Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 16.06.2010 klo 19:31

Canicross/koiran kanssa juokseminen

Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 20

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 11.06.2012 klo 07:18  
+
0
Ensimmäinen lenkki takana. Miksei kukaan ole kertonut että tuo on noin kivaa?! Matkaa ei paljoa kertynyt, ehkä kaksi tai kolme kilometriä, mutta se oli ihan riittävä ensimmäiseksi kerraksi. Ja voi mikä riemu siitä syntyi kun koira tajusi että sillä oli lupa vetää. Sitten mentiin ja lujaa. Ja kun oma kunto petti ja jouduttiin hidastamaan, yritti Pörri vielä vähän lisää vetää, jos vaikka juostaisiin vielä lisää. Vähän jännitti kuinka päästään toisten koirien ohi, kun yleensä tuo pohottaa suoraan niiden luokse. Pidin varmuuden vuoksi lyhyempää hihnaa siinä vaiheessa mutta hölköteltiin ohi. Hyvin meni sekin. Yksi ääliö vain pysähtyi pystykorvansa kanssa ja antoi sen pitkässä hihnassa rempoa ja räkyttää meitä kohti. Teki mieli "hieman valistaa" tätä herraa että jos pitäisi sen "rakkaan koirulinsa" kurissa ettei minun tarvitse miettiä ohituksessa pääseekö se kiinni vai ei.

Mutta ehdottomasti jatketaan tuota!
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 11.06.2012 klo 15:39  
+
0
Mun tekis mieleni kokeilla tuota lajia ton meidän touhottajan kanssa, kun eipä sille oikein mitkään kävelylenkit kesäajan liikunnaksi kauheasti auta. Talvella se saa varsin riittävät liikunnat ihan pelkän metsästyksen merkeissä, mutta kesällä juokseminen vois olla kivaa. Ja eipä lopu energia koirasta taatusti, ainakaan ennen juoksuttajaansa. :nauru:

Arveluttaa vain, että tekeeköhän se vetämisen opettaminen hallaa juuri jo siedettäväksi tulleelle hihnakäytökselle? :mietiskel: Mut toisaalta tietysti tavallisilla remmilenkeillä koiralla on panta ja hihna, mutta vetojuoksua varten laitettaisiin valjaat. Kai koira sen eron oppii nopeasti tajuamaan, kun se paljon muitakin vastaavia juttuja hoksaa leikiten.
"Sitä saa mitä vahvistaa."

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 11.06.2012 klo 15:52  
+
0
^Kyllä se koira oppiii koska pitää vetää ja koska ei saa vetää. Mähän en crossilenkeillä anna tuon laiskotella tippaakaan, koko ajan pitää vetää tauot tietysti poislukien. Hihnalenkillä vetäminen on taas aina ehdottomasti kielletty, eikä tuo ole toistaiseksi niitä keskenään sekoittanut.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 11.06.2012 klo 16:13  
+
0
Ajuri nyt ei koirista ihan se terävin veitsi laatikossa aina ole (useamman kokemuksella! :nauru:), mutta ehkä mä nyt silti aliarvioin sitä! Tajuaahan se niistä pienistä vastaavista vinkeistä koska me mennään lenkille (hihna, lenkkivaatteet), koska metsälle (tutkapanta, hihna, metsäkamppeet) ja koska mennään vaan autolla kauppaan (ostoskori, hihna! :wink:), niin eipä kai se niin pöllö ole ettei hoksaisi ennen pitkää valjaidenkin merkitystä... :hymy:

Mä luulen tohon vetämiseen, että tuo yrittää tehdä muuten kans sitä, että kotimatkalla aletaan laiskotella ja nuuhkia muka niin kauhean kiinnostuneena kaikkea. Se tekee sitä normi hihnalenkeilläkin. Pitää olla ehkä joku riuku ja siitä killuva namipala millä voi houkutella eteenpäin sitten kun se vaihe lenkistä alkaa. :wink:
"Sitä saa mitä vahvistaa."

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 26.06.2012 klo 13:20  
+
0
Jos koiran hengitys vinkuu sen vetäessä täysillä niin liekö valjaat osuu huonosti kaulaan..? Vai meneekö koira vain niin sata lasissa että hengästymisestä seuraa tuo vinkuminen? Ei ole mielestäni ennen vinkunut, mutta nyt kun oli muita pyörällä meidän edessä ja tuon oli ihan pakko saada ne kiinni niin veti itsensä melko piippuun ja alkoi hengitys vinkumaan.

rutturock

rutturock
Viestimäärä: 100

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 28.06.2012 klo 12:54  
+
0
^ Meillä oli kokeilussa yhdet valjaat, joiden kanssa hengitys alkoi vinkua nopeastikkin. Nykyisten valjaiden kanssa ei ole sitä koskaan tapahtunut, vaikka ovatkin kaulasta mun mielestä vähän turhan kireät nuokin. "Vinku-valjaat" oli kaulasta V-muotoiset kun nykyiset taas on pyöreällä kaula-aukolla.

Mites on, lähteekö KC:sta rohkeita kokeilijoita syyskuun canicross-kisoihin Mäntsälään? Itsellä ois tavoitteena lähteä korkkaamaan harrastusluokka, kun se on mielessä ollut jo niin kauan. Tämän kesän kaksi ekaa pientä crossi-lenkkiä on takana ja nyt köpöttelen eteenpäin pienin askelin tönkkölihaksillani :D
lk saksanseisoja 2010

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 13.07.2012 klo 10:57  
+
0
Nyt on valjaat ja vetohihna+ vyö tilauksessa meillekin! Tulihan tää hankinta vähän myöhäiseen kesään ajoitettua, mutta ehtii tässä vielä syksyn verran Titon kanssa juoksennella ja talvella voi viedä sen potkuroimaan vaikka. :hymy: Toisaalta ehkä hyväkin, että on olemassa vaihtoehtoinen ja vähän kävelyä tehokkaampi liikuntamuoto sille, koska en ole ollenkaan varma onko tuo koira vähän liiankin vikkeläjalkainen jäniksille vielä sulan maan aikaan. Se juoksee nimittäin niin lujaa, että saattaa hyvinkin saada tämänkesäisiä poikasia kiinni, kun ne ei kaikki ole vielä ihan niin isoja. :neutral: Se ei olis oikein hyvä juttu, joten voi olla, ettei koiraa kannata vielä heti syyskuusta kauhean paljon viedä metsälle. Onpahan sitten joku muu konsti millä purkaa energiaa kun on nuo valjaat ja vehkeet. :hymy:
"Sitä saa mitä vahvistaa."

Giga

Giga
Viestimäärä: 129

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 18.07.2012 klo 10:50  
+
0
Onko 7kk koiran, joka ei ole kasvanut korkeutta yli kuukauteen ja juoksutkin tulleet, kanssa turvallista varovasti aloiterlla juoksulenkkejä? Siis juosta pikku pätkiä lenkin aikana, väliin kävelyä, pysähtelyä, nuuskimista jne. Lenkit ovat n 2-3km.

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 18.07.2012 klo 15:58  
+
0
Kun ei liian pitkiä matkoja vie kerralla niin kyllä minusta puolivuotiaan kanssa voi jo vähän totutella.
"Sitä saa mitä vahvistaa."

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 27.07.2012 klo 10:44  
+
0
Alkuviikosta kerkisin kokeilla Titon kanssa uusia valjaita ja vetovyötä ja sehän meni oikeastaan yllättävän hyvin. Tehtiin n.4km lenkki ja siitä hyvinkin yli puolet hölkättiin tasaista tahtia. Ihan ei koiralle vielä valjennut, että sen on nyt ihan luvallista vetää, ja välillä tuli pakollisia haistelu- ja pissituokioita tien pientareella niin kuin vähän arvelinkin. Pääasiassa se meni kyllä nätisti siinä edellä isommasti löysäilemättä kun kovasti kehuin. :hymy: Koira tuntui tykkäävän tuosta touhusta ja ostamani huskyvaljaat istuvat ihan hyvin, joten eiköhän tästä saatu kivaa vaihtalua lenkitykseen. Jalat meni itsellä vähän tönköksi äkkiseltään, mut kai tuohon tottuu! :aurinko:
"Sitä saa mitä vahvistaa."

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 30.07.2012 klo 18:29  
+
0
Sanokaapa mistä tietää milloin on tehnyt liian pitkän lenkin? Loki on mun ensimmäinen koira joka tykkää liikkua ja alan epäillä teenkö liian pitkiä lenkkejä sen kanssa. Äsken tultiin kolmen vartin pyöräilylenkiltä, joku 10min rauhallisempaa, sitten puoli tuntia se veti melkein sata lasissa ja viimeisen vartin tultiin rauhallisemmin, lähinnä ravilla. Vaikuttaako tämmöinen tahti hyvältä?

Kun tullaan kotiin niin kun otan valjaat pois niin Loki oli taas siirtymässä ovelle, niinkuin olisi halunnut jatkaa matkaa. Lähinnä mietityttää kun sitten kotona se saattaa vartinkin läähättää ihan hulluna ja seistä ja menee aikaa ennen kuin se rauhoittuu lepäämään. Pitäiskö koiran lopettaa läähättäminen tuossa jäähdyttelylopetuksen aikana? Onkohan mulla liian lyhyt tuo jäähdyttelyosuus :mietiskel:

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 31.07.2012 klo 12:09  
+
0
^Tulisi mieleen, että sillä on kuuma. Onko Lokilla lyhyt vai paksumpi turkki ja ja kuinka lämpimällä ilmalla olet käynyt sen kanssa noilla lenkeillä? Itse pyrin aina menemään aamuisin melko aikaiseen koiran kans juoksemaan, koska silloin ulkona on kaikista viileintä ja näinä helteisimpinä päivinä ollaan lenkkeilty ainoastaan kävellen.
"Sitä saa mitä vahvistaa."

rutturock

rutturock
Viestimäärä: 100

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 01.08.2012 klo 09:39  
+
0
^^ Mun korvaan toi kuulostaa ainakin rankalta lenkiltä. Oon itse tosin varmaan vähän turhankin varovainen pyörälenkeissä. Parempi kuitenkin mun mielestä niin, että homma on koiralle mukavaa kuin se, että se tietää joutuvansa juoksemaan itsensä piippuun. Ton voimakkaan läähätyksen ja "asettumisvaikeuksien" pohjalta ehdottaisin, että tekisitte vielä vaikka 10 min rauhallisen kävelyjäähdyttelun (ja vettä naamaan välissä). Ravi käy kuitenkin vielä työstä, eli ei hengityskään pääse vielä normalisoitumaan. Ja nipistäis sen 10min sitten siitä puolen tunnin "sata lasissa" -osuudesta, joka siis kuulosti tuossa lenkissä mun mielestä liian pitkältä. Sitä voi myös pilkkoa, eli hidastaa reilusti vaikka 5min välein.

Meillä siis toi "sata lasissa" on ainakin niin kovaa ja hurjannäköistä menoa, että otetaan vain lyhkäsiä laukkaosuuksia. Niidenkin aikana mietin, että minkälaisena rääkkääjänä vastaantulijat mua pitää, kun koira juoksee kuin viimestä päivää :D

Lämpötilan vaikutus kannattaa muistaa myös! Itsehän heittelin viime viikolla palloa alle vartin +20 asteessa, aurinko toki paistoi. En huomannut siinä yhtään, että koira ois rasittunut normaalia enempää, mutta jonkinlainen lämpöhalvaus oli lähellä. Piti sitten kotona kylmillä pyyhkeillä valella, kun koiralla meinas henki loppua ja hoiperteli portaissakin. Ehkä nyt muistan vielä tarkemmin pitää niitä tärkeitä hengähdystaukoja kaikessa rasituksessa ja ottaa sään paremmin huomioon.
lk saksanseisoja 2010

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 01.08.2012 klo 15:07  
+
0
Joo nuo voi kyllä olla, joko liian kuuma tai sitten oli vain liian rankka lenkki. Otetaan kyllä nyt vähän rauhallisemmin ja pidennetään jäähdyttelyn osuutta. Vaikea vaan pidätellä tuota kun niin menee raivona koko ajan. Kai se on sama kuin monilla koirilla vaikka pallon kanssa että sitä hakee vaikka maailman tappiin saakka kunnes taju lähtee..

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 01.08.2012 klo 17:28  
+
0
Aika rankalta munkin (munkkipossu oikeen) korvaan kuulostaa Jemiman lenkki. Me ollaan pyöräilyssä aika alkuasteella, n. 6-10km, enkä kauhean nopeasti ajatellut lenkkiä pidentää. Täysiiiii koira ei ole päässyt menemään kertaakaan, vaan pidän vauhdin rennossa, reippaassa ravissa, koska mun koira näyttää niin hyvältä ravatessaan pitkällä askeleella! Toki myös siksi, että olen ymmärtänyt sen tekevän koiralle hyvää. Kunnon kohottamisessa intervallitreeni on ainakin ihmisille tosi tehokas, kai sitä voi koiriinkin soveltaa.

Jäähdyttelemme 1,5-2km lenkin lopussa, siitä tulee siis 10-15 minuutin jäähdyttely, kun menemme tosiaan ihan kävelyvauhtia pyörällä niin, että koiran hengitys tasaantuu. Loppuun vielä pikkuvenyttelyt. Tiedän omalta kohdalta, miltä tuntuu vetää itsensä AIVAN piippuun niin ettei saa henkeä ja oksettaa, joten yritän välttää sen tunteen aiheuttamista koiralle. Mun kohdalla se tuntuu juurikin tuolta, ettei oikein pysty rauhoittumaan vaan on pakko kävellä koko ajan, että on muutakin ajateltavaa kuin "hengitä, hengitä" ja "älä oksenna" :D

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 09.08.2012 klo 15:52  
+
0
mekin aletaan! Tosin minä jaksan juosta ehkä kymmenen metriä tekemättä kuolemaa mutta tää on ihan kunnonkohotuksena mulle ja koiralle uusi harrastus.. :D

Minkälainen teillä on juoksuvyö? En halua sellaista koukkumallia vaan sellaisen mihin saa konkreettisesti sen koiran kiinni vaikka pistoolilukolla.

Onko sen koiran tosiaan tarkoitus vetää vai voiko se juosta vierellä (haluaisin opettaa kyllä vetämään tietyissä tilanteissa esim kun juostaan tai jos pistää pulkan/kelkan perään)? Roni ei osaa juosta jos minä juoksen, alkaa riekkumaan ja pomppimaan ja ihmettelee mikä tuli kun läksi juoksee :DD . Mutta esim pyörän kanssa menee hyvin riehumatta.

Niin ja kun tämähän on toisille koirille remmirähisiä, niin luultavasti ajoittaisimme lenkit n. aamu viiden pintaan mutta enivei, pitäisi kuitenkin hallintavarmuudeksi saada hihna kuonopantaankin niin mites tämän kanssa voisi soveltaa?
Ronilla on topcanicsen huskyvetovaljaat. toisaalta voisinhan laittaa lyhyen (35cm pitkä) nahkahinan roikkumaan vyöhön ja jos näyttää että tarvitsee ottaa tiukempaan niin iskee sitten sen lyhen hihnan kiinni kuonopantaan..??


Muoks. Kävin nyt avaamassa canicrossaustavoiteet ja juostiin koiran kanssa sen verran kuin kykenin. Hienosti juoksi vieressä eikä reuhonut yhtään. yvä aloittaa tällein talvea vasten, just kun pääsee vauhtiin ni tulee lunta ja jäätä :DD
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014
(Viestiä on muokattu torstaina, 09.08.2012 klo 19:58)

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 17.08.2012 klo 09:45  
+
0
^Otin meille vyön umpilenkillä niin että siihen saa lukon kiinni, niin ei tarvi niin kauheasti huolehtia miten päin tuo meidän otus poukkoilee kun ei se sit heti irti pääse. :hymy: Ainakin Artun koiratarvike myy sekä sitä avokoukkuista kilpamallia että niitä D-lenkillisiä vöitä ja sieltä ostin itse kaikki vehkeet tuohon puuhaan valjaista lähtien. On kyllä olleetkin ihan toimivat. Artun koiratarvike

Eihän sillä harrastusmielessä ole oikeastaan väliä missä kohtaa se koira juoksee, mutta kisoissa ymmärtääkseni sääntö on, että koira ei saisi jäädä jälkeen juoksijasta vaan sen pitäisi kulkea aina edellä. Varsinaisesti vetää ei ole siis edes pakko.
"Sitä saa mitä vahvistaa."

soonja

soonja
Viestimäärä: 50

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 15.10.2012 klo 18:00  
+
0
Onko kukaan kokeillut tätä canicrossissa? Kun aattelin ostaa tän ja kokeilla miten toimii ja käyttäää talvellakin hiihdossa :) miten luulette ajaakohan tää asiansa?
kuvasivusto

Englanninbulldoggi Lyyti s. 9.7.2011
Bokseri Tigra s. 26.6.2012
Siperianhusky Kurko s. 1.12.2015

Emuli

Emuli
Viestimäärä: 326

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 15.10.2012 klo 18:12  
+
0
^meillä tuo ja tykkään kovasti. Joustoahan tuossa vyössä ei ole yhtään, joten kovemmalla käytöllä en tiedä mitä oma selkä siitä tykkäisi, mutta meidän satunnaisella käytöllä toimii ainakin ja tuntuu mukavalta liikkuessa. Ja plussaa siitä että taskuja on paljon :)
Beagletyttönen Ava (10/2010)
Beagletyttönen Ellu (6/2012)
Avan blogi

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 15.10.2012 klo 21:42  
+
0

soonja kirjoitti:

Onko kukaan kokeillut tätä canicrossissa? Kun aattelin ostaa tän ja kokeilla miten toimii ja käyttäää talvellakin hiihdossa :) miten luulette ajaakohan tää asiansa?



Ei kai tuo ole vetoon tarkoitettu vyö, vaan nimenomaan vyölaukku, jossa omistaja voi kantaa tavaroita mukanaan? Näyttää ainakin tosi heppoiselta, eikä tuossa ole mitään kiinnityslenkkiä remmille.

Ja ihmisellä vyötäisillä olevan vetovyön ei kuulukaan joustaa, ainostaan koiran ja ihmisen välille naruun kuuluu joustokappale. Ajatuskin joustavasta vyöstä on epämukava :D

  Siirry sivulle: 1 ... 7 8 9 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28195
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6333
Viestejä yhteensä545711
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään7
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 29.04.2024 klo 09:30)