Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 18:27

Dalmatiankoirat

Siirry sivulle: 1 ... 48 49 50

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: DALMATIANKOIRAT - Torstaina, 23.01.2014 klo 16:29  
+
0
Nojuu, pitihän se vihdoin "uskaltautua" nimenomaan. Oon vähän valmistautunut pskan puhumiseen selän takana ja kyseenalaistukseen päätöksestä, mutta tiedämpähän itse asiani ja kasvattaja samoin, pitäisi olla tarpeeksi kaikille muillekin :) toki mie vastailen aina kysymyksiin mielelläni, jos asiallisesti kysellään. Mutta näin nytten, yhden pilkullisen voimin !

Ja onhan se makuasia, mutta jos koiraan ei tartu rasva niin mitä sille nyt sitten hirveästi ylimääränä syöttämään, hukkaan vain menee. Tai ainakin siltä välillä V:n kanssa tuntui kun yhtään jos liikaa antoi niin kakkakin oli rasvaista haisevaa, yök. Lopetin sitten, päätin että lihoo kun kerkiää vanhuudella sitten :D

Pixu

Pixu
Viestimäärä: 1319

VS: DALMATIANKOIRAT - Torstaina, 23.01.2014 klo 18:00  
+
0
Kiitos kaikille kehuista, Ronja punastuu ihan! :heiluti:

Ja mukava kuulla Myrkun kuulumisia! Hienoa, että Valdo voi olla kasvattajan luona ja odottaa rauhassa omaa kotia. :hymy: Toivon kovasti, että poika sellaisen löytää pian! Osallistu ihmeessä aktiivisemmin keskusteluun :hymy:
Dalmikset Rölli & Ronja

lunahauva

lunahauva
Viestimäärä: 309

VS: DALMATIANKOIRAT - Torstaina, 23.01.2014 klo 18:30  
+
0
Himppu89, Mersu on muutaman viikon syönyt litran nappulaa päivässä ja nyt tiistaista alkaen on saanut joukkoon pikkasen puhdasta lampaan rasvaa. Meillä liikutaan todella paljon ja kulutus on sitten sen mukanen, joten ruokaa kyllä menee. :nauru: Ennen sai 7dl, mutta lisättiin määrää vähän ennen juoksuja ne kun vie aika paljonkin energiaa ja tolla ei kuitenkaan yhtään ylimäärästä ole.

Ja massa-asiaan. Munkin mielestä pentu saa olla kevyt. Ja kun dallukin on muka tämmönen "iso koira" niin ihan rauhassa saa sinne parin vuoden ikään sitä massaa keräillä. Jotkut vieläkin pidempään. Mersuhan on tosi kevyt ja kuiva koira. Kasvattaa lihasta, mutta rasva ei tartu. Hitaasti kehittyvää sorttia siis. Sen verran olisi kuitenkin nyt tavoitteena massaa saada lisää, että ei oltas enää siellä laihojen joukossa. Niin että kylkiluut peittyy kevyen rasvakerroksen alle. Näyttelyiden takia en oo tätä kuitenkaan lihottamassa, ei kuulu mun tapoihin. Mun mielestä pentu saa ja sen pitää näyttää pennulta, ei aikuiselta koiralta.

Ja pakko munkin kehua Ronjaa, tosi kivan näkönen pikku-pilkku! :love:
kääpiöpinseri Betty
dalmatiankoira Mersu

Bettyn ja Mersun matkassa

Himppu89

Himppu89
Viestimäärä: 79

VS: DALMATIANKOIRAT - Torstaina, 23.01.2014 klo 18:42  
+
0
Mun mielestä se sporttisuus on usein ennemminkin kiinni rakenteesta kuin rasvan määrästä. Yleensä näillä sporttimallisiksi tituleeratuilla koirilla on kevyempi kallo, lyhyempi selkä ja enemmän jalkaa. Koira voi siis olla iso olematta raskas, tai pieni olematta hento. Tää Jalin kehätähtiveli on niin mittasuhteiltaan, luustolttaan kuin väritykseltään aika pitkälti omaan silmään täydellinen, ei missään tapauksessa liian skrode.

Rennylle haluaisin lähinnä saada lihasmassaa varsinkin takapäähän, ja kokemuksesta tuntuu että ne lihakset ei todellakaan kasva mihinkään suuntaan jos energiaa ei ole tavallaan ylimääräseks lihasten kasvuun.

--

Itsekin oon ollu hyvin lähellä koirasta luopumista, kun oma henkinen hyvinvointi oli retuperällä eikä energia yksinkertaisesti riittänyt mihinkään ylimääräiseen. Onneksi hain apua ja voin tällä hetkellä paremmin kuin hyvin. Joka tapauksessa, se ei ole helppo päätös tehtäväksi ja nostan hattua jokaiselle, joka pystyy myöntämään itselleen ettei aika/jaksaminen yms (mitkä syyt takana ovatkaan) yksinkertaisesti riitä lemmikille.

Muoks. Lunahauva, oho! Ja mitä ruokaa se söikään? Kuinka paljon tulee ulos? :nauru:
Viisas tyhmä on viisaampi kuin tyhmä viisas

http://upperclassunderdogs.blogspot.fi
(Viestiä on muokattu torstaina, 23.01.2014 klo 18:45)

lunahauva

lunahauva
Viestimäärä: 309

VS: DALMATIANKOIRAT - Torstaina, 23.01.2014 klo 18:52  
+
0
^Eukanuban Sensitive Digestionia. Ja juu monet kummastelee että miten tohon uppoo noin paljon ruokaa.. ja varsinkin sitten kun käy sen kanssa ulkona ja tajuaa että kun ei sitä tavaraa edes tule ulos paljoa :nauru: Kaks kertaa päivässä tuo syö ja kaks kertaa käy p*skalla, eikä sitä tavaraa tuu ulos paljon edes mun mielestä. Ja mä oon sentään tottunut ton kääpiöpinserin jätöksiin. :nauru: Mutta luultavasti nyt kun toi rasva tuli mukaan ruokintaan niin saa aikapian laskee ton ruokamäärän takas tohon normaaliin 7dl.
kääpiöpinseri Betty
dalmatiankoira Mersu

Bettyn ja Mersun matkassa

Himppu89

Himppu89
Viestimäärä: 79

VS: DALMATIANKOIRAT - Torstaina, 23.01.2014 klo 19:01  
+
0
Mä muistan kuinka sitä paskaa tuli ihan törkeet määrät Rennystä ulos pentuaikana...se söi siis Biomillin penturuokaa joku 14dl päivässä. Nyt on ehkä vähentyny, mutta eipä se jätösten määrä koskaan vastaa sitä mitä on liharuokinnalla, valitettavasti. Jos sillä on siis pelkkää nappulaa rasvoineen, niin syö 10dl päivässä. Laihtui kun söi aika pitkään 8dl.
Viisas tyhmä on viisaampi kuin tyhmä viisas

http://upperclassunderdogs.blogspot.fi

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: DALMATIANKOIRAT - Torstaina, 23.01.2014 klo 19:43  
+
0

Himppu89 kirjoitti:

Mun mielestä se sporttisuus on usein ennemminkin kiinni rakenteesta kuin rasvan määrästä. Yleensä näillä sporttimallisiksi tituleeratuilla koirilla on kevyempi kallo, lyhyempi selkä ja enemmän jalkaa. Koira voi siis olla iso olematta raskas, tai pieni olematta hento. Tää Jalin kehätähtiveli on niin mittasuhteiltaan, luustolttaan kuin väritykseltään aika pitkälti omaan silmään täydellinen, ei missään tapauksessa liian skrode.



Ei munkaan mielestä tää Jalin veli oo mitenkään liian skrode, en sitä tarkoittanutkaan. Mainitsin vain, että verrattuna veljeensä Jali tosiaan on hitaasti kehittynyt. Siinä missä samassa näyttelyssä Jali oli tosiaan "immature" kun taas D sai arvostelun "strong and masculine" :nauru:

Sporttisuudella tässä tapauksessa mä tarkotin ihan vaan sitä semmosta hoikkuutta, ottamatta kantaa niinkään rakenteeseen. Aika vaikea koiraa on "pitää sporttisena" muuten kuin ruoan avulla :nauru: Eihän Jalikaan kuitenkaan mitenkään erityisen "sporttinen" muuten ole. Sehän on itseasiassa velipoikaansakin korkeampi ja käsittääkseni aika iso uros.

Nyt kun Jali on vetäny raakaruokaa niin sen jätöksen määrät on oikeesti pienentyny valtavasti! Se siis hyödyntää ruokansa tosi hyvin enkä oo saanu rasvaakaan vielä tulemaan läpi vaikka koko ajan oon hiljalleen rasvan määrää lisänny.

Nuo Mersun syömät määrät kuulostaa kyllä kieltämättä hurjilta kun toinen on vielä niin pieni narttu :eek: Onko sille testattu jotain toista ruokamerkkiä?
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi
(Viestiä on muokattu torstaina, 23.01.2014 klo 19:44)

Himppu89

Himppu89
Viestimäärä: 79

VS: DALMATIANKOIRAT - Torstaina, 23.01.2014 klo 20:00  
+
0
Siis joo, en tarkottanutkaan viestiäni niinkään vastauksena sulle, vaan ihan yleisesti. Esim kaikki jenkkityyppiä edustavat dallut kategorisoin "sporttikoiriks" ja sellaset molossimaiset raskaaks. Viime kevään dalmislehden kasvattajaesittelyssä oli O'zonen Outi Vilkuna, joka aika hyvin ilmaisi tuon tyyppivaihtelun, mitä ajoin tuossa takaa: "dalmatiankoiran habitus (ulkomuoto) on Euroopan alueella aika monimuotoinen korkeajalkaisemmasta jopa hieman vinttikoiramaisesta matalajalkaiseen pitkärunkoiseen ja raskaaseen tyyppiin. Näkee hyvin moninaista selkälinjaa ja päitä "cornetto"-mallisista löysähuulisiin ja raskaaseen."
Kultainen keskitie on toki paras, noi ääripäät on molemmat yhtä hirveitä :nauru:

Tosta pilkutuksesta piti vielä kirjoittaa, että itselleni ei ole juuri väliä, onko koira yleisilmeeltään tumma vai vaalea, kunhan se on rotumääritelmän mukaisesti mahdollisimman tasaisesti pilkuttunut. Naamamaskeja ehkä hieman vierastan, mutta se todennäköisesti johtuu vain siitä, että omat koirat on tommosia valkonaamoja ja silmäni on yksinkertaisesti vain tottuneet niihin. Aika pitkältihän se oma koira tai koirahistoria määrittelee sen, minkälaista koiraa mitää ns. oikeantyyppisenä rotunsa edustajana.
Viisas tyhmä on viisaampi kuin tyhmä viisas

http://upperclassunderdogs.blogspot.fi

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: DALMATIANKOIRAT - Torstaina, 23.01.2014 klo 20:11  
+
0
Juu, ihan viisaita puhut :hymy: Mä en pysty sanomaan tällä kokemuksella minkälainen on "oikea" dalmatialainen, jotkut miellyttää mun silmää enemmän kun toiset, mutta sillä ei välttämättä oo ees mitään tekemistä rotumääritelmän kanssa. Kyllä sitä on jonkun verran alkanut kuitenkin huomaaman tietynlaista tyyppiä mitä kukin kasvattaja "suosii". Jotkut vissii pystyy koirasta suoraan sanomaan, että tää on varmaan sen kasvattajan koira, siihen mä en sentääs pysty :nauru:

Mun silmään taas nuo vaaleat naamat näyttää erikoisilta, mutta kuten sanoit, tottumiskysymys. Kun silmä on tosiaan tottunut omaan koiraan niin kaikki muut näyttää pakostakin hirveen vähäpilkkuisilta :nauru:
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: DALMATIANKOIRAT - Torstaina, 23.01.2014 klo 20:20  
+
0
Siis Jalihan on ihan valkoinen Mindiin verrattuna, sllä on sentään enemmän valkoista kuin mustaa :nauru:




Ja vaikka on tyttö sen 9kk alemassa kuvassa öbaut, niin ei oo ruumiinrakenne muuttunu kummemmin, vähä lihaksikkaampi joo. Rimpula mikä vempula :nauru:
Ja sukujuuret on jossain Venäjällä.

Himppu89

Himppu89
Viestimäärä: 79

VS: DALMATIANKOIRAT - Torstaina, 23.01.2014 klo 20:21  
+
0
Oikeastaan mä iskin pentulaatikolla silmäni eka tähän möykkyyn. Jos tuo poitsu ois mulle tullu, ni oma "dallumaku" ois varmasti hyvin toisenlainen.



Siltikin, kaikki dalmikset on mun mielestä aina ihania oli niillä minkälaiset pilkut tahansa :kieli:
Viisas tyhmä on viisaampi kuin tyhmä viisas

http://upperclassunderdogs.blogspot.fi

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: DALMATIANKOIRAT - Torstaina, 23.01.2014 klo 20:34  
+
0
Mindihän nyt on ihan omanlaisensa :nauru: Mun pitäis kuljettaa Mindin kuvaa aina mukana kun joku mulle mainitsee Jalista että "onpa siinä paljon pilkkuja" :nauru:

Ja juu, ei oo koiraa pilkkuihin katsomista :wink:
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

lunahauva

lunahauva
Viestimäärä: 309

VS: DALMATIANKOIRAT - Torstaina, 23.01.2014 klo 21:03  
+
0
Henh, on testattu muitakin ruokia. Tää sopinut tähän mennessä parhaiten. Muilla ruoilla tuli joko paskaa ulos ihan älyttömiä määriä ja koiraan ei tarttunu mitään, tai sitten saakelinmoisia hajuhaittoja :nauru: Tohon eukanubaan oon ollu nyt ihan tyytyväinen. Paljonhan sitä menee, mutta jotain näyttäis jäävän koiraankin ainakin jos paskan määrää katsoo. Itseä mua kiinnostais hirveesti raaka, mutta sijotusnarttu ja kuitenkin vielä ainakin massan osalta keskenkasvunen niin helpompi pitäytyä ihan vaan nappulassa. Mutta tosiaan jos ruoka määrä ihmetyttää niin meillä liikutaan päivässä 2-3 tuntia, vapaapäivinä vieläkin enemmän. Ja vähintään joka toinen päivä on koirakaveri mukana ja liikkuminen tapahtuu siis 80%:sti vapaana. :nauru:
kääpiöpinseri Betty
dalmatiankoira Mersu

Bettyn ja Mersun matkassa

Pixu

Pixu
Viestimäärä: 1319

VS: DALMATIANKOIRAT - Torstaina, 23.01.2014 klo 21:08  
+
0

Himppu89 kirjoitti:

Siltikin, kaikki dalmikset on mun mielestä aina ihania oli niillä minkälaiset pilkut tahansa :kieli:



Pitää paikkaansa! Vaikka mullakin on omia makumieltymyksiä dalmiksissa niin silti kaikki on kuitenkin yhtä ihania :nauru:
Dalmikset Rölli & Ronja

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: DALMATIANKOIRAT - Maanantaina, 27.01.2014 klo 14:17  
+
0
Jali painaa 36,9kg :eek: On siihen ehkä sitten kuitenkin sitä massaa tarttunut :nauru: Viimeksi kun punnittiin painoi tosiaan noin 34kg.

Tuli muuten lunahauva mieleen, että onko Mersu koska viimeksi madotettu? Nappasin omalle koiralle vaan matolääkkeet niin tuli mieleen, että voihan olla mahdollista ettei Mersulle tartu massaa jos viime madotuksesta on kauan aikaa. Porukoitten kissalla oli vähän sama, söi hyvin ruokaa, mutta oli kovin laiha, kunnes heitettiin suuhun matolääkkeet ja kummasti alkoi se paino nousemaan. Tää kissa oli kylläkin ulkokissa ja varmasti herkemmin siis saa matotartunnan mitä tämmönen sisäkoira, mutta ajattelinpa ehdottaa jos ei oo tullut tämmönen vaihtoehto mieleen :hymy:
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: DALMATIANKOIRAT - Maanantaina, 27.01.2014 klo 14:35  
+
0
Hihii, juuri kun tänne ilmoittelin, että Valdo vieläkin etsii kotia, niin eilen jäi uuteen kotiin ja kasvattaja oli kuulemma nähnyt aika ainutlaatuisen yhteyden heidän välissään! :jjei:

Pelottavinta taisi olla että asuvat ihan samalla alueella kuin minä, että jos törmäänkin tässä lenkillä joskus heihin niin toivon että saan moikata, koirat ainakin mielellään leikkisivät :)

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: DALMATIANKOIRAT - Maanantaina, 27.01.2014 klo 14:56  
+
0
^Hei jee, kiva kuulla että koti löytyi näinkin nopeaa! :peukku: Toivottavasti koira sopeutuu hyvin ja se on nyt se loppuelämän koti :hymy:
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

lunahauva

lunahauva
Viestimäärä: 309

VS: DALMATIANKOIRAT - Maanantaina, 27.01.2014 klo 15:55  
+
0
Henh, muistaakseni lokakuussa madotin noi molemmat. Kalenteristahan sen vois toki varmistaa jos jaksais. :nauru: Että en sitten tiedä. Tietysti kun toi talventulo viivästyi noinkin paljon niin olishan se jostain matoja voinutkin saada. Nyt kuitenkin lähtenyt paino pikkuhiljaa nousuun, niin en usko. Mutta jos nyt jostain syystä alkaakin näyttää ettei liho niin kai sille voisi yhden matokuurin syöttää.

^^Tosi kiva että Valdo on nyt päässyt uuteen kotiin! Toivottavasti kaikki menee uudessa kodissa hyvin ja pääsisit säkin poikaa moikkaamaan jossain välissä! :hymy:
kääpiöpinseri Betty
dalmatiankoira Mersu

Bettyn ja Mersun matkassa

dellu

dellu
Viestimäärä: 122

VS: DALMATIANKOIRAT - Tiistaina, 28.01.2014 klo 18:16  
+
0
Onnea Valdon uuden kodin johdosta!

Mä oon tässä jutustellut Milon kasvattajan kanssa ja hän vihjasi että hälle on tulossa tässä keväällä täplikäs pentue ja mähän menetin sydämeni sille... Pitää ilmeisesti aloittaa villi käännytystyö avokin suhteen :nauru:
Berninpaimenkoira Lyyti - s. 13.9.2015
Saksanpaimenkoira Cheri - s. 13.10.2007
Maatiaiskissat Jartsa, Pänä, Tirri ja Sulo

Pixu

Pixu
Viestimäärä: 1319

VS: DALMATIANKOIRAT - Keskiviikkona, 29.01.2014 klo 08:10  
+
0
^ Noniin! :peukku: Sieltä vaan pentua sitten!

Me käytiin kans puntarilla toissa iltana kun kävin varaamassa rokotusajat. Ronja painoi 8,5 kg ja Rölli 38,1 kg. Röllillä paino sahailee 36-38 kg välillä. Katselin myös Röllin pentuajan kuvia, se oli ihan jäätävän kokoinen saman ikäisenä mitä Ronja on nyt :nauru: Tosin pentujakin oli vain kolme, kun Ronjalla sisaruksia on yhdeksän.
Dalmikset Rölli & Ronja

  Siirry sivulle: 1 ... 48 49 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28199
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6334
Viestejä yhteensä545716
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265849
(Tilastot päivitetty viimeksi 30.04.2024 klo 21:00)