Ohjeet ja säännöt
Takaisin
JUNNUPALSTA - Sunnuntaina, 06.06.2010 klo 21:36

Ruuanlaitto, leipominen ja reseptit

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 11

Shane

Shane
Viestimäärä: 946

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Torstaina, 04.11.2010 klo 08:23  
+
0
Ittelläni on pari "perus"kasvisruokareseptiä mitä teen melkeimpä viikottain niiden helppouden, hinnan ja maittavuuden vuoksi ja voisin jakaa ne teidän kanssa. Saa kysyä, jos ohjeissa ilmenee epäselvyyksiä, koska kirjoitan ne päästäni. :-D
Kannattaa myös lisäillä/vaihdella eri ainesosia, sillä kasvisruoissa mielikuvituksen käyttäminen on herkkua!

Itte oon hirveä Koskenlaskija-juuston (ja yleensäkin juuston) fani ja tykkään lisäillä sitä moneen ruokaan. Sitä löytyy eri makuisina, mutta jos et tykkää siitä, voi sen korvata esim. sinihomejuustolla, normaalilla juustolla, creme bonjour-levitteellä jne.

Juustoinen Koskenlaskija-kasvismakaronilaatikko
1 pss makaronia
(kasvisliemikuutio)
kasviksia 400-600g, esim. porkkanaa, bataattia (raasteena), sipulia, herne-maissi-paprika, vihannesseospakasteet
1-1½ dl soijarouhetta
juustoa, esim. Koskenlaskija, emmental, oltermanni (raasteena) tai tuorelevitteitä esim. creme bonjour

munamaito: 3 munaa, 5-6 dl maitoa, mausteita (esim. paprika, valkopippuri, mustapippuri, grillimauste)


Laita uuni kuumenemaan 200 asteeseen. Laita soijarouhe turpoamaan 2-3 desiin vettä. Voit myös maustaa soijarouhetta mielesi mukaan.
Keitä makaronit kasvisliemessä pakettien ohjeiden mukaan. Älä keitä makarooneja täysin kypsiksi, koska ne kypsyvät uunissa vielä lisää.
Voitele uunivuoka voilla. Makaronien kiehuessa valmistele kasvikset (jos käytät pelkkiä pakasteita, ei niitä tarvitse valmistella). Viipaloi juusto.
Tee munamaito erilliseen astiaan (esim. kannu) ja vatkaa kananmunat huolellisesti rikki.

Kaada makaronit, kasvikset, soijarouhe sekä juusto uunivuokaan ja sekoita. Kaada munamaito tasaisesti vuokaan. Päälle ripottele juustoraastetta.
Kypsennä n. 45-60 minuuttia uunin keskitasossa. Laatikko on valmis, kun munamaito on tasaisesti hyytynyt.


Helppo kasvissosekeitto
4 perunaa
3 porkkanaa
2 sipulia
vettä
kasvisliemikuutio(ita)
(2dl ruokakermaa/maitoa)
(1dl Koskenlaskijaa/tuorejuustoa)


Valmistele vihannekset kuorimalla ja pilkkomalla ne.
Laita vihannekset kattilaan niin, että vesi peittää ne (suurinpiirtein 6-8 dl vettä) ja lisää kasvisliemikuutioita veden määrän mukaisesti (6dl vettä = yksi kuutio, 8 dl vettä = 1½-2 kuutiota).

Soseuta keitetyt vihannekset sauvasekoittimella pehmeäksi kattilassa. Lisää kerma/maito(/juustot), sekoita ja anna hautua pienellä lämmöllä hetken aikaa. Muista myös maistaa ruokaa. Voit lisätä erilaisia mausteita oman maun mukaan (esim. suola, pippuri, paprika).
Tässä vaiheessa on hyvä lisätä myös erilaisia yrttejä maun mukaan (esim. basilika) tai esimerkiksi fetajuustoa.

Nauti sellaisenaan tai vaalean leivän/patongin kanssa.
Menossa mukana saku Riki, corgi Natu sekä huskyvauva Nova!

Wallen

Wallen
Viestimäärä: 9188

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Sunnuntaina, 07.11.2010 klo 17:44  
+
0
RAHKAOMENAPIIRAS
POHJA:
murotaikina eli:
150g voita/margariinia
1,5dl sokeria
1 muna
4dl vehnäjauhoja
1,5tl leivinjauhoja

Sekoita voi, sokeri ja muna vatkaimella ja lisää muut aineet. Voitele vuoka.

TÄYTE:
1 purkki maitorahkaa
2 munaa
1dl sokeria
1dl kermaa
2tl vaniliinisokeria

PÄÄLLE:
omenakuutioita (itse laitoin 2½ omenaa)
sokeria
kanelia

Sekoita kaikki aineet löysäksi mönjäksi ja kaada ne voideltuun vuokaan. Taikinan reunat kannattaa olla paineltuna aivan ylös ettei tuo töytemönjä valu minnekkään. Laita omenaviipaleita niin paljon että koko piiras on niitä täynnä. Mieluiten siivuina. Sitten kanelia ja sokeria päälle. Ja jos on esimerkiksi talviomenia - jotka on tosi happamia - niin sokeria kannattaa laittaa enemmän.

PAISTA:
200 astetta
n. 35min (riippuu varmaan uunista ja onko kiertoilmalla varustettu?? itse ainakin huomioin tämäm meillä)

TARJOILE:
Vaniljakastikkeen tai jäätelön kanssa
mittelspitz unique bachelor "luka" // 1.12.2012
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 07.11.2010 klo 17:45)

Fowy

Fowy
Viestimäärä: 1055

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Keskiviikkona, 05.01.2011 klo 14:11  
+
0
lisää suklaakakkuohjeita, tää on oikeesti niin naurettavan helppo ja nopee ettei mitään rajaa, tän tekemistä ei voi oikeesti laskea edes leipomiseksi ja se paistetaankin mikroaaltouunissa...

Suklaamukikakku mikroaaltouunissa

2rkl itsestään kohoavia vehnäjauhoja ( mulla ei ollut kuin tavallista jauhoa niin laitoin about ½tl leivinjauhetta ruokalusikkamitan pohjalle ja päälle sit vehnäjauhoja ja lisäks yhden kokonaisen rkl:n vehnäjauhoja niin et sitä "sekotusta" tuli yhteensä se 2 rkl ja kohosi oikein hyvin)
2rkl sokeria
1rkl kaakaojauhetta (ei juomajauhetta vaan sitä oikeeta tavaraa)
1 kananmuna
1rkl maitoa
1rkl öljyä (esim. rypsi)
noin 2rkl pienieksi pilkottuja omavalintaisia karkkeja, pähkinöitä pikakahvijauhetta, kuivattuja hedelmiä, vaahtokarkkeja, ihan mitä vaan keksii

Valmistusastiana käytetään mukia, itse käytin 4dl mukia ja ei ollut yhtään liian iso koska kakku kohoaa melko paljon.

1. Sekoita mukissa ensin vehnäjauho&leivinjauheseos, sokeri ja kaakaojauhe kunnolla sekaisin.
2. Sekoita joukkoon kananmuna.
3. Lisää maito ja öjly ja sekoita tasaiseksi.
4. Lisää joukkoon halutessasi esim. suklaarouhetta, minttusuklaapalloja, pähkinärouhetta... pilko lisukkeet pieniksi etteivät ne kaikki vajoa mukin pohjalle.
[b]5.[b] Paista kakkua mikroaaltouunissa 2,5 minuuttia

Ei oo kauheen vaikee kyllä. :D Löysin tän ohjeen alunperin youtubesta, klik! ja oli pakko kokeilla kun kuulosti niin naurettavan helpolta ja tosta tuli kyl oikeesti hyvää!
life is too short to live without poetry

Sindukka

Sindukka
Viestimäärä: 1530

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Torstaina, 06.01.2011 klo 18:04  
+
0
^Kokeilunhaluisena testasin heti tätä ja se kyllä paisui! :D Ja oli kyllä niin hyvää ja nopee tehä, että jatkossakin vois tehä (:

Tokya

Tokya
Viestimäärä: 2012

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Maanantaina, 14.02.2011 klo 20:43  
+
0
Tein tänään basilika-broilerpastaa ruuaksi ja oli ihan törkeen hyvää !
Sydämes tuntee sut paremmin kuin uskoisitkaan

Räyhähenki

Räyhähenki
Viestimäärä: 1116

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Keskiviikkona, 16.02.2011 klo 13:43  
+
0
kiitti hirveesti tosta suklaakakkureseptistä, fowy! ihan sairaan hyvää tuli, ja ihanan helppo ja nopee oli tehdä :) laitoin sekaan kookoshiutaleita ja sellasia myslikaurakökköjuttuja. omnom :P
"Hänet on tuomittu!
Sinut on tuomittu!
Koko joukko on tuomittu!
Vaan mihin?
Huomaa, etten sanonut."

Christopher Paolini ~ Eragon


ex. Sippuland

Hakataru

Hakataru
Viestimäärä: 10899

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Keskiviikkona, 16.02.2011 klo 14:08  
+
0
En tiiä mitään parempaa kun nuudeleita (chicken flavorilla) ja sit sekaan créme fraichea (12%)! Oon hehkuttanu tätä täällä aikasemminkin mut kokeilkaa! Ihan älyhyvää :love:
never regret something that once made you smile

tehtailija

tehtailija
Viestimäärä: 5993

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Keskiviikkona, 16.02.2011 klo 14:16  
+
0
siis tota creme fraichea kaikkialle... south parkin neljännentoista tuotantokauden vika jakso on tehty salee sun takias :D

mut kun sä kerta sitä tolleen hehkutat ni kerro ihmeessä paljon se maksaa, et onks mulla siihen varaa. ja siis mitä toi on, ranskankermaa mut siis millasta se koostumus ja maku? en muista koskaan maistaneeni.
this parrot is no more!

Hakataru

Hakataru
Viestimäärä: 10899

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Keskiviikkona, 16.02.2011 klo 14:25  
+
0
joo en tiiä onko mitään mihin en ois testannu tunkee creme fraichee (jopa ruisleivän päälle.....), oon ihan hullaantunu siihen. mut nuudeleihin yhdistettynä se on kuitenki taivaallisinta!
ja hinnasta mulla ei kyl oo mitään tietoa kun porukat vaan lappaa sitä mulle purkeittain kaupasta :D ja suosittelen etenki valion kakstoista prossasta! ne tujummat on hirveen paksua, toi on semmosta sopivan löysää ja muiden merkkien ei oo yhtä hyviä!

nii ja sipsit dipattuna creme fraicheen on kans ihan huippuhyvää! sata kertaa parempaa ku normidippi.
never regret something that once made you smile

tehtailija

tehtailija
Viestimäärä: 5993

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Keskiviikkona, 16.02.2011 klo 14:28  
+
0
ok, pitää kattoo jos joku kerta kaupassa iskis silmään :D
this parrot is no more!

nanika

nanika
Viestimäärä: 4211

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Keskiviikkona, 16.02.2011 klo 15:43  
+
0
ihana tää hakiksen créme fraiche-innostus. :DDd

H1N1

H1N1
Viestimäärä: 4401

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Torstaina, 17.02.2011 klo 14:13  
+
0

Reepo kirjoitti:

Mä teen ihan kauheen harvoin mitään ruokaa, nyt kesällä lupaan kyllä petrata tän asian kanssa. Mutta vuohenjuusto - voiko olla mitään taivaallisempaa? Vuohenjuusto salaateissa, piirakoissa, perunamuusissa, lihapullissa... :love: Me tehtiin äitin kanssa ylppäreihin tomaattivuohenjuusto piirakkaa, kun löydettiin ohje jostain lehdestä. Mut sitte alettiin miettimään, että tarjotaanko sitä sittenkään, mutta onneks tarjottiin! Se loppu oikeesti heti, vieraat kyseli ohjetta ja kehu. :) Pakko tehä sitä uudelleen.



Kuullostaa ihan taivaalliselta!
Mä ihan hilijan vasta maistoon ekaa kertaa elämässäni vuohenjuustoo (oon ihan törkeen ennakkoluuloonen ruokien suhteen :D) ja rakastuun ihan täysin! Mä haluan tehrä tota piirakkaa! Toki oon maailmasta onnettomin laittamaan ruakaa/leipomaan tms., nimim. poltan perunatkin pohjaan, mutta ehkä jos saan vähä avustusta nii joku uskaltaa sitä maistaakki!
Ihan pakko löytää toi ohje jostaki!
You know my name not my story.
You've heard what I've done not what I've been through.

Hakataru

Hakataru
Viestimäärä: 10899

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Torstaina, 17.02.2011 klo 14:16  
+
0

H1N1 kirjoitti:

nimim. poltan perunatkin pohjaan

mäki :)))))

tosin leipomaan oon kyl tosi hyvä, en oo koskaan epäonnistunu!
never regret something that once made you smile

H1N1

H1N1
Viestimäärä: 4401

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Torstaina, 17.02.2011 klo 14:21  
+
0

Hakataru kirjoitti:

En tiiä mitään parempaa kun nuudeleita (chicken flavorilla) ja sit sekaan créme fraichea (12%)! Oon hehkuttanu tätä täällä aikasemminkin mut kokeilkaa! Ihan älyhyvää :love:



Mä harrastin kans näitä opiskelu aikoona!
Nuudeleita ja sinne sekaan tuata tai sitte makaroonia ja sekaan tuata, nuudeleitten kans käy myös hyvin kermaviili ja joku dippi :D
You know my name not my story.
You've heard what I've done not what I've been through.

Mandy

Mandy
Viestimäärä: 162

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Torstaina, 17.02.2011 klo 20:15  
+
0
Tekis mieli leipoa jotain nyt illalla, koska eile ei ollu mitään kakkua tai mitään, vaikka mulla oli synttärit. :pyssyt::hymy: Oisko mitään hyvää, helppoa ja mahdollisimman vähillä aineiksilla mitään reseptiä kellään tiedossa?(: Mokkapaloja oon tehnyt jo nii paljo, ettei niitä enää jaksas :D Tosin oon aina soveltanu tuttua reseptiä.

Ps. Kannattaa muuten jos tekee mokkapaloja, laittaa taikinaan jotain hilloa/marmeladia sekaan! Mä oon tehny appelsiinimarmeladista ja mansikkahillosta :) Ei maistu liikaa, mut on sikahyvää, kaikki kehunu!:love: Ja päälle vielä marianne-rouhetta, namnam.:love:
Pieni, mutta niin suuri rakkaus. ♥

http://formspring.me/jonnttu saa kysellä ihan vapaasti. :)
(Viestiä on muokattu torstaina, 17.02.2011 klo 20:16)

Miaci

Miaci
Viestimäärä: 1868

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Perjantaina, 18.02.2011 klo 15:11  
+
0
Tein äsken hyvää salaattikastiketta :P Siihen tuli muistaakseni kermaviiliä, omenamehua, rypsiöljyä, maapähkinöitä, mandariinia, chili-kastiketta, tapaskoa, etikkaa, suolaa, sokeria, siirappia + kaikenlaisia mausteita, eli ihan kaikkea mitä kaapista löytyy :DD Tuli kauhea luovuus kohtaus ja oli pakko väsätä jotain. Pitäs tehdä vielä salaatti...
What if I say I'm not like the others?
What if I say I'm not just another one of your plays?
You're the pretender
What if I say I will never surrender?

tehtailija

tehtailija
Viestimäärä: 5993

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Perjantaina, 18.02.2011 klo 19:31  
+
0
ostin tänään tota creme fraichea ja no. nuudelit oli joo kananmakusia mut ei musta kyllä fania saa ihan tohon hakiksen mittakaavaan. :D ois ton toki voinu tehä vähän huolellisemmin ku keittää nuudelit ja sit vähän niinku dippaa niitä tohon mut en mä kyl osaa kummemmin nauttii tosta ihan vaan sellasenaan. ruuanlaiton apuna toi on muuten varmasti kyllä hyvää!
this parrot is no more!

Karona

Karona
Viestimäärä: 1347

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Perjantaina, 18.02.2011 klo 23:37  
+
0
mä syön creme fraichee aina tortilloiten kaa (viimeks just tänää) mut emmä kyl sitä nyt mitenkää erityisesti rakasta :D siit on vaa tullu tapa, enne laitoin aina kermaviilii mut nykyää tota sinne välii niiku kastikkeeks. mut aattelin kyl testaa tota nuudeleitten kaa täs joku päivä !

critter

critter
Viestimäärä: 49

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Lauantaina, 19.02.2011 klo 10:51  
+
0
Kiitos Shane kasvismakaroonilaatikon ohjeesta! Täytyykin kokeilla :peukku:

Lapikas

Lapikas
Viestimäärä: 1790

VS: RUUANLAITTO, LEIPOMINEN JA RESEPTIT - Lauantaina, 19.02.2011 klo 12:39  
+
0
Kuituinen appelsiiniriisi

1½ dl täysjyväriisiä
2 appelsiinia
1 dl kuohukermaa
1 prk Valio vanilijarahkaa (200g)
4 rkl sokeria

Keitä riisi pakkauksen ohjeen mukaisesti. Anna riisin jäähtyä.
Kuori ja leikkaa appelsiinit kalvottomiksi lohkoiksi ja paloittele pieniksi paloiksi.
Vaahdota kerma. Lisää joukkoon rahka, sokeri, riisi ja appelsiininpalat. Sekoita ainekset tasaiseksi.
Tarjoa kylmänä.

~

Tein tätä eilen, ihan älyhyvää, aavistuksen terveellistäkin ja tästä tuli aika iso satsi! Mulla kyllä vaan ei hermo ja taito riittänyt noitten appelsiinilohkojen kalvojen poistoon...
En tahtonut muuta kuin kaiken.

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 11
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 06:45)