Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Tiistaina, 24.07.2012 klo 17:33

Labradorinnoutajat - osa 5

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 50

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Keskiviikkona, 01.08.2012 klo 22:31  
+
0
^Onnea pennusta! Ja pitkää pinnaa yhteiseloon :nauru:
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Enya^

Enya^
Viestimäärä: 67

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Keskiviikkona, 01.08.2012 klo 22:32  
+
0

eepi78 kirjoitti:

^Onnea pennusta! Ja pitkää pinnaa yhteiseloon :nauru:



Hih, kiitos ! :nauru: Ja varmasti muuten haen vertaistukea täältä kun menetän hermoni tuohon otukseen! :twisted::nauru:
"There are three kinds of Taekwondo players:
There are winners...
There are losers...
And there are champions! "


Labbispoika Oku s. 13.6.2012

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Torstaina, 02.08.2012 klo 00:08  
+
0
Onnea täältäkin! Aivan ihana otus. :love:

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Torstaina, 02.08.2012 klo 09:01  
+
0
Nythän meillä vasta ongelma onkin.. Taavi sai eilen illalla jonkun ahaa-elämyksen että pentua voi nylkyttää :ttou: Se haisteli ensin pitkään sen peräpäätä ja ihan kuin joku lamppu ois syttyny sen päässä kun alkoi iloisesti nylkyttää Aapoa. Ja sama jatkui tänä aamuna. Ehä toi koiraportti onkin ihan hyvä ratkaisu myös yksin oloissa..
Mitenhän tostakin pääsis eroon. Tietty oon komentanut Taavin aina pois mut enhän mä voi sen perässä kulkea täällä 24/7 että milloin se ahdistelee Aapoa. Ärsyttävää!
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

iipu

iipu
Viestimäärä: 39

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Torstaina, 02.08.2012 klo 19:33  
+
0
Pedro sai eilen ensimmäistä kertaa elämässään vesihännän :/ illalla oli aika kipunen.onneks oli särkylääkettä mökillä mukana!
Nyt pitäs yrittää pitää super paljon vettä rakastava koiruus pois merestä!(aika mahdottomalta tuntuu kun mökin ovelta on 15m mereen!) osaakos joku sanoa kuinka haitallista on jos koira menee kuitenkin veteen?oon yrittäny Pedroa pitää pois vedestä ja kuivailla het hännän tyvee,jos se on livahtanu mereen het kun silmä on välttäny!

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Torstaina, 02.08.2012 klo 20:41  
+
0
^Baileyllä oli viime kesänä vesihäntä. Se oli kyllä niiiiin kipeä ja Blake vielä pikkupentuna roikku kipeässä hännässä koko ajan. Särkylääkettä voi tosiaan aluksi antaa helpottamaan.

Mun ymmärtääkseni sitä uimista pitäisi välttää, ei parannu kovin helposti jos pääsee uimaan. Mutta tuskin se sitä entisestään pahentaa? Varsinkin jos kuivaat jokakerta hyvin ja pidät lämpimänä. Mulle annettiin neuvoksi lämmittää häntää vaikka hiustenkuivaajalla, kuulemma auttaa, en tiiä onko perää. Meillä vesihäntä parani parissa päivässä kun en päästänyt uimaan.
(Viestiä on muokattu torstaina, 02.08.2012 klo 20:44)

YellowLab

YellowLab
Viestimäärä: 24

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Torstaina, 02.08.2012 klo 21:39  
+
0
Meidän pojat pääsivät taas uimaan. Nuorempi Unto hyppii ihan hurjana veden peittämältä laiturilta järveen!

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Torstaina, 02.08.2012 klo 23:28  
+
0
Mä koitin tänään päivällä säästää laiskana aikaa ennen iltavuoroa ja käytin pojat samaan aikaan lyhyen lenkin. Tuloksena yksi innoissaan sinkoileva pentu ja hihnat solmussa. Sanokaa että sen oppii että taluttaa kahta samaan aikaan, pliis. En halua että mulla on aina hihnat solmussa.
Lopulta oli pakko tehdä niin että otin Aapolta hihnan pois kokonaan ja sai olla vapaana, oltiin sellaisessa paikassa missä ei liikennettä vaan hiekkatie. Aapo seuras mua ja Taavia hyvin tietysti. Mutta sit oli pakko laittaa hihna kun lähestyttiin kotia kun autoja kulkee pihaankin.
Aikamoista sähellystä se vielä oli tuon pennun osalta lähinnä.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

NettajaPeppi

NettajaPeppi
Viestimäärä: 109

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Perjantaina, 03.08.2012 klo 23:10  
+
0
^Kyllä kahta taluttaa siinä missä kolmeakin... Kyllä tohon kahteen tottuu parin viikon totuttelun jälkeen. Aluksi meinas kyllä hermot mennä. Samoin kolmen kanssa meinas aluksi hermot mennä, kun toi pentu vaan pyörii ympäri ja yrittää saada mut kompastumaan hihnaan. Mulla on vielä yksi noista fleksissä, kun normihihna rasittaa hiukan enemmän tota Netan jalkaa. Noita kahta nuorimmaista en ole fleksiin totuttanu. Pitäis hankkia noille junnuille jakaja niin ois vaan kaksi hihnaa.
Netta labbis s.06.08.2005
Peppi kultsu s.16.04.2010
Mindi labbis s.05.01.2012

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Perjantaina, 03.08.2012 klo 23:38  
+
0
^Kyllä mä kateellisena kattelen nyt ihmisiä jotka kuskaa useempaa koiraa ilman että hihnat on solmussa. Meidän yhteiset ulkoilut varmaan tulevaisuudessa aluks näyttää just kun jostain piilokamerasta :nauru: Tuon yhen kerran jälkeen en tosin oon noita yhdessä kuskannut, mutta pikkuhiljaa kun Aapokin selvästi jaksaa kävellä pitempään. Sellaiset iltapissatukset ja pikapissatukset Taavin kanssa niin niihin voi ottaa periaatteessa Aapon mukaan, sen tuo pentukin jaksaa kävellä yhteen menoon. Taavi kun ei jaksa sellaista istumista ja ihmettelyä ja turhautuu kun ei edetä.

Tällä hetkellä musta tuntuu etten ehdi mitään muuta tehdä kun kuskata koiria ulos vuoronperään. Työpäivinä varsinkin tuntuu että aika loppuu kesken eikä oo ehtiny ite edes istahtaa kun hetkeks. Tänäänkin heti ekana aamulla Aapo ulos, sit Taavi lenkille, sit pentu nukahti, nukkui pari tuntia, sen jälkeen taas ulos, sit Taavi päivälenkille, Aapon ruuan jälkeen taas se ulos, sit lähdinkin töihin ja kun tulin töistä niin eka pentu ulos ja sit Taavi ulos. Onneks pennut kasvaa nopsaa ja veikkaan että pari viikkoa menee kun osan lenkeistä voidaan jo tehdä yhdessä niin vähän säästän aikaa ja pääsen tekemään omiakin hommia. Musta tuntuu, että noi marsutkin on ihan heitteillä kun en oo ehtinyt kun heittää niille sapuskat viime päivinä ja vähän silitellä, joka kerta kun oon alkamassa niiden kanssa puuhailemaan jotain muuta niin Aapo vaatii huomiota, joko tekee sisällä jotain että sen takia mun homma keskeytyy tai se pitää viedä TAAS ulos tai jotain muuta. Nooh marsut tuskin kärsii muutaman viikon vähemmällä huomiolla, on niillä onneks toisensa. Kunhan ruokaa saavat niin ovat tyytyväisiä. Kunhan tästä nyt päästään työpäivinäkin johonkin rytmiin näiden kahden kanssa niin sit helpottaa. On vielä niin vaikee jotenkin sopeuttaa kahta koiraa ja erikseen ulkoiluja työpäiviin kun vasta tää viikko takana tätä kokemusta. Eli aikamoista sähläystä vielä munkin osalta kun en oaa rytmittää päivää kunnolla.
Onneksi viikonloppuna helpompaa kun oon iltavuorossa ja äiti tulee varmaan jo päivällä ja vie Taavin pitkälle lenkille ja on näiden seurana muutaman tunnin kun lähden töihin, se jo helpottaa sit sitä iltaa että Aapo ei oo niin hepulissa kun joku on ollut täällä seurana.

TUlipas taas sepustus. Mä taidan painella tästä nukkumaan kun Aapokin vihdoin nukahti.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Enya^

Enya^
Viestimäärä: 67

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Lauantaina, 04.08.2012 klo 09:37  
+
0
^ Mä voin vaan kuvitella, miten pajon sulla hommaa riittää kahden koiran, pennun ja aikuisen, taloudessa! Taivas kun tuntuu että meilläkin menee suurin osa ajasta pissatuksiin ja tuon otuksen vahtimiseen, kun tunkee suuhunsa kaiken minkä löytää; sohvat, oksat, matot.. Tänään aamupisulla suusta löytyi sammakko! :roll: Sentään sylkäisi sen saman tein ulos..

Kynsien leikkaaminen oli ihan hirveetä totuttelua eilen, hyvä ettei ole seinänaapureita. Olisivat nimittäin varmasti luulleet että tuota koiraa tapetaan täällä... Tänään aamulla tuo pääsi jo hieman lihapullien makuun, meni niistä ihan sekaisin eikä jaksanut keskittyä käskyihin enää hetkeen sitten yhtään. Pitänee siis harjoitella tänään lisää kynsien saksimista lihapullat mukana. :peukku:

Ihan mahdoton tuo on hepuleissaan puremaan, myös ihmisiä. Tomerasti ollaan kielletty, mutta on tuntunut että perille saakka ei mene. Ei vaikka niskavilloista nappaa kiinni ja kieltää. Aamulla kun tuo sai taas sisällä hepulin ja puraisi, niin kirkaisin kovaa. Loppu pureminen siihen paikkaan. Ei kai se lopullisesti vielä perille mennyt, mutta lopettihan tuo ainakin hetkeksi. :wink: Pitänee siis sitäkin tehdä uudelleen, jos nappasee kiinni...

Onhan tämä pentuarki melkoisen puuhakasta ja rankkaa aikaa, onneksi tuo sentään nukkuu vielä paljon. :nauru:
"There are three kinds of Taekwondo players:
There are winners...
There are losers...
And there are champions! "


Labbispoika Oku s. 13.6.2012

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Lauantaina, 04.08.2012 klo 10:13  
+
0
^Meillä meni pari viikkoa siihen että tajus ettei mua purra täysillä eli siinä ajassa alkoi menemään kiellot perille. Nyt ei enää puremalla pure mua, välillä tosiaan hepuleissa saattaa edelleen tarrata nilkasta kiinni, mutta pari ekaa viikkoa se roikkui koko ajan niissä ja lahkeissa ja mun käsissä. nyt lopettaakin kun kieltää eli on kai se jotain oppinut sentään.
Mä en ole vielä edes kynsien leikkuuta harjotellut vaikka just eilen ajattelin että pitäis sitäkin tehdä, toi on vaan niin eläväinen pentu etten tiiä miten sekin sujuu. Pitää varmaan leikata sen kynnet kun se nukkuu :nauru:
Nopeesti se vaan oppii asioita, eilen illalla harjoittelin maahan menoa sen kanssa niin että nami oli nyrkissä, kesti kauan ennenkun tajus, mutta kun tajus niin meni maahan. Nyt kokeilin uudelleen niin meni heti maahan.

Mulla oli ajatus etten Aapoa päästäis sänkyyn ollenkaan enkä sohvalle, Taavi saa niissä olla ja ajattelin että ne ois Taavin valtakuntaa ja joku paikka missä saa rauhassa olla. Mutta Aapo alkaa olla jo niin iso että saa yläkroppansa sohvalle ja sänkyyn ja härnää niin Taavia. Tönin Aapoa aina pois kun yrittää, mutta en tiedä oppiiko se siitä ettei saa mennä. Ja yksin ollessaan varmana menee, niin teki Taavikin aikoinaan. Pitää vissiin vaan olla sitkee ja joka kerta kieltää ja tyrkätä pois jos se tajuais ettei sinne oo asiaa.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Lauantaina, 04.08.2012 klo 16:16  
+
0
Laitetaas tännekkin kun kerrankin on vähän järkevämpi kuva.



Bailey, meidän 2v harmaaleuka. Painoa nyt uusimman punnituksen mukaan se 43kg. :hymy: Kylkiluut tuntuu erittäin hyvin.

forever_yours

forever_yours
Viestimäärä: 85

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Lauantaina, 04.08.2012 klo 17:51  
+
0
Käytiin tänään sit näyttelyssä.. sekin jännitys ohi.. :nauru:

Tämmönen arvostelu saatiin (pentuluokka):

Erittäin hyvä tyyppi(?). Hyvät mittasuhteet ja pää. Erinomainen pigmentti. Elegantti kaula, hyvä ylälinja ja lantio. Liike voisi olla parempi. :jjei:

Liike nyt oli tiedossa että hyppii ku kenguru ja laahustaa ku pesukarhu.. mut tosta on suunta vain ylöspäin, jos nyt näyttelyihin vielä eksytään :viheltel:
Labradorinnoutaja Helmi

Neptune´s Legacy Fallen Angel
23.11.2011

Jennienni

Jennienni
Viestimäärä: 37

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 05.08.2012 klo 15:30  
+
0




Noniin, päivitystä taas! Meidän pieni Onni täyttää tänään 6kk :) Ja isohan se on jo kun mikä. Kuitenkin pienempi vielä säkäkorkeudeltaan kun tuo Picasso, toivottavasti vielä kasvais! Onko teidän uroksilla loppunut missä iässä korkeuden kasvaminen? Tuostahan se alkaa jykevöityä nyt.

Meillä on kesä mennyt hyvin, pojat ovat olleet kuumissaan kuumina päivinä ja uineet innokkaasti kun ollaan vaan uimassa käyty mökillä. Ovat molemmat olleet myös terveitä :)

Onni on välillä aikamoinen rasavilli! Sillä on ärsyttävä tapana sellainen, että se innostuttuaan alkaa puremaan ja ärisemään kun esimerkiksi kävelee, niin se puree jalasta. Mitenhän tuollaisen käytöksen saisi pois? Kun kiellot menevät kuuroille korville. Vähän neuvoton olo välillä. Sisäsiisteyden kanssa ollaan jo paremmalla puolella, mutta jos pojat on pitkiä aikoja sisällä niin kyllä Onni on sisälle tehnyt tarpeensa ja joskus myös yön aikana on tullut sisälle tehtyä. Kyllä kai se siitä, varsinaisesti se ei ulos pyydä vieläkään tarpeille vaan jos se sattuu olemaa ulkona kuten ne päivät onkin, niin silloin se tekee sinne aina.

Toiveissa on, että kasvattajat jaksaisivat järjestää pentuetapaamisen tässä kesän aikaan vielä :) Pentujahan oli siis yhdeksän ja olisi kyllä ihanaa nähdä kaikki uudestaan, kun ne on nähnyt silloin ihan pienenä rääpäleenä viimeksi.
Labradorinnoutajat:
Picasso (Black Bet's Tom Jones) s. 5.3.2004
Onni (Black Bet's Vivaldi) s. 5.2.2012

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Sunnuntaina, 05.08.2012 klo 23:10  
+
0
Muistaakseni Taavi oli jo vajaa vuoden ikäisenä sen korkuinen mitä nytkin on, mutta massaa se kerrytti vielä ainakin pari vuotiaaksi asti. Vähän hitaasti kehittyvää sorttia nääs. Taavi on mun mielestä vielä aika korkee labbis, kun vertaan moniin muihin niin on ollu hieman korkeempi.

Aapo alkaa hoikistumaan, se ei oo enää sellanen pallomaha mitä on ollu, vaan alkaa jo näkymään vyötärökin. Huomenna pitää madottaa se kun on vapaapäivä niin ehtii juosta sen kanssa ulkona jos iskee mahan sekaisin, Taavilla matolääke monesti pistää vatsan kuralle. Sit oiskin jo Aapon rokotukset parin viikon päästä. Tietysti pentu nyt liikkuukin enemmän kun jaksaa jo vähän kävelläkin, mutta kasvaa se myös. Huomenna aattelin myös punnita sen. Mulla alkaa oikeesti kohta olemaan tuskaa kantaa sitä ulos, nyt jo ylöstulo portaissa tekee tiukkaa sen kanssa :nauru:
Oon antanu kyllä nuo vikat raput ennen meidän kerrosta tulla itse ylös, alaspäin ei vielä mee vaikka aina välillä kokeilen. Ja nekin mitä menee niin joutuu hyppimään ylös kun on vielä sen verran pieni ettei ihan pääse astumalla eli ei kai vielä voi kauheesti hyppyyttääkään.
Ja Aapo on nyt keksiny että se voi pissiä rappukäytävään. On nyt kaks kertaa pissannu siinä vaiheessa meidän oven eteen rappuun kun oon sulkemassa ovea kun ollaan menossa ulos. Kun meillä on vähän tiukka ovi ja se pitää sulkea aina avaimella kun ei viitti paiskata kiinni, muuten ei mee niin joudun Aapon laskemaan aina maahan siks aikaa. Sillä välin se ehtii pissata. Jos sen oven sais vaan painamalla kiinni niin pitäisin Aapon sylissä siinä vaiheessa. Kiva oli aamullakin kuuden aikaan (Aapo herätti vähän aikaisin..) alkaa luuttuamaan rappukäytävää kun oltiin menossa aamupissalle ulos. Siihen se mun hehkutus sit menikin kun aamulla pidin just kiirettä ulos sen takia kun Aapo ei ollu yön aikana tehny mitään sisälle, ei ihan päästy ulos asti kuitenkaan kun pissa tuli.

Ihanaa kun huomenna on vapaapäivä, mä jotenkin nyt arvostan enemmän näitä vapaita kun oon ihan poikki siitä kun eka ramppaan vapaa-ajan koirien kanssa jatkuvasti ulkona, sit vielä töissä kävelen sen 8h päivässä. Huomenna en tasan tee mitään järkevää, meinaan nukkua, jos en aamulla saa nukkua pitkään niin nukun sit päikkärit ja nautin vaan että saa olla koirien kanssa. Vois vaikka harjotella Aaponkin kanssa kynsien leikkuuta rauhassa ja kaikkee muutakin uutta.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Birdie

Birdie
Viestimäärä: 1184

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Maanantaina, 06.08.2012 klo 04:28  
+
0
Huomenna oon kotona ja naan mun MossuPossun. Kamala ikava on. Juttelin iskan kanssa ja sanoi etta ensimmaisena paivana Mooses vietti kaiken aikansa mun oven edessa koska luuli etta olen sisalla mutta kun iska avasi oven niin on sit nukkunut iskan kanssa. Tiedan etta koko huomisen lennon oon ihan surkee kun pitaa sanoo hyvastit kaverille, mutta kuitenkin kova ikava kotiin.
Follies Neville
09.03.2011

NettajaPeppi

NettajaPeppi
Viestimäärä: 109

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Maanantaina, 06.08.2012 klo 12:12  
+
0
Netta tänään 7 vuotta :jjei: :kumarrus: :kumarrus: :kumarrus:
Netta labbis s.06.08.2005
Peppi kultsu s.16.04.2010
Mindi labbis s.05.01.2012

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Maanantaina, 06.08.2012 klo 15:12  
+
0
^Onnea!

Aapon paino tänään 10.6kg eli viikossa tullut melko tasan kilo lisää. Ulkopuoliset kommentoi että onpas se taas kasvanut ja mun mielestä se on yhtä pieni aina vaan.
Madotin sen äsken ja sit vois ens viikolle varata rokotus-ajankin. Huomenna tulee siis 11 viikkoa täyteen.

Lisäänkin tähän samaan kuvan kun sain päiväuni-seuraa.. Taavi änkes ihan viereen naama kiinni mun naamaan ja pisti pään tyynyyn ja alkoi nukkumaan :love:

Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 06.08.2012 klo 18:50)

Enya^

Enya^
Viestimäärä: 67

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Maanantaina, 06.08.2012 klo 20:47  
+
0
^Awwww, ihana kuva. :love:

Hämmästyttävän nopeasti toi pentu oppii uusia asioita, voi vaan ihmetellä. Vaikka kotiutui vasta keskiviikkona, niin on kuin oisi aina täällä asunut! :nauru:

Pitkävihainen tuo ei ainakaan ole, uusi yritys kynsien leikkuussa oli eilen. Tehtiin sillälailla eri tavalla kuin viimeksi, että joka tassun jälkeen tuo sai kaksi pientä palaa lihapullasta. Lihapullista tuo menee ihan sekaisin, ovat suurta herkkua! Joka tassun kohdalla huudettiin aivan h*vetisti mut sit kun sai lihapullia niin häntä heilui niin vimmatusti ja taas oli ihanaa! :nauru: Hah, voi kun pystyisi itsekin suhtautumaan elämän suuriin vastoinkäymisiin noin letkeästi! :nauru:
"There are three kinds of Taekwondo players:
There are winners...
There are losers...
And there are champions! "


Labbispoika Oku s. 13.6.2012

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28210
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545725
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265867
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 15:15)