Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 09.04.2010 klo 21:39

Tokopulina

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 97

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 20.08.2010 klo 00:56  
+
0

kiharapaa83 kirjoitti:



ANUAPINA siis todella paljon kiitosta avustasi koirani koulutuksen suhteen.. Muuten mulla ei olisi näin hienosti toimivaa koiraa. Josta voin haaveilla ihan toko/agikoiraa samaan aikaan.
Mitäs muuta keksimmekään...



Kiitos vaan itselleskin. Se on kätevä kun autetaan toisiamme puolin ja toisin :) Jotkut asiat ulkopuolinen huomaa helpommin kun ite. Wilman kehitystä on kyllä hienoa seurata. :)

Semmonen tuli mieleen, että saako tokossa hypyllä käyttää käsimerkkiä käskyn sijaan? Vai onko kaukokäskyt ainoat missä käsimerkki on sallittu?
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 20.08.2010 klo 02:46  
+
0

norruska kirjoitti:

Me mentiin tokohyppyä tänään, aluks targetilla jossa lauantaimakkaraa, sen jälkeen targetilla jossa ei makupalaa, sen jälkeen targetilla jossa lauantaimakkaraa ja sen jälkeen kokonaan ilman targettia. Ja toi koira meni, hyppäs esteen toiselle puolelle, nuuskas maata ja käänty kattoon mua pysähtyen käskyn saatuaan!!!!! :aurinko::aurinko::love: Täällä on koiralla mamma joka on ihan superylpeä tosta, mä oon jännittänyt hyppyä perusteella "ei se osaa sitä", mutta nyt se suorittaakin sen tosi mahtavasti mun mittakaavassa kun mullahan on koira joka ei osaa sitä suorittaa :nauru: Oon niin tajutyytyväinen!
Nyt enää toi meidän seuruupaikka ja uskaltais mölleihinkin, kunhan nyt saadaan selville että mikä ton maahanmenossa mättää, kun ei enää mielellään mene maahan. ;/ Monesti saa käskeä eikä silti välttämättä mene. Toivottavasti selässä ei mitään, että ois vaan jotain lihasjumeja tms.



Oletko harrastanut naksutinkoulutusta?
Voisit palkata siitä maahanmenosta, kun tekee vapaaehtoisesti ja siten tehdä siitä taas kivemman jutun tai sitten leikin avulla..
Mutta älä turhaan hirveästi käytä turhaan käskyä, jottei käskysana kärsi inflaatiota sekä muista kokeilla auttaako käsi ohjaus. Onko mennyt koiralla käskyt sekaisin?
Oletko kokeillut erilaisissa tilanteissa sekä erilaisilla alustoilla.

Tässä nyt muutama ajatus mitä tuli mieleen.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

norruska

norruska
Viestimäärä: 236

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 20.08.2010 klo 07:53  
+
0
^Naksutinkoulutus meillä käytössä :)
Meillähän on siis ollut käytössä sekä suullinen käsky ja käsimerkki. Yleensä olen käyttänyt käsimerkkiä, jota tottelee hyvin, mutta jos sitä ei ole kuunnellut niin olen antanut suullisen komennon. En uskoisi, että käskyt ovat menneet sekaisin, meillä ei mun mielestä oo mitään samantyylisiä käskyjä muita, kuin toi maa/maahan/maate jossa painotetaan aina sanaa maa.

Ollaan kokeiltu kotona rauhassa ja ulkona treeniseurassa. Meillä on aina olleet kaikkein vahvimpia ne liikkeet joissa on maahanmeno, liikkeestä maahanjäänti on ollut tosi helppo, sillä koira on yleensä pongahtanut maahan heti käskyn saatuaan, mutta nyt se jää joko paikalleen seisomaan tai istuu. Paikkamakuussa saan antaa monta käskyä, että koira menee maahan, kun se miettii että onko sen ihan pakko.

Kondo

Kondo
Viestimäärä: 363

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 23.08.2010 klo 18:10  
+
0
Tuossa oli toiselta kirjoittajalta koulutuspuolen Käskysanat -ketjussa kysymys noudon opettamisesta, johon itsekin kaipaisin valaistusta.
Tiedän, miten noudon opettaminen noin teoriassa menee. Eli opetus tapahtuu takaperoisesti, ensin noutokapulan pitämisellä, josta edetään asteittain itse noutoon.

Olen lukenut erilaisia ohjeita, joista suurimmassa osassa kehoitetaan laittamaan kapula koiran suuhun ja pitämään suuta kiinni. Oman koiran kanssa ollaan siinä vaiheessa, että koira on innoissaan nähdessään kapulan/muun harjoitteluesineen ja ottaa kapulan suuhunsa, mutta pudottaa sen lähes välittömästi. Suun kiinni pitäminen on mahdottomuus, koira paineistuu siitä aivan liikaa ja alkaa pakittaa. Kysymys kuuluukin, että kuinka mä saisin sen koiran nuppiin ajatuksen siitä, että sitä esinettä on kiva pitää suussa?

Kotona ollaan harjoiteltu naksuttimen kanssa, mutta ajoittain on välillä vaikea naksauttaa silloin kun se siellä suussa on, koska se on salamana maassa se kapula. Nyt tuntuu, että se luulee, että se temppu on ottaa kapula suuhun ja pudottaa se samantein.

/kirjoitusvirhe korjattu.
WeCoCaN
WeCoCaU
(Viestiä on muokattu maanantaina, 23.08.2010 klo 20:56)

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 23.08.2010 klo 18:53  
+
0
^Meillä on aivan samanlainen ongelma, teoria kunnossa, ja koira tykkää kapulasta, mutta ei nosta maasta, ja kädestä ottaessa pitää sitä vain murtoosa sekunnin suussa ja siinä ehtii juuri sanomaan "hyvä" tai naksauttaa kunnes putoaa kapula.
Olisi kiva tietää tosiaan vinkkejä :D

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 23.08.2010 klo 21:43  
+
0
Meillä oli myös ongelmia noudon kanssa. Koira ei alussa pitänyt kapulaa kauan suussa vaan tiputti heti. Muistaakseni tehtiin niin,että aloin seuruuttamaan koiraa kapula suussa jolloin se kyllä kantoi sitä. Sitten etenin niin,että koira istui kapula suussa ja kutsuin sen luo tänne-käskyllä.
Silloinkin se kyllä pudotti kapulan heti kun istui.
Tein sitten niin,että seuruutin koiraa kapula suussa ja käännähdin koiran eteen jolloin se istahti ja piti kapulaa suussa.
Etenin noudossa vähän niinkuin huijaten koiraa jolloin se huomaamattaan kantoi,toi ja piti kapulaa.

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 23.08.2010 klo 23:16  
+
0

norruska kirjoitti:



Ollaan kokeiltu kotona rauhassa ja ulkona treeniseurassa. Meillä on aina olleet kaikkein vahvimpia ne liikkeet joissa on maahanmeno, liikkeestä maahanjäänti on ollut tosi helppo, sillä koira on yleensä pongahtanut maahan heti käskyn saatuaan, mutta nyt se jää joko paikalleen seisomaan tai istuu. Paikkamakuussa saan antaa monta käskyä, että koira menee maahan, kun se miettii että onko sen ihan pakko.



Huomasin, että olit tuolla agilitypulinassa kirjottanu, että epäilet että koiralla olis jotain jumeja tms. Maahanmeno-ongelma voi johtua myös jostain jumeista tai kivuista.

Noutoon neuvoa kaivanneille niin pari sivua taaksepäin täällä tokopulinassa on jo jotain keskustelua aiheesta...
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

Kondo

Kondo
Viestimäärä: 363

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 24.08.2010 klo 13:17  
+
0

Anuapina kirjoitti:

Noutoon neuvoa kaivanneille niin pari sivua taaksepäin täällä tokopulinassa on jo jotain keskustelua aiheesta...



Kävinkin lukemassa nuo noutoon liittyvät viestit, mutta en saanut niistä kaipaamiani vinkkejä. Ongelmahan on se, miten saan koiran ymmärtämään, että kapula pysyy suussa niin kauan kunnes pyydän sitä irroittamaan. Ja miten muilla tavoin kuin koiran suuta kiinni pitämällä olette koirillenne noudon opettanut? Itse en voi tuota metodia käyttää omalleni, koska koira pitää sitä epämiellyttävänä ja paineistuu, jolloin koko nouto voikin muuttua epämiellyttäväksi. Ja sitähän sen ei pitäisi olla.
Pitää kuitenkin kokeilla belgilö:n neuvoja, jos sen koiran saisi huijattua pitämään se kapula suussa. ;)
WeCoCaN
WeCoCaU

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 05:15  
+
0
Meillä oli tuota samaa ongelmaa. Nykyään kapula pysyy jo ihan ok suussa ja koira sen palauttaakin pienestä matkasta. Mutta oon nyt opettanu, että se pitäs palauttaa istuen, niin aina koira ensin päästää irti ja sitten istuu..

Ehkä me vaan vahvistetaan tota kantamista ja palauttamista, suussapitämistä ja irroittamista vasta käskystä. Ja koitetaan sitä istumista sitten vasta uudestaan. Vai oisko parempia ideoita?

Raimundo

Raimundo
Viestimäärä: 144

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 09:13  
+
0
Hoi te kokeissa käyneet!

Millainen oli eka kokeenne ja millainen on yleensä kisaviikko treenejen kannalta?
Aikaisemmin mainitsin, että tuli extempore mieleen, että ilmoittaudutaas TOKO-kokeeseen ja sitten aloin selaamaan sääntökirjaa... Erittäin iksua, mutta tulipahan treenimotivaatio huippuunsa piukeella aikataululla :D
Olisi mukava kuulla kokemuksia varsinkin jännityksestä. Jännitän kaikkea mahdollista aivan liikaa ja luulin, että BH-kokeessakin pyörryn. Tuntui, että oksennan, kun tuli ekan toko-kokeen kilpailukutsu sähköpostiin. Millälailla rentoutatte itseänne? Ei tunnu järkeily auttaa esim. kokeita tulee ja menee / ei siellä kukaan naura / voi yrittää aina uudelleen seuraavissa kokeissa / ei mikään kiire yms.
Ilmoitin Tanen myös kahteen muuhun ensi kuulle ja toivon, että ekan jälkeen ei jännittäisi ihan _näin_ paljon. Ja tietenkin lisäjännitystä tuo, kun Tane on sen verran ohjaajaherkkä, että laskee kontaktia, kun jännitän (hyvällä säkällä lopettaa nojaamisenkin :D ).

Treenaatteko yhtään kisaviikolla? Muutamaa asiaa haluaisin hieman vielä varmentaa ennen lauantaina, mutta koitan tehdä lyhyesti ja pitää tekemisen hauskana ja leikkiä paljon. Koe on lauantaina, joten perjantaina varmaan vain lepoa ja normilenkit?

Tällä hetkellä seuratessa nojaa ja sitä kautta pysähdyksissä perusasento jää useimmiten vinoksi, mutta siihen en voi puuttua pahemmin ennen koetta, etten vaan saa mitään negatiivista aikaiseks. Pientä volttia ollaan tehty ja siinä vähän oikenee.
Hyppy ok, mutta seis käskyllä saattaa liikahtaa askeleen tai pari (viikko sitten meni vielä istumaan, jos sanoi yhtään mitään).
Liikkeestä seis treeneissä ollut napakka ja nopea.
Liikkeestä maahanmeno ollut ainakin ennen se varmin liike.
Paikalla olo ei ole ollut ongelmaa BH:ssa tai treeneissä (tykkää, kun saa maata :D).
Luoksetulo on nopea ja törmäämistä olen saanut pois, mutta niitä vinoja vielä arpoo.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 13:05  
+
0
^Mä olen tietyissä asioissa (esim. omalle luokalle esiintyminen) ihan hirveä jännittämään, mutta ekaa tokokoetta en jännittänyt niin paljon. Jonkin verran kuitenkin. Kehään mennessä jännitys yleensä hälvenee niin etten itse sitä huomaa, mutta videolta näkee kuitenkin, että liikun vähän hermostuneesti ja saatan liikkeiden välillä hoputella ja käskeä koiraa turhan paljon - parempi olisi pitää suu kiinni. :)

Meidän eka koe meni oikein hyvin, joten seuraavissa jännitin lähinnä sitä, kuinka paljon enemmän pisteitä voisimme saada. :D Nykyisin kun kisaamme evl:ssä, jännitys on hälventynyt aika paljon. Nuoremman koiran kanssa taas joudun varmasti rakentamaan jälleen pidemmän kaavan kautta sen luoton koiraan - sen kanssa eniten jännitän sitä, ettei se pysy hallinnassa ja esim. karkaa paikallaolosta tai kehästä. Se tarkoittaa siis sitä, ettemme ole vielä valmiita kisaamaan, eli treeniä lisää. :)

Parhaiten omaan jännitykseen on auttanut se, että voin luottaa siihen, että koira osaa. Jos lähdetään keskeneräisinä kokeeseen, jännittää enemmän, mutta jos taas niin että koira on toiminut treeneissä hyvin, jännitän vain sitä, kuinka pärjäämme (ts. haluaisin hirveästi ykkösen ja jos joku liike menee nollaksi, harmistun ja kaikki jännitys katoaa). Varmoja liikkeitä, eli Sandralle vaikka nyt luoksari, hyppynouto ja paikallaolot, en jännitä, mutta ruutua, ohjattua ja idaria taas vähän enemmän.

Sandran kanssa emme ennen kokeita yleensä tee about viikkoon mitään, mutta Aidanin kanssa voi parina päivänä jotain puuhailla ihan hyvin. Viimeisen päivän ennen koetta olen aina rauhoittanut, ja muistakin sitten, että koepaikalla ET TREENAA yhtäkään epävarmaa liikettä! Aina, kun olen nähnyt jonkun viilaavan vielä jotain koiralle hiukan epäselvää juttua, kyseinen liike on nollautunut kehässä. Perusvirittelyt hoidat tietty, esim. meillä se on pari sivulletuloa ja pikku seuruupätkä palkalla, mutta älä ala mitään varmisteluja tai muita turhuuksia tehdä. Jos koira ei jotain liikettä ennen kisa-aamua osaa, se ei sitä myöskään kisapaikalla opi, ja on ihan ohjaajan omaa tyhmyyttä ilmoittaa keskeneräinen koira kokeeseen.

Raimundo

Raimundo
Viestimäärä: 144

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 13:24  
+
0
^Kiitos vastauksesta!
Ehkä kanssa epävarmuutta lisännyt se, että olen kuullut monesti ihmisten kertovan kaikkia niitä yllättäviä juttuja, mitä kehässä tapahtunut ja erityisesti niiden varmojen liikkeiden osalta. Mutta täytyy vaan yrittää nyt luottaa ja tehdä vaikka hengitysharjoituksia odotellessa.
Jos menisi kuten treeneissä, ei olisi hätää, mutta jännitys tuo sen yllätysmomentin sitten lauantaina.
Onneksi sentään olen treeneissä jännittämisestä päässyt jotenkin eroon. Leirilläkin muutama vuosi takapelin tärisin ja oksetti joka aamu ennen jälkipellolle menoa. Onneksi ei niin paha enää nykyään ole, mutta silti se pelkopeikko haluaa hiipiä mahaan :(

Windfeature

Windfeature
Viestimäärä: 62

VS: TOKOPULINA - Torstaina, 26.08.2010 klo 11:07  
+
0
Me jännätään täällä myös ensimmäistä toko-koetta joka on viikonloppuna ! :-) Oma & koiran debyytti joten jännittää aivan älyttömästi. Useimmiten tuo koira kyllä toimii pienen paineenkin alla, eli ei hermostu vaikka itse jännitänkin.

Kaikki liikkeet on kasassa ja toimivat enemmän kuin hyvin mutta nyt tuli tenkkapoo, viime su huomasin että koira jätättää seuraamisessa. Eilen treeneissä teki samalla tavalla, jätätti, kontakti putoili. Ja ennen seuraaminen ollut tooodella innokasta, paikka ollut oikea ja kontakti pysynyt tosi hyvin. Olen aina seuraamisen jälkeen koiraa palkannut vetoleikillä tjms lelulla josta koira oikeasti innostuu(tehdään vaihtelevasti pidempiä & lyhyempiä seuraamispätkiä) ja meillä on tietty naru jota revitaan vain ja ainoastaan treeneissä. Meillä on jo puolenvuoden päivät tuo seuraaminen ollut älyttömän hyvää ja nyt yhtäkkiä just ennen koetta tuo menee ihan läskiksi. :-( Jo avomiehelle & sijoittajalle sanoin että parhaat pisteet tulee seuraamisesta mutta saas nyt nähdä, varmasti sillä ei mitään pahoja kokemuksia seuraamisesta ole vaan on aina saanut huikeat kehut & oon sen mielestäni reilusti palkannut.. :\
Menossa mukana;
pk hpku Irwijn v.d Dorestee -09
pk hpkn Hollandroy Undine -11

Hullujen hollantilaisten blogi
(Viestiä on muokattu torstaina, 26.08.2010 klo 11:09)

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 10:16  
+
0
^Mun koirat käyttäytyivät noin, kun alkoivat ennakoida jääviä. Molemmilla auttoi se, että jätettiin jäävät seuraamisen yhteydessä ihan kokonaan ja treenattiin niitä muuten, ja palkkailin sitten pelkästään hyvästä seuraamisesta (ihan jo askeleen-parin jälkeen).

Jos koe on nyt, voi olla jo liian myöhäistä korjata ongelmaa mikäli se johtuu ennakoinnista. Itse jättäisin kuitenkin jäävät kokonaan pois ohjelmistosta ennen koetta ja palkkaisin hyvin tosi lyhyistä innokkaista seuraamisista - mikäli ongelma siis on ennakointia eikä kyllästymistä tms.

norruska

norruska
Viestimäärä: 236

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 14:12  
+
0
Kun mä olin täälläkin tosta maahanmenosta sanonut, niin Helmiltä tosiaan löytyi jumeja (selässä ja jaloissa), joita availtiin ja availua jatketaan ensi kuussakin Tamaran (Tamara Merenvalta?) luona. Oli kyllä tosi mukava ihminen ja mielelläni vien hälle Helmin uudelleen.
Meillä maahanmeno on luonnistunutkin hyvin pari viime päivää koira on ollut tosi pirteä.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 14:13)

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:08  
+
0
Päätin ilmottaa Annin epävirallisiin HSKH:n toko-kisoihin, jotka on 18.9. Nyt aletaan treenaa urakalla varsinkin meidän pahinta toistuvaa virhettä eli sitä, että kun palaan Annin viereen esim. paikallamakuun loputtua, se nousee istumaan ennen käskyä. Sama toistuu liikkeestä maahanmenossa. Ja sama homma kun jätän sen seisomaan liikkeestä, palatessani sen luokse, se istuu heti kun pääsen sen viereen. Näissä riittää tahkottavaa ja tokohypyssä myös ...eli vähän joka likkeessä on hiottavaa..no onpahan haastetta!:nauru:
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:18  
+
0
Elikkä se ennakoi perusasennon ottamista. Ootko aina ottanut sen liikkeen loputtua perusasentoon ja palkannut sen siinä?

Voisit kokeilla,että palkkaat sen suoraan siihen asentoon,mitä olet ottamassa ilman peruasentoa.
Esim. paikkamakuussa palkkaat sen sinne maahan ja vapautat siitä. Satunnaisestit sitten otat niitä perusasentoja.

Windfeature

Windfeature
Viestimäärä: 62

VS: TOKOPULINA - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:25  
+
0
Kaislus, enpä tullut edes ajatelleeksi että voisi ennakoida liikkeitä ! :o Kiitos ! Pitääkin skarpata nyt tossa että harjoittelee vaan vapaana seuraamista pieniä pätkiä & panostaa seuraamisen tiiviyteen, saas nähdä ehtiikö tota seuraamista pelastaa ennen koetta.. Jos ei niin sit seuraaviin kokeisiin. ;-) Jäävät liikkeet tuolla koiralla on kuitenkin aika älyvarmat..

Tänään se treeneissä seurasi ihan ok, edelleen irtoaa liikaa sivulle. Noh, meni miten meni. Ja nyt jännittää hirveesti sunnuntai ! :-D Miten oletta yleensä valmistautuneet kokeisiin, ts. mitä mukaan, miten palkkaatte koiran kun ootta saaneet kokonaisvaikutus-arvosanan ?

Itse ostin koiralle maksalaatikkoa, kehän reunalla odottelee avomies sen ruoan+maksalaatikkosörsselin & lelun kanssa ja leikittää koiraa suorituksen jälkeen & antaa sille tuon maksalaatikon. :-)
Menossa mukana;
pk hpku Irwijn v.d Dorestee -09
pk hpkn Hollandroy Undine -11

Hullujen hollantilaisten blogi
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 21:28)

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 28.08.2010 klo 00:23  
+
0
Meillä alkaa liikkeet enimmäkseen mennä ihan hyvin. Tosin Kapu on vähän toisaikainen ja joskus unohtaa ihan kaiken ja vaan hössöttää ja toisena päivän menee taas kuin unelma. :nauru: Vika voi myös olla mussa, jos teen vaan eri tavalla välillä, eikä se muka tajua... En tiedä.

Te jotka ootte olleet virallisissa tai mikseti epävirallisissakin kokeissa... Millaisia tuloksia saitte ensimmäisillä kerroilla? Oliko koira jo ihan suoritusvarma vai tuliko negatiivisia tai positiivisia yllätyksiä?
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)
(Viestiä on muokattu lauantaina, 28.08.2010 klo 00:37)

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: TOKOPULINA - Lauantaina, 28.08.2010 klo 16:06  
+
0

Anuapina kirjoitti:

Tosin Kapu on vähän toisaikainen ja joskus unohtaa ihan kaiken ja vaan hössöttää ja toisena päivän menee taas kuin unelma. :nauru: Vika voi myös olla mussa, jos teen vaan eri tavalla välillä, eikä se muka tajua...


Ää, se on sitä snautseriverta, mikä suonissa virtaa ja tekee koiralle tollasta :nauru: Eikös Kapu käpsy ole?

  Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11 ... 97
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 01:00)