Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Maanantaina, 10.10.2011 klo 15:40

Bordercollie - osa 2

Siirry sivulle: 1 ... 32 33 34 ... 38

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Tiistaina, 19.11.2013 klo 08:18  
+
0
Täällä tuore bc:n omistaja ilmoittautuu :heiluti:
Parisen vuotta tuohon projektiin meni ennen kuin kaikki palaset loksahti kohdilleen. Sitten kaikki tapahtuikin vauhdilla ja nyt on pentu kotona :love:
Sunnuntaina siis kotiutui ja yhteistä aikaa on vasta muutama päivä,mutta täytyy sanoa,että pentu on kaikin puolin mieluinen.
Väkistekkin sitä vertaa noihin pölkkäreihin ja kovin on erilainen tuo bc-pentunen. Onneks nuo otti pennun hyvin vastaan mitä nyt tuota urosta selvästikkin ällöttää pentu. Niin se oli viimekskin kun pentu tuli taloon. Sitten vaann yks päivä rupes leikkimään sen kanssa ja hyväksyi tulokkaan.

orcidea

orcidea
Viestimäärä: 110

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Tiistaina, 19.11.2013 klo 11:58  
+
0
^Saaks kysyä, miten päädyit bortsuun belgien jälkeen? :)

jnonnaa

jnonnaa
Viestimäärä: 204

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Tiistaina, 19.11.2013 klo 16:18  
+
0
Ääh, ei tää tyttö kyllä malttais yhtään odottaa et sais oman beeceen. Vielä pitäis (melkein) koko kevät jaksaa odottaa ja tietty toivoa et ne suunnitelmat toteutuis ja kasvattaja haluais antaa meille pennun. :nauru: Vaikuttaa ihan järjettömän lupaavalta ja ottaisin nimenomaan tuolta kasvattajalta pennun enemmän kuin mielelläni. Musta on myös ihan huippuhyvä juttu, et kasvattaja on tosi tarkka siitä mihin jälkeläiset kotiutuvat. :peukku: Onks täällä muita pentukuumeisia, tai muita joiden hankita on vielä ihan suunnitelmavaiheessa? Mielelläni vastaanottaisin myös yksäreitä, joissa kerrottais mistä kenneleistä kenenkin koiruudet on. Mahdollisimman paljon kun tutkii ja miettii ja pohtii, ni saa suuremmalla todennäköisyydellä itseä miellyttävän kasvattajankin jonka kanssa on helppo kommunikoida. :wink:
Shetlanninlammaskoira Dafi, 05/12

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Tiistaina, 19.11.2013 klo 17:49  
+
0
HYIII!!! ei saa laittaa tänne mitään ällöjä pentukuvia tai tarinoita :nauru:

Mun koira on täältä: http://www.myytin.net/

Hoffis

Hoffis
Viestimäärä: 23

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Tiistaina, 19.11.2013 klo 19:18  
+
0

jnonnaa kirjoitti:

Onks täällä muita pentukuumeisia, tai muita joiden hankita on vielä ihan suunnitelmavaiheessa?


Tääl on yks jonka bortsun hankinta on viel vaihees, yhelle kasvattajalle jo laitettu alustavaa kyselyä uros pennusta.. Sit jos tää menee puihin niin sit eikun uutta kasvattajaa ettimään... =)
Romu Saksanpaimenkoira/Rottweiler 2010 -->
Pentu tulossa toivottavasti syksyyn 2014 mennessä <3
http://paimenienelamaa.blogspot.com

Muistoissa

Dino Saksanpaimenkoira/venäjänajokoira 1993 --> 2001
Tara Rottweiler/porokoira 1992 --> 2005
Laika Saksanpaimenkoira/porokoira/lgd 2001 --> 2007
Doris Saksanpaimenkoira/porokoira/lgd 2001 --> 2009

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Tiistaina, 19.11.2013 klo 19:35  
+
0
Voi että, mä tykkäsin ihan hirveästi tuosta etsimisvaiheesta, vaikka tietysti koko ajan oli myös sellainen olo, ettei malttaisi odottaa. Oli tosi opettavaista tutkia eri yhdistelmiä ja kasvattajia. Mutta nyt oma valinta on kuitenkin tehty ja pentu kotiutumassa kuukauden päästä :)

Sittenhän se oppiminen vasta alkaa kun kokemusta paimenista on tällä hetkellä kovin vähän vielä. En malta odottaa, että pääsen tutustumaan paimennukseen muutenkin kuin sieltä aidan takaa kurkkimalla! Myös hakuhommat on mielessä, mutta antaa pennun nyt ensin olla pentu ja opetella perusjuttuja rauhassa. Aadan kanssa mulla oli alussa ihan kamala kiire kun en ollut pitkiin aikoihin saanut harrastaa koiran kanssa kunnolla, onneksi nyt ymmärrän, että kyllä sitä aikaa on myöhemminkin aloittaa harrastuksia.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

jnonnaa

jnonnaa
Viestimäärä: 204

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Tiistaina, 19.11.2013 klo 19:46  
+
0
Joo, tää etsimisvaihe on kyl ollu jotenki huippua. Oon oppinu tosi paljon rodusta ihan vaan tutkimalla. Erilaiset yhdistelmät on suurennuslasin kanssa käyty läpi ja etsitty huippua harrastuskaveria. :love:

Mulla olis tarkoituksena tän uuden tyypin kanssa sit PK-puolen lajeihin tutustua ja mahdollisesti paimennusta. Yhden paimenen omistavana sekin kiinnostaa nykyään. :nauru: Jonkun verran ehkä näyttelyssä käyntiä ja agilityä ihan takuulla.

Mistä kennelistä muille on suunnitteilla? Voi vaikka yv:tä laittaa jos ei kaikille halua jakaa. :peukku:
Shetlanninlammaskoira Dafi, 05/12

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Tiistaina, 19.11.2013 klo 19:59  
+
0
ORCIDEA Kyllähän se oli vaikea päätös ja kauan sitä pähkäilin. 8 vuotta sitten jo eka kerran ajatus lähti itämään,mutta 2 tervua sen jälkeen vielä tuli. Mutta nyt sitten aattelin,että nyt tai ei koskaan.

Bortsussa kiehtoo kyllä aika moni asia,samalla myös pelottaa ja askarruttaa. Belgi on jotenkin suoraviivaisempi toimissaan tai ainakin tuntuu siltä kun on tuttu rotu.
Ja kun on kuullut juttuja bortsujen ongelmista mitä kaikkia juttuja niillä on ollut niin pärjäänköhän sen kanssa. Mutta sen näkee...

Canttarelli

Canttarelli
Viestimäärä: 139

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Keskiviikkona, 20.11.2013 klo 09:31  
+
0
Mun täytyy myöntää, että mua alkaa tää etsimisvaihe jo kyllästyttää. :D Kolme vuotta olen aktiivisesti tähän aikaa käyttänyt, joten toivon, että tämä etsintä viimeistään keväällä tuottaa halutun lopputuloksen. Ainakin tällä hetkellä on suuret odotukset sen suhteen. Muutamaan otteeseen odotus on ollut jo lähellä päättyäkin, mutta minusta riippumattomista syistä sitten suunnitelmat jääneetkin toteuttamatta. Toisaalta myönnän, että jos olisin valmis ottamaan pentuni mistä vaan, niin tuskin olisi tarvinnut odottaa edes vuotta. Mutta olen tainnut tässä oppimatkalla kasvaa aika nirsoksi...
Coton de tuléar "Iira" 06.09.2004.
Auskel "Prima" 11.12.2013.

TinjaHilla

TinjaHilla
Viestimäärä: 102

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Torstaina, 21.11.2013 klo 02:31  
+
0
Nirso kannattaakin olla bordercollieta etsiessä, sillä valitettavasti rodun suosion myötä jalostukseen käytetään vähän huonompaakin materiaalia. Varsinkin OCD on ollut nyt tapetilla ja edelleen tuntuu olevan monen kasvattajan suhtautuminen tähän vaivaan uskomattoman kevyt, kun riskiyhdistelmiä tuotetaan koko ajan.

On onni, että Hillasta loppujen lopuksi kasvoi terve, hyväluonteinen ja tervepäinen(?) koira. Nämä kun ei ole valitettavasti itsestään selvyyksiä. Harmi vain, että Hillankin taustalta löytyy OCD-periyttäjää, vaikka Hilla itse on onneksi tämän suhteen terve.
Shetlanninlammaskoira Tinja
Bordercollie Hilla

Tinjan ja Hillan treeniblogi

jnonnaa

jnonnaa
Viestimäärä: 204

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Perjantaina, 22.11.2013 klo 19:20  
+
0
Joo, oon törmännyt yhdistelmiä tutkiessani jos jonkunmoiseen kasvattajaan. Valitettavaa on, että pentuja teetetään ihan vaan koska on kysyntää. Ei ehkä tutkita sukuja tai edes mietitä sairauksien periytyvyyttä kun pennut päätetään teettää. Varsinkin rodun tulevaisuuden kannalta on tosi huono juttu, jos mennään terveyden ja luonteen sijaan joku muu ominaisuus pääasiana. :heristel:

Mullakin vois jo olla toinen koira, jos oisin mistä vaan koiran suostunut ottamaan. Kaiken huippu oli kyllä se, että kasvattajan mukaan olin "varannut" pennun kun kyselin lisää.. Musta ylipäätään tollanen pennun varaileminen on vähän pöljä systeemi. :nauru:
Shetlanninlammaskoira Dafi, 05/12

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Perjantaina, 22.11.2013 klo 20:20  
+
0
Jahas, se olis nyt kolme viikkoa pennun kotiutumiseen :) Ihan näinä päivinä pitäisi tehdä päätös kasvattajan kanssa, että mikä niistä pennuista tulee olemaan se minun pentu.

Tänään kasvattaja laittoi taas kuvia niistä ja voi että. Onneksi ollaan käyty jo tarkasti läpi, minkälaista pentua mulle sieltä mietitään, että nyt ei tule tehtyä valintoja pennunkuvat silmillä ilman mitään järkiperusteita :D
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

orcidea

orcidea
Viestimäärä: 110

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Lauantaina, 23.11.2013 klo 11:26  
+
0
belgilö:Okei! Onnea pennusta! :)

typykkä86

typykkä86
Viestimäärä: 35

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Lauantaina, 23.11.2013 klo 15:12  
+
0
Mä tääl ite odottelen oikein innolla että saan mun tytön kotiin... Tyttö on 14.12.2013 luovutusikäinen :)

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Sunnuntaina, 24.11.2013 klo 00:53  
+
0
Mistä teille on tulossa pentu Typykkä86 ja Annajaada? Ja miten päädyitte kyseiseen kasvattajaan?

Mulla on jo jonkin aikaa ollut bc haave. Aiemmin se oli kelpiehaave mutta nyt kun olen vähän enemmän noita rotuja seurannut niin ehkä se bc on kuitenkin enemmän mun rotu. Tai no ois varmasti muitakin hyviä rotuja, mutta agilityä haluaisin ensisijaisesti harrastaa niin mikäs sen sopivampi rotu siihen kuin bc :) Toki eihän kaikilla niistä kroppa välttämättä sovellu lajiin mutta sen riskin olen valmis ottamaan. Haluaisin koiran joka toimii myös tokossa, pk/pelastuskoiralajeissa.

On vain muutama asia joka mietityttää.. Pidän itseäni aktiivisena koiraharrastajana mutta kuinka paljon bc sitten oikeasti vaatii ja pärjäänkö sen kanssa? Haluanko rotua joka alkaa olla tosi yleinen ja suosittu varsinkin agilityihmisten keskuudessa ja soveltuuko bc luonteensa puolesta kuitenkaan mulle? Onko se liian pehmeä ja herkkä? Rodun sisälläkin on toki paljon vaihtelua ja erilaisia linjoja. Kasvattajan, jolta haluaisin koiran, olen jo melkein päättänyt :) Ajankohta ja haaveen toteutus on vielä ihan kysymysmerkki...
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 24.11.2013 klo 00:55)

typykkä86

typykkä86
Viestimäärä: 35

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Sunnuntaina, 24.11.2013 klo 01:42  
+
0
^ Mulle on tulossa pentu (kennelin nimi poistettu)...Kasvattajaan päädyin niin että kun olin jo pitkään hakenu narttua ja kun soitin niin kaikki oli aluks varattuja. Mutta sitten parin päivän päästä tuli peruutus ja kasvattaja otti yhteyttä muhun. Tää on kasvattanu näitä yli 20vuotta ja on todella mukava ja tuntee rodun todella hyvin. Kasvattaja soittelee mulle ja kertoo pentujen kasvusta ja miten on muutenkin menny pennuilla. Kasvattaja asuu lähellä mua ja pääsen ite aina helposti näyttämään pentua kun ei mulla ole autoa. Kasvattaja oli heti kysyny yhdeltä bordencollien omistajalta että saako antaa hänen numeronsa mulle kun se on monessa toiminnassa mukana ja se osaa sitten neuvoo mua. Ja tällä ihmisellä on tää bordecollie samalta kasvattajalta. Eli mulla on kasvattajan tuki koko koiran elämän ajan ja sit tää joka asuu hämeenlinassa niin se auttaa mua kouluttaa tytön ja ite rupeen sit harrastaa agilityä.

// Kasvattajan nimi muokattu pois. Mahdolliset kyselyt yksityisviestein.
- griffon
(Viestiä on muokattu tiistaina, 03.12.2013 klo 17:14)

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Sunnuntaina, 24.11.2013 klo 18:05  
+
0
Aluksi mietin, mitä kaikkea koiran kanssa tahtoisin harrastaa ja päädyin etsimään sekalinjaista tai käyttölinjaista ihan sen takia, että aion paimentaa koiran kanssa. Melko intensiivisen tutkimisen jälkeen olin yhteydessä neljään kasvattajaan ja näinkin kaikkien näiden koiria. Parista mulle jäi sellainen olo, että koiran mukana tulisi mulle liikaa suorituspaineita. Vaikka pidinkin heidän koiristaan ja muutenkin kaikki tärkeimmät eli koirien terveys ja luonne miellyttivät, en tahtonut että takaraivossa olisi kokoajan joku tarve todistaa kasvattajalle, mihin kaikkeen sen koiran kanssa pystyy. Tietysti aion harrastaa koiran kanssa, mutta en mä halua luvata mitään kisaamisesta tai edes niistä lajeista ennen kuin olen koiraan tutustunut. Tämä kasvattaja, jolta pennun nyt otan on korostanut että hänestä on tärkeintä, että koirien kanssa tehdään. Saa kilpailla tottakai, mutta ei niille koirille tarvitse veren maku suussa hankkia tuloksia.

Lisäksi kun olen kiinnostunut paimennuksesta, haluan ottaa koiran kasvattajalta, joka itse harrastaa lajia. Plussaa on myös se, että kasvattaja kouluttaa myös agilityä, jota aion luultavimmin itsekin harrastella. Yksi lajeista, josta olen haaveillut jo vuosia on pelastuskoiratoiminta, johon sopisi itsenäiseen työskentelyyn kykenevä koira, joten nämä kyseisen kasvattajan jenkkilinjaiset soveltuisivat ainakin teoriassa siihenkin. Kaikki tämähän on tavallaan pelkkää parhaan todennäköisyyden metsästystä, koska ei siitä pennusta voi tietenkään sanoa onko siinä nämä kaikki ominaisuudet. Eikä tarvitsekaan olla kaikkia.

Sitten yhdistelmän valinnassa piti ottaa huomioon että mulla on sähäkkä russelinarttu kotona, eli hylkäsin suoraan yhden toisen muuten mielenkiintoisen yhdistelmän, koska narttu on sen verran dominoiva, etten sen pentua uskalla Aadan kaveriksi ottaa. Nämä mun tulevan pennun vanhemmat on molemmat sellaisia rentoja ja avoimia. Sellaisen kanssa ainakin uskon, että riskit tappeluihin on pienemmät. Vaikka eihän siitäkään voi olla vanhempien perusteella mitenkään varma.

Muokattu kasvattajan nimi pois.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld
(Viestiä on muokattu maanantaina, 25.11.2013 klo 12:24)

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Sunnuntaina, 24.11.2013 klo 19:12  
+
0
Säännöissä on, että "6. Nimiä (ihmisten tai kennelten) ei kuitenkaan palstalla mainita, vaan nämä asiat kuuluvat yksityisviestien pariin. Tilanne menee liian helposti siihen, että viestiä tulkitaan väärin, ja alunperin positiivisessa mielessä sanottu nimi muuttuu syyttelyn kohteeksi. Maalaisjärki on sallittua tässäkin, tottakai voitte sanoa vaikka: "doomchild mainitsi aiemmin palstalla..."
Itse en osaa tulkita sääntöä tähän tapaukseen kylläkään, saatika ala tulkitsemaan, sillä en moderaattori ole :hymy: Mitään negatiivista ei kuitenkaan olla puhuttu. Onnea pennunodottajille!
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 24.11.2013 klo 19:12)

skipi

skipi
Viestimäärä: 65

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Lauantaina, 30.11.2013 klo 11:18  
+
0
Hyvää joulun alus aikaa teille kaikille. Tarvisin teiltä tukea ajatukseeni kastroida urokseni,skipi 2,5 v.
Viimiset puoli vuotta on ollut suht rassaavaa aikaa kun nuolee joka paikan. Niin sisällä kuin ulkona. Toisia uroksia kohtaan tosi pomottava ja jopa hankala pitää aisoissa kun kohtaa toisen uroksen.
Olen miettinyt tätä kesästä lähtien mut en vaan jotenkin halunnut sitä toteuttaa.
Nyt pääsi sitten kunnolla astumaan naapurin nartun. Skipi oli kytkettynä omalla pihalla ja naapurin juoksussa oleva vanha rouva oli tullut liian ystävälliseksi ja piipahti pihaan ja köpelöstihän siinä kävi. Nyt sitten on viikko ollut ihan mieletöntä nuoleskelua ja nenä kiinni maassa kaikki lenkit.
Kysyn vielä teiltä kokemuksia ,neuvoja, keskustelua ennenkuin teen päätökseni. Auttaakohan asiaan jos pallit pois?
Toinen asia mihin haluan teidän kokemuksia Bortsun kans on lentomatka. Asumme sekä suomessa, että täällä oslossa, norjassa. Tähän asti olemme reissanneet 15 tuntia pitkät ajomatkat autolla. Nyt ajattelin lentää suomeen. Ostin eilen lentokuljetusta varten kuljetusboksin,huh olihan se iso mut sellainen kuten ton kokoselle koiralle vaaditaan. Lentoaika tulee olemaan vajaa 4 tuntia...siltikkin tuntuu pahalta laittaa se ruumaan ja miten sen kokee..saako traumaattisen kokemuksen? Näitä pähkäilen. Aloitin heti eilen totuttelun boksiinsa. Piipahtaa siellä ja piilottelen millon namuja ja sen rakasta palloa sinne ja toki kehut päälle . 3 päivää totutusta ja kenties jo huomenna hetki oloa siellä ja portti kiinni ja kehuja..näin ajattelin edetä. Kertokaa mielellään vinkkejä miten itse olette menetelleet ja ylipääntänsä kokemuksia lennoista tän rotusen koiran kans.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 30.11.2013 klo 11:42)

Miips

Miips
Viestimäärä: 239

VS: BORDERCOLLIE - OSA 2 - Maanantaina, 02.12.2013 klo 21:45  
+
0
^ Jos ei muuten, niin ainakaan Skipi ei enää pääse astumaan ketään vahingossakaan :D Ja kaikki lisääntymiseen liittyvä toiminta laimentuu tai katoaa kokonaan. Yleensä ellei koiraa vakavasti aiota käyttää asuttamiseen, ei ole syytä olla kastroimatta. Tai tässä uskossa minä tällä hetkellä olen, en ole vielä tutkinut asiaa kun ei ole vielä ajankohtainen. Omalta koiruliltani ei ole edes toinen kives vielä laskeutunut, saati sitten että pitäisi jo napsia pois :D

Mutta semmosta piti teiltä bordercollien omistajilta kysyä, että näykkiikö teidän bortsut paljonkin? Huomasin, että pentuni yrittää jatkuvasti näykkiä kaikkia kulkijoita jalkoihin ja varsinkin kädet ja naama ovat ongelma. Miten olette opettaneet eroon tästä tavasta? Tiedän, että se on vaistomaista mutta voiko sitä edes vähentää jotenkin?
Olen kieltänyt, ottanut kuonosta kiinni mutta kaikkeen kieltämiseen se vastaa vaan ilmaa näykkäisemällä, ihan kuin sanoakseen että turha sitä on komentaa? D:
Myönnän, että pentu on ollut minulla vasta 4 päivää. Uskotteko, että jos jatkan kieltämistä ja kuonosta kiinniottamista niin tämä tapa katoaa jossain vaiheessa?
(Viestiä on muokattu tiistaina, 03.12.2013 klo 17:12)

  Siirry sivulle: 1 ... 32 33 34 ... 38
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28224
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6347
Viestejä yhteensä545757
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265911
(Tilastot päivitetty viimeksi 11.05.2024 klo 17:30)