Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 30.06.2012 klo 09:11

Colliet - osa 3

Siirry sivulle: 1 ... 42 43 44 ... 46

Eara

Eara
Viestimäärä: 67

VS: COLLIET - OSA 3 - Maanantaina, 19.01.2015 klo 13:15  
+
0
Mulla on nahkanarttu ja "väärän"rotuinen uros. Oman kokemuksen perusteella(joka ei toki ole kaiken kattava :) ) en ehkä allekirjoita, että narttu collieissa olisi lähtökohtaisesti herkempi kuin uros. On niitä herkkiä uroksiakin nähty. Ehkä ne muut ominaisuudet ja hormonitoiminta vaikuttavat enemmän siihen onko koira herkkis ja millä tavalla jos on?
Sen sijaan muuten toi Scorpionin kirjoitus on jotakuinkin allekirjoitettavissa :) Uros on kyllä yksioikoisempi. Uros tekee tai on tekemättä syystä x, narttu tekee, tekee hitaasti, saattaa tehdä, harkitsee tekevänsä tai jättää tekemättä. En sotke tähän sitten motivointia ja treenausta enempää:) Siellä on mulla narttu ollut helpompi kuin uros, mutta ei johdu sukupuolierosta.

Mä oon pieniä vaelluksia tehnyt tuon nahkan kanssa, enkä näe syytä miksei nahkoista olisi vaelluksille mukaan :)

Jos äkkiseltään muuten mietin noita sukupuolieroja, niin kauheasti en niitä löydä. Yksilöllisiä eroja on ehkä enemmän. Hajujen perään uros on ollut aina enemmän, mutta leikattuna maltillista. Putkiaivoisuutta jotenkin on kyllä havaittavissa, uros ei pysty keskittymään kuin yhteen asiaan kerralla, kuin narttu taas tuntuu kykenevän keskittymään esim. kuuntelemaan käskyjä ja seuraamaan ympäristöä enemmän. Meidän kohdalla kyse voi toki olla myös yksilökohtaisista eroista.

Ekaa koiraa ottaessa halusin nartun, tokan kohdalla narttu olisi ollut hiukan mieluisampi, mutta yksilöä etsin en narttua tai urosta ja uros tuli.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: COLLIET - OSA 3 - Maanantaina, 19.01.2015 klo 14:18  
+
0

Scorpion kirjoitti:

Aamupissatuksilla (kun on itsellä kiire) narttu on helpompi, koska tyhjentää rakkonsa kerralla :nauru: Uroksen kanssa saa kiertää ja kaartaa enemmän, kun pitää vähän annostella ja merkkailla.



Pakko kommentoida, et löytyy noita merkkailevia narttujakin. Oma shelttinarttu merkkailee ahkerasti, kulkee nenä maassa ja nostaa myös jalkaa esim. lyhtypylväitä vasten. :wink: Välillä menee hermot, jos on kiire, koira pitäs saada pissaamaan, mut mikä tahansa pissipaikka ei kelpaakaan. Siskon aussienarttu taas lorottaa rakkonsa tyhjäks heti, ku pääsee ulos, oon siitä "taidosta" aina välillä kateellinen. :nauru:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: COLLIET - OSA 3 - Maanantaina, 19.01.2015 klo 14:44  
+
0
^Nojoo, oon tainnut kerran elämässäni törmätä merkkaavaan akita-narttuun, mutta ajattelin sen olevan hyvin poikkeuksellista :hymy:

Kerran kuulin yhestä mäyräkoirauroksesta, joka ei millään alkanut merkkailemaan. Omistajat ihmetteli, että mikä on kun ei jalka nouse. Yhtenä päivänä se koira sitten nosti, etujalkaansa, ja tänäkin päivänä merkkaa vain etujalkaa nostaen :nauru:

Cinderellla

Cinderellla
Viestimäärä: 1316

VS: COLLIET - OSA 3 - Maanantaina, 19.01.2015 klo 15:35  
+
0
Mä tuun vähän kuokkimaan tänne, kun aina sillon tällön tätä keskustelua seurailen :) Mitä tulee merkkaileviin narttuihin, niin tuo mun gronttutyttö on kyllä ihan yhdenlainen merkkailija :D Välillä aivan yhtä rasittava kun tipsuherra.. Junnu ei vielä olekaan edes hoksannut koiven nostamisen ja merkkailun iloja :D
Tiibetinspanieli u 1/2005
Belgianpaimenkoira groenendael n 7/2012
Belgianpaimenkoira tervueren u 4/2014
Belgianpaimenkoira tervueren n 4/2017

meikkus

meikkus
Viestimäärä: 7

VS: COLLIET - OSA 3 - Maanantaina, 19.01.2015 klo 16:24  
+
0
Mukava kuulla teijän collieomistajien mielipiteitä tohon "Narttu vs. Uros" aiheeseen. Molemmissa on ne puolensa ja periaatteessa väliäkö sillä kumpi on, kun siitä sitten toivon mukaan kouutuksen avulla kasvaa just se itelle sopiva. Niin yksilöitä kaikki. Tuntuu että yks sanoo narttukoiran luonteesta toista ja sit seuraava kumoaa sen täysin:kieli: Itellä ei oo vielä lopullista päätöstä siitä, kumpi se tulis olemaan. Oon jopa miettinyt (jos mahdollista), että katsoo sitten mikä pentu kolahtaa ja se sit on kumpi tahansa :D

Saisko teiltä vielä kommentteja siihen mun ensimmäisen viestin kysymykseen? Siihen, että kuinka kauan te ootte nahkaanne joutunu odottaa ja kun mulla hankintaan olis aikaa 2vuotta suurinpiirtein, ni millon kannattais alkaa kyselemään? Onkohan kasvattajilla varauksia pentuihin jo ennen niiden syntymää?

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: COLLIET - OSA 3 - Maanantaina, 19.01.2015 klo 16:36  
+
0
Odotus riippuu varmaan aika paljon kennelistä ja yhdistelmästä.. Mä en itse joutunut odottamaan, vaan kun meidän edellinen koira jouduttiin lopettamaan etsittiin aktiivisesti kokoajan uutta pentua ja mietittiin rotua.. Yhtenä päivänä sitten selailin collieta, josta löytyi läheltä juuri pentue. Soitettiinkin heti ja käytiin samantien katsomassa, siellä sitten vapaana oli yksi urospentu (oltiin urosta juuri haluttu) ja sehän meille sitten oikeastaan varattiin. Eli me ei jouduttu odottamaan oikeastaan yhtään, mutta kyseessä olikin tämän kasvattajan oikeastaan ensimmäinen "oikea" pentue (edellisessä oli vain 1 narttu, joka jäi hänelle itselleen).

Seuraavassa pentueessa taas pari pentua jäi yli-ikäisiksikin sitten kasvattajalle vielä ja mahdollisesti tulevasta pentueesta on jo pari innokasta käynyt meidänkin treenejä sekä mahdollista emää (+ sukulaisia) jo katsomassa. :peukku: Varauksista en osaa sanoa kun en ole kasvattaja, mutta varmaan kiinnostuneita enemmänkin laitetaan muistiin.
skcu Pongo

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: COLLIET - OSA 3 - Maanantaina, 19.01.2015 klo 16:46  
+
0

Scorpion kirjoitti:

^Nojoo, oon tainnut kerran elämässäni törmätä merkkaavaan akita-narttuun, mutta ajattelin sen olevan hyvin poikkeuksellista :hymy:



Täällä kooceessä oli joskus juttua tästä ja kyllä niitä merkkailevia narttuja oli monella, et ei se mitenkään kovin harvinaista oo. :hymy:
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

hennunen

hennunen
Viestimäärä: 9

VS: COLLIET - OSA 3 - Maanantaina, 19.01.2015 klo 19:27  
+
0
Mitä enemmän mietin asiaa, olen tullut siihen tulokseen, että keskustelen kasvattajan kanssa. Saan samalla tehtyä kasvattajapohdintaa sen mukaan kuka oikeasti miettii, kenelle koiransa antaa ja millainen koira mulle sopisi.

Hevosihmisenä ainakin itse näen ja kuulen ihmisestä aika nopeastikin, minkä tyyppinen hevonen kellekkin sopii, ja haluaisin uskoa, että koiraihmisillä on samantyyppinen kyky/opittu taito.

Nyt vain muuttopuuhat pakettiin, uusi elämänrytmi kuntoon ja collien hankintaan! :nauru:

Shibanana

Shibanana
Viestimäärä: 52

VS: COLLIET - OSA 3 - Tiistaina, 03.02.2015 klo 19:38  
+
0
Kuinkas nopeasti teidän colliet (varsinkin nahkat, niistä oon enemmän kiinnostunut) on oppinut sisäsiistiksi?
Oon nyt näitä rotuja tässä punniskellut ja tullut siihen tulokseen että otan joko nahkan tai shiban, riippuu ihan siitä missä asun. :)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: COLLIET - OSA 3 - Tiistaina, 03.02.2015 klo 20:25  
+
0
^ Mun narttu pissi viimeisen kerran sisälle karvan alta kuusikuisena, aika tyypillinen ikä tuon kokoluokan nartulle.

Nyt kiinnostaa kyllä tietää, että miten oot onnistunut rajaamaan vaihtoehtosi kahteen täysin erilaiseen rotuun? :hymy:
Rise to reset the world.

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: COLLIET - OSA 3 - Keskiviikkona, 04.02.2015 klo 14:58  
+
0
Mun pehkouros teki vikat vahingot sisälle 6 kk ikäsenä. Ei kai siinä asiassa ole nahkojen ja pehkojen välillä mitään eroa, kun samaa rotuahan ne on :nauru:

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: COLLIET - OSA 3 - Keskiviikkona, 04.02.2015 klo 16:15  
+
0
^ Jep, ennemmin tuntuvat menevän juurikin kokoluokittain/sukupuolittain koirilla yleensäkin eikä niinkään roduittain. Sitten on tietysti vielä ne yksilöerot.
Rise to reset the world.

Shibanana

Shibanana
Viestimäärä: 52

VS: COLLIET - OSA 3 - Torstaina, 05.02.2015 klo 16:31  
+
0

naukunen kirjoitti:

Nyt kiinnostaa kyllä tietää, että miten oot onnistunut rajaamaan vaihtoehtosi kahteen täysin erilaiseen rotuun? :hymy:



Se oikeastaan sitten riippuu siitä missä asun kun on hyvä aika ottaa koira. Jos asun jossain maalla vaikka omakotitalossa, niin kyllä mielummin ottaisin koiran jota voi pitää vapaana, tosin kun shibaa ei välttämättä pysty. Jos asun kerrostalossa taajamassa tai kaupungissa, otan mielummin shiban ja pidän sen koko ajan kytkettynä. Ja kun shiba tarvitsee vähemmän liikuntaa, niin siinäkin mielessä shiba kaupungissa/ taajamassa olisi helpompi kuin aktiivinen nahka. Sekin kun en voi taata sitä että on aikaa käydä agilityssä monta kertaa viikossa, niin voisi mennä useammaksi tunniksi vaikka tutkimaan metsää nahkan kanssa ja tehdä paljon muutakin. Ei sillä että shibankaan kanssa ei voisi mennä metsää tutkimaan, mutta se naru vaikeuttaa paljon kun se jää puihin ja männynkäpyihin kiinni. :)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: COLLIET - OSA 3 - Torstaina, 05.02.2015 klo 17:05  
+
0
No juu, kaupunkikoiraksi seurakoira on toki aina kompaktimpi vaihtoehto. Mä asun kävelymatkan päässä Tampereen keskustasta nahkan (+ toisen koiran) kanssa ja aivan mainiosti sekin kyllä pelittää. Me toki harrastetaa sulan maan aikaan aktiivisesti, mutta nyt talvella ollaan oltu aika pitkälti lenkkien varassa ja kyllähän tuo tuossa menee, mutta ymmärrän kyllä pointtisi :hymy:
Rise to reset the world.

Shibanana

Shibanana
Viestimäärä: 52

VS: COLLIET - OSA 3 - Torstaina, 05.02.2015 klo 18:36  
+
0
Itsekin asun Tampereella, bussimatkan päässä keskustasta ja täällä on aivan mainiot lenkkipolut metsässä ja oikein koirauimaranta. Täällä sitä koiraa olisi tosi hyvä pitää, mutta emme voi ottaa koiraa joten joudun odottamaan että muutan omaan asuntoon. Se vaan kun noi lenkkipolut on kuitenkin tosi suosittuja niin ei oikein viitsisi pitää koiraa vapaana kun ei sitten koskaan tiedä minkälaisia ihmisiä sieltä tulee vastaan. 8)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: COLLIET - OSA 3 - Torstaina, 05.02.2015 klo 20:35  
+
0
^ Jos haluat tutustua mun collieen niin se onnistuu koska vain :hymy:
Rise to reset the world.

Shibanana

Shibanana
Viestimäärä: 52

VS: COLLIET - OSA 3 - Perjantaina, 06.02.2015 klo 15:02  
+
0
Kiitos tarjouksesta, pistän korvan taakse :hymy:

NiiNu

NiiNu
Viestimäärä: 1727

VS: COLLIET - OSA 3 - Perjantaina, 06.02.2015 klo 15:42  
+
0

Shibanana kirjoitti:

Ja kun shiba tarvitsee vähemmän liikuntaa, niin siinäkin mielessä shiba kaupungissa/ taajamassa olisi helpompi kuin aktiivinen nahka. Sekin kun en voi taata sitä että on aikaa käydä agilityssä monta kertaa viikossa, niin voisi mennä useammaksi tunniksi vaikka tutkimaan metsää nahkan kanssa ja tehdä paljon muutakin. Ei sillä että shibankaan kanssa ei voisi mennä metsää tutkimaan, mutta se naru vaikeuttaa paljon kun se jää puihin ja männynkäpyihin kiinni. :)



Sen verran kommentoisin tähän, että shiba ei pärjää sen vähemmällä liikunnalla kuin esim. nahkat tai oma rotuni sheltti, mutta ei vättämättä vaadi samalla lailla muuta aktivointia kuin esim. aktiiviset paimen rodut. Ja yhtä lailla shiba nauttii metsässä samoiluista kuin paimenetkin. Koiralle kuin koiralle samojen kaupungin katujen tallaaminen käy pidemmän päälle tylsäksi.
Shelttityttö Hertta, s. 05/2012

Shibanana

Shibanana
Viestimäärä: 52

VS: COLLIET - OSA 3 - Sunnuntaina, 08.02.2015 klo 09:54  
+
0

NiiNu kirjoitti:

[quote=Shibanana]Ja kun shiba tarvitsee vähemmän liikuntaa, niin siinäkin mielessä shiba kaupungissa/ taajamassa olisi helpompi kuin aktiivinen nahka. Sekin kun en voi taata sitä että on aikaa käydä agilityssä monta kertaa viikossa, niin voisi mennä useammaksi tunniksi vaikka tutkimaan metsää nahkan kanssa ja tehdä paljon muutakin. Ei sillä että shibankaan kanssa ei voisi mennä metsää tutkimaan, mutta se naru vaikeuttaa paljon kun se jää puihin ja männynkäpyihin kiinni. :)



Sen verran kommentoisin tähän, että shiba ei pärjää sen vähemmällä liikunnalla kuin esim. nahkat tai oma rotuni sheltti, mutta ei vättämättä vaadi samalla lailla muuta aktivointia kuin esim. aktiiviset paimen rodut. Ja yhtä lailla shiba nauttii metsässä samoiluista kuin paimenetkin. Koiralle kuin koiralle samojen kaupungin katujen tallaaminen käy pidemmän päälle tylsäksi.[/quote]

Joo mun pitäisi vähän tutustua koiramaailmaan paremmin... :I
Tai sitten en osaa kirjottaa tai jotain... Mutta kiitos selvennyksestä kuitekin!

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: COLLIET - OSA 3 - Sunnuntaina, 08.02.2015 klo 17:11  
+
0
Pikkusisko ja isoveli. :love:

skcu Pongo

  Siirry sivulle: 1 ... 42 43 44 ... 46
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28186
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 03:45)