Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Tiistaina, 24.07.2012 klo 17:33

Labradorinnoutajat - osa 5

Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 50

Mirtze

Mirtze
Viestimäärä: 151

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Torstaina, 09.08.2012 klo 18:12  
+
0
Meillä Lulu on kans rauhottunut kesän aikana tosi paljon, sillä oli kesäkuussa (sopivasti meijän kesälomalla :ttou: ) juoksut ja tuhoominen on loppunu kun seinään sen jälkeen! Yleensä oli aina kans jotain vedetty lattialle..pöytäliina tms. mut nyt ei niitäkään, oon uskaltanu jättää jopa kukkia olkkarinpöydälle pöytäliinan päälle, jes! :lallati:

Marraskuussa olis muutto kerrostalosta rivitaloon! Voi vitsi en malta odottaa että saa oman pihan ja enemmän tilaa.. Ja pääsis eroon ylipäänsä yläkertalaisista, täälä seinät on kun paperia ja kuuluu kun yläkerrassa joku käveleekin. Argh

Meillä siis kans aina toimittu ton tuhoomisen kanssa niin et aamusin mahdollisimman lyhyt lenkki ja ruoka ja sit se painuukin takas nukkuun, joskus jätän kongin tai luun ja touhuaa kyl sitten niitten kanssa ihan tyytyväisinä. Toivottavasti Lululla ei ala tuhoominen uudestaan kun muutetaan :shhh:


Lulu ja ihanat pinkit valjaat :love:

muoks. ja mun ihana lulun syömä kenkä taustalla :nauru:
Labradorinnoutajat Lulu - s. 2.4.2011 & Iitu - s. 10.5.2013
(Viestiä on muokattu torstaina, 09.08.2012 klo 18:14)

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Torstaina, 09.08.2012 klo 23:13  
+
0
Aapo on oppinu jo koiran tavoille..



Kertokaa mulle mitä mä teen noiden meidän aamujen kanssa. Aapohan siis herättelee haukkumalla tai vinkumalla (sillä on siis hätä ja haluaa ulos) joka aamu klo 5-6. Aamuvuoropäivinä se osuu just hyvään ajankohtaan, mutta muina päivinä ei todellakaan. Vaikka en reagoi sen haukkumiseen yms mitenkään niin herään silti siihen ja en saa enää unesta kiinni. Tänään oli herätys klo 5.15. Mä alan olla jo ihan kypsä kun joka aamu sama juttu. En tosiaan saa nukuttua ikinä enää heti jos johonkin kunnolla kerran herään, menee tunti pari ennenkuin saan taas unta. Mä oon niin väsynyt joka päivä ja pinna ihan kireellä sen takia kun en saa nukkua. Iltavuoroista kun tuun niin pääsen nukkumaan vasta puolen yön jälkeen koska sitä ennen ei nukuta, joten ois kiva kun vois nukkua vaikka seiskaan asti. Mä en oo koskaan aamulla nukkunut pitkään, mutta edes siihen seittemään riittäis. Mut mitä mä teen? Ei oo auttanu reagoimattomuus, en siis ala kuskaamaan pentua viideltä aamulla ulos vaan saa tehdä sisälle, valitettavasti. Paitsi aamuvuoropäivinä tietysti. Mä en halua edes opettaa koiralle että pyynnöstä pääsee ulos ettei se opi siihen että keskellä yötä herättelee kun pissattaa.
Mutta miten ne aamut sais hiljasiks? Niin että vaikka tuo heräis niin se ois hljaa. Korvatulpat piti käydä tänään ostamassa mutta unohdin, huomisen ostoslistalla siis. Ja toisekseen ärsyttää se että se metelöi tohon aikaan aamusta kun naapurit voi herätä. Ei se kauaa hauku, mutta sen verran että mä ehdin heräämään ja sit on taas koko päivä pilalla ja minä ihan kypsä. Sillä ei kertakaikkiaan riitä uni yli sen kuuden aamulla, ei mitenkään. Palkitsenko mä sen sit siitä hillumisesta jos vaikka heitän sille luun minkä kanssa saa touhuta että mä saan edes hetken vielä nukkua? Mitään se ei siis saa metelöimällä eikä vaatimalla, se on varma.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.
(Viestiä on muokattu torstaina, 09.08.2012 klo 23:23)

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Perjantaina, 10.08.2012 klo 02:12  
+
0
^Meillä oli Blaken kanssa ihan sama ongelma, ja ite tuli todettua että niin inhottavaa kuin se onkin, niin ainoa keino tossa vaiheessa on se huomioimaattomuus vaikka ne korvatulpat korvissa. :neutral: Oot ihan oikeessa että sitä ei todellakaan kannata opettaa siihen että kun haukkuu niin pääsee ulos.

Kyllä meillä meni ihan viikkoja ennenkuin se oppi siihen että sillä haukkumisella ja vinkumisella ei saa mitään. Komentaminen vaan yllytti kun se tajus että oon hereillä. Kyllä se nykyäänkin tulee joskus aamulla tohon makkarin ovelle portin taa vinkumaan, mutta kun käännän sille selän niin kuulen miten se lähtee pois.

Tosi inhottavaa kyllä varmasti kun pitäis kuitenkin untakin saada. Toivottavasti niistä korvatulpista ois sen verran apua että pystysit nukkumaan kunnes Aapo oppii ettei sillä haukkumisella saa mitään.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Perjantaina, 10.08.2012 klo 06:09  
+
0
^Joo tosiaan en oo mitään huomiota antanut huutamisesta, en edes oo komentanut koska tuokin saa siitä vaan lisää pontta. Mua vaan säälittää naapurit, joka aamu 5-6 aikaan se haukkuu kimeellä äänellä ja vinkuu. Ja ihan selvästi vaan kakkahätäänsä. Kun on aikansa vinkunut enkä reagoi niin menee lopulta vääntämään ne kakat. Yks keino tietysti olis että veis sen ulos kun kerran hätä on mutta en taas haluais opettaa siihen että pääsee ulos kun huutaa koska sit jos sen oppii niin mähän juoksen sen kans aina ulkona kun se pyytää. Taavinkaan kanssa en oo koskaan pentuna ulkona käynyt kun vasta sit kun mä herään ja kun mulle sopii niin en ala tämänkään kanssa. Ilkeeltä voi kuulostaa mutta näin se vaan on, mun hermo ei kestä juosta koko koiran ikää joka yö tai aikaisin aamulla ulkona, ihan vaan huvin vuoks. Aikuinen koira kuitenkin osaa ja pystyy pidättää ja odottaa kunnes sinne ulos pääsee.
Meillä on muutenkin sellainen periaate että venkoilemalla ja huutamalla ei saa mitään, eikä pääse mihinkään, rauhassa saavuttaa paljon enemmän.

Pitää siis tänän ostaa ne korvatulpat, ei kai muukaan auta. Nytkin herätys tuli 5.30. Ja tää on just tätä että sit kun herään niin en enää nuku. Mä oon vielä aina ollu sellanen että hyvät yöunet on tärkeet, ei mua haittaa jos pari yötä menee huonomminkin mutta jos niitä alkaa olla jatkuvasti niin voin kertoo että on tosi rassaavaa, ite vielä oon väsyneenä tosi kiukkunen ja tuntuu että ihan tosi pienetkin asiat on tosi isoja ja kaikki vaan ärsyttää.
Mä en vaan tajua kun tuo on ollu jo kuukauden kohta mulla ja vieläkään ei oo oppinut että mä en reagoi noihin huutoihin. Kai se vaan testailee. Ja Aapo on äärettömän sitkee muutenkin tetyissä asioissa niin miksei tässäkin.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Birdie

Birdie
Viestimäärä: 1184

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Perjantaina, 10.08.2012 klo 19:16  
+
0
Mä aina nousin kun Mooses vinku ulos. Just et se oppisi pyytämään ulos.
Mut jos et halua opettaa. Niin mun mielestä ainoo vauhtoehto on vaan kärsiä ja odottaa että koira ymmärtää että ulos mennään sit kun sinä nouset.
Follies Neville
09.03.2011

elinann_

elinann_
Viestimäärä: 302

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Perjantaina, 10.08.2012 klo 20:33  
+
0
Minusta olis vaan kiva, jos pentu ymmärtäis ite pyytää pihalle. Nopeamminhan se niin oppii sisäsiistiksi ja aika älytöntä olla reagoimatta, kun toinen selvästi tahtois olla sisäsiisti. Mutta jos haluat sitä sisäsiisteyden oppimista viiväsytttää, niin mikäs siinä. Anna sille joku lelu, kun se herättää, saa sitten sen kans jatkaa touhuamista yksinään. Epäilen, että aikuistuessaan se ei herättäisi enää niin aikaisin, kun pystyy pidättelemään pitempäänkin. Rellallakaan ei tuota mitään tuskaa olla pidättämättä pitkäänkin (ei edes pyydä ulos tai pidä ulos päästyäänkään kiirettä pissaamisen kanssa), vaikka se pentuna pyysikin ulos tosi aikaisin. N
Koirat eivät ole koko elämä, mutta ne tekevät elämästä kokonaisen.

Tassutellen Tessun tahtiin
suomenlapinkoira Hippusen Bakkasukko "Tessu" -14

sekä mukana menossa:
sekarotuinen Rippu -04
labradorinnoutaja Rella -10
tiibetinspanieli Riitu -12
(Viestiä on muokattu perjantaina, 10.08.2012 klo 20:37)

Birdie

Birdie
Viestimäärä: 1184

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Perjantaina, 10.08.2012 klo 21:32  
+
0
Mooseskin herätti mut joskus 3kertaa että pitää päästää ulos. Eikä se enää pyydä, ellei vatsa ole sekaisin niin sitten se tulee herättää. Muuten antaa mun aina nukkua rauhassa.

Tässä kuvia Mooseksesta tänään.


Hieno keppi minkä Mooses löysi.


Villi ja vapaa
Follies Neville
09.03.2011

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Perjantaina, 10.08.2012 klo 22:58  
+
0
Eipä se ihan niin mustavalkosta ole. Mä en ikinä ole noussut ylös keskellä yötä/liian aikasin aamulla vaikka ois miten möykätty, mutta oho, meillä kyllä osaa molemmat koirat pyytää pihalle ja molemmat oppi todella nopeasti sisäsiistiksi. :wink: Kyllä ulos saa pyytää möykkäämällä, mutta ei sillonkun nukutaan. Ei ne tyhmiä ole.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Perjantaina, 10.08.2012 klo 23:32  
+
0
Jep, sitähän mäkin yritän opettaa että kun on yö niin nukutaan kun muutkin nukkuu. Kyllähän mä sitä ulos toki päivällä vien jos se vinkuu selvästi hätäänsä, mutta mulla on se periaate, että yöllä ei huudeta eikä riehuta muutenkaan. Ja sisäsiisteydestä sen verran että tokkopa tuo viivästyttää sen enempää kuin työpäivätkään, eihän se työpäivinäkään ulos pääse vaan tekee kahdetkin kakat sisälle ja useet pissat. Ja mun puolesta saa tehdäkin, ei tän ikäisen pennun tarttekaan olla sisäsiisti. En mä nyt tahallani halua viivästyttää sen oppimista, mutta oikeesti mä en itse kohta jaksa jos joudun joka aamu heräämään 5-6 aikaan vaikka ois mahdollisuus nukkua pitempään. Etenkin iltavuorojen jälkeen jolloin pääse tosiaan nukkumaan vasta aikaisintaan puolilta öin. Mulla on vaativa ja fyysisesti raskas työ missä pitää olla skarppina koko ajan, ei tuu mitään jos oon ihan puolikuollut ja väsynyt joka päivä. Samahan se ois tietty kuskata pentu ulos kun kerran huutaa, mutta nimenomaan en halua vahvistaa sitä huutamista ja haukkumista että sillä saavuttaa jotain.
Ja leluja sillä on koko ajan saatavilla yölläkin. Tänä aamuna sit iskin sille kongiin nappulaa jossain vaiheessa kun itse halusin jatkaa unia edes puoli tuntia, oli se sit kongin tyhjentänyt ja nukahtanutkin sen jälkeen hetkeksi.
Enkä mä vaadi että koiran pitää mykkä olla, saa sitä vinkua ja haukkua jos huvittaa, mutta ei yöllä. Ja mun mielestä 5-6 aamulla on vielä yötä, tai niin aikaista aamua että kyllä se varmaan naapureitakin jo häiritsee. Ja ihmettelen sitä että miten toi on tollasen rytmin oppinut kun Aapon meilläoloaikana mä oon tehnyt enemmän ltavuoroja töissä kuin aamuvuoroja, jolloin taas itse herään viiden jälkeen. Tänään jo mietin sitä että alanko vaan ite pistämään joka aamu kellon soimaan klo 5 ja vien suoraan Aapon ulos ennenkuin se ehtii möykätä ja sit jatkan uniani jos tarttee. Se ois varmaan yks vaihtoehto jolloin jäis pois se ulos pyytäminen yöaikaan.

Ja voiko pentu kasvaa päivässä? Tulin äsken töistä kotiin niin jotenkin silmiin näytti heti että Aapo on kasvanut työpäivän aikana. Sit pistin sille pannan kun oltiin lähdössä ulos niin sama panta joka aamulla oli sopiva olikin nyt tiukka ja sitä joutui löysentämään :eek:
Tähän asti mä en ite oo juurikaan nähnyt selkeesti että ois kasvanut, vaikka onhan se tietty, mutta nyt pisti heti silmään että se on isompi.. oonkohan mä ite tulossa hulluksi :nauru:

Näitä sisäsiisteysjuttuja vielä.. kukin tekee tavallaan, toiset kuskaa pentua yölläkin parin tunnin välein ulos, toiset ei. Mä kuulun niihin joka ei vie ikinä koiraa yöllä ulos ellei ole tosi hätä. Mun mielestä yö on nukkumista ja rauhoittumista varten, ei ulkona juoksemista varten. Ja ylipäätään oon Aapollekin yrittänyt opettaa että illalla rauhoitutaan pikkuhiljaa, eristän koirat jo hyvissä ajoin illalla koska haluan että Aapokin oppii rauhottumaan aina ennen nukkumaanmenoa ja oppii sen että oikeesti voi vaan olla. Jonkun mielestä varmaan siinäkin teen väärin, mutta mitä enemmän se riehuu illalla myöhään sitä pidemmälle menee nukkumaanmeno. Ja edelleen toitotan että mulle hyvät yöunet on tärkeet että jaksaa touhuta näiden kanssa ja olla töissä. Ei se pennullekaan oo kivaa jos on koko ajan tiuskiva omistaja joka vaan kieltää kaikesta ja motkottaa kiukkusena joka asiasta. Ja sellainen mä just oon väsyneenä.

Kyllä tää ehkä tästä, nää aamut on nyt ehkä se suurin ongelma meillä. Nyt oon jo oppinu nää iltavuoropäivät nukkumaan päiväunet ennen töihin lähtöä että vähän oon pirteempi ja se on auttanutkin. Yleensähän en työpäivinä nuku mitään päiväunia.
Ei kai tuo koko ikäänsä huuda aikaisin aamulla, ainakaan toivottavasti. Ehkä mä jopa kokeilen tota että herätän ite itteni jo viideltä ja käytän sen ulkona ennen huutoa. Jospa vaikka toimis. Joka tapauksessa herään siihen huutamiseen niin sama se.
Ja ne korvatulpat unohtui taas ostaa:ttou:
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Kokoska

Kokoska
Viestimäärä: 13

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Perjantaina, 10.08.2012 klo 23:46  
+
0
Vilkku herättää jostain syystä aamuisin poikaystävän, vaikka se ei miltei koskaan edes vie sitä ulos. Fiksu koira, mamman pitää saada nukkua, mutta ei tuolla vuorotöitä painavalla isillä niin väliä... :twisted: Tulee se sitten tönimään ja pusuttelemaan mutkin hedreille kun poikaystävä käskee mennä herättämään äiskän. Yleensä kyllä sitten mennäänkin kun ei tuo turhista pyytele ulos. Paitsi kerran kun poikaystävä oli viikonlopun poissa heräsin siihen että Vilkku on sen puolella sänkyä ja inisee. Ajattelin että nyt on varmaan tosi kova hätä ja painelin puoli unessa ulos, missä tyyppi alkoi ihan leppoisasti vaan haistelemaan ja sitten vaan istui vieressä. Että se siitä hädästä. :neutral: Aikoinaan kun mulla oli ihan siviilikoiranpentu niin en vienyt yöllä/hirmu aikasin ulos, mutta ei se toisaalta metelöinytkään vaan teki paperille. Silti oppi melko nopeasti sisäsiistiksi ja jaksoi sitten odotella aamuun kun pidätyskyky parani.

Astiasta kukkaruukkuun. Ollaan tässä parina viime iltana tavattu koirapuistossa eräs dobberi johon Vilkku on (myöskin) tulisesti rakastunut. Ekoilla kerroilla kun ollaan satuttu puistoon samaan aikaan niin Vilkku ei tietty ole muuta tehnytkään kuin nylkyttänyt milloin mistäkin suunnasta ja narttu raukka juossut ulisten turvaan omistajansa jalkojen väliin. Nyt sitten toissailtana kun olivat aitauksessa kahdestaan oli ihan eri meininki. Vilkku oli paljon rauhallisempi ja dobberikin uskalsi jo vähän pitää puoliaan. Tänään saatiin jopa iloinen vastaanotto ja paria yritystä lukuunottamatta sitä pylsimistäkään ei ollut ja kyllä se komentaminen vähän tiukempaan sävyyn näyttää tepsivän jotenkin, ainakin jos samalla lähestyy Vilkkua. Kyllä tuo yleensä kunnon ärähdyksestä tajuaakin lopettaa, siis nartun ärähdyksestä, mutta monet nartut ei näytä jotenkin osaavan pistää ukkoja ojennukseen.
Opaskoira Vilkku, labbis & 1/16 kultsu, 3v.
Vilkkumaista elämää opaskoirana -blogi[/

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Lauantaina, 11.08.2012 klo 00:03  
+
0
Mulla on kans ollu aina tosi tiukka linja siitä että huutamalla/vinkumalla/ulisemalla ei saa tahtoaan läpi. Eri asia on jos päivällä vaikka oven takana vinkuu, sillon tottakai lähdeetään ulos. Ja nykyään jos alkaa vinkumaan yöllä niin tiedän että on maha sekasin joten tottakai mennään ulos, mutta pentuna sai sitten luvan tehdä sisällä asiansa yöllä, ulos ei menty öisin.

Meillä on molemmat koirat olleet täysin sisäsiistejä alle kuukaudessa luovutusiästä, vaikka ovatkin öisin asiansa saaneet sisälle tehdä. Mä tosin oon molempien koirien kanssa skipannu sanomalehdet kokonaan. Meillä on toiminut paremmin kuin loistavasti.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 11.08.2012 klo 00:53)

Birdie

Birdie
Viestimäärä: 1184

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Lauantaina, 11.08.2012 klo 01:37  
+
0
Mä mielummin nousin ylös ja vein ulos kun siivosin niitä kakkoja/pissoja. Mutta mä halusin että Mooses pyysi mua ulos joten pidin sen yöllä mun makkarissa ja oven kiinni koska sinne se ei niitä hätiä tehnyt vaan herätti aina. Mutta mä nukahdin aina nopeesti takas uneen. Se oliskin ollut ikävämpi homma jos olis pitänyt jäädä kukkumaan.

Mut Eepi sanoit että pentu meni nukkumaan heti kun oli saanut asiansa tehtyä? Jos kuitenkin heräät siihen meteliin niin eks vaan olis järkevintä viedä se pentu ulos. Nopeastihan se pidätyskyky kasvaa ja saat taas nukkua rauhassa.
Follies Neville
09.03.2011

iipu

iipu
Viestimäärä: 39

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Lauantaina, 11.08.2012 klo 03:12  
+
0
Mä vein Pedroa ulos myös öisin sillon, kun sisäsiisteyttä harjoteltiin. Itse ajattelin, et koira on fiksu kun ei halua liata reviiriään ja osaa ilmoittaa hädästään. Pedro oppi tosi nopsasti sisäsiistiks, eikä itse tarvinnut aloittaa aamua siivoamalla. Nykyisinkin Pedro tulee ilmoittamaan, jos tarvitsee päästä kiireellä yöllä ulos (jos on ripuli tms.). Muuten herralla on kyllä tarkka tieto siitä, että yöt on nukkumista varten! Mutta tapoja ja ajatuksia on tosiaan yhtä monta, kun on koiraa ja omistajaa :peukku:

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Lauantaina, 11.08.2012 klo 05:57  
+
0
Ei se heti mee nukkumaan.. nyt vein sen ulos kun herätti tasan 5.30 haukkumalla ja vinkumalla, kakat tuli ulos, mutta pissan oli ehtinyt tehdä sisälle. Tuossa se nyt hilluu edelleen.
Tosiaan näissä on yhtä monta tapaa kuin on koiraa ja omistajaakin. Taaville sopi vallan hyvin ettei yöllä käyty ulkona, se tosin nukkui jo ekan viikon jälkeen yhtä kauan kuin mäkin.
Lähinnä se mun tavoite tässäkin oli että pentu oppis nukkumaan kun muut nukkuu. Ei se että tieten tahtoen jotenkin estän sitä pääsemästä ulos. Kai mä nyt vaan nielen tappioni ja kuskaan sitä ulos kunnes osaa pidättää. Ite oisin vaan pyrkinyt siihen että aamut kestäis vaikka tunnin pidempään, sekin ois auttanu jo paljon mun kohdalla.
Helppoahan se ois ulos päästääkin jos asuis jossain maantasalla että avais vaan oven. Mutta tosiaan siinä ehtii heräämään ihan kunnolla kun roudaat tyypin sylissä alas rappuja ja takasin ylös. Ei toivoakaan että sais uudestaan nukuttua ihan heti. Mutta näillä mennään mitä on annettu. Mä pääsen varmaan ite vähemmällä kun vaan vien sitä ulos. Tuun sit kiroomaan vuoden päästä kun oon ite vahvistanut koiran käytöstä niin että se edelleen silloin haukkuu aikasin aamulla kun haluaa ulos. Se just nimenomaan oli se mitä en halua.
Hienoahan se on että pentu itse tiedostaa että ulos pitää päästä, sitä en kiellä enkä vähättele yhtään, mutta on se myös tosi rassaavaa pidemmän päälle kun miettii omaa jaksamista ja yöunia. Mutta ei kai auta valittaa tässäkään asiassa.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Birdie

Birdie
Viestimäärä: 1184

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Lauantaina, 11.08.2012 klo 14:35  
+
0
Jos uskot että koira herättää sut aikuisenakin joka aamu viideltä, kun ei jaksa pidättää pidempään, niin sit et vaan nouse. Ostat ne korvatulpat ja makaat sängyssä sinne seittämään asti vai monelta ikinä heräätkin.. Miksi pitää tehdä asiasta niin vaikeeta.
Follies Neville
09.03.2011

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Lauantaina, 11.08.2012 klo 20:20  
+
0
No voi herranjestas, en mä oo vaikeeta tästä tehnyt, kyselin vinkkejä noihin aamuihin ja kerroin vaan että mun on pakko saada välillä nukkua. Mutta jos se teistä tuntuu vaikeelta niin antaa olla. Kunhan kerroin oman näkökulmani asiaan kun näitäkin on monia, saa kai sitä ääneen pohtia vaihtoehtoja miten toimia, kokemusta kun ei ole huutavasta koirasta. Mutta antaa sen asian nyt sit olla.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Enya^

Enya^
Viestimäärä: 67

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Lauantaina, 11.08.2012 klo 20:46  
+
0
^ Meillä kyllä mennään ulos vaikka yöllä, jos on hätä. Meillä se on kyllä astetta helpompaa, kun makkarin vierestä pääsee takapihalle. Kolmeen yöhön ei ole tehnyt pissoja sisälle, kakkoja ei ollenkaan koko tänä aikana. Jotenkin pidän itse tärkeänä sitä, että pentu tekee KAIKKI tarpeensa ulos. Vahinkoja meillä sattuu enemmän päivällä kuin yöllä, kun ei olla hoksattu viedä tuota ajoissa ulos...:ttou:

Juu, minäkään en enää aio nousta öisin ulos kun pidätyskyky alkaa vahvistua vaan nukun kyllä aamuun saakka, myös mun mielestä koiran pitää aikuistuessaan oppia nukkumaan kokonaisia öitä. Siihen pennun yölliseen/aamuöiseen tohottamiseen meillä on auttanut se, että on jättänyt toohottajan kokonaan huomiotta ja jatkanut unia (tarvittaessa makkarin ovi kiinni, mut tähän ei ole tarvinnut vielä turvautua).

Mut mä ymmärrän tuon, miksi Eepi78 ei halua viedä kymmenkiloista pentua rappuja ylösalas öisin. Missä vaiheessa pennun pidätyskyky alkaa olla siinä jamassa, että se pystyy jo tunnin-pari pidättämään hätäänsä? Sinun asemassasi ehkä kokeilisin kyllä sitä, että tulpat korviin ja katsotaan mitä tapahtuu? Ainakin muistan kuulleeni kehuja, että koiranpentu on kuukaudessa saatu sisäsiistiksi, se vaatineekin jo pennulta jonkinmoisen pidätyskyvyn? Tsemppiä, toivottavasti pentu pystyy hoksaamaan nopeasti ettei ihan aamuyöstä aina tartte hädälle mennä. :peukku:
"There are three kinds of Taekwondo players:
There are winners...
There are losers...
And there are champions! "


Labbispoika Oku s. 13.6.2012

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Lauantaina, 11.08.2012 klo 21:02  
+
0
Siis kyllä tuokin pidättää jo reippaasti sen 5-6 tuntia jos nukkuu. Hereillä ollessaan pissailee useemmin koska juo paljon kun touhuaakin paljon. Esim. yöt menee just niin että on saattanut tehdä yhden pissan yön aikana tai ei mitään ja nukahtaa siinä 23-24 unille ja herää 5-6 välillä hätäänsä. Alussa oli aina kakatkin yöllä tehty, jopa kahdetkin, nyt ei enää. Ilmeisesti se 5 tuntia on melkolailla maksimi pidätyskyvyssä tällä hetkellä koska tänään olin 5h poissa, olin käyttänyt pennun ulkona sitä ennen ja heti kun tulin kotiin vinkui hätäänsä oven edessä ja tottakai vein sen ulos ja sinne tekikin tarpeensa. Työpäivien aikana on usein jopa kahdet kakat tehnyt sisälle.
En mä pysty edes mitenkään joka kerta viemään tota ulos kun pyytää, työpäivät joutuu olemaan 9h ilman ulkoilua ja en aina muutenkaan kulje pennun perässä täällä kotona vaan saatan olla esim. toisessa huoneessa, suihkussa tms kun se vinkuu hetken oven edessä ja kun en heti reagoi niin tekeekin jo sisälle hädät. Pissaa tuo ei ilmaise mitenkään kun se on tulossa, pissaa sinne missä sattuu sillä hetkellä olemaan, ihan jopa kävellessä. Isomman hädän ilmaisee vinkumalla tai haukkumalla. Mutta kuten sanottu, lopetan tän asian jauhamisen tähän ja katson mitä teen noiden aamujen kanssa. Aiemmat on vaan ollu pohdiskelua eri vaihtoehdoista miten kannattaa tehdä ja mikä ois viisainta, mutta ehkä en enää pohdi ja mieti ääneen yhtään mitään koska se tekee toisten mielestä asioista vaikeeta. Itse oon vaan Taavin kohdalla saanu täältä paljon vinkkejä erilaisiin asioihin ja osa olleet jopa toimiviakin, joten sen takia niitä kyselinkin. Mutta eiköhän siirrytä seuraavaan aiheeseen ja joku muu voi jatkaa tästä jos huvittaa.

Lisään vielä että Taavihan oli vasta yli puolivuotiaana sisäsiisti ja jos muistan oikein niin 8kk vanhana vasta ihan 100% sisäsiisti. Sehän ei koskaan osannut ilmaista hätäänsä vaan teki vaan, eikä osaa vieläkään. Mutta se nyt ei teekään sisälle, ei oo koskaan tehnyt edes vesiripulissa sen jälkeen mitään sisälle kun on ollut sisäsiisti. Sen takia mä en mitään kiirettä pidäkään tän asian kanssa kun tiedän että siinä voi kestää. Ja meillä sitä oppimista hidastaa epäsäännöllinen rytmin mun työn takia ja lisäksi se ettei tosiaankaan päästä ulos kovin äkkiä vaikka pentu niin haluaiskin. Yks hyvä esimerkki eiliseltä, tulin töistä kotiin, mun äiti oli siis käynyt meillä iltapäivällä, siitä asti mun tuloon Aapo on ollut tekemättä mitään sisälle. Olin ottamassa Aapon hihnaa heti, laitoin vaan laukun pois ja vaihdoin takin niin sillä vlin Aapo teki pissat eteiseen. Samalla kun luuttusin pissoja, se oli jo kakalla makkarissa :nauru: ja just olin sitä kehunut puoliksi ääneen että miten hienosti se on pidättänyt..
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 11.08.2012 klo 21:08)

Enya^

Enya^
Viestimäärä: 67

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Lauantaina, 11.08.2012 klo 21:13  
+
0
^ Pitänee vielä kommentoida sen verran, kun ilmaisin itseäni hieman epäselvästi, että ens viikon jälkeen pentu joutuu työpäivät olemaan yksinään kotona eikä luonnollisesti sitä tuolloin kerkiä pissattamaan. Pitää vaan toivoa että se pidätyskyky siitä kehittyy nopeasti (nyt pentu 8 viikkoa). :wink:

Btw, nyt kun kehuin että yöt on jo siistejä, niin katsotaan vaan että ens yönä on lattialla pissat JA kakat. :ttou::nauru:
"There are three kinds of Taekwondo players:
There are winners...
There are losers...
And there are champions! "


Labbispoika Oku s. 13.6.2012

NettajaPeppi

NettajaPeppi
Viestimäärä: 109

VS: LABRADORINNOUTAJAT - OSA 5 - Lauantaina, 11.08.2012 klo 21:36  
+
0
^^Työnnät aamulla koiran kädellä pois jos yrittää herätellä sua ja käännät kylkeä selkä koiriin päin ja nukahdat uudelleen. Mulla tää ainakin toimii automaattisesti puoli unessa, kun olen niin aamu-uninen ja äreä aamulla, jos väkisin koirat yrittää herättää. Koirat on kyllä oppinu kunnioittaa mun aamu-unea, vaikka joskus ne yrittääkin herätellä, mutta ne luovuttaa, kun tajuaa etten aio herätä.

Mindi haki tänään 5 dummya ja sen jälkeen 4 varista hakuruudusta. Eilen taipparitreeneissä nouti ekan kerran lokin vedestä kaksi kertaa. Mamma on nyt tooosi ylpee :kumarrus:
Netta labbis s.06.08.2005
Peppi kultsu s.16.04.2010
Mindi labbis s.05.01.2012

  Siirry sivulle: 1 ... 5 6 7 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28210
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6339
Viestejä yhteensä545729
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265869
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 23:30)