Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 08.05.2010 klo 10:07

Koirasudet

Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 21

Dominaattori

Dominaattori
Viestimäärä: 75

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 13:58  
+
0

shikan kirjoitti:

Jossain vaiheessa elämää tuli koettua sellainenkin asia, että meille tuli sekalinjainen mali (ex-kumppanin perheellä ollut belggareita ja se oli jotenkin tuttu ja turvallinen valinta). Ei sitä silloin pennunhakuhuumassa tajunnut, että koira oli 4kk ja elänyt ikänsä tarhassa. Eihän me sen kanssa pärjätty. Koiran hermorakenne oli äärimmäisen huono. Se oli ARKA. Se säikkyi aivan normaaliin elämään kuuluvia asioita paniikinomaisesti ja kärsi valtavasta eroahdistuksesta. Normaali, työssäkäyvän ihmisen elämä oli yksinkertaisesti mahdotonta kyseisen koiran kanssa ja jos silloin olisi ollut vähänkään viisas, olisi raukka viety piikille ihan oman parhaansa vuoksi. Mutta nuoruutta ja hölmöyttä liikaa mukana ja koira lähti uuteen kotiin. Uudelle kodille kyllä kerrottiin rehellisesti koiran ongelmista ja uusi omistaja lupasi, ettei koiran tarvitse olla koskaan yksin. Oli kokenut palveluskoiraihminen.




joo-o. aika uskomatonta että tuommonen koira oli vähällä jopa lähteä piikille?! hyvä kun annoitte sen kokeneelle pk-ihmiselle. tässä vaiheessa pitäs antaa piiskaa jo kasvattajallekin että on luovuttanu perheeseen joka ei pysty siihen. itselläni on kahden kovapäisen ja vietikkään sakun jälkeläinen, nyt 8kk. todnäk nykyisistä kotioloista johtuen siitä on mulla tullu vähän turhankin pehmeä ja ihmisläheinen.. ei se koirasta ole kiinni jos se vasta 4kk oli.. ikänsä asunu tarhassa? eli max 4kk, kauanko katsoitte sen touhuja? päivän? viikon?
(Viestiä on muokattu perjantaina, 18.06.2010 klo 14:22)

Niinakkii

Niinakkii
Viestimäärä: 20

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 14:21  
+
0
^Mutta jos koiralla on oikeasti heikko hermorakenne, eikä se kykene toimimaan normaaleissa tilanteissa, säikkyy kaikkea ja on erittäin arka, niin ehkä piikki on se oikea vaihtoehto. Ei heikko hermoista koiraa välttämättä pysty kokenutkaan koiraihminen "korjaamaan".
.

Dominaattori

Dominaattori
Viestimäärä: 75

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 14:24  
+
0

Niinakkii kirjoitti:

^Mutta jos koiralla on oikeasti heikko hermorakenne, eikä se kykene toimimaan normaaleissa tilanteissa, säikkyy kaikkea ja on erittäin arka, niin ehkä piikki on se oikea vaihtoehto. Ei heikko hermoista koiraa välttämättä pysty kokenutkaan koiraihminen "korjaamaan".



ehkä näin, mutta helposti tekstistä sain kuvan, että kokematon katsoo aktiivista koiraa viikon ja päättää että "päässä viiraa".

Niinakkii

Niinakkii
Viestimäärä: 20

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 14:26  
+
0
^Niinpä. Harmillisen usein näin käykin ja koiruus laitetaan kiertoon..
.

shikan

shikan
Viestimäärä: 66

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 14:27  
+
0
Kokeilkaapas ymmärtää lukemaanne.

Eli mielikuvani koirasusista ja koirasusiroduista oli sellainen, että ne ovat arkoja. Eli siis kuvittelin koirasusien/koirasusirotujen olevan tuollaisia stressiherkkiä, arkoja ym. Missään nimessä "normaali" malinois ei ole tuollainen. Kuten sanoin, ex-kumppanien perheessä oli ja on belggareita, joten valitsimme tutun rodun.

Niin. Olen kuvitellut, että koiranpentujen kasvatukseen kuuluu jonkinasteinen sosiaalistaminen. Kasvattaja oli itse allerginen koirille ja mali ei siis juurikaan ollut ollut ihmisten kanssa tekemisissä ensimmäiseen neljään elinkuukauteensa. Se pelkäsi aivan kaikkea oikeastaan lähes hysteerisesti. Astiapesukoneen avaamista..ihmisiä... Kaikkea.

Kauankos me sen touhuja katseltiin. No vähän yli vuosi. Siinä vaiheessa, kun koira tuli ahdistuksissaan ovesta läpi me luovutettiin. Me muutettiin oikeastaan koko meidän elämänrytmiä, jotta saataisiin koiralle hyvä olo. Jo pelkästään kaupassakäynti vaati suunnittelua.

Olen ihan oikeasti rehellisesti sitä mieltä, että tämä maanpäällinen elämä stressasi eläintä liikaa. En tiedä ymmärrättekö millaista on katsoa vierestä, kun koira menee paniikkiin astianpesukoneen avaamisesta.

Dominaattori. Ihan vastaisuuden varalla kun ihmiset kertovat esim. siitä, että ovat luopuneet koiristaan niin älä tee omia oletuksia noin rankasti.

Dominaattori

Dominaattori
Viestimäärä: 75

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 14:31  
+
0
^laita ihmeessä vastaisuudessa enempi infoa, kun puhutaan "arasta" aiheesta.



// edellisen viestin lainauksen turhana poisti griffon
(Viestiä on muokattu perjantaina, 18.06.2010 klo 14:49)

Niinakkii

Niinakkii
Viestimäärä: 20

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 14:32  
+
0

shikan kirjoitti:

Kasvattaja oli itse allerginen koirille ja mali ei siis juurikaan ollut ollut ihmisten kanssa tekemisissä ensimmäiseen neljään elinkuukauteensa. Se pelkäsi aivan kaikkea oikeastaan lähes hysteerisesti. Astiapesukoneen avaamista..ihmisiä... Kaikkea.

Siis mitä??? Kasvattaako tämä "kasvattaja" enemmänkin näitä tarhassa kasvaneita pentuja? No jo on hyvät lähtökohdat pennuille kasvaa yhteiskuntakelpoisiksi aikuisiksi. Ajatteleeko "kasvattaja" vain sysätä pommit uusien omistajien harteille? Hui kauhistus!

Ihan noin niin kun täysin OT:nä, miten tämän keskustelun asiat kaikki vaikuttaa todella omituisilta?? Tai sitten minä en vain yksinkertaisesti ymmärrä mitään.
.

Susanne

Susanne
Viestimäärä: 6

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 14:34  
+
0
Jos emä ja isä ei ole mitään sukua keskenään niin miten niiden jälkeläiset on ss pentuja?

Niinakkii

Niinakkii
Viestimäärä: 20

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 14:38  
+
0
*Mimmin isä on Sepe ja Mimmi on astutettu Sepellä eli isällään ja on syntynyt Indy. Ei kai toi nyt ihan ss% vapaatakaan ole. (puhun siis tästä) Taitaa tuolla olla muitakin yhtäläisyyksiä ko. yhdistelmässä jos tarkemmin katsoo.
.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 18.06.2010 klo 14:43)

Dominaattori

Dominaattori
Viestimäärä: 75

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 14:43  
+
0

Susanne kirjoitti:

Jos emä ja isä ei ole mitään sukua keskenään niin miten niiden jälkeläiset on ss pentuja?



äiti on hjördis. isä on pertti. hjördis on pertin tytär. omituista :kumarrus:

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 14:50  
+
0
Kyllä, tuossa yhdistelmässä, jossa emä ja isä ei ole mitään sukua keskenään, on sukusiitosprossa nolla, vaikka toinen, tai molemmat vanhemmista olisi itsessään kuinka sukusiitettyjä. Sen sijaan tuossa on huonontunut (eli laskenut) sukukatokerroin, eli luku, jolla määritetään yksilön perimän vaihtelun määrä, paljonko tietyssä polvessa on "menetetty". Jos kiinnostaa lukea lisää sukukatokertoimesta, niin lisätietoa löytyy esimerkiksi täältä.

(Viestiä on muokattu perjantaina, 18.06.2010 klo 14:54)

Sasha

Sasha
Viestimäärä: 773

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 14:57  
+
0
Täällä nyt puhuttiin vissiin parista eri yhdistelmästä? Eli siis tuossa Valko+Indy -pentueessa on prosentit nolla, mutta tuossa Fidel+Indy -pentueessa ei? Kuitenkin samoja koiria(susia) löytyy molempien suvusta. (Fidelin emänisä Hero, Indyn isänisä Hero)
Dobermanninarttu Nemi (1.5.2010)
Kotikolli Väinö (18.11.1997)

shikan

shikan
Viestimäärä: 66

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 14:59  
+
0
Niinakkii,

Kyseistä kasvattajaa ei enää moneen vuoteen ole ollut olemassakaan, joten jätetään aihe ja keskitytään otsikonalaiseen keskusteluun.

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 15:03  
+
0
Ja mä taidan tehdä niinku mun mies jo on monesti ehdottanut ja lakata lukemasta koko ketjua.
Mä kun en vieläkään ymmärrä miksi villieläimiä pitää sotkea lemmikkeihin. Se että joku on tehnyt niin ennenkin, niin ei tee siitä yhtään ymmärrettävämpää.
Ja nyt vielä oon ihan inhotusta piukassa tästä isällä ja tyttärellä pentujen teettämisestä. Eläimelle se ehkä ei ole luonnotonta, mutta mua näin ihmisenä se kyllä iljettää.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Niinakkii

Niinakkii
Viestimäärä: 20

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 15:04  
+
0

shikan kirjoitti:

Niinakkii,
Kyseistä kasvattajaa ei enää moneen vuoteen ole ollut olemassakaan, joten jätetään aihe ja keskitytään otsikonalaiseen keskusteluun.

Näinpä.
.

shikan

shikan
Viestimäärä: 66

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 15:11  
+
0
Jos joku ketju tms, aiheuttaa inhotuksia ja pahaa mieltä, niin suottahan sitä itseään kiusaamaan. Tosiaan nuo suuret kysymykset siitä miksi koira ja susi on alunalkaen risteytetty on syytä ehkä osoittaa muille tahoille, kuin koirasusien omistajille. (Lähinnä siis meinaan näitä suurempia kasvattajia, joilla itsellään on mahdollisuus risteyttää koira ja susi).

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 15:16  
+
0

Sonik kirjoitti:

Ja nyt vielä oon ihan inhotusta piukassa tästä isällä ja tyttärellä pentujen teettämisestä. Eläimelle se ehkä ei ole luonnotonta, mutta mua näin ihmisenä se kyllä iljettää.



Löytyy sitä shelteilläkin. Äkkiseltään nyt löysin ainakin emän isällään astutettuja narttuja sekä puolisisarusten parittamista.

(Viestiä on muokattu perjantaina, 18.06.2010 klo 15:17)

shikan

shikan
Viestimäärä: 66

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 16:29  
+
0

Dominaattori kirjoitti:

^laita ihmeessä vastaisuudessa enempi infoa, kun puhutaan "arasta" aiheesta.





Näin tämän vasta nyt.

Nyt me puhuttiin koirasusista ja miten minä kyseiseen "rotuun" päädyin. Kerroin kyllä heti, että koiran hermorakenne oli huono, mutta halusit käsittää asian niin, että me olemme kokemattomuuksissamme pilaneet hyvän koiran ja viikon yrittämisen jälkeen ajatelleet piikkiä. Ennen kyseistä koiraa itselläni oli n. kymmenen vuoden kokemus koirista. Tottakai tehtiin itsekin virheitä, esim. se, että otettiin kyseinen koira. Sen valinnan kanssa pyrittiin kuitenkin vaikeuksista huolimatta elämään.

Itselläsi oli kuitenkin tarve päästä pätemään ohi otsikon aiheen ja ohi sen asian miksi koko asiasta edes kerroin, kuinka sinä olet pärjännyt vietikkään pennun kanssa ja kuinka me olimmekaan niin huonoja omistajia, että kasvattajakin pitäisi piiskata. Jos asia oikeasti kiinnostaisi niin lisäinfoa olisi saanut yksärillä. Ja kun asia ei ollutkaan ihan niinkuin kuvittelit, niin sekin oli minun vikani, kun en tarpeeksi selkeästi ilmaissut itseäni.

No niin ja se tästä OT aiheesta.

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 17:00  
+
0

"tässä maassa syntynyttä koirasutta ei löydy, jonka sukusiitos% olisi nolla." Paitsi mm. yksi omistani. Se on hienoa, että täällä eräät yrittää oikeasti puhua rehellisesti ja osa ei edes vaivaudu miettimään mitä kirjoittaa!!



Joo, sori, tää oli mun huolimattomuus virhe. Mites ne muut sun koirasudet?

Miksi susi ja koira pitää ylipäätään risteyttää. En tiedä. En ole yhtäkään susi x koira risteytystä tehnyt ja tuskin tekemässä. Mutta kun maailmassa on nyt sellainen tilanne, että koirasusia on ja tulee ollakseen, niin eikö se ole hieman myöhäistä miettiä miksi joku aikoinaan teki niin ja näin.



Ja tätä mä en taaskaan ymmärrä. Sä et ole tehnyt koira x susi risteytystä, mutta mielelläsi hankit näitä risteytyksiä, niin miten voi olla myöhäistä miettiä että miksi tämä kaikki on yleensä alkaen laitetty alulle? Tässä tullaan siihen alkuperäiseen käyttötarkoitukseen, joka yleensä on jokaisen koirarodun pohja. Mutta toisaalta koirasudet eivät ole koirarotu, eikä niilä ole mitään käyttötarkoitusta eikä niillä ole mitään tavoitetta? jalostuksen suhteen, riittää että ne näyttävät susilta. Se, miksi joku aikoinaan teki niin ja näin ja loi koirasuden, on sitä koirasuden historiaa, jonka luulisi kiinnostavan koirasuden omistajiakin. Mutta näin ei siis näköjään ole.

Mitä enemmän näitä juttuja lukee niin sitä vähemmän ymmärretävää on koirasusien kasvattaminen, omistaminen ja harrastaminen, kun alkaa tuntua siltä, että pääasia on että ne elukat näyttää sudelta. Ja kun se susi on ollut jo lapsuudesta asti haaveena, niin tottahan se on sitten saatava aikuisena mahdollisimman suden näköinen risteytys. Monet lapset ovat haaveilleet ilveksistä, leijonista ja hyeenoista, onneksi niitä ei ole markkinoilla.

Ja edelleen kukaan ei osaa vastata mulle, että mitä tällä susi lisäyksellä halutaan? Mitä ominaisuutta halutaan lisätä tai hillitä? Lisätä riistaviettiä? Mitä se susi tuo niihin sekarotuisiin? Muuta kuin laumadynamiikkaa ja elekieltä. Ja mihin ne vetokoira ominaisuudet katoavat näistä risteytyksistä? Kun sitten toisaalta taas osa rekikoirayrittäjistä ovat olleet hyvinkin tyytyväisiä koirasusiin vetokoirina. Toisaalta ymmärrän, että näihin kysymyksiin on vaikea vastata, kun ei edes tiedetä, että miksi joku on aikoinaan tehnyt niin ja näin ja yhdistänyt suden ja koiran.

Bongasin tuolta toisaalta kokeneen koirasusiharrastajan kuvauksen vahvoilla susiominaisuuksilla varustetuista koirasusista:
Mm. laumasidonnaisuus on niin suurta, että jos oma tarhakaveri viedään pois niin koira reagoi oksentelemalla ja ravaa ympäriinsä suu vaahdossa. Vieraaseen paikkaan mentäessä ensimmäinen reaktio on valtaisa stressaantuminen ja paniikkipaskominen ympäriinsä. Sisätiloissa osaa koiruista ei voi pitää, tai siellä menee kaikki lattiasta lähtien. Ne vaan eivät ole tavan sekarotuisia ja sen ihan maatiainen näkee koirasta ulkoisesti. Valittevasti nuo omat nartut eivät edusta sitä ulkoisesti tai sisäisestikään susimaisinta koirasusiporukkaa ja ehkä siitäkin syystä en ole törmännyt suuriin ongelmiin niiden kanssa. Joku toinen kyllä oli törmännyt ongelmiin toisen narttuni kanssa, koska se pitovaikeuksien vuoksi minulle aikoinaan tuli.
Kyllä siinä eläimet sitten nauttivat olostaan...

shikan

shikan
Viestimäärä: 66

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 18.06.2010 klo 17:52  
+
0
Anna mun kaikki kestää!

shishishican on versio vakkarinimerkistäni shikanista, kun silloin PP-palstalle rekkautuessa oli näppiksessä k-kirjain rikki ja shican oli muistaakseni varattu. Ja koska kirjoittelen joskus vähän kärkkäästi, niin shishishican=shh, shh shikan.

Mulla ei ole siinä vaiheessa enää keskustelulle annettavaa, kun toiselta palstalta tuodaan omia tekstejä tänne käännettäväksi itseäni vastaan. Ilmeisesti? Et ilmeisesti ole juurikaan lukenut tekstejäni täällä, mutta ihan loistavaa, että olet lukenut niitä muualla ja saanut kuvan, että olen kokenut koirasusiharrastaja. Kiitos, mieltäni lämmittää aidosti aidosti väittelykumppanilta tuollainen kohteliaisuus vaikka nythän se lipsahti vähän epäsuorasti. Sitä en kyllä valitettavasti ehkä kuitenkaan ole..

Voitte vapaasti lainalla kommenttejani koirasusien puolesta ja vastaan, siltähän ne saadaan helposti näyttämään. Varsinainen oma kommentointini tällä palstalla on siis täysin tarpeetonta.

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille koirasusien vihaajille, kannattajille ja niille neutraaleillekin!
(Viestiä on muokattu perjantaina, 18.06.2010 klo 17:53)

  Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 ... 21
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28242
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545792
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265917
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 06:45)