Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 08.05.2010 klo 10:07

Koirasudet

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 21

Elsa

Elsa
Viestimäärä: 196

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 28.05.2010 klo 14:48  
+
0
^Pakko yhtyä sun mielipiteeseen. Itse en koirasutta hankkisi, mutta ihan hyvää tietoa tuossa linkissä kuitenkin on sellaiselle, joka koirasudesta haaveilee. Aika lailla positiivisissä aihealueissa tosin liikuttiin, mutta kaipa ne ajatteli niiden huonojen puolien olevan jo kenties liiankin hyvin ihmisillä tiedossa.
spn Aufruhr Darina "Dara"
s.23.1.2010
Kuvagalleria
(Viestiä on muokattu perjantaina, 28.05.2010 klo 14:48)

Nukkelis

Nukkelis
Viestimäärä: 81

VS: KOIRASUDET - Lauantaina, 29.05.2010 klo 10:53  
+
0
joku laittoi että koirasusia otetaan ulkonäkö syystä ja se on mun mielestä erittäin tyhmä peruste miksi niitä otetaan, tietysti kaikki ottavat sen näköisen koiran kuin mikä silmää mielyttää! miksi ihmeessä ottaa koira minkä ulkonäkö ei millään tavalla miellytä pitäsi ottaa? :mietiskel:
esim. ikinä en ottaisi shar peita(sori jos tuli kirjotusvirhe:hymy:) sillä en voi sietää sitä ryppynahkaa vaikka koira muuten ehkä soveltuisikin minulle täydellisesti. Vai otatteko te koiran ainoastaan sillä perusteella mihin se soveltuu välittämättä ulkonäöstä? :neutral:

sanon vielä kerran niinkuin olen monta kertaa aikasemminkin sanonut että tietysti kaikki koirasudet eivät sovellu kotikoiriksi, ja tosi monet ovatkin tarhassa asustelevia "näyttelyeläimiä" mutta kyllä koirasusien luonteissakin on niin paljon eroja varmasti että sieltä kotikoiriakin löytyy ja löytyykin. Eikä, niinkuin olen maininnutkin, kaikki rotukoiratkaan sovellu kotikoiriksi. Jokainen koira on oma yksilönsä ja pentuinahan kaikki nyt ovat suloisia ja söpöjä mutta sittenkun alkaa hormoonit hyrräämään niin sen oikean luonteen vasta huomaa :paapatus:
tietysti rotukoirista suurempi osa kuin koirasusista soveltuu kotikoiriksi mutta silti koirasusia ei pitäisi heti arvioida pedoiksi vaan niille pitäisi antaa mahdollisuus niinkuin esim. bullterrierit ja dogot jotka, harmi kyllä, vieläkin aiheuttavat ennakkoluuloja taustansa takia..
seropi uros Rico
maatiaistytöt Luka&Tina

shikan

shikan
Viestimäärä: 66

VS: KOIRASUDET - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 02:05  
+
0
Nukkelis, koirasi taustat ovat hyvin epämääräiset ja hienoa, että olet löytänyt nyt tiesi tuonne foorumille. Se on paras paikka keskustella koirasusista, sillä tälläisilla palstoilla se on vain pään seinään hakkaamista. En nyt ihan ymmärrä kaikkea kirjoittamaasi mm. häkissä elävistä näyttelyeläimistä, mutta ehkä minun ei tarvitsekaan.

Koirasusille riittää susiprosentteja, kun käytetään samaa sudenpuolikasta lähes jokaiseen pentueeseen mikä maailmalle putkahtaa.

Tietokanta on tietääkseni rakennettu sillä idealla, että ihmiset voivat selvittää susitaustat. Siksi "jalostukseen" käytettävien koirien taustoja ei ole syytä sen kummemmin selvittää.

Kannattaisi seurata koirasusien omistajien keskustelupalstaa mikäli aihe todella kiinnostaa. Siellä kyllä tulee hyvin selkeästi ilmi, että koirasusi ei todellakaan ole mikään maailman helpoin lemmikki. Sekun ei esimerkiksi opi millään sisäsiistiksi ja harvassa ovat ne koirasudet, joiden omistajien sängyt ja sohvat/kodin rakenteet ovat säilyneet ehjinä.

Koirasudet ovat jonkinlainen elämäntapa tietynlaisille ihmisille ja niin sen täytyy ollakin. Mikäli normaalista sosiaalisestä elämästä, kodin irtaimistosta, rakenteista tai hyvällä tuurilla vain sisustuksesta ei ole valmis luopumaan niin koirasutta ei kannata ottaa.

Nukkelis

Nukkelis
Viestimäärä: 81

VS: KOIRASUDET - Sunnuntaina, 30.05.2010 klo 09:58  
+
0
siis tarkoitin tuolla "häkissä elävillä näyttelyeläimillä" sitä että suurimmaksi osaksi niitä koirasusia näkee juuri eläintarhoissa ja esim. juvalla sijaitsevassa Wolf Park -tyylisissä paikossa ennemminkuin kotikoirina.
No meillä tuo sisäsiistiksi opettelu oli ihmeen helppoa mutta tosiaan huonekalut kärsi siihen neljän kuukauden ikään saakka suunnilleen, nyt on jättänyt ne rauhaan aikalailla vaikka välillä saattaa joku kenkä/hiusharja/muu irto esine löytyä ihan toisesta paikkaa minne sen jätin hieman pureskeltuna :) mutta kyllpä nuo mein porukoiden malamuutitkin sitä teki :P

lisään vielä että kaksi kaveriani otti samasta pentueesta myös koirat ja toinen on täydellinen kodin tuhoaja jos jää yksin ja toinen on yhden nahkasohvan syönyt käyttökelvottomaksi :) etten siis kiellä etteikö sisustus kärsi joissain tapauksissa :D
seropi uros Rico
maatiaistytöt Luka&Tina
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 30.05.2010 klo 10:01)

Coach

Coach
Viestimäärä: 16

VS: KOIRASUDET - Torstaina, 03.06.2010 klo 12:56  
+
0
Heipparallaa!

Mä tulin nyt ilmottautumaan koirasuden onnellisena omistajana! En jaksanut koko keskustelua läpi käydä,mutta alusta luin sen verran, että aika harva tähän "puhdas susi taustalla" juttua uskoo. Itse kyllä olen selvästi huomannut omassa kakarassa suden käyttäytymistä enemmän kuin ns"normi koirissa". Ja on kyllä herra suden näköinenkin. Koirasudethan ovat peräisin vankina kasvatetun suden ja koiran risteytymä toki sattuuhan sellaistakin että villi susi ja koira on yhteen päätynyt jotenkin. Mutta keskustelisin mielelläni lisää "nukkelis" nimimerkillä liikkuvan koirasuden omistajan kanssa:))!!
Meillä on kyllä aikas hyvin oppinut sisäsiisteyden ja kun paikalla ollaan itse niin jättää kaiken rauhaan mihin ei saa koskea (yksin tosin keksii vaikka mitä tekemistä),on todella fiksu ja jääräpäinen kaveri!:D
(Viestiä on muokattu torstaina, 03.06.2010 klo 13:00)

Pites

Pites
Viestimäärä: 883

VS: KOIRASUDET - Torstaina, 03.06.2010 klo 19:12  
+
0
Nyt suoraan sanotusti, must on ihan käsittämötäntä et ihmiset muka haluais koira susia. Enkä nyt itse ainakaan usko että niitä nyt muka on mitenkään paljoa.

Ensinnäkin siksi, että susia yleisesti inhotaan ja pyritään tappamaan ja heti kauhee häly jos semmosen jossain asutuksen lähellä näkee. Mikä on ihan älyttömän tyhmää, koska sudet todellakaan tee ei ihmiselle mitään ellei sitten niillä esim: ole pentuja mitä syytä puollustaa, tai ihan jos joku ihminen menee sen elukan luo. Sudethan sitä paitsi pyrkii kiertämään ihmiset kaukaa.
Ja toiseksikin, mulle ainakin kerrottu et koirat ja sudet inhois toisiaan ja jos ne pääsee vastakkain tulee lähes väistämättömästi tappelu. Niin miten muka pääsee edes aluille mitään koirasusia ?
Ja tohon mun alkuun palatakseni, niin ton ekan kohdan perusteella miksi ihmiset muka sitten haluaisivat puoli suden ?.

Juu, en myöskään väitä että niitä ei olisi ollenkaan, mutta mitään ´luonnossa, vahinko tapauksia´ ei toden näköisemmin ainakaan ole. Itse ainakin uskon, että ne mitä on, on joskus ihmisten takia tullu. Ja siitä sitten lähteny eteen päin..
Ja mainittaköön nyt vielä, että mulla ei ole yhtään mitään susia vastaan -päin vastoin-, mutta toi oli ihan ihmisten yleis käsistys susista (´Apua se tulee ja syö mun lapsen!´ -.-').
Nää ihan omia mielipiteitä ja tietoja (?) ihan oli.
We can't cry the pain away, we can't wind a need to stay.
(Viestiä on muokattu torstaina, 03.06.2010 klo 19:15)

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KOIRASUDET - Torstaina, 03.06.2010 klo 23:26  
+
0

Coach kirjoitti:

Itse kyllä olen selvästi huomannut omassa kakarassa suden käyttäytymistä enemmän kuin ns"normi koirissa".



Millä tavalla?

Mä harkitsin itse jokunen vuosi sitten Utonagan/Tamaskankoiran hankkimista juurikin sen takia, että pidän koirista, jotka ovat susimaisia ulkonäöltään. Mitä enemmän asiaa kuitenkin erään toisen noista "roduista" kiinnostuneen kanssa tutkin, tulin siihen tulokseen että jätän asian kokonaan sikseen. Pinnan alla kuohui vähän liikaa.

Mun mielestä on turhaa hurskastelua kritisoida jotakuta siitä, että valitsee koiran ulkonäön(kin) takia. Mä en itse henk.koht ottaisi ikinä koiraa, joka olisi luonteeltaan mulle sopiva kuin hansikas, jos ulkonäkö ei iskisi pätkääkään. Se pitää olla sellainen paketti, jossa kaikki miellyttää.

Mä ihmettelen sitä, että jos oikeasti "koirasuden" haluaa, niin miksei sitten perehtyä esim saarloos wolfhoundiin ja tsekkoslovakian vlcakiin? Vaikka ne ovatkin pitkälle jalostettuja ja hyväksyttyjä rotuja, ovat ne taatusti enemmän susimaisia kuin nämä apulan ja keltaisenpörssin "koirasudet".

Itse en kumpaakaan näistä halunnut niiden vaativuuden ja luonteen takia, sen takia etsinkin ihan perus seropia, jolla olisi susimainen ulkonäkö, ilman susimaista käyttäytymistä. Tai miten sen nyt järkevästi sanoisi.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


Coach

Coach
Viestimäärä: 16

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 04.06.2010 klo 18:03  
+
0
"Koirasusi eroaa käytökseltään koirasta myös siinä, ettei se juurikaan hauku. Ulvontaan se kuitenkin heti vastaa ulvonnalla. Koirasusi eroaa koirasta myöskin niin, että se liikkuu eri tavalla kuin koira - ja sen takimmaiset poskihampaat ovat korkeammat ja terävämmät kuin koiralla. Koirasusien ulkoisessa olemuksessa on suuria eroja. Hyvin usein koirasusi aikuisena voi olla kooltaan suurempi, kuin kumpikaan sen vanhemmista."Myös koirasudet voivat aika-ajoin pyrkiä oman laumansa, johon ihminen sen omistajana kuuluu, johtavaan asemaan. Tällainen käyttäytyminen on koirilta suurelta osaltaan kadonnut ja koirat eivät yhtä päättäväisesti ja niin usein pyri samaan. "Koirasudella on voimakkaampi saalistusvietti, kuin koiralla. Saalistusyrityksen voi laukaista naapurin pieni koira, taikka "saaliin lailla" ryntäilevä ja kiljuva lapsi.Koirasusi on hyvin seuranhaluinen - ja sen yksinjättäminen voi tuoda mukanaan harmeja. Samoin uroskoirasusi voi tietyn ikävaiheen saavutettuaan olla vaarallinen naapuruston muille koirille."

Siinä nyt ainakin jotain netistä kopsattuja juttuja mitkä pätee jonkun verran myös meidän susihukkaan.Vielä ei kaikkea ole havaittu koska herrahan on vasta puoli vuotias:)

Täällä on itseasiassa kuvakin mun susihukasta...sekarotuisissa nimellä Hugo(koirasusi)4,5kk
(Viestiä on muokattu perjantaina, 04.06.2010 klo 18:07)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 04.06.2010 klo 18:09  
+
0

Coach kirjoitti:

"Koirasudella on voimakkaampi saalistusvietti, kuin koiralla. Saalistusyrityksen voi laukaista naapurin pieni koira, taikka "saaliin lailla" ryntäilevä ja kiljuva lapsi.Koirasusi on hyvin seuranhaluinen - ja sen yksinjättäminen voi tuoda mukanaan harmeja. Samoin uroskoirasusi voi tietyn ikävaiheen saavutettuaan olla vaarallinen naapuruston muille koirille."



Jumankekka, mistä noita koirasusia saa??:eek:
Mä oon aina halunnut koiran, joka voi olla vaaraksi paitsi muille koirille, ni myös pienille lapsille..
"Nää tykkää lapsista.. Mut syö nää paljon muutakin.."
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Coach

Coach
Viestimäärä: 16

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 04.06.2010 klo 19:14  
+
0

Sonik kirjoitti:

[quote=Coach]"Koirasudella on voimakkaampi saalistusvietti, kuin koiralla. Saalistusyrityksen voi laukaista naapurin pieni koira, taikka "saaliin lailla" ryntäilevä ja kiljuva lapsi.Koirasusi on hyvin seuranhaluinen - ja sen yksinjättäminen voi tuoda mukanaan harmeja. Samoin uroskoirasusi voi tietyn ikävaiheen saavutettuaan olla vaarallinen naapuruston muille koirille."



Jumankekka, mistä noita koirasusia saa??:eek:
Mä oon aina halunnut koiran, joka voi olla vaaraksi paitsi muille koirille, ni myös pienille lapsille..
"Nää tykkää lapsista.. Mut syö nää paljon muutakin.."[/quote]

-.-olipa taas hauska juttu...sussahan on ihan koomikon vikaa!

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: KOIRASUDET - Perjantaina, 04.06.2010 klo 19:43  
+
0
Hauska juttu, että tällänen susiviritelmä voi olla vaaraksi lapsille ja muille koirille?
No on sulla ainakin erikoinen huumorintaju.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: KOIRASUDET - Lauantaina, 05.06.2010 klo 08:52  
+
0
Onpa mielenkiintoista, että ihmiset ehdoin tahdoin ottaa näitä "susisekoituksia" ja sitten vain odotellaan, että tulisikohan se kamala ikä ja katsotaan onko naapurilla enää koiraa ja/tai lapsia ja säilyikö sopu. Tässä maailmassa on aivan taatusti jokaiselle sopiva koirarotu, vaikka susimaisempi, joten jättäkää ne villieläimet rauhaan (mikäli niissä edes sitä sutta oikeasti on). Millaista se elämäkin on sellaisella koirasudella, joka kärsii yksinolosta ja kulkee kuonokoppa päässä (mikä minusta on vähintä, mitä sellaisen kanssa pitäisi tehdä)?
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: KOIRASUDET - Lauantaina, 05.06.2010 klo 15:11  
+
0
Minkälaisessa ympäristössä te elätte näiden koirasusienne kanssa?
Mitä näillä risteytyksillä tavoitellaan? Siis mikä on niiden tarkoitus ja miksi niitä pitää teettämällä tehdä? Mitä näissä koirasusissa on sellaista, jota ei löydy minkään rodun edustajasta? Muuta kuin että saattavat pitää juoksevia lapsia saaliina...

Nukkelis

Nukkelis
Viestimäärä: 81

VS: KOIRASUDET - Sunnuntaina, 06.06.2010 klo 21:37  
+
0
Ihanaa saada toinenkin koirasuden omistaja tänne! :jjei:

Ricokin tekee sitä että jos joku juoksee (oli se sitten lapsi, aikuinen tai vaikkapa kissa) se lähtee perään, mutta ikinä se ei ole purrut ketään! Se on se saalistusvietti vain joka käskee lähtemään perään, mutta ei se tarkoita että se päälle käy! Moni koira lähtee esim. juoksevan lapsen perään.. se on ihan normaalia sillä se kiinnostaa ja moni koiranomistaja hakee koiransa huomiota, jos ei tule luokse käskystä, lähtemällä juoksemaan koirasta pois päin jotta koiran kiinnostus herää ja se tulisi luokse.
Puolustelen vielä koirasusia siten että vaikka esim. rotikoista ei puhuta hirveästi hyvää saati sitten bullterriereistä tai dogoista niin miksi niitä sitten silti ostetaan?? itse en ole ollenkaan niitä vastaan vaikka en hirveästi hyvää ole kuullutkaan mutta kun itselläni ei niistä ole kokemusta taikka tietoa kuin kuulopuheiden ja lehtijuttujen pohjalta mun on paha mennä niitä tuomitsemaan. Sama pätee koirasusiin, kenekään jolla ei niistä henk.koht. kokemusta ole ei mun mielestä voi ruveta tuomitsemaan niitä kuulopuheiden takia etteivät ne sovi siihen taikka tuohon.

voitko linkittä kuvia koirasudestasi? olisi kiva nähdä minkä näköinen hukka siellä majailee :)
seropi uros Rico
maatiaistytöt Luka&Tina

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: KOIRASUDET - Sunnuntaina, 06.06.2010 klo 22:06  
+
0
Kuka tahansa valveutunut rottweileriin, bullterrierin tai dogo argentinon omistaja osaa vastata edellä esittämiini kysymyksiini oman rotunsa suhteen. Miksi se on niin vaikeaa vastata muutamaan yksikertaiseen kysymykseen kun kyse on koirasusista? Ja se nukkelis ei ole kuullut mitään hyvää em roduista ei kai ole mikää peruste koirasuden hankintaan?

Itselläni on suurella saalisvietillä varustettu koira, joka ei ole koskaan erehtynyt luulemaan lasta saaliiksi eikä ole pyrkinyt ajamaan lapsia takaa. Ja kun ajatellaan sitä faktaa että todella monella koiranomistajalla on vaikeuksia jo tavan koirien saalisvietin hallinnan suhteen, niin mitä etua on siitä että teetetään koirasusia joilla tämä vietti on mahdollisesti vieläkin suurempi? Ulkoilutetaanko niitä aina hihnassa ja vain aidatuilla alueilla?
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 06.06.2010 klo 22:08)

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: KOIRASUDET - Sunnuntaina, 06.06.2010 klo 22:08  
+
0
Mä en usko että kenelläkään teillä, jotka väitätte omistavanne koirasuden, on oikeata koirasutta. Sellainen ei ole, kuten jo todettu miljoonan kerran, mikään lemmikki.

Ja sitäpaitsi, jos otetaan vaikka tuo vertaus koirasusi/rotikka, niin eiköhän niitä rotikoita ole prosentuaalisesti aika hitosti enemmän kuin koirasusia, jotka ovat esim USAssa tappaneet ja muutenkin vahingoittaneet useita lapsia ja aikuisia.

Ja yleensäkin se, että koira puree jotakuta, kertoo pikemminkin ongelmista siellä remmin toisessa päässä, eli ihmisestä. Kuinkahan moni rotikka joutuu hetken mielijohteesta jonkun esim hädintuskin täysi-ikäisen kotiin, ilman että rotuun ja sen vaativuuteen on sen kummemmin perehdytty yhtään? Onko ihme, että noin vuosikkaita kodinvaihtajarotikoita on apulat sun muut pullollaan?

Ja se, että koiraan, ihmisen jalostamaan lemmikkiin, sekoitetaan villieläintä, ei ole mitenkään verrattavissa mihinkään rotukoiraan ja niiden mahdollisiin ongelmiin.

Koskahan joku keksii alkaa risteyttämään kotikissoja ja ilveksiä?
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


iBox

iBox
Viestimäärä: 743

VS: KOIRASUDET - Sunnuntaina, 06.06.2010 klo 22:14  
+
0
Mä olen suunnilleen 99,999% varma, että apulassa/torilla/vastaavassa paskapaikassa ei ole myynnissä yhtäkään koirasutta.

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: KOIRASUDET - Sunnuntaina, 06.06.2010 klo 22:28  
+
0
Joh, samaa mieltä. Tuskin noista "koirasusista" kukaan on sutta nähnytkään muuta kuin kuvakirjassa. Ja vaikka Nukkelis kuinka paasaa pentunsa olevan leikkisä ja tottelevainen kaveri, niin mikäli siinä oikeasti on sutta, niin taitaa ääni muuttua kellossa muutamien kuukausien päästä, kun koira alkaa tulla sukukypsään ikään ja kokeilla rajojaan.
Ja mitä tulee "tappajarotuihin", ne ovat työkoiriksi jalostettuja koiria. Ja kuten aiemmin täällä joku totesi, niitä hankitaan usein talouksiin ilman sen suurempaa tietoa tai taitoa ja saadaan aikaan näitä päälle käyviä koiria. Ne ovat kuitenkin jalostettu vuosikymmenien/satojen saatossa tekemään töitä ihmisten kanssa, mitä susi ei todellakaan ole.
Minkälaisen elämän jotkut kuvittelevat tarjoavansa koirille, joissa oikeasti on sutta? Tuskin kovin hääviä ja kannattaisi miettiä, että onko se eläimen paras tärkeämpi vai oma pätemisen tarve osittaisella villieläimellä. Suden vaistoilla varustettu eläin ei ole luotettava (jokainen voi ajatella, mitä uhkaavaan/ahdistavaan tilanteeseen joutunut susi tekisi), lemmikki eikä taatusti mikään näyttelyissä esiteltävä eläin.
Allekirjoittaneen mielest sudet ovat ehkä kauneimpia eläimiä tällä planeetalla, mutta ikinä en tekisi mitään niin törkeää, että ottaisin minkäänlaista susisekoitusta oman itsekkyyden vuoksi lemmikiksi.

EDIT: Nukkeliksella on ilmeisesti aivan "uunituore" vauvakin, niin sitä suuremmalla syyllä toivon ettei Ricossa ole sutta.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 06.06.2010 klo 22:40)

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: KOIRASUDET - Sunnuntaina, 06.06.2010 klo 23:14  
+
0

Nukkelis kirjoitti:

Sama pätee koirasusiin, kenekään jolla ei niistä henk.koht. kokemusta ole ei mun mielestä voi ruveta tuomitsemaan niitä kuulopuheiden takia etteivät ne sovi siihen taikka tuohon.



Mutta kuitenkin ne, joilla ei myöskään ole koirasusista henk. koht. kokemusta ovat ihan päteviä sanomaan että sellainen sopii oikein kivasti kotikoiraksi?

En usko hetkeäkään että tämän ketjun "koirasudet" ovat yhtään sen läheisempää sukua sudelle kuin mikään muukaan sekarotuinen. Koirat ja sudet eivät ihan vahingossa lisäänny, ja ne jotka näitä sekoituksia tuottavat tarkoituksella tuskin kuitenkaan myyvät niitä parikymppisille tytöille seurakoiriksi. En ymmärrä ollenkaan mikä ihmeellinen uusi egonbuustauskeino on väittää sitä omaa sesseä koirasudeksi, jos yhtään ymmärtäisi susien käyttäytymisestä tietäisi, että se oikean koirasuden omistaminen ei kyllä pippeliä pidennä, sellaista koiraa kun ei kylillä esitellä. Eläinystävä taas ymmärtää, että oikean koirasuden elämä kotikoirana olisi jo teoreettisesti suoranaista eläinrääkkäystä, koska vaikka eläin viettäisikin koko elämänsä häkissä, olisi otuksen elämä siitä huolimatta varsin stressaavaa eikä missään nimessä oikeudenmukaista koiraa kohtaan.Oikean koirasuden pitäminen muualla kuin tarhaolosuhteissa taas ei onnistuisi keneltäkään normaaliyhteiskunnassa.

Ymmärrän koirasusien teettämisen ainakin jollain tasolla tutkimustarkoituksissa, silloin kun niille todellakin on tarjota asianmukaiset olot, mutta onnellista elämää ne tuskin silti viettävät. Näille egonbuustaajille taas Apulan "koirasudet" ovat toki ihan omiaan, mutta jotenkin vain huvittaa aina tällaiset ihmiset, lähinnä se kuinka selvästi he tuovat esiin tietämättömyytensä kun luulevat että oikean koirasuden pitäminen olisi jotenkin hienoa. Toivottavasti tietämystä muilla koiranpidon osa-alueilla on kuitenkin vähän enemmän.

Nämä "koirasusien" omistajat voisivat alkuunsa vaikka tutustua koirasusirotuihin, edes ne eivät ole mitään kivoja sosiaalisia perhekoiria vaikka sitä sutta ei ihan lähisuvussa olekaan.

Kissoista, siisl kyllähän minunkin kissassani on oikeasti ilvestä seassa, kun silllä on tupsutkin korvissa... :nauru: Kissoja ei kai kuitenkaan yleensä hankita egonkohottajiksi, joten raidallisen kissan omistaja ei ehkä koe tarpeelliseksi väittää että sen oman miukun lähisuvussa on kyllä ihan oikeasti tiikeriä.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 06.06.2010 klo 23:48)

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: KOIRASUDET - Maanantaina, 07.06.2010 klo 08:52  
+
0
Tämä löytyi tunturisusien sivuilta, viisasta asiaa:

Tunturisuden nettisivu kirjoitti:

Koiraeläimiä tutkivan Kaarina Kauhalan mukaan ne, jotka haluavat susia tai koirasusia lemmikeiksi, haluavat palata noin 14 000 vuotta ajassa taaksepäin. He unohtavat, että tuhansien vuosien kuluessa sudesta jalostettiin kesy eläin, joka vain äärimmäisen harvoin on ihmiselle vaarallinen. Ei ole mitään syytä palata taas alkuun ja ottaa villieläimiä lemmikeiksi. Suomessa se on sitä paitsi kiellettyä. Kansainvälinen Luonnonsuojeluliitto (IUCN) suosittaa, että koirasusien kasvatus ja pito lemmikkeinä kiellettäisiin. Paitsi, että ne ovat vaarallisia, ne vaikuttavat myös asenteisiin sutta kohtaan. Kun koirasudet hyökkäävät ihmisten kimppuun, asenteet susia kohtaan kääntyvät vielä aiempaakin kielteisemmiksi ja suden suojelu vaikeutuu. Lisäksi luontoon palanneet koirasudet risteytyvät susien kanssa ja uhkaavat näin ollen suden perimän säilymistä puhtaana.

Susitutkija Erkki Pulliaisen mielestä koirasusien suosiossa on kysymys sairaasta ilmiöstä. - Tulemme hyvin toimeen ilman koirasutta, joka ei ole eläinlaji, eikä yhtään mitään muutakaan. Koiran ja suden käyttäytymistä voi ennakoida, mutta koirasusien ei, sillä ne ovat täysin arvaamattomia. Temperamentti samassa pentueessa voi vaihdella rajattomasti ylivilkkaasta apaattiseen, hän sanoo.

Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 21
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28210
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6339
Viestejä yhteensä545729
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265869
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 23:45)