Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 06.02.2013 klo 19:17

Tokopulina - osa 2

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 51

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Perjantaina, 15.03.2013 klo 14:49  
+
0
^Selitäkkö vähän tarkemmin tuota kääntymistä? Ai et ihan normaalisti käännyn? Ja mikä on saksalainen?

Mulla tuo kääntymisjuttu toimii itekseen, mut kun koiran ottaa mukaan, tuntuu, että kävelen koiran päälle. Pitäskö ottaa rauhallisemmin?

Eilen tehtiin myös paikallamakuuta ja pikkusisko häiriköi meille. Pysy maassa, vaikka sisko juoksenteli, kävi käskemässä sitä ylös, leikki pehmokoirilla yms. Kerran nousi, kun oli jo pidempään ollut maassa ja sitten sisko kävi vetämässä vierestä pulkan.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Perjantaina, 15.03.2013 klo 16:01  
+
0
Tässä videossa heti ensimmäinen täyskäännös on saksalainen.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Lauantaina, 16.03.2013 klo 13:17  
+
0

Strikku kirjoitti:

^Selitäkkö vähän tarkemmin tuota kääntymistä? Ai et ihan normaalisti käännyn?



Eli ennen käännöstä teen kolme hieman lyhyempää askelta pitäen tempon kuitenkin samana koko ajan. Tästä koira tietää, että kun askel lyhenee niin kohta tapahtuu muutos johonkin suuntaan tai tulee pysähdys. Käännöksen teen kolmella erittäin lyhyellä askeleella, ei niin että astun suoraan toisen jalan yli. Oon kokenut tuon tavan meille sopivaksi ja toimivaksi.
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Lauantaina, 16.03.2013 klo 18:13  
+
0
^Noin meille tokoohjaaja suositteli, ja tuollein ollaan tehtykin. Tosin viimeaikoina me ollaan lähinnä tehty täyskäännöksiä tai ihan suoraa seuruuta.

Ja mä sain vihdoinkin ahdettua sen viimesen askeleen siihen täyskäännökseen mukaan. Piti pienentää muita askeleita, niin sitten rupes toimimaan. Tosin kun viitisen minuuttia oli täykkäriä itekseni jankannu, alko pää meneen jo sen verran pyörälle, ettei sen jälkeen enää tehty täykkäriä.

Ja eilen saatiin häiriköiksi/liikkureiksi pari kaveria. Liikkuroi meitä hieman, häiriköi meitä paikallamakuussa ja luoksetulossa ja suostu ne pari luoksepäästävyyttäkin kokeilemaan. Toinen niistä aloittelee oman reilun puolivuotiaan koiransa kanssa tokoa ja treenien jälkeen sanoi, että se masentui. Rohkaisin sitä sanomalla, että tuo on sen koiraa kolme vuotta vanhempi, mutta ei se juurikaan rohkaistunut.

Tänään tehtiin aamulla jääviä. Niistä oli tullu samanlaisia painajaisia kuin syksyllä, ja jouduttiin taas tekemään pari kertaa muistutuksena m-s vaihtoja niin, että mä kävelin paikallaan. Sillä sytty lamppu pään päällä ja sen jälkeen toimi taas ihan kiitettävästi. Rupes jopa ite tarjoamaan jäämistä, jota ei oo ennen tehny, ja palkkailin sitten siitä.

Muoks. väkänen
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 16.03.2013 klo 18:14)

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Sunnuntaina, 17.03.2013 klo 11:49  
+
0
Holskulle on nyt työstetty maahanmeno aikalailla kokonaan uusiksi. On ihan kivasti oppinut menemään etupää edellä maahan, mutta miten mä saan sen takapuolenkin alas? Kyynärät menee suht. nopeasti kiinni lattiaan, mutta takalisto valuu hiiiitaasti perässä. Jossain sanottiin, että sen pitäisi nopeutua itsestään, mutta kun ei nopeudu! Olen palkannut vasta kun takapuolikin on maassa. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa? Miten olette saaneet takapäähänkin vauhtia?
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

Lyytikäinen

Lyytikäinen
Viestimäärä: 461

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Sunnuntaina, 17.03.2013 klo 20:22  
+
0
Me tehtiin tänään ekaa kertaa "ryhmäpaikkis" (yhden kaverin kanssa superhelpossa ympäristössä) liki puoleen vuoteen ja toi otus oli ihan HUIPPU! Mä niin tykkään tosta koirasta! Ilme, asento, asenne ja kaikki oli just sitä mitä kuuluukin ja mitä se kotitreenissä aina onkin. Tuo asenne kun saadaan kokeeseen, me voitetaan kaikki (kihkih)!!

Paikkiksen kanssa on taisteltu niiiiiin kovin. Liikkelle tuota ei saisi sitten millään, mutta ääntä lähtee senkin edestä kun epävarmuus iskee tai vire nousee liiaksi. Nyt se vaan oli niin niin niin niin hieno! Voittajafiilis!!

Vielä kun saisin oman asenteeni yhtä rauhalliseksi sitten koetilanteessa. Sehän siinä ihan Oikeasti mättää eniten. :heristel:
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 17.03.2013 klo 20:23)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 18.03.2013 klo 09:37  
+
0
^Hienoa! Tulee itellekkin hyvä fiilis, kun toinen kertoo onnistuneensa.

Riisis, mulla autto, kun ohjasin ensin kädellä istumaan ja kun se oli matkalla istumaan, käskin maahan. Meni sillä vähän aikaa tajuta, mutta sitten kun löysi itsestään enemmän akrobaattisen puolen, alkoi sekin onnistua. Ja vauhtia toi se, kun treenasin koiran ollessa innokkaimmillaan (eli kun tulen kotiin).

Ja mulla on ongelma numero 45640232 luoksetulossa. Kun ratkaisee toisen ongelman, tulee toinen eteen. Nyt kun oon saanu riittävästi vauhtia töppösiin, se törmää muhun lähes poikkeuksetta :ttou:. Eilen jopa kirjaimellisesti hyppäs mua vasten. Lisäks se on niin innoissaan, että se tarraa tassuillaan mun jalkaan kiinni, eikä päästä irti :nauru:. Olen miettinyt, että käskisinkö sen sittenkin suoraan sivulle, kun osaa nyt kääntää sen takapään. Mutta mietin vain, juoksisiko se niin nopeassa vauhdissa ohi/törmäiskö se muhun edelleen. Lisänä tulee vielä se, että meidän eteentulo on karsean vino. Pitänee nakittaa pikkusisko kameranvarteen ja antaa teille kuvamateriaalia meidän toilailuista, niin voitte kertoa oman mielipiteenne (ja nauraa tuolle).
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Miizuli

Miizuli
Viestimäärä: 333

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 18.03.2013 klo 11:42  
+
0
^Lyhennä matkaa sen verran, ettei ehdi kelata liikaa vauhtia? Jos eteentulo on vino ja koira törmää, niin hio tekniikka kuntoon ennen vauhtia. :hymy:
Axel 08/10
Viljo 07/11

♥ Muistoissa Pelle 11/08 - 09/15 ♥

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 18.03.2013 klo 12:53  
+
0
Meillä on myöskin pieni peppuongelma. Tai en nyt vielä kutsuisi ongelmaksi mutta äkkiäkös tuostakin saa sellaisen. Kun mennään maasta istumaan, peppu nousee ylös vähän ennen istumista. Tuo ongelma tulee varmastikin siitä että se on osannut vain istu-käskyn ja mennyt aina vain seisomasta istumaan. Ja nyt kun pitäisikin mennä maasta istumaan, lihasmuisti vetää sitä seisomista siihen väliin. Se ei tällä hetkellä toimi että vetäisin namilla koiran hitaasti ylös, koska ei malta yhtään tehdä rauhassa vaan hosuu koko ajan joka suuntaan. Rauhassa tekemisen opettelu voisi ainakin olla ihan paikallaan.

Olisiko tuohon vinkkejä? Vai poistuuko ongelma itsestään?

Luulisi olevan helpompaa ihan vain mennä maahan tai istumaan, mutta jokainen tassu heiluu vuorollaan edestakaisin. Pienessä koirassa on kyllä nopeutta ihan eri tavalla kuin isossa, täytyy myöntää. Se ehtii sekunnin murto-osassa tekemään jo kymmenen eri asiaa ja minä olen päässyt käskyssä vasta kohtaan is... :nauru:
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 18.03.2013 klo 13:03  
+
0
Musta tuntuu, et vilkkailla pikkukoirilla tehokkain tapa tuon kitkemiseen oisi pistää vaan pikaliimaa persuksiin :nauru: Mutta ei, tosiaan, meillä oli samaa aluksi, mutta liikerata rupes pikkuhiljaa luonnistumaan, kun palkkasi vain onnistumisista, ja alkuun lähdin ihan nami kuonossa kiinni -meiningillä rauhassa tekemään. Itsestään ongelma tuskin poistuu, näin mä voisin veikata. Ihanan ympäripyöreä vastaus, josta ei sulle ole varmaan mitään apua :nauru: mutta kyllä se siitä. Ehkä te voisitte harjoitella myös sitä, että temppuja tmv. tehtäisiin rauhassa ilman hirveää häslinkiä?

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Tiistaina, 19.03.2013 klo 12:51  
+
0

Miizuli kirjoitti:

^Lyhennä matkaa sen verran, ettei ehdi kelata liikaa vauhtia? Jos eteentulo on vino ja koira törmää, niin hio tekniikka kuntoon ennen vauhtia. :hymy:



Tuolla kyllä vauhtia riittää. Koira tulee hienosti, jos oon ihan vieressä, mutta kun astun askelenkin kauemmas niin, että vähänkin vauhtia ehtii ottamaan, niin se vauhti on niin kova kuin vain kerkee ottamaan. Mä oon ihan tyytyväinen tuohon vauhtiin, jonka eteen on tehty työtä. Nyt en sitten haluaisi sitä ruveta hidastelemaan, koska sitten joutuisin uudestaan keräämään sille vauhtia, ja taas oltaisiin samassa pisteessä. mä taidan vielä koittaa, miten tekisi sivulletulon nyt, kun on oppinut kääntämään sen persuksensa.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Piipsu

Piipsu
Viestimäärä: 455

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Torstaina, 21.03.2013 klo 07:01  
+
0
Osaisikos joku tällä hiukan antaa neuvoa miten edetä. Tällä siis +7kk corgilapsi ja nyt on paikallamakuu ja paikalla istuminen ottanut todella paljon takapakkia. Ollaan siis ihan pienestä asti harjoiteltu ja vielä viikko sitten nämä meni todella hyvin. Pysyi paikkamakuussa 2min kun kävi palkkaamassa n 30sek välein. Nyt ei pysy edes 5sekuntia paikallaan vaan nousee ja juoksee heti luokse, miksi? Aloitammeko nyt tämän ns. alusta ja vahvistaa vaan sitä paikkamakuuta vai miten te tekisitte?
Paikallaistumisessa sama ongelma, tämän kautta siis tehdään luoksetulo. Otan koiran perusasentoon ja jätän sihen ja menen 10-20m päähän, odotan hetken ja kutsun sivulle. Ja aina kauheet bileet kun onnistuu, tämä on siis ennenkin tuottanut ongelmaa. Mutta silloin lähti minulta karkuun, muiden luokse ja se on nyt ollut kunnossa pitkän aikaa. Mutta siis nyt heti kun otan askeleen poispäin, koira lähtee myös.
Ollaan nyt myös harjoiteltu seuraamisia, mutta tehdään nämä kaksi eri tavalla, eli kun on tarkoitus jäädä paikalleen, lähden itse liikkeelle rauhallisesti oikealla jalalla. Kun pitäisi seurata lähden vasemmalla jalalla reippaasti, joten tämä tuskin koiraa sekoittaa?
Joten apuja otetaan vastaan.
Olimme juuri ottamassa kapulaa treeneihin mukaan, mutta jätetään se nyt pois vielä toistaiseksi jotta saadaan nuo kaksi liikettä kuntoon.
http://piajakarvakorvat.blogspot.fi/
PitaPata Dog tickers
Welsh Corgi Pembroke Sunoasis's Dance In June Time "Luca" s. 5.8.2012

PitaPata Dog tickers
Japaninpystykorva Donorei Pommi Viritetty "Pyry" s. 19.6.2013

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Torstaina, 21.03.2013 klo 08:33  
+
0
Mulle tuli ensimmäisenä mieleen, että oletteko tehneet viime aikoina paljon noita luoksetuloja? Luoksetulo on yleensä kuitenkin koiralle kiva liike ja jos niitä on tullut tehtyä paljon niin voihan olla, että koira koittaa yleistää nyt sitä luoksetuloa myös siihen maahanmenoon? Tai koira kokee, että luoksetulosta saa paremman palkan kuin paikkamakuusta ja tahtoo siksi kokeilla, joskos luoksetulolla saisi palkkaa myös paikkamakuussa?

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Torstaina, 21.03.2013 klo 10:36  
+
0
Mulle tuli sama mieleen kuin keimulle. Ainakin omalla koiralla on käynyt juurikin noin, että etenkin paikalla istuminen kärsi alkuun juurikin hirmu hauskojen luoksetulojen takia. Lähdin korjaamaan ongelmaa ihan vaan sillä, että alkuun hyvin helppoja, pieniä paikallaoloja, joista ei kerennyt nousta ja sinkaista ylös. Koska koira osasi jo aiemmin paikallaolon, ei kestänyt kauaa, kun jo hokasi, muisti mitä pitäisi tehdä ja nopeasti päästiin jo nostamaan kriteerejä. Palkkasin koiraa ruhtinaallisesti, mutta samalla kuitenkin hyvin rauhallisella äänensävyllä.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Torstaina, 21.03.2013 klo 10:38  
+
0
^Tuota mäkin mietin. Lisäksi luoksetulo itsessään on usealle koiralle palkka (pääsee pinkomaan iiihanan ohjaajan luokse, ja kun juoksee kovaa, saa paaaljon palkkaa). Mä lyhentäisin matkaa ja aikaa hieman, palkkailisin paljon ja jos nousee, sinnikkäästi veisin takaisin ja tarvittaessa helpottaisin harjoitusta. Kannattaa muistaa, että koirasi on vasta 7kk, sen ei ole tarkoitus tehdä kaikkea täydellisesti. Paikkamakuun kanssa kannattaa ottaa rauhassa ja edetä hitaasti, mutta varmasti.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Piipsu

Piipsu
Viestimäärä: 455

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Torstaina, 21.03.2013 klo 17:54  
+
0
Juu en odotakkaan täydellisyyttä vielä. Mietinkin vain kun se on kuitenkin aiemmin onnistunut todella hyvin ja aina menty parempaan suuntaan paitsi nyt kun otettiin reilusti takapakkia sen kanssa, muuta ehkä aloitetaan taas "alusta" eli hirmukauheet palkat ja kehut ja vähän kerrallaan. Ja melkein keskittyy enemmän vielä tuohon paikallamaakuuseen ja paikallaistumiseen kuin luoksetuloon, siinä kun ei ole minkäänlaista ongelmaa, paitsi että ei juuri meinaa jäädä paikalleen odottamaan että pääsisin edes metrin päähän koirasta. :)
http://piajakarvakorvat.blogspot.fi/
PitaPata Dog tickers
Welsh Corgi Pembroke Sunoasis's Dance In June Time "Luca" s. 5.8.2012

PitaPata Dog tickers
Japaninpystykorva Donorei Pommi Viritetty "Pyry" s. 19.6.2013

ewe

ewe
Viestimäärä: 206

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Torstaina, 21.03.2013 klo 18:34  
+
0
Mä sanoisin myös sen, että onhan sulla eri käskyt paikallaoloon ja luoksetulon odotukseen? Ettei molemmissa ole esim. paikka.

Piipsu

Piipsu
Viestimäärä: 455

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Torstaina, 21.03.2013 klo 18:59  
+
0
Mulla ei ole erikseen paikka-käskyä, vaan olen häivyttänyt sen jotenkin että esin "maahan" käsky on voimassa kunnes tulee uusia ohjeita. Enkä tähän itse haluaisi ottaa paikka-käskyä mukaan myöskään nyt. Tässä meillä siis oli ihan vaa "paikka", kunnes sain sen pois jo muutama viikko sitten.
Vielä toistaiseksi luoksetulossa kun jää odottamaan sanon koiralle "siinä" jolloin jää istumaan, tai siis jäi.
Mutta lähdetään nyt vahvistamaan näitä josko nämä nyt alkaisi toimimaan pikkuhiljaa paremmin taas, voi olla koirallakin varmasti jokin kokeiluvaihe menossa. Mistä tulikin mieleen, että muuten kaikki sujuu treeneissä ja muuten oikeen hyvin, esim liikkeestä maahanmenot ja istumiset. Voin siis käskyttää, kävelä pari askelta ja palata koiran viereen ongelmitta. Jolloin tietysti hirveet kehut kun onnistuu, nämä siis alkanuut vasta pari viikkoa sitten sujumaan lähes täydellisesti, näissä pitäis saada vaan seuraaminen kuntoon, mutta pikkuhiljaa.
http://piajakarvakorvat.blogspot.fi/
PitaPata Dog tickers
Welsh Corgi Pembroke Sunoasis's Dance In June Time "Luca" s. 5.8.2012

PitaPata Dog tickers
Japaninpystykorva Donorei Pommi Viritetty "Pyry" s. 19.6.2013

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Torstaina, 21.03.2013 klo 22:59  
+
0

Piipsu kirjoitti:

Mutta siis nyt heti kun otan askeleen poispäin, koira lähtee myös.
Ollaan nyt myös harjoiteltu seuraamisia, mutta tehdään nämä kaksi eri tavalla, eli kun on tarkoitus jäädä paikalleen, lähden itse liikkeelle rauhallisesti oikealla jalalla. Kun pitäisi seurata lähden vasemmalla jalalla reippaasti, joten tämä tuskin koiraa sekoittaa?
Joten apuja otetaan vastaan.



Voi hyvinki sekottaa. Tai tuo kuulostaa hyvin paljon meiän tilanteelta ja mä oon päätelly että se johtuu ihan vaan siitä, että lähtee mukaan seuraamiseen. Me ollaan treenattu lähiaikoina seuraamista aika paljon eli se vissiin iskostu Jalin päähän sen verran, että tuppaa lähteä hiippailemaan perään vaikka oon jättäny paikoilleen. Ja mä käytän kans tuota että kun lähetään seuraamiseen niin lähen vasemmalla jalalla. Jalia ehkä sekotti seki, että seuraamiseen ei tosiaan ollu muuta erillistä käskyä, paikalle jäämiseen toki oma käskynsä. Joka tapauksessa täälläki alotellaan tuo paikalle jääminen ihan alusta nytte ja otetaan seuraamiseenki varmuudeks joku käsky.

Hei muuten, kysyn nyt samalla. Ostin elämäni ensimmäisen noutokapulan ja oon nyt opettanu hiljalleen sen nostamista ja oikeenlaista pitoa. Kestoa en oo vielä pitoon juurikaan saanu, mutta mietityttää miten sen koiran pitäis sitä kapulaa suussa pitää? Ilmeisesti siis kaikenlainen kapulan pyörittely suussa on ainaki kiellettävä? Saako koira ollenkaan korjata kapulan asentoa suussa?
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Perjantaina, 22.03.2013 klo 23:41  
+
0

Strikku kirjoitti:

Riisis, mulla autto, kun ohjasin ensin kädellä istumaan ja kun se oli matkalla istumaan, käskin maahan.



Ideana on ollut opettaa koira menemään "hissinä" maahan (etupää edellä), eikä istumisen kautta. Ei se pylly pystyyn jää, jos koira on jo valmiiksi istumassa.

Mulle on iskenyt hirveän suuri tarve päästä siitä ensimmäisestä tokokokeesta mahdollisimman nopeasti eroon. Koira ei ole vielä koekunnossa, eli ei olla treenattu palkattomuutta tai ylipäänsä kokeenomaisesti. Kuukauden päästä olisi koe, johon olen miettinyt ilmoittautumista. Kymppejä ei olla menossa hakemaan, vaan testaamaan tämän hetkinen taso. Vaan tuleekohan liian äkkiä?

Missä vaiheessa olette ilmoittaneet koiranne ensimmäiseen tokokokeeseen? Kuinka paljon kokeenomaista treeniä olette tehneet (palkattomuus, toimihenkilöitä kentällä, liikkurin käskytykset, häiriöt, jne.) ennen koeuran starttaamista?
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 51
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28186
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 02:45)