Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Maanantaina, 27.09.2010 klo 11:21

Beauceron

Siirry sivulle: 1 2 3 4 5

Ame

Ame
Viestimäärä: 1119

VS: BEAUCERON - Keskiviikkona, 07.03.2012 klo 18:06  
+
0
Osaisiko kukaan kertoa mulle, että miten paljon beussin ja briardin luonteet eroavat toisistaan?

Meidän olisi tarkoitus hommata mulle harrastuskoira pk-lajeihin noin parin, tai tilanteesta riippuen useamman, vuoden päästä ja olen mm. noita rotuja hommaan pohtinut. Briardista mulla on kokemusta siskon koiran kautta, mutta beauceronista ei ollenkaan.

BellaSara

BellaSara
Viestimäärä: 34

VS: BEAUCERON - Torstaina, 08.03.2012 klo 08:28  
+
0
Minulla ei ihmeempää kokemusta kummastakaan rodusta ole, mutta hakutreeniemme vetäjällä on briardi ja hän joskus puhui valineensa briardin hieman helpomman ja pehmeämmän luonteensa vuoksi. Luonnehan toki on yksilöllistä, mutta yleistäen puhui.
Saksanpaimenkoira, Bagheera "Aada" (s. 13.01.2010)
Rottweiler - Beauceron, Oiva-Onni Napoleon K. "Cujo" (s. 30.07.2011)
Afgaaninvinttikoira - Stralucire Madame Marie Curie "Elsi" (s. 22.08.2012)
R.I.P Saksanpaimenkoira, Bellasara "Bella" (s. 13.01.2010 - 17.09.20011) <3



Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: BEAUCERON - Torstaina, 08.03.2012 klo 10:44  
+
0
Selviää, kun tutustut rotuihin ja moneen eri yksilöön. Käy treeneissä katsomassa ja kokeile itse miltä koira "tuntuu käteen". Jos on Tampereelle asiaa niin meidän beussia saa aina tulla morjestaa ja kokeilemaan.

Mulla oli briardi aikoinaan yksi vaihtoehto, mutta putosi nopeasti pois turkin takia.

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: BEAUCERON - Torstaina, 08.03.2012 klo 18:58  
+
0
Jaaha... Joko mä saan alkaa tuppaamaan tähän keskusteluun...? :shifty:

Elikkäs, isännän pehmitys on vielä hiukan kesken, mutta voiton puolella ollaan jo. Ja öh, jollain tapaa on tainnut joku pentuvarauskin lipsahtaa eräälle kasvattajalle... :viheltel: Ajankohdaksi näyttäisi muodostuvan alkusyksy, jos nyt kaikki menee niinkun pitää. Aina on niitä muuttuvia tekijöitä ja voi tulla mutkia matkaan, joten enpä hehkuta vielä sen enempää siitä. No mutta, beussi jokatapauksessa meille muuttamassa jossain kohtaa. Ellei tästä aiotusta pentueesta synny hedelmää niin jostain muusta sitten kun sopiva yhdistelmä taas tulee. Rotuun olen hullaantunut aina vain enemmän mitä enemmän näitä on tullut nähtyä...

Tuohon beauceron -briardi -hommaan en kai ole ihan paras puhuja kun en kummankaan rodun asiantuntija ole. Kaverilla on briardeja ja treeneissäkin niitä on näkynyt. Osassa tuntuu olevan enemmän paukkuja pk-kentille kuin toisissa. Mukavia koiria on olleet kaikki kyllä. Jollain tapaa kuvittelisin briardin olevan hiukan pehmeämpi ja helpompi kouluttaa, mutta saatan olla toki väärässä ja yksilöissähän eroja riittää kummassakin rodussa. Briardin turkissa on toki hommaa enemmän, mutta eipä tuo kaverikaan niitä otuksiaan joka päivä ole sukimassa, onkohan edes joka viikko.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Ame

Ame
Viestimäärä: 1119

VS: BEAUCERON - Torstaina, 08.03.2012 klo 19:29  
+
0
Kiitos vastauksista!

Rorys, olisi mukavaa päästä teidän beussiin tutustumaan jossain vaiheessa. :hymy:

Briardeihin mä olen tosiaan saanut alkukosketuksen tuon siskon kautta. Paljon olisi vielä niissäkin opiskeltavaa, mutta alkuun olen jo päässyt touhuamalla silloin tällöin siskon koiran kanssa ja siskon mukana on tullut seurattua myös muutaman muun briardin treenejä. Beauceroneista taas ei sitten tosiaan ole kokemusta yhtään. Kerran olen nähnyt jonkun miehen heittelevän beussilleen palloa, mutta siihen mun kokemukseni rodusta jääkin.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: BEAUCERON - Perjantaina, 09.03.2012 klo 09:57  
+
0
^^ Whuhuu, laita mulle yksää keneltä tulossa! Kyllä se isäntä siitä pehmiää :wink:
Mulla on ihan järkyttävä pentukuume, vaan vielä pitäisi malttaa se pari vuotta. Nyt kun tuo oma on pikkuhiljaa alkanut osoittamaan aikuistumisen merkkejä niin haave toisesta pösilöstä vaan kasvaa.

Ame, tule ihmeessä :)

KaritaR

KaritaR
Viestimäärä: 42

VS: BEAUCERON - Tiistaina, 03.04.2012 klo 16:36  
+
0
Hei,

Olen etsiskellyt pentuni vanhempia. Olisiko kenelläkään tietoa Mikkelin seudulta beauceron-dalmis mix pentueesta? Tai oletko törmännyt samanlaiseen sekoitukseen jossain muualla? Oma pentuni kiersi ensimmäisen kuukauden luovutuksen jälkeen, taustalla oli vissiinkin hieman vaikea ero ja muita "syitä", ettei pentua tahdottukaan enää pitää vaan laitettiin eteenpäin. Nyt pentu on saanut hyvän loppuelämänsä kodin, mutta haluaisin löytää vanhemmat perinnöllisten sairauksien varalta.

piiperoinen

piiperoinen
Viestimäärä: 42

VS: BEAUCERON - Sunnuntaina, 06.05.2012 klo 15:16  
+
0
Hirrveän mielenkiintoiselta rodulta kuulostaa. Ainakin netistä saamien tietojen perusteella. Ainut mikä asia vielä mietityttää on se(näin EI-paimenkoira ihmisenä), että onko beussi verrattavissa luonteeltaan belgiin/sakemanniin jne..? (mm. belgin ylitsevuotava mielistely, jatkuva "niskaan hengittäminen" tms. varsinkin omistajaa kohtaa ei iske minuun ollenkaan, sakemannien piippaus jne..)
ISLu Ivan -04, ASTn Debra -06, ISLu Agon -08, ISLu Rokka -16

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: BEAUCERON - Sunnuntaina, 06.05.2012 klo 16:10  
+
0
^ Omien kokemuksieni mukaan beussit eivät juurikaan harrasta tuollaisia sakemannisuuksia/belggarimaisuuksia. Toki aina löytyy poikkeuksia. Oma beussi ei esim. piippaa yhtään.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 06.05.2012 klo 16:12)

Banjo

Banjo
Viestimäärä: 112

VS: BEAUCERON - Maanantaina, 07.05.2012 klo 14:27  
+
0
Ei meilläkään piippailla. Belgiin tai sakemanniin en osaa tuota omaa beussia verrata, kun ei ole omakohtaista kokemusta kummastakaan. Tuo on muutenkin kotioloissa aika itsenäinen otus eikä esim. pyöri/makaa jaloissa koko aikaa vaan menee eteiseen omalle paikalleen lepäilemään. Tulee se kyllä mielellään kainaloon pussailemaankin, jos on hellyyden tarvetta :nauru:
Omalla beussillani on sellainen aina iloinen asenne elämään ja kaikki (jopa kuumeen mittaaminen hanurista) on sen mielestä kivaa. Se osaa kuitenkin pitää hauskaa ihan itsekseenkin jonkun lelun kanssa, jos mammaa ei juuri sillä hetkellä leikitytä.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: BEAUCERON - Maanantaina, 07.05.2012 klo 18:39  
+
0
^ Kuulostaa hyvin tutulta :nauru:

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: BEAUCERON - Keskiviikkona, 09.05.2012 klo 11:50  
+
0
^^ Just tuommonen on yks niistä ominaisuuksista mistä koirassa tykkään. Toisten mielestä on rasittavaa jos koira on aina vaan että jee mahtavaa mamma tekee mun kanssa jotain. Ei minusta vaan. Ei se silti sitä tarkoita ettei se tosissaan hommia tekisi kun sen aika on. Mun näkemissäni beusseissa on ilahduttanut paljon juuri se iloinen asenne ja se että ne on tehneet mielellään töitä ohjaajan kanssa, oli sitten taso istumisen alkeisopettelu, leikkiminen, näyttelykehässä pyöriminen tai seuruun käännöset. Maastoissa en olekaan käynyt vielä näihin tutustumassa, kesäkuussa korjataan sekin asia. :aurinko: Kai niitä laamojakin löytyy ja niitä joita ei tekeminen voisi vähempää kiinnostaa, mutta ihan mukava etten ole itse vielä sellaisiin törmännyt... Mitään laajaa kokemustahan minulla ei rodusta vielä ole, kunhan olen vasta kasvattajien luona käynyt pällistelemässä ja muutamia treenejä, näyttelyitä, tokokisoja yms seuraamassa. Ja vahdannut sen tsiljoona videota juutuupista... :shifty:
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Banjo

Banjo
Viestimäärä: 112

VS: BEAUCERON - Keskiviikkona, 09.05.2012 klo 16:25  
+
0
^



:viheltel:

piiperoinen

piiperoinen
Viestimäärä: 42

VS: BEAUCERON - Keskiviikkona, 09.05.2012 klo 17:31  
+
0
Törkeetä! Pooista Banjo heti toi ällöttävän pirpanan kuva.. :paapatus::love:
ISLu Ivan -04, ASTn Debra -06, ISLu Agon -08, ISLu Rokka -16

Banjo

Banjo
Viestimäärä: 112

VS: BEAUCERON - Keskiviikkona, 09.05.2012 klo 19:07  
+
0
Oho, lipsahti vahingossa vielä yksi... :shifty:

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: BEAUCERON - Torstaina, 10.05.2012 klo 11:07  
+
0
Aaagh, valikoimista ei löytynyt sellasta going nuts-hymiötä... Tuommosia pentukuvia mennään tänne lipsauttelemaan. Mie en kestä. Aika ihana kakara kyllä Banjolla :love:.
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Banjo

Banjo
Viestimäärä: 112

VS: BEAUCERON - Torstaina, 10.05.2012 klo 11:28  
+
0
:nauru: Arvasin, että pentukuvat tulee tarpeeseen. Koira on kylläkin noista reilun vuoden vanhoista kuvista jo kasvanut kokoa, mutta henkisesti tuntuu välillä olevan ihan pentu.
Tältä se näyttää nyt

Elwari

Elwari
Viestimäärä: 2

VS: BEAUCERON - Maanantaina, 14.05.2012 klo 14:46  
+
0
Tässä viestiketjuun liittyy 4kk ikäinen beussimix-poitsu. Emä on beussi ja isän pitäisi olla rotikka, mutta olen tässä vähän alkanut epäilemään kun tuo väritys on niin vaalea. Rotikkahan on lähes täysin samanvärinen kuin beussi, joten mistähän toi meidän viipotti on tuon vaalean pärstän onnistunut saamaan...? Ehkä sekoituksista voi tulla aika yllättävänkin värisiä, mitä mieltä olette?
Poitsu on nyt 4kk1vk ikäisenä pikkasen alle 15kg. Kuulostaako suunnilleen samalta kuin "aitojen" beussipoikien paino tuon ikäisenä?

Kuva
(Viestiä on muokattu maanantaina, 14.05.2012 klo 15:42)

Banjo

Banjo
Viestimäärä: 112

VS: BEAUCERON - Maanantaina, 14.05.2012 klo 18:58  
+
0
Tuo paino mua vähän ihmetyttää. Meidän beussinarttu painoi 16vk iässä toisilla rokotuksillaan 14,9kg ja tuskin rotikkakaan sen kevyempi on. Eihän kaikki tietenkään kasva samaa vauhtia, mutta silti epäilisin, että koirasi isä on joku rotikkaa pienempi ja vaaleampi.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: BEAUCERON - Maanantaina, 14.05.2012 klo 19:27  
+
0
En nyt ihan tuon kuvan perusteella sanoisi että rotikkaa olisi. Mun narttu painoi 16vko vanhana melkein 16kg, veljensä taatusti paljon enemmän.

Miten näitä beussimixejä on nyt yhtäkkiä alkanut tulla, olisko jo kolmas mistä kuulen...

Laitetaas nyt 2-vuotiaasta kuva, seisoo tosin hieman huonosti kun maa viettää etujalkojen alla:


sama koira muutaman viikon kulttua ihan karvattomana! Eron huomaa....
(kuva: naukunen)
(Viestiä on muokattu maanantaina, 14.05.2012 klo 19:28)

  Siirry sivulle: 1 2 3 4 5
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28249
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 16:30)