenkin keskimäärästä oudompi fysiikka, mm. yliliikkuvat nivelet ja en sais juurikaan venytellä..).
Jos sulle parhaalta tuntuu nuo varvaskengät niin sitä ei käy vastaan väittäminen ;) Itselleni ne ei olis juoksuun lainkaan hyvät, vaikka sitten muuten paljasjaloin oonkin heti kun ilmat antaa myöden.. (no tää nyt oli ainakin OT).

Ja jos kerta ei muuten saa kokemuksia valjaista, niin kysytään sit suoraan vähän eri kantilta, eli millaset valjaat juoksuun kenelläkin on/millasella koiralla?:)



http://paljasjalkamatti.blogspot.com/2011/12/paljasjalkajuoksu-onko-jarkea-vai-ei.html
Tässä on aika hyvä blogikirjoitus jossa on esitelty tota aika puolueettomasti, kerrottu aika kattavasti mitä hyviä puolia paljasjalkajuoksussa on.

Mullakin on yliliikkuvat nivelet, saan tosin venytellä paljon, miten vain haluan, nivelten löysyys esiintyy pääosin vielä vain naksumisena ja säännöllisinä kipuina rasitusalueilla.
Lihaskunto ja venyttely on yksi tärkeimmistä mitä koen että mun pitää pitää yllä, ja nimenomaan oikeaa lihaskuntoa.

Paljasjalkajuoksussa jalka oikeasti seuraa luonnollista juoksutekniikkaa, liikerata on vähemmän nilkkaa, polvea ja selkää rasittava. Päkiälle astuminen on luonnollisempi kuin kantapäälle astuminen, ja se kehittää myös niitä lihaksia mitä ei ole huomannutkaan jaloissa olevan.
Tässä havainnollistava video ja tässä blogikirjoitus videon käsittelemästä tutkimuksesta.
Tiede-lehden foorumilla kiistelyä kumpi olisi parempi.

Toki en suosittele heti ensimmäisenä lähtemään juoksemaan ensimmäisenä paljain jaloin (mäkin haluan kengät, tosin siksi että jos koira kiihtyy liikaa tai nurkan takaa tulee joku niin mulla on jotain millä pitää maasta kiinni :D), varsinkaan jos on mitään suurempia fyysisiä ongelmia, mutta keho kehittää helposti omat tukevat lihakset, jos antaa.
Ei ylipainoinen lähde ensimmäiseksi 20km juoksulenkille vaan 1km saa alkuun riittää.

Suosittelen silti lukemaan aiheesta, enkä heti tyrmäämään, jotkut ongelmat jaloissa/juostessa voi myös johtua väärän askelluksen tukevista kengistä (niistä geelityynyllisistä ;)).

(en ole edelleenkään pakottamassa ketään, mutta miettimään :))

Emuli

Emuli
Viestimäärä: 326

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 30.04.2012 klo 20:02  
+
0
Käytiin tänään vähän juoksentelemassa tuon otuksen kanssa mutta neiti ei oikein hiffaa mitä pitäis tehdä. Kovasti saa kannustaa että vaivautuu edes juoksemaan. Ja ärsyttävintä on se, että vetää sivulle :mietiskel: Välillä jos hairahtui eteen himmailemaan tsemppasin ja kehuin mutta kääntyi vaan katsomaan että hä mitä :ttou: Pitää varmaan huomenna ottaa avo mukaan ja yrittää saada siitä vetämisestä vähän kivempaa vaikka lelujen avulla. Ja tuon mielestä juokseminen on kivaa jos vaan saa juosta hihna suussa :neutral: Heti jos komentaa irti ilme on sellanen että antaa sit olla ja vauhti hidastuu :ylpea:
Beagletyttönen Ava (10/2010)
Beagletyttönen Ellu (6/2012)
Avan blogi

piiperoinen

piiperoinen
Viestimäärä: 42

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 07.05.2012 klo 10:39  
+
0
katrisse, oi.. tuollaista olenkin kaivannut tänne suunnalle. Jos sitä uskaltas itekin osallistua mahd. yhteistreeneihin(?) koiran kans. :P
ISLu Ivan -04, ASTn Debra -06, ISLu Agon -08, ISLu Rokka -16

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 07.05.2012 klo 21:16  
+
0
Kaikesta huolimatta olen jopa kolmesti käynyt noiden kanssa hölkkäämässä :cool:

Ekalla kerralla olin turhankin positiivinen ja kärsin kolmen päivän lihassäryistä, hyvä kun kävelemään pääsi... Lauantaina käytiin aamulla 5 km ja eilen samainen lenkki.
Tosin, en mä sitä koko matkaa hölkännyt, ehkä 2 km kumpanakin päivänä? Noilla on sen verran virtaa ja voimaa, etten uskalla hölkätä alamäkiä, saati polvien takia pitää hieman muutenkin ottaa varovaisemmin.
Ja eniten "vastustuslihakset" tossa treenautuu, kun koittaa pitää sopivan hidasta vauhtia yllä, ettei ole turvallaan tai muuten homma karkaa käsistä.

Mut kivvaa se kyllä on, kaikkien persuslihakset kiinteytyy :aurinko:
(Viestiä on muokattu maanantaina, 07.05.2012 klo 21:17)

Aaa

Aaa
Viestimäärä: 254

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 03.06.2012 klo 15:25  
+
0
Tää ei nyt periaatteessa liity tänne teidän himourheilijoiden ja -harrastajien keskusteluun mutta uskallampa ehkä silti kysyä... :) minkä ikäisen pennun kanssa uskaltaa turvallisesti lähteä juoksulenkille?
"Voileipä tekee aina hyvää yöllä" (Muumipappa)
"Ja jos kaksi höperöä asuu samassa saaressa, niin he joko tietävät toisistaan kaiken tai eivät halua tietää toisistaan mitään. Todennäköisesti sekä niin että näin. Nimittäin: eivät halua tietää, koska tietävät." (Pikkumyy)

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 03.06.2012 klo 21:58  
+
0

Guardacaccia kirjoitti:

Ja jos kerta ei muuten saa kokemuksia valjaista, niin kysytään sit suoraan vähän eri kantilta, eli millaset valjaat juoksuun kenelläkin on/millasella koiralla?:)



Kysymyksestä on jo aika paljon aikaa, mutta vastataan nyt kuitenkin. Pitkäselkäisellä, hieman rintavalla, mutta muuten rimpulalla mallilla on Zeron DC Faster -valjaat ja lyhytselkäisellä, rinnattomalla, mutta muuten vankempiluustoisella Non-Stopin Free Motion Harness -valjaat.

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 03.06.2012 klo 23:58  
+
0
Tilasin uuden vetovyön, saapunee ensi viikolla. Innolla odotan. Edellinen on nimittäin noin 10 vuotta vanha ja tehty nahasta. Tukeva, leveä, muttei jalkalenkeillä. Sitä on saanut vähän väliä asetella ja nykiä alas. Toivottavasti uusi on hyvä. :)
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 10.06.2012 klo 09:52  
+
0
Ainiin, ostin Davelle muuten tän Distance Harnessin keväällä:
The Distance Harness only reaches about 1/3 down the dog's body, which eliminates the pressure on the dog's hips while pulling. Therefore it makes this harness an excellent choice of a harness for any dog with lower back problems. Crabbing dogs (dogs running sideways) will straighten out.

Nyt Davekin vetää ja juoksee paremmin noilla, mitä pitkällä valjaalla. Tuo kun juoksee vähän "sivuttain". Pitää kokeilla miten se menee sen kanssa talvella kicksparkin kanssa, vai onko pidemmät valjaat paremmat silloin.

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 10.06.2012 klo 15:16  
+
0
Nyt aloitetaan täälläkin juokseminen. Kävin hakemassa Top Canisin vetovaljaat ja sopivan hihnan. Vyötä ei löytynyt mutta eiköhän sekin jostain saada hankittua. Ennen sitä käytän jotain korvaavaa systeemiä, kunhan nyt ensin saadaan koiralle veto päälle. Ei luulisi olevan vaikeaa kun lenkilläkin saa jatkuvasti olla muistuttamassa ettei saa vetää. :roll:

Ihan vain harrastusmielessä tätä lajia ajattelin ja tarkoituksena olisi enemmänkin saada omistaja kuntoon eikä tuolle koirallekaan tekisi yhtään huonoa saada lisää lihasta. Ikää alkaa olla koiralla sen verran että kaikki liikunta on vain plussaa ja pidentää elinikää.

Saas nähdä kuinka käy. Aloitellaan kyllä tosi varovaisesti kun ei tuo oma kunto oikein ole paras mahdollinen. :shifty:
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 10.06.2012 klo 15:43  
+
0
^Tsemppiä, kyllä se siitä vaan lähtee! :peukku:

Meillähän oli aloittaessa kanssa se tilanne, että sekä koira että emäntä olivat kestävyyskunnoltaan "hivenen" pakkasen puolella. Ekat crossilenkit meni siihen, että juostiin niin pitkälle kuin itse pystyi, ja sitten puuskutettiin hetki, ja sitten taas uudestaan liikenteeseen. Matkat olivat kanssa hyvin maltillisia, eka lenkki taisi olla vähän reilu kilsa. :nauru: Mutta on ollut tosi siistiä huomata kuinka koira nykyisin nauttii vetämisestä ja fyysisestä työnteosta niin paljon, että kun vetovermeet kaivaa esille niin on pakko komentaa se 40 kiloa riekkuvaa riiseniä omaan häkkiinsä odottamaan että saa kengät jalkaansa.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia


  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28195
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545711
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään7
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 14:00)