Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Tiistaina, 27.04.2010 klo 09:58

Rhodesiankoirat

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 9

Jondde

Jondde
Viestimäärä: 20

VS: RHODESIANKOIRAT - Tiistaina, 07.12.2010 klo 23:16  
+
0
Oon sen verran laiska tähän aikaa illasta, että en jaksa lukee viestiketjua. :) Miten kuvailisitte tätä rotua/lähteekö karvaa minkä verran?

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: RHODESIANKOIRAT - Torstaina, 09.12.2010 klo 00:23  
+
0

Jondde kirjoitti:

Oon sen verran laiska tähän aikaa illasta, että en jaksa lukee viestiketjua. :) Miten kuvailisitte tätä rotua/lähteekö karvaa minkä verran?



itsenäinen sylikoira. jokapaikanhöylä ja metsästyskoira. karvaa lähtee tasaisesti ympäri vuoden, ja se on sitä oikein lyhyttä tikkukarvaa joka tarttuu kaikkialle ja tunkeutuu jalkapohjien ihon läpi. talvella ja sateella tarvitsee takin tai muistuttaa lähinnä katkarapua.
loisto otuksia :paapatus:

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: RHODESIANKOIRAT - Torstaina, 09.12.2010 klo 06:20  
+
0
^ Ihan mahtava kuvaus.. :nauru:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: RHODESIANKOIRAT - Keskiviikkona, 15.12.2010 klo 23:18  
+
0
Oon kuullut ennen ja jälkeen rhoden hankkimista kauhutarinoita tuosta tikkukarvasta, mutta meillä ei onneksi sitä oo suuremmin näkynyt. Armaksen turkki on tosi pehmeä (samaa sanoo muutkin), joten se vissiin vaikuttaa tuohon. Armaksen karvat on myös helppo siivota, kun taas sekasikiö-Ropin karvaa on _kaikkialla_.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: RHODESIANKOIRAT - Tiistaina, 21.12.2010 klo 22:03  
+
0
Näin tossa just 11 viikkoisen rhodetytön ja voi ällötys, kun olikin kauhee.. :love:
*sai ikuiset traumat*
Tekipä tosi hyvää pentukuumeelle.. :shifty:
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Bubunen

Bubunen
Viestimäärä: 137

VS: RHODESIANKOIRAT - Perjantaina, 31.12.2010 klo 17:16  
+
0
Pakko laittaa tänne kuva, josta itse huomasin miten meidän melkein-teini-8kk onkaan jo iso tyttö :) Sori kännykkälaatu.



Rinta on leventynyt, massaa vähän kertynyt ja hienosti osataan odottaa ruuanlaittamista kynnyksen toisella puolella ;)

SaMaJa

SaMaJa
Viestimäärä: 1231

VS: RHODESIANKOIRAT - Sunnuntaina, 02.01.2011 klo 21:39  
+
0
^ Coco on kyllä tosi hyvännäköinen neitokainen! Monesti rhodenartut on vähän liian "ruikuloita" mun makuun, mutta sitten löytyy taas toisena ääripäänä tuollaisia raamikkaita narttuja.

Armas on kans venynyt leveyttä. Takapää ei oo edelleenkään samalla kehitystasolla etuosan kanssa, mutta hiljaa hyvä tulee. Mun makuun Armi sais pikkuisen kaventua kyljistä, tainnut 2 viikon landelomalla kertyä vähän läskiä.


^Korvia löytyy edelleen. :nauru:

"Äiti, kukkuu?"-ilme.
Rhodesiankoira Armas 10/2009

entinen *S*

Bubunen

Bubunen
Viestimäärä: 137

VS: RHODESIANKOIRAT - Sunnuntaina, 02.01.2011 klo 23:01  
+
0
Oi Armas on kyllä melkonen korva-otus edelleen. <3
Joo ja mulla meinas kyllä silmät tippuu päästä kun kävin joulukuussa messarissa kattomassa rhode-kehät läpi. Oma silmä on niin tottunut tuohon vähän..öö...isompaan tyttöseen niin kyllä ne nartut siellä näytti tosi rimpuloilta tuohon verrattuna. Saa nähdä mitä Cocosta sitten ihan oikeasti aikuisena tulee :)

Bomull

Bomull
Viestimäärä: 7

VS: RHODESIANKOIRAT - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 13:29  
+
0
Onpas ihastuttavia rhontteja täällä! :love: Näin kevään tullen alkaa toi vauvakuume nousta, siis koiravauvakuume. :nauru: Itselläni ei siis koiraa tällä hetkellä ole, mutta rhodesiankoiria katsellut sillä silmällä että se olisi tulevan koirani rotu.

Teillä kun kokemusta tämän rodun edustajista on ja itse vielä aika tietämätön näistä asioista, niin kertokaahan mitä koiranne syö ja kuinka paljon kuukaudessa? Entä sitten liikuntapuoli, miten paljon teillä liikutaan tai minkälainen määrä lenkkeilyä ja aivojumppaa päivässä riittää pitämään koiran tyytyväisenä?

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: RHODESIANKOIRAT - Maanantaina, 07.03.2011 klo 20:24  
+
0
tuon rhonttijätkän ruokaan menee varmaan jt 70-80e/kk, siihen sitten namit jne päälle. tuon ruoka-annos koostuu neu:sta ja sikanauta-lihasta. aina välillä syöttelen sitten multidogia lisäksi.

liikuntaa tuo saa normipäivänä suurinpiirtein sen 1,5-2h, lähinnä hihnalenkkejä tehdään. kerran-pari kertaa viikossa sitten agitreenit siihen lisäksi. kotona pitää leikittää ja temputtaa päivittäin, viikonloput jos oon itse enemmän töissä niin huomaa koirasta kun maanantaina ei enää pysy tavarat pöydillä ja lelut lentää ikkunoihin kun jätkällä on tylsää ja energiaa.

Bomull

Bomull
Viestimäärä: 7

VS: RHODESIANKOIRAT - Maanantaina, 07.03.2011 klo 22:14  
+
0
Mitenhän paljon tuota ruokaa (kuivamuonaa) sitten uppoaa yhteen uroskoiraan, siis litraa/pvä? Vaihtelee tietysti koiran ominaisuuksien, liikuntamäärän ja ruuan laadun suhteen hyvinkin paljon, mutta keskimäärin? En ole tuohon Neu:hun aiemmin tutustunukaan, vaikuttaa mielenkiintoiselta. Edelliselle koiralle syötin vastaavaa, toiselta valmistajalta vain. Kyllä maistui, kuppi tyhjeni nanosekunnissa ja sitä nuoltiin vielä 5 minuuttia sen tyhjennettyä. :nauru:

Itseäni hieman mietyttää tuo rhodesiankoiran suurehko koko, etenkin urosten kohdalla, kun olen uroskoiran ajatellut hankkivani. Olettekos omistajat muuten minkä kokoisia ihmisiä? Onnistuuko kuljetus auton takapenkillä ok, vai pitääkö tässä lähteä farmaria hommaamaan? :mietiskel:

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: RHODESIANKOIRAT - Tiistaina, 08.03.2011 klo 12:09  
+
0
ei sitä ruoan määrää ja hintaa kannata lähteä miettimään kovin tarkasti kun on isoa koiraa hankkimassa. sitä rahaa voi ruokaan upota 50-500e/kk, riippuen niin monesta eri seikasta. tälläkin rodulla on valitettavasti allergiat yleistyneet, joten jos koira joutuu erikoisruokavaliolle nousee ruokakupin hinta nopeastikin. ja iso rotu kun on, niin ruokintaan joutuu panostamaankin eri lailla.

ja suosittelen kyllä ison ja pienemmänkin koiran kanssa sitä farmaria. äkkijarrutuksessa jos koira lentää vauhdilla niskaan on jälki pahan näköistä. lisäksi koiralle turvallisempaa matkustaa omassa rauhassa.
(toki itse pärjään toyota yariksella, niin että takapenkkejä ei ole käytössä vaan koko takatila koirilla. mutta kukin tyylillään)
ja suuriahan nämä on, urokset varsinkin nykyisin suomessa jopa liian suuria. 50kg kun päättää lähteä jäniksen perään on siinä isokin mies helisemässä. koulutus siis kuntoon, pienestä pitäen.

Bomull

Bomull
Viestimäärä: 7

VS: RHODESIANKOIRAT - Keskiviikkona, 09.03.2011 klo 09:54  
+
0
Tuota ruuan määrää kyselin ihan vaan mielenkiinnosta, en niinkään rahallisesta näkökulmasta. Ymmärrän sen, ettei ruuan määrä ole suoraan verrainnollista rahan määrään. Edellisen koirani (saksanpaimenkoira/bordercollie, painoa 35 kg) kohdalla meni ruokaan n. 60 e/kk, kyseessä sekaruokinta.

Omistan itse tilavan sedan-mallisen auton, jossa ihan reilu takapenkki. Luulisin että tuonkin kokoinen koira sinne sujahtaa ihan mukavasti, ainakin sakumix mahtui sinne mainiosti. Tarkoituksena ei suinkaan ole pitää koiraa irti siellä autossa, vaan käyttää koiralla turvavaljaita ja -vyötä. Ei pelkästää kolarivaaran vuoksi, vaan siksi että koira pysyy siellä takapenkillä eikä esim. hyppää syliin kesken ajon. Toki farmari olisi mitä kätevin, mutten ole sen luokan koiraharrastaja, että lähtisin vaihtamaan autoa koiran vuoksi, jos nykyinen toimii käyttötarkoitukseen kuitenkin hyvin.

Bubunen

Bubunen
Viestimäärä: 137

VS: RHODESIANKOIRAT - Keskiviikkona, 09.03.2011 klo 13:03  
+
0
No meillä matkustaa rhode sedan-mallisen auton takapenkillä oikein sujuvasti. Siellä se makaa pitkin pituuttaan... (eli ihmisiä mahtuukin sitten kyytiin vaan kaksi) :D Toki farmari olisi huomattavasti parempi ja järkevämpi, mutta mulla ei sellaiseen ole pitkään aikaan vielä mahdollisuutta, joten näillä mennään. :)

Rosalie1

Rosalie1
Viestimäärä: 1141

VS: RHODESIANKOIRAT - Perjantaina, 11.03.2011 klo 22:30  
+
0
Meillä 51kg kiloinen uros söi kuukaudessa 15 kg säkin nappuloita + n. 15kg neuta (muistaakseni). Pelkkää Neuta meni n. 1,5 kg päivässä (kuukaudeksi tilasin aina sen 50kg ja se taisi mennäkin). Rahaa ruokintaan meni n. 150-250€. Tuohon 40 kiloiseen uppoaa ruokaa n. reilu kilo päivässä. Saku on tosi helposti lihoavaa sorttia ja käyttää jokaisen ruoan murun tarkasti hyödykseen. Saku barffaa.

Liikuntaa Saku saa 1-2h päivässä lenkkiä + pissatukset ja omassa pihassa oleskelu, vuodenajasta riippuen 30 min- koko päivä. Lisäksi harrastuksia taas vuodenajasta riippuen 2-6 iltaa viikossa. Saku on lenkillä melkein aina irti, yleensä n. kerran viikossa/kahdessa koitetaan käydä myös hihnalenkillä.

Mun mielestä rhode on aika helppo koira pitää tyytyväisenä. Se lenkkeilee "tehokkaasti" (=juoksee, nuuskii, leikkii lenkin ajan) ja sen kanssa voi harrastaa melkein mitä vaan. Mejä, pk-jälki, toko, tottis, juoksulajit, haku, vepe (jos saat rhoden uimaan), metsästys, agility jne. Toki motivoinnissa voi olla omat ongelmansa.

Toisaalta ne satunaiset vapaapäivät vaikkapa omistajan sairauden vuoksi ei ole ainakaan mun otuksia saanut menemään sekaisin, vaan ne on nauttinut kainalossa vietetyistä päivistä ihan täysillä. Eikä mun koirat ole ikinä kieltäytynyt yhteisistä päiväunista.

Rhode menee yllättävän pieneen tilaan:nauru: Kyllä se aina takapenkille mahtuu. Ja mahtuu sinne takapenkille kolmekin rhodea tarvittaessa, on tullut kokeiltua.

Mun mielestä on pelottavaa, mihin suuntaa suomen (ja muunkin maailman) rhodejen tilanne on menossa. Koirien koko kasvaa koko ajan isommaksi ja massavammaksi. Mun mielestä rhoden ei kuulu olla iso ja leveä ja massiivinen. Vaan sopusuhtainen, koira joka jaksaa juosta ja piirittää sitä saalista tuntikausia, jonka fysiikka kestää ketterät hypyt ja loikat ja jonka koko ei estä tällaista. Ikävä kyllä näyttelyissä suositaan koko ajan isompaa kokoa.

Saku on aika kompakti, ei kovin korkea eikä leveä. Luulen, että vaikka siitä nipistäisi vielä 1kg, niin se ei silti olisi liian hoikka. Chambo taas oli valtava joka suuntaan, pitkä, korkea ja leveärintainen. Ei olisi se koira kovin kauaa jaksanut leijona-metsällä. Ja näkihän sen, että ei se fysiikka sitten loppujen lopuksi riittänyt.

Ja lopuksi Sakusta vielä pari kuvaa.


Bomull

Bomull
Viestimäärä: 7

VS: RHODESIANKOIRAT - Lauantaina, 12.03.2011 klo 15:00  
+
0
On kyllä hurjan isoja noi urosrhodet nykyään. Ehkäpä jo vähän liiankin isoja minulle... :mietiskel:

Helmiäinen

Helmiäinen
Viestimäärä: 16

VS: RHODESIANKOIRAT - Lauantaina, 02.04.2011 klo 19:54  
+
0
Upean näköisiä rhodeja!
Itsellä kans haaveissa ottaa kääpiöpinserin kaveriksi vuoden sisällä rhode. Rhode taitaa olla samanlainen lämpöä rakastava ja sadekelejä kammoksuva herkkähipiä kuin kääkkä, tai ainakin niin olen lukenut? :hymy: Onnistuukohan rhodea ottaa kerrostaloon opiskeluiden ajaksi? Hieman myös mietityttää tuo kokoero.. Kuinka rajuja leikkejä leikkivät pienempien koirien kanssa?
kääpiöpinseri "Titta" -03
Blogi

jennikp

jennikp
Viestimäärä: 256

VS: RHODESIANKOIRAT - Perjantaina, 08.04.2011 klo 07:25  
+
0
Täällä yli-iso rhodepoika Hugo:



Hugo on vielä teini, täytti just 3v :o)

ja normikokoinen Viivi:



Viivi täyttää kesällä 7v (kauheeta!!) :o)


Syövät kuukaudessa yhteensä n. 150-200e verran... en ole nyt laskenut tarkemmin. Ja raakaruokaa siis syövät.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 08.04.2011 klo 07:26)

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: RHODESIANKOIRAT - Perjantaina, 08.04.2011 klo 16:46  
+
0

mitä koiranne syö ja kuinka paljon kuukaudessa? Entä sitten liikuntapuoli, miten paljon teillä liikutaan tai minkälainen määrä lenkkeilyä ja aivojumppaa päivässä riittää pitämään koiran tyytyväisenä?



Mun kastroitu 5 vuotias uros syö aika vähän, ehkä 6 desiä kuivamuonaa päivässä. Ja niinä päivinä kun saavat lihaa tai kalkkunansiipiä niin sitten kuivaa menee vain pari desiä. Lihaa menee mitä menee, en osaa sanoa määriä, kun annan ruuat näppituntumalla. Kokoa sillä on noin 69 cm ja ehkä 39-40 kg, hoikempi se saisi olla, mutta näillä mennään. Parhaina päivinään, ennen sairastelua ja kastrointia, se painoi noin 42-44 kg, nyt lihaksia on menetetty hurjasti, joten painokin tippuu.

Aki parhaina päivinään:


Ja sitten on Elsa. Elsa syö paljon ja myös kuluttaa paljon. Kuivaruokaa menee ehkä litra tai puoltoista, niinä päivinä kun ei saa lihaa. Lihapäivinä saa lihaa sellasen ehkä kilon verran ja kuivaa lisäksi. Tai jotain muuta. En osaa taaskaan sano tarkemmin, kun näppituntumalla mennään.
Elsa on noin 64-65 cm ja painaa noin 39 kg. Elsalla on luustoa ja lihasta, joten painoakin on sitten sen mukaan ja mä vakaasti toivon että Elsa ei tee enää yhtään lisää lihasta, kun on nyt jo tarpeeksi järeä. Mä en kotimittauksiin koskaan luota ja Elsakin on näyttelyssä mitattu ja eläinlääkärin vaa`alla punnittu.
Elsa:


Liikuntaa saavat riittävästi. Joka päivä metsässä vähintään 1,5 tuntia ja siihen muut söhläykset päälle. Elsalla hankitreeniä ja muutaman kaverikoiran kanssa juoksemista. Keväällä mennään ajamaan taas verijälkeä, jos ehditään. Tottista saavat treenata päivittäin omiin tarpeisiin.

Eka rhodeni oli uros. Sami oli sellainen astetta karskimpi tapaus. Korkeutta 68 cm ja elopainoa noin 50 kg:
Sami kuvassa oikealla:


Mutta enivei, rhodesiankoirat eivät ole "nykyään" sen isompia kuin ennenkään. Niin nykyään kuin ennenkin löytyi niitä isompia ja pienempiä, kevyempiä ja raskaampia jne.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 08.04.2011 klo 16:58)

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: RHODESIANKOIRAT - Tiistaina, 03.05.2011 klo 17:28  
+
0
phuuh kyllä taas huomaa että tuo rhonttijätkä kaipaa muutakin tekemistä kuin lenkit elämäänsä.. viikottaiset agitreenit loppui kuukausi sitten, ja nyt alkaa pojan pää käydä sen verran ylikierroksilla että tekemistä täytyy keksiä. pidensin lenkkimääriä treenien loppumisen jälkeen, mutta eipä nuo peruslenkit riitä täyttämään jätkän tekemisentarvetta. pahimpana oireena on lisääntynyt "pöhinä" ja riehuminen kaiken mahdollisen saaliin perään lenkeillä, tähän lukeutuu mm. pienen lumikasan hajoaminen, minkä jälkeen seuraavat 100m mentiin taas takajaloilla kävellen ja taaksepäin pomppien, kun siellä varmasti oli Saalista!

itseäänhän tässä saa vaan syyttää, lisää tekemistä jätkälle ja toiveita että löytyisi joku metsätilkku (tai vielä parempaa, hiekkakuoppa..) minne uskaltaisi tuota viedä vapaana juoksentelemaan.

  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28213
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545737
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 07.05.2024 klo 04:45)