Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 12.08.2010 klo 12:54

vaellus

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 5

Sandels

Sandels
Viestimäärä: 34

VS: VAELLUS - Maanantaina, 30.07.2012 klo 03:33  
+
0
Olin varma, että vuonna kivi ja kirves oon lukenut jonkun jutun koiran kanssa vaeltamisesta ja löytyihän se koiramme-lehdestä (10/2008)

Artikkeli käsittelee vaellusta kolmevuotiaan suomenlapinkoiranartun, Mökön kanssa Norjan ja Ruotsin tunturialueelle Suomen käsivarren läheisyyteen.
Koira tosiaan tässäkin nukkuu teltassa 'kämpän' ulkopuolella yhdessä omistajansa kanssa, koska kyseiseeen kämppään ei eläimillä ole asiaa.
Koira kantaa myös nätisti koko reissun omia ruokiaan ja vettä löytyy tunturipuroista, sekä järvistä.
Vaellusreitti kannattaa ehdottomasti suunnitella huolella, tai edes sinnepäin ja katsoa mahdolliset paikat, jossa koira on pidettävä kiinni. Tässä esimerkiksi poronhoitoalueella.

Tähän on nyt listattu vielä nämä tärkeät työt vaelluksella:
- Toimi oppaana, osoitti meille luonnon eläimet.
- Hyvä esimerkki, miten kuljetaan iloisesti ja valittamatta rankatkin osuudet.
- Suhde- ja pr-toiminta, lapinkoira Mökön seurassa paikallisväestö otti meidät ystävällisesti vastaan ja pääsimme paremmin tutustumaan ihmisiin.
- Jätteiden hoito ja puhtaanapito, Mökö hävitti ruuanloput luonnonmukaisesti ja esipesi astiat.
- Toimii lämmittimenä nukuttaessa teltassa.
- Mökö oli hyvä kaveri, antoi ja otti vastaan hellyyttä ja kulki uskollisesti kanssamme.

Koko artikkelia en jaksa raapustaa tähän, mutta tuossa lienee ne pääkohdat.
Jos artikkeli kiinnostaa laajemmin, niin voin yrittää keksiä jotain sen saamiseksi.
Suomenlapinkoirauros Luka (s. 6.9.2008)

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: VAELLUS - Perjantaina, 10.08.2012 klo 10:56  
+
0
Kävin Titon kanssa kolmen yön reppureissulla Repovedellä ja kyllä kannatti!
Kirjoittelin reissusta blogiinkin:
Repovesi 6.-9.8.2012
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: VAELLUS - Perjantaina, 10.08.2012 klo 12:05  
+
0
^Kiva tarina! Siitä se vaelluskärpänen puraisee :wink:
Oliko Titon reppu hyvä?
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: VAELLUS - Perjantaina, 10.08.2012 klo 17:09  
+
0
Reppu oli oikein hyvä! Tito pystyi liikkumaan hyvin, vaikka selässä olikin tavaraa. Hyppi, kiipesi, juoksi jne. Taisi se siitä jonkin verran tykätäkin. Oli aina valmiina tunkemassa päätään, kun reppu otettiin esiin. Titon joustava talutin oli tosiaan koko ajan repussa kiinni eli se veti reppuun nojaten. Ja veti hyvin määrätietoisesti ja tasaisesti. Olin yllättynyt, minkälainen vaeltajavaihde Titolle tuli päälle. :)
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: VAELLUS - Perjantaina, 10.08.2012 klo 17:38  
+
0
Mua kiinnotais kaikki tällänen, siis minua maailman laiskinta ihmistä! Jotenkin tuo koira on saanu mussa jonkun ihme "hiihtäjän" esiin ja kaikki urheilulajit sen kanssa kiinnostaisi kokea :D

Oikeastikkin varmaan kuolisin jonnekkin patikkareissulle ellei mukana olisi osaavaa "eräjormaa" koska en saa nuotiota syttymään/en osaa lukea karttaa saati suunnistaa tai tajua kompassista mitään/enkä varmaan osaisi pakata mukaan tärkeimpiä asioita. Teltat ja vedet unohtuisi jne :D
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

Mandi1

Mandi1
Viestimäärä: 98

VS: VAELLUS - Maanantaina, 08.10.2012 klo 12:26  
+
0
Tietääkö kukaan, että löytyykö etelä-suomesta jotakin hyviä yhden - kahden päivän vaellusreittejä?
3 x bcn

(Viestiä on muokattu maanantaina, 08.10.2012 klo 12:26)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: VAELLUS - Maanantaina, 08.10.2012 klo 12:55  
+
0
^Mitä aluetta tarkoitat tässä tapauksessa Etelä-Suomella?

Mandi1

Mandi1
Viestimäärä: 98

VS: VAELLUS - Maanantaina, 08.10.2012 klo 13:12  
+
0
Uusimaa-sektoria lähinnä :hymy:
3 x bcn

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: VAELLUS - Maanantaina, 08.10.2012 klo 14:05  
+
0
Löytyisköhän tuolta mitään apuja? -> Luontoon.fi
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Mandi1

Mandi1
Viestimäärä: 98

VS: VAELLUS - Maanantaina, 08.10.2012 klo 14:33  
+
0
Jep, löytyyhän sieltä :peukku:
3 x bcn

juki

juki
Viestimäärä: 21

VS: VAELLUS - Perjantaina, 26.10.2012 klo 18:50  
+
0

capsu kirjoitti:

Tällaisesta aiheesta en löytänyt aikaisempaa keskustelua. Kiinnostaisi, onko kellään kokemusta koiran kanssa vaeltamisesta. Toiveena olisi lähteä vaeltamaan, mutta kiinnostaisi mitä kaikkea pitää ottaa huomioon suunnittelemisessa.


Vähän samanlaiset on toiveet, on hyvä, että täältä löytyy niin hyviä vinkkejä tällaiselle vasta-alkajalle. Ollan oltu monet kerrat lapissa ruskaretkillä, mutta nyt on koirakin mukana. Olen todella tyytyväinen näihin vinkkeihin, sillä en ole kuullutkaan koirien omista repuista. Ehkä ensi kesänä voidaan vähän harjoitella, sillä mökin lähellä kulkee Pirkan taipaleen polku. Sitä on usein hiihdetty ja jonkunn verran myös käveltyä marja retkillä. Kiitos palstanpitäjille t:juki

Aliiina

Aliiina
Viestimäärä: 220

VS: VAELLUS - Lauantaina, 24.11.2012 klo 14:50  
+
0
Onko kellään kokemusta tai vinkkejä vaeltamisesta talvella? Siis lumikengillä tai suksilla.

Ollaan käyty ihan normi vaelluksella ja koirien kanssa liikutaan paljon +ovat nuoria eli kunto pitäisi olla ihan hyvä. Eniten huolestuttaa lämpötila. Koirilla ja etenkin tuolla lyhytkarvaisella pitäisi olla kunnollinen tuulen pitävä toppatakki, mutta entäs tassut? Olisiko esim. kerrospukeutuminen järkevää?

Ajattelin sellaista parin päivän reissua. Voiko tämä olla jopa vähän vaarallista jos koira kastuu eikä sitä saa heti kuivaksi. Lähimpään tupaan saattaa olla matkaa ja sielläkin kaminan lämmitys vie aikansa. Huolletaanko levähdyspaikkoja edes yhtä tehokkaasti kuin kesällä/syksyllä?

Eniten kiinnostaa meininki Pallaksen alueella.

Mikä on sopiva määrä kantamuksia koiralle suhteutettuna sen kokoon? Aikaisemmilla reissuilla olen itse kantanut koiran ruuat erinäisistä syistä.
saksanpaimenkoira 2010
dobberi 2013
seropi 2011-2013

JenC

JenC
Viestimäärä: 645

VS: VAELLUS - Lauantaina, 29.12.2012 klo 11:13  
+
0
Tämäpä on nyt ihan tosi kaukaista haaveilua, mutta tuli innostettua sisko vaellusreissuun mukaani.
Olin siis suunitellut, että ehkä mahdollisesti muutaman vuoden (ehkä kolmen) päästä vasta, kun olisi se omakin koira jo aikuistunut ja lapsetkin jo eka-toka luokalla, tosi kaukainen haave siis, mutta toteutettavissa oleva silti:shifty:
Syksyyn tuumittiin, että olisi paras ajankohta, kun ilmat on jo vähän viilenneet, mutta kuitenkin päivisin hieman lämmintä, luonto alkaisi olemaan kauneimmillaan. Ja jos vain onnistuu, niin kovin haluttaisiin repäistä uuvuttava reissu jossain lapissa tai jopa hieman Norjan kautta pyörähtäen, suuria suunitelmia.

Siskohan oli itse opistonsa järjestämällä vaelluksella lapissa syksyllä, joka kesti 4 päivää. Silloin mennessä kuulema kirosi kamalaa maastoa, mutta nyt tässä kun aloin puhelemaan suunitelmasta, oli yhtä intoa täynnä ja näytti kaikki kuvat upeista maisemista ja hetkistä umpiuupuneista ystävistään ja itsestään ja ihan selvästi sai siitä paljon enemmän, kuin ennen lähtöä kuvitteli, tuskaahan se on tottumattomalle, mutta hyvin pärjäsi.:peukku:
Ihan jo tuntuu ettei malttaisi odottaa, vaikkei MITÄÄN ole oikeasti suuniteltu, kunhan heitin idean ilmaan:nauru:
Lapset: Poika -08- ja Tyttö -09-

Tulilisko Buster 6v.
Samojedi pentu toiveissa.

Muistoissa: Kääpiöluppakorva vaarimme Sulo 9v
Onni löytyy saippuakuplista :)
http://candyflosscake.blogspot.fi/

popinoita

popinoita
Viestimäärä: 57

VS: VAELLUS - Sunnuntaina, 30.12.2012 klo 21:04  
+
0
Aliina, onko sinulla lumikengät, millaiset?

Tai onko teillä muilla lumikenkiä? En ole lähdössä vaeltamaan, ainakaan vielä. Mutta lumessa juokseminen on koirille älyttömään hyvää lihaskunto treeniä, mutta minä en jaksa tarpoa syvässä lumihangessa esim. pellolla. Olen ajatellut noita lumikenkiä. Jos tuollaiseen tarkoitukseen niitä hankkisi, niin millaiset?

Itekkin tekis mieli lähtee vaeltamaan, muttei ole vielä ajokorttia et pääsis mihinkään, eikä lähipiirissäni ei ole ketään jota saisin mukaani. Ehkä sitten joskus.. :)
Kultainennoutaja Popi -05 ja lagotto Luca -12 <3
Blogiimme pääsee tästä.

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: VAELLUS - Sunnuntaina, 30.12.2012 klo 22:48  
+
0
Minulla on Tubbsit ja "rakastan" niitä. Käveleminen on huomattavasti kevyempää lumppareilla.
Minulla on tämä malli.
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 30.12.2012 klo 22:48)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: VAELLUS - Maanantaina, 31.12.2012 klo 09:34  
+
0
^Lumppareilla?

Meillä on lumikengät, muistaakseni mallia: https://www.fabersnowshoes.com/snowshoes/aluminium/mountain-expert Ovat todella hyvät ja ollaan käytetty paljon! Erityisesti kehun noita siteitä. Toimivat kelillä kuin kelillä ja vaikka mitkä tallukkaat kädessä. Olen kokeillut myös muita malleja ja malleissa on kyllä isoja eroja ketteryydessä ja sitten noissa siteissä. Osaa ei pysty säätämään hanskat kädessä, eivät pysy kunnolla kiinni tai jäätyvät sopivalla kelillä. Noi siteet sopivat myös hyvin erilaisiin kenkiin.

Varsinaisesta talvivaeltamisesta mulla ei ole kokemusta. Lyhytturkkisen koiran kanssa en lähtisi edes yrittämään, mutta ainakin arktiset rodut pärjäävät tietysti hyvinkin ja opetettuina voivat jopa auttaa ahkion vedossa tms. Meidän pohjavillattomalle, lyhytkarvaiselle terrierille syksyvaelluskin oli jo aika extreme ja onneksi oli hyvät kelit, mutta vaatetta tarvittiin silti, kun oltiin koko ajan ulkona kuitenkin. Eli siis mikäli talvella mielii koiran kanssa pidemmälle vaellukselle, niin asiaan kannattaa perehtyä huolella. Ja harjoitella ensin lyhyemmillä reissuilla, 2-3 yötä jne.

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: VAELLUS - Maanantaina, 31.12.2012 klo 19:45  
+
0
Lumpparit eli lumikengät. :D
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

Aliiina

Aliiina
Viestimäärä: 220

VS: VAELLUS - Torstaina, 03.01.2013 klo 23:16  
+
0
Mulla ei oo omia lumikenkiä, mutta niiden hankinta on ollut suunnitelmissa. Siis etenkin tota minivaellusta ajatellen. Normi lenkeillä tavallisilla kengillä tarpominen kasvattaa omaa kuntoa ihan kivasti :)
Kiitos muille hyvistä lumikenkävinkeistä.

Mua huolestuttaa eniten (tai ainakin paljon) koiran mahdollinen kastuminen jos ei ota vaihtokerrastoa mukaan. Lyhytkarvaselle ajattelin kokovartalolämpöhaalaria (hurtan), toppatakkia ja siihen vielä päälle sadetakkia. Sakukaan ei varsinaisesti ole mikään arktinen rotu ja sille ajattelin kokovartalo lämpöpukua, joka suojaisi jalkojen niveliä. Kaikki noi kuitenkin aiheuttaa vielä enemmän harmia kastuessaan eli vähän epäilyttää. Vielä mietityttää noiden molempien päät.

Ajattelin, että lämpötila saisi olla max -10 C. Reissua kestäisi max kaksi yötä eli ihan pikkureissu olisi suunnitteilla. Voi olla, että enivei joudutaan odottamaan kesään asti.

Sitten vielä noi Pallaksen reittien talvikunnossapidot. Niistähän nyt saa infoa soittamalla johonkin infopuhelimeen tai varmaan lukemalla sivustojakin, mutta ainahan on kiva kuulla jos joku on oikeasti ollut siellä talvella.

Ylipäätään koiran kanssa vaeltamisesta sanosin, että mukavaa puuhaa. Suosittelen. Oma ilo tuplaantuu kun katselee maastoa tutkailevaa koiraa.
saksanpaimenkoira 2010
dobberi 2013
seropi 2011-2013

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: VAELLUS - Perjantaina, 04.01.2013 klo 14:12  
+
0
^ Siis ehdottomasti sekä ihmisille että koirille vaihtovaatteet mukaan, jos on kyse yön yli kestävästä retkestä!!! Hikoillessa vaatteet kastuvat nopeasti ja pysähdyttäessä kylmä iskee ellei ole kuivaa päällepantavaa. Ihan perus perus sääntöjä! Jos pakkasta on vain max -10 astetta, niin silloin liikkeessä oltaessa koirat eivät tarvitse sen enempää vaatetusta kuin normilenkeillä muutenkaan, mutta ilman paksua talviturkkia ne eivät paikoillaan tarkene odotella ilman vaatetusta. Riippuu sitten koiran koosta, turkin määrästä ja laadusta sekä yöpymispaikasta kuinka paljon sitä vaatetta tarvitsee.

Tavella reittien kunnossapito tarkoittanee lähes aina hiihtolatua, joten jos valmista reittiä meinaat kulkea, niin sukset jalkaan. Ja lisäksi täytyy tietenkin varmistaa että ko. ladut ovat sallittu myös koirille. Ilman suksia tai lumikenkiä talvisesta vaelluksesta saattaa tulla aikamoinen kuntourakka, tietenkin lumitilanteesta riippuen, eikä se lumikengilläkään ihan kevyttä hommaa ole.

Aliiina

Aliiina
Viestimäärä: 220

VS: VAELLUS - Lauantaina, 05.01.2013 klo 07:31  
+
0
Häh? Koirat eivät hikoile. Niillä ei ole hikirauhasia. Koirat poistavat ylimääräisen lämmön läähättämällä, jolloin niiden suun kautta poistuu lämpöenergiaa vesihöyryn mukana.
Tämän takia siis koirat eivät varsinaista aluskerrastoa välttämättä tarvitse. Ihmisten pukeutumista en edes sivunnut, mutta ei mielestäni ole ihan perusjuttuja kuljettaa kahta päällystakkia mukanaan. Itse olen ainakin mainiosti pärjännyt ilman. Koirien päällysvaatteistahan tässä oli kyse.

Vaihtolämpöpuvut voisi olla hyvä olla mukana. Ehkä nimenomaan sen kastumisen takia, mutta kovin paljoa enempää ei oikein voisi kantaa. Omalla lyhytkarvaisellani on ihan normilenkilläetkin talvitakki ja niiden kesto on kuitenkin suht lyhyt. Vaelluksella olisi tarvittaessa oltava periaatteellinen varautuminen siihen, ettei lämmintä olisi ollenkaan. Siksi kunnon varustuksen kantaminen jo valmiiksi päällä on ihan perusteltua. Pysähdyksiäkin varmasti tulisi ihan riittämiin. Olisi myös varustauduttava siihen, että säätiedotus ei pitänyt paikkaansa ja ilma olisikin jossain vaiheessa kylmempi.

Tämä on kaikki oikeastaan spekulaatiota ja pohdintaa siitä, olisiko tällainen reissu mahdollinen, joten ethän Vuorisumu ota turhan vakavasti.
saksanpaimenkoira 2010
dobberi 2013
seropi 2011-2013

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 5
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28190
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545691
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 13:45)