Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Perjantaina, 09.04.2010 klo 21:39

Tokopulina

Siirry sivulle: 1 ... 95 96 97

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 28.01.2013 klo 16:20  
+
0

Jjaaann kirjoitti:

Hei !, olen aloittelemassa tokoa ja hankinnassa oisi siis koiran pentu. Koirista on elin ikäinen kokemus ja kesällä täytän 18v ja äidilläni on 45v kokemus koirista joten kaikkien rotujenkanssa pärjätään, kyselisin nyt teiltä että minkä rotuinen koira kannattaisi näin tokon aloittelijana hankkia, sisältä jossa se saisi olla on kaverina kääpiösnautseri uros 3v.

Tilaa on koiralla paljon liikkua sillä asumme maalla joten se saa olla paljon vapaana sekä koulun jälkeen minulla on aikaa senkanssa harjoitella ja leikkiä.

Ja olen muutaman vuoden kuluttua menossa kennel alalle opiskelemaan joten koira pääsisi sinne kanssani.

Kiitos vastanneille ja vinkkien antaneille !.



Oikeastaan ihan kaikkien rotujen kanssa voi harrastaa tokoa, joten ihan pelkästään sillä perusteella on vaikea suoraan suositella mitään rotua, vaan pitäisi tarkemmin tietään minkä luonteista, kokoista, karvaista jne. koiraa etsit tai mikä sinua miellyttäisi.

Tokon aloittamisesta: Motivaation rakentaminen (leikkiminen jne.) ja oppimaan opettelu. Varsinaiset tokoliikkeet koostuvat pienistä paloista, jotka kannattaa ensin harjoitella omina juttuinaan, mutta jotka on sitten helppo yhdistellä valmiiksi liikkeiksi kun ne on hyvin hallussa eri tilanteissa, eri kulmista jne.. Canis -lehdessä oli joskus tällainen perustaitojen lista harrastuskoiralle:
- katsekontakti
- kohdentaminen (nenä/tassu)
- istuminen
- takapään kontrollointi
- istuminen perusasennossa
- laukalla kohti (luoksetulo)
- seuraaminen
- maahanmeno
- seisominen
- paikallaolo
- luopuminen/häiriöiden sieto
- esineen pitäminen suussa
- esineestä irrottaminen
- haukkuminen
- hyppääminen
- hajuerottelu
- jäljestäminen
- ihmisen luokse juokseminen

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 28.01.2013 klo 17:02  
+
0

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 28.01.2013 klo 18:50  
+
0
Kapulan pitämis harjoituksia
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 28.01.2013 klo 19:49  
+
0
Vaikka olen pennusta asti keskittynyt leikkimiseen tämän koiran kanssa, aion seuraavan koiran kanssa keskittyä vieläkin enemmän. Annan varmaan kasvaa vuosikkaaksi ennenkuin aletaan sen kummemmin mitään arkitottista kummempaa opettelemaan. :cool: Onneksi näin omat virheeni koiran kanssa puolen vuoden kohdalla ja muutin suuntaa. Homma toimii taas ja koiralla on motivaatio kohdallaan. Ne istumiset, seuraamiset yms. on niin paljon helpompi rakentaa sitten kun yhdessä tekemiseen on oikea motivaatio koirallakin.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 28.01.2013 klo 21:30  
+
0
Vuorisumu, ootteko ATT:n hallin pihalla vai näänkö väärin? Hieno Sumu! :love:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu maanantaina, 28.01.2013 klo 21:31)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 28.01.2013 klo 21:36  
+
0
^Juu siellä oltiin.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 28.01.2013 klo 21:42  
+
0
Jaa, te asutte jossain täällä päin, en ookkaan enne tajunnu. :hymy:

Muoks. Vai olitteko vaan ATT:llä kisoissa, ku olit agipulinaan pistäny videon?
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu maanantaina, 28.01.2013 klo 21:45)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - Maanantaina, 28.01.2013 klo 21:49  
+
0
Oltiin vaan kisoissa, mut tartti saada vähän tottis/toko videoo, niin siitä tuo pätkä.

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 29.01.2013 klo 11:46  
+
0
15 metrin seuruu täydellisesti! :jjei: Tuo on pisin seuruu tähän asti ja nyt ollaan näköjään päästy jo pikkuseuruuhinkkaamisista yli. Jes, tästä on hyvä jatkaa!

Koitan saada videopätkän huomenna aamulla kun on valoisaa. Nyt oli semmoinen lumimyräkkä että kamera olis ollu entinen :hymy:
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 29.01.2013 klo 12:55  
+
0
^Onnea teille! Mekin ollaan kärsitty tuon seuraamisen kanssa se koko aika, jonka oon tokoa harrastanut. Ja nyt vasta maltoin rauhoittua ja päästää irti vippaskonsteista ja lähettiin ihan asle-palkka-askel-palkka -tekniikkaan.nyt ollaan sitten viikko tuota yhtä askelta vaihtelevalla menestyksellä treenattu, ja eilen olin ihan superilonen, kun tuo innostu oikeen kunnolla ja teki semmosta tokoläähätystä. Kaikki tokoilevat varmaan tietää, mitä tokoläähätys on, mut siis semmosta, mitä kaikki hyvin koulutetut koirat läähättää seuraamisessa. Toi siis teki semmosta ekaa kertaa ja suunnilleen pompin ilosta :nauru:. Elämän pieniä iloja. Mutta siis meillä on nykyään ihan superhauskaa yhdessä, ja sen huomaa siitä, että ennen tuo ei tullut hakeen multa juurikaan huomiota, ja nyt se saattaa jopa tulla tökkiin mua huomion toivossa, vaikka sen entinen suosikki eli isäni olisi ihan vieressä. Olen onnellinen, ehkä me vielä selvitään.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 29.01.2013 klo 14:24  
+
0
^Hienoa että ootte edistyny ja päässy eteenpäin! Me ei olla kärsitty seuruusta, olin vaan iloinen kun ollaan tuon pennun kanssa edistytty :hymy:

Muoks. Piti vielä kysyä, että kuinka usein harjottelette koirienne kanssa? Mä harjottelen päivittäin n. 2-3x10min, tietysti joskus tulee vapaapäiviä. Sitten kerran viikossa ohjatut ja aikataulujen sopiessa reenataan myös kaveriporukalla.
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi
(Viestiä on muokattu tiistaina, 29.01.2013 klo 14:27)

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 29.01.2013 klo 14:34  
+
0
Me harjoitellaan vaihtelevasti riippuen omasta motivaatiosta. Kerta viikkoon on tällä hetkellä säännöllisesti ohjatut ja toisinaan reenaillaan porukassa. Keskenään reenaillaan kotona pieniä pätkiä, joskus ihan vaan yhden toiston verran - tarkoitus on reenata siten, että päätän harjoituksen hyvin onnistuneeseen suoritukseen. Esimerkiksi jonkun haastavan jutun kanssa päätän ehdottomasti kerran jälkeen, jos suoritus menee hyvin tai yli odotusten. Sitten vielä kupista tuleva ruoka annetaan koiralle jonkun pyydetyn liikkeen toteuduttua. Joskus reenaillaan sit kymmenminuuttisia, mutta aniharvoin reenaillaan yksisteen pidempiä aikoja.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 29.01.2013 klo 15:19  
+
0
Me tokoillaan 1-2 kertaa viikossa "kunnon treenit" ja lisäksi sitten ilta ruuan yhteydessä juurikin tulee aina tehtyä joku liike. Lisäks esim. agissa treenivuoroa odotellessa saatan treenata jotain toko juttuja. Vire on ainakin silloin kohdallaan :hymy:

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 29.01.2013 klo 16:48  
+
0
Tokoläähätys? :D hauska ilmaus. Oisko Videonäytettä? :) en oo koskaan kuullukaan moisesta mutta mää nyt en varsinaisesti mikään tokoilija olekaan..

Me treenataan tosi satunnaisesti, lähinnä itsenäisesti tai joskus jollain pienellä porukalla.. Ehkä kerran viikossa, yleensä harvemmin. jotain pientä tulee kuitenkin tehtyä esim ruuan yhteydessä useemman kerran viikossa.

Oon jo tosi pitkään suunnitellu että mentäis alo-kokeeseen mutta en oo vielä uskaltanu.. Liikkeet on ok mutta en tiedä kannattaako mennä ennen kun on varmat..? Hihnaseuruu ja jäävät ehkä eniten jännittää.. Seuruussa vaikea löytää ja pitää yllä oikeaa virettä ja jäävissä maahanmeno ei ihan varma.. Mutta ei siinä kai liikettä pysty totaalisesti pilaamaan jos lähtee liian aikaisin kokeilemaan kokeeseen?
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)
(Viestiä on muokattu tiistaina, 29.01.2013 klo 16:49)

tiutiu

tiutiu
Viestimäärä: 5

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 29.01.2013 klo 16:53  
+
0
Missä Turun suunnallatai lähistössä treenaatte tokoa ohjatusti? Hirveen huonosti tuntuu löytyvän jajos olen oikein ymmärtänyt niin en voi esim
Auran Nuuskuihin mennä muun kuin noutajan kanssa. Itsellä on nimenomaan vakioryhmä haussa. Laji sen verran uusi itselleja junnulle, että kaipaisi toista silmäparia. Ollaan muuten kiinnostuttu myös yhteistreeneistä.

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 29.01.2013 klo 17:31  
+
0
Turussa on useampi palveluskoirayhdistys ja kääpiökoirayhdistys jonne saa mennä kaikenrotuisten kanssa ja sitten on useampi noita maksullisia koirakouluja. Noi yhdistysten treenit on yleensä kaikille jäsenille avoimia eli ei kylläkään ns vakioryhmiä, joita kyselit... Myös joillain rotuyhdistyksillä on muuten alajaostoja Turussa...
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

tiutiu

tiutiu
Viestimäärä: 5

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 29.01.2013 klo 17:37  
+
0
Onko joku todettu hyväksi. Kyseessä siis villakoira, turussa toimii paikallisosasto, mutta sielä toko vain kesäisin kurssimuotoisena (6krt).

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 29.01.2013 klo 22:01  
+
0
Nuuskuihin pääsee kyllä muidenkin kuin noutajien kanssa, mutta noutajilla on sitten yleensä etusija kursseille jne. Mulla yksi kaveri on käynyt pihiksensä kanssa Nuuskujen tokossa, omaa kokemusta ei oo.

Me ollaan käyty ohjatuissa vain Tuijan koirakoululla, mikä on sitten himppasen kalliimpi vaihtoehto kuin seurojen koulutus. Vakioryhmässä olin puolisen vuotta.

(Voitais Anuapina taas treenailla kun ilmat vähän lämpiää...)
tarupi Hippu (9/2009)

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: TOKOPULINA - Tiistaina, 29.01.2013 klo 22:40  
+
0
Vähän sisätottista, alusta liukas ja tila ahdas joten otimme varovaisesti.

Seuruuta

tiutiu

tiutiu
Viestimäärä: 5

VS: TOKOPULINA - Keskiviikkona, 30.01.2013 klo 09:39  
+
0
Selvä homma :) laitoin auran nuuskuihin viestiä, että oltais kiinnostuneita :) ollaan käyty tuijalla alkeiskurssi (6krt) ja kyselin sieltäkin jatkosta. Tuija on hyvä opettaja, hieman vaan tuo15€/kerta järkyttää, puolessa vuodessa kuitenkin melkeen neljäsataa euroa :/ opiskelijalle aika haaste, tietty se on valintakysymys mihin ne vähätkin rahansa laittaa :D

Kääppänöissä ollaan myös käyty kokeilemassa, tykkäsin ihan. Talvikautena treenit kuitenkin viikonloppuisin, jolloin itsellä töiden takia vaikeaa päästä mukaan :/

Erityisesti kaipaisin sitä ylimääräistä silmäparia, joltain kokeneelta...

  Siirry sivulle: 1 ... 95 96 97
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28240
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6353
Viestejä yhteensä545785
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään2
Viestejä kirjoitettu tänään9
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265917
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.05.2024 klo 17:45)