Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Tiistaina, 27.04.2010 klo 09:58

Rhodesiankoirat

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 9

Bubunen

Bubunen
Viestimäärä: 137

VS: RHODESIANKOIRAT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 10:44  
+
0
Kiitos Ridgeback, kakara on ainakin toistaiseksi osoittautunut oikein reippaaksi ja fiksuksi koiran aluksi :) Saa nähdä sitten mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Ensi viikolla on luvassa lisää kuvasaastetta kunhan saan kamerani takaisin Japanin matkalta :D
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 23.06.2010 klo 10:45)

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: RHODESIANKOIRAT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 10:49  
+
0
Hyvännäköiset vanhemmat Bubusen pennulla. Piti vallan käydä kennelin sivuilla lurkkimassa, kun kasvattaja ei ole ennestään tuttu. Laittelehan kuulumisia täällä pennun kasvusta ja elämänmenosta.

Halleluja, meidän rhodeteini on saanut ilmeisesti yhden aivosolun lisää kahden edellisen seuraksi. Tyhmäily ja hölmöily on vähentynyt todella paljon ja sunnuntaina Armas käyttäytyi näyttelyssäkin kuin herrasmies, vaikka aiemmin kaikki tapahtumat on menty hammasta purren Armaksen riehuessa ja kiljuessa. Nyt poika pötkötteli ja katseli ihmisiä ja koiria mietteliäänä.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: RHODESIANKOIRAT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 13:35  
+
0
Minkä verran rhodesialaisilla on miellyttämishalua?
Oon nyt ruttuotsa huumassani lueskellut rodusta ja haastavuutta ilmeisesti löytyy ja kouluttajalta vaaditaan pitkää pinnaa.
Mutta meneekö samaan kastiin miellyttämishalultaan esim. kuin dobermanni tms. jolla ei käsittääkseni sitä juurikaan ole?
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: RHODESIANKOIRAT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 14:09  
+
0
Miellyttämisenhalu käsitteenä on mielestäni jokseenkin vaikea ja monimuotoinen.
Sillä kokemuksella joka mulla on tästä rodusta, niin sanoisin että rhodesiankoirat ovat pääsääntöisesti siinä mielessä miellyttämisenhaluisia omistajiaan kohtaan, että eivät hae konflikteja omistajansa kanssa. Eli koira pyrkii tiettyyn harmoniaan ja toimivaan suhteeseen. Ja näin on kaikkien koirien kohdalla. Silloin jos omistaja-koira suhde on persillään, niin silloin koira ei vältä konflikti tilanteita ja piut paut välittää omistajastaan ja omistajan pyynnöistä/käskyistä.
Mutta rhodesiankoiran miellyttämisenhalu ei tarkoita sitä, että näistä saa sen perusteella loistavia toko koiria, toki niitäkin on. Usein kun puhutaan miellyttämisenhalusta niin sitä verrataan paimenkoirien "käske mua" tyyppiseen käyttäytymiseen, jota rhodesiankoirilla taasen harvemmin on.
Rhodesiankoirat ovat pehmeitä ja herkkiä koiria ja tämä pehmeys ja herkkyys sotketaan usein jääräpäisyyteen. Usein kuulee sanottavan että ei tää tee sitä tai ei tää tee tätä, koska se on niin jääräpäinen ja itsenäinen (toki tällaisiakin oikeasti löytyy) mutta usein on kuitenkin kyse siitä, että omistaja paineistaa koiraa niin, että se ei tee koska on niin paineistunut. Tietenkin rodussa on myös niitä, joita on todella vaikea motivoida esim. tokoon, koska koira ei kertakaikkiaan käsitä että miksi näitä juttuja pitäisi tehdä. Ja silloinkin on kyse enemmän motivoinnin puutteesta kuin miellyttämisehalusta. Koira saattaa olla kentällä korvat ruusunnupulla ja katsella omistajaansa, että elä ole paha, muttei silti mene maahan jos on litimärkää.
Mun mielestä rhodesiankoirista puuttuu sellainen tietty työskentelyhalu, jota löytyy esim. sakemanneilta. Rhodesiankoirat ovat usein luovuttajia, ne antavat periksi ja eivät te mitään, jos tilanne käy liian haastavaksi esim. tottiksessa. Osittain kyse on myös taistelutahdon puutteesta. Harvalla rhodesiankoiralla on sosiaalista taistelutahtoa niin paljon, että sen turvin voisi koiraa luotsata eteenpäin.
Mutta sitten kun se rhodesiankoira päästetään jäniksen, ketun tai hirven perään, niin koko koira muuttuu (silloin jos sillä on riistaviettiä). Rhodesiankoiran taistelutahto ja työskenteluhalu tulee parhaiten esiin tällaisissa tilanteissa.

Ja sitten asia erikseen ovat nuoret rhodesiankoirat, jotka saattavat perseillä ja pölhöillä oikein urakalla. Merkittävää näiden perseilijöiden kanssa onkin se, että miten ne luotsataan elämässä eteenpäin, jotta niistä saataisiin tasapainoisia aikuisia. SaMaJa:lle tämä nuoren koiran pölhöily taitaa olla jo aika tuttua :paijata: Tsemppiä vaan!

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: RHODESIANKOIRAT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 14:28  
+
0
Kiitos vastauksesta.
Kovasti on alkanut mua nyt kiinnostaa nämä isommat koirat, vaikkakin tuo meidän paimen on vasta vauva, joten ei nyt ainakaan pariin vuoteen varmaan ole aikaa eikä energiaa uutta tuohon ottaa.

Mutta pitäneepäs katsoa jos löytäis tästä Treen seudulta vaikka kasvattajia, jotta vois käydä katsomassa ja tutustumassa tähän mielettömän kauniiseen rotuun.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: RHODESIANKOIRAT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 15:00  
+
0
^ jos kelpaa ihan perussessetkin, niin tampereen seudulla on kyllä runsaasti rhodesialaisia joita pääsee moikkaamaan niin lenkeillä kuin treeneissäkin. mainittakoon tulevista tapahtumista Agirotu Teivon ravikeskuksessa, jossa sunnuntaina 4.7. on rhontteja edustettuna 2 joukkueen verran.

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: RHODESIANKOIRAT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 15:06  
+
0
Juu käy tietysti.
Täytyypäs katsoo toi 4.7 jos vaikka pääsis paikalle kuikuilemaan. :)
Sattuuko täällä olemaan Tampereen läheltä porukkaa?
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: RHODESIANKOIRAT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 15:15  
+
0
me asutaan Treella :) ja jos huhuilee rhonttien omalla keskustelupalstalla niin uskoisin että löytyy useampi lisää (tiedän suht varmuudella pari-kolme koiraa joihin pääsee tutustumaan)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: RHODESIANKOIRAT - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 15:59  
+
0
Kiitos.
Tuoltahan löytyi ihan tästä Nokialtakin pari ja mä kun olin jo varautunut lähtemään Treellekkin. :)
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Columbo

Columbo
Viestimäärä: 7

VS: RHODESIANKOIRAT - Lauantaina, 03.07.2010 klo 17:21  
+
0
Kiitos SaMaJa ja Ridgeback hyvistä vastauksista. :)

Osaisitteko vastata (suunnattu toki kaikille kysymykset) näihin:

1.Jos ei ole hankkimassa näyttelykoiraa ja virheellisen ridgekuvion omaava rhode kävisi itselle ok, niin paljonko rhoden normihinnasta, 1100-1600 (jtk tänne päin olen kuullut hintaluokkaa), se tekee alennusta, meneekö 800 euron paikkeille vai mihin?

2. Asun Helsingissä ja etsin hyvää kasvattajaa. Mitä kasvattajaa voisitte suositella tästä lähistöltä, mitä kasvattajan paikkaa olette itse pitäneet hyvänä?
Ihan vain siis omia kantojanne ja kokemuksianne tästä asiasta, olen kiinnostunut ja tämä on yksi tapa perehtyä tähän asiaan. :)

Vielä yksi asia... Armaksen omistajalle, joka mainitsi asuvansa täällä ja että heitä saisi tulla treffaamaan. Mukava asia ja onko ok, jos tulisi treffaamaan teitä tai nähtäisiin jssk Helsingin koirapuistossa? Minulle kävisi näkeminen päinsä jo huomenna, että jos olette menossa jnnk koirapuistoon tms, niin voisin tulla sinne teitiä moikkaamaan! Laita yksäriä, jos kiinnostaisi!

Aurinkoista viikonloppua!
"if the cars still here when i get back then i'll give you a biscuit, if it's not then i'll give you one anyway cos i love ya "

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: RHODESIANKOIRAT - Lauantaina, 03.07.2010 klo 18:28  
+
0
Mie haluaisin jotain faktatietoa rhonttujen omistajilta että mikä tämä juttu näitten ridgen kanssa oikein on siinä selässä? Oon nyt kuullu vähä sitä sun tätä mutta usein se pohjautuu siihen että se ridge on mutaatio joita jalostettiin silloin joskus ja niissä on jopa joku reikä siellä selkärangassa?:mietiskel: Ja että ne ridgettömät olisi tapettu heti pentuina syntyessään kun ei ridgeä ollut.
Eli mikä tämä ridge on käytännössä ja miksi se on rhontuilla? Kuinka yleinen on ridgetön rhonttu?

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: RHODESIANKOIRAT - Lauantaina, 03.07.2010 klo 19:17  
+
0

myrkku kirjoitti:

Mie haluaisin jotain faktatietoa rhonttujen omistajilta että mikä tämä juttu näitten ridgen kanssa oikein on siinä selässä? Oon nyt kuullu vähä sitä sun tätä mutta usein se pohjautuu siihen että se ridge on mutaatio joita jalostettiin silloin joskus ja niissä on jopa joku reikä siellä selkärangassa?:mietiskel: Ja että ne ridgettömät olisi tapettu heti pentuina syntyessään kun ei ridgeä ollut.
Eli mikä tämä ridge on käytännössä ja miksi se on rhontuilla? Kuinka yleinen on ridgetön rhonttu?



ridge juontaa juurensa etelä-afrikkalaisten villikoirien selkäharjanteesta, "piirrosta" mikä syntyy siitä kun osa selän karvoista kasvaa eri suuntaan kuin muut (eteenpäin). eli ei ole mitenkään jalostettu rotuun, vaan rodun luomisessa käytettiin näitä hottentottien koiria joilta löytyi ridge. on siis perua koiran villistä menneisyydestä.

mitään reikää ei löydy selkärangasta. valitettava asia on, että ridgeen liittyy sairaus nimeltä dermoid sinus, joka on ns. reikämäinen "putki" joka kulkee koiran iholta sisäänpäin, aina ei kuitenkaan selkärankaan asti. dermoid sinus on perinnöllinen sairaus, joka havaitaan jo ihan pikkupennuilla, ja on leikattavissa eikä hoidettuna haittaa koiran elämää millään tavalla. kuitenkaan koiraa jolla on ds tavattu ei käytetä jalostukseen.

suomessa ei myöskään tapeta ridgettömiä pentuja. tämä harhaluulo sai alkunsa aikoinaan yleltä tulleesta koirien jalostusta käsittelevästä ohjelmasta, jossa puhuttiin lähinnä Englannin rotukoirista. siellä tätä saatetaan jonkin verran tehdä, mutta tosiaan Suomessa ei.

ridgettömiä pentuja syntyy aina silloin tällöin, sitä on hankala ennustaa mitenkään. ridgettömyys ei mitenkään huononna koiraa, sitä vain ei käytetä jalostukseen ja pentu rekisteröidään EJ-rekisteriin. on vähän kuin värivirhe joillakin roduilla.

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: RHODESIANKOIRAT - Lauantaina, 03.07.2010 klo 20:26  
+
0
Kiitos tir todella hyvästä ja kattavasta vastauksesta! Nyt on jotain väärinkäsityksiä korjattava kaverilta kun on jotain millä tukeakin niitä. Hän sattui olemaan todella uskomaan näihin väittämiinsä lujasti, vaikka epäilin kovasti :D

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: RHODESIANKOIRAT - Sunnuntaina, 04.07.2010 klo 13:08  
+
0
Mä olen sen verran nihilisti nillittäjä että tarkennan vielä muutamia asioita tuosta tir:n vastauksesta.

Rhodesiankoirien ridge on nykyisin hyvinkin jalostettu ominaisuus. Vaikkakin se on alunperin lähtöisin näiltä hottentottien koirilta niin silti se on jalostuksen tuotosta. Joskus muinoin Etelä-Afrikan ja Zimbabwen (rhodesian) alueilla suosittiin jalostukäyttöön koiria joilla oli tämä harjanne, koska näiden koirien katsottiin olevan rohkeimpia ja parhaimpia metsästäjiä. Nykyinen rhodesiankoria ei ridgellään käytännössä mitään tee, joskaan siitä ei ole mitään haittaakaan, eikä ridgellisillä koirilla ole missään suhteessa parempia käyttöominaisuuksia kuin ridgettömillä. Rodun luomisvaiheessa, kun käytettiin näitä hottentottien harjallisia koiria, niin ei ollut mitään merkitystä sillä, että miltä se ridge siellä selässä näytti ja montako pyörrettä siinä oli. Nykyisin on hyvin tarkkaa se, että millainen sen ridgen pitää olla ja se kuinka hyvin ja millaista ridgeä koirat ovat periyttäneet, on yksi tekijä jalostuskoiran valinnassa.
Joten nykyään ridge on hyvinkin jalostettu ominaisuus, jota pidetään yllä sulkemalla ridgevikaiset ja ridgettömät koirat pois jalostuksesta. Joten tämä on mielestäni on melkoisen (ehkä jopa typerän) tiukkaa jalostamista.

Ja ridge on geenimutaation aiheuttama karvatuppien ja niihin liittyvien talirauhasten virhe. Ridgen alueella karvatupet sijaitsevat viistosti päätä päätä kohden, kun ne normaalisti ovat häntää kohden. Karvatuppien rakenteessa taasen ei olla havaittu eroja.
Dermoid sinus on siis perinöllinen sairaus, joka liittyy hyvin vahvasti ridgeen. Rhodesiankoirilla ei olla tavattu ridgettömiä koiria, joilla olisi ollut dermoid sinus. Sen sijaan esim.boerboeleilla, boksereilla ja shih tzuilla on löydetty toisinaan sinuksia (en tiedä onko Suomessa), mutta ne ovat erilaisia kuin ridgellisten koirien sinukset.
Jos Dermoid sinus on pinnallinen, eli vain ihon uloimpien kerrosten alueella, niin se voidaan melko helposti poistaa operoimalla eikä siitä ole enää koiralle minkäänlaista vaivaa. Mutta jos sinus on syvempi ja se muodostaa aukileen selkärankaan asti, ei sitä voida operoimalla hoitaa. Näitä syviä sinuksia on kaiteti hyvin vähän.
Dermoid sinus ei koskaan sijaitse ridgen alueella vaan aina sen ulkopuolella, yleisimmin sitä tavataan niskassa, mutta joskus myös lantion ja hännäntyven seuduilla.

Ja Suomessa ei enää lopeteta ridgettömiä pentuja. Meillä on ollut ainakin yksi kasvattaja (ja tietääkseni toinenkin, mutta en mene nyt sanomaan varmaksi) joka on lopettanut ridgettömät pennut, en ole varma tekeekö hän sitä enää, mutta vielä muutama vuosi sitten ne ridgettömät meni monttuun. Valtaosa kasvattajista siis kuitenkin jättää, ja on aina jättänyt, ridgettömätkin eloon.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 04.07.2010 klo 13:12)

Columbo

Columbo
Viestimäärä: 7

VS: RHODESIANKOIRAT - Sunnuntaina, 04.07.2010 klo 14:14  
+
0
Ridgeback, osaisitko vastata tuohon, että mikäli itselleni ei ole niin tiukan tarkkaa tuon ridgekuvion oikeanlainen pyörteisyys vaan minulle kävisi hieman "virheellisen" ridgenkin omaava rhode (mutta ei täysin ridgetön, harjanne kuitenkin vetoaa minuun jännästi), niin mitäköhän noin niinkuin näppituntumalla veikkaisit hieman virheellisen ridgeback-rhoden maksavan?

Ja mitä kenneliä/kasvattajaa itse suosittaisit? Käsitän, että kukaan ei täällä tietenkään tiedä kaikkia kasvattajia ja pysty vastaamaan kokonaisverrannon kautta, vaan käsitykset tulevat omista kokemuksista ja niin edelleen. :)
"if the cars still here when i get back then i'll give you a biscuit, if it's not then i'll give you one anyway cos i love ya "

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: RHODESIANKOIRAT - Sunnuntaina, 04.07.2010 klo 16:36  
+
0
^Hinta riippuu viasta ja sen suuruudesta eli viallinen koira on siinä 700-1000 euroa, riippuen myös siitä mikä on ns. priiimapennun hinta. Mun eka rhodesiankoira maksoi vuonna 2003 900 euroa, sillä oli lievä ridge virhe eli sen pyörteet eivät olleet ihan tasan symmetrisesti vastakkain vain niissä oli noin 3cm heitto. Tosin näyttelyissä ei tainnut kuin kaksi tuomaria huomauttaa asiasta.

Kasvattajaa en valitettavasti osaa suositella. Mun uusin rhode on venäjältä, koska tästä maasta en löytänyt sitä sukua mitä halusin. Kerro vähän mitä haluaisit rhodesiankoirasi olevan? Harrastukset jne? Voin sitten yksityisviestillä laittaa jotain, kun en tässä viitsi ketään mainostaa tai morkata.

Columbo

Columbo
Viestimäärä: 7

VS: RHODESIANKOIRAT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 00:09  
+
0

ridgeback kirjoitti:

^Hinta riippuu viasta ja sen suuruudesta eli viallinen koira on siinä 700-1000 euroa, riippuen myös siitä mikä on ns. priiimapennun hinta. Mun eka rhodesiankoira maksoi vuonna 2003 900 euroa, sillä oli lievä ridge virhe eli sen pyörteet eivät olleet ihan tasan symmetrisesti vastakkain vain niissä oli noin 3cm heitto. Tosin näyttelyissä ei tainnut kuin kaksi tuomaria huomauttaa asiasta.

Kasvattajaa en valitettavasti osaa suositella. Mun uusin rhode on venäjältä, koska tästä maasta en löytänyt sitä sukua mitä halusin. Kerro vähän mitä haluaisit rhodesiankoirasi olevan? Harrastukset jne? Voin sitten yksityisviestillä laittaa jotain, kun en tässä viitsi ketään mainostaa tai morkata.



Kiitos edelleen hyvästä vastauksesta.

Huvittavaahan tuo hieman on, noiden pyörteiden viivoittimen tarkat määrittelyt, kuten myös laitoit aiemmassa viestissä toiselle kirjoittajalle - että ei ainakaan minua haittaisi, kun olen ei-näyttelykoiraa hommaamassa. :)

Rhode on tulossa siksi, koska koen sen rodun mukaisen persoonan yleistetyllä tasolla kiehtovaksi eli siitä löytyy yleistetysti hauskuutta, älykkyyttä, ei liian yksioikoista luonnetta, ei aivan palvelukoiratyyppiä, rauhallinen ja etenkin sisätiloissa osaa rentoutua ja nauttia lämmöstä, aktiivinen kuitenkin ulkona ja hyvänä asiana se, että rhodesta on turvaksi.
Harrastan itse juoksua/hölkkää ja olen ajatellut että saisin rhodesta lenkkikaverin myös juoksuun/hölkkään - bonuksena ja mainiona asiana tässä vielä se, että rhoden kanssa lenkillä ollessa on olo turvallinen. Nyt välillä iltasella lenkkeillessä olo ei ole yksin menevällä naisella aina paras mahdollinen.

Sosiaalistaminen on myös tärkeä asia ja siihen satsaan, koska haluaisin että rhode voisi harrastaa koirapuistoilua tutussa koirapuistossa, josta minulla on aiempia koiratuttuja ja joka on paikkana mukava.

Jäljestys saattaisi kiinnostaa, mutta noin muuten rhode olisi tulossa aika normikoiraksi, jonka erityishobbyna olisi juoksulenkit/hölkkälenkit kanssani. Toki tehdään muitakin juttuja, pallon heittelyä ja hakua, uintia kesäisin ja semmoista. Oikein tänään juuri mietin, miten tällaisena aurinkoisena päivänä voisi mennä yhdessä yhdelle uimarannalle ja uimaan.

Tiedän rhoden haasteelliseksi, mutta koirakokemusta on ja uskon meidän sopivan yhteen kuin pannun ja kattilan. Auringon ja otsonin. Ridgen ja Brooken. ;-)
"if the cars still here when i get back then i'll give you a biscuit, if it's not then i'll give you one anyway cos i love ya "

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: RHODESIANKOIRAT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 10:37  
+
0
Mä näpyttelin tässä aikani kuluksi suomalaisten rhodesiankoirien Mental Test -tulosten yhteenvedot ja laitan ne tähän. Mental Test on siis ruotsalainen luonnetesti, joka on johdettu MH luonteenkuvauksesta aikuisen koiran testiksi.
MT kaavio kokonaisuudessaan löytyy TÄÄLTÄ
Ja oman koiran testitulos TÄÄLLÄ

Tässä yhteenvedossa on mukana 2002, 2004, 2005 ja 2008 testatut koirat. Vuodelta 2009 mulla on tiedot muutaman koiran osalta. Näpyttelen näitä tänne vähän kerrallaan.

LUOKSEPÄÄSTÄVYYS, kiinnostus vieraita ihmisiä kohtaan:
-AVOIN ja luoksepäästävä, helppo saada kontakti / 58 koiraa
-VÄHEMMÄN luoksepäästävä, ei vastaa kontaktiin, neutraali / 20 koiraa
-VARAUTUNUT, väistää, on epävarma / 2 koiraa
-AGGRESSIIVINEN, torjuu kontaktin aggressiivisesti / 1 koira

TAKAA-AJOVIETTI, halu seurata ja kiinnostus vieheeseen
-SUURI, seuraa nopeasti, näyttää selvää kiinnostusta vieheeseen / 41 koiraa
-KOHTUULLINEN, seuraa nopeasti, mieto kiinnostus vieheeseen/ 25 koiraa
-PIENI, seuraa viehettä innotta, ei piittaa vieheestä / 7 koiraa
- MERKITYKSETÖN, vain vähän kiinnostunut alussa, keskeyttää / 7 koiraa
-EI NÄYTÄ / 1 koira

jatkuu kohta...
(Viestiä on muokattu maanantaina, 05.07.2010 klo 11:39)

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: RHODESIANKOIRAT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 10:57  
+
0
SOSIAALINEN TAISTELUTAHTO, halu taistella/kilpailla jonkun kanssa/jotakin vastaan:
-KOHTUULLINEN, vastaa heti ja voimakkaasti, helppo kontrolloida / 29 koiraa
-PIENI, vastaa voimattomasti kamppailukutsuihin, kiinnostus voi lisääntyä / 33 koiraa
-MERKITYKSETÖN, vaikea saada kiinnostumaan kaikissa kamppailutilanteissa / 12 koiraa
-EI NÄYTÄ / 7 koiraa

TEMPERAMENTTI, SOPEUTUMISKYKY, uteliaisuus
-HYVIN VILKAS, uteliaisuutensa vuoksi häiriintyy usein ympäristöstä / 4 koiraa
-VILKAS, utelias ja sopeutuva / 49 koiraa
-VÄHEMMÄN VILKAS, kankea aloittamaan, usein myöhemmin valpas ja vilkas / 27 koiraa
- HIEMAN VÄLINPITÄMÄTÖN, veltto, vaikea aloittaa, hidas / 1 koira

TERÄVYYS, aggressio, kyky vihastua
-HYVIN SUURI, aggressiivinen vielä kun uhka on poistunut / 1 koira
-SUURI, liioiteltu aggressiivisuus / 5 koiraa
-KOHTUULLINEN, oikein suunnattu, tasapainoinen aggressiivisuus / 36 koiraa
-PIENI, aggressiivisia signaaleja ilman painokkuutta / 27 koiraa
-MERKITYSETÖN, joitakin aggressiivisia signaaleja ilman painokkuutta / 5 koiraa
-EI NÄYTÄ / 7 koiraa

PUOLUSTUSHALU, kyky vastata uhkaaviin signaaleihin
-SUURI, vastaa voimakkaasti, torjuu hyökkäyksillä / 12 koiraa
-KOHTUULLINEN, vastaa voimakkaasti, ei peräydy / 33 koiraa
-PIENI, vastaa muutaman kerran, voi vahtia luovuttamatta / 22 koiraa
-MERKITYKSETÖN, vastaa epäröiden, peräytyy tai luovuttaa / 7 koiraa
-EI NÄYTÄ / 7 koiraa
(Viestiä on muokattu maanantaina, 05.07.2010 klo 11:39)

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: RHODESIANKOIRAT - Maanantaina, 05.07.2010 klo 11:14  
+
0
HERMORAKENNE, perus stressitaso, keskittymiskyky, palautumiskyky
-HYVÄHERMOINEN, osallistuu rohkeasti ja keskittyneesti, palautuu erittäin nopeasti / 6 koiraa
-SUHTEELLISEN HYVÄHERMOINEN, tyyni ja keskittynyt käytös, nopea palautuminen, joitakin sijaistoimintoja / 46 koiraa
-TAIPUMUSTA HERMOSTUA, hieman keskittymätön, viipyvä palautuminen, sijaistoimintaa voi esiintyä / 20 koiraa
-HIEMAN HERMOSTUNUT, rauhattomuus lisääntyy, keskittymisen puutetta, hidas palautuminen / 10 koira
-ERITTÄIN HERMOSTUNUT, hyvin rauhaton alussa, ei palaudu, keskeyttää / 1 koira

KOVUUS, kyky palautua negatiivisista muistikuvista, SOSIAALINEN STATUS:
- KOVA, unohtaa heti, toimii usein itsenäisesti ja riippumattomasti / 1 koira
-KOHTUULLISEN KOVA, unohtaa nopeasti, toimii usein itsenäisesti / 15 koiraa
-HIEMAN PEHMEÄ, muistikuvat eivät häiritse, hieman alistuva ja nöyrä / 29 koiraa
-PEHMEÄ, muistikuvat häiritsevät usein, alistuva ja nöyrä / 25 koiraa
-HYVIN PEHMEÄ, häiriintyy jatkuvasti muistikuvista, hyvin alistuva ja nöyrä / 11 koiraa

ROHKEUS, kyky voittaa pelkonsa ja lähestyä pelon aiheuttajaa:
-SUURI, ei tarvitse tukea ohjaajalta, voi tarvita hieman aikaa / 9 koiraa
-KOHTUULLINEN, voittaa ajan kanssa ja tarvitsee välillä ohjaajan tukea / 19 koiraa
-PIENI, voittaa, mutta tarvitsee tukea ohjaajalta useimmissa tilanteissa / 31 koiraa
-MERKITYKSETÖN, voittaa epäröiden, tarvitsee paljon tukea ohjaajalta / 15 koiraa
-OLEMATON, ei voita pelkoansa ohjaajan tuesta huolimatta / 7 koiraa
(Viestiä on muokattu maanantaina, 05.07.2010 klo 11:40)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28214
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545741
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 07.05.2024 klo 09:00)