Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 00:52

Bordercollie

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 50

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: BORDERCOLLIE - Torstaina, 05.08.2010 klo 23:22  
+
0
Olen keksinyt uuden rentoutumismuodon kun keksin ruveta tutkimaan bordercollieiden värien periytymistä. Kyllä tuosta muutaman A4:n sai täyteen (sukupuita joissa värikoodit) kun lähdin kahden tietyn koiran sukuja tutkimaan. Harmi vain ettei sitten lopulta selvinnyt kuitenkaan varmaksi mikä geenikoodi kummaltakin löytyy. Musta väri (ja siihen liittyvät geenit) on niin hämäävä kun se peittää käytännössä kaikki muut alleen. Saattaa olla vaikka mitä värejä kantava koira vaikka suku olisi pelkkää mustavalkoista. Ja tietty muutaman sukupolven jälkeen nuo tiedot aika usein loppuvatkin kesken kun rupeaa tulemaan noita brittiläisiä koiria joista ei paljoakaan tietoa ole. Aika jännä oli samalla huomata kuinka yleistä sukulaiskoirilla pennuttaminen on ainakin jossain paikoissa ollut. Tyyliin isän emä on sama kuin emän emä tms.

Ihan hirveän mielenkiintoista hommaa kuitenkin! Ihanaa rentoutumista työstressistä! :aurinko:
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi

Raitatassu

Raitatassu
Viestimäärä: 3

VS: BORDERCOLLIE - Lauantaina, 07.08.2010 klo 10:12  
+
0
Kannattaa kirjautua anaduneen, jos ette siellä vielä ole. Sieltä löytyy sukuja, voi etsiä koiria vaikkapa sen värin perusteella ym.
Väreissä on hankalaa vielä se, että joskus on väärin rekisteröityjä värejä. Esim. ääritapauksissa satulakuvioitua soopelia ja mustaa trikkiä voi olla vaikea erottaa ;).
Ja tosiaan se musta voi kantaa allaan mitä vaan, ja joskus yksikin väri riittää tuomaan toisen osapuolen värejä esille.

Oma näkemykseni on, että jos ihan ääripääbortsut otetaan työlinjasta ja näyttelylinjasta, niin se näyttelylinjainen voi olla jopa kultsumainen, se voi olla kova ja myös ohjaajakova. Ja samoin sieltä työlinjasta voi löytyä se toinen ääripää, pehmeä, herkkä, ohjaajapehmeä. Mutta siis sitten löytyy kaikkea tältä väliltä linjaa katsomatta ja molemmista linjoista voi löytyä myös vastakkaiset yksilöt.
Mitään täyttä totuutta linjojen luonne-eroista ei voi sanoa, mutta luonne-eroja löytyy. Ehkä selkein tosiaan on minustakin se, että näyttelylinjainen voi olla lähempänä taviskoiraa, kuten vaikka se kultsu. Ja työlinjaisen kanssa haasteena voi olla sen luonteen "hyödyntäminen", ei välttämättä yliaktiivisuus.

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: BORDERCOLLIE - Maanantaina, 16.08.2010 klo 08:21  
+
0
En millään malttaisi odottaa, että on se oikea aika hankkia bortsunpentu.
Jos ensi vuonna sitten vaikka hankkisi jossain vaiheessa. Mutta aikaisintaan vasta sen jälkeen, kun meidän käppänälle on jo teetetty pennut, koska se tulee tapahtumaan luultavammin ensi vuonna..
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Annny

Annny
Viestimäärä: 273

VS: BORDERCOLLIE - Maanantaina, 16.08.2010 klo 13:45  
+
0
Hyvää kannattaa odottaa :wink:
"Anything your dog can do my Border Collie can do better ;)"

Lunatic

Lunatic
Viestimäärä: 1375

VS: BORDERCOLLIE - Maanantaina, 16.08.2010 klo 21:23  
+
0
En nyt lukenut koko ketjua mutta kysyisin vaan, että millainen bordercollie on luonteeltaan, toki ymmärrän että eroja yksilöiden välillä on? Osaako rauhoittua kotona? Onko miten haukkuherkkä? Treeneissä vielä ehkä kestää haukkumisen, mutta ei ehkä kotioloissa jos jokainen ohikulkeva täytyy haukkua.:nolo: Nykyinen labbikseni kun haukkuu ehkä kaksi kertaa vuodessa.:nauru:

Hakusessa on joskus toinen koira ja 8 ryhmästä olen spanieleita katsellut.
Päälajina olisi agility, labbikseni kanssa sitä harrastan ja toivotaan että kisaamaankin joskus päästäisiin, niin nyt haluaisin agilityyn sopivan rodun, mitä borderi varmasti on :nauru:, mutta esim. vepe ja toko kiinnostaisi ja niitä en haluaisi pois sulkea.
Koiran tulisi olla suht miellyttämisen haluinen, en etsi sitä helpointa rotua, mutta haluaisin helposti motivoitavan ja oppivan rodun.
Ennen kriteerinä oli labbista fyysisesti pienempi rotu(säkältään) mitä borderi ei taasen ole(labbis narttuni onn. 55 cm säkältään), mutta fyysisesti kevyempi kylläkin. Näy-linjan labukkani painaa 30 kiloa ja on nyt aika sopiva.:peukku: Taitaa borderi nartut vähän tuota labbikseni säkää pienemmäksi jäädä? :shifty:

Mitäs muuta? Ai niin! En tarkoita, että koira tulisi sohvaperunaksi mutta hyppiikö heti seinille, jos jonain päivänä ei pääse esim. pitkälle lenkille tms? Niitäkin päiviä meinaan saattaa lapsiperheessä joskus olla... :paapatus:

Mitä eroa Borderissa on Australianpaimeneen nähden? Lähinnä luonteen puolesta? Jos siis näitä kahta rotua täällä joku tuntee...

Annny

Annny
Viestimäärä: 273

VS: BORDERCOLLIE - Tiistaina, 17.08.2010 klo 09:09  
+
0
Kyllä meillä ainakin osataan rauhoittua kotona. On niin pieni asuntokin ettei sinne paljon riehumaan mahdu. Sisällä ollaan siivosti ja ulkona sitten riehutaan. Innostuessaan haukkuu mutta ei juuri muuten. Ei harrasta turhaa haukkumista.

Rotu on aktiivinen ja tarvitsee tekemistä, mutta on kuitenkin vain koira. Ei tule hulluksi jos ei pääse joka päivä tekemään tuntia agia, tuntia tokoa ja siihen päälle tuntia jälkeä. On mielyttämisenhaluinen ja nopea oppimaan, myös ne väärät asiat, jonka takia ei ole niin helppo koulutettava. Bortsun ottaminen ei ole automaattisesti tie huipulle. Haastetta rodussa riittää jos haluaa siitä oikeasti toimivan koiran. Omistajan tulisi olla kokoajan hiukan fiksumpi kuin koira.

Bortsu on huomattavasti kevyempi, notkeampi, pienempi ja nopeampi kuin labbis. Bortsu narttu on varmaan alle 20kg. Oma bordercollieurokseni on n.55cm/21kg eli bortsu sieltä isoimmasta päästä.

Itselläni ei omakohtaista kokemusta aussiesta ole, mutta mitä olen kuullut ja tuttavien aussieta nähnyt niin eroa on paljonkin. Aussie on jalostettu karjatiloille työkoiraksi ja sillä on vahva paimen- ja vartointivietti. Ovat yleisesti ottaen kovempia ja suorempia kuin bortsut. Tietenkin yksilöstä kiinni. Molemmat ovat kuitenkin aktiivisia paimenkoiria, jotka sopivat moneen menoon.
"Anything your dog can do my Border Collie can do better ;)"

Lunatic

Lunatic
Viestimäärä: 1375

VS: BORDERCOLLIE - Tiistaina, 17.08.2010 klo 10:21  
+
0
Kiitos Annny kovasti kattavasta vastauksesta.:hymy: Täytyy pistää borderi harkinta listalle kyllä, mieskin jopa sanoi, että siinä voisi olla koira hänen makuunsa... toki sanoi samaa kuin minäkin, ettei toisen koiran aika ole ihan vielä, mutta ei voi kukaan ainakaan väittää etten taustatyötä eri rotujen välillä olisi tehnyt. :paapatus::nauru: Ja toisen koiran ottamisesta ylipäänsä. Tässä on nyt pari vuotta jo pähkäilty ja voi olla että pari vuotta tulee pähkäilyjä lisää. :shifty: Mutta ehkä tämä helpottaa sitten kun sen aika tulee, kun on ottanut jo selvää eri roduista.:cool:

Mutta siis laitelkaahan vaan muutkin vielä omia kokemuksianne, niitä on aina kiva lukea, kun jostain rodusta kiinnostuu. :hymy:

tintti

tintti
Viestimäärä: 2881

VS: BORDERCOLLIE - Tiistaina, 17.08.2010 klo 16:34  
+
0
Kyllä meidänkin neiti osaa sisällä rauhoittua, eikä vaadi joka päivä älyttömiä määriä aktiviteettia :) Haukkuukin tosi harvoin, ei nyt ihan paria kertaa vuodessa ainoastaan, mutta harvoin kumminkin :D Innostuessaan saattaa haukkua ja nyt murrosiän takia on ottanut toisesta koirasta mallia ja välillä haukahtaa ulkona toisille koirille, vaikkei normaalisti sitä tee. Sisällä on tosi hiljainen, eikä hauku ovikellolle, postille tai ohikulkijoille. On niin ihmisrakas otus, ettei voi ymmärtää, miksi ihmisille pitäisi haukkua :D Ei siis omaa minkäänlaista vahtiviettiä.

Ja kun siitä kokoa pohdit, ni esimerkkinä nartun koosta voin heittää meidän neidin mitat eli 50-51cm (ei tarkka, kun kotioloissa ollaan vaan mittailtu) ja n. 16kg ja on just passeli :)
Näin tänään.

R.I.P. schapeu Poju 1.2.2007 - 17.10.2011

basenjinarttu Keena s. 12/2013

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: BORDERCOLLIE - Perjantaina, 20.08.2010 klo 03:01  
+
0
Mulle alkaa olemaan selvää mistä meidän bortsu melko varmasti tulee sekä nimi on jo mietittynä melko varmana sekin..
Käppänän koulutus siihen pisteeseen, että voimme toisen koiran ottaa sekä käppänän pennut teetettynä ensin ja sen jälkeen ehkä meille voisi tulla se bortsu.. Eli luultavasti aikaisintaan reilun vuoden päästä..
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

beana

beana
Viestimäärä: 13

VS: BORDERCOLLIE - Torstaina, 26.08.2010 klo 19:39  
+
0
Heips!

ajatuksena on ottaa bordercollie ja oonkin selaillut eri kenneleitä läpi :) mutta asia mikä nyt mietityttää on värit :) haavena on ollu mustavalkoinen, mutta löysin kennelin missä oltaisiin astuttamassa Lilac-white värinen narttu (uroksesta ei ilmeisesti vielä tietoo) tää kuulostaa varmaa tosi älykkäältä kysymykseltä (mutta toisaalta olen kuullut sanottavan että pennun hankinnassa ei ole huonoja kysymyksiä ;) ) eli : astutetaanko usein eri värisiä bortsuja keskenään? (olen lukenu näist väri asioista sillai selaten, että jos koira kantaa jotain väriä nii pennut voi saaha sen ja se onki ihan loogist, mutta kuinkakohan todennäköistä on että pentueessa ois mustia ja ruskeita pentuja vai onko tuollai edes todennäköistä?

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: BORDERCOLLIE - Perjantaina, 27.08.2010 klo 00:33  
+
0
En tarkemmin tiedä, mutta olen käsittänyt, että pentueessa voi olla hyvinkin erilaisia värejä. Myöskään väri ei ole mitenkään kannattavaa ottaa vaatimukseksi, koska bortsun hankinnassa sillä luonteella ym. on merkitystä.
Bortsuissa kun kaikki värit on sallittuja eikä niitä esim. näyttelyssä arvostella värien mukaan..

Mutta itsellänikin on haaveena, että joko musta-valkoinen tai ruskea-valkoinen, mutta tärkein ominaisuus on luonne..
Voi olla vaikka musta-valkoiset vanhemmat ja silti sieltä voi tulla merle värisiä sekä esim. ruskea-valkoisia.. Se on niin monen polven takaa voi joku väri tulla esiin..

Tämä siis mitä itse tiedän/olen ymmärtänyt tästä rodusta..
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

myway

myway
Viestimäärä: 618

VS: BORDERCOLLIE - Perjantaina, 27.08.2010 klo 14:25  
+
0
Pentu on ylihuomenna ollut minulla kuukauden. Tämän pennun monen vuoden suunnittelu ja odotus on palkittu ruhtinaallisesti. Huomenna mennään katsomaan pennun isää Piskiä ja isoäitiä Ritaa. Niiden kasvattajan muutkin bortsut Ville, Iita ja Matti ovat tietenkin kotosalla. :)
Saas nähdä, mitä pentu tykkää 5:n bortsun seurasta. :D
Sekarotuinen Rami 16.4.1996 - 29.11.2011
Bcu Tito 2.6.2010
Bcu Totti 3.8.2013
Life Is How You Make It

Raitatassu

Raitatassu
Viestimäärä: 3

VS: BORDERCOLLIE - Lauantaina, 28.08.2010 klo 16:59  
+
0
Se astutetaanko värillinen bc useammin värillisellä kuin mustavalkoisella, pitää tutkia koiranetistä ym. tietolähteistä. Varmaan siitä saa jonkun tilaston. En sitten tiedä mihin sitä tarvitsee.

Suurimmaksi osaksi yhdistelmät teetetään väreistä välittämättä, katsotaan vanhempien luonteita ja rakenteita. Väreistä välitetään yleensä sen verran, ettei yhdistetä kahta merleä tai vaikka kahta valkovoittoista.
On kasvattajia, jotka ovat kiinnostuneita enemmän väreistä kuin toiset. On kasvattajia, jotka ovat kiinnostuneet enemmän väreistä kuin muusta, ja niitä jotka ovat kiinnostuneet väreistä, mutta laittavat etusijalle kuitenkin yksilöt. Ja on niitä jotka haluavat ostaa vain mustavalkoisen bc:n, ja niitä jotka haluavat kasvattaa vain niitä. Eli laidasta laitaan löytyy, mutta pääsääntöisesti etusijalla on itse koira.

beana

beana
Viestimäärä: 13

VS: BORDERCOLLIE - Lauantaina, 28.08.2010 klo 22:09  
+
0
jep, nyt rupes selkiimää nää väri asiat kiitoksia vaa :)

empuli

empuli
Viestimäärä: 2

VS: BORDERCOLLIE - Tiistaina, 14.09.2010 klo 10:48  
+
0
Joopa, noita Mistelin kirjoituksia tuossa lueskelin ja sanompa vaan etten yhtään ihmettele miksei sinulle ole pentua myyty ja vastattu viesteihisi !! Aloitat asian ihan asiallisesti ja muutaman viestin jälkeen alat saneleen ehtoja miten pennun ostat> väri, valitset ekana, varaus olisi pitänyt tehdä heti, etkä ymmärtänyt miksi kasvattaja haluaa odottaa pentujen hieman kasvavan ja kehittyvän, jotta osaa ne antaa sitten oikeisiin koteihin, jne,,, Pentua ostaessa kannattaisi miettiä omaa käyttäytymistään ja vastata myös niihin SINULLE esitettyihin kysymyksiin!!
Mielenkiinnolla odotan mistä sen pentusi vihdoin saat ostettua.
t. Se "sadistinenkin" kasvattaja, niin kuin tuolla aikaisemmin luki

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: BORDERCOLLIE - Keskiviikkona, 15.09.2010 klo 03:15  
+
0
Mä olen ollut iloisesti yllättynyt siitä kuinka upeaa työtä bordercollie kasvattajat tekevät.

Hirveästi näkee sellaisia koiria, joilla on ihan vääränlainen omistaja, kyllä siitäkin voi tulla jotain, mutta koska kasvattaja osaa varmasti aika hyvin miettiä millainen koira mihinkin kotiin sopii, niin saadaan mahdollisimman hyvä pohja sille yhteiselle elämälle, varsinkin kun on kyse työkoirista, joka oikeasti vaatii paljon aktiviteettia sekä liikuntaa.

Kiitos hienosta työstä bordercollie kasvattajat ja ainakin itse olen saanut aina vastauksia mieltä askarruttaviiin kysymyksiin.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: BORDERCOLLIE - Perjantaina, 17.09.2010 klo 14:55  
+
0

empuli kirjoitti:

Joopa, noita Mistelin kirjoituksia tuossa lueskelin ja sanompa vaan etten yhtään ihmettele miksei sinulle ole pentua myyty ja vastattu viesteihisi !! Aloitat asian ihan asiallisesti ja muutaman viestin jälkeen alat saneleen ehtoja miten pennun ostat> väri, valitset
ekana, varaus olisi pitänyt tehdä heti, etkä ymmärtänyt miksi kasvattaja haluaa odottaa pentujen hieman kasvavan ja kehittyvän, jotta osaa ne antaa sitten oikeisiin koteihin, jne,,, Pentua ostaessa kannattaisi miettiä omaa käyttäytymistään ja vastata myös niihin SINULLE esitettyihin kysymyksiin!!
Mielenkiinnolla odotan mistä sen pentusi vihdoin saat ostettua.
t. Se "sadistinenkin" kasvattaja, niin kuin tuolla aikaisemmin luki



Miitäköhän sinäkin loppujen lopuksi luulet tietäväsi minusta ja pentukyselyistäni? Luuletko tosissaan että sanelen kasvattajille jonkinlaisia ehtoja pennun suhteen? Kuule siinä olet harvinaisen väärässä! Kerron ihan rehellisesti itsestäni ja toiveistani pennun suhteen enkä valehtele tai ala vaatimaan jonkinlaisia etuoikeuksia. Sinultakin kysyin silloin että olisiko juuri se mustavalkoinen narttu vapaana enkä puhunut mistään ensimmäisenä valitsemisesta. Niin ja luulit minun sanoneen soopelia värivirheeksi, huoh....Olisiko kannattanut ehkä pikkuisen huolellisemmin lukea viestini tai mitäpä jos tekisit sen nyt mikäli s-postit on vielä tallessa..? Ja minähän kyllä olin joka viestissäni asiallinen, jota sinä et todellakaan ollut.
Tietenkin minä tiedän että monet kasvattajat haluavat rauhassa odottaa pentujen kehittymistä mutta totesinkin vain että minun kannalta olisi helpompaa jos kasvattajat ottaisivat varauksia vastaan mikäli koti olisi hyvä.

Jos olet se kasvattaja josta täällä puhuin (nimettömänä tietysti, joten kukaan muu paitsi minä ei tiedä minkä kennelin kasvattaja olet) niin oletko muka olevinasi joku hyväkin sellainen? Sinähän luovutit pentusi alle 7-viikkoisina mikä on aika kyseenalaista. Ja minähän tarkkaan kyselin sinulta emän lonkista ym. asioista niin eipä tullut vastausta siihen....Eli kukahan se jättää vastaamatta kysymyksiin. :roll: Muutenkin vaikutit epäystävälliseltä eikä kyllä tarkasti kärsinyt kysellä asioista kuten vanhempien luonnetestistä tai pentujen väreistä. Ja minä nimenomaan haluan kysellä tarkkojakin kysymyksiä ja niitä saa myös esittää!
Juu ja sinähän olisit minulle sen pennun myynyt (ainakin viimeisestä viestistä sain sellaisen kuvan) mutta minäpä tulinkin toisiin aatoksiin. Eli jos vaikutin silloin "potentiaaliselta pennunottajalta, jonka kanssa olisit voinut porista enemmänkin" niin miksi sitten nyt haukut täällä minua? Et ilmeisesti oikein tykännyt, kun en halunnutkaan pentua sinulta.
Ja kasvattajalta kyllä aika lapsellista tulla tänne minua mollaamaan, etenkään kun et todellisuudessa tiedä minusta yhtikäs mitään. Miten edes tunnistit itsesi tuosta viestistä, vaikkei siinä ollut nimeä tai mitään? Aika huikea suoritus, ehkäpä kuvaus osui juuri nappiin. :viheltel:

Kyllä muut kasvattajat ovat pitäneet minua oikein lupaavana pennunottajana ja hyvänä omistajana bordercollielle, mutta asiat vain ovat menneet sillä tavalla ettei minulle ole pentua riittänyt tai kaikille on jo ollut kodit tiedossa. Minkäs teet, kysytty rotu kyseessä ja erityisesti nartut haluttuja.

Ja olenpa kuullut haukkuja muiltakin joten ei yhtään kaduta että jätin sinulta pennun ostamatta. Sen jälkeen on tullut paaljon parempia pentueita kohdalle joiden kasvattajat ovat olleet tosi mukavia ja ymmärtäväisiä ja nimenomaan KUNNON kasvattajia. Meinasinkin yhdestä loistavasta pentueesta nartun saada mutta kyseinen pentu päätettiin sijoittaa.
Tälläkin hetkellä on loistopentue tähtäimessä mutta varmuutta ei ole vielä mistään. Kasvattaja tosi kiva ja koirat terveitä ja hyväluonteisia.

Eli sinä kasvattaja x siellä voisit olla vetämättä omia johtopäätöksiä kun en kerta minua edes tunne ja sen sijaan miettiä niitä omia kasvatusperiaatteita. Niin ja käsittääkseni sinulla ei ole tällä hetkellä yhtään omaa koiraa että mitähän nyt siitäkin voisi ajatella. Ehkäpä et vain sovi bortsun omistajaksi.
Ja odotas vain, kyllä minä vielä pentuni löydän ja hyvän löydänkin! Vaikka menisi kauankin niin kyllä se löytyy, pentu ja kasvattaja, jonka valintaa ei tarvitse katua.


Liikkuukohan täällä kc:n foorumilla enää sellaista henkilöä kuin reetta? Kuulin nimittäin että hän oli saanut sen oman bortsunsa ja samasta pentueesta vieläpä mistä itse olin lähellä saada. Reetta liitty joukkoon ja kerro pennelistäsi! :nauru:

kiharapää83: Katsos vähän ketä kasvattajaa kiittelet :) Yleisesti ottaen suomalaiset bc-kasvattajat on tosi jees, vastuullisia ja myyvät pentunsa vain aktiivisiin koteihin. Mutta on niitä huonojakin, joihin on tullut törmättyä tässä kuukausien aikana. Eli kannattaa tosiaan huolella valita kasvattaja ja sopiva yhdistelmä. Ja kyllä sitä kuukausien aikana alkaa hahmottua että mikä kennel kasvattaa minkäkinlaisia koiria ja mitkä asiat ovat kasvattajille oikeasti tärkeitä. Eli minäkin voin kiittää niitä ihania bc-kasvattajia, jotka minutkin ovat ottaneet hyvin vastaan ja olenkin saanut paljon hyviä vinkkejä ja lisätietoja :)
Kiharapäällä olikin ilmeisesti jo muutama kenneli mistä olet pentua kaavaillut, vai miten oli tilanne?
(Viestiä on muokattu perjantaina, 17.09.2010 klo 18:44)

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: BORDERCOLLIE - Perjantaina, 17.09.2010 klo 18:39  
+
0
Uskon, että ne kasvattajat tietävät itse ketä nyt tässä kiitän, eli oikeasti tekevät paljon pentueen eteen ja panostavat todella paljon jo vanhempien valintoihin ym.

Minusta kasvattaja todella panostaa siihen, jos vaikka lennättää esim. uroksen ulkomailta, koska se vastaa juuri mitä itse kyseiselle nartulle haluaa käyttää.

Itse asiassa mulla on yksi kasvattaja keneltä olen suunnitellut pentua, pitäisi lähteä joku päivä moikkaamaan kasvattajaa, vaikka juttelenkin hänen kanssaan paljon ihan muutenkin.

Minulle on todella tärkeää se millainen kasvattaja on, saako siltä apua myös myöhemmin jos tarvitsee? Onko kasvattaja valmis järjestämään eriliaisia juttuja kasvateilleen jne. Suunnittelemani kasvattaja on vastannut kaikkiin kysymyksiini ja myöskin ihan itse kertonut monia asioita minulle. Myöskin on antanut vinkkejä tämän käppänäni nenänkäytön aktivoimiseen ja vahvistamiseen.
Aion myöskin melko varmasti mennä kursseille, ja he oikeasti osaavat auttaa ja kertoa miten kannattaa opettaa.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: BORDERCOLLIE - Lauantaina, 18.09.2010 klo 16:27  
+
0
Kuinka haastava bordercollie uros (näyttelylinjainen) on? Onko paljon haastavampi kuin narttu?
Entäpäs muuttuuko narttu jotenki, jos se leikataan? Uroksellahan ainakin käytös muuttuu... Meillä ainakin näin. :mietiskel:

Tässäpä muutama pähkinä purtavaksi! :paapatus: :peukku:

empuli

empuli
Viestimäärä: 2

VS: BORDERCOLLIE - Lauantaina, 18.09.2010 klo 17:07  
+
0
Voi voi Misteli, kyllä et sinäkään osaa viestejäsi lukea mitä silloin kirjoiteltiin tai sitten luetun ymmärtämisessäsi on jotain häikkää =( Ja kyllä kerroin emän lonkista sinulle samanlailla kuin muillekkin..
Pentuja EI ole luovutettu alle 7 viikkoisina ei nyt eikä KOSKAAN aiemminkaan. Kaikenlaisia juttuja on liikkeellä aina, mutta huhut ja tosiasiat on kaks täysin eri asiaa ja kannattaa selvittää faktat ennen syyttelyjä!!
ja sanelit hyvinkin.. kerroin sinulle, etten ota vastaan pentuvarausta jos en näe ensin ostaja ehdokasta, jos sen pennun oikeesti haluaa, niin silloin tullaan näytille!! ei sopinut sinulle moinen ja sen jälkeiset viestisi olivat sen mukaisia =(
Mutta, pennut ovat erinomaisissa kodeissa ja toivottavasti sinäkin sen pentusi ja sopivan samalla aaltopituudella olevan kasvattajan löydät.
Kasvattajilla on omat kriteerinsä pennun ostajille samalla lailla kuin pennunostajilla odotukset kasvattajasta.

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28210
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6339
Viestejä yhteensä545729
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265869
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 20:30)