Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 15:16

Näyttelypulina

Siirry sivulle: 1 ... 76 77 78 ... 100

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: NäYTTELYPULINA - Keskiviikkona, 20.06.2012 klo 17:10  
+
0
Sarahia, ihan mielenkiinnosta, miksi slk:ta ei kannata pestä juuri ennen näyttelyitä? Minulla ei ainakaan näyttänyt vaikuttavan turkin laatuun, vaikka kerran kuudesta näyttelystä olen jättänyt pesemättä ennen ja on tullut hyvää arvostelua turkista (paitsi kahdessa viimeisessä, kun on ohuen ohut kesäturkki; ekalla kerralla oli pesemätön, toisella pesty).
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: NäYTTELYPULINA - Keskiviikkona, 20.06.2012 klo 17:19  
+
0
^Minulle on slk:lla näyttelyitä harrastavat ihmiset (jotka panostavat koirien turkkeihin) sanoneet, ettei turkkia kannattaisi pestä kovin lähellä näyttelyitä juuri siksi, että se turkki pysyisi paremmin oikeanlaisena. JOS turkkia joutuu pesemään ihan näyttelyiden alla, niin kannattaisi kuulemma käyttää terrierishamppoota tai muuta mahd. karkeaksi turkin jättävää.

Itse en Rukan kanssa näyttelyitä harrasta, joten ei ole ollut tarve enempää perehtyä asiaan.

Lydia79

Lydia79
Viestimäärä: 175

VS: NäYTTELYPULINA - Keskiviikkona, 20.06.2012 klo 17:44  
+
0
^&^^ Lapinkoiralla kuuluu olla karkeahko turkki ja pesussa se muuttuu herkästi pehmeäksi. Toki turkinlaatu on koirakohtaista eli varsinkin jos koiran turkki on luonnostaan pehmeää, sitä ei ainakaan kannata pestä päivää ennen näyttelyä. Sopivampi pesuaika lienee n. viikko ennen näyttelyä.

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: NäYTTELYPULINA - Keskiviikkona, 20.06.2012 klo 20:28  
+
0
Ai kuuluu vai? :mietiskel: Mä muistelen lukeneeni, että se nimenomaan ei saisi olla karkea. Muistankohan sitten väärin? Ja tolla siis tosiaan on pehmeä karva, pesi sen sitten tai ei, ja nyt on kaksi viimeistä näyttelyä ollut ainoat, jossa on vähän moitittu turkkia. Muuten on saanut pelkkää kehua turkinlaadusta. Pitää käydä uudestaan lunttaamassa tuosta turkista rotumääritelmästä. :nauru:
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: NäYTTELYPULINA - Keskiviikkona, 20.06.2012 klo 20:31  
+
0
^Karkeata pitäisi joo olla, ja juurikin siksi ei tosiaan kannattaisi pestä ihan lähellä näyttelyitä, tai jos pesee niin mahd. karkeaksi jättävällä shamppoolla. Kaikki tuomarit eivät toki välitä tai ole tarkkoja turkinlaadun suhteen.

Rotumääritelmä sanoo: "Peitinkarva pitkää, suoraa ja karkeata."

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: NäYTTELYPULINA - Keskiviikkona, 20.06.2012 klo 20:31  
+
0

Suomenlapinkoiran rotumääritelmä kirjoitti:

KARVA: Runsasta, varsinkin uroksilla selvä kaulus. Peitinkarva pitkää, suoraa ja karkeata.
Päässä ja raajojen etupuolella karva on lyhyempää. Pehmeää ja tiheää pohjavillaa on oltava
runsaasti.



Edit. Sarahia ehti ensin, mutta jätän viestin paikoilleen.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 20.06.2012 klo 20:32)

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: NäYTTELYPULINA - Keskiviikkona, 20.06.2012 klo 20:36  
+
0
Kiitos lainauksesta, niin ei tarvinnut lähteä kaivamaan! :hymy: Mullahan on sitten ollut outoja tuomareita, koska ton karva tosiaan on pehmeä ja silkkimäinen. Se oli pumpulimaisempi, kun se on pesemättä. Peppu- ja häntäkarvat ovat karkeita.

Muoks. Näin kun muuten mietin, niin en ole kyllä tavannut kuin yhden lapparin, jolla on omaan käteen karkea karva. :mietiskel: Onkohan toi sitten karkeakarvainen jonkun muun mielestä? Mähän nimittäin en halunnut karkeakarvaista koiraa eikä toi mun mielestä (niin kuin ei muutkaan lapparit) ole karkeakarvainen. Russelit on karkeakarvaisia, samoin ylämaan terrierit ja sen sellaiset.
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 20.06.2012 klo 21:09)

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: NäYTTELYPULINA - Keskiviikkona, 20.06.2012 klo 21:23  
+
0
Meillä on aiemmin tullut kehuja turkista, mutta Muurolassa katsoin jo ennen arvostelua että turkista huomasi selvästi että mihin suuntaan se menee ja oli jotenkin huono. Jouduin pesemään koiran paria päivää ennen näyttelyitä ja varmaankin johtui siitä. Siihen päälle tietenkin karvanvaihto. Mutta karva alkaa olla parempi ja ajattelin pestä koiran tänään 30.6 näyttelyitä varten, sen verran on keltaistunu koira..
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Lydia79

Lydia79
Viestimäärä: 175

VS: NäYTTELYPULINA - Keskiviikkona, 20.06.2012 klo 22:26  
+
0
^^Mulla on tosiaan kk kääpiömäyris ja kyllä sen turkki on erilainen kuin lapinkoiran turkki. Eli mun mielestä lapinkoiralla on nimenomaan karkeahko turkki, jos se on oikeanlaatuinen. Voin sanoa, että karkeampi karva on huomattavasti helpompihoitoinen kuin kuin pehmeä silkkinen turkki. Eron huomaa kurakeleillä meillä mäykky ja lappari ovat suihkuttamalla siistejä, mutta tipsulla kaikki moska imeytyy massukarvoihin ja pelkällä suihkulla sitä ei saa puhtaaksi vaan pitää auttaa kädellä.

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: NäYTTELYPULINA - Keskiviikkona, 20.06.2012 klo 23:16  
+
0
Mites ootte hoitanu lyhytkarvasen tikkukarvasen turkkia? Tai tarviiko se teidän mielestä pesua ennen näyttelyä, jos ei oo esim. likainen?

Ite oon pessy mielellään ennen näyttelyä, koska siitä tulee semmonen mukavan tuntuinen, ei rasvainen vaan semmonen sileä. Onhan toi sileäkarvainen collie kuitenkin virallisestikkin. ;) Sitten oon ennen kehää saattanut pyyhkiä irtoavia karvoja märällä pyyhkeellä, tällä hetkellä karvanlähtö kyllä tosi hirveetä, koko ajan lähtee aivan sairaasti. Onkohan siihen mitään, miten sitä saisi vähenemään? En tiedä auttaako harjaus hirveästi, voisi kyllä harjata sen kunnolla ja katsoa miten sitten, karvaako vielä sen jälkeen paljon?

Mun pitäis alkaa kamppailee ton korvan kanssa, 10 pvä näyttelyihin. Täytyis varmaan teipata, viimeks tuli paniikki ja jouduin ottaa teipin (idiootti minä :ttou:) ilman babyoililla nitkutusta pois ja läntithän siitä jäi, karvattomat läntit nimittäin.. Onneks niihin on ainakin kasvamassa karva. Mutta ahistaa teipata samaa kohtaa uudelleen. :/ Mutta onneks seuraavat on vasta sitten 3.8, niin on ainakin päälle kuukaus aikaa kasvattaa uudet karvat korvaan.. :nauru: Mietin että eikai ne voi jäädä karvattomiksi, kun kerran nyppäsi ne? :eitietoo:
skcu Pongo

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: NäYTTELYPULINA - Torstaina, 21.06.2012 klo 00:22  
+
0
Lapinkoiran turkin pitäisi olla karkeahkoa, eli sellaista, mihin lumi ei jää kiinni umpihangessa tarpoessa, hiekka vesisateella hiekkatiellä kulkiessa, kepit ja risut mettässä juoksennellessa tai muutkaan roskat luonnosta. Ite ainakin huomaa, että pesun (saattaa johtua föönauksestakin) jälkeen Rollen turkki on enemmän pumpulihöttöä ja pehmeetä ja pörheetä. Oon tykänny pestä koiran n. vko-2 vkoa ennen näytelmiä ja sitten kammannu näytelmää edeltävänä päivänä läpikotasin ja näytelmäpäivänä kaikki hapsut (eli etu- ja takatassujen hapsut, hännän, korvantaustan ja rinnan jos ehtii).

Repesin kerran mätsärissä, kun arvostelulapussa luki "turkin kunto: kohtalainen, yleiskunto: hyvä ja lisättävää-kohdassa 'Turkki liian karkeaa ja tuuheaa. Kylkiluita ei tunnu turkin alta silitettäessä kevyesti, hieman pullukka. Turkki voisi olla ohuempi ja silkkisempi, koiran itsensä kannalta. Sillä tuntuu olevan kuuma tuossa turkissa'". Käväsin sitten kysyys tuomarilta, niin se sano, et kyl sen pitäis olla hiukan laihempi ja niukkaturkkisempi. Ko. mätsärissä Rolle oli just tiputtanu karvansa eikä todellakaan ollu edes parhaassa karvassa, pullukka tuo ei ole koskaan ollut. Ite ainakin tunsin kylkiluut ihan selvästi ja kaverikin tunsi. Oli muutenkin hiukan outo tuomari, kun luuli laukkaa peitsiks, villakoirien tyypillistä, hieman sipsuttavaa liikerataa rakennevirheeksi (ja rankaisi kaikkia villakoiria tästä), ja toista lapinkoiraa se rokotti "liian suorasta hännästä" (piti seistessä alhaalla).

Kertokaa ny joku yksityiskohtaisesti ilmoittautumisesta! Olen ihan ulalla asiasta
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: NäYTTELYPULINA - Torstaina, 21.06.2012 klo 08:46  
+
0

virtahepo kirjoitti:

Mites ootte hoitanu lyhytkarvasen tikkukarvasen turkkia? Tai tarviiko se teidän mielestä pesua ennen näyttelyä, jos ei oo esim. likainen?



Mie tosiaan pesen Nimuen mieluiten viikko ennen näyttelyitä, mutta jos ei ole likainen, niin en ollenkaan. Valkoisella turkilla on kuitenkin taipumus etenkin korvista 'keltaistua', jolloin sen mielelläni pesen.
Nimuella on pohjakarvallinen lyhytkarva, että karsta lähtee näyttelyihin mukaan ja ennen viimeistä hetkeä vetasen karstalla ja kostealla pyyhkeellä irtokarvat pois.

Strikku Ilmoitatko netissä vai 'manuaalisesti' lomakkeella?
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: NäYTTELYPULINA - Torstaina, 21.06.2012 klo 08:50  
+
0
Beussiakaan ei suositella pestävän ennen näyttelyä. Mä en ole tuota koiraa itseasiassa pessyt kertaakaan sen elinaikana...

Tipsu pestään näyttelyä edeltävänä iltana, mieluiten näyttelyaamuna jos jaksaa herätä. Mutta kun ei jaksa :nauru:

helico

helico
Viestimäärä: 134

VS: NäYTTELYPULINA - Torstaina, 21.06.2012 klo 08:52  
+
0

Murron kirjoitti:

Mun koirilla oli erittäin menestyksekäs näyttelyviikonloppu! Lauantaina ROP oli nuorimmainen urokseni ja VSP oma kasvatti, josta tuli samalla Suomen muotovalio :)
Sunnuntaina nämä samat koirat olivat Kotkassa myös ROP & VSP. Valiourokseni oli molempina päivänä PU2.



Onnea! Todella upea viikonloppu teillä! :peukku:

Tonteria

Tonteria
Viestimäärä: 2481

VS: NäYTTELYPULINA - Torstaina, 21.06.2012 klo 09:16  
+
0
Riiseni ei saisi edes kastua ennen näyttelyitä, karva nousee pystyyn ja pehmenee ihan huomattavan paljon. Ja arvakkaa onnistuuko tuo hienohelma löytämään aina ennen näyttelyitä jostain oikein mehevän kurarapakon.

Omalla tyypillä tosin pesen ja föönaan jalkakarvat, koska muuten se näyttää siltä ettei niitä olisi ollenkaan.
Kodinturva(tuho)joukkona häärää ja mökeltää ssu Giteas Inverno, "Pyry"
Rakas enkelikoirani, ssu Giteas Ginori, "Arttu"

Hullut koiranaiset biksukuntoon
Kuvatuksia

Inqq

Inqq
Viestimäärä: 1733

VS: NäYTTELYPULINA - Torstaina, 21.06.2012 klo 13:15  
+
0
Meillä pystykorvat saa mennä ihan au naturel kehään, niitä en pese ollenkaan. Riittää ku kesäisin net pesee, ei ne tunnu ees koskaan likasilta. Aika hyvin puhdistuu toi karva itestään.
Cottoset sitten tieten pestään aina edellisenä iltana. Jotku pesee aamulla ennen näyttelyä, kun nää likaantuu tosi helposti jo pissatuksilla, mutta mulle sei oo niin justii, jossei saa vähän tassunpohja olla harmaa niin jo on :nauru: Enkä mä kyllä jaksais ees herää aamulla peseen.

Niin siittä ilmoittautumisesta.. jos sen tekee tavan lomakkeella, ni ensinnä tietty täytetään se ja sitten tulostus. Sitten verkkopankilla maksetaan summa X näyttelyjärjestäjän tilille, joka on ilmoitettu siellä ilmoittautumistiedoissa näyttelyn sivuilla. Sitten tästä maksutapahtumasta tulostetaan kuitti. Kuitti ja täytetty ilmoittautumislomake sitten lähetetään samassa kuoressa osoitteeseen, joka myöskin annettu ilmoittautumistiedoissa nettisivuilla. Heleppoo. :hymy:

KiraKira

KiraKira
Viestimäärä: 803

VS: NäYTTELYPULINA - Torstaina, 21.06.2012 klo 14:49  
+
0
Kira karva imee kyllä kaiken hiekan ja välillä löytyy oikein sitkeitä risuja, mutta muuten se pysyy kyllä puhtaana. Ehken sitten vain osaa sanoa, onko tuo karva karkea vai ei. :nauru: Mutta toi on tosiaan sellainen likaisen tuntuinen pumpulikasa, jos sen jättää pesemättä (eli siis on ollut noin kuukauden ilman pesua ennen näyttelyitä). Pesussa muuttuu sellaiseksi sileäksi. Katsotaan, mitä tuomarit sanoo sitten taas reilun kuukauden päästä, jos mä sen uskallan tuolla karvalla viedä näyttelyyn. Se on aika ohuen ohut...
PitaPata Dog tickers
Entiset lemmikit: kääpiökaniuros "Rusina", eli mahtavat n. 10 vuotta, kääpiökanityttö "Sanna", elinikää en muista

Hoitohevoset kuin lemmikit: welsh sec C Englyst Fame, pv Napoleon ja hannover Goldy

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: NäYTTELYPULINA - Torstaina, 21.06.2012 klo 15:53  
+
0
Ihanaa kun koko ketju täynnä koiran pesusta, ja juurikin näillä näppäimillä saan sen ihanan homman taas aloittaa. Jee. Huomenna lähtö itänaapuriin missä la ja su näyttelyt, nyt täytyy pestä tänään kun ei huomenna ehdi. Yleensä pesen näyttelyä edeltävänä päivänä.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: NäYTTELYPULINA - Torstaina, 21.06.2012 klo 16:41  
+
0
Mä tänään otin ja harjasin Pongon ihan kunnolla ja kyllä sitä karvaa vaan tuli ja tuli...



Oon aina miettiny, että ei sitä kummemmin tarvii harjailla mutta tempasin nyt sitten ihan kunnolla. Täytyy katsoa loppuuko tiputtelu / heikkeneekö se kun harjaili kunnolla ton hauvan. Kädet oli rasvasen tuntuset kyllä ton harjauksen jälkeen, eli pesun tarpeessa ennen 30.6 näyttelyä, vois pestä melkeimpä vaikka päivää ennen. Tolla rasvottuu toi turkki aika nopeesti, oon huomannu..
skcu Pongo

Inqq

Inqq
Viestimäärä: 1733

VS: NäYTTELYPULINA - Torstaina, 21.06.2012 klo 18:04  
+
0
^ Toi karvakasahan on vielä kooovin pien. :nauru:

Mua jännittää iha sikana seuraava näyttely.. Eka koitos junnuissa kakaralla.


  Siirry sivulle: 1 ... 76 77 78 ... 100
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28213
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545737
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 06.05.2024 klo 17:30)