Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Maanantaina, 19.04.2010 klo 12:01

Koiratanssi

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Keskiviikkona, 09.10.2013 klo 17:58  
+
0
^Silmät ristissä linkkailin illalla, mutta joo, tuolla ei taida olla mainittu canine dancingia. Sanottiin näin: "Musical Canine Freestyle or just Canine Freestyle is simply dancing with dogs to music. " Tanssista puhutaan paljon. Nyt juuri olleissa euroopan avoimet kisat oli nimikkeellä: "The Open European Heelwork to Music & Freestyle Championships" eli lajinnimet vaan mainittuna, kattonimeä ei ollenkaan.

Laji on joo uusi, mutta ennen lajin viralliseksi kennelliiton alaisuuteen tuloa suomessa oli jo epävirallisia SM-kisoja koiratanssissa. Itse olin katsomassa yksiä epävirallisia SM-kisoja Oulussa keväällä 2006.

Tuo on harmi, että Tahtitassujen sivut on ollut useita vuosia tosi huonossa kunnossa. Aikanaan edellisiä edeltävillä sivuilla hyvin tietoa ja artikkeleita, mutta niitä ei ole siirretty vieläkään tuonne uudemmille. Jospa jossain vaiheessa lajilla olisi taas informatiiviset hyvät sivut, jossa olisi myös tuota historiikkia! :hymy:

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: KOIRATANSSI - Torstaina, 10.10.2013 klo 22:16  
+
0
Packalénin Marita oli ainakin mukana tuomassa lajia Suomeen, nykyisin hän tuomaroi.

Mua ei lajin nimi sinänsä haittaa, mutta jep, en kyllä kehtaa kovin suurella äänellä mainostaa harrastavani koiratanssia. Onhan se vähän nolon kuuloista :shifty: Mutta noin muutenkaan en yleensä ei-koiraihmisille juttele koiraharrastuksistani, elleivät he itse ota niitä puheeksi. Monille kun tottelevaisuuskoulutuskin on se laji, missä koirat hyppivät esteitä.

Mä olen kyllä ymmärtänyt, että esim. briteissä lajin nimi on heelwork to music, ja freestyle on sitten heelwork to music freestyle. Ainakin youtube-videot antaisivat kovasti ymmärtää näin.

Rally-toko on virallistumassa ensi vuoden alussa, ei sekään kovin vanha laji ole. Rallitoko on myös kehittynyt ihan hirveästi muutaman viime vuoden aikana ja harrastajamäärät ovat kasvaneet tosi paljon, joten virallistumiselle on kyllä ns. "tarve". Koirafrisbeehän taitaa olla ihan uusi juttu, menee varmaan vielä jokunen vuosi että se ottaa jalansijansa Suomessa. Jos ottaa, esim. flyball ei koskaan "räjähtänyt käsiin" samalla lailla kuin vaikka agility.

Me muuten päästiin koiratanssikurssille, kestää puolisen vuotta. :jjei: Joka toinen viikko paikalla on kouluttajakin, siistiä, saadaan ihan oikeita neuvoja etenemiseen!

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Perjantaina, 11.10.2013 klo 10:05  
+
0
^Tuo on kyllä kiva, että rallytokokin saa virallisen statuksen. Siinä on tosiaan tuntunut harrastajamäärä kasvavan aivan mieletöntä vauhtia.

Mulla ois kova hinku kisoihin, mutta täällä pohjoisemmassa ei oikein ole kisoja ja elämäntilanteen takia on nyt hankala lähteä eteläänkään kisaamaan. Olisi kiva, jos koiratanssikin "yleistyisi", niin myös kisoja alkaisi olla enempi muuallakin päin suomea.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: KOIRATANSSI - Sunnuntaina, 13.10.2013 klo 13:11  
+
0
Saatiin videota eiliseltä :)

Siirtymiä pitää ihan tosissaan ruveta harjoittelemaan, on jotenkin tosi hankala saada temppujen lisäämisestä liikkumiseen sulavaa.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Sunnuntaina, 13.10.2013 klo 16:21  
+
0
^Kannattaa alkaa harjoitella pitämään käsiä muutenkin kuin vaan tokoseurautustyyliin sivulla roikkumassa kävellessä, tulee tanssillisempaa vaikutelmaa ja koira tottuu siihen, kun ne kädet eivät olekkaan siinä sivulla roikkumassa. Siirtymisiä positiosta toiseen kannattaa myös harjoitella miten saa niistä kivoja ja miten koiran saa "pyöräytettyä" nätisti.

Pitäiskin joku kerta koittaa itekkin videoida omia reenejä. En oo tehnyt sitä ihan liian pitkään aikaan.. tänään saatiin pieni yhteisprojekti tanssiryhmällä päätökseen, joten nyt kerkeää taas alkaa miettimään omia kuvioita :hymy:

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Maanantaina, 30.12.2013 klo 11:37  
+
0
Linkataampa tännekkin tää koiratanssikooste :hymy:

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 21.01.2014 klo 21:32  
+
0
Hitsit! Hirveä määrä uusia ideoita, pitäisi vaan saada aikaa että voi opettaa koiralle kaikki temput. Koiratanssi on kyllä niin kivaa :aurinko:

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 21.01.2014 klo 21:40  
+
0
^On! :hymy: Me ollaan menossa tulevana viikonloppuna koiratanssikurssille. Musiikit kesän kisaan on myös jo valittu, tai no Kitalle ainakin ja Rukalle nyt ajattelin maaliskuun lopun omiin näytöksiin koittaa yhteen musiikkiin, että miltä se tuntuisi. Saa nähdä päätyykö sitten vaihtoon, vai jatkanko sillä kesän kisaan.

Pitäisi vaan alkaa pikkuhiljaa kasailemaan ohjelmia.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: KOIRATANSSI - Torstaina, 06.02.2014 klo 17:02  
+
0
Joo meidänkin pitäisi ruveta kasaamaan ohjelmaa - mahduttiin 22.3. kisoihin!! Bileet!

Onneksi jo sunnuntaina on taas treenit :cool:

sassu

sassu
Viestimäärä: 89

VS: KOIRATANSSI - Lauantaina, 22.02.2014 klo 10:46  
+
0
En netistä löytänyt tietoa (tai ei vaan sattunut silmään) joten ymmärsinköhän oikein. Koirantanssissa on kaksi "eri lajia" tuo HTM ja freestyle? Ja niissä molemmissa on avo/alo/voi. Mutta siis kisaamisessa ei vaadita molempien lajien harrastamista voi tyytyä ainoastaan vaikka esim. freestyleen. Niin asian ainakin ymmärsin olenkohan ihan hakoteillä.

Aiotaan penskan kasvaessa opetella koiratanssia sitten tulevaisuudessa ja nyt vasta rupesin tutustumaan tarkemmin asiaan. HTM ei ollenkaan nimittäin mulle napannut. :D

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Lauantaina, 22.02.2014 klo 17:45  
+
0
^Juu, ymmärsit ihan oikein :hymy: Minä harrastan Kitan kanssa pelkästään htm:ää ja Rukan kanssa pelkästään freestyleä.

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: KOIRATANSSI - Maanantaina, 26.05.2014 klo 00:10  
+
0
Me aloitettiin koiratanssikurssi. Neljä kertaa takana, tänään tehtiin ohjatusti koreografiat (tai yksi ohjaajista teki). Nyt pitäisi opettaa Helmille n. 6 uutta temppua. Hiphei. Syksyllä olisi kisat - siinä deadline.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Lauantaina, 07.06.2014 klo 14:55  
+
0
^Hyvä hyvä, lisää harrastajia lajin pariin! :hymy:

Me urakoitiin tänään koirien kanssa auringonpaahteessa koiratanssikisoissa, joissa pojat osallistuivat nyt toista kertaa virallisiin kisoihin.

Rukan kanssa osallistuttiin freestyle AVO-luokkaan, josta tuloksena hienosti 163p, KUMA sekä luokkavoitto! :aurinko:

Kita joutui odottamaan omaa suoritusvuoroaan melkein pari tuntia ja kuumuus söi kovasti. Tuloksena kuitenkin HTM ALO-luokasta 158p sekä toinen sija :hymy:

Kovasti tyytyväinen kuitenkin molempiin poikiin ja ohjaajakin jaksoi lyllertää ohjelmat läpi. Koitan muistaa laittaa videoita suorituksista myöhemmin kunhan saan ne.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: KOIRATANSSI - Maanantaina, 09.06.2014 klo 22:25  
+
0
^ Hyvä te :peukku:!
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

sassu

sassu
Viestimäärä: 89

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 10.06.2014 klo 14:42  
+
0
Onnea sarahia ! Kattelinki jo fb:stä teiän tulokset, videoita vaan kehiin. ;)

Minä oon vihdoin saanu päätettyä biisin. Tämä! Vähän alusta varmaan leikkaan, mutta muuten meinaan jättää ihan tuollaiseksi. Tän kesän aikana olis tarkotus saada ohjelma alustavasti kokoon ja sitten talvi treenailla. Villi ajatus mullahan on käynyt että ensi kesänä veisin ton kisoihin, mutta ehkä annan sen vielä kehittyä. :) Eihän me olla koiratansseiltu edes puoltavuottakaan joten kyllä me sinne kisoihin keretään + eihän tuo ole edes vielä vuottakaan. Ja haluisin käyä eka korkkaamassa tokourankin.

Onko muilla ollut ongelmia ohjelman kasaamisessa? Musta pelkkä ajatuskin tuntuu niin tuskaselta. Oon katellu paljon youtubesta koiratanssivideoita, mutta moni niistä on kuitenkin SM/MM-koirakoita. Ehkei meidän alokasluokan ohjelma ihan sellainen tarvi olla... :D Joten ongelmana on juuri se että olisin jo alokasluokan tanssiin tunkemassa aivan liian vaikeita juttuja. Pitäs metsästää netistä KUMA:n saaneita alokasluokan tansseja nii saisin vähän osviittaa millaseksi lähteä rakentamaan.

Oon tulevia kisoja varten myös miettinyt omaa esiintymispukua. Nooa menee ihan naturellina ilman koristeellisia pantoja (se vaan söis ne..). Ton biisin kanssa oon miettiny jos tekisin itelleni jonku leijopuvun ja siihen hännän. Vois sitte opettaa koiralle hännästä vedon. :D Toisaalta taas joku "viidakko/luolamiespuku" vois kans sopia. Voisha siihenki tehä tarranauhalla jonku riekaleen minkä opettaa kiskasemaan irti. Millasia pukuja muilla on?

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 10.06.2014 klo 19:28  
+
0
Onnea Sarahia! :)

Mä tykkään ohjelmien suunnittelusta, ja kuuntelen nykyään musiikkia tosi paljon "sillä silmällä" :D Ongelma on vaan se, että mun ideat on usein tosi korkealentoisia, ja jonkun pitäisi ne temputkin opettaa koiralle.. Tässä nykyisessä ohjelmassa on vähän kökköinen alku, sille pitäisi tehdä jotain. Harmi kyllä ei kahteen viikkoon olla päästy treeneihin, mutta ensi viikolla on pakko mennä vaikka kävisi mitä!

Mulla on ollut tosi pliisuja esiintymisasuja, tässä viimeisimmässä oli neonvihreät henkselit ja propelihattu päässä (meidän biisi on Robinia). Koiralla ei ole ollut toistaiseksi mitään kummempaa, Bond-ohjelmassa toki valkoinen rusetti kaulassa. Ehkä sille voisi laittaa jotain noihin mun henkseleihin sopivaa, tai värikkään huivin. Eläinpuvut on parhautta, multa siis ääni leijona-asulle :D

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 10.06.2014 klo 20:15  
+
0
Hienoa Sarahia!

Meille onneksi tehtiin ohjelma valmiiksi, itse meinasin lopettaa jo musiikkia valitessa. :D

Meidän ongelma on "hau". Se vasta onkin ongelma. Mutta kurssi on mielettömän hyvä, olen saanut niin paljon vinkkejä temppujen opettamiseen. Kunhan mun koira pysyisi pöksyissään eikä paineistuisi ja alkaisi piipata välittömästi, kun aletaan tehdä. :/ Treeneissä en pystynyt tekemään tänään mitään. Kotimatkalla kokeiltiin juttuja satunnaisessa ympäristössä. Super kettu!
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 10.06.2014 klo 20:33  
+
0

sassu kirjoitti:

Onnea sarahia ! Kattelinki jo fb:stä teiän tulokset, videoita vaan kehiin. ;)


Kiitos, en ole vielä saanut videoita tuolta kisoista. Koitan muistaa laitella kun saan :hymy:

sassu kirjoitti:

Pitäs metsästää netistä KUMA:n saaneita alokasluokan tansseja nii saisin vähän osviittaa millaseksi lähteä rakentamaan.


Tässä Rukan eka kisa vuosi sitten josta tuli siis alokkaasta myös heti kuma. Ruka reagoi mun jännittämiseen, hidastelee ja jättää kauheana liikkeitä välistä ja mulla on ihan järkyttävä käsiohjaukset :nauru: Mutta irtosi se kuma silti, ja tänävuonna toisissa kisoissamme mentiin sitten suoraan avoon, josta sieltäkin irtosi nyt ekalla yrittämällä kuma :hymy:

sassu kirjoitti:

Oon tulevia kisoja varten myös miettinyt omaa esiintymispukua. Nooa menee ihan naturellina ilman koristeellisia pantoja (se vaan söis ne..). Ton biisin kanssa oon miettiny jos tekisin itelleni jonku leijopuvun ja siihen hännän. Vois sitte opettaa koiralle hännästä vedon. :D Toisaalta taas joku "viidakko/luolamiespuku" vois kans sopia. Voisha siihenki tehä tarranauhalla jonku riekaleen minkä opettaa kiskasemaan irti. Millasia pukuja muilla on?


Koiratanssi on siitä kiva, että se antaa paljon vapauksia. Toiset tykkää tehdä huomattavasti teatraalisempia ohjelmia kuin toiset ja toiset tykkää roudata paljon rekvisiittaa. Rukalla ei ole kummassakaan esityksessään ollut yhtä ainutta rekvisiittatavaraa kehässä. Sillä ei ole myöskään itsellä ollut mitään päällä (ei edes sitä pantaa). Minulla on molemmissa esityksissä ollut suht. tavalliset vaatteet päällä (musiikkiin sopivat, mutta periaatteessa tavisvaatteista kootut, ei mitään naamiaispukua). Rukalla oli viimeviikonloppuisessa esityksessään musiikkina Queenin seaside rendevouz ja minulla päällä mustat legginsit, värikäs tunika ja mustat pitkät kyynärpäihin ulottuvat hanskat. Kitalla oli ensimmäisessä kisassaan James Bondin tunnari musiikkina ja mulla oli sitten mustat housut, valkoinen paita ja musta liivi päällä. Nyt toisessa ohjelmassa Kitalla oli "merirosvoteema". Rekvisiittaa oli maassa oleva rasti ja mulla kädessä oleva kartta. Päällä mulla oli suht. tavalliset, hieman "merirosvohenkiset" vaatteet (huivi päässä jne).

sassu

sassu
Viestimäärä: 89

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 10.06.2014 klo 20:34  
+
0
^Voi kuule, tuttu tunne. :D Meillä joulukuussa koira huus täyttä kurkkua kaikki hallitreenit.. Nyt tilanne on se että haukahtaa ehkä 5 kertaa treenien aikana häiriössä, piippaa aluksi vähän mutta rauhoittuu kyllä.

Kantsii olla tarkkana ettei palkkaa vinkumisesta ja kannattaa saada koiran tunnetila rauhallisemmaksi. Meillä kun vinkuminen alkaa otan koiran jalkojen väliin, silittelen rinnasta ja toisten "rauha"-käskyä. Kun rauhoittuu voidaan jatkaa tekemistä. Eli kannattaa ruveta työstämään sitä ongelmaa nyt, eikä kohta. Sitten tulee ongelmia, voin kertoa omasta kokemuksesta. Vinkuminen on vähän sellanen loputon suo, mieluummi pitää reilusti teknisestä opetuksesta taukoa ja opettaa vaan treeneissä sitä tunnetilaa (=rauhoittumisen ja hiljenemisen kautta pääsee tekemään).

Helppoa tietä meillä ei ainenkaa ole ollut, viiminen kaks kuukautta ollaan treenattu päivittäin vinkumattomuutta, tunnetilaa yms. Kehitystä on tapahtunut huimasti mutta treeni ei todellakaan lopu vielä tähän. En siis sano että teillä olisi niin paha tilanne. :) Meillä on ryhmätreeneissä asenne "ihan sama paljon saadaan tehtyä kuhan koiran tunnetila on oikea". Tekniikkaa ja liikkeitä kerkeää opettaa myöhemminkin. Mutta tunnetilaa on vaikea esim. vuoden päästä lähteä korjaamaan. Tulipas paasaus anteeksi. :D

muoks: Sarahia ehti väliin. oonki käyny jo joskus stalkkaamassa teiän ton esityksen mutta katoimpa uudestaa! Joo, ehkä mulla on vähän turhan isot suunnitelmat omaan ohjelmaan. :D Nyt ollut ajatuksena että liitän siihen: pujottelua, jalkojen välissä kävelyä (tässä sivuaskeleita ehkä myös peruutusta), kiertoa, kierimistä, peruutusta, laatikon päällä pyörimistä, tassunantoa, kepin ympäri pyörimistä, kepin suuhun ottamista ja sen kanssa kävelyä, mukana juoksua, seuraamispätkiä, ryömimistäkin + tottakai perus istumisia/maahanmenoja.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 10.06.2014 klo 20:48)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRATANSSI - Tiistaina, 10.06.2014 klo 20:59  
+
0
^Ei niitä liikkeitä tarvi paljoa olla alokasluokassa :hymy:
Meillä tuossa oli kaukokaartelut, kaukokiertäminen, sivuilla ja edessä ympäripyörimistä, pujottelua, minun kiertämistä, minun ympäriperuutusta, taaksepäin peruutusta, käsien yli hyppäämistä, selän yli hyppääminen, maassa kierimistä ja jotain täytteitä (seuraamista, perässätuloa, seisomista, loppuliike jne). Mulla oli ihan himopitkä tuo alokasluokan kappale (2:43s), kun en tullut niin ajatelleeksi :nauru: Noin paljoa liikkeitäkään ei tarvisi olla mitä mulla oli, mutta kun tuota kappaletta oli vaan pakko jollain täyttää (ja sitten siellä tulee myös aika paljon kertausta kun se kappale on tosiaan pitkä). Kaukojahan ei myös tarvitse olla alokkaassa.

Äkkimuistelulla mulla oli tuossa viimeviikonloppuisessa avo-ohjelmassa kaukokaartelut, kaukokiertäminen, mun ympäriperuutus, eteenpäin pujottelu, sivulla ja edessä pyörähtämisiä, jalkojen yli hyppyjä, mun kiertämistä, sivuttaispujottelua, maassa kierimistä, taaksepäin peruuttamista, kaukopyörähdyksiä, käsien yli hypyt ja sitten taas tietty niitä täytteitä (seuraamista, perässätuloa, seisomista, alku+loppuliike jne). Itseasiassa liikkeet oli molemmissa ohjelmissa liki samat, selän yli hyppy jäi pois kun en ihan enää mahan kanssa siihen taipunut :nauru: Ja sitten taas opetin tuohon uuteen ohjelmaan teemaltaan paremmin soveltuvan hypyn. Rukalla on paljon enemmänkin kyllä liikkeitä ja temppuja, mutta ihan kaikkea ei kannata tunkea ohjelmaan tai siitä voi helpolla tulla hassun näköinen. Tämä nyt meillä ohelmassa ollut kappale oli pituudeltaan 2:17s, joka oli oikein sopivan pituinen.


  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28202
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6335
Viestejä yhteensä545717
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265864
(Tilastot päivitetty viimeksi 01.05.2024 klo 21:45)