Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 00:21

Novascotiannoutajat

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 27

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Perjantaina, 17.09.2010 klo 20:09  
+
0
Moi...Mä ny kysyn ku oon ajatellu et ostan sitku peruskoulu loppuu ni tollerin...ja mä menisin (ehkä)kannuksen kennel linjalle opiskelee eli se sais olla siellä mukana ja ei olis tekemisen puutetta ni sopisko tää rotu ja se ajankohta sen hankkimiseen..jne.eli tarviiko tolleri pakosti jotai kunnon harrastusta..?Ja Onks se vaikee kouluttaa niinku jostai oon vähä kuullu et ei sovi ensimmäiseks koiraks?Onks se totta?Ja mul ei oo ollu isoo koira vaan pieni...Koko ja luonne olis muute sopiva must mut se koulutettavuus ni onks se se esto et ei sopis...??Mä oon kyl vast koht täytän 13 mut mä oon tälläne et suunittelen asioita monta vuotta aikasemmi!:D
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.

nomeilija

nomeilija
Viestimäärä: 74

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Tiistaina, 21.09.2010 klo 13:35  
+
0
Eiköhän se mieli vielä kerkeä muuttua tuohon mennessä sen rodun suhteen vielä monta kertaa... eli suosittelisin nyt ensin sitten tutustumaan rotuun, kun on vielä noin monta vuotta aikaa, livenä. Ehkäpä jossain muuallakin kuin näyttelyssä.

Ehkä koiran hankintaan ei ole muutenkaan paras ajankohta juuri se, kun omassa elämässä tapahtuu suuria muutoksia, kuten nyt esim. kuvailemasi opiskelemaan lähtö.

Mun mielestäni tolleri tarvisee jonkun kunnon harrastuksen, koska on aivan liian älykäs vain makoilemaan kotona tai kulkemaan omistajansa perässä. Niin, luonne ja kouluttettavuus kulkevat mielestäni käsi kädessä... Vilkas, itsenäinen ja älykäs luonteenpiirteetheijastuvat suoraan siihen koulutettavuuteen, joten siinä mielessä en ehkä täysin ymmärrä kysymystä koulutettavuudesta, kun kuitenkin tykkäät luonteesta...

Jos lähinnä seurakoiraa etsit (tai sellaiseen käsitykseen jäin), niin suosittelen kääntymään jonkun muun rodun puoleen. Varmasti samankokoisia koiria, joilla on kiva luonne löytyy muitakin.

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Tiistaina, 21.09.2010 klo 15:35  
+
0
Joo, mut mä en oo ettimäs pelkkää koti koiraa vaan harrastaisin kans sen kaa...ja luitko mitä tuol opistos tehä???Olis sil tekemsit ja ostaisn sen vuotta aikasemmin et voisin tutustuu!!..oot ymmärtäny iha vääri...
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.

nomeilija

nomeilija
Viestimäärä: 74

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Keskiviikkona, 22.09.2010 klo 12:56  
+
0
Olen pahoillani, jos ymmärsin väärin. Mutta sellaiseen käsitykseen jäin ensimmäisestä viestistäsi, jossa kysyit, että tarvitseeko koira pakosta kunnon harrastusta. Sen pohjalta vastasin. Ja kysehän on todellakin vain minun mielipiteestäni, joku muu voi olla täysin toista mieltä harrastusten tarpeellisuudesta.

Nuppeli

Nuppeli
Viestimäärä: 90

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Keskiviikkona, 29.09.2010 klo 16:58  
+
0
Mitäs teijän tollerit syö, ja kuinka paljon? :) (juu tämä kuuluisi perjaatteessa ruokapalstoille, mutta nyt kyselen tollerista :D )
Saksanpaimenkoira ''Ira'' s. 14.12.2011

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Maanantaina, 11.10.2010 klo 14:22  
+
0
Että voikin sen oman rodun päättäminen olla hankalaa, bordercollien kautta shetlanninlammaskoiraan, josta takaisin bortsuun, josta sitten appenzelliin (itselläni kokemusta kolmesta rodun edustajasta, joista yksi asui luonani). No, sitten astui mukaan kuvioihin avomies, jolle appenzelli ei passaakkaan ja siirryttiin takaisin shelttiin, mutta koska itse tahtoisin hitusen isomman koiran ja pk-oikeudet olisi hurjan iso plussa, niin ruvettiin kallistumaan tollerin puoleen. Se kun vielä miellyttää molempia. Ja harrastuskoira siis ensisijaisesti hakusessa.

Onko teillä kokemuksia tollerista kerrostalossa? Entäpä yhdistelmästä tolleri + kissa? Jälkimmäisen uskoisin olevan totuttelukysymys, eikö vain? Kissa on koiriin tottunut, joten jos vain tutustuttaa otukset toisiinsa ja kieltää pentua kiusaamasta kissaa (tai toisinpäin), voisi heistä saada ihan kivatkin kaverukset tai edes sietämään toisiaan?
Asunnosta vielä sen verran, että asumme kerrostalokaksiossa 3km päässä kaupungin keskustasta. Ympärillä on paljon metsää, autolla on mahdollista lähteä kauemmaksikin, jotta pääsisi juoksuttamaan vapaana ja muutenkin hyvät ulkoilumahdollisuudet löytyvät läheltäkin.

Miten muuten tollerin vapaana olo? Onko kuinka helppo opettaa olemaan irti ja pysymään lähellä? Itselläni tosiaan kokemusta vain paimenkoirista (tosin hurjan itsepäisistä sellaisista, johdonmukaisuutta tarvittiin todella) joiden kanssa luoksetulo ja irti pitäminen on suhteellisen helppoa opetella. Millainen riistavietti tollereilla on, pystyykö sen puolesta ulkoilemaan irti?

Huh, tulipa siinä kysymyksiä. Taisin hieman innostua :nolo:
Varjo 12/2010 ♥

nomeilija

nomeilija
Viestimäärä: 74

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Keskiviikkona, 13.10.2010 klo 10:42  
+
0
Hei.

Täältä voit lukea lisää tollereista ja pk-lajeista (ja tollereiden pk-oikeuksien säilymisestä)
http://snjfi.asiakkaat.sigmatic.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=9&t=12140

Suurin osa tuntemistani tollereista asuu kerros- tai rivitalossa. Itse en näe, että asunnolla tai talolla olisi koiran hankinnassa suurta merkitystä. Erityisesti tollerin kohdalla, koska ei erityisesti sovellu mielestäni pelkästään ulko/tarhakoiraksi.

Entäpä yhdistelmästä tolleri + kissa? Ei omakohtaisia kokemuksia, mutta kuten totesitkin on varmasti koulutuskysymys.

Vapaana oleminen vaatii opettamista, kuten kaikilla koirilla, mutta ei varmaan ole sen helpompi tai vaikeampi kuin muillakaan roduilla. En oikein ehkä ymmärrä sinällään tätä kysymystä ja ajatusta, etttei koiralla, jonka alkuperäinen käyttötarkoitus on metsästys olisi riistaviettiä. Ennemminkin olisin huolissani, jos sitä ei koirasta löytyisi, tai sitten kasvattajan jalostus on mennyt mielestäni aivan väärään suuntaan eli poispäin alkuperäisestä käyttötarkoituksestaan.

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Keskiviikkona, 13.10.2010 klo 11:45  
+
0

nomeilija kirjoitti:


Vapaana oleminen vaatii opettamista, kuten kaikilla koirilla, mutta ei varmaan ole sen helpompi tai vaikeampi kuin muillakaan roduilla. En oikein ehkä ymmärrä sinällään tätä kysymystä ja ajatusta, etttei koiralla, jonka alkuperäinen käyttötarkoitus on metsästys olisi riistaviettiä. Ennemminkin olisin huolissani, jos sitä ei koirasta löytyisi, tai sitten kasvattajan jalostus on mennyt mielestäni aivan väärään suuntaan eli poispäin alkuperäisestä käyttötarkoituksestaan.


En tarkoittanut, etteikö koiralla saisi olla riistaviettiä vaan että millainen riistavietti tollerilla on ja pystyykö sen puolesta sitä pitämään suht huoletta (niin huoletta kuin koiraa nyt voikaan) irti vai innostuuko se heti ensimmäisen otuksen nähdessään ja unohtaa täysin kaiken muun ja silmänräpäyksessä koira onkin jo mailla halmeilla.
Varjo 12/2010 ♥

(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 13.10.2010 klo 11:48)

nomeilija

nomeilija
Viestimäärä: 74

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Torstaina, 14.10.2010 klo 10:14  
+
0
Hui, aika vaikee kysymys... on nimittäin tullut nähtyä vaikka minkälaista tolleria tässä harrastellessa. Osa ei varmasti lähde ja osa lähtee varmasti. Osa tulee takaisin kutsusta, osa ei, mutta se on jo koulutuksellista asiaa. Tässäkin asiassa varmasti vanhempien riistaverisyys vaikuttaa, joten kannattaa kysellä sitten kasvattajalta, nimittäin tähän en uskalla sanoa varmaa vastausta, että kyllä tai ei :)

Minulle tuohon riistaverisyyteen kuuluu muutakin kuin hajut, ja ehkä en siksi osaa ajatella asiaa pelkästään sen kannalta. Minulle on myös tärkeää, että koira niin sanotusti ottaa riistaa kuin riistaa, kylmää ja lämmintä, jonka luen osaksi riistaverisyyttä.

Ehkä sinulle vastaisin, jos haluat pk-puolta treenata tavoitteellisesti, että ota pentu sellaisesta pentueesta, jolla on riistaviettiä, jolloin hajut kiinnostavat, jolloin pk-puolen jäljenkin luulisi olevan helpompaa. En tiedä, kun itse harrasta pk-puolta, perustuu siis vain ajatukseen, että koira on kiinnostunut hajuista-->palkkaaminen oikeasta hajusta ;)

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Torstaina, 14.10.2010 klo 10:22  
+
0
Kiitoksia kattavista vastauksistasi, nomeilija :) Näistä oli paljon apua!
Varjo 12/2010 ♥

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Torstaina, 14.10.2010 klo 10:22  
+
0
Huppista hei, tuplat pois.
Varjo 12/2010 ♥

(Viestiä on muokattu torstaina, 14.10.2010 klo 10:22)

Nuppeli

Nuppeli
Viestimäärä: 90

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Sunnuntaina, 21.11.2010 klo 13:51  
+
0
Täällä on ollut aika hiljasista.. Mitäs teijän tollerit tykkää talvesta?
Saksanpaimenkoira ''Ira'' s. 14.12.2011

Madreen

Madreen
Viestimäärä: 10

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Sunnuntaina, 21.11.2010 klo 16:55  
+
0
Meidän neiti ainakin nauttii tosta lumesta ihan kauhiasti Ei meinaa saada sitä enää mettästä poies kun intoutuu loikkimaan lumihanges. :nauru:

Alotettiin Agilityn alkeet kurssi tossa viikko sit. Netta meinas kiertää kaikki esteet ensin, ennen kun hokas ett ei sillä saa namia. :) Ei voi tyhmäks ainenkaan haukkua tuota... :D
Novascotiannoutaja Netta 06/09
Seropi Goda 05/12

Jeeka

Jeeka
Viestimäärä: 4

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Lauantaina, 27.11.2010 klo 12:55  
+
0
Täällä myös vajaa 4kk tolleripoitsu :)
Aikaisemminkin ollut tollerityttö, mutta laukannut jo vihreimmille metsästysmaille.

ThamaraLady

ThamaraLady
Viestimäärä: 13

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Torstaina, 09.12.2010 klo 20:29  
+
0
Minulla kotona häsläilee 4 vuotias tollo tyttö Tiuhti :)
Rakastaa kaikkea ja kaikkea (varsinkin ruokaa). Parhaita ystäviä ovat kaksi kissaa ja kaksi hiirtä :)

Ensimmäinen koira ja voin kyllä valehtelematta sanoa ettei mitään suurempia ongelmia ole ollut. Voi kyllä osaksi johtua siitä että olen kakarasta asti lukenut kaikki mahdolliset koirakirjat mitä käsiini olen saanut! :D

Vapaana pitämisen oppi hetkessä kuin myös sisäsiisteyden ja muun. Aika iha vauvasta siihen kahden vuoden ikään oliki parasta oppimisaikaa (yllättävää heh..).
Nykyään neiti neljä vee on päättäny että minua ei tarvi enää totella koska olen koulussa toisella paikkakunnalla ja olen vain muutamia päiviä viikossa kotona. Tottelee kyllä pienen muistutuksen jälkeen mutta kai se osoittaa mieltä ku oon ollu taas kauan pois. :)

Pahinta ehkä Tiuhtin kanssa ollu se että kun se tekee väärin (esim. varastaa minun lapaset ja pipon ja juoksee ympäri pihaa nokka pystyssä) nii aluksi ku komennan nii kumartelee vaa ja sitte minua alkaaki jossaki vaiheessa naurattaa ja mikäs sen ihanampaa Tiuhtin mielestä olisikaan joten sitten juostaan entistä lujempaa pakoon. :D

Hauskoja hetkiä on kyllä tullu piskin kanssa vietettyä <3
Novascotiannoutaja Juno-Juhekin Thamara Lady ja valkoinenpaimenkoira Angel sekä heidän palvelijansa Kuopiosta
(Viestiä on muokattu torstaina, 09.12.2010 klo 20:52)

Miaci

Miaci
Viestimäärä: 1868

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Perjantaina, 17.12.2010 klo 18:12  
+
0
Mulle tolleri on ollut jo pitkään se ykkösrotu, mutta haluaisin kysyä teiltä kokeneilta, että millainen liikuntamäärä pitää tollasen energisen punaturkin tyytyväisenä? Olenhan mä kirjoista lukenut jne., mutta kellään tutulla ei kyseistä rotua ole, enkä tollereita nää kuin lähinnä näyttelyissä ja satunnaisesti kaduilla ja kirjoissa lukee lähinnä, että energinen. Olen kuullut paljon tollereista jotka häsläävät 24/7 (saattaahan se johtua liikunnanpuutteesta) ja joilla on paljon ongelmia muiden koirien kanssa. Onko tämä kovin yleistä, sählääkö tollerit lähes aina (lukuun ottamatta muutaman tunnin metsälenkin jälkeistä tilaa), vai onko tässä tosiaankin kyse liikunnan ja koulutuksen puutteesta?
Pentua en saa vielä moneen vuoteen, mutta haluaisin silti tietää, että millainen pentu kannattaa pentueesta valita (ellei kasvattaja sitten tee kokonaan päätöstä itse), miten paljon siinä vaiheessa pystyy näkemään tollerin luonteesta?
What if I say I'm not like the others?
What if I say I'm not just another one of your plays?
You're the pretender
What if I say I will never surrender?

nomeilija

nomeilija
Viestimäärä: 74

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Maanantaina, 20.12.2010 klo 11:30  
+
0
"Lenkkeilyn lisäksi tollerille pitää antaa jotain aivotoimintaa vaativaa tekemistä esimerkiksi harrastuslajin muodossa. Tolleri sopii hyvin lapsiperheen koiraksi, mutta vaativana rotuna perheen aikuiset ovat aina koiran ensisijaisia hoitajia ja kouluttajia. Koiralle tulee tehdä selväksi, että perheen lapsetkin ovat arvoasteikossa sen yläpuolella." www.tollerit.fi Tolleria ei saa väsytetyksi "pelkällä" lenkillä, jollei ole mahdollista olla metsässä irti pari tuntia toisten korien kanssa tms. Tolleri ei ole tyytyväinen lenkki/kotikoirana ja jotkut kasvattajat eivät edes myykään koiraansa tällaisiin perheisiin.

Tollereita näkee yllättävän pajon, kun vain menee oikeisiin paikkoihin katsomaan, mm. mejä-kokeissa melko varmasti löytyy tollereita, useissa toko-kokeissa, agilitytreeneissä jne. Yhdistyksen sivuilla on melko kattavasti Suomi jaettu aluetoiminnan piiriin ja sieltä löytyy erilaisia aktiviteetteja, jossa tollereihin voi tutustua. Lisäksi suurin osa kasvattajista kertoo/esittelee rotua mielellään. Ota yhteyttä lähimpään kasvattajaan ja kysy, voitko mennä tutustumaan rotuun.

"Mieti tarkkaan mitä haluat harrastaa koirasi kanssa. Sellainen kasvattaja, joka on viettänyt päivittäin paljon aikaa pentujen kanssa, osaa kertoa eri yksilöiden väliset erot ja valita sinulle sopivimman pennun. Pennut pitäisi myös aina nähdä yhdessä emänsä kanssa, sillä he saavat vaikutteita emältään ja leimautuvat emäänsä. Ensimmäistä koiraa ostavan ei kannata valita pentueen vilkkainta tai arinta yksilöä, sillä niiden kasvattaminen voi vaatia muita enemmän. Suvuttaiset ja yksilöjen väliset luonne-erot ovat tollereilla suurempia kuin sukupuolten väliset luonne-erot." (emt.)

Usein kasvattaja valitsee pennut sopivimpiin perheisiin ja vain ansioituneet harrastajat pääsevät valitsemaan suosikkipentunsa. Ja valitettavan vähän niistä voi mielestäni nähdä pentuna. Osa myös pentutestaa pentunsa, jolloin on objektiivisempaa tietoa saatavilla pentujen eroista.

Tollerin häsläämiseen en osaa ottaa kantaa. Ainakin toisille koirille vihaisuus on mielestäni koulutuksesta kiinni, mutta häslääminen on X-määräisesti rotuominaisuus, ei vika. "Tolleria voisi kuvailla koiramaailman sirkuspelleksi, joka tempuillaan koettelee jatkuvasti omistajansa nauruhermoja ja venymiskykyä."

Mutta jos sinulla ei ole vielä lähiaikoina tollerin hankinta ajankohtainen niin sinulla on vielä kivasti aikaa käydä tutustumassa rotuun ja kasvattajiin.

Miaci

Miaci
Viestimäärä: 1868

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Maanantaina, 20.12.2010 klo 17:46  
+
0
Kiitos vaustauksesta :) En tosiaan saakaan koiraa vielä pitkään aikaan, mutta koskaan ei ole liian aikaista tutustua aiheeseen, eikö vain ;) Pitäisi tosiaan mennä katsomaan jotain käytännön kokeita ja joskus (ei ole vielä kiire) mennä kasvattajalla käymään tai jotain.
What if I say I'm not like the others?
What if I say I'm not just another one of your plays?
You're the pretender
What if I say I will never surrender?

anni_m

anni_m
Viestimäärä: 4

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Sunnuntaina, 02.01.2011 klo 00:34  
+
0
moi! meidän tolleri eli vaan 2003-2007 (munuaisten krooninen vajaatoiminta), ja haluaisin tietää miten sen sisaruksilla nykyisin sujuu:) eli jos on jotain tietoa Hingstbackes Red-M-pentueesta niin tänne vaan! :)
Aquagruaz Hierbas Puyol "Manu" <3
Zorrazo Saturno "Raúl" <3

nomeilija

nomeilija
Viestimäärä: 74

VS: NOVASCOTIANNOUTAJAT - Sunnuntaina, 02.01.2011 klo 18:07  
+
0
Toivottavasti olet ilmoittanut koiran sairaudesta myös tolleriyhdistykselle, jotta saadaan mahdollisimman paljon tietoa sairauksista jalostuskäyton pohjatiedoksi. Ja sitä kautta sisarukset vovat osata myös tarkkailla omia koiriaan ja samaisella yhdistelmällä on myös teetetty toinen pentue, jossa voi olla samoja tai muita sairauksia tai näiden pennuilla (vuotta aikaisemmin syntyneellä saman yhdistelmän yhdelä nartulla on teetty kolme pentuetta). Ja erityisesti vielä, kun kyseinen sairaus on mitä ilmeisemmin periytyvää sorttia.

Eli kipin kapin tolleri-yhdistyksen sivuille, tiedosta voi olla hyötyä vielä myöhemmille sukupolville!

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 02:00)